Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2008748_0001.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmal I
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
i INISTEREN
Transport- Bygnings- og
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16.
tiovemher
2017
2017-6119
Frederiksholms Kanal
1220
27
f
København K
41712700
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring af jern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturfonraltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr.
1:
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, hvorfor Banedanmark fra
i.
januar
2017
kræver, at entreprenorer, som indgår kontrakt med Banedanmark
og skal køre på det åbne jernbanenet, skal have eget sikkerhedseertifikat og
ansvarsforsikring.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
“Banedanmark planlægger i de kommende år at lægge en større del af vedlige
holdelsesopgaverne ud til eksterne entreprenorer. I løbet af de næste 8-sø år
forventes det, at andelen af Banedanmarks vedligeholdelsesopgaver, der vare
tages af private entreprenører, vil stige fra 55 % til
90
%.
I den forbindelse øn
sker Banedanmark en yderligere professionalisering af samarbejdet med Ba
nedanmarks eksterne entreprenorer.
Fra den
i.
januar
2018
indfører Banedanmark krav om, at alle der ønsker at
udføre arbejde for Banedanmark, og som kører uden for sporspærringer, skal
have et sikkerhedseertifikat udstedt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i med
før af bekendtgørelse
147
af
30.
januar
2017
om sikkerhedsgodkendelse og sik
kerhedseertifikat påjernbaneområdet.
Hidtil har virksomheder påjernbaneområdet kunnet arbejde under Banedan
marks sikkerhedsgodkendelse og således også på Banedanmarks risiko og an
svarsforsikring. Dette ansvar overgår fremover til entreprenørerne, som skal
være tilstrækkeligt forsikret til at dække eget erstatningsansvar.
Efter Banedanmarks opfattelse giver den hidtidige ordning en uheldig sam
menblanding af roller og ansvar på følgende måde: Banedanmark udbyder en
lang række fornyelses- og vedligeholdelsesopgaver til udførelse hos eksterne
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0002.png
entreprenorer og har derfor en væsentlig rolle i jernbanesektoren som udbyder
og bygherre. Samtidig har Banedanmark optrådt som en myndighed, der kan
tildele, suspendere eller fratage eksterne virksomheders godkendelser eller
certifikater til at arbejde under Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse. Selvom
disse to roller varetages af forskellige afdelinger i Banedanmarks virksomhed,
finder Banedanmark det uhensigtsmæssigt at have en dobbeltrolle som udby-
der af opgaver til eksterne virksomheder og som godkendelses- og tilsynsmyn
dighed i forhold til selvsamme virksomheder.
Banedanmark ønsker derfor, at disse roller og ansvaret, der følger med, klart
adskilles, således at Banedanmark fortsat varetager udbuddet af opgaverne,
mens de eksterne entreprenorer selv bliver ansvarlige for at opnå et eget sik
kerhedscertifikat i stedet for som hidtil at arbejde under Banedanmarks sikker
hedsgodkendelse. Banedanmark mener, at dette vil bidrage til en yderligere
professionalisering afjernbanesektoren, som er så meget desto vigtigere, når
man tager de kommende års planer om udlicitering af flere vedligeholdelsesop
gaver i betragtning.
Dertil kommer yderligere et forhold: Når entreprenorerne har kunnet arbejde
under Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse, har de været underlagt Ba
nedanmarks godkendelse og tilsyn. Det har imidlertid kun givet entreprenorer
ne ret til at køre på jernbanen, når de arbejder for Banedanmark. I alle andre
tilfælde skal de trækkes af en certificeret jernbanevirksomhed.
Den hidtidige ordning medfører risiko for kørsler, der ikke er hjemlede, idet det
er vanskeligt at føre kontrol med formålet med de enkelte kørsler. Regelsættet
på jernbaneområdet er desuden så komplekst, at det i dag er vanskeligt for den
enkelte troljefører, der kalder op til kommandoposten, eller for stationsbestyre
ren, der giver korselstilladelse, at gennemskue, hvornår en kørsel er hjemlet, og
hvornår den ikke er. Når reglerne er vanskelige at håndhæve, betyder det end
videre, at omgåelse af reglerne kan blive en konkurrenceparameter. Således vil
de entreprenorer, der lader sig trække, når de ikke har hjemmel til selv at køre,
blive dårligere stillet end de entreprenorer, der kører uanset om det er lovligt
Side
2/3
eller ej velvidende at risikoen for at blive opdaget er lille. Risikoen både for
utilsigtede uhjemlede korsler og for bevidst og konkurrenceforvridende snyd
fjernes med de nye krav om eget sikkerhedscertifikat.
Banedanmark indfører en overgangsordning, der giver mulighed for, at kørsel
til arbejde, der allerede er indgået kontrakt om, fortsat kan foregå på Ba
nedanmarks sikkerhedsgodkendelse også efter
i.
januar
2018.
Det gælder dog
kun kørsel relateret til disse kontrakter og kun indtil den specifikke kontrakts
udløb.
-
Endvidere har Banedanmark indført en dispensationsordning, der indebærer,
at der efter konkret vurdering kan gives dispensation i en kortere periode fra
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0003.png
kravet om eget sikkerhedscertifikat, hvis en virksomhed har ansøgt om eget
certifikat og ansøgningen er i proces hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Samlet set skal dette bidrage til at skabe bedre rammer for udviklingen af frem
tidens jernbane og sikre et professionelt samarbejde mellem Banedanmark og
de entreprenører, der kører på det åbne jernbanenet ved egen trækkraft.”
Side 3/3
Med venlig hilsen
Ùz
Birk Olesen
Ole
.
/
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0004.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmal 2
Offentligt
Transport; Bygnings-
og Boligministeriet
?11NISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
1220
16.flVCfl1bC
2017
Frcderiksholms
Kanal
København K
41 71 27 00
27
F
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr.
2:
Kan ministeren oplyse, om den eksisterende ordning, hvor entreprenører eller
andre virksomheder har kørt på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse som
infrastrukturforvalter eller jembanevirksomheders sikkerhedscertiflcering, har
givet anledning til problemer, og i så fald hvilke?
Svar:
Jeg henviser til
min
besvarelse af spørgsmål
i
til lovforslaget.
.1
Med venlig hilsen
/
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0005.png
Transport-i Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
inotmbcr
=
2017
Frederiksholms Kanal
1220
27
f
Kobenhavn K
41712700
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende sporgsmål vedrørende L
26
Fors’ag til lov om ændring afjern
baneloven. (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 3:
I bemærkningerne til
lovforslaget nævnes eksempler på en række virksomhe
der, som
med lovforslaget vil kunne søge om certificering til at køre påjernba
nenettet. Ministeren bedes
i
den forbindelse uddybe, hvad der menes med
“værksteder”, og hvilke opgaver de udfører og for hvem.
Svar:
Når der tales om værksteder i lovforslaget, er de nævnt i
relation til den eksiste
rende ordning i den gældende lovs §
ii.
I
dag kan værksteder certificeres, så de
har mulighed for at udføre kørsel med henblik på at affiente eller aflevere rul
lende materiel til en jernbanevirksomhed. Ved lovforslaget ophæves den be
grænsning, at man skal udføre en opgave for en jernbanevirksornhed eller en
infrastrukturfowalter, således at et værksted, som er certificeret efter §
11,
også
vil
kunne udføre en sådan kørsel (aflevering eller afhentning) for f.eks. en ejer
af det rullende materiel, selvom denne ikke er
en
jernbanevirksomhed.
Med venlig hilsen
Ole Bir Olesen
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0006.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
-
Transport; Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
1
=
november
2017
Frederiksholms Kanal
1220
27
F
København K
41712700
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af
7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven. (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og in&astrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Telefon
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke opgaver en virksomhed certificeret efter
lovforslaget udfører for andre end infrastrukturfon’altere eller jernbanevi rk
somheder, eksempelvis kommuner eller Vejdirektoratet. Og hvorfor vil det ikke
kunne udføres under infrastrukturforvalteres ogjernbanevirksomheders god
kendelser?
Svar:
Typerne af opgaver kunne eksempelvis være pleje af grønne arealer for en
grundejer, vedligehold af en vejbro, der går over banen, eller andre opgaver
hvor en entreprenør kunne have fordel af at udføre opgaven eller dele heraf
med udgangspunkt fra skinnerne. I dag
vil
entreprenoren i en sådan situation
skulle betale en jernbanevirksomhed for at transportere entreprenorvirksom
hedens materiel frem via skinnerne, hvis opgaven skal udføres for andre end en
jernbaneinfrastrukturforvalter eller jernbanevirksomhed.
En entreprenørvirksomhed må kun køre på banen uden at være sikkerhedscer
tificeret, når entreprenørvirksomheden udfører opgaver for en jernbaneinfra
strukturforvalter. I disse tilfælde kører entreprenørvirksomheden under jern
baneinfrastnikttirforvalterens tilsyn og ansvar. Der er således ikke hjemmel for
en entreprenørvirksomhed til at køre på enjernbaneinfrastrukturforvalters
sikkerhedsgodkendelse, når virksomheden udfører opgaver for eksempelvis en
kommune eller Vejdirektoratet.
