Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2014757_0001.png
Afrapportering – Fremkom-
melighedsudvalg for Hoved-
stadsområdet
[Undertitel]
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
30. januar 2019
Rikke Daugaard
[email protected]
+45 7244 3333
18/07339-31
1/18
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 49
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0002.png
Indhold
Opsamling og anbefalinger .................................................................................................................. 3
Baggrund ................................................................................................................................................ 7
Udvalgets sammensætning ........................................................................................................ 7
Kommissorium ............................................................................................................................ 8
Analysetilgang ....................................................................................................................................... 9
Fra problemudpegning til prioritering .......................................................................................... 9
Afholdte møder ......................................................................................................................... 10
Tiltag ..................................................................................................................................................... 11
Tværgående tiltag ..................................................................................................................... 11
Tiltag på konkrete strækninger ................................................................................................. 12
Oversigt over tiltag i prioriteret rækkefølge ............................................................................... 14
Anbefaling til udgiftsfordeling ........................................................................................................... 17
Finansiering af tværgående tiltag ............................................................................................. 17
Medfinansiering af konkrete strækningsprojekter ..................................................................... 18
Samlet økonomisk behov for statslig finansiering .................................................................... 18
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0003.png
Opsamling og anbefalinger
Transport, bygnings- og boligministeren nedsatte i sommeren 2018 et fremkommelighedsudvalg for
Hovedstadsområdet. Udvalget nedsættes med baggrund i Vejlovens § 5 stk. 4 med det formål, at
kommunerne skal tænke i trafikal fremkommelighed på strækninger af en vis trafikal betydning, der
går på tværs af flere kommunegrænser og vejmyndigheder. Anledningen er blandt andet afrapporte-
ringen tidligere på året
fra ekspertgruppen ”Mobilitet for fremtiden”, som påpeger en række udfordrin-
ger i samarbejdet på tværs af vejmyndigheder med konsekvenser for fremkommeligheden.
Ministeren beder i kommissoriet fremkommelighedsudvalget
”undersøge
konkrete tiltag for optimering
og samordning af trafiksignalerne, der af udvalget anses som relevante for at forbedre fremkommelig-
heden i Hovedstadsområdet. Desuden kan der eksempelvis undersøges ud- og ombygninger af kryds,
koordinering af vejarbejder, omkørselsruter, adgangssanering
mv.”
Nærværende rapport er en samlet afrapportering på fremkommelighedsudvalgets arbejde i perioden
august 2018
december 2018. Afrapporteringen er resultatet af fremkommelighedsudvalgets arbejde
på embedsmandsniveau, og har ikke været behandlet politisk i samtlige kommuner.
Fremkommelighedsudvalget vurderer, at der er et potentiale for at forbedre fremkommeligheden. En
forudsætning for at høste dette potentiale er dog parternes aktive deltagelse og evne til at finde fælles
løsninger indenfor både tværgående tiltag og konkrete strækningsprojekter, hvilket vil kræve konkret
politisk beslutning i kommunerne til både samarbejde, økonomi og trafikale prioriteringer.
Fremkommeligheden kan bl.a. forbedres ved en tættere koordinering, ved fælles funktionskrav og
servicemål samt en koordineret indsats for håndtering af planlagte og ikke-planlagte hændelser samt
øget trafikinformation. Disse tiltag vil kunne løftes indenfor rammerne af vejmyndighedernes opgaver
og samarbejde. Fremkommelighedsudvalget anbefaler, at denne type indsatser prioriteres og tillæg-
ges vægt i vejmyndighedernes arbejde fremover.
Derudover udpeges der i rapporten en række mere konkrete tiltag på vejnettet. Den samlede mængde
af foreslåede tiltag er et udtryk for det som udvalget er kommet frem til. Disse er efterfølgende priorite-
ret på baggrund af en skønnet trafikal effekt og økonomi. Fordele og ulemper for de enkelte vejmyn-
digheder er beskrevet i de enkelte tiltag. De enkelte tiltag på vejnettet vil kræve udarbejdelse af kon-
kret projektforslag før tiltagets omfang, økonomi og øvrige effekter kan danne grundlag for konkret
beslutning og aftale om gennemførelse.
Alle tiltag er beskrevet i stambladsform i bilag 1.
Der er på de enkelte stamblade for konkrete strækningsprojekter skønnet en forventet effekt af forsla-
get. Effekten er forsøgt opgjort som en forventet, gennemsnitlig forøgelse af rejsehastigheden samt
antallet af berørte trafikanter herunder passagerer i den kollektive trafik. Såfremt samtlige foreslåede
tiltag gennemføres som beskrevet, kan der forsigtigt skønnes en gennemsnitlig forøgelse af rejseha-
stigheden med ca. 5 km/t., der vil berøre skønsmæssigt i alt ca. 200.000 bilister og ca. 215.000 bus-
passagerer. Effekten vil ved udførelsen påvirkes af, hvordan der konkret bliver optimeret og prioriteret
mellem de forskellige trafikantgrupper.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0004.png
Fremkommelighedsudvalget er ligeledes blevet bedt om at komme med anbefalinger til en udgiftsfor-
deling mellem staten og kommunerne.
