Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2005397_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 3. kvartal 2018
Det er mellem DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet aftalt, at DSB
afgiver en rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang
i kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for tredje kvartal 2018.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
21. januar 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB skal idriftsætte 40
IC4-togsæt.
DSB planlagde i 3. kvartal 2018 med en driftspulje på 52 IC4 togsæt, heraf 36
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 16 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 4 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 40 togsæt i drift.
DSB lever derfor op til det aftalte i forhold til driftspuljen.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Inter City /lyn
Antal indsatte tog
Planlagt
6
17
7
6
36
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Tabel 1: Planlagt indsættelse tredje kvartal 2018.
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer, et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sat et
mål for MDBF på 3.000 km.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 3. kvartal 2018 og ÅTD. Her fremgår det, at målet for
MDBF er mødt både for kvartalet og ÅTD.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2005397_0002.png
3. kvartal 2018
År til dato
IC4 (2:59)
4.644
4.344
Tabel 2: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4.
Af figur 1 fremgår MDBF per kvartal:
MDBF IC4
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal
2017
2017
2017
2017
2018
2018
2018
Figur 1: MDBF per kvartal (2:59) for IC4.
2.
Status på indbygning af tekniske løsninger
Færdiggørelsen af IC4 betales af aktstykkemidler fra den aktstykkeramme, som
blev bevilget af Finansudvalget i 2000 og 2002.
Ved udgangen af 3. kvartal 2018 resterer der 21 tekniske ændringer, som er under
implementering på togsættene. Ved udgangen af 2. kvartal 2018 resterede der 22
tekniske ændringer.
En teknisk ændring betegnes også af togleverandøren som ’CFG’ og er en ændring
til selve togsættet eller til en del-komponent på togsættet (eksempelvis til Power
Packs, som er traktionsanlæg, hvoraf der er fire på hvert IC4-togsæt). De tekniske
ændringer skal implementeres på alle togsæt som en del af færdigbyggelsen af
IC4, således at alle togsæt svarer til ’det færdige togsæt’.
10 af disse ændringer (11 ved udgangen af Q2) skal implementeres på togsæt-
niveau og heraf resterer der ved udgangen af tredje kvartal 168
enkeltinstallationer på togsæt (198 ved udgangen af Q2). De øvrige 11 tekniske
ændringer (også 11 ved udgangen af Q2) skal implementeres på del-
komponenter. Disse ændringer udgør 1420 enkeltinstallationer (1635 ved
udgangen af Q2).
Ændringerne er planlagt til løbende at blive implementeret på togsættene, og alle
ændringer forventes fuldt implementeret i 4. kvartal 2019.
Derudover er en softwareopdatering af togets computer under teknisk udvikling.
Denne softwarepakke, som betegnes TCMS pk. 3, forventes klar til
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2005397_0003.png
implementering i 1. kvartal 2019 og forventes at være fuldt implementeret inden
4. kvartal 2019. Denne samlede pakke betegnes også som én CFG.
Nedenfor i figur 2 fremgår en status på CFG-indbygningsprocessen:
Figur 2: Status på indbygning af tekniske løsninger på de 75 IC4 tog.
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2005397_0004.png
I figur 3 fremgår udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på togsætniveau og komponent niveau.
Figur 3: Udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at bliver
implementeret på litra og del-komponenter.
3.
Status på forbrug af aktstykke-midler
Finansudvalget har tildelt DSB en aktstykkeramme på ca. 6,2 mia. kroner
(prisopregnet). Af nedenstående fremgår det, at økonomien i IC4-programmet
fortsat ligger inden for denne ramme både for perioden og i forhold til forventet
fremtidigt forbrug.
Budgetoverslaget, der viser aktuelt forbrug af aktstykkemidlerne, forbrug i
indeværende kvartal, forventet forbrug i resten af året, forventet forbrug i 2019
samt forventet ikke forbrugt aktstykkeramme ved afslutningen af IC4-
programmet kan sammenfattes således:
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2005397_0005.png
Aktstykkesammenholdelse IC4 & IC2 Oversigt september
2018, mio. kr
1998-
2018Q2
Real
Prisopregnede aktstykker pr. 31. dec 2019, anslået
Korrektion vedr. Libyen togsættet, der ikke blev leveret
Korrigeret aktstykkeramme
Realiseret forbrug / forventet restforbrug på
toganskaffelsen
Kompensationer, rabatter og forsinkelseskompensation
fra AB
Regnskabsmæssige korrektioner, eliminering intern
avance mm.
Ikke forbrugt del af aktstykkerammen
6.265,3
-66,1
6.199,2
-
6.562,1
784,0
39,1
460,2
2018
Q3 Real
2018
Q4 est
2019
Est
PROGRAM I ALT
EST
6.265,3
-66,1
6.199,2
0,0
-7,4
-15,8
-36,3
6,3
-6.621,6
790,3
39,1
-7,4
-15,8
-30,0
407,0
Figur 4: Opgørelse over ikke forbrugt del af aktstykkerammen. Betegnelsen ”real”
i figuren står for ”realiseret”, og betegnelsen ”est” står for estimat.
Note: Libyen togsættet er betegnelsen for det togsæt der kom til Libyen i stedet for
til DSB. Både CFG og softwareopdateringer er inkluderet i ovenstående figur.
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2005397_0006.png
I figur 5 fremgår sammenhængen mellem de udestående tekniske ændringer på
henholdsvis togsæt og delkomponenter.
Figur 5: Værdi af udestående CFG-implementering på togsæt og delkomponenter.
Det samlede restforbrug pr. 30.09.2018 forventes at udgøre:
Forventet restforbrug pr 30.09.2018 sammensættes
således:
Resterende hardwaremæssige ændringer på togene (CFG)
Resterende softwaremæssige ændringer på togene (TCMS)
Restpålægning af pakke 2, designændringer mm.
Ikke fremkommet AB faktura
I ALT
Figur 6: Forventet restforbrug pr. 30.09.2018.
De samlede forventede restarbejder pr. 30.09.2018 udgør 52,1 mio. kr. De består
af 15,8 mio. kr. i Q4 2018 og 36,3 mio. kr. i 2019 jf. figur 4.
mio. kr
32,4
5,5
4,2
10,0
52,1
Side 6/6