Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2008806_0001.png
Nye tider nye redskaber
-
I 1960’erne vat trafikstyring godt tost med folk
som den dansende færdselsbetjent Aage DahL.
I dag har vi brug for helt andre avancerede
redskaber tit at rydde op i det trafikkaos. som
hver dag koster liv og toretighed og suger
ressourcer ud at vores samfund.
Men der er en god nyhed:
Vi kan gøre det meget bedre
Traffi c
Co n ducior
ProjektbeskriveLse januar 2019
Traffic Condudor
Den unikke boks i
køretøjet,
som advarer om udryknings-
køretøjer, vanskeliggør tyveri
og terror og giver bilisten nye
seMcefunktioner
Traffic AnaLyser
Det samlede system,
som live-logger hele
trafik-billedet,
vejleder trafikanter og
analyserer traflkstrømme
Traffic Analyser og Traffic
Conductor anvendes
i
kombination
til
bl.a.:
112Z
-
NE
7-affic Conductor er patentanmeldt Europa og ejes af Kurt Niels
en, Faaborg, Danmark
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0002.png
2
IndhoLd
P02
P 02
P 02
P 03
P 03
P 04
P 04
P 05
Traffic
Conductor
Pektb.&crivelse Ian.aç 2019
-
-
-
-
P 06
P 07
P07
P 08
P 09-12
Kontakt
Ejerkreds & partnere
Advisory Board
Introduktion
Projektfrem drift januar september 2019
Systemets opbygning Traffic Conductor: Direkte position fra alle køretøjer
Systemets opbygning Traffic Analyser: Direkte Logning af alle køretøjet
Systemets anvendelse
ÅBENT NETVÆRK
Aktiv trafikstyring
TrafikplanLægning og trafikforskning
Førertøse køretøjer
112-ZONE frie korridorer tit udrykningskøretøjer
LUKKET NETVÆRK for myndigheder
Sporing af forsvundne køretøjer
Gendannetse af kørseishistorik ved uLykker
Efterforskningsredskab
LUKKET NETVÆRK for private
Log deLt med køretøjets forsikringsselskab
Private servicetøsninger
MaaS Mobility as a Service
Letter of Intent R2P
Rapport om 112-ZONE fra Aatborg Universitet
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kontakt
Ejer & udvikler Kurt Nielsen
Viekærvej 11, Diernæs, DK-5600 Faeborg. Denmark
Mait [email protected], Tetefon: +45 62 61 30 16. www.trafficconductor.eu
Kommunikationsansvartig: Flemming Helsted. I: +45 20 16 20 43. M: [email protected]
Ejerkreds
Traffic Conductor er udviktet i Danmark og dansk ejet.
Ejer & direktør: Kurt Nietsen, opfinder og projektudvikter. Diernæs. Faaborg
Partner: Kent Brixtofte. advokat (L). SvanemølLevej, Hellerup
Partner: Jesper Walter-Rasmussen. direktør Jesmig Group. Gorløse
Partner: Flemming Hetsted. journatist og tv-producent. Faaborg
Driftspartner:
r2p Tracking. Viborg. datterselskab af r2p GMBH, Flensburg
Advisory Board
Kurt Nielsen. salgsdirektør opfinder og projektudvikler af 112-ZONE. Faaborg
Kent Brixtofte. advokat tL), Svanemøllevej 58. 2900 Hellerup
Martin Hotgaard. General Manager. r2p Tracking. Viborg
Anders B. MøLler. driftschef. driftsherre-enheden. DTU Campus. Lyngby. Risø mfl.
Jan Funk Nielsen, digitaliseringschef. Greve Kommune
Jesper WaLter-Rasmussen. direktør Jesmig Group. Gørløse
Flemming Helsted. journalist og tv-producent kommunikationschefTraffic Conductor
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0003.png
Introduktion
Trattic Conductor er et system, som gennem aktiv togning af alle
køretøjer i
Danmark kan
• spare liv og nedsætte udryknïngskøretøjers responstid
• formindske transporttid overalt
• nedbringe miljøbelastning
• booste samkørsel (MaaS Mobilily As A Service)
Fra dag et giver Tratfic Conductor mulighed for at udrykningskøre
tøjer kan
komme 20-30 procent hurtigere frem, og myldretidstrafik kan regul
eres med
hidtil uset effekt og overblik.
