Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
2008936_0001.png
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
J. nr.
29. januar 2019
2018-3006
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om mærkning af dæk for så vidt angår brændstofeffekti-
vitet og andre vigtige parametre og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1222/2009
KOM(2018) 296
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 17. maj 2018 fremsat forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om mærkning af dæk for så vidt angår brændstofeffek-
tivitet og andre vigtige parametre og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1222/2009.
Med forslaget ønsker Kommissionen at forbedre mærkningen af dæk og der-
igennem give forbrugerne flere oplysninger om brændstofeffektivitet, sikker-
hed og støjniveau, så forbrugerne kan få nøjagtige, relevante og sammenlig-
nelige oplysninger om disse aspekter, når de køber dæk. Formålet er at for-
bedre dækmærkningsordningens effektivitet og dermed sikre mere miljøven-
ligt, sikrere og mere støjsvage køretøjer samt maksimere ordningens bidrag
til omstillingen til uafhængighed af fossile brændsler i transportsektoren.
Forslaget er en del af den tredje "Et mobilt Europa"-pakke, som indeholder
den nye industrielle politikstrategi fra september 2017.
Overordnet foreslår Kommissionen at stramme mærkningskravene til dæk-
kenes egenskaber på tre parametre; rullemodstand, greb i vådt føre og støj.
Samtidig foreslår Kommissionen at udvide mærkningskravet til også at gælde
dæk til tunge køretøjer (kaldet C3-dæk). Endvidere foreslås det at øge dæk-
mærkets synlighed ved handel på internettet samt at gøre yderligere tekniske
oplysninger om dækket lettere tilgængeligt for forbrugerne blandt andet gen-
nem anvendelse af QR-koder.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0002.png
Forslaget vurderes på nuværende tidspunkt at kræve lovgivningsmæssige
ændringer. Det vurderes ikke, at forslaget vil have væsentlige statsfinansielle
og samfundsøkonomiske konsekvenser. Derudover vurderes forslaget ikke at
have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen ser positivt på Kommissionens forslag og støtter forslagets over-
ordnede formål.
2. Baggrund
Den nugældende forordning (EF) nr. 1222/2009 af 25. november 2009 om
mærkning af dæk for så vidt angår brændstofeffektivitet og andre vigtige para-
metre, med senere ændringer, opstiller rammerne for, hvilke oplysninger, der
skal fremgå ved mærkningen af dæk, således at slutbrugerne ved køb af dæk får
mulighed for at træffe et informeret valg.
Mærkning af dæk er en del af EU's lovgivning om produkters energieffektivitet,
der omfatter forordninger om miljøvenligt design, som fastsætter mindstekrav,
som energirelaterede produkter skal overholde, før de kan bringes i omsætning
på EU-markedet. Derudover omfatter lovgivningen ligeledes forordninger om
energimærkning, der giver forbrugerne oplysninger om energiforbrug og andre
væsentlige aspekter ved produkter, så de kan træffe informerede, omkostnings-
effektive og miljøvenlige valg ved anskaffelse, hvilket vil være til gavn for miljø-
et og spare forbrugerne penge på længere sigt.
Forslaget er således i overensstemmelse med EU´s energipolitik, da det ajour-
fører og sikrer en effektiv anvendelse af reglerne for mærkning af dæk.
Forslaget har også en sammenhæng med Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 661/2009 af 13. juli 2009 om krav til typegodkendelse for den
generelle sikkerhed af motorkøretøjer, påhængskøretøjer samt systemer, kom-
ponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, som blandt andet
fastsætter mindstekrav til dæks rullemodstand, vejgreb i vådt føre og rullestøj.
Kommissionen angiver endvidere i en af forslagets betragtninger, at ovennævn-
te forordning henviser til FN/ECE-regulativ nr. 117, som indeholder de relevan-
te målemetoder til dæks rullemodstand, støjniveau og vejgreb i vådt og sneglat
føre med henblik på at sikre overensstemmelse med den internationale ramme.
Den gældende forordning (EU) nr. 1222/2009 om mærkning af dæk fastsætter
regler om håndhævelse af mærkningskravene til dæk ved at pålægge medlems-
staterne en pligt til at udføre markedsovervågning med dækmærkningen. De
EU-retlige regler for rammerne for markedsovervågning findes i forordning
(EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markeds-
overvågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93.
Side 2/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0003.png
Forslaget er en del af den tredje mobilitetspakke under "Et mobilt Europa",
som uddyber den nye industripolitiske strategi fra september 2017. Mobilitets-
pakken er udviklet med henblik på at fuldende den proces, der skal gøre det
muligt for Europa at opnå alle fordelene ved modernisering af mobiliteten og
dekarbonisering af transportsektoren.
Den forslåede forordning vil ophæve og erstatte den nugældende forordning
(EU) nr. 1222/2009 om mærkning af dæk for så vidt angår brændstofeffektivi-
tet og andre vigtige parametre samt senere ændringer til denne forordning.