Med venlig hilsen
9
•L:’;
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0007.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmal 5
Offentligt
Ç
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
1220
inoveinbcr
2017
Frcderiksholms
Kanul
Kobenhavn K
41712700
27
Ë
‘relefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 26 forslag til lov
om
ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrnkturfowaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 5:
I tilfælde af, at virksomheder certificeret efter lovforslaget bliver forsinkede i
deres arbejde grundet Banedanmarks tildeling af kanaler, vil det så kunne føre
til erstatningskrav mod Banedanmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
“Det følger af §
2,
stk.
i,
i bekendtgørelse nr.
1245
af
10.
november
2015
om
tildeling afjernbaneinfrastrukturkapacitet (kanaler) mv. (herefter “bekendtgø
relsen”), at der kan indgives ansøgning til Banedanmark om tildeling af kanaler
på statens jernbaneinfrastruktur samt jernbaneinfrastruktur ejet af A/S Store
bælt og A/S Øresund. Banedanmark træffer herefter afgørelse om tildeling af
kapacitet i medfør af de principper, der følger af bekendtgørelsens §
7
og §
14-
i8 på grundlag af de ansøgninger, der er indkommet 8 måneder før en tilde
lingsperiodes begyndelse. Tildelingsperioden er på
i
år af gangen. Når de retti
digt indkomne ansøgninger om kapacitetstildeling er blevet behandlet, reserve
rer Banedanmark herefter kanaler til infrastrukturarbejder, herunder entre
prenører, der certificeres efter lovforslaget. Er der herefter ledig kapacitet, kan
denne tildeles på baggrund af en ad-hoc ansøgning, jf. bekendtgorelsens § 8.
Før den tildelte kapacitet kan benyttes, er det dog et krav, at der i medfør af
bekendtgørelsens §
21,
indgås adgangskontrakt mellem Banedanmark og den
enkelte jernbanevirksomhed eller sammenslutning afjernbanevirksomheder
om samarbejdsrelationer, gensidige rettigheder og forpligtelser, betingelser for
benyttelse af infrastrukturen og krav til forsikring.
Såfremt en entreprenør, der certificeres efter lovforslaget, bliver forsinket i sit
arbejde grundet Banedanmarks tildeling af kanaler, vil bekendtgørelsens regler
først og fremmest finde anvendelse på den givne situation, herunder regler om
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0008.png
overbelastning af infrastrukturen og forstyrrelser i togdriften. Herudover finder
dansk rets almindelige erstatningsregler anvendelse.”
Side
2/2
Med venlig hilsen
/
Ole Birk Olesen
.
---
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0009.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmål 6
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
i.
nr.
16. november
2017
2017-6119
Frederiksholnis Kanal
1220
København K
Telefon
41712700
27
F
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af
7.
november
2017
stillet
mig folgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven. (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevii’ksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 6:
Ministeren bedes uddybe, hvad der menes med, at man med lovforslaget elimi
nerer eventuelle hjemmelsproblemer.
Svar:
Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål
nr.1
til lovforslaget.
/
Med
venlig hilsen
/
.,
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0010.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmål 7
Offentligt
Pri inn
-
rygj
rigs
MrNrsrEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J.nr.
t7.
november
2017
201’-6119
Frederiksholms Kanal
1220
Kobenhai K
Telefon
41712700
27
F
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven Ceitificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomhedet og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. :
Ministeren bedes redegøre for, om det har været et generelt ønske fra virksom
hederne at kunne blive certificeret, sådan som forslaget lægger op til.
Svar:
Muligheden for at en entreprenøiwirksomhed kan blive certificeret til at køre på
banen på eget ansvar eksisterer allerede i dag. Lovforslaget ændrer ikke herved.
Det er frivilligt, om en entreprenørvirksomhed ønsker at blive sikkerhedscerti
ficeret til at køre på banen på eget ansvar. Det ændrerlovforslaget heller ikke
ved.
Lovforslaget vedrører en entreprenørvirksomheds mulighed for at køre på ba
nen på eget ansvar. Bliver lovforslaget vedtaget, vil en entreprenørvirksomhed
certificeret efter §
ii
få mulighed for at køre på banen, også når virksomheden
ikke trd fører opgaver for en inft’astruktu rforvalter eller en jernbanevirksomhed.
.Jeg henviser i
øvrigt
til mit svar på spørgsmål
13
og mit svar på spørgsmål
i.
Id
venlig hilsen
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0011.png
Transport-i Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
)ato
i6 november
2017
=
Frederiksholms Kanal
1220
27
F
København K
41712700
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturfoivaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren bedes redegore for, hvor mange og hvilke virksomheder der forven
tes at blive berørt af Banedanmarks krav fra
i.
januar
2017
om eget sikkerheds-
certifikat og ansvarsforsikring. Herunder ønskes oplyst, om der er udenlandske
virksomheder, som bliver berørt, og
i
så fald hvilke.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark. Banedanmark oplyser følgende:
“Kravene for kørsel på Banedanmarks jernbaneinfrastruktur bliver pr.
1.
januar
2018
således, at alle entreprenørvirksomheder, der ønsker at køre uden for
sporspærringer for egen trækkraft, skal have eget sikkerhedscertifikat og en
ansvarsforsikring.
Der
henvises i denne forbindelse til svaret på udvalgets
spørgsmål
i
til lovforslaget for en nærmere beskrivelse af Banedanmarks over
gangsordning og dispensationsordning.
Banedanmark har ikke en præcis opgørelse over, hvor mange og hvilke virk
somheder, herunder også udenlandske virksomheder, der ønsker at blive sik
kerhedscertificeret og tegne en ansvarsforsikring, så virksomhederne
vil
kunne
køre på banen på eget ansvar. Det er en beslutning, som er op til virksomhe
derne.
En entreprenorvirksomhed vil stadig kunne udføre opgaver
i
forbindelse med
arbejder på jernbanen, selvom entreprenøn’irksomheden ikke lader sig sikker
hedscertificere. Markedet for entreprenoiydelser er et stort og dynamisk mar
ked med mange aktorer, der både indlejer arbejdskraft fra hinanden og virker
skiftevis som hoved- og underentreprenører i forbindelse med forskellige ar
bejder på jernbanen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0012.png
Hvis en entreprenør ikke har søgt om, og fået, et sikkerhedscertifikat fra Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter
i.
januar
2018,
og entreprenoren ikke er
omfattet af Banedanmarks overgangsordning og dispensationsordning, vil en
treprenoren skulle indgå aftale med en jernbanevirksomhed eller en certificeret
entreprenørvirksomhed om at yde trækkraft til kørsel på Banedanmarks jern
baneinfrastruktur, når entreprenøren kører uden for sporspærringer.”
Side
2/2
tj
/1
Med venlig hilsen
/
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0013.png
Transport-1 Bygnings- og Bolig udvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmål 9
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
16november2017
=
1220
Frederiksholms Kanal
27
F
København K
4171 2700
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af
7.
november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der uidfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastruktu;fo;valtere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmälet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. :
På baggrund af erfaringerne med indførelse og kontrol afsikkerhedscertiflce
ring afjernbanevirksomheder og sikkerhedsledelsessystemer og procedurer,
hvad er så ministerens forventning til entreprenørvirksomhedernes omstilling
til sikkerhedscertifikat og sikkerhedsledelsessystemer?
Svar:
Entreprenorer, som i dag kører på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse og
som leverer jernbanesikkerhedsmæssige ydelser til Banedanmark, er allerede i
dag underlagt en række sikkerhedsmæssige krav. De skal blandt andet have en
proces for at følge op på sikkerhedsmæssige hændelser, have kompetencesty
ring og vedligeholdelsesstyring. Kravene stilles af Banedanmark med henblik
på at sikre, at de entreprenører, som Banedanmark indgår aftale med, ikke
udgør en risiko for jernbanesikkerheden.
Kravene,
som entreprenorerne skal op’lde for at opnå eget sikkerhedscertifi
kat udstedt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, fremgår af bekendtgørelse
147
af
30.
januar
2017
om sikkerhedsgodkendelse og sikkerhedscertiflkat på jern
baneområdet. Disse krav minder om de krav, Banedanmark allerede stiller,
men er mere omfangsrige, da certificeringen giver flere rettigheder.
Banedanmark vurderer, at det ikke er nyt for entreprenørerne, at der stilles
krav om særlig sikkerhedsbevidsthed og sikkerhedshåndtering, når der arbej
des på jernbanen. For nogle entreprenører
vil
det dog være en stor udfordring
at dokumentere, at de lever op til de stillede krav. Kravene stilles til entrepre
nører, der kører uden for sporspærringer dvs, sammen med den øvrige pas
sager- og godstrafik. Kravene vurderes således nødvendige for at sikre, at jern
banen er sikker at færdes på både for entreprenører, jernbanevirksomheder
og for passagerer.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0014.png
/
th
Med venlig hilsen
Side
2/2
Ole BirK Olesen
.t
/
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0015.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmal 10
Offentligt
Transport-. Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
17november
2017
Frederiksholms Kanal
1220
Kobenhaun K
‘Telefon
41 71 2700
27
F
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. november
2017
stillet
mig følgende sporgsrnål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven. (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Sporgsmâlet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr.