På sigt kan int rastrukturinvesteringer og anden trafikplanlægning
kan ske med
reel indsigt i tratikstrømmenes bevægelser, og dermed nedsætte
køretid og
traf ikkens miljøpåvirkning. Samtidig kan Traffic Conductor bane
vejen for et
gennembrud for MaaS-teknologier, hvor man styrker fleksibel
samkørsel. Samlet
er vores vurdering, at miljøpåvirkninger og udgifter til transportsekore
n kan
reduceres med et to-ciftret procenttal.
Logning af køretøjer er forudsætningen for førerløse kørertøjer.
Derfor kommer
den på et tidspunkt fra verdens store it- og bilproducenter. Med
Tratfic Conductor
lægger vi op til, at de relevante danske og EU-myndigheder delta
ger aktivt i
udformningen af systemet, så opbygningen afspejler en tilgang,
hvor
samfundsinteresser til hver en tid står over kommercielle interesser
, ligesom
borgerne skal have adgang til egne køretøjers data, så borgerrettighe
der og den
almene retsfølelse respekteres i projektet.
Dette betyder samtidig, at vi fra Traffic Conductors side vil se posit
ivt på et
ønske fra statens side om at indtræde i selskabets ejerkreds.
-
Projekffremdrift januar september 2019
-
1. Udarbejdelse at detaljeret udkast til aftalegrundlag mellem Traff
ic Conductor
og den danske stat
Med det formål at de danske myndigheder inden for trafik-, sund
heds- og
beredskabsområdet kan tage stilling til indførelsen at Traffic Cond
uctor-systemet
i Danmark, skal der oparbejdes en nuanceret, troværdig og genn
emsigtig
projektbeskrivelse, som giver myndighederne et oplyst grundlag
for deres videre
stillingtagen. Dette indebærer blandt andet:
• Funktionsdesign at plug-in unit (Traftic Conductor) til køretøjer og
testopkobling til
styrecentralen, som vi kalder Traff Ic Analyser
• Udarbejdelse af juridisk symposium om dansk og EU-lovgivning på områ
det
• Opdatering og udvidelse af effektanalyse-rapport fra Aalborg Universite
t
• Hvidbog høring af områdets interessenter. Vi opsøger den centrale
focelægger dem planerne med Tratfic Conductor og samler komm aktører,
entarer og indlæg
• Afholdelse af heldagssymposium for Folketingets medlemmer
og indbudte gæster.
2. Beskyttelse og udvidelse af EU-patent
3. Sekretariatsopbygning
4. Politisk involvering gennem foretræde for Folketingets Transport
-, Bygnings-
og Boligudvalg, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg og Folk
etingets
Forsvarsudvalg (beredskab)
-
Traffïc
‘ndudor
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0004.png
SYSIEL4ET’S
OPBYGNING
BAGGRUND: I dag er det enkelte køretøjs bevægelsesmønster i trafikken ukendt. Efter en
fly bil er kørt på gaden ved ingen, hvor den er, eller hvilke kørselsmønstre, den følger. Få
køretøjer logges i private flåde-netværk, mens trafikmålinger registreret køretøjet i et
punkt, men målingerne fortæller intet om, hvor køretøjet kommet fra eller hvor det skal
hen.
1. Senderlmodtager i køretøjet (Traffic Conductor’eren):
*)
Positionsafgivelse hvert sekund
Med Traffic Conductor-senderen i køretøjet sker en aktiv, kontinuerlig
registrering af køretøjets placering. Køretøjets identitet fastlås gennem en tre
punkts identificering via stelnummer, registreringsattest/nummerplade og
senderen i køretøjet.
Traffic Conductor er en prisbillig, unik enhed med en størrelse med en bro
bizz. Det er låst til det enkelte køretøj. Det logger løbende køretøjers placering
og identitet. Senderen/modtageren vil i nogle modeller kunne installeres som
en låst applikation i køretøjets egen software.
