Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 221
Offentligt
Kære politikere
Lad være med at bygge Hærvejsmotorvejen. Find bedre trafikløsninger. Her er vores grunde.
1) Trængselsproblemerne i f.eks. Kolding og Vejle vil ikke forsvinde. Ifølge Vejdirektoratets opgørelse,
så skyldes den meste trafik kørsel fra by til by langs E45, dvs. trafik, som ikke vil kunne afvikles på
Hærvejsmotorvejen. Der er så store trængselsproblemer omkring disse byer på andre veje, at
byerne er nødt til at bygge flere veje og udvide eksisterende veje i meget stort omfang for at lette
problemerne.
2) Alle kommuner vil være nødt til at skære voldsomt i velfærden, hvis de skal bygge veje svarende til
den øgede trafikvækst. De vil også være forpligtet til at betale for støjsikring i stort omfang.
3) Store områder bliver sundhedsfarlige at bo i. Der er bygget en støjmur til 47 mio. kr. langs noget af
Kolding, hvoraf Kolding Kommune betaler de 20 mio. kr.. Den kan ikke fjerne så meget støj, at
støjniveauet falder under de fastsatte grænser for maximal støj af helbredsmæssige årsager. Det
gælder hverken den nuværende grænse på 58 dB
eller WHO’s græ se på 5 dB. De
ia.
kr., som
Venstre har lovet, kan slet ikke dække behovet for støjsikring langs de eksisterende motorveje.
4) Der er IKKE brug for nogen motorvej i det område, hvor man vil bygge Hærvejsmotorvejen. Der er
fine veje, hvor der ikke er trængsel. Billund har ikke brug for en nord-syd-motorvej.
Hærvejskomitéen vil have en forbindelsesmotorvej mellem Hærvejsmotorvejen ved Billund og E45
gennem Vejle Ådal. Flere penge, flere mere eller mindre ubeboelige områder, mere ødelagt fredet
natur.
5) Der vil komme flere ønsker til tværmotorveje. Der vil komme kø, der hvor Hærvejsmotorvejen
kobles på E45 ved Haderslev. Der vil fremkomme ønsker om en forlængelse af Hærvejsmotorvejen
ned til grænsen.
6) Det er højst tvivlsomt, at der kommer vækst langs en parallelmotorvej. Der er ikke langt til E45 fra
Hærvejsmotorvejen, hvor den maximale afstand vil være 40 km. Man kan allerede bygge industri i
de områder og stadig være i nærheden af en motorvej. Man har lavet en erhvervsanalyse, der
konkluderer, at man vil komme længere med én-dags-tur op i Midtjylland. Når man spørger folk i
Grindsted og Billund, hvad de vil bruge Hærvejsmotorvejen til, så siger de, at de vil benytte den i
forbindelse med grænsehandel.
7) Viborg, som ønsker sig en motorvej, har heller ikke et behov for en nord-syd motorvej. Den meste
pendling er øst-vest. En Hærvejsmotorvej vil højst medføre en omvej via Silkeborgmotorvejen til
Aarhus. Den oprindelige Hærvej er et yndet vandrested specielt ved Viborg, hvor der er smukkest.
Man vil ødelægge 4 istidsådale og naturområderne ved Rødding sø og Rindsholm skov ved
anlæggelse af Hærvejsmotorvejen.
8) Endelig vil vi gøre opmærksom på, at forholdene for de mennesker, der er eller måtte blive naboer
til motorveje er helt uacceptable. Huspriserne falder drastisk, nogle steder 60-100%. Når Kristian
Pihl Lore tze siger, at i frastruktur ”er so at sa le guld op fra gade ”, hve repræse terer
han
så? Er det kun virksomhedsejere, som gerne vil have alt transport på motorveje, så de kan reducere