Som udgangspunkt finansierer vejmyndighederne selv udgifter på eget vejnet. Den ansvarsfordeling
fremgår af lovgivningen og er fundamentet for vejmyndighedernes arbejde.
I de senere år har der på en række områder været politisk ønske om at fremme vejmyndighedernes
fokus på særlige områder, herunder cykeltrafik, trafiksikkerhed mv. Med henblik på at fremme dette er
der afsat statslige puljemidler, som bidrager til finansieringen af kommunale projekter og finansierer
statslige projekter.
Medfinansiering fra staten vil også kunne bidrage til et større fokus på en sammenhængende optime-
ring og vedligeholdelse af trafiksignalerne med henblik på at opnå en bedre fremkommelighed på
tværs af vejmyndighederne i hovedstadsområdet.
I udgangspunktet har vejmyndighederne ansvar for alle udgifter knyttet til eget vejnet. Såfremt der
ønskes en styrket og vedholdende indsats, kan der defineres en statslig medfinansieringspulje. I så
fald foreslås følgende udgiftsfordeling:
For de tværgående tiltag vil de foreslåede indsatser kunne håndteres af de deltagende vejmyndig-
heder, herunder opkobling til fælles systemer. Dog med en mindre ny koordinerende tværgående
indsats, der foreslås finansieret af en medfinansieringspulje.
For de konkrete strækningstiltag foreslås en medfinansieringspulje, hvorfra kommunerne kan opnå
statslig medfinansiering på 50 % af de omkostninger, de har afholdt i forbindelse med gennemfø-
relse af projektet.
Det har i denne forbindelse været nævnt fra kommunernes side, at det kunne være hensigtsmæssigt,
hvis det alene er de kommunale udgifter, der skal medregnes under det kommunale anlægsloft. An-
befalet udgiftsfordeling er beskrevet nærmere i rapporten under afsnittet om udgiftsfordeling.
Den foreslåede udgiftsfordeling anbefaler samlet set statslig medfinansiering for i alt 53 mio. kr. Dertil
kommer den kommunale egenfinansiering på samlet ca. 43 mio. kr.
Det anbefales, at de beskrevne tiltag gennemføres i den prioriterede rækkefølge.
Nærværende afrapportering har været sendt til kommentering hos medlemmerne af fremkommelig-
hedsudvalget. Alle holdninger og tilkendegivelser fra deltagerne i fremkommelighedsudvalget er gen-
givet i en høringsbog, der er vedlagt rapporten som bilag 2. Af høringsbogen fremgår også sekretaria-
tets forslag til håndtering af de fremsendte kommentarer.
Temaer fra høringen
En stor del af kommunerne tager forbehold for, at afrapporteringen, og de foreslåede tiltag ikke har
været konkret politisk behandlet i høringsperioden fra 21. december 2018 til og med 16. januar 2019.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0005.png
Desuden vil gennemførelse af tiltagene kræve, at der i de enkelte involverede kommuner tages poli-
tisk stilling til både økonomi og trafikal prioritering af de projekter, som kommunen skal deltage i. Pro-
jekternes realisering vil derfor afhænge af konkret projekt-, budget- og bevillingsbeslutning i kommu-
nerne.
Kommunerne henleder opmærksomheden på det kommunale anlægsloft og nævner, som også angi-
vet i rapporten, at det vil være hensigtsmæssigt, såfremt en mulig statslig medfinansiering ikke med-
regnes under det kommunale anlægsloft.
I forlængelse heraf anfører en del af kommunerne, at de konkrete strækningsprojekter i afrapporterin-
gen er beskrevet på et så overordnet niveau, at de skal beskrives og analyseres yderligere med angi-
velse af egentlige løsninger i de enkelte kryds og heraf følgende økonomi for den enkelte kommune,
før en egentlig politisk stillingtagen er mulig.
Enkelte kommuner har desuden udtrykt specifikke synspunkter til ændringer til strækningsopdeling,
helt konkrete kryds samt prioriteringsrækkefølgen af tiltagene.
En del kommuner udtrykker bekymring for, at konkrete tiltag sigter mod at højne hastigheden på ind-
faldsveje gennem kommunen med henvisning til risiko for øget støjbelastning. Derudover udtrykker
enkelte kommuner bekymringer for, om en øget hastighed kan have trafiksikkerhedsmæssige konse-
kvenser.
Enkelte kommuner udtrykker forbehold for fuld obligatorisk deltagelse i de anbefalede tiltag.
Kommunerne har, undervejs i udvalgsarbejdet og i afrapporteringen, efterspurgt løsninger, der højner
fremkommeligheden på motorvejene omkring København. Da kommissoriet for udvalget har sit hoved-
fokus på optimering og samordning af trafiksignaler og mindre ombygninger på veje af trafikal betyd-
ning, der går på tværs af flere kommunegrænser og vejmyndigheder, har Vejdirektoratet vurderet, at
projekter på motorvejsnettet falder udenfor løsningsfeltet. Rampekryds, der forbinder motorvejsnettet
med det øvrige vejnet, er taget med dér, hvor disse naturligt er en del af de konkrete projekter.