Forslaget er fremsat efter traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmå-
de (TEUF), særligt artikel 114 og artikel 194, stk. 2.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med forslaget at forbedre mærkningen af dæk og der-
igennem give forbrugerne flere oplysninger om brændstofeffektivitet, sikkerhed
og støjniveau, så de kan få nøjagtige, relevante og sammenlignelige oplysninger
om disse aspekter, når de køber dæk. Dette vil ifølge Kommissionen bidrage til
at forbedre dækmærkningsordningens effektivitet og dermed sikre mere miljø-
venlige, sikrere og mere støjsvage køretøjer.
Ifølge Kommissionen vil den
foreslåede forordning endvidere bidrage til omstillingen til uafhængighed af
fossile brændsler i transportsektoren.
Generelt set foreslår Kommissionen at stramme mærkningskravene til dække-
nes egenskaber på de tre parametre; rullemodstand, greb i vådt føre og støj.
Endvidere vil Kommissionen udvide mærkningskravet til også at gælde dæk til
tunge køretøjer (kaldet C3-dæk). Endelig foreslås det at øge dækmærkets syn-
lighed ved handel på internettet samt at gøre yderligere tekniske oplysninger
om dækket lettere tilgængeligt for forbrugerne blandt andet gennem anvendel-
se af QR-koder (en form for stregkode, der kan aflæses ved brug af en mobilte-
lefon og hurtigt give forbrugeren oplysninger).
Forslagets delelementer vil i de følgende afsnit blive gennemgået nærmere.
Ajourføring af dækmærket og mulighed for revision af mærket:
Dækmærket giver oplysninger om tre parametre for dæks egenskaber: rulle-
modstand, vådgreb og rullestøj. Klasserne for disse parametre skal tilpasses, så
de afspejler den teknologiske udvikling på området. Kravene i forordningen om
generel sikkerhed betyder, at de nederste dækklasser ikke kan benyttes, da så-
danne dæk ikke længere er tilladt at sælge på EU-markedet.
Artikel 11 i den nuværende forordning giver Kommissionen beføjelser til at
vedtage delegerede retsakter med henblik på at ændre ikke-væsentlige elemen-
ter og supplere forordningen samt til at tilpasse bilag til den tekniske udvikling.
Denne artikels anvendelsesområde udvides med den foreslåede forordning til
også at omfatte ændringer af selve mærket, så der i fremtiden er mulighed for
at tilføje nye parametre til mærket om dækkets ydeevne i isglat føre, dækkets
Side 3/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0004.png
levetids og dækkets slidstyrke. Delegerede retsakter kan således med den fore-
slåede forordning anvendes til fremtidige justeringer af mærkeklasserne.
Forbedring af mærkets synlighed for forbrugerne:
Alle dæk, der bringes i omsætning på markedet, skal ledsages af et mærke, hvad
enten det sker i form af et separat dokument eller et klistermærke. Denne for-
pligtelse vil med den foreslåede forordning også gælde for C3-dæk, for hvilke
der på nuværende tidspunkt ikke stilles krav om at bruge det fuldstændige
mærke. Det fuldstændige mærke skal fremvises, når dæk sælges på internettet
og via papirbaseret fjernsalg. Det skal også fremvises, når dæk sælges sammen
med et nyt køretøj, og når køretøjer udlejes eller er en del af en vognpark.
Krav om tilføjelse af oplysninger om dæks ydeevne i sne- og isglat føre:
Ifølge den foreslåede forordning skal mærkningen af dæk også indeholde op-
lysninger om dækkets ydeevne i sne- og isglat føre. Ifølge Kommissionen vil
dette give forbrugerne et mere fuldstændigt billede af dækkenes ydeevne under
vinterforhold, navnlig med hensyn til vådgreb. Der findes allerede en prøve og
et logo for dæks ydeevne i sneglat føre, og disse vil blive medtaget på mærket.
En prøvningsmetode til dæks ydeevne i isglat føre er under udvikling, og det
foreslås, at de delegerede retsakter anvendes til at tilføje oplysning om dækkets
ydeevne i isglat føre til mærket, når prøvningsstandarden er blevet udfærdiget.
Mulighed for tilføjelse af oplysninger om dæks levetid og slidstyrke på mærket:
Dækslid
udgør en stor kilde til afgivelse af mikroplast til miljøet. Der er endnu
ikke blevet udviklet en
test,
der kan måle dæks levetid og slidstyrke på pålide-
lig vis. Det foreslås derfor, at det overvejes at anvende de delegerede retsakter
til at tilføje disse parametre på mærket, når en passende prøvningsstandard er
blevet udfærdiget.
Mulighed for fremtidige mærkningskrav for regummierede dæk:
Regummiering af dæk er en proces, som bruges til at forlænge brugte dæks
levetid. Den er især relevant for C3-dæk, der udgør cirka 30 % af markedet for
regummierede dæk i Europa, hvilket svarer til omkring 5 millioner dæk. Ind-
dragelse af regummierede dæk ville have et betydeligt energibesparelsespoten-
tiale og ville bidrage til at nå mål for den cirkulære økonomi, eksempelvis med
hensyn til mindskning af affald. Der findes dog ingen passende prøvningsme-
tode, og det foreslås derfor, at det overvejes at anvende de delegerede retsakter
til at tilføje regummierede dæk i fremtiden, når en passende prøvningsstandard
er blevet udfærdiget.
