Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 195
Offentligt
MS-X-CR-0011/MMBO
Til Metroselskabets ejere:
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Jørgen Glenthøj
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
–
Cityringen nr. 5
./. Bestyrelsen har godkendt vedlagte
’Ejerorientering –
Cityring nr. 5’ for januar 2018,
der hermed fremsendes til selskabets ejere.
I ejerorienteringen har Metroselskabet peget på fire kritiske milepæle i forløbet
frem mod åbningen af Cityringen. Opnåelsen af disse milepæle vil løbende reducere
risikoen for forsinkelse, men ikke fjerne den, før myndighedernes
sikkerhedsgodkendelse foreligger, og det endelige tidspunkt for åbningen af
Cityringen kan fastlægges. Den første af disse kritiske milepæle, den såkaldte
Substantial Completion milepæl, blev opnået i slutningen af oktober.
Metroselskabet ko staterede i begy delse af ja uar
9, at CMT’ forudsatte
hurtige opmanding efter nytår, som vurderes afgørende for at nå de aftalte
deadlines, ikke fandt sted. Som følge heraf foreholdt Metroselskabet CMT dets
kontraktuelle forpligtelse til at opretholde en bemanding og fremdrift, som er
tilstrækkelig til at indhente det tidligere opståede efterslæb og dermed sikre
overholdelse af tidsplanen.
Metroselskabet overvejede herefter flere reaktionsmuligheder for at beskytte
Cityringsprojektet ved hurtigst muligt at genoprette fremdriften og dermed
overholde tidsplanen uden at påføre projektet unødige omkostninger. Efter en
række drøftelser mellem CMT og Metroselskabet er parterne - for at minimere
risikoen for forsinkelser og fordyrelser - nået frem til en løsning, hvorefter
Metroselskabet
–
mod en anfordringsgaranti
–
foretager en foreløbig betaling til
CMT for opnåelse af den nødvendige bemanding og fremdrift. CMT skal
efterfølgende bevise, at der er tale om ekstraarbejde, som Metroselskabet har
bestilt i henhold til kontraktens bestemmelser, før CMT kan beholde pengene.
Metroselskabet vurderer ikke, at dette er sandsynligt. På denne måde udskydes
afklaringen af parternes uenighed til en efterfølgende proces, således at den ikke
sinker projektets fremdrift.
Selv om den samlede tidsplan for færdiggørelsen således fastholdes, jf. 5. afsnit i
ejerorienteringens resumé, er det selskabets vurdering, at risikoen for forsinkelse er
betydeligt øget so følge af de tabte produktio på CMT’ arbejder i ja uar.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
2019-01-28
1/2