Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2008025_0001.png
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 5
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
Januar 2018
Side
0
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning.........................................................................................................................................2
Status på AF-arbejderne...................................................................................................................6
Status på M&E-arbejderne ...............................................................................................................8
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................9
Status på arbejdet med integration test ....................................................................................... 11
Side
1
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på
en række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes/Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske
installationer) samt System Integration Tests (f.eks. test af systemer og tog) og arbejdet med
dokumentation og sikkerhedsgodkendelse (i form af den uafhængige assessors accept af de såkaldte
safety cases). Emnerne til rapportering kan ændre sig over de kommende måneder, såfremt andre
områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Opnåelsen af hver af milepælene mindsker risikoen for forsinkelser, men fjerner ikke
risikoen. Først når den sidste milepæl er opnået, kan åbningstidspunktet endeligt fastlægges, og
tidsrisikoen nedbringes til nul. Nedenfor er vist de fire væsentligste milepæle frem til åbning af
Cityringen. Den første af disse milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen)
er opnået.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker test-processen
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Assessoren godkender start af
Trial Run
TBST’
ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
Start Trial Run
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo marts 2019
ultimo april 2019
ultimo juli 2019
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af januar 2019. Ligesom i de tidligere
ejerorienteringer måles der både på den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske
aktiviteter og på fremdriften på de tidskritiske fysiske aktiviteter forud for gennemførelse af den
testning, som danner grundlag for safety cases. Endvidere redegøres der for gennemførelsen af de
væsentligste System Integration Tests og for fremdriften i assessorens accept af safety cases,
heru der åde desig safety ases og as uilt safety ases, so er forudsæt i g for TBST’
ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse).
AF-arbejderne
Bemandingen og dermed fremdriften på AF-arbejderne var i december reduceret i forhold til de
foregående måneder. Dette blev umiddelbart tilskrevet juleferien, men Metroselskabet har alligevel
haft
øget fokus på CMT’ ressour ei
dsats og fremdrift på AF-arbejderne i begyndelsen af 2019.
Metroselskabet har derved konstateret, at den forudsatte hurtige opmanding efter nytår, som
vurderes afgørende for at nå de aftalte deadlines, ikke har fundet sted.
Side
2
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Metroselskabet har som følge heraf foreholdt CMT dets kontraktuelle forpligtelse til at opretholde en
bemanding og fremdrift, som er tilstrækkelig til at indhente det tidligere opståede efterslæb og
dermed sikre overholdelse af tidsplanen. Metroselskabet har samtidig understreget, at selskabet
betragter den reducerede bemanding og fremdrift som kontraktbrud. Det har imidlertid vist sig, at
CMT er af den opfattelse, at den nødvendige ekstra bemanding udgør et ekstrakrav, som bygherren
skal betale. Metroselskabet har overvejet flere reaktionsmuligheder for at beskytte
Cityringsprojektet ved hurtigst muligt at genoprette fremdriften og dermed overholde tidsplanen
uden at påføre projektet unødige omkostninger.
Efter en række drøftelser mellem CMT og Metroselskabet er parterne - for at minimere risikoen for
forsinkelser og fordyrelser - nået frem til en løsning, hvorefter Metroselskabet
mod en
anfordringsgaranti
foretager en foreløbig betaling til CMT for opnåelse af den nødvendige
bemanding og fremdrift. CMT skal efterfølgende bevise, at der er tale om ekstraarbejde, som
Metroselskabet har bestilt i henhold til kontraktens bestemmelser, før CMT kan beholde pengene.
Metroselskabet vurderer ikke, at dette er sandsynligt. På denne måde udskydes afklaringen af
parternes uenighed til en efterfølgende proces, således at den ikke sinker projektets fremdrift.
Aftalen fastholder den gældende tidsplan, og milepælene (f.eks. RHO med tilhørende dagbøder) er
således uændrede, bortset fra at fremdriften på AF-arbejderne ved RHO-milepælen
på grund af
den tabte produktion i januar - vil være på 88 pct. i stedet for 94 pct.,
svare de til a. 0,2 p t. af CMT’
samlede kontraktsum. Dette modsvares af, at AF-arbejderne samlet skal være lidt tidligere færdige.