Krav til visning af mærket i visuelle reklamer og i det tekniske reklamemateria-
le:
I overensstemmelse med forpligtelserne for leverandører af energirelaterede
produkter i forordning (EU) 2017/1369 af 4. juli 2017 om opstilling af rammer
for energimærkning og om ophævelse af direktiv 2010/30/EU skal dækleve-
Side 4/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0005.png
randører give oplysninger om deres dæks ydeevne i reklamer og teknisk rekla-
memateriale. Det er dog hele mærket, der skal vises, og ikke blot energiklassen
og udvalget af mulige klasser, som det er tilfældet på energimærket.
Udvidelse af kravet om visning af mærket til at omfatte C3-dæk:
Ifølge den nugældende forordning (EF) nr. 1222/2009 om mærkning af dæk er
det fuldstændige mærke ikke påkrævet for C3-dæk. C3-dæk foreslås nu omfat-
tet af de samme krav om mærkning som C1- og C2-dæk.
Udvidelse af typegodkendelsesprocessen, så den indeholder mærkedeklaratio-
nen:
Dækfabrikanter skal fremadrettet underlægge mærkedeklarationen typegod-
kendelsesprocessen, hvorved mærkets korrekthed sikres yderligere. På den
måde vil det blive efterprøvet, om dækkets egenskaber rent faktisk er i overens-
stemmelse med de oplysninger, der fremgår af dækmærkningen. Dermed udvi-
des processen fra alene at sikre
mærkning af
dækkenes ydeevne til også at
omfatte en undersøgelse af korrektheden af de oplyste værdier på mærket.
Registrering af dæk i produktdatabasen i henhold til forordning (EU)
2017/1369:
Forordningen (EU) nr. 2017/1369 om opstilling af rammer for energimærkning
fastsætter regler for en produktdatabase, der vil være driftsklar pr. 1. januar
2019. Fra denne dato vil dækleverandører være forpligtet til at indføje de op-
lysninger i databasen, der er nævnt i bilag I i forordning (EU) 2017/1369 (leve-
randørens ID, dækmodel, mærke, parameterklasser og produktdatablad).
Ændringer af bilagene i forordningen:
Der lægges op til, at parametrenes
klassificering i bilag I
i forslaget skal
tilpasses igennem en redefinition af grænserne mellem de nuværende klasser
A-G med henblik på at gøre dem mere nøjagtige og for at afspejle, at den neder-
ste klasse (G) nu er tom på grund af kravene i forordningen om generel sikker-
hed.
Mærket i bilag II er blevet ændret med henblik på at fjerne den nederste rulle-
modstandsklasse og tilføje snesymbolet og en QR-kode. Mærkets udseende er
også til en vis grad blevet tilpasset til de mærker, som anvendes i forordningen
om den overordnede ramme for energimærkning.
Med henblik på at forbedre og standardisere de oplysninger, som slutbrugerne
har adgang til, og for at tilpasse dem til kravene under forordningen om den
overordnede ramme for energimærkning, oplister det nye bilag III et mindste-
krav for de oplysninger, der skal indgå i den tekniske dokumentation. Det nye
bilag IV oplister de oplysninger, der er påkrævet på det produktdatablad, som
skal ledsage dæk, der bringes i omsætning på markedet, og i det nye bilag V
angives de oplysninger, der skal gives i det tekniske reklamemateriale.
Medlemsstaternes forpligtelser:
Side 5/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0006.png
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne skal fastsætte sanktions- og hånd-
hævelsesbestemmelser for overtrædelse af den foreslåede forordning og de
delegerede retsakter til forordningen. Kommissionen foreslår endvidere, at
medlemsstaterne skal træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
forordningens mærkningsregler effektivt kan gennemføres og håndhæves i
national ret. Kommissionen foreslår, at sanktionerne skal være effektive, stå i
rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning. Kommis-
sionen foreslår endeligt, at medlemsstaterne senest 1. juni 2020 giver Kommis-
sionen meddelelse om de sanktionsbestemmelser, som er blevet fastsat i med-
lemsstaterne, der ikke tidligere er blevet meddelt. Eventuelle senere ændringer
af betydning skal straks meddeles til Kommissionen.
Delegation til Kommissionen:
Som det fremgår ovenfor foreslår Kommissionen, at Kommissionen tillægges
beføjelse til at vedtage delegerede retsakter inden for nærmere angivne områ-
der.
Kommissionen foreslår i den foreslåede forordnings artikel 12, at Kommissio-
nen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at:
(a) indføre ændringer med hensyn til mærkets indhold og format,
(b) indføre krav til parametre og oplysninger i bilagene navnlig vedrørende
levetid og slidstyrke, såfremt der findes passende prøvningsmetoder,
(c) tilpasse værdierne, udregningsmetoderne og kravene i bilagene til den tek-
niske udvikling.