10:
Kan ministeren oplyse, hvad en ansvarsforsikring for en entreprenor certifice
ret ifølge lovændringen almindeligvis forventes at ville koste? Og hvad koster
en ansvarsforsikring for en entreprenør,
hvis denne driver virksomhed efter de
nugældende regler?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:
“Fastsættelsen af en forsikringspræmie bliver udregnet individuelt ud fra
den
pågældende virksomheds allerede tegnede forsikringer, samt diverse paramet
re, der er specifikke for virksomheden (størrelse, skadeshistorik og de opgaver,
den varetager). Præmien kan derfor ikke fastsættes til noget specifikt beløb, og
størrelsen af præmien er ikke alene afhængig af mimmumskravet til ansvars
forsikring.”
Med venlig hilsen
Ole Blrk Olesen
I.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0016.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmål 11
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
17.
november
2017
Frederikshoims Kanal
1220
27
F
Kobeilhavn K
41712700
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende I
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven. (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastnikftrforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr.
11:
Kan ministeren oplyse, hvad det forventes at ville koste for en sikkerhedscerti
ficeret entreprenør at blive auditeret afTrafikstyrelsen?
Svar:
Lovforslaget ændrer ikke på, hvad det koster at blive auditeret. Det følger af
jernbanelovens §
109,
at virksomheder, der er ceitificerede efter §
ii,
betaler et
årligt grundbeløb på
50.900
kr. pr. sikkerhedscertifikat (2015-niveau) og en
årlig aktivitetsafgift på
0,0445
kr. pr. kort togkilometer (2015-niveau) for Tra
fik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn. Aktivitetsudgiften udgør i
2018 52.902
kr.
pr. sikkerhedscertifikat og
0,0463
lu. pr. kørt togkilometer.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål
13
til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen
i.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0017.png
Transport-i Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmål 12
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
1
november
2017
Frederiksholms Kanal
1220
Kobenhavn K
Telefon
4171 2700
27
F
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrorende L 26 Forslag til lov om ændring afjern
baneloven. (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturfowaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål
12:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan de nuværende sikkerhedscertificerede
jernbanevirksomheder håndterer kravene til sikkerhedsledelsessystemer i dag.
Herunder bedes ministeren oplyse, om der almindeligvis er personale ansat i
virksomheden specifikt tit at sikre overholdelse af sikkerhedsledelsessystemer
ne. Endvidere ønskes redegjort for, om personaleudgifter i forbindelse med
sikkerhedscertificering af entreprenører ikke bør anses som en yderligere om
kostning som en direkte konsekvens af lovændringen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende:
“Allerede i dag har entreprenøiwirksomhederne mulighed for at blive sikker
hedscertificeret til at køre på banen på eget ansvar. Det ændrer lovforslaget
ikke ved. Lovforslaget ændrer heller ikke på de krav, en entreprenorvirksom
hed skal leve op til for at blive certificeret. Lovforslaget
vil
således ikke medføre
yderligere omkostninger for entreprenørvirksomhederne.
Et af kravene for at kunne opnå en certificering er, at virksomheden skal have
et sikkerhedsledelsessystem. Et sikkerhedsledelsessystem er den organisation
og de systemer, som en virksomhed etablerer for at opnå en sikker ledelse af sin
virksomhed. Da der er forskel på størrelsen af virksomheder, hvilken
type
op
gave, der tidføres osv., er det i sagens natur forskelligt fra virksomhed til virk
somhed, hvordan kravene til sikkerhedsledelsessystemet håndteres.”
‘I
Med venlig hilsen
BiOl
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0018.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmål 13
Offentligt
Transport; Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
at0
14november
2017
1220
Frederiksholms Kanal
København K
41 71 27 00
27
F
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 26 Forslag til lov om ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr.
i:
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvilke andre konkrete tidgifter entrepreno
rerne må forventes at skulle afholde ifølge lovændringen, herunder til eventuel
le tredjeparts vurderinger, ekstern sagkyndig bistand mv.
Svar:
Lovforslaget medfører ikke merudgifter for entreprenorvirksomhederne.
Entreprenorvirksomheder har allerede i dag mulighed for at blive sikkerheds
certificeret til at køre på banen på eget ansvar. Det ændrer lovforslaget ikke
ved. Det er i dag frivilligt, om en entreprenorvirksomhed ønsker at blive sik
kerhedscertificeret til at køre på banen på eget ansvar. Det ændrer lovforslaget
ikke ved.
Lovforslaget vedrorer alene en entreprenorvirksomheds mulighed for at køre
på banen på eget ansvar, når entreprenørvirksomheden allerede er sikkerheds
certificeret til at køre på banen på eget ansvar. I dag har en sikkerhedscertifice
ret entreprenørvirksomhed alene mulighed for at køre på banen på eget ansvar,
når entreprenønrirksomheden udfører opgaver for en infrastrukturforvalter
eller en jernbanevirksomhed. Bliver lovforslaget vedtaget, får en sikkerhedscer
tificeret entreprenørvirksomhed også mulighed for at køre på banen på eget
ansvar, når entreprenorvirksomheden udfører opgaver
for
andre end en jern
banevirksomhed eller en infrastrukturforvalter.
Med venlig hilsen
If
Ole Biric Olesen
.1
/
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0019.png
Transport-1 Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmal 14
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
17november2017
Frederiksholms
Kanal
1220
27
F
København K
41712700
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturfowaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr.
14:
Kan
ministeren oplyse, om det er Banedanmark, som er den største ordregiver
for entreprenorer i dag? Hvis muligt ønskes angivet de fem største ordregivere.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
“Banedanmark forvalter statens jernbaneinfrastruktur, som udgør langt den
største del afjernbanenettet i Danmark. Banedanmark planlægger i de kom
mende år at lægge en større del afvedligeholdelsesopgaverne
ud
til eksterne
entreprenorer. I løbet af de næste 8-lo år forventer Banedanmark, at andelen
af Banedanmarks vedligeholdelsesopgaver, der varetages af private entreprenø
rer, vil stige fra 55 pct. til
90
pct. Banedanmark har således en væsentlig rolle i
jernbanesektoren, da Banedanmark udbydei- en lang række fornyelses- og ved
ligeholdelsesopgaver til udførelse hos eksterne entreprenorer.
Banedanmark oplyser, at mai-kedet for entreprenoiydelser er et stort og dyna
misk marked
med
mange aktører, der både indlejer arbejdskraft fra hinanden
og virker skiftevis som hoved- og underentreprenører i forbindelse med for
skellige arbejder på jernbanen. Det er derfor ikke muligt at angive de fem stør
ste ordregivere. Som eksempler på nutlige ordregivere ud over Banedanmark
kan nævnes privatbaner og andre enti-eprenørvirksomheder.”
Med venlig hilsen
/
Ole Birk Olesen
-,
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0020.png
Transport-i Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar på spørgsmal 15
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
;novemberaoi7
=
Frederikahoims Kanal
1220
Koheuhavn K
Telefon
41 71 27 00
27
F
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 26 Forslag til lov om ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukffirfoivaltere), som jeg hermed skal besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr.
i5:
Kan ministeren afvise, at Banedanmarks krav om, at deres entreprenører skal
have sikkerhedscertiflcering og egen ansvarsforsikring, sammenholdt nied de
økonomiske udgifter forbundet med dette, i praksis vil udelukke de små entre
prenoivirksomheder fra at kunne fortsætte?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
“Banedanmarks krav om, at alle entreprenører, som pr.
1.
januar
2018
ønsker
at udføre arbejde for Banedanmark, og som kører uden for sporspærringer, skal
have et sikkerhedscertifikat, er bl.a. stillet med henblik på at sikre en yderligere
professionalisering af samarbejdet med Banedanmarks eksterne entreprenorer.
Der henvises i den forbindelse til svaret på udvalgets spørgsmål
i
til lovforsla
get.
Banedanmark er bevidst om, at udgifter til sikkerhedscertificering og ansvars
forsikring kan betyde, at nogle af de nuværende entreprenører ikke kan eller vil
lade sig certificere. De samme krav
vil
også kunne indebære omkostninger for
de entreprenorer, der vælger at blive i markedet. Et modent og mere gennem
sigtigt marked kan dog på sigt tiltrække flere entreprenører fra både Danmark
og udlandet. Det vil betyde et mere konkurrencedygtigt marked for levering af
ydelser påjernbaneområdet.
De små entreprenører udelukkes dog ikke fra markedet. Hvis en entreprenør
ikke har søgt om og fået et sikkerhedscertifikat fra Trafik-, Bygge- og Boligsty
relsen efter
i.
januar
201$,
og entreprenøren ikke er omfattet af Banedanmarks
overgangsordning og dispensationsordning, vil entreprenøren kunne indgå
aftale med enjernbanevirksomhed eller en certificeret entreprenørvirksomhed
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0021.png
om at yde trækkraft til kørsel på Banedanmarks jernbaneinfrastruktur, når
entreprenøren kører uden for Sporspærringer.”
Side
2/2
Med venlig hilsen
/
.
/
Ole BirK Olesen
L-__
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0022.png
Transport-i Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 endeligt svar pa spørgsmal 16
Offentligt
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
ai0
7
1220
frederiksholms Kanal
Kobenhavn K
41712700
27
F
Telefon
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev
af
24.
november
2017
stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L
26
Forslag til lov om ændring afjern
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal
besva
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål
nr. r6:
Ministeren bedes
kommentere
uddraget af henvendelsen til ordforeren, vedlagt
som bilag til dette spørgsmål, og forholde sig konkret til de enkelte punkter
i
henvendelsen.
