Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 19
Offentligt
Skovgårdsvej: Byrådet vil gennemføre ekspropriation efter vejloven
Byrådet i Vejen Kommune besluttede tirsdag den 9.oktober at bemyndige Teknik og Miljø til at afholde
åstedsforretning og gennemføre ekspropriation af arealet til Skovgårdsvej efter vejloven.
Vejen Kommune vil følge Højesterets vurdering og forsøge at lovliggøre vejanlægget Skovgårdsvej med
hjemmel i vejloven. Derfor har Byrådet givet bemyndigelse til at afholde åstedsforretning og gennemføre
ekspropriation af arealet til Skovgårdsvej efter vejloven.
-
Vejen ligger der nu, og lodsejeren har fået udbetalt erstatning. Vejanlægget er en vigtig del af
infrastrukturen for områdets borgere og erhvervsliv. Vi skal undgå et samfundsmæssigt tab. Derfor
gennemfører vi ekspropriationen efter vejloven, som Højesteret anviser, siger Egon Fræhr, der
erkender, at proceduren for erhvervelse af arealet til Skovgårdsvej sker i omvendt rækkefølge.
Vejen Kommune indgik i 2013 en samarbejdsaftale med Banedanmark om opgradering af bro og
vejsystemet omkring banen i forbindelse med gennemførelsen af elektrificeringen af jernbanen mellem
Kolding og Esbjerg. Projekterne omfatter opførelsen af tre nye, tidssvarende broer med tilhørende
vejanlæg som erstatning for fire utidssvarende anlæg. Trafikministeriet gav grønt lys til projektet og
vurderede, at ekspropriationer kunne foretages med hjemmel i elektrificeringsloven. Banedanmark
forestod ekspropriation og anlæg af broer og veje.
En lodsejer, Ny Endrupholm A/S, stævnede Banedanmark og fik ved Byretten i Esbjerg medhold i, at
elektrificeringsloven ikke gav hjemmel til etablering af vejanlægget. Landsretten gav Banedanmark
medhold i, at elektrificeringsloven kunne anvendes.
Flertal i Højesteret gav 10.september lodsejer medhold i, at elektrificeringsloven ikke giver hjemmel til
ekspropriation af vejanlægget. Vejanlægget skal tilvejebringes med hjemmel i den lovgivning, der vedrører
disse formål.
-
Vi havde ikke anledning til at tro, at juristerne i Trafikministeriet tog fejl, da de vurderede, at
projekterne kunne gennemføres med hjemmel i elektrificeringsloven. Derfor er Vejen Kommune
først kommet ind i sagen nu, hvor Højesteret har anvist, at arealerhvervelsen til vejanlægget skal
foretages med hjemmel i vejloven, siger Egon Fræhr.