Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1946852_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio august 2018)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA,
K, S, DF, RV, SF) bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til en ny
udrulningsstrategi på fjernbanen.
Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængigheden
mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprog-
rammet)
og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forven-
teligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Den nye udrulningsstrategi betyder, at Banedanmark har lavet en væsentligt mindre aggressiv tidsplan
end den, som leverandørerne af såvel udstyret i togene som udstyret i infrastrukturen har budt ind
med (leverandørernes produktionsplan). Således har planen væsentlige tidsreserver i forhold til de
deadlines, som Banedanmark holder leverandøren op på. I denne rapportering følges der op på, om
leverandørerne møder deres produktionsplaner, og hvis de bliver forsinket, om forsinkelsen kan hol-
des inden for de tidsreserver, som Banedanmark har lagt ind i forhold til leverandørernes produkti-
onsplaner.
Anlægsplanen er offentliggjort i juli 2018 sammen med Anlægsstatus for 1. halvår og indeholder bl.a.
en lettere justeret udrulningsplan for Signalprogrammet. De analyser, der er gennemført i forbindelse
med planlægningsarbejdet har testet udrulningsstrategien fra november 2017, og bekræftet, at Sig-
nalprogrammets udrulningsplaner understøtter den forudsatte passagerdrift. Det fortsatte arbejde
med Signalprogrammet baseres på disse planer.
I den nye tidsplan udskydes udrulningen af ERTMS i Østjylland, som følge af senere leverance af Frem-
tidens tog samt behov for IC4-togenes adgang til værkstedet i Aarhus. Som konsekvens heraf fremryk-
kes udrulningen af ERTMS i Vestjylland. Endvidere udskydes ibrugtagningen af ERTMS på strækningen
Køge-Næstved som følge af sporombygning mellem Ringsted og Næstved.
Både muligheden for ombordudrustning af IC3, således at installationen af signaler kommer før elektri-
ficeringen, og muligheden for yderligere immunisering holdes fortsat åben med den nye tidsplan.
Begge muligheder kan holdes åbne uden at der tabes tid. Til efteråret 2018 skal der på baggrund i
fremdriften på ombordudrustningen tages stilling til den fortsatte ombordudrustning af IC3-togene
m.v. Uanset om det i efteråret 2018 besluttes at fortsætte med ombordudrustningen af IC3-togene
mv., så fortsætter forberedelsen til immunisering i 2019
dvs. forberedelsen af immunisering af
strækningerne Fredericia-Aalborg, Ringsted-Nykøbing Falster og Holbæk-Kalundborg, samt oplæg til
immunisering af strækningen Køge-Næstved.
Således vil a også i
9 have e ”forsikri g”, hvis
udrustningen af IC3, dobbeltdækkerstyrevognene mv. forsinkes/må opgives. Endvidere fortsætter
selve immuniseringen af Roskilde-Holbæk som besluttet 15. november 2017.
Endelig er det med den nye plan forudsat, at det på baggrund af fremdriften med udrustningen af IC3-
togene i 2019-2020 skal tages stilling til, om IR4-togene skal udrustes for at opnå yderligere robusthed
og fleksibilitet i forhold til Trafikplanen og udrulningen af Signalprogrammet.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen. Afrapportering på
S-baneprojektet fremgår af en særskilt rapport.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0003.png
2
Resu é
2.1
Overordnet projektstatus
Projekt
Fjernbane
Ombordudrustning
Status
Statusbeskrivelse
Status for projektet er markeret grøn, fordi at alle togtyper
undtagen Lokaltogs Lint41 og Banedanmarks arbejdskøretøjer
forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges
på en given strækning.
Status for projektet er markeret grøn, fordi strækningen Lind-
holm-Frederikshavn som forudsat forventes at blive sat i drift
med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (21. oktober). Det
samlede projekt forventes at kunne gennemføres som forudsat
i Anlægsplanen.
Ibrugtagning af Roskilde-Køge er planlagt til marts 2019, men
udfordres af den samlede mængde af fejl i systemet. Ingen af
fejlene er i sig selv blokerende, men mængden er et problem,
og der arbejdes derfor på en fejlrettelse, der kan reducere
antallet af restriktioner. Den mulige konsekvens for ibrugtag-
ningsdatoen analyseres pt., men vurderes at være en forsinkel-
se på max 2-2 �½ måned.
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af
Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed
indenfor for Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021.
Der arbejdes fortsat på en konsolideret plan.
På baggrund af ovenstående udfordringer er status for projek-
tet fortsat markeret gul, men det samlede projekt forventes
derudover at kunne gennemføres som forudsat i Anlægspla-
nen.
Som rapporteret tidligere har Banedanmark længe forholdt sig
eget kritisk til Sie e s’ fastholdelse af projektafslut i g i
2021 givet forsinkelsen af Jægersborg/Klampenborg-
Svanemøllen/Ryparken (RO2) og den manglende buffer i pla-
nen. Banedanmark har nu modtaget en formel udmelding fra
Siemens om en forsinkelse i form af en såkaldt Delay Notice.
Derfor undersøges pt. mulighederne for at afslutte projektet
som forudsat i 2021. Det er fortsat vurderingen, at der er stor
sandsynlighed for en forsinkelse ind i 2022.
Fjernbane Infrastruk-
tur Vest
Fjernbane Infrastruk-
tur Øst
S-bane
2.2 Signalprogrammet i kontekst
2.2.1
Forudsætninger for Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen.
Af forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0004.png
Med Anlægsplanen forudsættes tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks. Elektrificering-
sprogrammet på visse strækninger
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden om-
kring 2022-
pga. a ge i di ger og afhæ gigheder. O ve dt er pla e ”tu g”
-
30.
Teststrækningerne på fjernbanen er endnu ikke sat i drift
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionaliteter (avancerede trafikstyringsfunktionaliteter)
og software releases først ibrugtages trinvist efter teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirk-
ning af driften på berørte strækninger.
2.2.2
Programrisici for hele Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet.