Der udtrykkes i høringssvarene en bekymring i forbindelse med opkobling til Vejdirektoratets system
SIG-GUI, hvor et særligt hændelsesprogram kan indkobles på det parallelle vejnet i forbindelse med
f.eks. uheld på motorvejen. Kommunerne udtrykker en bekymring for, at trafikken fra motorvejen vil
søge ud på de mindre veje i kommunerne. Vejdirektoratet vurderer dog, at hensyn til fremkommelig-
heden og trafikafviklingen på parallelruter er bedst tjent med hændelsesprogrammer, der giver mest
mulig grøntid på parallelvejen. Dermed undgås netop, at trafikken uhensigtsmæssigt søger ud på de
mindre og mere sårbare lokalveje.
Enkelte kommuner nævner afgivelse af myndighedsansvar i forhold til deres trafiksignalanlæg ved
opkobling til fælles styring i tilknytning til hændelser. Systemet vil alene efter aftale med vejmyndighe-
den påvirke udvalgte kritisk placerede trafiksignalanlæg og vil kun aktiveres i forbindelse med kritiske
hændelser på motorvejsnettet. Derudover vil indkobling af hændelsesprogrammer kun ske efter helt
faste procedurer og kriterier aftalt med de respektive kommuner.
En enkelt kommune foreslår, at der udmøntes midler til, at Vejdirektoratets systemer OTMAN og SIG-
GUI kan stilles frit og omkostningsfrit til rådighed for kommunerne.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0006.png
Fra enkelte kommuner udtrykkes der ønske om, at fremkommelighed på letbanestrækningen på Ring
3 indtænkes i fremkommelighedsudvalgets foreslåede indsatser.
Movia har afgivet et høringssvar, der falder i god tråd med tiltagene og stiller i øvrigt deres erfaring
med busfremkommelighedsprojekter til rådighed.
Den fulde ordlyd af samtlige høringssvar er gengivet i bilag 2.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0007.png
Baggrund
Transport-, bygnings- og boligministeren nedsatte i juni 2017 ekspertgruppen
”Mobilitet
for fremtiden”
og i marts 2018 udkom afrapporteringen. I rapporten beskrives indledningsvis nogle helt centrale ud-
fordringer for mobiliteten: ”Transportsystemet
står foran en række udfordringer i forhold til at sikre høj
mobilitet i fremtiden. I det følgende fremhæves stigende trængsel, pres på den kollektive trafik og
kamp om pladsen i de største byer som tre områder, der vil stå centralt i de kommende års transport-
politik.”
I rapporten står der også anført at:
”De
største byer og deres forstæder står for en meget markant del
af trængslen, især set i forhold til områdernes trafikmængder, og at denne del forventes at stige vold-
somt i de kommende år.”
I
”kapitel
4 Digitalisering”
beskrives det, hvordan
”Signalregulering,
som er operationel styring af trafik-
ken, og trafikledelse, som er taktisk planlægning og styring af trafikken, er velkendte discipliner til at
optimere fremkommelighed på vejene.”
I
samme kapitel,
under ”Potentialevurdering”,
er det anført om
”Samarbejde
på tværs af vejmyndigheder” at
”For
at sikre fokus på de tværgående gevinster af for-
bedret trafikstyring kan der skabes en institutionel ramme herfor. Det kan f.eks. være et samarbejde
mellem vejmyndigheder, som er mere formaliseret end det aktuelle SAMKOM-samarbejde mellem
kommunerne og Vejdirektoratet, der udstikker ansvaret for at koordinere, prioritere og styre trafikudvik-
lingen på tværs af vejmyndighederne og politiet. Dette kan eventuelt ske gennem en mere proaktiv
anvendelse af de fremkommelighedsudvalg, som Transportministeren kan nedsætte på tværs af
vejmyndigheder, og/eller udvide deres bemyndigelse.”
Derudover er det relevant at nævne, at der er et stort efterslæb på vedligeholdelse af trafiksignalan-
læggene på en stor del af kommunevejene, hvilket indirekte påvirker fremkommeligheden.
Det blev
i rapporten ”Bedre
Trafiksignaler”,
som Vejdirektoratet udgav i 2012, bl.a. konkluderet, at der
er defekte detektorer i 5-20 % af alle trafikstyrede anlæg, hvilket kan påvirke trafiksignalets funktion og
effekt på fremkommeligheden i negativ retning. Dette kan f.eks. medføre unødig stop-and go kørsel
samt øgede støjgener langs hovedfærdselsårerne i hovedstaden.
Det er derfor vigtigt, at der i forbindelse med gennemførelse af signaloptimeringer eller signaltekniske
udbygninger, også afsættes ressourcer til drift og vedligehold af trafiksignalanlæggene efterfølgende
for at bevare effekten af de gennemførte tiltag.
På denne baggrund nedsatte Transport, bygnings- og boligministeren i sommeren 2018 et fremkom-
melighedsudvalg for Hovedstadsområdet.