Traffic Conductor logger IKKE personers bevægelse.
Senderen afgiver kontinuerligt et positionssignal, så køretøjets position
sammen med retning og hastighed logges i Traffic Analyser-systemet.
Traffic Conductor kan modtage signaler fra Traffic Analyser-systemet og
videregive det til føreren visuelt og akustisk. Det besluttes af det enkelte lands
myndigheder, hvilken type handlingsanvisning signalet skal give til føreren af
køretøjet.
Traffic Conductor skal med hjemmel i lovgivning installeres obligatorisk i alle
køretøjer i dækningsområdet.
2. Styrecentralen Traffic Analyser: Direkte logning,
databehandling og signalgivning tillfra alle køretøjer
-
Traffic Analyser modtager løbende positionssignal fra alle køretøjer, så
køretøjernes position sammen med retning og hastighed logges.
Traffic Analyser splittet grundlæggende signalet fra køretøjet ud i to netværk:
Et ‘åbent’ og et ‘lukket’ netværk:
Traffic
Condudor
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0005.png
P Åbent netværk:
Køretøjets data anonymiseres og kan anvendes til civile
servicefunktioner, trafikplanlægning og -forskning samt til akut
handlingsanvisning til føreren ved møde med udrykningskøretøjer (112
-
ZONE).
P
Lukket
netværk: Her er køretøjets identitet koblet til dets position, også
i
parkeret tilstand. Kan grundlæggende anvendes på to måder
A: Domstols-styret anvendelse til politimæssig efterforskning.
B: Anvendelse af køretøjets fører/ejer til serviceformål som eksempelvis
betaling af forsikring, vask, vej- og P-afgifter.
Myndighederne kan med optiske nummerpladescannere ved vejene sikre
, at
der altid er overensstemmelse mellem Traffic Conductor-ID med dens
tilhørende position og køretøjets identitet (nummerplade).
teknologien forbedres hastigt.
*)
Med
teknologien lige nu er positionsafgivelse mulig
Ca.
hvert andeUtredje seku
nd. Men
M1VEHDEE
SYSIE14E
Vi skelner mellem to typer af anvendelse:
“UNIK” Her er den anvendelsesmulighed, der skabes med Traffic Cond
uctor, unik og
nyskabende.
“DEL AF LØSNING” Her findes anvendelsesmuligheden i mindre eller
sammenlignelig
form hos andre udbydere.
ÅBENT
NETVÆRK
AKTIV TRAFIKSTYRING (unïk)
Data fra Traffic Analyser kan anvendes til aktiv styring af trafikstrømme
i tæt befærdede
områder på baggrund af et faktuelt målt, direkte trafikbillede ned på køret
øjsniveau.
TRAFIKPLANLÆGNING OG TRAFIKFORSKNING (unik)
Systemet vil øge kvaliteten af myndighedernes trafikplanlægning markant
og dermed
opkvalificere store infrastruktur-investeringer. Myndighedernes data vil være
baseret på
alle køretøjers fulde rute logget fra A-Z (hvor trafikforskerne i dag må planl
ægge ud fra
gisninger om de nuværende trafikstrømme ud fra historik-løse køretøjer
i punktmålinger).
Samtidig kan data aktivt anvendes til at planlægge og dimensionere offen
tlig trafik.
FØRERLØSE KØRETØJ ER (del afløsning)
Traffic Analyser kan understøtte udviklingen hen mod flere førerløse
køretøjet på vejene.
Som et føste skridt kan der etableres direkte kontakt mellem køretøjern
e, hvor systemet
kan advare og vejlede førerene om hændelser, der er ved at føre til ulykk
e eller
sammenstød.
Traffic
ondudor
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0006.png
6
112-ZONE
-
FRIE KORRIDORER TIL UDRYKNINGSKØRETØJER (unik)
11 2 Z
112-ZONE udnytter Traffic Conductor-systemet til at skabe frie korridorer i trafikken til
akutte korsler med fx. ambulancer.
