Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2008805_0001.png
-
talepapir, Kurt Nielsen. mobil +45 28 25 54 02
Optæg tit Folketingets
Transportudvatg ved
foretræde 31. januar
Traffic
Conductor
Mit navn er Kurt Nielsen, jeg er opfinder og ejer af det
EU-patentanmeldte system Traiffic Conductor, som i al
sin enkelthed skal logge alle køretøjer i Danmark i realtid.
Vi er parat med en fælles, samlet
kommunikationsplatform til alle køretøjer, hvor
trafikplanlæggerne for første gang kan følge den enkelte
bil fra den sætter i gang til den er fremme ved målet.
Vi kan redde liv, fordi ambulancerne kan komme
hurtigere frem. Det bliver nemmere at planlægge og
investere i infrastruktur, og vi kan booste samkørsel
markant på borgernes egne præmisser.
Skat Danmark fikse
Europas trafikprobtemer?
det er ved at være
sidste øjebtïk
Signalgivning fra biler er på vej i alle mulige private og
kommercielle netværk, og findes i næsten alle nye biler.
Vi ønsker at staten og Folketinget kommer ind i kampen,
så der bliver skabt en fælles kommunikationsplatform på
vejene, der vægter hensynet til borgerne og fællesskabet
højere end hensynet til Google og VW’s aktionærer.
Jeg skyLder beredskabet
mit Liv efter en turi et
motorvejs-autovæm og en
overskåret putsåre
Og hvorfor er det lige mig, der stå her i dag? Som ung
faldt jeg en nat i søvn bag rattet og kom slemt til skade
på motorvejen. Kun på grund af hurtig og dygtig hjælp
fra redderne og sygehuset overlevede jeg.
Traffic Conductor er min måde at betale lidt tilbage igen.
Jeg har arbejdet med det i 8 år og taget EU-patent nu.
Jeg har en producent stående klar, og nu er tiden rigtig
til at lave partnerskaber med dem, der skal have gavn af
systemet og det er i sidste ende jer Folketinget.
Et simpelt system: En
brobizz’ afgïver konstant
position og kan modtage
advarsel, når en
ambutance nærmer sig
Grunden til at vi har kunnet tage patent
er,
at min tilgang
har været at gøre noget for beredskabet at sørge for, at
ambulancer og redningskøretøjer kan komme hurtigere
frem.
Derfor er hele hovedideen, at alle biler skal udstyres med
en slags brobizz, der konstant afgiver et positionssignal
(i nogle biler en låst app i bilens computer.) Samtidig har
den en modtager, så bilisten får besked, hvis et
udrykniingskøretøj nærmer sig.
Det er et simpelt og relativt billigt system med en total
investering på omkring en milliard kroner. Og det virker.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008805_0002.png
-
talepapir. Kurt Nielsen, mobil +45 28 25 54 02
Det virker— 25 % forbedret
responstid på udrykninger,
siger AaLborg Universitet
Vi har haft trafikforsker Niels Agerholm og hans team på
Aalborg Universitet til at regne på hvor meget hurtigere
ambulancerne kommer frem med vores
kommunikationsplatform i køretøjerne.
Med Vendsyssel som case nedsættes responstiden med
25 % på udrykninger nogle steder, andre steder mindre.
Tallene forventes at være endnu bedre i caseområder
med tættere trafik som fx. hovedstadsområdet.
Vi kan redde Liv elLer
spare penge
Når systemet er oppe at køre, melder det politiske
spørgsmål sig:
Er det bedst at spare et par hundrede millioner kroner
årligt ved at nedlægge hver femte udrykningsstation,
eller er det bedre at nedsætte udrykningskøretøjernes
responstid?
AlLe
køretøjers fulde
bevægelsesmønster live!
enhver trafik
pLanlæggers drøm
Hvad vi har her er enhver trafik-planlæggers drøm!
I dag har forskere og I politikere bind for øjnene, når I
investerer i infrastruktur: Ingen aner, hvor bilerne kører
fra og til.