Supplerende angives det, at hvis det findes relevant, skal Kommissionen ved
udarbejdelsen af delegerede retsakter afprøve udformningen og indholdet af
mærkerne for specifikke produktgrupper på repræsentative grupper af EU-
kunder med henblik på at sikre, at de har en klar forståelse af mærkerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en endelig betænkning fra Europa-Parlamentet.
Forslaget bliver behandlet i Udvalget for Industri, Forskning og Energi. Udkast
til betænkning er udarbejdet den 9. oktober 2018. Michal Boni fra Det Euro-
pæiske Folkepartis Gruppe/ Kristelige Demokrater fra Polen er udpeget som
ordfører for betænkningen.
I udkast til betænkningen foreslås der i første omgang 24 ændringsforslag.
Ordføreren støtter navnlig de elementer i forslaget, som har til formål at styrke
markedsovervågningen gennem sanktioner, øge synligheden af mærket samt
indføre strengere forpligtelser for medlemsstaterne. Han mener, at en mere
ambitiøs tilgang kan give bedre resultater. Ordføreren ønsker at styrke mærk-
ningsreglerne ved at gøre det obligatorisk, at dækmærker vises i alle situationer
til bilisterne, herunder oplysninger om sne- og is performance.
Side 6/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0007.png
Overordnet beskrevet omhandler ændringsforslagene blandt andet kravet om
visning af mærket i visuelle reklamer (artikel 4 og 6). Endvidere indgår forslag
om indførelse af oplysninger i produktdatabasen og dato herfor, herunder i
forhold til tidspunkt for indførelse (forslag til ændringer til artikel 5). Derud-
over foreslås det præciseret, at dette krav alene gælder for dæk produceret efter
den dato.
Ordføreren foreslår derudover ændringer til omfanget af delegerede retsakter
(artikel 12) samt forslagets anvendelsesdato, således at den foreslåede forord-
ning finder anvendelse fra 12 måneder efter forordningens ikrafttrædelsesdato.
Endelig kan det nævnes, at ordføreren for så vidt angår bilagene til forslaget
foreslår anvendelse af de nugældende brændstofeffektivitetsklasser, vådgrebs-
klasser og rullestøjklasser. Ordføreren mener, at Kommissionen bør gennemfø-
re en relevant forberedende undersøgelse før reskalering.
Det kan endvidere oplyses, at der den 6. november 2018 er fremsat yderligere
116 ændringsforslag til udkast til betænkning, som er fremsat af flere forskellige
medlemmer. Ændringsforslagene vedrører overordnet forslag om en dato (1.
juni 2020) for, hvornår der skal være vedtaget en delegeret retsakt om inklusi-
onen af regummierede dæk i forordningen. Dette er ligeledes tilfældet for pa-
rametre som dæks levetid og slidstyrke. Herudover foreslås det, at krav om
visning af mærket i enhver visuel reklame i stedet begrænses til blandt andet
krav om visning af mærket på alt teknisk reklamemateriale. Ændringsforslage-
ne vedrører ydermere også sne- og isdæk, herunder parametre for disse.
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed har den 22. november
2019 afgivet en udtalelse til Udvalget for Industri, Forskning og Energi med
opfordring til, at udvalget tager hensyn til deres ændringsforslag. I den forbin-
delse præsenteres blandt andet et ændringsforslag med krav om fremsendelse
af oplysninger til typegodkendelsesmyndigheden samt fastsat dato for, hvornår
Kommissionen senest skal vedtage en delegeret retsakt med indførelse af pa-
rametre om dækkets levetid og slidstyrke.
På nuværende tidspunkt er der ikke kendskab til, hvornår en afstemning af
betænkningen vil finde sted i Udvalget for Industri, Forskning og Energi, men
afstemningen forventes i februar 2019.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at EU's stadig mere omfattende lovgivning om energi-
og brændstofeffektivitet afspejler energiforbrugets stigende betydning som en
politisk og økonomisk udfordring. Lovgivningen skal ses i sammenhæng med
politikområder som sikkerhed for energiforsyningen, klimaindsatsen, bæredyg-
tighed, miljø, det indre marked og økonomisk udvikling. Indtil nu har med-
lemsstaternes egen indsats ikke været i stand til i tilstrækkelig grad at nå måle-
ne om energieffektivitet, og der er behov for handling på EU-niveau for at
fremme og støtte iværksættelsen af aktiviteter på nationalt niveau.
Side 7/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0008.png
Det er endvidere vigtigt at sikre lige konkurrencevilkår for fabrikanterne og
forhandlerene, hvad angår de oplysninger, der gives til kunderne med hensyn
til dæk, der sælges på det indre EU-marked. Derfor er der behov for juridisk
bindende regler for hele EU.
Kommissionen anfører derudover, at markedsovervågning med overholdelse af
mærkningskravene for dæk udføres af myndighederne i medlemsstaterne. For
at sikre en effektiv anvendelse skal markedsovervågningen være ensartet over
hele EU, da det indre marked i modsat fald undermineres, og virksomheder
afskrækkes fra at investere i at udvikle, producere og sælge energieffektive pro-
dukter. Tilføjelsen af dæk i produktdatabasen vil bidrage til at gøre markeds-
overvågningen mere effektiv.
Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Reglerne om mærkning af dæk er i dag fastsat i den nugældende forordning
(EU) nr. 1222/2009 om mærkning af dæk for så vidt angår brændstofeffektivi-
tet og andre vigtige parametre. Forordningen pålægger
blandt andet
med-
lemsstaterne at sikre håndhævelsen af mærkningskravene til dæk gennem
markedsovervågning på området.
Færdselslovens (lovbekendtgørelse nr.
1324
af
21. november 2018
med se-
nere ændringer) kapitel 11, §§ 68-68 c, fastsætter regler vedrørende krav til
køretøjers indretning og udstyr. Endvidere fastsættes der i disse bestemmelser
regler for markedsovervågning af produktkrav, herunder mærkningskrav, på
det køretøjstekniske område.
Markedsovervågning med mærkning af dæk finder sted med hjemmel i færd-
selslovens markedsovervågningsregler samt reglerne i
forordning (EF) nr.
765/2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse
med markedsføring af produkter.
Det
har været
Færdselsstyrelsen, der, som
ressortansvarlig på det køretøjstekniske område
indtil nu, har stået
for udfø-
relsen af markedsovervågningen med dæk.
Pr. 1. februar 2019 bliver Sik-
kerhedsstyrelsen ressortansvarlig for udførelsen af markedsover-
vågningen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den foreslåede forordning om mærkning af dæk stiller ikke alene krav om ef-
fektiv markedsovervågning af dækmærkningen, men stiller endvidere krav om,
at medlemsstaterne skal indføre effektive, proportionale og afskrækkende
sanktioner for overtrædelse af bestemmelserne i den foreslåede forordning.
Den nugældende forordning (EF) 1222/2009 om mærkning af dæk stiller krav
om markedsovervågning, men ikke om sanktioner for overtrædelse af forord-
Side 8/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0009.png
ningens regler. Indførelse af sanktioner som led i håndhævelsen af mærknings-
reglerne er således nyt.
Regeringen vil på baggrund af ovenstående indføre nationale sanktionsbe-
stemmelser for overtrædelse af forordningen. Regeringen vil endvidere analy-
sere behovet for yderligere regulering nærmere.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil kunne bidrage til et reduceret energiforbrug til vejtransport. Der
kan således også blive tale om statsfinansielle konsekvenser i form af et reduce-
ret provenu fra brændstofafgifter. Det bemærkes, at der ikke er udarbejdet en
provenuvurdering.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser,
idet de administrative byrder forbundet med forslaget vil være under 4 mio. kr.
årligt.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
Transport, Bygning og Bolig med frist for bemærkninger den 4. juni 2018, kl.
12.00. Der er modtaget høringssvar fra DI Transport, Bilbranchen, Dansk Er-
hverv, ITD Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, DTL Danske
Vognmænd, Forbrugerrådet Tænk, FDM og Erhvervsflyvningens Sammenslut-
ning. De indkomne bemærkninger er indsat nedenfor.
DI Transport og Bilbranchen
”DI Transport og Bilbranchen har fået ovennævnte forslag i høring og har på
den baggrund følgende bemærkninger til forslaget.
DI Transport og Bilbranchen er generelt positive over for forslaget, der har til
hensigt at opdatere og fastlægge de fælles EU-krav til mærkning af dæk i relati-
on til brændstofeffektivitet, sikkerhed og støj.
DI Transport og Bilbranchen støtter, at man sikrer forbrugerne og erhvervet et
bedre informationsgrundlag ved indkøb af nye dæk. Det bemærkes dog for så
vidt angår skærpede krav om brugerinformation, at sådan brugerinformation
tænkes ind i allerede eksisterende brugerinformation, som det også lægges op
til i forslaget.
Side 9/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0010.png
DI Transport og Bilbranchen er positive over for at opdatere energiklasserne,
idet den laveste klasse G ikke længere findes på markedet på grund af skærpede
GSR-krav.
DI Transport og Bilbranchen finder det positivt, at krav til mærkning af C3-
dæktyper nu kommer på samme niveau som dæktyperne C1 og C2, idet disse
dæktyper forefindes på især tungere køretøjer.
DI Transport og Bilbranchen finder det endvidere positivt, at forslaget bidrager
til at fremme renere, sikrere og mere støjsvage køretøjer, og dermed bidrager til
at begrænse CO2-forbruget
i transportsektoren.”
Dansk Erhverv
”Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 18. maj 2018 vedrørende
ovennævnte og har følgende bemærkninger hertil.
Dansk Erhverv støtter Kommissionens forslag, der vil være en stor gevinst for
dækkøberne.
Dansk Erhverv bemærker, at pigdæk ikke er omfattet af forslaget, hvilket vi vil
anbefale at de bliver.”
ITD Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
”ITD kvitterer for fremsendte forslag og muligheden for at afgive
bemærknin-
ger hertil. ITD har følgende bemærkninger til forslaget:
Generelle bemærkninger
Kommissionen har med forordningen foreslået en større omlægning af den
nuværende mærkningsordning af dæk for biler, varebiler og tunge køretøjer til
erstatning af (EF) 1222/2009. ITD bifalder, at Kommissionen lægger op til en
forbedret mærkningsordning, der skal give slutbruger adgang til mere præcise,
relevante og sammenlignelige oplysninger i forbindelse med valg af dæk til
gavn for brændstof-effektiviteten, trafiksikkerheden og klimaet.