Sagt på en anden måde forskydes en mindre, ikke-tidskritisk, del af arbejdet til 1 måned efter RHO
milepælen, til gengæld vil det samlede AF-arbejde være afsluttet en måned tidligere end i den hidtil
forudsatte tidsplan. Hertil kommer, at der er tilføjet betydelige sanktioner relateret til den løbende
overholdelse af fremdriften på AF-arbejderne, samtidig med at de oprindelige sanktioner knyttet til
RHO-milepælen er fastholdt. Endvidere skal de tidskritiske AF-arbejder fortsat følge den hidtidige
tidsplan.
Selv om den samlede tidsplan for færdiggørelsen således fastholdes, er det selskabets vurdering, at
risikoen for forsinkelse er betydeligt øget som følge af den tabte produktion
på CMT’ ar ejder i
januar, som også har forsinket transportentreprenørens arbejde. Hertil kommer, at det vil tage lidt
tid at komme op på fuld fremdrift.
Da der fortsat er knyttet
etydelige dag øder til CMT’ op åelse af RHO-milepælen
i slutningen af
marts og tilføjet betydelige sanktioner relateret til den løbende til overholdelse af fremdriften på AF-
arbejderne, er der et stærkt incitament for CMT til at komme tilbage på tidsplanen. Cityringens
tidsplan er således fortsat baseret på, at projektet skal være afsluttet i slutningen af juli, og
e trepre øre CMT’ levera er og dag øder er u det op på dette.
Metroselskabet forventer at kunne udmelde et åbningstidspunkt, efter at selskabet har vurderet, om
de planlagte milepæle i slutningen af marts og april er opnået. Efter dette tidspunkt vil selskabet
kunne melde et forventet åbningstidspunkt ud, med forbehold for den endelige
sikkerhedsgodkendelse.
Fremdriften på de øvrige aktiviteter
Ud over genoprettelsen af fremdriften på AF-arbejderne vil Metroselskabets fokus i den kommende
periode være rettet, dels imod anlægsentreprenørens næste store milepæl, Ready for Hand Over
(RHO-milepælen) ultimo marts 2019, dels imod transportsystemleverandøren,
ASTS’
opnåelse af Trial
Run-milepælen ultimo april 2019.
Side
3
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
M&E-arbejderne vurderes fortsat at kunne afsluttes til den planlagte tid. Når der alligevel vil være
indsat ressourcer på området, skyldes det, dels at der fortsat er en række arbejder med opretning af
fejl og mangler, dels at der skal gennemføres en meget betydelig indsats med test af de enkelte
systemer, der efterfølgende skal indgå i System Integration Tests og as-built safety cases, som i sidste
ende danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen. Også fremdriften på disse områder vil være i
fokus i den kommende tid.
Når det gælder Trial Run milepælen forudsætter denne, at assessoren har accepteret de udestående
design safety cases samt en række af de væsentligste as built safety cases. De væsentligste af de
udestående design safety cases er relateret til ATC-systemet. Designet af en del af ATC-systemet er
godkendt af ASTS’
validator og se dt til
den uafhængige assessors accept. Designet af den øvrige del
af ATC-systemet har netop fået en foreløbig godkendelse fra ASTS’
validator og ka derfor u da e
grundlag for den uafhængige assessors evaluering og efterfølgende accept af design safety casene for
det samlede ATC-system. På den baggrund, vurderer Metroselskabet, at denne proces nu udgør en
mindre risiko, men at den fortsat sammen med færdiggørelsen af AF-arbejderne er de mest
tidskritiske aktiviteter.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer.
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53 design safety cases og 57 as built safety cases,
som alle skal evalueres og accepteres af den uafhængige assessor. For så vidt angår design safety
casene, har assessoren accepteret alle anlægsentreprenørens safety cases. Metroselskabet har
derfor fokus på, at de udestående design safety cases relateret til ATC systemet snarest muligt
forelægges og accepteres af assessoren.
As built safety cases kan først udarbejdes og behandles af assessor efter gennemførelse af det
forudsatte testforløb for de enkelte systemer. Den første as built safety case er accepteret af
assessoren i januar 2019. Denne safety case har været særligt tidskrævende, fordi den vil danne
model for en række af de efterfølgende as built safety cases.