Traffic Conductor i køretøjerne deler data med en myndighedskontrolleret central, som
styrer udrykningskøretøjers rute. Ved udrykning modtager de civile køretøjer på ruten et
lys/akustisk signal i instrumentpanelet, f.eks. i kontakten til havariblink, og føreren ved nu
at et udrykningskøretøj er på vej i hans bane, og at han skal gå af vejen efter
færdselsreglerne.
På den måde kan man skabe plads i trafikken uden at
sende signal til andre end de direkte berørte køretøjer.
Udrykningskørsel fra ulykken til hospital kan planlægges
100% før man vælger hospital, eller en anden form for
transport (helikopter eller politieskorte). Udrykningskøretøjet kan få 100% overblik over
den valgte rute og alternativer.
Ved ulykker kan alarmcentralen få et hurtigt online overblik over området i forhold til hvor
mange køretøjer, der er, og vælge hvilken type beredskab, der skal sendes.
Reddere, læger og sygeplejersker kan frivilligt koble sig på systemet med gps-app, så de
bliver ringet op, hvis der opstår akut behov for assistance nær deres position.
Aalborg Universitet har tegnet på effekten af Traffic Analyser med Nordjylland som case,
og selv i et at område med begrænset trafik, vil udrykningskøretøjer nå i snit 25 %
hurtigere frem med 112-ZONE.
En af Danmarks førende trafikforskere konkluderer, at der er et stort potentiale i 112-
ZONE. Det er relativt billigt at opbygge og drive, da det bygger på kendt teknologi.
Den øgede fremkommelighed for bl.a. ambulancer kan årligt spare samfundet for flere
hundrede millioner kroner, og skadede patienter kan vinde de minutter, der dramatisk
øget deres mulighed for at vende tilbage til et normalt liv.
I’J
Øverst: udiykning uden Iraffic Conductor
Nederst: Den blå zone illustrerer zonen hvor køretøjer får signalet fra Ira ific
Conductor 112 ZONE
-
Traffic
Condudor
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0007.png
LUKKET
NETVÆRK
MYNDIGHEDSANVENDELSE AF NEWÆRKET
SPORING AF FORSVUNDNE KØRETØJER (del af løsning)
Forsvundne køretøjer kan lokaliseres via Traffic Conductor. Kombineret
med
nummerpladescannere eller anden visuel kontrol, kan det øjeblikkel
ig bekræftes om der
skulle være uoverensstemmelse mellem køretøjet og dets Traffic Conductor
-ID.
Fuldt implementeret vil systemet på grund af dets hurtighed være et uvur
derligt redskab
til en præcis og målrettet indsats ved katastrofesituationer og eksempelvis
stjålne
lastbiler, hvor der foreligger mistanke om terrorhensigt.
GENDANNELSE AF KØRSELSHISTORIK VED UDREDNING AF ULY
KKER (unik)
Myndighederne har mulighed for at gendanne de enkelte køretøjers
fart og
bevægelsesmønster i forbindelse med udredning af ulykker.
EFTERFORSKNINGSREDSKAB (unik)
Et redskab til hjælp for kortlægning, når politiet i efterforskning af krim
inalitet kan
kombinere kortlægning af en persons færden koblet med et køretøjs
bevægelse.
LUKKET
PRIVAT ANVENDELSE AF NEWÆRKET
NETVÆRK
LOG DELT MED KØRETØJETS FORSIKRINGSSELSKAB (del afløsning)
Bilens føret/ejer kan dele sin blIs log med sit forsikringsselskab. Det mind
sker selskabets
udgifter hvis køretøjet hurtigt kan genfindes hvilket økonomisk og prakt
isk kommer
ejerne til gode.
PRIVATE SERVICEFUNKTIONER (del af løsning)
Anvendelse af køretøjets fører/ejer til serviceformål som eksempelvis betal
ing af vej- og
P-afgifter. Traffic Conductor kan kobles med eksisterende service- og
betalingsløsninger
på landevejen.