Udvalgets sammensætning
Udvalget består af 16 kommuner, politiet, Movia og Vejdirektoratet.
Følgende kommuner deltog med hver to navngivne deltagere: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Frede-
riksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, København, Lyngby-
Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk.
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0008.png
Vejdirektoratet varetager sekretariatsfunktionen og formandsposten i udvalget.
Deltagerliste er vedlagt som bilag 4.
Kommissorium
I kommissoriet for fremkommelighedsudvalg for Hovedstadsområdet fremgår det,
at ”Fremkommelig-
hedsudvalgets formål er, at kommunerne sammen skal tænke i trafikal fremkommelighed på stræk-
ninger af en vis trafikal betydning, der går på tværs af flere kommunegrænser og vejmyndigheder.”
”Udvalget skal undersøge konkrete tiltag
for optimering og samordning af trafiksignalerne, der af ud-
valget anses som relevante for at forbedre fremkommeligheden i Hovedstadsområdet. Desuden kan
der eksempelvis undersøges ud- og ombygninger af kryds, koordinering af vejarbejder, omkørselsru-
ter,
adgangssanering mv.”
”På baggrund af undersøgelserne skal udvalget bl.a.:
Kortlægge mulige tiltag til optimering af fremkommelighed i Hovedstadsområdet, samt liste fordele
og ulemper ved de foreslåede tiltag.
Opstille en prioritering af tiltagene baseret på trafikal effekt, inklusiv et forslag til en implemente-
ringsplan.
Udarbejde
anbefalinger til udgiftsfordeling mellem stat og kommuner for de foreslåede tiltag”
Den fulde ordlyd af kommissoriet kan ses i bilag 3.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0009.png
Analysetilgang
Fra problemudpegning til prioritering
Fremkommelighedsudvalget startede med at fastlægge et bruttovejnet, der består af strækninger af en
vis trafikal betydning jf. nedenstående figur 1. Bruttovejnettet blev udpeget med udgangspunkt i
’Det
strategiske vejnet i Hovedstadsområdet’, og blev suppleret med relevante veje udpeget af enten Vejdi-
rektoratet eller kommunerne.
Derudover drøftede fremkommelighedsudvalget hvilke kriterier, der skulle anvendes til udpegning af
problemsteder på bruttovejnettet.
Figur 1. Bruttovejnet udpeget af Fremkommelighedsudvalget
Drøftelserne og analyserne i fremkommelighedsudvalget har mundet ud i, at de indsatser, der skal til
for at opnå en bedre fremkommelighed ved forbedring af signalanlæg i hovedstadsområdet, kan opde-
les i to kategorier:
Tværgående tiltag, som skal sikre en bedre koordinering og styring på tværs af vejmyndighederne
Konkrete tiltag på en række udvalgte strækninger i hovedstadsområdet
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0010.png
Dette har resulteret i en udpegning af fire indsatser af tværgående karakter, samt udpegning af ni
strækninger, hvor der kan foretages konkrete forbedringer.
På baggrund af arbejdet i arbejdsgruppen, er der udarbejdet et stamblad for hvert af de fire tværgåen-
de indsatsområder samt for hvert af de ni strækningsbaserede projekter.
Udvalget har arbejdet med fordele/ulemper ved hvert tiltag og sekretariatet har forsøgt at kvantificere
en trafikal effekt af tiltagene.
Tiltagene er derpå prioriteret ud fra, hvor stor effekt det enkelte tiltag skønnes at give samt hvor om-
kostningstungt eller gennemførbart det er.
Endelig har udvalget og arbejdsgruppen set på, hvordan en udgiftsfordeling for de forskellige projekt-
typer vil kunne se ud.
Både tiltag og modeller til udgiftsfordeling beskrives mere indgående i de efterfølgende afsnit.
Afholdte møder
I forbindelse med fremkommelighedsudvalget blev der etableret en arbejdsgruppe bestående af re-
præsenter fra alle deltagende organisationer med henblik på at gennemføre konkrete workshops.
Der har været afholdt tre udvalgsmøder, hvor Vejdirektoratet, tekniske direktører, vejchefer samt re-
præsentanter fra politiet og Movia har drøftet principielle spørgsmål samt behandlet de oplæg, som er
kommet ud af de afholdte workshops. Referater fra de afholdte udvalgsmøder er gengivet i bilag 5.
På det seneste møde den 3. december 2018 var Hovedstadens Letbane inviteret til at præsentere
deres forventninger til signalstyring og drift på den kommende letbanestrækning på Ring 3. Præsenta-
tion fra Hovedstadens Letbane er vedlagt som bilag 6.
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0011.png
Tiltag
I rapporten ”Mobilitet for
fremtiden”
redegøres for, at der er behov for institutionelle rammer for at
samarbejde og koordinere på tværs af vejmyndigheder. Det blev derudover fremhævet i kommissoriet,
at kommunerne ikke umiddelbart har incitament til eller krav om at samarbejde på tværs.