Programrisici evalueres og håndteres af programmets Risk Board. Følgende risici er vurderet væsentli-
ge at rapportere:
Baseret på erfaringer med tidligere software udrulninger, er det en risiko at EVC 2.4.4m
og STM 3.00.10 softwaren, som modtages fra Alstom, og som de forskellige togtyper bli-
ver udrustet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboards udrustningsplan for
både Øst og Vest. Risikoen bliver forsøgt reduceret bl.a. ved læring fra tests foretaget på
flere lokationer.
Cybersikkerhed, der kun er et begrænset problem på nuværende tidspunkt, men såfremt
det ikke bliver håndteret kan blive utilstrækkeligt. Derfor gennemgås den nuværende IT-
strategi
2.3 Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt,
dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra. Den overordnede status fremgår også af resumeet.
Vurderingerne på strækningsniveau visualiseres vha. nedenstående proceslinje. I proceslinjen fremgår
milepælen i selve procespilene. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af,
hvornår man forventer at have gennemført milepælen. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet. Fremdriften på en given udrul-
ningsstrækning vurderes løbende på, hvornår en given programmilepæl forventes gennemført.
Milepælene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet. Der kan være til-
fælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. Sådanne milepæle marke-
res også med en farve baseret på Banedanmarks umiddelbare vurdering. Grøn, hvis milepælen forven-
tes gennemført uden problemer eller gul, hvis der forventes udfordringer.
Med mindre andet er anført, rapporteres der på
gennemførelsen af
milepæle
f.eks. installation gen-
nemført.
Milepæl gennemført eller
forventes gennemført som
planlagt
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Brugen af milepælene indebærer, at der på en udrulningsstrækning kan være udskudte milepæle, som
påvirker ibrugtagningstidspunktet i produktionsplanen (derfor rød vurdering), men der kan være til-
strækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes (derfor grøn samlet vurdering).
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0005.png
For infrastrukturprojekterne fre
går ilepæle ”Klar til i rugtag i g”, so
etyder, at i frastruktu-
re er klar, e at det ikke i deholder e
arkeri g af, o toge e er udrustede. ”klar til i rugtag-
i g” arkerer det tidspu kt, hvor Ba edanmark
vurderer, at infrastrukturen kan være klar til drift.
Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter
for S-banen det der senest er meldt i Anlægsstatus
og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil såle-
des være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte tog-
type; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
2.4
Ændringer siden sidste rapport
Rapporten er blevet justeret en smule i formatet siden sidst, hvilket skyldes, at Signalprogrammets
rapportering er blevet tilpasset, så den er strømlinet med rapporten til programmets interne Ba-
nedanmark styregruppe.
Derudover er vurderingen af risici inkluderet ved gennemgangen af den enkelte strækning/togtype for
at øge læsevenligheden og sikre sammenhæng. Risikomatricerne har fået et selvstændigt kapitel som
indledning til gennemgangen af projekterne.
Desuden er rapporten forsøgt strammet op, så der ikke fremgår for mange gentagelser i de enkelte
afsnit i projektkapitlerne.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0006.png
3
Risiko illede for projekter es produktio spla er
I dette afsnit analyseres de mest kritiske risici denne måned, med fokus på risici der kan påvirke den
overordnede produktionsplan, hvis de skulle indtræffe. Risikostyring og vurderingen af Signalpro-
grammet er særligt knyttet til projekternes produktionsplaner for at Banedanmark kan vurdere, om
det er muligt for Signalprogrammet at møde Anlægsplanen 2018-2030.
For S-banen er det, grundet det arbejde, der pt. pågår med at undersøge plangrundlaget, lige nu kun
den kommende strækning Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2), som er risikovur-
deret til denne rapport. Denne vurdering fremgår af strækningsgennemgangen i kap. 7.
Risikobilledet for den enkelte strækning/togtype fremgår også af gennemgangene i de efterfølgende
kapitler.
Risikobillede: Ombordudrustningsprojektet
Risikovurderingen er foretaget op imod den seneste plan fra projektet. For togtypen MQ og Ba-
nedanmarks arbejdskøretøjer er risikoen klassificeret som kritisk. Risikovurderingen af MQ er øget,
hvilket skyldes fejl på STM softwaren, og at der forekommer en risiko for, at alle 12 tog ikke kan nå
at blive udrustet til primo marts 2019. Risikovurderingen af arbejdskøretøjer er uændret og fortsat
kritisk, og er foretaget af projektlederen indtil en detaljeret plan foreligger.
For de 43 Arriva Lint41 er risikoen vurderet i forhold til maj 2020. For DSB IC3 er vurderingen fore-
taget i forhold til udrustning af de 79 tog til november 2021. For både Arriva Lint 41 og DSB IC3 er
risikoen imidlertid ubetydelig når den sammenholdes med hvornår togene skal bruges (i hhv. de-
cember 2020 og 2023).
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = kritisk.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0007.png
Risikobillede: Fjernbane Vest
Risikoniveauet for strækningen Frederikshavn-Lindholm (EDL N) er reduceret fra en klassificering
som middel til ubetydelig. Dette skyldes, at aktiviteterne frem til idriftsættelse forløber planmæs-
sigt. At risikoen for ibrugtagningen af EDL N vurderes som ubetydelig, er ikke det samme som, at
ibrugtagningen ikke kan hindres af pludseligt opståede hændelser. Der er stadig en lang række for-
hold, der skal falde på plads inden ibrugtagningen, men dette styres i en meget systematisk proces
med en dedikeret styre- og ibrugtagningsgruppe frem mod uge 42. Det er meldingen fra denne
gruppe, at der ikke er noget, der forventes at hindre ibrugtagningen.
Klassificeringen for strækningerne Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro N (RO5) er uæn-
drede. Risikovurderingen på RO5 er foretaget op imod ibrugtagning december 2020 indtil ny pro-
duktionsplan er godkendt.
Risikovurderingen for EDL N og RO8 er foretaget op imod projektets produktionsplan (dvs. ibrug-
tagning i hhv. oktober 2018 og august 2019).