Svar:
Den henvendelse, som er vedlagt spørgsmålet, vedrører Banedanmarks krav
om, at alle der ønsker at udføre arbejde for Banedanmark, og som kører uden
for sporspærringer, skal have et sikkerhedscertifikat udstedt af Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen. Banedanmarks krav bygger
en administrativ beslutning
ikke på lovforslaget. Baggrunden for Banedanmarks krav er beskrevet
i
svaret
på spørgsmål
i
til lovforslaget.
Det er korrekt,
som det
fremgår af henvendelsen, at en entreprenørvirksomhed
bliver underlagt de samme sikkerhedsmæssige
krav
som jernbanevirksomhe
der, hvis entreprenorvirksomheden lader sig sikkerhedscertificere efter jernba
nelovens §
ii.
Det er retsstillingen i dag, og det vil også være retsstillingen
fremadrettet. En entreprenorvirksomhed, som er sikkerhedscertificeret efter §
ii,
vil kunne køre blandt den øvrige passager- og godtrafik på banen. Entrepre
nørvirksomheden
vil
derfor skulle opfylde de samme sikkerhedsmæssige krav
som jernbanevirksomheder, herunder DSB eller DB Cargo. Det gælder også i
forhold til kravet om ansvarsforsikring. De sikkerhedsmæssige krav stilles for
at opretholde sikkerhedsniveauet på banen.
Som det fremgår af mine svar på spørgsmål
13
og spørgsmål
15
til lovforslaget,
kan udgifter til sikkerhedscertificering og ansvarsforsikring betyde, at nogle af
de
nuværende entreprenorer ikke kan eller vil lade sig
certificere.
Det fremgår
imidlertid samtidig, at de små entreprenører ikke udelukkes fra markedet. Hvis
en entreprenør vælger ikke at lade sig sikkerhedscertificere, vil entreprenøren
kunne indgå aftale med enjernbanevirksomhed eller en certificeret entrepre
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0023.png
norvirksomhed, om atjernbanevirksomheden eller den certificerede entrepre-
norvirksomhed skal yde
trækkraft
til kørsel på Banedanmarksjernbaneinfra
struktur, når entreprenoren kører uden for sporspærringer.
Side
2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen
..
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0024.png
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
27.
nr.
november
2018
2O18-,99,
frederiksholms Kanal
1220
København K
27
F
Telefon
41712700
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november
2018
stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål
nr.
72:
Ministeren bedes kommentere oplægget fra Erik Jessen i forbindelse med fore
træde 8/i;-i8 om Banedanmark,
jf.
TRU alm. del bilag
51.
Svar:
I Erik Jessens oplæg (bilag
51)
beskrives
en række forhold vedrørende Ba
nedanmarks og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens sagsbehandling. Jeg har der
for forelagt Erik Jessens oplæg for Banedanmark og Trafik- Bygge- og Boligsty
relsen.
Vedlagt dette svar er Banedanrnarks bemærk.ninger.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser følgende:
“Det beskrevne forhold vedrører i hovedsagen et ansogningsforlob om godken
delse af Erik Jessen som faglærer og kørelærer i materielsikkerhed.
Herom kan faktuelt oplyses, at styrelsen den 8. januar
2018
modtog en ansøg
ning om godkendelse af Erik Jessen som faglærer og kørelærer, hvor der mang
lede dokumentation for kurser som faglærer. Den manglende dokumentation
for Erik Jessens kompetencer modtog styrelsen først den 4. april
2018,
hvoref
ter Erik Jessen blev godkendt som faglærer og kørelærer materielsikkerhed den
13.
april
2018.
Erik Jessen er endvidere godkendt som faglærer i færdselssikkerhed den 4. maj
2018,
efter at styrelsen modtog den relevante yderligere dokumentation den
2.
maj
2018.”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0025.png
I
Med venlig hilsen
Side
2/2
Ole BirK Olesen
4
/
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0026.png
banedanmark
Notat
22.11.2018
Banedanmarks bemærkninger til TRU-spm. 72 om henvendelse fra Erik Jessen til
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
I henvendelsen rejser Erik Jessen en række forskellige forhold vedr, sit samarbejde med Banedanmark,
som
Banedanmark hermed skal kommentere i det følgende.
Banedanmarks dispositioner i forhold til at benytte Erik Jessen som underviser
Banedanmark har igennem en årrække haft et samarbejde med Erik Jessen og hans firma Railsafe,
hvor Erik Jessen har leveret ydelser som underviser og faglærer i forbindelse med en række af de
uddannelser, som Banedanmark udbyder til både interne og eksterne kursister. Senest har der mellem
Erik Jessen og Banedanmark været indgået en kontrakt om konsulentbistand. Aftalen blev
underskrevet d. 10. september 2014 og var gældende fra 1. september 2014 og frem til og med 31.
august 2016.
Banedanmark ønskede at forlænge samarbejdet med Erik Jessen og udfærdigede derfor en ny kontrakt
om leverance af konsulentbistand. Kontrakten var angivet med en løbetid fra 1. september 2016 og
frem til og med 31. december 201$. Denne kontrakt ønskede Erik Jessen ikke at tilslutte sig.
En af årsagerne til, at Erik Jessen ikke ønskede at indgå kontrakt med Banedanmark, var at
Banedanmark ønskede at flytte de uddannelser, som Banedanmark udbyder, til Banedanmarks
uddannelsescentre i hhv. Fredericia og Ringsted, hvorfra størstedelen af Banedanmarks
sikkerhedsuddannelser udbydes. Samtidigt med at Banedanrnark ønskede at flytte uddannelserne,
modtager Banedanmark henvendelser fra kursister vedr, forholdene på kurser afholdt af Erik Jessen i
Vojens. Faciliteterne var ifølge kursisterne ikke af samme standard som kurser afholdt i
Banedanmarks lokaler. Banedanmark tilbød at betale de udgifter, det ville medføre at flytte Erik
Jessens materiel til Fredericia, eller alternativt sørge for, at det til uddannelsen krævede materiel blev
stillet til rådighed i Fredericia. Dette ville medføre, at den teoretiske del af kurserne fremover ville
kunne blive afholdt i Banedanmarks lokaler i Fredericia med Erik Jessen som underviser. Erik Jessen
ønskede fortsat at undervise fra egne lokaler og med eget materiel i Vojens. Dette ønske kunne ikke
imodekommes af Banedanmark, og derfor blev der ikke indgået en ny kontrakt.
Erik Jessen købte i 2015 en maskine af typen DSM afBanedanmark Produktion. Banedanmark havde
på daværende tidspunkt ikke en kørelærer, somjf. daværende BEK 985 af 11. oktober 2011 om
certificering aflokomotivførere (nu BEK 1212 af 20. november 2017 om certificering af
lokomotivførere) og Banedanmarks retningslinier for udmøntning af denne bekendtgørelse havde de
kompetencer, som er krævet for at kunne undervise en lokornotivfører således, at denne kan få
kompetencerne til den pågældende litra og dermed certifikat til den pågældende litra.
Banedanmark opstillede en række løsningsmuligheder for, hvorledes Erik Jessenjf. gældende regler
skulle kunne få kompetencen til den pågældende litra på sit certifikat, for herefter som kørelærer at
kunne undervise andre i den pågældende litra. En af løsningsmulighedeme var, at Erik Jessen kunne
anvende en ekstern uvildig maskinkyndig, som kunne undervise Erik Jessen som kørelærer, hvorved
han ville få kompetencen til den pågældende litra på sit certifikat.
Vilkår vedr, et køretøj købt afBanedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København ø
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 9055
[email protected]
banedanmark.dk
Journaint.
2018-17663
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(4)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0027.png
Ifølge gældende regler kan en materielansvarlig, som også er korelærer, imidlertid ikke uddanne sig
selv, og Erik Jessen var i denne sag både materielansvarlig og korelærer. Banedanmark valgte derfor i
stedet at igangsætte et forløb, hvor Erik Jessen som materielansvarlig uddannede en afBanedanrnarks
kørelærere, som herefter uddannede Erik Jessen i den pågældende litra.
Banedanmark laver kompetenceregistrering for alle, som gennemfører sikkerhedsuddannelser udbudt
afBanedanmark. Alle deltagere på Banedanmarks uddannelser bliver registreret i SAP, herunder
hvornår uddannelser er gennemført, samt eventuel udløbsdato for opnåede kompetencer. I den
pågældende sag har Banedanmarkjf. BEK 13 af 4. januar 2007
om
sikkerhedsgodkendelse til
jembaneinfrastrukturforvalter, bilag 1, krav 3, udfærdiget en udtalelse, som dokumenterer, at Erik
Jessen har leveret ydelser som instruktør og underviser for Banedanmark. Denne dokumentation ville
Erik Jessen efterfølgende kunne bruge til at søge om at blive registreret som faglærer og korelærer hos
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i sin egen virksomhed Railsafe. Udtalelsen blev sendt til Erik Jessen
d. 30. oktober 2017. Den indeholdt oplysninger om, hvilke uddannelser Enk Jessen har varetaget for
Banedanmark, samt hvilke godkendelser i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen Erik Jessen har haft på
vegne af Banedanmark.