Fremkommelighedsudvalgets arbejde har tydeliggjort potentialet i at styrke det tværgående samarbej-
de mellem vejmyndigheder for at opnå bedre, samlet fremkommelighed. Fokus har været på vej-
strækninger med en vis trafikal betydning på tværs af kommunegrænser og vejmyndigheder. Alene et
generelt styrket fokus på området vil kunne forbedre trafikafvikling og fremkommelighed lokalt og som
helhed.
Udvalgets arbejde peger på en række tværgående tiltag, der yderligere kan styrke og understøtte en
øget koordineret indsats mellem vejmyndighederne. Derudover peges på en række helt konkrete
strækninger, hvor optimering af trafiksignaler, bedre samordninger og indretninger har potentiale til at
styrke fremkommeligheden.
Tværgående tiltag
Der er udpeget fire tværgående tiltag, der er prioriteret som de første på den samlede prioriteringsliste,
der er gengivet på side 13-14. Særligt de to første af tiltagene er en væsentlig forudsætning for at
kunne gennemføre tiltag på konkrete strækninger med succes og opnå de forventede effekter.
Herunder er de fire tiltag kort beskrevet i prioriteret rækkefølge. Den fulde projektbeskrivelse er gengi-
vet i bilag 1.
Netværk for koordinering af indsatser
Der findes i dag intet formelt samarbejde mellem vejmyndighederne i hovedstadsområdet, der kan
sikre tværgående tiltag og koordineret indsats. Der etableres derfor en formaliseret koordinering
blandt parterne i fremkommelighedsudvalget, der kan skabe grundlag for at koordinere og udføre de
konkrete tiltag, der bliver udmøntet, herunder f.eks. at fastlægge prioritering af trafikantgrupper. Net-
værket tænkes også at håndtere gennemførelse af de øvrige tværgående tiltag.
Succesen er afhængig af parternes aktive deltagelse og evne til at finde fælles permanente løsninger
med vedvarende effekter.
Fælles funktionskrav og servicemål for trafiksignalanlæg
Indkøb og drift af trafiksignaler sker ved den enkelte vejmyndigheds beslutning om funktioner og ser-
viceniveauer. Der sker ingen koordineret indsats på tværs af vejmyndighederne.
Der skal derfor beskrives fælles serviceniveauer for systemteknisk drift og vedligehold på forskellige
typer af veje. Dette tiltag er vigtigt for at fastlægge et drift- og vedligeholdelsesniveau, som alle er eni-
ge om og som skal være med til at sikre, at de opnåede effekter ved de konkrete strækningstiltag op-
retholdes, således at de gennemførte investeringer lønner sig på den lange bane. Der udarbejdes en
tjekliste med opmærksomhedspunkter ved indkøb af trafiksignalanlæg med særlig vægt på de tekni-
ske funktioner, der er vigtige for, at arbejdet med trafikstyring kan gå på tværs af trafiksignalanlæg og
myndighedsgrænser.
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0012.png
Fælles indsats for håndtering af planlagte hændelser
Effektiv og koordineret indsats ved planlægning og gennemførelse af vejarbejder kan reducere tab af
fremkommelighed ved disse forstyrrelser. Der sker i dag kun begrænset tværgående indsats på dette
område. Det foreslås, at alle kommuner i Hovedstadsområdet anvender Vejdirektoratets platform til
deling af data om planlagte hændelser på tværs af myndigheder (f.eks. vejarbejder og arrangemen-
ter). En del af kommunerne anvender allerede dette system, men en mere konsekvent anvendelse vil
medføre, at trafikanterne i større grad modtager relevant trafikinformation ved f.eks. planlagte vejar-
bejder og arrangementer, og har dermed lettere ved at træffe et optimalt valg omkring deres rejse og
derved undgå unødige forsinkelser.
Fælles indsats for håndtering af ikke-planlagte hændelser
Trafikulykker og andre pludseligt opståede hændelser forstyrrer dagligt fremkommeligheden på det
betydende vejnet i Hovedstadsområdet. Der findes i dag ingen systematisk koordineret indsats mel-
lem vejmyndighederne på dette felt.
Dette tiltag indeholder derfor både let tilgængelige aktiviteter som f.eks. etablering af et simpelt kon-
taktnetværk ved uregelmæssigheder udenfor almindelig arbejdstid, samt en økonomisk tungere aktivi-
tet, hvor kommunerne anvender Vejdirektoratets system til at overvåge og styre ændringer i trafiksig-
nalanlæg, og som kan aktivere særlige hændelsesprogrammer ved ikke-planlagte hændelser. Priorite-
ringen af dette tiltag er derfor opdelt.
Der kom undervejs i forløbet forslag om ændrede procedurer for oprydning ved større hændelser på
motorvejene. Dette falder imidlertid uden for kommissoriet og er derfor ikke medtaget som forslag.
Vejdirektoratet gennemfører dog i 2018-19 et pilotprojekt på den fynske motorvej vedr. håndtering af
større hændelser. Erfaringerne herfra vil efterfølgende kunne bruges på resten af motorvejsnettet
herunder også i hovedstadsområdet.
Tiltag på konkrete strækninger
På en række konkrete vejstrækninger er der konstateret tab af fremkommelighed alene på grund af
manglende sammenhæng, koordinering og styring af trafiksignalanlæg.