MaaS
Mobility As A Service (unik)
Traffic Conductor kan med det samme høste noge af de fordele, det ligge
r i MaaS
tankegangen udrullet i hele samfundet. Hvor MaaS grundlæggende
opererer med en
ophævelse af det private ejerskab til køretøjet, hvor man i stedet lejet
eller abonnerer på
kørsel og køretøjer, kan man med Traffic Conductor høste de fleste af MaaS
-princippets
fordele mens folk (stadig) ejet deres egne køretøjer.
Med Traffic Conductor vil man eksempelvis kunne give borgerne adgang
til at se, hvor
mange der på hverdagsmorgenet kører fra Lejre til Sygehus Nordsjæll
and og retur sidst
på eftermiddagen. På den måde kan borgerne af egen drift fleksibelt pulje
deres kørsel,
hvilket vil gavne miljøet, privat- og samfundsøkonomien.
Traffic
indudor
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0008.png
8
r2p
LETTER OF INTENT
Tracking
visions
an the
move’’
Vedrørende R2Ps samarbejde med Traffic Conductor v. Kurt Nielsen angående udvikling af det
patentanmeldte trafikstyringssystem Traffic Analyser og 112-ZONE.
R2P har grundigt gennemgået Traffic Conductors trafikstyringssystem og ser et overordentlig stort potentiale
i systemet.
R2P udvikler og sælger intelligente teknologisystemer med højeste kvalitetsstandarder indenfor
mobiltransportsektoren: CCTV, passagertælling, infotainment, ECO drive og flådestyring med realtids
dataoverførsel til tog og køretøjer på vejene.
Uagtet at det er revolutionerende i sin måde at skabe ét samlende system til styring af trafikken og
planlægning af infrastrukturen, bygger Traffic Conductors trafikstyringssystem på kendt teknologi.
R2Ps avancerede teknologi kan anvendes som grundlag for både de enheder, der skal placeres i
køretøjerne, og de databehandlingscentraler, der skal opbygges for at håndtere informationerne fra
køretøjerne.
Derfor bekræfter vi vores store interesse i projektet med henblik på senere at indgå en formel
samarbejdsaftale om udvikling og produktion af komponenter til Traffic Conductor.
r2p Tracking
Dato: 06.06.2018
.,1
I
Martin Holgaard
General manager
-‘
t
i
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0009.png
AALBORG UNIVERSITET
Trafikforskningsgruppen
Institut for Byggeri
og
Anlæg
Sofiendaisvej 11
9200 Aalborg SV
Tlf. 9940 9940
www.civil.aau.dk
Aalborg d. 10. november2014
112-Zone: Estimat
betydning for beredskabscentrenes antal og lokalis
ering
Baggrund
Aalborg Universitet samarbejder med Combi Trading og Teknologisk Institut omkr
ing aktiviteter
til udvikling af 112-Zone. En af aktiviteterne er at give et overslag på den
samfundsøkonomiske
gevinst, hvis 112-Zone bliver fuldt implementeret.
I den forbindelse er der to centrale effekter:
1. Ved kortere transporttid for udrykningskøretøjet, forøges chancen for den
tilskadekomnes
overlevelse ligesom der må forventes mindre skadesvirkninger blandt tilska
dekomne, fordi
de behandles hurtigere.
2. Højere fremkommelighed vil medføre, at beredskabscentrene kan placeres
med større
indbyrdes afstand, for at nå samme tid fra alarm til redningsberedskabet er
fremme
(responstid).
Effekten på antallet af omkomne ved ulykker behandles andetsteds, mens frem
kommelighedens
betydning for beredskabscentrenes responstid og placering behandles i dette
notat.
Metode
Kørseishastigheden ved Kørsel i er undersøgt i et svensk studie, der både unde
rsøger det for det
åbne land, for mindre byer samt for en større by med omkring 100.000 indbyggere
. Her var
gennemsnitshastigheden 67 og 100 km/ti henholdsvis by- og landzone. Det
forventes, at samme
rejsehastigheder er gældende for ambulancer i det meste af Danmark, om end
den kan være
lavere i de tre største byer i myldretiden.