Af mailkorrespondance fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til Erik Jessen,
som
han efterfølgende
sendte til Banedanmark den 13. april 2018, fremgår det, at Erik Jessen er godkendt som
faglærer/kørelærer af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Erik Jessen bad Banedanmark om yderligere
dokumentation for sit virke som faglærer tilbage i 200$. Denne dokumentation findes desværre
ikke
i
Banedanmark, hvilket blev oplyst til Erik Jessen.
Erik
Jessens
adgangsforhold til egne spor og mulighed for at leje bygninger
Kompetencestyring af Erik Jessens kompetencer
I sin henvendelse rejser Erik Jessen fire forhold omkring spor og bygninger ved Erik Jessens
værksteder i Vojens og Padborg:
1.
2.
3.
4.
Beskæring affritrumsprofil i Vojens og kørsel i venstre gren afsporskifte 5
Forhold vedrørende drejeskive i Padborg
Leje af værkstedsbygning i Padborg med sporadgang
Fjernelse afsporskifte 102a i Padborg
Ad. 1) Det er korrekt, at det hidtil benyttede udtræksspor blev lukket på grund af dets tilstand, og at
man derfor i stedet var henvist til at trække ud i venstre gren afsporskifte 5 (mod Skrydstrup/Grarn).
Det er ligeledes korrekt, at fritrumsprofilet skulle beskæres ved genoptagelse af kørsel i sporet. da
sporet ikke havde været befaret i en årrække. Dette forhold var Banedanmark ikke tilstrækkeligt
opmærksom på på daværende tidspunkt. Efter en dialog og fælles besigtigelse blev forholdene bragt i
orden. Banedanmark kan dog ikke genkende billedet
af,
at det skulle være farligt at køre i det
pågældende sporskifte, da det dengang (som nu) lever op til de til enhver tid gældende krav i
Banedanmarks norm- og regelværk.
Ad.
2)
Det er korrekt, at drejeskiven igen er i drift, efter den i en længere periode har været til
reparation på grund afvedligeholdelsesmæssige mangler, og at sporet nord for drejeskiven endnu ikke
er idriftsat, hvilket kan have været til gene for driften af Erik Jessens værksted i Padborg. Sporet skulle
have været sat i drift natten til den 9. november 2018, hvilket ikke lykkedes, da slutjusteringen ikke
kunne gennemføres på grund af parkeret materiel i tilkørselssporet. Slutjusteringen er planlagt udført
inden årsskiftet.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0028.png
Ad. 3) Erik Jessen har af Banedanmark lejet en mindre bygning i Padborg med sporadgang, der ellers
skulle have været revet ned. Det er skrevet ind i lejekontrakten, at Banedanmark skal genåbne for
sporadgangen inden årsskiftet. Dette spor skulle også have været idriftsat natten til den 9. november
2018, men det måtte også opgives på grund af ovenfor nævnte problem med opstillet materiel i
tilkørselssporet. Banedanmark kan bekræfte, at lej ekontraktens bestemmelser bliver opfyldt, og at
sporet derfor er farbart senest pr. 31. december 2018.
Ad. 4) Umiddelbart nord for den ovenfor nævnte bygning ligger et kort blindspor, som Banedanmark
har fjernet ved at ilægge en sporramme. Banedanmark vurderer, at omkostningerne til fornyelse og
efterfølgende vedligeholdelse afsporskiftet ikke vil stå mål med den merværdi, sporet ville have for
Erik Jessens virksomhed. Banedanmark har ikke givet tilsagn om, at sporet ville blive idrifisat igen.
Det er korrekt, at dele af sporskiftet har kunnet bruges andetsteds.
Erik Jessen problematiserer brugen af køretøjer uden attest (tovejskøretøjer). Banedanmark har
identificeret fire forhold vedr, køretøjer uden attest i Erik Jessens skrivelse:
At der er ulige konkurrence mellem dem, der benytter sig af køretøjer med attest, og dem der
benytter sig af køretøjer uden attest. Dette skyldes, at der er mindre krav til uddannelse, hvis
man skal fremføre køretøj uden attest, end hvis man skal fremføre et lokomotiv, og at der er
mindre krav til forsikring.
2. Reglerne for køretøjer uden attest gav mening tidligere, da de trak på gummihjul og derfor
kunne komme i en situation, hvor de ikke kunne kortslutte sporisolation. I dag vil de fleste
køretøjer uden attest kunne kortslutte sporisolationen. Derfor er der ikke nogen grund til at
køretøjer uden attest ikke får attest.
3. Køretøjer uden attest er mindre sikre end køretøjer med attest på grund af de begrænsede krav.
4. Erik Jessen mener at Banedanmark har indført regler for at diskriminere enkelte entreprenører:
“de nye regler blev jo ti/for at stoppe Jesper Ravn korsel med sin 10 tons trolje, og ,njn korsel
til og
fra
Vojens med mnine vogne.
1.
Til dette kan Banedanmark oplyse følgende:
Banedanmark forvalter regler om anvendelse af køretøjer uden attest, der er formuleret i BEK nr. 639
af24.juni 2008 om arbejdskorsel mv. (BJ 5-08).
Det er korrekt, at der er færre krav til kørsel med køretøjer uden attest end til kørsel med et lokomotiv.
Dette gælder både i forhold til køretøjet og i forhold til forsikringen af den virksomhed, der fremfører
køretøjet. Det er ligeledes korrekt, at der er færre krav til uddannelse af personer, der fremfører
køretøjer uden attest end til personer, der fremforer lokomotiver. Køretøjer uden attest er således
mindre sikre end lokomotiver. Derfor er der en række begrænsninger for kørsel med køretøjer uden
attest. Først og fremmest må de ikke køre uden for sporspærringer. Køretøjer må dog køre fra
nærmeste påsætningssted direkte til/fra et spærret spor. Her skal stationsbestyreren så spærre det
pågældende sporstykke, indtil der er sikkerhed for at køretøjet uden attest har forladt sporstykket.
Derudover foregår al fremforelse under ansvar af en rangerleder.
Ad. 1) Det er korrekt at entreprenører, der benytter sig af lokomotiver, og entreprenører, der benytter
sig af køretøjer uden attest, befinder sig i forskellige konkurrencesituationer. Hvis man benytter sig af
køretøjer uden attest, er der færre krav til uddannelse af personale og til forsikring. Til gengæld har
man ikke mulighed for at køre uden for sporspærringer, hvilket man har med et lokomotiv.
Brugen af køretøjer uden attest (tovejskøretøjer)
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0029.png
Ad. 2) Erik Jessen har muligvis ret i, at nogle køretøjer uden attest relativt let kunne leve op til
kravene for attest. for Banedanmark er det imidlertid ikke en selvstændig prioritet at flytte køretøjer
fra en kategori til en anden. Det vigtigste er, at entreprenørerne overholder de regler, der gælder for
den kategori af køretøjer, som de benytter.
Ad. 3) Banedanmark er enig i, at køretøjer uden attest i udgangspunktet er mindre sikre end køretøjer
med attest. Af samme årsag er der begrænsninger på, hvordan køretøjer uden attest
benyttes.
Ad. 4) Banedanmark kan ikke læse ud af skrivelsen, hvad der er for et nyt regelsæt, som Erik Jessen
mener er indført for at diskrirninere ham og en anden entreprenør. Banedanmark laver ikke regler for
at genere nogen. Reglerne for brug af køretøjer uden attest er ikke substantielt ændret i mange år.
Reglerne er imidlertid blevet aktualiserede i forbindelse med Banedanmarks krav om, at entreprenører
skal have eget certifikat, hvis de vil køre uden for sporspærringer. Det er derfor muligvis dette krav,
Erik Jessen referer til. Kravet om eget certifikat for entreprenører er indført for at højne sikkerheden,
for at skabe en mere gennemskuelig retstilstand og i erkendelse af, at det er næsten umuligt for
Banedanmark at leve op til de krav, der stilles til Banedanmark som infrastrukturforvalter, når andre
kører på Banedanrnarks sikkerhedsgodkendelse.
Det kan i øvrigt oplyses, at Banedanmark tidligere er blevet kontaktet af Erik Jessen i forbindelse med
anvendelsen af køretøjer uden attest, da Erik Jessen ønskede en dialog om emnet. Banedanmark har to
gange, hhv, den 12. juni 2018 og den 12. juli 2018, henvendt sig til Erik Jessen for at tilbyde et mode i
Fredericia eller København. Erik Jessen er ikke vendt tilbage.
Banedanmark skal afslutningsvis bemærke, at Banedanmark som hidtil gerne indgår i dialog med Erik
Jessen om samarbejdsvilkårene, og at han er velkommen til at kontakte os, hvis han har spørgsmål,
kritik eller forslag.