Der er derfor forslået ni konkrete strækningsprojekter med forbedring af koordinering og samordning
af trafiksignalanlæggene på strækningerne jf. figur 2 på side 14. Disse er prioriteret ud fra en sam-
menhæng mellem pris og forventet effekt. Effekten er skønsmæssigt opgjort som en forventet, gen-
nemsnitlig forøgelse af rejsehastigheden samt antallet af berørte trafikanter herunder passagerer i den
kollektive trafik. Såfremt samtlige foreslåede tiltag gennemføres som beskrevet, kan der forsigtigt
skønnes en gennemsnitlig forøgelse af rejsehastigheden med ca. 5 km/t., der vil berøre skønsmæssigt
i alt ca. 200.000 bilister og ca. 215.000 buspassagerer. Effekten vil ved udførelsen påvirkes af, hvor-
dan der konkret bliver optimeret og prioriteret mellem de forskellige trafikantgrupper.
En af de store udfordringer ved at gennemføre fremkommelighedsprojekter på konkrete strækninger
er, at der udover optimeringer også skal prioriteres mellem de forskellige retninger og trafikantgrupper.
Denne opgave er vigtig at være opmærksom på, når de konkrete projekter efterfølgende skal gennem-
føres og som tidligere nævnt foreslås det, at denne udfordring løftes i det tværgående netværk. Stats-
lig finansiering forudsætter på strækningsniveau, at der er opnået enighed om en tilfredsstillende og
sammenhængende løsning.
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0013.png
På grund af den korte tidshorisont har det ikke været muligt at kortlægge helt præcist hvilke tiltag, der
er nødvendige i de trafiksignalanlæg, som indgår på de af udvalget udpegede strækninger.
Man har derfor valgt at operere med begreberne, lille, mellem og stor løsning, der dækker over tre
forskellige løsningsniveauer, gående fra en mindre justering af trafiksignalanlæggene i krydset til en
større ombygning af krydset. Der er i stambladene anført, hvor mange af henholdsvis lille, mellem og
stor løsning, der vurderes at skulle til på hver enkelt strækning, samt hvilke vejmyndigheder, som det
vedrører.
Nedenfor er skitseret indholdet i de tre forskellige løsningstyper.
Lille løsning (signalteknisk optimering)
Justeringer i trafiksignalanlæg med eksisterende materiel, eller tilføjelse af få nye trafikstyrende
elementer, herunder video/radar-detektering, GPS busdetektering og lignende:
Gennemsnitlig overslagspris:
300.000 kr. Der vil være variation i budgetbehov.
Mellem løsning (signalteknisk udbygning)
Supplement til lille løsning med større signaltekniske ændringer i form at udskiftning af styreappa-
rat og lignende, samt tilføjelse af flere trafikstyrende elementer, herunder yderligere video/radar-
detektering, GPS, busdetektering, udstyr til samordning og lignende:
Gennemsnitlig overslagspris:
500.000 kr. Der vil være variation i budgetbehov.
Stor løsning (geometrisk udbygning)
Supplement til mellem løsning med geometriske/anlægsmæssige ændringer i krydset:
Gennemsnitlig overslagspris:
5.000.000 kr. Prisen for denne løsningtype har meget stor usikkerhed
pga. stor variation i behov for fysiske anlæg.
Den anvendte gennemsnitlige overslagspris er baseret på, at der ikke på nuværende tidspunkt er
gennemført en nærmere detaljering/projektering, hvorfor fysikestimatet er tillagt 50 %, der skal dække
den usikkerhed, der er tilknyttet overslaget. Det er forudsat, at de geometriske ændringer ligger i
spændet mellem mindre ændringer af afmærkninger, belægningsarbejder og udbygning med f.eks.
forlængelse eller tilføjelse af én ekstra svingbane med lille behov for arealerhvervelse. Tiltag som helt
nye krydsløsninger, udvidelse af antal kørespor på strækninger, anlæg af nye spor på rampestræk-
ninger mv. er ikke tænkt inkluderet i disse overslag.
De nævnte overslag skal derfor betragtes som foreløbige skøn, som for det enkelte tiltag først kan
fastlægges mere præcist, når der er udarbejdet et egentligt projektforslag.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0014.png
Figur 2 Konkrete strækningsprojekter med vejmyndighed og statsejede kryds
Ved tiltag på strækninger skal det holdes for øje, at disse hovedfærdselsårer indgår i et netværk af
veje. I forbindelse med udarbejdelse af de konkrete løsninger skal det sikres, at man ikke bare flytter
problemet, således at trængslen i stedet opstår et andet sted på det tilstødende vejnet.
Det er desuden væsentligt, at løsningerne følges op af vejmyndighederne med en løbende drift, der
sikrer effekterne på langt sigt.