Med det nye system kan man følge det enkelte køretøjs
mønster fra start til slut, og dermed planlægge
investeringer i både vejtrafik og offentlig trafik på et langt
mere oplyst plan.
Vi kan høste mange af
MaaS-fordeLene mens folk
stadig selv ejer deres
køretøj er
Mobility As A Service MaaS: Med Traffic Conductor vil
man kunne give borgerne adgang til eksempelvis at se,
hvor mange der på hverdagsmorgener kører fra Lejre til
det nye Sygehus Nordsjælland og retur sidst på
eftermiddagen.
På den måde kan borgerne af egen drift privat og
fuldstændig fleksibelt pulje deres kørsel. Vi kan skabe
markante adfærdsændringer helt uden af bruge tvang
hvilket vil gavne miljøet, privat- og samfundsøkonomien.
Aktiv trafikstyring i nuet:
Et eksempel
Men også for trafikafvikling i nuet er der fordele
eksempel:
et
Der er begyndende tæt trafik på en motorvej
Hastigheden falder, den kan max tage 250 biler i
minuttet, nu viser systemet at der er 400 biler på vej og
der vil opstå en kø i løbet af få minutter.
Normalt får alle besked på at finde alternativ rute, med
Traffic Conductor kan vi målrette besked til 25% af
bilerne og anmode dem om at benytte alternativ rute.
På den måde kan vi styre og undgå kilometer af kø på
vejene hver dag.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 22/1-19 vedrørende præsentation af projektet "Traffic Conductor", fra Flemming Helsted og Kurt Nielsen
2008805_0003.png
-
talepapir,
Kurt
Nielsen, mobil +45 28 25 54 02
Mange andre
anvendetsesmutigheder
Plafformen vil kunne anvendes til mange formål,
eksempelvis politiefterforskning (under samme
lovbeskyffelse som aflytninger) og bilistens private
betaling af broer og parkering.
Det dårLige eksempet:
de facto-overvågningen af
foLk gennem deres
mobittetefoner
Overvågning af alle køretøjer i Danmark
er et dramatisk skridt.
og senere EU
-
I vores optik er det en fordel hvis staten går med ind i
opbygningstasen af kommunikationsplatformen, og
dermed sikrer et design, der virkelig bliver til gavn for
borgerne og samfundet bredt.
Personovervågning gennem telefoner kan I som
lovgivere kun lappe på, fordi løsningen kom før
lovgivn igen. Her kan politikerne sætte dagsordenen og
sikre en dansk opbygget og dansk kontolleret løsning.
Derfor har vi brug for jeres hjælp.
Vores næste skridt at
opbygge det bedst mutige
forsLag tit staten
-
Det næste halve år laver vi et aftalegrundlag om en
samlende kommunikationsplatform til vejene klar til jer
til Transportministeriet og Folketinget.
Vi tilvejebringer alle tekniske, juridiske og
forretningsmæssige oplysninger, der er nødvendige, for
at ministeriet og Folketinget kan tage stilling til statens
engagement i projektet.
I den proces får vi løbende brug for input fra politikere
og embedsværk.
Store overvejeLser en
vïgtig diskussion
Alle ved, at førerløse køretøjer nærmer sig, og med dem
kommer den konstante afgivelse af position.
Derfor er den principielle debat om løbende
positionsafgivelse fra biler vigtig.
Hellere stå og diskutere principper om overvågning vildt
og inderligt foran hoveddøren, fremfor at stå med
hænderne i lommen og se på, at den bliver sneget ind af
bagdøren via markedets store spillere ved at det alene
bliver et forhold mellem borgeren og en privat udbyder.
Vi har brug for en tilkendegivelse af, om I finder det
interessant om godt et halvt år at se et forslag til en
fælles kommunikationsplatform i trafikken foldet ud.
Det vil også være interessant at vide, hvordan I vægter
generne ved forslaget (alle skal have en positionsafgiver i
bilen) op mod platformens mange samfundsmæssige
fordele.
Vores spørgsmåt tit
Transportudvatgets
medLemmer
www.trafficconductor.eu
M: [email protected], Kommunikation: Flemming Helsted, T: 20 16 20 43, M: [email protected]