Side 4/4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0030.png
kære medlemmer
jeg har på opfordring valgt at tage med Jesper Ravn til foretræde. Den 8/1 i 201$
årsagen hertil er at siden 2015 hvor jeg rettede henvendelse til trafikministeren H C Schmit.
ang. kritisable forhold over for mit firma, har jeg stort set ikke mødt andet end modstand og uvilje
fra Bnae dk.
freingangs måden over for mig ligner til forveksling noget Jesper Ravn kunne fortælle om.
jeg er desværre ikke længere i tvivl om at Jesper Ravn taler sandt.
jeg skal kort lige beklage at jeg sendte et hørings svar til jer til en høring der var 1 år gammel men
den høringen dukkede op som fly mail og jeg så ikke datoen rigtigt, men om vendt er indholdet i
svaret 100 % korrekt.
,
,
jeg kan ikke lave så flotte oversigter som jesper kan men jeg kan lave kronologisk
oversigt,
jeg har
heller ikke tid til at få fine billeder til teksten, men det kan jeg lave efterfølgende hvis det ønskes
for forståelsens skyld..
1/7 2015 køber jeg en maskin af bane dk men Hr service ville ikke udskrive certifikat så jeg kune
køre med køretøjet, på trods af betjeningen til kørsel, med maskinen, er lig med en anden maskine
jeg havde og måtte køre med.
først efter ministeren gik ind i sagen fik jeg certifikat i 5/2 2016
i det 1/2 år slæbte jeg den rundt med et Godstogs lokomotiv, det kostede så det dobbelte for bane
dk.
januar 2016 har jeg pligt møde med arbejdstilsynet og her gennemgår vi Apv som er lovpligtig, her
gemmengår vi så de fejl og mangler der er og et stort problem er manglede oprydning og fritrums
profil skæring til rangerledere, ikke på mit areal men hvor vi færdes på bane dk arealer..
arbejdstilsynet fortæller mig hvad jeg skal gøre for at få bane dk til at ryde op.
ellers skulle arbejdet indstilles.
,
dette medeler jeg til bane dk, men det forbigås i stilhed men resultatet kom så
Marts 2016 da bane dk spærrede mig inde på mit lejede areal i Vojens da de lukkede et tilkørselse
spor som jeg skulle bruge for at komme ind på mit areal.
de åbnede så et andet livsfarligt spor som jeg og mine leverandører skulle køre på.
det kunne vi så af sikkerheds hensyn ikke.
først efter en rengøring og klipning ,for egen regning, af bane dk spor, kunne jeg komme ind med
50 m tog.
jeg har 500 m tog..
efter en periode med ro fjerner bane dk hr service så den klargøring uddannelse der lå ved mig i
Vojens (et kursus som folk var glade for fordi det ikke var klasse undervisning men værksteds
undervisnig,) nu ændrede bane dk kurset tilbage til en form som var prøvet i 2009 og som ikke
virkede.
på et møde med Hr service blev der klart sagt af lederen, vi er ligeglade med kursets indhold, det
skal bare ligge i bane dk lokaler i Fredericia.
alt undervisning skal ligge i Fredericia blev der sagt.
senere blev der sagt vi må jo se på antal hændelser i forhold til kursets indhold.
,
RALSERVICE v. Erik Jessen
I
Hærvejen 75
I
DK-6230 Rødekro Tlf.: (+45) 5170 6899
I
CVR: 18319705 [email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0031.png
altså de tager risikoen på flere hændelser..
vi var 4 ører på modsatte bord side.
jeg sagde så nej til yderligere undervisning for Bane dk i rullende materiel det er grænser for hvad
jeg stiller op til der findes noget der hedder faglig stolthed.
,
,
I måned efter flytning af undervisningen i Vojens til Fredericia åbner bane dk en køreledning s
skole, sjovt nok ikke i Fredericia hvor alle uddannelser skulle ligge, men i Middelfart.
så så meget for den forklaring.
I år har min optællening, på de 2 projekter jeg kender til, kostet
5
vogne på Sjælland og en i Jylland
alle pga glemt parkerings bremser og alle glemt af folk med mangelfuld klargøring uddannelse
Glemt parkerings bremse
=
afspoorings risiko...
Men jeg tilskrev trafikstyrelsen i september / oktober 2016 om min bekymring om bane dkAs
manglende evne til at håndtere materieltekniske udd, jeg troede vitterlig på, at en person der har
undervist i 30 år i materiel teknik, kunne fa en dialog med trafikstyrelsen men min skrivelse blev
forbigået i stilhed af Leif Funk og Jesper Clemmensen
Efter mit undervisnings ophør for Bane dk, ville CFL Cargor og Tx Logistik have mig indlejet
som underviser på deres sikkerheds godkendelse,
Men nu kunne jeg ikke godkendes som underviser, nu manglede der pludselig papirer på mig og
mine færdigheder og kurser, så trafikstyrelsen ville ikke Godkende mig som underviser, i juni
2018 lykkes det for den tålmådige sikkerheds chef i CFL Cargo at få mig gengodkendt der
manglede vist ingen papirer aligevel,
Jeg blandede mig ikke idet forløb dette af hensyn til mit blodtryk,, jeg ville forlængst være tændt
af,
Så i al den tid hvor jeg angiveligt var godkendt samles der 30 —40 lokomotivfører som mangler
undervisning i det fag jeg skulle undervise i
Vi starter snart op med kurser, Sags behandler Navn Jesper Clemmensen.
,
,
,
Oktober 2016 fjernes en drejeskive i Padborg, den skulle renoveres og det var fint, Des værre
ligger den i tilkørslen til mit værksted i Padborg så nu kunne jeg så kun komme ind i mit værksted
med 20 m vogne af gangen det har mange omkostninger til Ranger beredskab.
planlagt arbejde 3 måneder
15 måneder efter blev den lagt i igen
15 måneder kunne jeg ikke bruge mit værksted uden store ranger omkostninger.
,
Men jeg var dog en glad mand der nu kunnerangere med længere tog. til mit værksted
ak nej nu blev sporet lige nord for drejeskiven så spærret så nu kan jeg så komme ind med 2
vogne af gangen..
Fra Oktober 2016 forsøgte jeg forgæves at leje en tom bane dk bygning med spor adgang, det
kunne have aflastet mit det andet værksted til små opgaver.
men nej Bygningen var dårlig havde en eller anden sagt og skulle rives ned.
men sjovt nok gik det ikke sådan, da bane dk valgte at stille bygningen vederlags fri til rådighed.
nej nej ikke til mig som havde brug for den men til Aarsleff Rail som havde renoveringen af
drejeskiven s bro konstruktion.
RAILSERVICE v. Erik Jessen
I
Hærvejen 75
I
DK-6230 Rødekro
I
Tlf.: (+45) 5170 6899 CVR: 18319705 [email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0032.png
bygningen stod tom i hele renoverings perioden., de anvendte kun toilettet.
Midt i 2017 kort efter dreje skiven blev lagt i, skete, det så at 2 jernbane positive folk gik ind i
sagen, og nu stod jeg så men en bygning som garage det var dejligt.
bygningen er nu renoveret indvendig og fejler ingen ting ,til forårs kommer renovering udvendig.
det var så lige den ulempe at jeg ikke kunne køre ind i Garagen da sporet til garagen var blevet
spæret i begge spærret ender og det er det i skrivende stund endnu.
men det begynder at lysne der er lagt nyt spor dog ikke åbnet endnu.
ifbrn. renovering har de fjernet i sporskifte og derved fjernet en parkerings mulighed til mine
maskiner, årsagen sagde de at sporskifiet var dårligt, men det passer ikke da en del af sporskiftets
jemdele er brugt som reservedele i sporskifte 19 a Padborg station..
Disse dele fjenede de og derfor måtte de spærre sporet ind til mine lejede garage i begge ender.
I en mail af 31/10 kommer der så forbud mod at jeg anvender 3 parkerings pladser panalelt med
garage bygningen de hedder plads 61 62 63 det har været parkerings pladser i al den tid jeg har
arbejdet i Padborg det er fra
1/5 1985.
men nu hvor jeg er igang med at udvikle mit firma, som Godsvogns reparator med Eu certificering
må der ikke stå noget på de pladser og afvente reparation, på trods af at man ikke behøver at køre
igennem det nye spor for at komme på dreje skiven men man kan køre en anden vej hvis
drejeskiven skal bruges.
-
-
Der er masser af spor i Padborg også inærheden af mit værksted med asfalt vej omkring strøm og
vand, som alt kunne bruges men ikke tale om at det kan åbnes, det er Maskinsporet, og smedeby
Øst og vest. Sporet.
,
så vi skriver nu November 2018 og forhindringer der udlægges i Padborg for mit firma er lig det
der skete i Vojens 2009 dajeg overtog området i vojens.
ikke meget nyt under solen.
De jernbane positive er Alex $ Nielsen og Rune Holmegaard Rosendahl, de hjælp også i Vojens
2009 men om det er klogt at skrive deres navne ved jeg jo ikke,
Der er øjensynlig ikke plads til fini-iaer der vil fremme og kan fremme jernbane drift.
pga mini indædt kamp og egen betaling for mit spor areal i Vojen, ,har vi endnu mulighed for at
køre Godstog i Vojens og tænk en solstråle historie der starter en ny transport op til Vojens 4/1,
2018, ca 650 m 1800 tons et togi Ugen til at starte med.,
Håber jeg da,
Bane dk har en utrolig evne til altid lige at aflåse tilkørsels sporene lige inden vi skal igang,med
nye transporte og sådan har det været lige siden 2005 hvor jeg startede men at finde Godkunder.
