Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2008024_0001.png
MS-X-CR-0011/MMBO
Til Metroselskabets ejere:
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Jørgen Glenthøj
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
Cityringen nr. 5
./. Bestyrelsen har godkendt vedlagte
’Ejerorientering –
Cityring nr. 5’ for januar 2018,
der hermed fremsendes til selskabets ejere.
I ejerorienteringen har Metroselskabet peget på fire kritiske milepæle i forløbet
frem mod åbningen af Cityringen. Opnåelsen af disse milepæle vil løbende reducere
risikoen for forsinkelse, men ikke fjerne den, før myndighedernes
sikkerhedsgodkendelse foreligger, og det endelige tidspunkt for åbningen af
Cityringen kan fastlægges. Den første af disse kritiske milepæle, den såkaldte
Substantial Completion milepæl, blev opnået i slutningen af oktober.
Metroselskabet ko staterede i begy delse af ja uar
9, at CMT’ forudsatte
hurtige opmanding efter nytår, som vurderes afgørende for at nå de aftalte
deadlines, ikke fandt sted. Som følge heraf foreholdt Metroselskabet CMT dets
kontraktuelle forpligtelse til at opretholde en bemanding og fremdrift, som er
tilstrækkelig til at indhente det tidligere opståede efterslæb og dermed sikre
overholdelse af tidsplanen.
Metroselskabet overvejede herefter flere reaktionsmuligheder for at beskytte
Cityringsprojektet ved hurtigst muligt at genoprette fremdriften og dermed
overholde tidsplanen uden at påføre projektet unødige omkostninger. Efter en
række drøftelser mellem CMT og Metroselskabet er parterne - for at minimere
risikoen for forsinkelser og fordyrelser - nået frem til en løsning, hvorefter
Metroselskabet
mod en anfordringsgaranti
foretager en foreløbig betaling til
CMT for opnåelse af den nødvendige bemanding og fremdrift. CMT skal
efterfølgende bevise, at der er tale om ekstraarbejde, som Metroselskabet har
bestilt i henhold til kontraktens bestemmelser, før CMT kan beholde pengene.
Metroselskabet vurderer ikke, at dette er sandsynligt. På denne måde udskydes
afklaringen af parternes uenighed til en efterfølgende proces, således at den ikke
sinker projektets fremdrift.
Selv om den samlede tidsplan for færdiggørelsen således fastholdes, jf. 5. afsnit i
ejerorienteringens resumé, er det selskabets vurdering, at risikoen for forsinkelse er
betydeligt øget so følge af de tabte produktio på CMT’ arbejder i ja uar.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-01-28
1/2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Metroselskabet I/S seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2008024_0002.png
MS-X-CR-0011/MMBO
Da der fortsat er k yttet betydelige dagbøder til CMT’ op åelse af RHO-milepælen
i
slutningen af marts og desuden er indført skrappe sanktioner i relation
overholdelse af fremdriften på AF-arbejderne, er der et stærkt incitament for CMT
til at komme tilbage på tidplanen. Cityringens tidsplan er således fortsat baseret på,
at projektet skal være afsluttet
i slut i ge af juli, og e trepre øre CMT’
leverancer og dagbøder er bundet op på dette.
Metroselskabet forventer at kunne udmelde et åbningstidspunkt, efter at selskabet
har vurderet, om de planlagte milepæle i slutningen af marts og april er opnået.
Efter dette tidspunkt vil selskabet kunne melde et forventet åbningstidspunkt ud,
med forbehold for den endelige sikkerhedsgodkendelse.
Metroselskabets fokus vil i øvrigt være rettet imod anlægsentreprenørens næste
store milepæl, Ready for Hand Over (RHO-milepælen) ultimo marts 2019, hvor
rettelse af fejl og mangler samt gennemførelse af systemtests og dokumentation vil
være kritiske aktiviteter. Selskabets opmærksomhed vil desuden være rettet imod
transportsystemleverandørens opnåelse af Trial Run-milepælen ultimo april 2019,
som forudsætter den uafhængige assessors accept af såvel design safety cases som
en række as built safety cases.
Designet af ATC-syste
et har etop fået e foreløbig godke delse fra ASTS’
validator og kan derfor nu danne grundlag for den uafhængige assessors evaluering
og efterfølgende accept. På den baggrund, vurderer Metroselskabet, at risikoen ved
denne proces er mindsket, men at den fortsat sammen med færdiggørelsen af AF-
arbejderne udgør de mest tidskritiske aktiviteter.
Samlet vurderet, er tidsplanen for åbningen af Cityringen i slutningen af juli 2019
uændret, men risikoen for forsinkelse er betydeligt øget som følge af den tabte
produktion
på CMT’ arbejder i ja uar.
Bestyrelsen vil nøje følge fremdriften, ligesom bestyrelsen vil lægge vægt på fortsat
at holde ejerne løbende orienteret herom.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
2/2