Der er undervejs i arbejdet med de forskellige løsninger blevet foreslået forskellige, større udbygnin-
ger i forbindelse med de udvalgte strækninger. Der er bl.a. foreslået en forundersøgelse af udbygning
af Ring 4. Disse større udbygninger falder imidlertid uden for kommissoriet og indgår derfor ikke som
en del af fremkommelighedsudvalgets anbefalinger. Større udbygninger og undersøgelser heraf, er
derfor ikke prissat i projektbeskrivelserne, selvom de i enkelte tiltagsbeskrivelser er nævnt efter udval-
gets ønske.
Projektbeskrivelser af de enkelte tiltag er gengivet i stambladsform i bilag 1.
Oversigt over tiltag i prioriteret rækkefølge
Tiltagene er nedenfor opstillet i prioriteret rækkefølge med angivelse af prisoverslag, skønnet effekt og
ansvarlige vejmyndigheder.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0015.png
Prioritet
0
Tværgående tiltag
Netværk for koordinering af indsatser
Økonomioverslag
1 årsværk til sekretariatsfunktion og
500.000 kr. til rådgivning om året
i en fireårig periode. I alt 6 mio. kr.
Egen tid
800.000 over fire år
Egen tid
Hver kommune 6-20.000 kr.
1-3 timer pr. uge til indrapportering
Egen tid
Egen tid
Fra 5-10.000 til 100.000 pr. kom-
mune afhængig af nuværende ud-
styr
Effekter
Understøtter konkrete stræk-
ningstiltag
Understøtter konkrete stræk-
ningstiltag
Se projektbeskrivelse
Se projektbeskrivelse
Se projektbeskrivelse
Vejmyndighed
Alle
0
15
Funktionskrav og servicemål for signalanlæg
Fælles indsats for håndtering af planlagte hændelser
Fælles indsats for håndtering af ikke-planlagte hændelser
Del A - Etablering af kontaktnetværk mv.
Fælles indsats for håndtering af ikke-planlagte hændelser
Del B - Procedurer for indsats ved ikke-planlagte hændel-
ser.
Fælles indsats for håndtering af ikke-planlagte hændelser
Del C - Opkobling på Vejdirektoratets platform til styring og
overvågning af signalanlæg
Alle
Alle
Alle
Alle
1
2A
2B
2C
Se projektbeskrivelse
Alle
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0016.png
Prioritet
3
Tiltag på konkrete strækninger
Roskildevej mellem Ring 3 og Ring 4
Økonomioverslag
2 mio.kr.
Skønnet effekt
Øget rejsehastighed op til 6 km/t
23.000 motorkøretøjer
16.000 påstigere
Øget rejsehastighed op til 6 km/t
26.000 motorkøretøjer
10.000 påstigere
Øget rejsehastighed op til 6 km/t
25.000 motorkøretøjer
13.000 påstigere
Øget rejsehastighed op til 5 km/t
16.000 motorkøretøjer
23.000 påstigere
Øget rejsehastighed op til 7 km/t
23.300 motorkøretøjer
6.500 påstigere
Øget rejsehastighed op til 6 km/t
25.000 motorkøretøjer
83.000 påstigere
Vejmyndighed
Glostrup
Albertslund
Vejdirektoratet
Tårnby
Sund og Bælt
Hvidovre
Rødovre
Vejdirektoratet
Gladsaxe
København
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Ballerup
Herlev
København
Vejdirektoratet
Glostrup
Brøndby
Rødovre
København
Frederiksberg
Vejdirektoratet
Rødovre
København
Vejdirektoratet
Gladsaxe
Gentofte
København
Vejdirektoratet
4
Englandsvej mellem Kirkevej og Øresundsmotorvejen
5
Avedøre Havnevej mellem Amagermotorvejen og Roskil-
devej
Mørkhøjvej mellem Ring 3 og Frederikssundsvej
7
8
Frederikssundsvej mellem Ring 4 og Borups Allé
9
Roskildevej mellem Ring 3 og Pile Allé
31 mio.kr.
14 mio.kr.
16
2 mio.kr.
4 mio.kr.
6
4 mio.kr.
Ring 4 mellem Frederikssundsvej og Hillerødmotorvejen
6 mio.kr.
Øget rejsehastighed op til 8 km/t
35.000 motorkøretøjer
26.000 påstigere
Øget rejsehastighed op til 2 km/t
19.000 motorkøretøjer
23.000 påstigere
Øget rejsehastighed op til 3 km/t
7.500 motorkøretøjer
15.000 påstigere
10
Tårnvej-Islevhusvej mellem Roskildevej og Frederiks-
sundsvej
Søborg Hovedgade-Frederiksborgvej-Tagensvej mellem
Ring 2 og Ring 3
9 mio.kr
11
19 mio.kr.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0017.png
Anbefaling til udgiftsfordeling
Fremkommelighedsudvalget er i henhold til kommissoriet blevet bedt om at komme med anbefalinger
til udgiftsfordeling mellem stat og kommuner for de foreslåede tiltag.
Som udgangspunkt finansierer vejmyndighederne selv udgifter på eget vejnet. Den ansvarsfordeling
fremgår af lovgivningen og er fundamentet for vejmyndighedernes arbejde.
