Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmal I
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
i INISTEREN
Transport- Bygnings- og
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16.
tiovemher
2017
2017-6119
Frederiksholms Kanal
1220
27
f
København K
41712700
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring af jern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturfonraltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
—
Spørgsmål nr.
1:
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, hvorfor Banedanmark fra
i.
januar
2017
kræver, at entreprenorer, som indgår kontrakt med Banedanmark
og skal køre på det åbne jernbanenet, skal have eget sikkerhedseertifikat og
ansvarsforsikring.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
“Banedanmark planlægger i de kommende år at lægge en større del af vedlige
holdelsesopgaverne ud til eksterne entreprenorer. I løbet af de næste 8-sø år
forventes det, at andelen af Banedanmarks vedligeholdelsesopgaver, der vare
tages af private entreprenører, vil stige fra 55 % til
90
%.
I den forbindelse øn
sker Banedanmark en yderligere professionalisering af samarbejdet med Ba
nedanmarks eksterne entreprenorer.
Fra den
i.
januar
2018
indfører Banedanmark krav om, at alle der ønsker at
udføre arbejde for Banedanmark, og som kører uden for sporspærringer, skal
have et sikkerhedseertifikat udstedt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i med
før af bekendtgørelse
147
af
30.
januar
2017
om sikkerhedsgodkendelse og sik
kerhedseertifikat påjernbaneområdet.
Hidtil har virksomheder påjernbaneområdet kunnet arbejde under Banedan
marks sikkerhedsgodkendelse og således også på Banedanmarks risiko og an
svarsforsikring. Dette ansvar overgår fremover til entreprenørerne, som skal
være tilstrækkeligt forsikret til at dække eget erstatningsansvar.
Efter Banedanmarks opfattelse giver den hidtidige ordning en uheldig sam
menblanding af roller og ansvar på følgende måde: Banedanmark udbyder en
lang række fornyelses- og vedligeholdelsesopgaver til udførelse hos eksterne