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = kritisk.
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0008.png
Risikobillede: Fjernbane Øst
Risikoniveauet for strækningen Roskilde-Køge (EDL N) er steget, dog stadig inden for klassificeringen
middel. Klassificeringerne for strækningerne Køge-Næstved (EDL S) og Odense-Svendborg (RO10) er
uændrede.
Risikovurderingen på EDL S er foretaget op imod 4. kvartal 2020 indtil en ny produktionsplan er
godkendt.
Risikovurderingen EDL N og RO10 er foretaget op imod projektets produktionsplan (dvs. ibrugtag-
ning i hhv. marts 2019 og januar 2021).
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = kritisk.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0009.png
4
i g
Overordnet status:
Fjer
a eO
ordudrust-
Den overordnede status for projektet vurderes fortsat at være grøn, hvilket skyldes at alle togtyper
undtagen Lokaltogs Lint41 og Banedanmarks arbejdskøretøjer
forventes udrustet i tide til det tids-
punkt, hvor de skal bruges på en given strækning.
4.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej
følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de
enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Banedanmark forhandler lige nu med Alstom om at lave en ny produktionsplan, idet Alstom er massivt
forsinket i forhold til Signalprogrammets oprindelige tidsplan. Forhandlingerne tager imidlertid længe-
re tid end forudsat. Det skal dog understreges, at en ny aftale ikke er en forudsætning for at få udru-
stet togene, og derfor er en ny aftale heller ikke på nuværende tidspunkt afgørende for fremdriften i
ombordudrustningen. Da der ikke på nuværende tidspunkt er en konsolideret produktionsplan, har
Banedanmark på baggrund af planinformationer fra Alstom estimeret forventningerne til færdiggørel-
sen af udrustningen af de forskellige togtyper. Når en konsolideret produktionsplan er klar, vil Ba-
nedanmark rapportere i overensstemmelse med denne. Der er generelt luft i planen i forhold til, hvor-
når togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i drift i forhold til det angivne tidspunkt
i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er for-
ventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkel-
te togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
OKT 2018
MAR 2019
DEC 2019
DEC 2019
1. kvt.
2021
Medio
2020
DEC 2020
DEC 2020
Medio
2021
2023
Behov: 8
Behov : 12
Milepæl i
Behov: 12
Behov: 8 DSB
Behov: 15
Milepæl i
Behov: 43
Behov: 25
Behov: 96 IC3
Arriva Lint41 Trafikplan: 10 Arriva Lint41 ABs til Køge-
Nordjyske DSB MQ
Trafikplan: 6
Lokaltog
MQ til
Kh-Rg
til Struer-
Jernbaners (Desiro) til
udrustede IC3 Lint41 til
Odense-
udrustede
til Struer-
Næstved
Thisted
DM (Desiro) Roskilde-Køge
DSB ABs
Holstebro
Roskilde-Køge Svenborg
til
Frederikshavn
-Lindholm
Det bemærkes at de 12 MQ til marts 2019 er markeret grøn, fordi de fortsat forventes færdiggjort som
forudsat, men at risikoniveauet dog er meget højt jf. gennemgangen nedenfor.
For god ordens skyld bemærkes det, at der ikke rapporteres status for DSBs IC4, ME og IR4, idet det i
november 2017 blev besluttet at sætte disse togtyper i bero, og dermed tage disse ud af Banedan-
marks plan for udrustning af tog. Med Trafikplanen og Anlægsplanen skal der ved udgangen af 2019
tages stilling til, om IR4 alligevel skal udrustes for at opnå yderligere robusthed og fleksibilitet i forhold
til Trafikplanen og implementeringen af det nye signalsystem. Pt. fortsætter designarbejdet med disse
tog, så længe det ikke tager fokus og ressourcer fra udrustningen af IC3 og dobbeltdækkerstyrevogne-
ne. Signalprogrammet arbejder på også at rapportere på fremdriften for udrustning af lokaltogs IC2.
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0010.png
4.2
4.2.1
Overblik over status for aktuelle togtyper
DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 3 er udrustet (af de 3 FoC er 1 af typen Indusi)
Antal serietog:
0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
For at strategien om først at udrulle det nye signalsystem og derpå elektrificere hovedstrækningerne
kan overholdes, skal alle IC3-togene udrustes inden Aalborg-Aarhus efter planen skal ibrugtages ultimo
2024. Derudover kan København-Ringsted ibrugtages, når alle IC3 (96) er udrustet, hvilket forventes
senest at være tilfældet ultimo 2023. Milepælene i pilene nedenfor tager derfor udgangspunkt i Tra-
fikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023. Givet, at der ikke er en opdateret pro-
duktionsplan fra leverandøren, angives i linjen under pilene Banedanmarks vurdering af, hvornår leve-
randøren forventer at levere de udrustede tog baseret på de meldinger, Banedanmark modtager fra
leverandøren.
KBH-
Ringsted
2023
Ibrugtag-
ningstillad.
Start
serie
6 tog
DEC19*
•JUL19
20 tog
DEC20*
46 tog
2
021*
72 tog
2022*
79 tog
96 tog
•2021
•JAN23
Buffer 1
år
•SEP18
•MAR19
•DEC20
•NOV21
*Milepæle fra Trafikplanen.
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
I rugtag i g
forve tes overholdt, og ilepæle for i rugtag i g ”KBH-Ri gsted
” er derfor
markeret grøn. Risikoniveauet er uændret og vurderet til middel og er foretaget op i mod november
2021 (ekskl. Indusi-tog). Risikoniveauet vurderes ubetydeligt i forhold til udrustning af alle IC3 i 2023.
Risikoniveaet knyttet til den første prototype i forhold til at opnå ibrugtagningstilladelsen i september
er uændret og fortsat klassificeret som middel.