I landdistrikterne med lavere trængselsniveau forventes det, at fremkommeligh
eden kan forøges
fra $0 til 90%, hvis der leveres fuld information til de omkringliggende bilist
er —dvs.
implementering af 112-Zone. I større byer forventes det, at fremkommeligh
eden kan forøges fra
70 til 90%. I praksis antages det, at førstnævnte gælder for veje med en hasti
ghedsgrænse 70, 80
og 90 km/t, men ikke motorveje. Sidstnævnte antages gældende for veje med
en
hastighedsgrænse på mellem 15 og 60 km/t. For motorvej forventes en hasti
ghed på 140 km/t, og
det forventes ikke, at den ændres væsentligt pga. 112-Zone. Det skyldes at
ambulancer kommer
relativt hurtigt frem på de fleste motorveje (i hvert fald udenfor Storkøben
havn), og at der
antageligt ikke er meget at hente her.
Det betyder, at den estimerede rejsehastighed med 112-Zone fastlægges til
henholdsvis 86 og 114
km/ti gennemsnit samt 140 km/t på motorveje uanset 112-Zone eller
ej. Derfor laves to
scenarier:
Ét
uden 112-Zone (Uden) og ét med (Med). Den geografiske analyse
er foretaget for
Vendsyssel. Det skyldes dels, at der her haves oplysninger om beredskabsstati
onernes placering,
men især, at der er et tilgængeligt hastighedsgrænsekort for området. Uden
sidstnævnte er det
ikke muligt at beregne rejsetider under hensyntagen til vej enes forskellige
beskaffenhed.
i
Civilingeniør, Ph.d. Niels Agerholm
[email protected]
T: +4561780455
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0010.png
10
AALBORG UNIVERSITET
Baseret på de estimerede kørehastigheder og Region Nordjyllands krav til responstid (9:12 er
kravet til den gennemsnitlige udrykningstid, som er opstillet af Region Nordjylland), kan
rækkeviden for udrykningskøretøjer beregnes vha, analyser i geografiske informationssystemer.
Geografisk analyse og resultater
Responstid via alle betydende veje, der kan nås på 9:12 minutter, findes for hver
beredskabsstation. Dermed kan der opstilles en ‘Uden’ og en ‘Med’ geografisk analyse. Se figur 1.
1’
Legend
05
1015
20
kro
Legend
Skagen
/
-
5
0
15
10
20km
--
S,JOen
/
,
RækkeviddO
uden
112-Zone
/
Rækkevidde med 112-Zone
f
Hirals
*1
-
Ä
Loen
Pandrup
HJØh9
Bronrsle
Pandrup
‘--
/.
Dronnglund
:
,
-.
Sy
Dronninglund
N4ODi
--i
Figur 1: Tv.: Rækkevidde indenfor 9:12 min, uden 112-Zone. Th.: Rækkevidde indenfor 9:12 min, med 112-Zone.
I
Uden 112-Zone dækkes en stort del af Vendsyssel indenfor 9:12 minutters responstid1. Det
bemærkes, at en betydelig del af stationerne overlapper hinandens områder. Placeringen af
beredskabsstationerne hænger sammen med bymønsteret og antageligt en række politiske
forhold, mens de ikke er lokaliseret optimalt ift. bedst mulig responstid i Region Nordjylland. Med
112-Zone forøges dækningen. Ses der på de enkelte beredskabsstationers områder, der dækkes
indenfor de 9:12 min., uden og med 112-Zone, så forøges arealet, som dækkes med 34 % i
gennemsnit. Det tal dækker over store forskelle, der afgøres af, hvor fintmasket vejnettet er i
området. Endvidere er effekten størst i områder, der ikke nås via motorvej (det skyldes, at der kun
kan forventes en mindre grad af reduceret respondstid på motorvejsnettet, fordi der normalt
køres hurtigt her
uanset 112-Zone eller ej). Arealernes størrelse, der dækkes henholdsvis uden
og med 112-Zone for hver af de 10 beredskabsstationer i Vendsyssel fremgår af tabel 1.
Her skat det bemærkes, at nærværende undersøgelse ikke påviser, om der er problemer med Regionens målsætning
om at være fremme inden for et givent tidspunkt ifm. udrykninger. Regionens krav er omkring
gennemsnftstransporttider og disse kan rimeligvis godt opf’ldes selvom dele afregionen ligger længere væk end det
der kan nås med de 9:12 min. responstid fra en beredskabsstation.