,
,
til afslutning vil jeg lige kommentere det svar omkring 2 vejs køretøjer.
det var ikke et svar men, afskrift af regler, men dem kender jeg.
så jeg stiller spørgsmålet anderledes
ordforklaring.
Arbejdskøretøj
de gule maskiner der arbejder disse finde med et begreb med eller uden attest
=
attest
=
et stykke papir, på at akslerne kan sende strøm fra den ene skinne til den anden.
RAILSERVICE v. Erik Jessen Hærvejen
751
DK-6230 Rødekro
I
Tlf.: (+45) 5170 6899 CVR: 18319705
I
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0033.png
denne strøm bruges af nogle ældre signal anlægget for at finde ud af hvor vi er.
krav.
mindst 2 tons konstant aksel tryk.
meget lidt impedans Modstand mellem hjul skiverne. Uic norm
De kan køre som et normal tog
ældre 2 vejs køretøjet trak med gummihjul på skinnen der ved hoppede maskinen periodisk derved
kunne skinne hjul miste kontakten til skinnen og strømme forsvandt
,
maskinen blev forsvart for
anlægget...
Disse køretøjer kunne så ikke få attest.og har signal mæssige restritioner.
Disse køre tøjet betjenes afrnaskin fører og må køre på bane dk licens.
maskinen og personalet skal ikke være certificeret og stille med 428 mil i forsikring dækning
Nye 2 vejs køretøjer trækker ikke med gummihjul på skinnen og kan nu få attest.
Nye Maskiner kar konstant aksel tryk og vejer mere end rigligt
Hvis disse maskiner ville omdøbes til arbejds køretøj med Attest ville gøre jernbanen mere sikker
årh nej sikke noget skidt.
nu må maskinforer ikke køre maskinen mere, nu skal personalet være lokornotivforer A.
firmaet certificeret i trafik styrelsen
have 428 mil i forsikring dækning
men her lukker bane dk øjnene og lukrerer på billigere arbejdskrafi til fare for sikkerheden.
på visse strækninger med aksel tællere opfører alle 2 vejs køretøjer sig som f.eks et DSB tog.
hvis deres jemhjul er over 320 mm i omkreds.
på de strækninger bruger vi slet ikke attesten til noget som helst.
men bane dk diskriminere firmaer med køretøjer der kun har jern hjul i forhold til 2 vejs køretøjer.
Bane dk binder forsikring personale udd. og certificering op på forældede regler og udtryk.
-
-
og hvorfor? økonomi
der er et hav af2vejs køretøjer
Nå Ja det glemte jeg lige de nye regler blev jo til for at stoppe Jesper Ravn kørsel med sin 10 tons
trolje, og min kørsel til og fra Vojens med mine vogne.
Ikke en entrepprenør med 2 vejs køretøjer ænsker en ændring, og de bliver stjerne tosset hvis de
læser om min mening,, men det er der jo ikke noget at gøre ved
Se venligst min tidligere mail med hørings svar.
Med venlig hilsen
Erik Jessen
Railservice
RAILSERVICE
v.
Erik Jessen
I
Hærvejen 75
I
DK-6230 Rødekro
I
Tlf.: (+45) 5170 6899
I
CVR: 18319705 [email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0034.png
Trafikstyrelsen
Hørings svar på øndringer af Bekendtgørelse 147.
Ts 10801 —00040.
Jeg har som sådan ikke noget imod ændringen i teksten på bekendgølse 147.
Det jeg gør vrøvl over er de udgifter det medførte fra indførelsen 1/1 2018.
Når man læser jeres hørings brev skinner det klart igennem at det er skrevet af en der er
virkeligheds fjern., og ikke kender til virkeligheden som vores minister ynder at kalde
situationen.
For de små firmaer er det et direkte angreb på deres eksistens at Bane dk og jer i fælles
skab trækker certificering ned over firmaerne.
,
Det er som sådan ikke certifiseringen der er problemet, med følge udgifterne hvert år,
som i sjovt nok lige undlader at skrive nogle beløb på.
Operatør forsikring for at måtte køre på skinner er koster ca 700000 kr pr år
Certifikat 50000 kr pr år
Ved ligehold af certifikat og jeres besøg ca 200 000 kr pr år
Eksterne kunsulenter ca 100 000 kr
Interne lønonkostninger for certifikat ca 130000 kr.
Samlet for min virksomhed
1,280 000 kr
Med indførelsen af certificerings krav er der så nu kommet
udgifter til eksterne tranportører for ca 60 000 kr om måneden.
Manglende muligheder for egen kørsel herved besværliggøres opretholdelse af lkf
kom petancer som i jo også flot har beskrevet i bekendtgørelse om lkf certificering,
,
Hoved erhverv for mit firma er jernbane materiel udlejning med personale i en enkelt
mands virksomhed.
Samlet har jeg over 500 meter materiel til udlejning og værksted i Padborg.
Men da Padnborg af Bane dk er blevet udsultet spormæssig er der ikke plads til mine
ting i Padborg..
Der er masser af spor omkring mit værksted men det vil de ikke lukke op., så jeg er nødt
til at have opstillings spor i Vojens som jeg også betaler til.
,
,
,
Når så ting skal på værksted for at repareres efter udlejning til Bane dk projekter, så skal
det flyttes fra Vojens til Pad borg tidligere kunne jeg flytte det selv, underhenvisning til de
forskelligere projekter som havde ødelagt vognene.
Udgifter til reparation og Håndtering af vogne, blev så sendt videre til projekterne.
,
Det kan jeg så ikke mere.
RAILSERVICE v. Erik Jessen
I
Hærvejen 75
I
DK-6230 Rødekro
I
Tlf.: (+45) 5170 6899 CVR: 18319705
I
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0035.png
Nu skal jeg så betale en operatør for at flytte mine vogne Fra Vojens til værksted, I
Pad borg
Det koster så væsentlig mere for projekterne end hvis jeg selv kørte når jeg havde tid.
Indtægterne ved håndtering og Rep af vogne blev i mit firma og gav beskæftigelse til
nogle ansatte.
Det gør det så ikke mere da jeg har måttet fyre folk som direkte konsekvens af krav om
certificering
Og projekternes betaling af håndtering af materiel gårr nu ud af mit firma og over i et
andet.
,
Det har så med ført en væsentlig ned gang i indtjennigen for Railservice 2018 kan jeg nu
allerede se.
Mit kørsels mønster står slet ikke i forhold med f.eks DSB
skal have samme forsikrings sum. Ca 423 mil
Db
Hectorrail
,
men jeg
Mærkværdigvis Kan veteran baner flytte materiel køre Dk tyndt
under dække af at de fremmer jernbanen. Forsikring sum 65 mil
Det er en skæv vridning der vil noget.
,
køre med kunder
Hvis man så ville sige vi skal så støtte de små med at leje mere materiel ud så der kom
mere indtjening så kunne det måske godt løbe rundt, men det gør man så heller ikke idet
hverken Trafikstyrelsen eller arbejdstilsynet kigget efter hvilke vogne det bliver lejet ind i
de store projekter som Bane dk får lavet,
Her kommet f. Eks udenlandske Skærver vogne som er gamle kornvogne og i overskud
i udlandet op til Dk laver det arbejde danske skærve vogne er bygget til at lave
Udenlansdke skærve vogne et meget billige fordi de ikke hat det udstyr på som
arbejdstilsynet forlangte på de Danske vogne.
,
Så på den måde får Bane Uk bygget billig og nedslider personalet, og dræner danske
vogne ejere for omsætning
De eneste firmaet der tjener på jeres certificerings krav er konsulenter og jer selv.
Så jeg kan ikke se en sammen hæng med virkligehed som det et sendt ud i Hørings brev.
Jeg vil påstå at det der står i hørings brevet må være en uløber af Munchausen syndtom
i trafikstyrelsen
Med venlig hilsen
Erik Jessen
Railservice
RAILSERVICE v. Erik Jessen
I
Hærvejen
751
DK-6230 Rødekro ITIf.: (+45)5170 68991
CVR: 18319705 [email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0036.png
Trafik-. Bygge- og Boligstyrelsen
Don/sti Transport. Construction ond
Housing
Authority
Til høtingsparterne
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København
5
Telefon 7221 $800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen dk
Journal TS1O8O1-00040
Høring over udkast
til
bekendtgørelse om ændring af be
kendtgørelse om sikkerhedsgodkendelse og sikkerheds-
certifikat på jernbaneområdet
Dato 13. oktober 2017
Hermed sendes udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgø
relse om sikkerhedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat p jernbane
området i høring. Ændringsbekendtgørelsen ændrer bekendtgørelse
nr. 147 af 30. januar 2017 om sikkerhedsgodkendelse og sikkerheds-
certifikat p jernbaneomrdet.
Eventuelle bemærkninger bedes fremsendt til info(tbst.dk med kopi
til pkmotbst.dk senest fredag d. 10. november 2017, mærket j.nr.
TS 1080 1-00040.
Ændringsbekendtgørelsens baggrund og indhold
Efter de gældende regler skal virksomhederne, eksempelvis entrepre
nører, udføre en opgave for en jernbanevirksomhed eller en jernbane
infrastrukturforvalter for at kunne blive certificeret af Trafik, Bygge-
og Boligstyrelsen til at kunne udføre kørsel p eget ansvar. Ved æn
dringen af bekendtgørelsen fjernes denne begrænsning.