Siden sidste rapportering er bufferen reduceret med omkring 1 år, og de 96 IC3 forventes først udru-
stet i januar 2023. Dette er i tråd med Banedanmarks analyse fra november 2017 og viser, at leveran-
døren er blevet mere realistisk i sine tidsestimater. Reduktionen skyldes, at Banedanmark nu har mod-
taget et udkast til en samlet indbygningsplan fra leverandøren. Banedanmark vurderer, at planen er
mere robust end tidligere, og tager højde for de erfaringer, der er opnået i hidtidige indbygningsforløb
med IC3 og med andre tog-typer, samt krav fra DSB Vedligehold for at de kan stå for serieindbygning. I
planen er der således taget udgangspunkt i 1) at der med de første 10 tog i serie 1 og 2 og for de 17
Indusi kun udrustes ét tog ad gangen, 2) at læringskurven for indbygning er mere konservativ, så der
går længere tid før antallet af dage til udrustning pr. togsæt nedbringes, samt 3) at påbegyndelse af
serieinstallation er udskudt pga. STM-fejlen og efterindbygningsaktiviteterne på første First of Class.
Samlet set har dette reduceret bufferen, men også øget planens robusthed. Reduktionen skal også ses
i lyset af, at Banedanmark frem til august 2018 kun har haft meget usikre og foreløbige udkast til pla-
ner fra leverandørens side. Der er fortsat en solid tidsreserve tilbage på et år, og på denne baggrund er
status fortsat grøn. Banedanmark skal dog igen understrege, at den endelige produktionsplan for ud-
rustningen af IC3 ikke foreligger endnu, og der kan derfor fortsat komme ændringer hertil.
I forhold til de identificerede STM-fejl, er det fortsat forventningen, at de vil være håndteret af Sie-
mens ultimo 2018. Fejlene ændrer fortsat ikke på, at Banedanmark forventer at få en fuldgyldig ibrug-
tagningstilladelse for IC3 i september 2018. Efter opnåelse af den første ibrugtagningstilladelse skal
det første IC3-tog køre pålidelighedstest. DSB forventes ikke at medtage passagerer, mens toget påli-
delighedstestes svarende til fremgangsmåden for MQ. Herefter skal Alstom lave de sidste tilpasninger
af IC3-toget, herunder udskifte kabler med brandhæmmende alternativer, og implementere rettelser-
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0011.png
e til STM’e , hvorefter serieudrust i ge ka
af serien nu i marts 2019.
egy de pri o
9. Således
påbegyndes udrustning
Det skal bemærkes, at der kan blive en restriktion på ibrugtagningstilladelsen i september i forhold til
at køre i tunnel. Tunnelrestriktionen skyldes primært udestående installation af brandhæmmende
kabler, som er en forudsætning ved potentiel standsning i tunnel, men også at STM-fejlen skal udbed-
res pga. ATC-baliser i tunnelen. I tilfælde af en restriktion, så vil tunnelkørsel først være muligt med
opnåelsen af den anden ibrugtagningstilladelse, hvilket forventes i februar 2019. Tunnelrestriktionen
vil således ikke være et problem, når serietogene er udrustet. Da prototypetoget uanset hvad ikke skal
køre kommerciel kørsel, så anses dette ikke for et reelt problem.
4.2.2
Nordjyske DM (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 1 er udrustet
Antal serietog:
7 ud af 7 er udrustet
8 tog
Frederikshavn-
Lindholm
OKT18
•Gennemført
JUN18
Ibrugtag-
ningstillad.
•Gennemført
Start serie
Ibrugtagningstilla
delse ETCS level 2
Medio SEP18
•Gennemført
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Togtypen forventes klar til ibrugtagning af Frederikshavn-Lindholm i oktober 2018, og status er derfor
grøn. Risikobilledet er uændret siden sidst
der er således samlet set en ubetydelig risiko for, at toge-
ne ikke er klar i tide.
Næste skridt inden idriftsættelsen af Frederikshavn-Lindholm er at opnå ibrugtagningstilladelsen til
ETCS niveau 2, som forventes opnået medio september. Aktiviteterne knyttet til denne Ibrugtagnings-
tilladelse forløber planmæssigt. Milepælen fremgår nu også af proceslinjen.
4.2.3
DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 1 er udrustet
Antal serietog:
0 ud af 19 er udrustet
Ibrugtag-
ningstillad.
Gennemført
APR18
Start
serie
Gennemført
JUL18
KLAR: 12
Roskilde-
Køge
MAR19
Ingen buffer
BEHOV: 12
Roskilde-
Køge
MAR19
KLAR: 20 tog
(alle)
AUG19
16 mdr.
buffer
BEHOV: 8 tog
Odense-
Svendborg
Primo 2021
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Togtypen forventes klar til ibrugtagning af Roskilde-Køge marts 2019, og status er derfor grøn. Der er
en forøget risiko i forhold til udrustning af de første 12 tog til marts 2019 fra middel til kritisk målt
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0012.png
inden effekt af mitigerende handlinger. Dvs., at risikoen for en meget sandsynlig forsinkelse er på 3-4
måneder inden effekt af mitigerende handlinger. Forøgelsen skyldes bl.a. fejl i den STM software, som
togtypen bliver udrustet med. Vurderingen er baseret på serieudrustningen af de 12 tog til
strækningen Roskilde-Køge, som skal være færdig primo marts 2019.
På baggrund af de opståede STM-fejl (ikke sikkerhedsmæssige og har ingen sammenhæng med funkti-
onaliteten i Alstoms system) er Banedanmark fortsat i dialog med DSB for at sikre, at togene kan sæt-
tes i normal passagerdrift på Roskilde-Køge. Graden af disse fejls potentielle indvirkning på driften
analyseres pt. Der er ikke ATC (eksisterende signalsystem) på Roskilde-Køge (kun på de to stationer),
og den umiddelbare vurdering er, at de operationelle gener derfor vil være begrænsede her.
Serieudrustning blev igangsat i juli, og det første tog er nu næsten klar til at blive leveret tilbage til
DSB. Det er fortsat forventningen, at de første 12 tog vil være klar til ibrugtagning af Roskilde-Køge,
om end der ingen buffer er. Det er ligeledes forventningen, at de resterende 8 tog, som skal bruges på
Odense-Svendborg, vil være klar til ibrugtagning primo 2021
der er en buffer på 16 måneder.