2
Civilingeniør, Ph.d. Niels Agerholm
[email protected]
T: ÷4561780455
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0011.png
AALBORG UNIVERSITET
Uden
Brønderslev
Dronninglund
Frederikshavn
Hirtshals
Hjørring
Løkken
Nørresundby
Pandrup
Sæby
Skagen
456 km2
439 km2
168 km2
153 km2
419 km2
240km2
312km2
384km2
245 km2
59 km2
Med
635 km2
561 km2
246 km2
215 km2
554 km2
330km2
390km2
500km2
343 km2
72 km2
Ændring
39 %
28 %
46 %
41 %
32 %
38%
25%
30%
40 %
(%]
22 %
I alt
2.875 km2
3.846 km2
34 %
Tabel 1: De dækkede områder uden og med 112-Zone, samt
ændringen ipct. Der tages ikke højde for overtap melle
m
de enkelte stationers områder.
Ideelt set betyder det, at hver 4. beredskabsstation kan skæres
væk, uden at forringe
udrykningstiden, hvis 112-Zone indføres og hvis placeringen
afberedskabsstationer optimeres. I
praksis er tallet dog lavere. Det skyldes Danmarks
geografi,
hvor mange halvøer og øer
nødvendiggør beredskabsstationer, der kun udnytter en mindre
del af deres potentielle
rækkevidde.
Dækningsområdet for beredskabscenteret i Brønderslev afgrænses
ikke af kyster. Derfor
illustrerer det potentialet for effektiviseringer i store dele af Jylla
nd og delvist på Fyn/Sjælland,
hvis 112-Zone indføres og hvis stationernes placering
tilrettes. Dækningsarealet fra
Beredskabscenter Brønderslev uden og med 112-Zone fremgår
af figur 2.
A
1/
Rækkeldde u,en 112Zone
Rokkovddernedll2Zono
,.
-
-
‘-
-2
/
Figur 1: Arealet, der kan nås fra beredskabsstationen i Brøn
derslev
uden
og
med
112-Zone forøges med 39
%.
3
Civilingeniør, Ph.ci. Niels Agerholm
[email protected]
I ÷4561780455
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008806_0012.png
12
AALBORG UNIVERSITET
Hvis ikke beredskabsstationernes placering kan ændres, giver det ikke mulighed for at udnytte
potentialet af 112-Zone helt, og der kan uanset det opnås en forøgelse i det dækkede areal i
Vendsyssel på 13%. Se tabel 2.
Uden
2.348 km2
Med
2.644 km2
Ændring (%)
13 %
112-Zone,
samt
ændringen i pct. For de samlede zoner i Vendsyssel.
Tabel 2: Det dækkede område
uden og med
Vendsyssel
Kombinationen af 112-Zone og en tidssvarende lokalisering af beredskabsstationer må forventes
at
at kunne reducere antallet af stationer med mellem 13 og 34%. I praksis er det dog plausibelt,
antallet vil kunne reduceres med ca. 25%.
Sammenfatning
112-Zone kan, hvis det implementeres i den danske vognpark, medføre betydelig forbedret
fremkommelighed for udrykningskøretøjer. Det betyder at beredskabsstationernes placering kan
ændres, så færre stationer anvendes, uden at det medfører forringet responstid ifm. udrykninger.
er,
112-Zone kan med fordel implementeres sideløbende med en omlægning afberedskabsstation
da det så er muligt at opnå højest mulig effekt fra såvel teknologi som fra én ændret placering af
beredskabsstationerne.
Det vurderes, at de fundne resultater er gældende for hovedparten af Danmark, om end
trængselsmønsteret er anderledes i de største byer. Sidstnævnte betyder ikke nødvendigvis, at
effekten af 112-Zone forringes, snarere tværtimod
Venlig hilsen
Niels Agerholm
4
Civilingeniør, Ph.d. Niels Agerholm
[email protected]
T: +4561780455