Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 202
Offentligt
2009407_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Betjening af Friheden, Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre stationer
Transport-, Bygnings og Boligministeriet har i et brev af d. 9. januar 2019 informeret DSB om en
tekst fra et flertal i Folketi get vedrøre de DSB’s æ dri g af kørepla e for S-tog
fra K18 til K19.
DSB’s svar
DSB skal indledningsvis bemærke, at
DSB’s trafikko trakt i eget stort o fa g beste
er DSB’s
køreplaner og stationsbetjening. DSB har dog i kontrakten visse frihedsgrader, herunder i forhold
til standsningsplanen på de enkelte S-togsstationer. DSB søger inden for disse rammer at
tilrettelægge køreplanerne, så de kommer flest mulige kunder til gavn. Heri indgår en række
hensyn, herunder betjeningen af de enkelte stationer, rejsetid og hensynet til at opretholde høj
punktlighed.
DSB vurderer, at den gældende køreplan samlet set er den bedst mulige ud fra de forudsætninger,
der gælder. Der er således foretaget en samlet afvejning af hensynene til en god, frekvent
betjening, robusthed i køreplanerne med henblik på høj punktlighed og en god kundeoplevelse i
togene.
DSB skal i den forbindelse understrege, at den nuværende køreplan for S-banen, gældende fra 10.
december 2018, overholder den gældende trafikkontrakt, indgået mellem DSB og Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet.
De ændringer der er sket i køreplanen med virkning fra 10. december 2018 med betydning for
betjening af Friheden, Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre stationer, er opsummeret og
begrundet nedenfor:
Friheden station har fået reduceret betjeningen fra 12 tog i timen til 6 tog i timen i dagtimerne
mandag til fredag. Dette hænger sammen med følgende forhold:
Ved at undlade at betjene Friheden Station på den hurtige linje på Køge Bugt, opnår
togene alt andet lige en højere punktlighed. Herved reduceres risikoen for forsinkelser,
herunder som følge af tilpasninger til Signalprogrammet. Denne øgede robusthed
kommer alle kunder på Køge Bugt-linjen til gode. Samtidig reduceres rejsetiden med 1
minut i nogle rejserelationer på Køge Bugt-linjen.
Passagererne, der anvender Friheden station, oplever reelt kun en lille
serviceforringelse, idet afgangstiderne for de hurtige tog og de standsende tog, der
hidtil har betjent Friheden station, har ligget meget tæt på hinanden. Mens passagerer,
Koncern-sekretariatet
30. januar 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: DSB’s tilbagemelding vedr. køreplanerne for linje E og Bx, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2009407_0002.png
der benytter Friheden station, tidligere oplevede op til otte minutter mellem afgangene,
er der nu et tog hvert 10. minut.
Da Friheden Station i 2012 fik udvidet betjeningen, var det med en forventning om, at
den øgede betjening ville indebære en markant kundefremgang. Prognoserne viste, at
den øgede betjening skulle give en passagervækst på 7 pct. ud over den generelle
passagerudvikling på S-banen. Friheden station har imidlertid ikke oplevet en sådan
ekstraordinær stor kundetilvækst i de mellemliggende år. Væksten på stationen har
trods den udvidede betjening svaret ganske præcist til den generelle vækst på S-banen,
som fra 2011 til 2017 har været på 9 pct.
DSB har tilpasset togstørrelserne, så passagerer til og fra Friheden station nu oplever
større sikkerhed for at kunne få en siddeplads end tilfældet hidtil har været. Det samme
er tilfældet for mange andre rejsende på Køge Bugt-linjen.
DSB erfarer, at pendlertalsmanden på strækningen bakker ændringen op.
Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre stationer har fået reduceret betjeningen fra 9 til 6 tog i timen
i myldretiderne mandag til fredag. Dette hænger sammen med følgende forhold:
Stationerne fik udvidet betjeningen i myldretiderne i 2017. Dette som led i etablering af
en mere jævn betjening af alle stationer på Høje Taastrup strækningen, så der i
myldretiderne højst var otte minutter mellem afgangene mod tidligere op til 10
minutter. Forudsætningen var imidlertid, at dette ikke medførte øgede
produktionsomkostninger.
Stationerne har ikke haft væsentlig passagervækst siden stationerne fik udvidet
betjeningen i myldretiderne i december 2016. Fra 2016 til 2018 har disse stationer
mandag til torsdag oplevet en tilbagegang på 3 pct. Dette er lidt mindre end den
gennemsnitlige tilbagegang på hele på S-banen på 5 pct. i samme periode. Imidlertid
skyldes den generelle tilbagegang på det øvrige S-banenet i væsentlig grad sporarbejder.
Som konsekvens af de justeringer af køreplanen, Signalprogrammet har givet anledning
til, er det ikke længere muligt at opretholde den jævne betjening af alle stationer på
Høje Taastrup strækningen uden, at dette ville medføre øgede
produktionsomkostninger. Disse omkostninger kan med den konstaterede
passagerudvikling ikke dækkes af øgede passagerindtægter. Det vil desuden give
anledning til en mindre effektiv materieludnyttelse med risiko for flere stående kunder.
Ændringen indebærer, at de største stationer på S-banen på Københavns Vestegn:
Glostrup, Albertslund, Taastrup og Høje Taastrup har fået reduceret rejsetiden til
København med op til 3 minutter. Disse stationer har 21.521 påstigere på en hverdag,
mens de tre stationer Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre til sammen har 8.535
påstigere på en hverdag.
For stationerne Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre betyder ændringen, at de i alle
dagtimer har et tog hvert 10. minut, svarende til betjeningen på en række andre
stationer på S-banen, hvoraf nogle har langt flere rejsende. Rejsetiden til/fra København
i myldretiderne er på nogle afgange blevet reduceret med to minutter.
DSB vil løbende følge passagerudviklingen
generelt såvel som specifikt på de ovennævnte fire
stationer
samt udviklingen i kundepunktligheden, herunder også i lyset af udrulningen af
signalprogrammets fase 2. DSB vil på den baggrund vurdere, om køreplanen kan forbedres
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: DSB’s tilbagemelding vedr. køreplanerne for linje E og Bx, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2009407_0003.png
yderligere; herunder om det ud fra en samlet vurdering vil være hensigtsmæssigt på et tidspunkt
igen at udvide betjeningen af ovenstående stationer.
DSB vil orientere ministeriet herom i forbindelse med processen for køreplanen for 2020.
Såfremt det måtte have Transport- Bygnings- og Boligudvalgets interesse, vil DSB gerne invitere
udvalget
til DSB’s lokaler i Høje Taastrup
til en gennemgang af metode, proces, kontraktuelle
ra
er v. for DSB’s arbejde ed kørepla læg i ge , heru der på S-banenettet.
Side 3/3