Risikovurdering:
Risikoklassificeringen på serieudrustningen er øget siden sidst fra middel til meget høj dvs., at risikoen
for en meget sandsynlig forsinkelse er på 3-4 måneder inden effekt af mitigerende handlinger.
Forøgelsen skyldes bl.a. fejl i den STM-software, som togtypen bliver udrustet med. Vurderingen er
baseret på serieudrustningen af de 12 tog til strækningen Roskilde-Køge, som skal være færdig primo
marts 2019. Det er, jf. gennemgangen ovenfor, fortsat Banedanmarks vurdering, at togene er klar til
drift som forudsat.
4.2.4
ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
2 ud af 41 er udrustet
BEHOV: 15
Str.-Thisted
Medio 2020
BEHOV: 43
Str.-Hlst.bro
DEC20
Ibrugtag-
ningstillad.
Start
serie
KLAR: 15 tog
Str.-Thisted
17 mdr.
buffer
KLAR: 28
(resten)
•MAJ20
5 mdr.
buffer
•Gennemført •Gennemført
MAR18
JUN18
•JAN19
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Ibrugtagning af de 15 tog medio 2020 og de i alt 43 tog til december 2020 forventes overholdt, og
status er derfor markeret grøn. Risikobilledet i forhold til ibrugtagning er uændret. Der er samlet set
en middel risiko for, at de 43 Arriva Lint tog ikke er klar i maj 2020. Risikoen er ubetydelig målt i
forhold til, at togene først skal bruges i december 2020.
Serieudrustning er godt i gang, og udrustningen af det tredje serietog er i gang. Udrustningen er indtil
nu blevet gennemført indenfor det antal dage, som var aftalt på forhånd.
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0013.png
4.2.5
Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 4 er udrustet
Antal serietog:
0 ud af 37 er udrustet
Ibrugtagningstilladelse
JUN19
Start
serie
Under planlægning, men er
udfordret
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge 1. kvt. 2019
2020
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Risikobilledet for Lokaltog Lint41 FoC er fortsat klassificeret som middel. Risikoen er vurderet i forhold
til opnåelse af ibrugtagningstilladelse i juni 2019.
Den 19. marts 2018 er det aftalt mellem Trafikministeriet og Region Sjælland at overdrage trafikkøber
ansvaret for togtrafikken mellem Roskilde og Køge til Region Sjælland med virkning fra køreplanen for
2020. Hermed vil strækningen mellem Roskilde og Køge skulle drives af Lokaltog i samdrift med Region
Sjællands strækninger fra Køge til Rødvig og Faxe Ladeplads.
Lokaltog har oplyst til Signalprogrammet, at der fra trafikoverdragelsen skal anvendes i alt 12 togsæt
af typen Lint41 fra 3 byggeserier (RT-BS1, RT-BS2 og RT-BS3) til at løse samdriftsopgaven, heri indreg-
net de 7 togsæt, der allerede anvendes på Stevns.
Togsæt af typen Lint41 betragtes som relativt ukomplicerede at udruste med det nye signalsystem. På
trods af dette vurderes det ikke muligt at gennemføre de nødvendige tre First of Class design samt
serieindbygning i 9 togsæt fordelt på 3 byggeserier inden december 2019. Alstoms udkast til samlet ny
udrustningsplan for alle køretøjstyper angiver, at der ved udgangen af 2019 kan udrustes to Lokaltog
Lint41 First of Class samt et serieudrustet togsæt. Status er derfor rød.
Dette er meddelt Lokaltog. Signalprogrammet har analyseret forskellige Plan B-muligheder, som drøf-
tes med Lokaltog og Movia.
4.2.6
DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog (serieinstallation):
0 ud af 24 er udrustet
Ibrugtag-
ningstillad.
AUG19
Start
serie
•SEP19
BEHOV
(Trafikplan):
10 DEC20
KLAR: 25
(alle)
Køge-Næstved
6 mdr.
buffer
BEHOV: 25
Køge-Næstved
Medio2021
•JUN20
•DEC20
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Togtypen forventes klar til ibrugtagning af Køge-Næstved medio 2021 og status er derfor grøn. Der er
således en buffer på et halvt år fra alle 25 tog forventes udrustet til de skal sættes i drift på Køge-
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Næstved. Risikobilledet er fortsat klassificeret som middel, og er vurderet i forhold til opnåelse af
ibrugtagningstilladelse i august 2019.
Alstoms designaktiviteter er fortsat et opmærksomhedspunkt, som er blevet bragt op på styregrup-
pemødet med leverandøren for at sikre dennes fokus, og at der afsættes tilstrækkeligt med ressour-
cer. Der er afsluttet en prototypefase af det initiale design med positivt resultat.
4.2.7
Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal også ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-
strækninger, og selvom der findes andre måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskøre-
tøjer, er det vigtigt at få udrustet flåden af arbejdskøretøjer
og gerne i et passende tempo. Fremdrif-
ten er ikke tilfredsstillende, idet Alstom for nuværende udelukkende har en detailplan for udrustning
af én type (HOBW) og igangsætning af udrustning af denne er forsinket til oktober (fra maj). Planer for
de øvrige typer af arbejdskøretøjer findes kun i rudimentære skitser. Dette blev drøftet på styregrup-
pemødet med leverandøren i juni, hvor det blev aftalt, at Banedanmark sammen med Alstom vil for-
søge at finde måder at udruste arbejdskøretøjerne på gennem en simplere prototypeproces for at
sikre et hurtigere udrustningstempo.
4.2.8
Øresundstog
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de
svenske operatører), hvor forskellige muligheder undersøges. Grundet denne udestående afklaring,
risikovurderes togtypen ikke for nuværende.
