Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 3. kvartal 2018
Det er mellem DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet aftalt, at DSB
afgiver en rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang
i kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for tredje kvartal 2018.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
21. januar 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB skal idriftsætte 40
IC4-togsæt.
DSB planlagde i 3. kvartal 2018 med en driftspulje på 52 IC4 togsæt, heraf 36
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 16 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 4 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 40 togsæt i drift.
DSB lever derfor op til det aftalte i forhold til driftspuljen.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Inter City /lyn
Antal indsatte tog
Planlagt
6
17
7
6
36
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Tabel 1: Planlagt indsættelse tredje kvartal 2018.
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer, et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sat et
mål for MDBF på 3.000 km.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 3. kvartal 2018 og ÅTD. Her fremgår det, at målet for
MDBF er mødt både for kvartalet og ÅTD.