Hovedparten af test af de enkelte tog/systemer, System Integration Tests, assessorens accept af
design safety cases såvel som en række as built safety cases skal være gennemført inden Trial Run.
Men den afsluttende del, herunder assessorens endelige accept af alle safety cases samt anbefaling
til sikkerhedsmyndigheden og myndighedens udstedelse af ibrugtagningstilladelse m.v., vil først
kunne gennemføres, når en betydelig del af Trial Run er gennemført, idet Trial Run udgør en del af
det nødvendige grundlag for godkendelsen. For nuværende er der fokus på test af de enkelte
tekniske systemer, herunder især ATC-system og tog, og på igangsætning og gennemførelse af de
væsentligste System Integration Tests.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist som den samlede
procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den planlagte. Her ud
over er der vist en særskilt oversigt over den planlagte og aktuelle fremdrift på skylights, som er
afgøre de for ASTS’ fortsatte ar ejde ed
System Integration Tests. For M&E-arbejderne er vist den
samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske arbejder og den aktuelle ressourceindsats,
som især er fokuseret på opretning af fejl og mangler og gennemførelse af test og dokumentation i
as built safety cases.
Side
4
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Afsnit 4 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 53 design safety
cases. I denne ejerorientering er der indarbejdet en tilsvarende figur med den første as built safety
case. Denne figur vil blive opdateret i de følgende ejerorienteringer med en gennemgang af
fremdriften på de 57 as built safety cases. Afsnit 5 indeholder en status over fremdriften på
gennemførelsen af de 48 overordnede System Integration Tests.
Side
5
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0007.png
2
Status på AF-arbejderne
Figur 1 viser den planlagte og den aktuelle samlede økonomiske fremdrift på de fysiske AF-arbejder.
I fjerde kvartal 2018 lå fremdriften
efter en betydelig opmanding - på omkring 10 pct. om
måneden, lidt højere i oktober og november og lidt lavere i december, formentlig på grund af
juleferieperioden. I begyndelsen af januar faldt bemandingen og dermed fremdriften markant,
således at den samlede fremdrift i januar kun har været på 2 pct.
Som nævnt ovenfor foreholdt Metroselskabet CMT dets kontraktlige forpligtelse til at opretholde en
bemanding og fremdrift, som kan sikre indhentning af det opståede efterslæb og dermed
overholdelse af tidsplanen. Efterfølgende er der opnået enighed mellem CMT og Metroselskabet om
en løsning, som skal bringe fremdriften tilbage på tidsplanen efter nogle måneder. Den aftalte
reviderede fremdrift indgår i figur 1 fra februar måned.
Den reviderede fremdrift, som er nødvendig for at indhente den tabte produktion i januar,
indebærer en lettelse i forhold til overholdelse af RHO-milepælen, idet 88 pct. i stedet for tidligere 94
p t., svare de til a. 0,2 p t. af CMT’ sa lede kontraktsum,
skal være færdige på dette tidspunkt.
Dette modsvares af, at AF-arbejderne samlet skal være lidt tidligere færdige. Sagt på en anden måde
forskydes en mindre, ikke-tidskritisk, del af arbejdet til 1 måned efter RHO milepælen, til gengæld vil
det samlede AF-arbejde være afsluttet en måned tidligere end i den hidtil forudsatte tidsplan. Hertil
kommer, at der er tilføjet betydelige sanktioner relateret til den løbende overholdelse af fremdriften
på AF-arbejderne, samtidig med at de oprindelige sanktioner knyttet til RHO-milepælen er fastholdt.
Endvidere skal de tidskritiske AF-arbejder fortsat følge den hidtidige tidsplan.
CMT’ levera er
skal
således fortsat leveres inden for den samlede tidsplan.
Side
6
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0008.png
Figur 2 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af AF-arbejderne.
1
Bemandingen var i fjerde kvartal 2018 øget markant, dog med et lavere niveau i december, hvilket
formentlig skyldtes juleferien. Som det fremgår af figur 2 har bemandingen i januar ligget markant
under bemandingen i slutningen af 2018. Som nævnt ovenfor har Metroselskabet påtalt dette
overfor CMT, og der er på denne baggrund indgået en aftale mellem parterne, som skal bringe
bemandingen op fra udgangen af januar med henblik på i de følgende måneder at indhente den
opståede forsinkelse og komme tilbage på tidsplanen.