Der tages snarest kontakt til Skånetrafiken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede Øresunds-
togsæt sikres rettidigt ombygget på en måde, som respekterer puljeprincippet, dvs. at alle tog stadig
vil kunne bruges fleksibelt på danske og svenske strækninger.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0015.png
5
Overordnet status:
Fjer
a e Vest
Status for Vestprojektet er fortsat grøn. Dette skyldes, at strækningen Lindholm-Frederikshavn som
forudsat forventes at blive sat i drift med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (oktober), hvorfor
status herfor er grøn, ligesom de øvrige milepæle dermed fortsat vurderes at kunne nås planmæssigt.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Fokus er derfor
på at ibrugtage teststrækningen Lindholm-Frederikshavn senest i 4. kvartal 2018 og at sikre et drifts-
stabilt produkt forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne strækning
skal elektrificeres forud for indsættelse af fremtidens tog. Derudover skal de nødvendige tog til de
pågældende strækninger være udrustet forinden (venligst se kapitel om Ombordudrustningsprojek-
tet).
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene i de pågældende kvartaler nås til den forudsatte tid. Milepælene og
eventuelle afvigelser for de enkelte strækninger fremgår af strækningsgennemgangen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
2021
Driftstabilt
produkt inkl. RDT
på Thisted-Langå-
Holstebro N
Ultimo 2021
start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo
2026)
5.2
5.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL N)
Design
•Gennemført
Installation
•Gennemført
Test*
•Gennemført
JUN18
Ibrugtag-
ningstillad.
•AUG18
•SEP18
Godkendt
ibrugtagning
OKT18
•Uge
42
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ult. 2018
*Trial Run gennemført
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Ibrugtagning i oktober 2018 forventes overholdt, og den overordnede status er derfor grøn. Der er en
reduceret risiko i forhold til ibrugtagning, da fremdriften er som planlagt, hvorfor risikovurderingen nu
er kategoriseret som ubetydelig.
De fleste leverancer, som er nødvendige for at kunne fremsende ansøgningen om ibrugtagnings-
tilladelsen til Trafikstyrelsen, er nu gennemført. Tilladelsen forventes dog opnået lidt senere end sidst
(nu september), hvilket ikke vurderes at være kritisk, da det fortsat er i god tid inden ibrugtagning.
Status for denne milepæl forbliver gul.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0016.png
De første ru de af ”Operatio al
Rehearsal”
lev ge e ført ed su es i uge . Her øver
Banedanmark og øvrige involverede parter brugen af det nye system under driftslignende forhold,
inden strækningen overgår til det nye signalsystem den 21. oktober. Testen har givet såvel
Banedanmark som Nordjyske Jernbaner øget sikkerhed for, at systemet er klar til drift, og at parterne
er i stand til at håndtere systemet. I september gennemføres runde to af disse tests.
Det følger af Anlægsplanen, at strækningen senest skal ibrugtages i 4. kvartal 2018. Med planlagt
ibrugtagning ultimo uge 42 er dette således fortsat muligt.
5.2.2
Thisted-(Struer) (RO8) (ikke Struer St.)
Design
•Gennemført
Installation
•OKT18
Test*
•DEC18
Ibrugtag-
ningstilladel.
Afventer
planlægning,
men forventes
klar i tide
Klar til
ibrugtagning
AUG19
•3./4.
kvt. 19
> 6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Ibrugtagning medio 2020 forventes overholdt, og overordnet status (overholdelse af Anlægsplanen) er
derfor grøn. Der er en uændret risiko med et risikoniveau på middel i forhold til, at infrastrukturen
forventes klar til ibrugtagning fra 3. kvartal 2019.
Som rapporteret sidst, forventes testforløbet igangsat lidt senere end først planlagt, men det er leve-
randørens forventning, at dette ikke har indvirkning på datoen for afslutning af testforløbet. På den
baggrund er status for start af test fortsat gul, mens status for øvrige milepæle er status quo. Ibrug-
tagning forventes således fortsat i andet halvår 2019, hvilket dermed fortsat giver en buffer på mini-
mum 6 måneder frem imod midt 2020, som er den deadline, som fremgår af Anlægsplanen.
5.2.3
Langå-Struer-(Holstebro N) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
•JUL18
•Afventer
planlægning
Installation
•JUN19
Start test*
•AUG19
Ibrugtag-
ningstilladels
e
Afventer
planlægning**
Klar til
ibrugtagning
•MAJ20
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
DEC20 (K21)
*Start SAT (Site Acceptance Test)
**At der ikke pt. er et estimat for denne milepæl er ikke kritisk henset til, at ibrugtagning først forventes i maj
2020.
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Ibrugtagning af strækningen i december 2020 (køreplan 2021) forventes overholdt, hvorfor den status
for den sidste milepæl er grøn. Der er en reduceret risiko, og risikoniveauet er fortsat klassificeret som
ubetydeligt i forhold til ibrugtagning december 2020.
Strækningen er blevet udvidet fra Struer til Holstebro N, og derfor er tidsplanen blevet justeret. Udvi-
delsen har indvirkning på leverandørens design for strækningen, som lige nu drøftes, hvorfor milepæ-
le ”Desig ” e d u ikke er fastlagt,
hvilket kan få indvirkning på de efterfølgende milepæle.
Strækningen forventes at være klar til ibrugtagning i maj 2020, men kan imidlertid ikke sættes i drift
før tidligst ved køreplanskiftet december 2020 (K21) grundet materielsituationen. Der er derfor fortsat
en buffer på 6 måneder, og strækningen vil fortsat være klar til drift som forudsat i Anlægsplanen.
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0017.png
6
Overordnet status:
Fjer
a e Øst
Roskilde-Køge er med Anlægsplanen forudsat ibrugtaget i marts 2019. Planlægningen relateret til den
sydlige del af teststrækningen, Køge-Næstved, pågår fortsat, da Alstom ikke har fået produktionsplan-
lægningen af trafikstyringssystemet (TMS) på plads. Banedanmark vurderer, at det trods udfordringer
fortsat er muligt at sætte strækningerne i drift som forudsat i Anlægsplanen. Status fastholdes som
gul, men vil sandsynligvis blive ændret til grøn, når planerne for begge strækninger er konsolideret.