Ændringen af reglerne forventes at forbedre virksomhedernes forret
ningsmuligheder, da virksomhederne ikke vil være tvunget til at beta
le en jernbanevirksomhed for at trække virksomhedens materiel i de
tilfælde, hvor virksomheden ikke udfører opgaver for en infrastruktur
forvalter eller en jernbanevirksomhed.
Bekendtgørelsen ændres som følge af en forventet ændring afjernba
neloven1. Forslag om ændring af loven2 er under behandling
i
Folke
tinget og den forventes at træde i kraft 1. januar 2018.
Lov nr. 686 af 27. maj 2015
2
L 26
Side 1 (3)
gvgning
ng 1k1 gin inisterst
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0037.png
Journal T510801-00040
Dato 13. oktober 2017
Det vil fremover stadig være muligt for virksomheder, der ikke ønsker
en sikkerhedscertificering, at indgå aftale med en jernbanevirksomhed
om at blive trukket.
Ændringen af reglerne vil ikke ændre p sikkerhedsniveauet p jern
banen. Dette skyldes, at en sikkerhedscertificeret virksomhed vil være
underlagt de samme sikkerhedsmæssige krav som en jernbanevirk
somhed.
økonomiske og administrative konsekvenser, herunder DUT
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, at ændringsbekendtgørel
sen ikke vil medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, der overstiger bagatelgrænsen p 4 mio. kr.3
Vælger virksomhederne at lade sig certificere, vil de skulle afholde
udgifter til erhvervelse af et certifikat, et årligt grundbeløb, en rIig
aktivitetsafgift og de vil skulle tegne en ansvarsforsikring. Disse udgif
ter er de samme, som der skal afholdes, hvis en virksomhed lader sig
certificere efter reglerne, som de er i dag.
Vælger en virksomhed at blive sikkerhedscertificeret efter de nye reg
ler, hvor begrænsningen er fjernet, forventes den at forbedre sine for
retningsmuligheder. Dette skyldes, at certificerede virksomheder ikke
vil skulle afholde omkostninger til at lade sig trække af en jernbane-
virksomhed, i de tilfælde hvor de ikke arbejder for en jernbanevirk
somhed eller en infrastrukturforvalter.
Danske Regioner og Kommunernes Landsforening (KL) anmodes om
høring af bekendtgørelsens eventuelle økonomiske konsekvenser i
forhold til det udvidede totalbalanceprincip (DUT).
Det bemærkes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, at æn
dringsbekendtgørelsen ikke vil medføre økonomiske konsekvenser i
forhold til DUT.
Ikrafttræden
Udstedelsen af ændringsbekendtgørelsen forudsætter, at den nævnte
ændring afjernbaneloven, L 26, vedtages i Folketinget. Det er hensig
ten, at både lov og ændringsbekendtgørelse træder i kraft d. 1. januar
201$.
]f. Erhvervs- og Vækstministeriets vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvens-
vurderinger af januar 2015
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0038.png
Journal T510801-00040
Dato 13. oktober 2017
øvrig
information
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen anmoder om, at eventuelle bemærk
ninger sendes til vores hovedmailadresse [email protected], cc til
[email protected] senest fredag d. 10. november 2017, mærket j.nr.
TS 10801-00040.
Eventuelle spørgsmål til udkastet kan rettes til Pernille Kisling-Møller
p mail pkmoctbst.dk eller til [email protected].
Der vedlægges en liste over høringsparterne.
Høringsmaterialet kan også ses p Høringsportalen p
www.hoeringsportalen.dk, hvor modtagne høringssvar også vil blive
gjort tilgængelige.
Det bemærkes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen normalt ikke ori
enterer hørte parter, nr en bekendtgørelse, EJ eller BL er blevet ud
stedt.
De udstedte bekendtgørelser, EJ’er og BL’er kan ses p Trafik-, Byg
ge- og Boligstyrelsens hjemmeside www.tbst.dk under Lovstof. Vores
nyhedsbrev indeholder også information om de udstedte regler. Til
melding til nyhedsbrevet kan ske p vores hjemmeside www.tbst.dk
Med venlig hilsen
Pernille Kisling-Møller
side 3 (3)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0039.png
Trafik-. Bygge- og Boligstyrelsen
Danish Transport. Construction
ond
Hausing Aut
hat
ity
Til hpringsnarterne
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København 5
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Sagsnr. :TS1OSO1-00034
Dato :02-10-2018
Sagsbehandler: TINI
Høring over udkast til bekendtgørelse om regulering af
erstatnings- og forsikringsbeløb på jernbaneområdet
Hvert r reguleres de beløb for erstatning og forsikring, som gælder
for jernbanevirksomheder, jernbaneinfrastrukturfon.’altere, veteranba
ner, letbaner m.v. ifølge jernbaneloven. Dette sker ved udstedelse af
en bekendtgørelse.
Metoden for beregningen at beløbene er den samme hvert r og er
fastlagt i jernbaneloven og bekendtgørelsen om ansvarsforsikring for
jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere. Derfor er
høringens formål primært at orientere om beløbenes størrelse og tids
punktet for ikrafttrædelse.
Bekendtgørelsen om regulering med virkning for 2019 sendes hermed
i høring, jf. vedlagte.
Bekendtpørelsens indhold
Beregningsmetoden fremgår at bekendtgørelsens
§
1, hvorefter r
2018-beløbene opreguleres med 2
°h
tillagt tilpasningsprocenten for
ar 2019.
Beløbsgrænsen for erstatning i forbindelse med skader der indtræder i
r 2019 for s vidt angår hndbagage, reguleres fra 16.800 kr. til
17.200 kr.
Desuden reguleres de minimumsforsikringsbeløb, som fremgår at be
kendtgørelse om ansvarsforsikring for jernbanevirksomheder og jern
baneintrastrukturforvaltere. Forsikringsbeløbet for personskade eller
tab at forsørger og tingskade skal for r 2019 som minimum udgøre
427 mio. kr. Forsikringsbeløbet angiver forsikringens dækning inden
for forsikringsret. Beløbet er reguleret fra 418 mio. kr.
i
2018.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i den forbindelse understrege,
at det er ledelsen i virksomheden, som har ansvaret for at sikre, at
virksomheden har den rette forsikringsdækning.
Side i (3)
ii.poi
IIIfl
f’
og
IkJI
tunOetwt
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0040.png
Lavere minimumsbeløb gælder for jernbanevirksomheder, der udfører
ikke-erhvervsmæssig jernbanedrift, som fortrinsvis gennem en be
grænset personbefordring drives for at tilgodese jernbanehistoriske og
turistmæssige torml og ikke tilsigter at dække noget egentligt trafi
kalt behov (veteranbaner mv.). For denne gruppe, som er inddelt i 2
kategorier, udgør minimumsbeløbet for r 2019 henholdsvis 71 mio.
kr. (veterantog p jernbanenettet) og 14 mio. kr. (veteranbane og ve
teransporveje
nominel sporvidde fra 1000 mm til og med 1435
mm— samt smalspor
nominel sporvidde fra 500 mm til og med
1000 mm
og veterantog p begge disse typer baner). Beløbene er
reguleret fra henholdsvis 70 mio. kr. og 14 mio. kr. i 2018.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i den forbindelse understrege,
at det er den sikkerhedsansvarlige, som har ansvaret for at sikre, at
veteranbaner m.v. har den rette forsikringsdækning.
Økonomiske
oci
administrative konsekvenser, herunder DUT:
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens vurdering, at bekendtgørel
sen ikke har økonomiske og administrative konsekvenser, herunder
DUT virkning, da regulering af beløbsgrænserne er en konsekvens af
en allerede fastsat lovgivning (lov om satsreguleringsprocenten).
øvrig
information
Det foreslås, at bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2019.
Tidligere udstedte reguleringsbekendtgørelser ophæves tidligst 5 r
efter deres udstedelse af hensyn til eventuelle erstatningssager.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen anmoder om, at eventuelle bemærk
ninger sendes til vores hovedmailadresse [email protected], cc.
til tinktbst.dk
senest den 23. oktober 2018,
mærket j.nr.
TS 1080 1-00034.
Eventuelle spørgsmål til udkastet kan rettes til Tim Emil Nielsen p
mail tinitbst.dk eller til infoctbst.dk.
Der vedlægges en liste over høringsparterne.
Høringsmaterialet kan også ses p Høringsportalen p www.hoerings
ortalen.dk, hvor modtagne høringssvar også vil blive gjort tilgænge
lige.
Det bemærkes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen normalt ikke ori
enterer hørte parter, nr en bekendtgørelse, EJ eller BL er blevet ud
stedt.
De udstedte bekendtgørelser, EJ’er og EL’er kan ses p Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside www.tbst.dk under Lovstof.
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 196: Genomdeling af svar og bilag vedrørende sikkerhedscertificeringer på bane
2008748_0041.png
Vores nyhedsbrev indeholder også information om de udstedte regler.
Tilmelding til nyhedsbrevet kan ske p vores hjemme
side www.tbst.dk.
Med venlig hilsen
Tim Emil Nielsen
Side 3 (3)