Figur 3 viser de tidskritiske AF-arbejder. Som følge af den lave bemanding i januar har fremdriften på
installationen af skylights været meget begrænset. Arbejdet er dog fortsat lidt foran tidsplanen.
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
1
Januar er baseret på tal for uge 1 og 2 fra CMT. For uge 3, 4 og 5 er skønnet for AF på henholdsvis 200, 210 og 225.
Side
7
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0009.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte
fremdrift på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet, blandt
andet vedrørende elevatorer, kan færdiggøres i juli 2019. Elevatorerne installeres først til sidst, da
åbningerne til disse skal friholdes til transport af materialer.
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-arbejderne.
2
Da M&E-arbejderne af anlægstekniske grunde først kan endeligt afsluttes umiddelbart før åbningen,
vil den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske aktiviteter forblive på 98 pct. næsten frem til
åbningen. De indsatte ressourcer på området, skyldes det, dels at der fortsat er en række arbejder
med opretning af fejl og mangler, dels at der skal gennemføres en meget betydelig indsats med test
af de enkelte systemer
blandt andet tunnelventilation
der efterfølgende skal indgå i System
Integration Tests og i de kommende as-built safety cases, som i sidste ende danner grundlag for
sikkerhedsgodkendelsen.
2
Januar er baseret på tal for uge 1 og 2 fra CMT. For uge 3, 4 og 5 er en skønnet bemanding henholdsvis 45, 90, 100 for M&E
Side
8
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0010.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 6 viser udviklingen i antallet af de af assessoren accepterede design safety cases. I januar er
antallet af accepterede design safety cases på 39. Det betyder, at ca. tre fjerdedel af det samlede
antal design safety cases (53 cases) er accepteret af assessor. Imidlertid er nogle af de 14 udestående
design safety cases af afgørende betydning for Cityringens samlede sikkerhedsgodkendelse. Det
gælder især design safety cases relateret til ATC-systemet, som dels er væsentlige for
transportsystemets førerløse funktioner og derfor for de dynamiske test af det samlede togsystem,
dels er en forudsætning for typegodkendelsen af togene.
Da designet af en del af ATC-systemet, som nævnt ovenfor, har fået en foreløbig godkendelse fra
ASTS’ validator, og derfor ka da e gru dlag for de uafhæ gige assessors evalueri g og
efterfølgende accept af design safety cases for det samlede ATC-system, vurderer Metroselskabet, at
denne proces nu udgør en mindre risiko, men at den fortsat sammen med færdiggørelsen af AF-
arbejderne udgør de mest tidskritiske aktiviteter.
As built safety cases kan først udarbejdes og behandles af assessor efter gennemførelse af det
forudsatte testforløb for de enkelte systemer. Den første as built safety case er accepteret af
assessoren i januar 2019 jf. figur 7. Denne safety case har været særligt tidskrævende, fordi den vil
danne model for en række af de følgende as built safety cases.
Side
9
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0011.png
Side
10
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008025_0012.png
5
Status på arbejdet med integration test
Test af tog og forskellige dele af transportsystemet er i fuld gang parallelt med, at de overordnede
System Integration Tests nu gradvist igangsættes. Integrationstest inkluderer både transportsystemet
og de systemer, der indgår i anlægsprojektet, blandt andet AF-arbejdernes skylights og en del af
M&E-arbejderne. Der er derfor fokus på testning af de enkelte systemer, som efterfølgende skal
indgå i integrationstestene. Hovedparten af integrationstestene skal være afsluttet forud for
påbegyndelse af Trial Run ultimo april 2019. De resterende integrationstest indgår som en del af Trial
Run.
Figur 8: System Integration Tests
Required to be
completed
4
3
13
13
6
1
4
3
1
48
Tests
Commenced
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
and Passed
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
with Outstandings
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Test
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
Som det fremgår af figur 8, er der i alt 48 overordnede integrationstest, som skal gennemføres. Der
er ikke i januar gennemført nye System Integration Tests, idet disse fortsat afventer test af de enkelte
systemer.
Side
11
af
11