6.1
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af
proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at milepælene i de på-
gældende kvartaler nås til den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte
strækninger fremgår af strækningsgennemgangen i det efterfølgende afsnit.
Fokus er her på at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrifi-
ceres og elektriske tog indsættes. Derudover skal der sikres et driftsstabilt produkt forud for ibrugtag-
ning af København-Peberholm.
1 kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
2. kvt 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af af
København-
Peberholm
Ibrugtagning af
Driftsstabilt
Næstved-Nykøbing produkt
F. (forudsætning
for elektrificering
af strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
6.2
6.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
•Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
NOV18
•DEC18
Test*
OKT18
•NOV18
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV18
•MAR19
Ibrugtagning
Anlægsplan
MAR19
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Ibrugtagning af strækningen i marts 2019 er truet, og den sidste milepæl er derfor markeret gul. Der er
således en forøget risiko i forhold til ibrugtagning marts 2019, men risikoniveauet klassificeres stadig
som middel grundet en række forhold, som beskrevet i det følgende. Risikoniveauet er vurderet i for-
hold til ibrugtagning i marts 2019, som er det forudsatte i Anlægsplanen.
Ibrugtagningen i marts 2019 trues af den samlede mængde af fejl relateret til sikkerhedsmæssige og
operationelle forhold. Ingen af fejlene er hver for sig blokerende for ibrugtagning, men mængden
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0018.png
udgør et problem, da det kan være vanskeligt for trafikstyringsmedarbejderne at overskue den samle-
de mængde af restriktioner og korrigerende tiltag. Derfor er status for opnåelse af ibrugtagningstilla-
delse og ibrugtagning gul.
Der arbejdes på at etablere en fejlrettelsesrelease i efteråret, der kan reducere antallet af restriktioner
og med begrænsede konsekvenser for ibrugtagningstidspunktet. Et antal scenarier analyseres lige nu
med flere eller færre rettede fejl og med en max. forsinkelse på 2
2 �½ måned.
Efterårets testkampagne inkl. Trial Runs er startet i uge 31 som planlagt.
6.2.2
Teststrækning Køge-Næstved (EDL S)
Design
Installation
Test*
Ibrugtag-
ningstillad.
Klar til
ibrugtagning
6-8 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
•Gennemført
SEP18
•MAR20
•AUG20
4 kvt. 2020
*Trial Run gennemført
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Strækningen forventes klar til ibrugtagning i 4. kvartal 2020, og status for den sidste milepæl er derfor
grøn, da Anlægsplanen dermed kan overholdes. Risikoniveauet er uændret siden sidst i forhold til at
have strækningen klar til ibrugtagning 4. kvartal 2020, og risikoen er klassificeret som ubetydelig. Risi-
kovurderingen er foretaget op imod ibrugtagning i 4. kvartal 2020, indtil ny produktionsplan er god-
kendt.
Der er nu foretaget en re-planlægning af strækningen og en ny MPS fra juli (leverandørens tidsplan)
foreligger, opdateret efter den nye trafikplan. Med Anlægsplanen forudsættes strækningen grundet
trafikale forhold på Ringsted-Femern banen ibrugtaget senere end hidtil forudsat. TMS road map er
endnu ikke færdigt, hvorfor den endelige konsolidering af planen fortsat udestår. Det er dog fortsat
Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning kan ske i overensstemmelse med Anlægsplanen, som tilsi-
ger, at strækningen skal ibrugtages med el-drift senest medio 2021. Der er således fortsat en solid
buffer.
6.2.3
København-Ringsted (RO1)
I forhold til København-Ringsted foregår på nuværende tidspunkt koordinering mellem de enkelte
programmer og projekter for at sikre, at alle arbejder bliver udført rettidigt og koordineret med de
enkelte tests, der skal udføres på strækningen. Elektrificeringsprogrammets installationsarbejde pågår
på den nye bane, mens Signalprogrammets arbejder er afsluttet. De første tests med hastighed op til
40 km/t blev påbegyndt ultimo april 2018 og 2. testrunde er netop overstået. Tests over 40 km/t for-
ventes igangsat ultimo august 2018.
Design
gennemført
Installation
(slut)
Afsluttet
Test
(Trial Run gennemført)
•3.
kvt. 2018
Ibrugtagningstilladelse
•1.
kvt. 2019
Strækningen er genplanlagt på grund af forsinkelser, og ibrugtagningstilladelsen forventes derfor først
i 1. kvartal 2019.
Etablering af 5 blok løsningen (Plan B) er igangsat. Arbejdet med denne løsning koordineres med de
øvrige installationsarbejder. Der er ordret materialer, der har lang leveringstid, og projekteringen er
under forberedelse. Tidsplanen er stram, men forventes overholdt. Den største risiko er fortsat de
18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0019.png
sikringstekniske ressourcer, primært til validering af 5 blok løsningen. Med Anlægsplanen planlægges
strækningen at overgå til ERTMS fra og med 2024.
6.2.4
Odense-Svendborg (RO10)
Programmilepæle med programledelsens vurdering af forventet gennemførsel:
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•OKT19
Test**
•OKT20
Ibrugtag-
ningstilladel.
Klar til
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
Afventer
•JAN21
planlægning,
men forventes i
tide
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installa-
tionsarbejdet (bl.a. grundet det store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Strækningen forventes som forudsat i Anlægsplanen klar til ibrugtagning januar 2021 og der er ingen
ændringer siden sidst. Der er således ingen buffer, hvorfor status er gul. Risikoniveauet er uændret
siden sidst i forhold til ibrugtagning januar 2021, og risikoniveauet er klassificeret som ubetydeligt.
6.2.5
Næstved-Lolland (RO7)
Programmilepæle med programledelsens vurdering af forventet gennemførsel:
Design
•Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
•Afventer
planlægning
Test*
•Afventer
planlægning
Ibrugtag-
ningstillad.
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
•Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepæle, men ikke risici.