I de senere år har der på en række områder været politisk ønske om at fremme vejmyndighedernes
fokus på særlige områder, herunder cykeltrafik, trafiksikkerhed mv. Med henblik på at fremme disse
formål har der været afsat statslige puljemidler, som bidrager til finansieringen af netop denne type
projekter.
Medfinansiering fra staten vil også kunne bidrage til et større fokus på en sammenhængende optime-
ring og vedligeholdelse af trafiksignalerne med henblik på at opnå en bedre fremkommelighed på
tværs af vejmyndighederne i hovedstadsområdet.
En mulig model vil være, at der etableres en finansieringspulje, hvor der åbnes mulighed for 50 %
statslig medfinansiering af kommunale udgifter til de udvalgte og prioriterede strækningstiltag. Medfi-
nansieringen af de udvalgte projekter bør ske efter den af fremkommelighedsudvalget prioriterede
rækkefølge. Det foreslås, at der kun kan medfinansieres tiltag og aktiviteter indenfor rammerne af
fremkommelighedsudvalgets formål og kommissorium. Puljen foreslås administreret af Vejdirektoratet.
Statslig medfinansiering vil således forudsætte, at der opnås en sammenhængende forbedring af
fremkommeligheden.
Der vil, efter udarbejdelse af projektforslag og et eventuelt tilsagn, tilrettelægges en proces omkring de
specifikke projektstrækninger, hvor de involverede kommuner og Vejdirektoratet på statens vegne
indgår en forpligtende projektaftale, hvori ansvar for projektledelse, tidsplan, aktivitets- og finansie-
ringsplan samt evaluering er konkretiseret.
Projektaftalerne skal specifikt også forpligte vejmyndighederne til at sikre driften af tiltagene, således
at effekterne er varige.
Herudover vil der skulle findes finansiering til Vejdirektoratets udgifter til de tiltag, der falder på stats-
vejene samt udgifter til de tværgående opgaver, som skal sikre sammenhæng i gennemførelse og
effekterne af de beskrevne tiltag.
Finansiering af tværgående tiltag
Vedrørende de tværgående tiltag foreslås det, at alle deltagende parter finansierer deres egen delta-
gelse (medgået tid) og en eventuel omkostning til opkobling til Vejdirektoratets platforme (OTMAN /
SIG-GUI).
Til at understøtte og koordinere de tværgående tiltag, foreslås fuld puljefinansiering af midler til vare-
tagelse af de koordinerende opgaver i en 4-årig periode.
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Hoved- og bilagsrapport om fremkommelighedsudvalgets anbefalinger for hovedstadsområdet
2014757_0018.png
Medfinansiering af konkrete strækningsprojekter
En evt. pulje anbefales at udmønte medfinansiering til de strækningsprojekter, som udvalget har ind-
stillet i den opstillede prioriterede rækkefølge.
Alle kommuner i de enkelte projekter forpligter sig i projektaftalerne til at finansiere 50 % af egne om-
kostninger til projektet. De præcise omkostninger for den enkelte kommune kan dog først fastlægges
efter der er udarbejdet et egentligt projektforslag.
Det har været nævnt fra kommunerne, at det kunne være hensigtsmæssigt, hvis det alene er de
kommunale udgifter, der skal medregnes under det kommunale anlægsloft.
Da projekterne er udvalgt og prioriteret på forhånd, vil der ikke være nogen ansøgningsproces. Det
kan dog forventes, at der skal ske en kommunal, politisk behandling af både projekt og tilhørende
økonomi, når der foreligger et konkret projektforslag. Herefter indgås en forpligtende projektaftale,
hvori ansvar for projektledelse, tidsplan, aktivitets- og finansieringsplan samt evaluering er konkretise-
ret. Derudover skal kommunernes omkostninger inklusiv medgået tid dokumenteres inden udbetaling
af medfinansieringen fra puljen kan finde sted.
Forudsætningen for statslig medfinansiering bliver dermed, at der på de konkrete strækninger er op-
nået enighed mellem vejmyndighederne om en tilfredsstillende og sammenhængende løsning, samt at
parterne forpligter sig til en drift af signalanlæggene, der sikrer varige effekter.
Samlet økonomisk behov for statslig finansiering
I udgangspunktet varetager vejmyndighederne egen finansiering af opgaver på egne veje. Såfremt det
ønskes at understøtte tiltag med en statslig medfinansiering efter den model fremkommelighedsudval-
get anbefaler, vil det for de samlede tiltag på i alt 96 mio. kr. betyde en udgiftsfordeling på 53 mio. kr.
for staten og 43 mio. kr. samlet for kommunerne.
Den statslige udgift på 53 mio. kr., vil være fordelt på følgende:
Medfinansiering af den kommunale udgift til de konkrete strækningsprojekter (ca. 43 mio. kr. for
samtlige strækninger)
Tiltag på statens veje i tilknytning til strækningsprojekterne (ca. 3 mio. kr. til konkrete projekter)
Administration af de konkrete strækningsprojekter (indeholdt i nedenstående)
Omkostninger til tværgående tiltag, herunder koordinerende opgaver på tværs af vejbestyrelser.
(ca. 6,8 mio. kr. over 4 år.)
18