Ifølge Kommissionen vil en revideret mærkningsordning med forhøjede klassi-
ficeringskrav medføre væsentlige sundhedsmæssige forbedringer som følge af
lavere støjniveau fra dæk og samtidig reducere CO2-udledningen fra vejtrans-
porten med 10 Mt frem mod 2030.
ITD ser positivt på forhøjede klassificeringskrav, forbeholdt at meromkostnin-
gerne forbundet med køb af energieffektive dæk ikke overstiger brændstofbe-
sparelserne.
Derudover er ITD særdeles tilfreds med, at anvendelsesområdet udvides til at
omfatte ændringer af selve etiketten således, at det fremadrettet vil være muligt
at inddrage vejgreb (egnethed ved vinterføre), kilometertal og slitage. Disse
parametre er særligt betydningsfulde for transport- og logistikvirksomheder
grundet den hyppige udskiftning af dæk.
Side 10/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0011.png
Endelig støtter ITD, at Kommissionen bemyndiges til at vedtage delegerede
retsakter, hvor eksempelvis regummierede dæk også kan omfattes af forord-
ningen, når en passende testmetode er udviklet.
Specifikke bemærkninger
Artikel 1, stk. 1:
ITD støtter nærværende forordnings formål om at øge trafiksikkerheden og
sundhedsbeskyttelsen samt økonomien og klimaeffektiviteten i vejtransport
ved at fremme brændstofeffektive dæk med lavt støjniveau inden for EU’s om-
råde.
Artikel 1, stk. 2:
Forordningen fastsætter i overensstemmelse med formålet i artikel 1, stk. 1
rammerne for harmoniserede oplysninger på en række parametre for dæk gen-
nem en mærkningsordning, så slutbrugerne kan fortage velinformerede valg i
forbindelse med køb af dæk.
ITD finder det positivt, at der indføres en ny fælles europæisk mærkningsord-
ning af dæk, som giver køber mulighed for at foretage valg af dæk på et oplyst
grundlag uagtet ressourcerne i den enkelte virksomhed.
Artikel 2, stk. 1:
ITD bakker op om, at anvendelsesområdet udvides, så etiketten for dæk til tun-
ge køretøjer (C3) ligeledes indgår i forordningen, hvilket tidligere var forbe-
holdt biler (C1) og varebiler (C2).
Artikel 2, stk. 2:
Forordningen finder også anvendelse for regummierede dæk, når en passende
testmetode til måling af dækkets ydeevne er tilføjet i bilagene ved en delegeret
retsakt i henhold til specifikationerne under artikel 12.
Regummierede dæk er et vigtigt marked i transport- og logistikbranchen med
en markedsandel på cirka 30 procent i EU, hvorfor det er nødvendigt at ind-
drage denne type dæk i en fælles mærkningsordning, når en passende testme-
tode er udviklet. Det sikrer, at hele dækmarkedet underlægges samme mærk-
ningsordning og herigennem styrkes købers informationsniveau yderligere.
Artikel 2, stk. 3:
Ingen bemærkninger.
Artikel 3:
Ingen bemærkninger.
Artikel 4, stk. 1-10:
Side 11/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0012.png
ITD støtter overordnet de fremsatte krav. Derudover ingen bemærkninger.
Artikel 5, stk. 1-5:
ITD støtter overordnet de fremsatte krav. Derudover ingen bemærkninger.
Artikel 6, stk. 1-7:
ITD støtter overordnet de fremsatte krav. Derudover ingen bemærkninger.
Artikel 7:
ITD er tilfreds med, at køretøjsleverandører og forhandlere forpligtes til at ud-
levere dækkenes etikette og salgsmateriale til køberen af et givent køretøj, før
salget gennemføres.
Artikel 8:
ITD støtter, at dækleverandører, dækdistributører og køretøjsleverandører er
forpligtet til at udlevere oplysninger i overensstemmelse med de test- og måle-
metoder, der er fremsat i bilag I (rullemodstand, vejgreb, ekstern støj samt
egnethed på is- og snebelagte veje) og laboratorietest, som fremsat i bilag VI.
I den forbindelse ser ITD positivt på, at Kommissionen agter at hæve klassifice-
ringskravene i bilag I for at øge trafiksikkerheden, brændstofeffektiviteten og
mindske den eksterne støj fra køretøjerne. Ifølge Kommissionen vil dette over-
ordnet have en positiv effekt på de samfundsmæssige omkostninger forbundet
med gener fra vejtransporten og samtidig styrke økonomien i transport- og
logistikvirksomhederne.
Artikel 9:
Ingen bemærkninger.
Artikel 10, stk. 1-4:
ITD støtter overordnet de fremsatte krav. Derudover ingen bemærkninger.