Strækningen afventer pt. planlægning, og milepælene er derfor markeret grå. Strækningen er nu
risikovurderet, og risikoniveauet er klassificeret som ubetydeligt.
Banedanmark har tidligere rapporteret på strækningen Ringsted-Nykøbing F. Med den nye Trafikplan
opdeles strækningen imidlertid: Ringsted-Næstved og Næstved-Nykøbing F. og Nykøbing-Rødby.
Kontrakten med Alstom om Signalprogrammets udrulning i Østdanmark omfatter infrastrukturen, som
den så ud på udbudstidspunktet. For at tage højde for kommende ændringer i infrastrukturen er kon-
trakte ud udt ed e række optio er. E af disse optio er er ”optio B”, so o fatter tilpas i ger
til signalprogrammet som følge af udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby Færge som en
del af Femern Bælt forbindelsen. Efter kontraktindgåelse med Alstom er der sket nogle tilpasninger af
projektet Femern Bælt landanlæg (Ringsted-Femern Banen). På den baggrund har Banedanmark været
i dialog med Alstom om tilpasning af den oprindelige kontrakt- og optionsaftale til revideret omfang og
tidsplan, og primo juli 2018 blev aftalen indgået. Der udestår dog en række afklaringer, og der arbejdes
pt. på en endelig produktionsplan for strækningen.
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0020.png
7
Overordnet status:
S- a e
Som tidligere beskrevet gennemføres der lige nu et arbejde med at undersøge mulighederne for at
afslutte projektet i 2021 som forudsat, da Siemens har fremsendt en Delay Notice til Banedanmark.
Den overordnede status er på denne baggrund rød. Banedanmark vurderer at det fortsat er sandsyn-
ligt, at projektet vil blive forsinket ind i 2022. Når arbejdet med planen er afsluttet vil eventuelle juste-
ringer blive afspejlet i overblikket nedenfor og i de enkelte strækningsgennemgange.
7.1
Kritisk vej og fremdrift
S-baneprojektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de
enkelte strækninger fremgår af strækningsgennemgangen i det efterfølgende afsnit.
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest
oplyst i Anlægsstatus for andet halvår 2017, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der
ikke er nogen tidsmæssig reserve, er alle ibrugtagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkel-
ser af én strækning i udgangspunktet kan påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste
strækning, Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen
fra oktober 2016.
Maj 2018
November
2018
2. kvt.
2019
2019
2020
2021
4. kvt.
2021
DORF
Ibrugtagning
Ibrugtagning
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
ibrugtagning af Jægers-
af Farum-
af Ringbanen Svanemøllen- Sydhavn-Køge Carlsberg-
(gennemført) borg/Klampen Ryparken
(RO6)
Carlsberg/Bav (RO5)
Frederikssund
borg-Svane- (RO3.1)
nehøj (RO3.2)
/Høje Taastrup
møllen
/Ryparken
(RO2)
7.2
7.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Design
APR18
•Gennemført
Installation
JUL18
Test afsluttet*
•OKT18
APIS
FEB19
Ibrugtagning
•MAR19
Ibrugtagning
NOV18
Anlægsstat.
*Første operationelle test
Figuren viser Banedanmarks vurdering af fremdriften i forhold til væsentlige milepælen, men ikke
risici. Som tidligere rapporteret har det været en bekymring for Banedanmark, at Siemens kun
planlagde at gennemføre én operationel test, idet det endnu ikke har været muligt at demonstrere et
tilstrækkeligt modent system ved den første test. På baggrund af denne erfaring er det besluttet at
ansøge om spærringer til en ekstra test i januar 2019, hvis den første test skulle vise, at systemet ikke
er tilstrækkeligt modent. Såfremt en ekstra test skal gennemføres, vil ibrugtagning forventeligt blive
20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om Banedanmarks seneste statusrapport vedrørende Signalprogrammet (opgjort medio august 2018), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946852_0021.png
flyttet til maj 2019. Risikobilledet er stort set uændret siden sidst og der er samlet set en høj
sandsynlighed for en mindre forsinkelse på 1-2 måneder vurderet ift. den mulige udskydelse af
ibrugtagning til maj 2019. Den største risiko vurderes fortsat at være systemets kvalitet, hvorfor
muligheden for en ekstra operationel test nu er introduceret. System FAT og den første operationelle
test vil give en indikation på systemets modenhed, og risikoen vil på den baggrund kunne genvurderes.
Installationsarbejdet forventes færdiggjort lidt senere end senest rapporteret, men dette har i sig selv
ikke indvirkning på øvrige milepæle. I juli gennemførtes den tredje software demonstration, og
Siemens mener nu at have håndteret alle potentielt blokerende fejl. I uge 33 gennemføres System
FAT, som vil være en væsentlig indikator for, om systemet er ved at nå en acceptabel kvalitet. Den
første operationelle test forventes fortsat gennemført i oktober.
7.2.2
Farum-Ryparken (RO3.1)
Design
•Gennemført
Installation
•JUN18
Test*
(afsluttet)
•JAN19
APIS
MAJ19
Ibrugtagning
•MAJ19
1 md. buffer
Ibrugtagning
2. kvt. 2019
Anlægsstat
*Første operationelle test
Der pågår som rapporteret pt. et arbejde med at analysere mulighederne for at afslutte det samlede
projekt i 2021 som forudsat. Indtil denne analyse er afsluttet gives der ingen ny vurdering af såvel
planen som risikobilledet for strækningen.
7.2.3
Ringbanen: Ny Ellebjerg-Ryparken (RO6)
Installation
•JAN19
Test
(afstluttet)*
•JUN19
APIS
DEC19
Ibrugtagning
•DEC19
Ibrugtagning
2019
Anlægsstatus
Design
Gennemført JUN18
*Første operationelle test
Der pågår som rapporteret pt. et arbejde med at analysere mulighederne for at afslutte det samlede
projekt i 2021 som forudsat. Indtil denne analyse er afsluttet gives der ingen ny vurdering af såvel
planen som risikobilledet af strækningen.
21