Artikel 11, stk. 1-3:
ITD finder det positivt, at Kommissionen støtter samarbejdet og udvekslingen
af oplysninger vedrørende mærkning af produkter mellem medlemslandenes
nationale myndighed for at sikre overholdelsen af forordningen jævnfør stk. 2.
Derudover ingen bemærkninger.
Artikel 12:
Side 12/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0013.png
ITD støtter, at Kommissionen får mulighed for at vedtage delegerede retsakter,
som fremført i litra a til c1, herunder regummierede dæk som fremført i artikel
2, stk. 2. Dette sikrer, at Kommissionen kan foretage eventuelle nødvendige
ændringer af de tekniske specifikationer, uden at disse behøver at implemente-
res via en langvarig europæisk lovgivningsproces.
Artikel 13, stk. 1-5:
Ingen bemærkninger.
Artikel 14:
Kommissionen skal inden den 1. juni 2026 foretage en evaluering af nærvæ-
rende regulering og præsentere en rapport for Europa-Parlamentet, Rådet og
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EØSU).
ITD er tilfreds med, at Kommissionen agter at vurdere effektiviteten af forord-
ningen og de delagerede retsakter vedtaget i henhold hertil ud fra en række
kernekriterie, herunder mindsket brændstofforbrug, øget trafiksikkerhed, re-
duktion af drivhusgasemissioner etc. Derved kan eventuelle uhensigtsmæssig-
heder i lovgivningen justeres efter behov.
Artikel 15:
Tilføjelse til (EU) 2017/1369 om opstilling af rammer for energimærkning og
ophævelse af direktiv 2010/30/EU.
Ingen bemærkninger.
Artikel 16:
Ophævelse af (EF) 1222/2009 om mærkning af dæk for så vidt angår brænd-
stofeffektivitet og andre vigtige parametre.
Ingen bemærkninger.
Artikel 17:
Ingen bemærkninger.
***
ITD står naturligvis til disposition for uddybende eller eventuel yderligere dia-
log, hvis ønsket.”
DTL Danske Vognmænd
Side 13/17
1
Kommissionen bemyndiges til at vedtage delegerede retsakter for at: a) indføre ændringer
af etikettens indhold og format, b) indføre parametre eller informationskrav til bilagene for
kilometertal og slid, forudsat at der findes passende testmetoder, c) tilpasse de tekniske
værdier, beregningsmetoder og krav til bilag.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0014.png
”DTL-Danske
Vognmænd skal takke for modtagelse af Europa-Kommissionens
forslag til mærkning af dæk i relation til brændstofeffektivitet i høring.
DTL bifalder grundlæggende forslaget. Det er helt centralt at vognmandsvirk-
somhederne har de bedste og mest korrekte informationer til rådighed ved
indkøb af materiel. Det gælder ikke mindst dæk, som kan være afgørende for
såvel sikkerhed som økonomi.
DTL bifalder, at vejgreb i sne skal testes i henhold til UNECE Regulativ nr. 117,
bilag 7, og at øvrige test så vidt muligt finder sted efter samme regulativ. Det er
dog en mangel, at pigdæk ikke omfattes af EU-Kommissionens forslag, da de
kan være centrale for kørslen gennem vinteren i den nordlige del af EU og
vognmændene derfor har samme behov for korrekte informationer vedrørende
disse dæks ydeevne. Hvis der ikke er aktuelt er relevante standarder til udførsel
af test af disse dæk, må de igangsættes, ligesom the forudses udført tests vedrø-
rende slid og afgivelse af mikroplast.
DTL-Danske Vognmænd mener også, at reparationer af dæk, efter f.eks. punk-
teringer, af hensyn til trafiksikkerheden bør ske på forsvarlig vis og efter faste
procedurer. Det betyder, at dækket bliver kontrolleret for eventuelle skader,
som bliver udbedret professionelt, inden det kører videre, så man undgår de
alvorlige dækeksplosioner ude på vejene. Det bør indgå som en del af ”varede-
klarationen” på et dæk ligesom dækkets miljø-
og trafiksikkerhedsmæssige
specifikation i øvrigt.
Hvis der er nogen spørgsmål til ovenstående, står
DTL naturligvis til rådighed.”
Forbrugerrådet Tænk
”Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at
forholde os til Europa-Kommissionens forslag til mærkning af dæk i relation til
brændstofseffektivitet. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt
for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.”
FDM
”FDM takker for det tilsendte materiale.
FDM finder forslaget positivt, da det må formodes at ville gøre det lettere for
forbrugerne at foretage et informeret køb af dæk.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
”Erhvervsflyvningens sammenslutning (ES) takker for muligheden for at delta-
ge i denne høring over forslag om mærkning af dæk i relation til brændstofef-
fektivitet.
Emnet ligger imidlertid udenfor ES ressort område.
ES
har derfor ikke bemærkninger til forslaget.”
Side 14/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0015.png
Efterfølgende er Dækimportørforeningen / Dækbranchen Danmark blevet hørt
specifikt i forhold til Kommissionens forslag om krav om produktdatabase og
om reskalering af klasserne. De oplyser, at de ikke mener, at reskalering er
nødvendig, samt at de er positive over for produktdatabasen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag har været drøftet på en række arbejdsgruppemøder i
Rådet under henholdsvis østrigsk og rumænsk formandskab.
Generelt er en gruppe medlemsstater positive over for intentionen bag forsla-
get. Dog påpeger nogle medlemsstater, at forslaget er præmaturt, heriblandt
særligt i forhold til reskalering af kategorierne.
Overordnet set er flere medlemsstater positive over for inkluderingen af para-
metrene for sne- og isglat føre.
Mange medlemsstater støtter inklusionen af regummierede dæk, mens andre er
direkte imod det, eller andre, der er imod brugen af delegerede retsakter hertil.
Nogle medlemsstater mener, at forordningen alene skal gælde for regummiere-
de dæk for tunge køretøjer.
Der er en større gruppe medlemsstater, som støtter inklusion af parametre for
slidstyrke og levetid via delegerede retsakter. Ligeledes er flere medlemsstater
positive over for produktdatabasen, mens enkelte medlemsstater er skeptiske.
Formandskabet har den 23. januar 2019 fremsat et kompromisforslag, der in-
deholder en række ændringer. Af væsentlige ændringer kan det blandet andet
nævnes, at det foreslås, at Kommissionen ikke længere tillægges beføjelser til at
indføre målemetoder for og mærkning af parametrene dækslid eller levetid. Det
fremgår dog fortsat af præamblen til forslaget, at dækslid bidrager væsentligt til
partikelforureningen, og at Kommission bør arbejde for måling af dækslid.
Endvidere foreslås det, at forordningen ikke skal gælde i forbindelse med salg
af brugte dæk indenfor Unionen. Herudover er der forslag om, at udbydere af
internet services (hosting services) pålægges at gøre det muligt for annoncører,
som sælger dæk via deres services, at vise det påkrævede mærke og produktda-
tablad, og samtidigt pålægges det, at udbyderne skal oplyse annoncører om
krav om visning af disse.
Yderligere foreslås det, at markedsovervågningsmyndighederne tildeles ret til
at kræve udgifter for kontrol af mærkning og fysisk test af produkt godtgjort af
dækleverandøren (producent eller importør) ved manglende overensstemmelse
med forordningen eller retsakter udstedt i medfør heraf. Der foreslås også en
udskydelse af anvendelsesdatoen for forslaget med ét år.
Side 15/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0016.png
For så vidt angår forslag til bilag til forordningen foreslås det blandt andet, at
der lægges de nugældende grænser for klasserne for parametrene til grund i
stedet for en reskalering.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på den foreslåede forordning og støtter forslagets over-
ordnede formål.
Regeringen finder det positivt, at de fælles EU-krav til mærkning af dækopda-
teres, hvilket vil styrke forbrugernes oplysningsgrundlag, når de køber dæk.
Regeringen finder det desuden positivt, at dækmærkningen udvides til også at
omfatte oplysninger om dæks ydeevne i sneglat føre, hvilket er en fordel for
trafiksikkerheden.
Regeringen er positiv over, at Kommissionen bemyndiges til at vedtage delege-
rede retsakter, der giver mulighed for at tilføje levetid og slidstyrke som para-
metre i mærkningsordningen, når passende testmetoder for levetid og slidstyr-
ke er udviklet, så alle typer af dæk underlægges samme mærkningskrav. Endvi-
dere bør Kommissionen have mulighed for at fastsætte parametre for dækslid i
forhold til partikelemission til luften. Regeringen vil derfor opfordre Kommis-
sionen til at sikre, at der aktivt arbejdes for at udvikle sådanne metoder.
Regeringen er desuden positiv over for forslaget om bemyndigelse til at vedtage
en delegeret retsakt, der giver mulighed for at medtage regummierede dæk i
mærkningsordningen, når der er udviklet en passende prøvningsmetode. Rege-
ringen vil ligeledes her opfordre Kommissionen til at sikre, at der arbejdes ak-
tivt for at udvikle en sådan prøvningsmetode.
Regeringen støtter, at så mange oplysninger som muligt om dæk fremgår for
forbrugere, men om det er selve mærket eller oplysninger fra mærket, som skal
fremgå af reklamer, er ikke afgørende. Regeringen vil derfor arbejde for, at
forslagets krav om afbildning af selve mærket i visuelle reklamer opblødes, og
at der i stedet stilles krav om, at oplysningerne fra mærket skal fremgå i visuel
reklame således, at det flugter med de generelle krav i forhold til energimærk-
ning.
Regeringen er i princippet positiv over for Kommissionens forslag om at opda-
tere grænseværdier for de kategorier, som mærkningen er baseret på. Det er
vigtigt, at der er overensstemmelse mellem grænserne mellem klasserne og de
dæk, som findes, således at der ikke er tomme klasser. Dog har regeringen ikke
set nationale data, som viser, at der er behov for at ændre nugældende grænser
nu.
Endelig vil regeringen arbejde for at begrænse forslagets administrative konse-
kvenser.
Side 16/17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 199: Samlenotat vedr. forslag om mærkning af dæk
2008936_0017.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat den 4. juli 2018.
Side 17/17