Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2004427_0001.png
NOTAT
Grund- og nærhedsnotat
Dato
J. nr.
4. januar 2019
2019-254
459533
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fælles regler, der sikrer basale luftfartsforbindelser i
lyset af Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands ud-
træden af Unionen.
KOM(2018) 893 endelig.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 19. december 2018 forslag til forordning om
fælles regler, der sikrer basale luftfartsforbindelser i lyset af Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Unionen. Reglerne
skal anvendes i det tilfælde, hvor Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Nordirland (UK) måtte udtræde af EU den 29. marts 2019 uden en godkendt
udtrædelsesaftale,
dvs. i tilfælde af en ”hård Brexit”.
I den situation er der ifølge Kommissionen ingen juridisk basis for beflyvning
mellem UK og EU27. Forslaget sigter derfor mod, at der kan opretholdes ba-
sale luftfartsforbindelser i en kortere overgangsperiode. Forslaget lægger op
til, at EU27 skal tildele UK-luftfartsselskaber rettigheder, der stort set er be-
grænset til transport af passagerer frem og tilbage mellem UK og EU27, og
kapaciteten fastfryses til niveauet i 2018. Det forudsættes, at UK tildeler
EU27-luftfartsselskaber samme rettigheder, og at UK sikrer betingelser for
fair konkurrence. Kommissionen skal overvåge udviklingen og kan gribe ind
med gennemførelsesretsakter i en rådgivningsprocedure, hvis den finder det
nødvendigt.
Forslaget vurderes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser i dansk
ret, men det vil sikre opretholdelse af basale luftfartsforbindelser mellem UK
og EU27, herunder Danmark, og det vil dermed have stor samfundsøkono-
misk og erhvervsøkonomisk betydning. Fastfrysningen af kapaciteten til ni-
veuaet for 2018 vil mindske muligheden for vækst i flytrafikken i overgangs-
perioden.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løsning
af den særlige situation
over for UK i tilfælde af en ”hård Brexit”, men
rege-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0002.png
ringen er af den holdning, at forslaget i en form, som foreslået af Kommissio-
nen, potentielt kan medføre en uønsket udvikling i form af, at kompetencen til
at fastsætte trafikrettigheder for luftfartsaftaler permanent overgår til Unio-
nen.
Regeringen vurderer på nuværende tidspunkt overordnet, at hvis bestemmel-
ser om flytrafikken mellem EU27 og det kommende tredjeland UK gennemfø-
res i en form, som foreslået af Kommissionen, vil der være mulighed for, at
EU-Domstolen vil finde, at kompetencen til at fastsætte trafikrettigheder mel-
lem EU og tredjelande dermed generelt er overdraget til EU. I givet fald vil
medlemslandene miste deres mulighed for selvstændigt at forhandle med
tredjelande om trafikrettigheder, og eksempelvis vil trafik til og fra Danmark
skulle reguleres af unionsinteresser fremfor af danske nationale interesser.
Regeringen vil se dette som en uønsket udvikling, og det er derfor efter rege-
ringens opfattelse nødvendigt, at forslaget indeholder utvetydige og juridisk
vægtige forsikringer om, at det ingenlunde danner præcedens i forhold til
kompetenceforskydning vedrørende trafikrettigheder mellem Unionen og
medlemsstaterne.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM nr. 893 af 19. december 2018 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om at fælles regler, der sikrer basa-
le luftfartsforbindelser i lyset af Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Nordirlands udtræden af Unionen. Forslaget er oversendt i dansk sprogversion
den 8. januar.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) artikel 100, stk. 2 og skal behandles efter den almindelige lovgivnings-
procedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er fremsat samtidig med Kommissionens samlede beredskabsplan for
en række af samfundets sektorer, der skal anvendes i tilfælde af, at udtrædel-
sesaftalen mellem UK og EU27 ikke træder i kraft den 30. marts 2019, dvs. i
tilfælde af en ”hård Brexit”.
Så længe UK er medlem af EU, er flytrafikken mellem UK og de øvrige EU-
lande reguleret af forordning (EF) Nr. 1008/2008 af 24. september 2008 om
fælles regler for driften af lufttrafiktjenester i Fællesskabet, der etablerer et
indre marked for luftfart. I det tilfælde, at UK måtte udtræde af Unionen uden
en udtrædelsesaftale den 29. marts 2019 vil den nævnte forordning ikke længe-
re være gældende for flytrafik med UK- og EU27-luftfartsselskaber mellem UK
og EU27 samt for flytrafik med UK-luftfartsselskaber inden for EU27.
Der vil ifølge Kommissionen i en sådan situation ikke være nogen juridisk basis
for udbud af luftfartsforbindelser mellem UK og EU27 med de respektive luft-
Side 2/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0003.png
fartsselskaber. Eftersom disse forbindelser i dag næsten udelukkende betjenes
af UK- og EU27-luftfartsselskaber, vil der blive tale om alvorlige forstyrrelser,
hvilket vil være til skade for EU og de enkelte medlemslande. De interne rute-
forbindelser i EU27, som i dag evt. betjenes af UK-luftfartsselskaber, vil der-
imod fortsat stå åbne for EU27-luftfartsselskaber.
Kommissionens forslag sigter derfor mod, at der kan opretholdes basale luft-
fartsforbindelser mellem UK og EU27 i en kortere overgangsperiode. Det for-
udsættes, at UK tildeler EU27-luftfartsselskaber samme rettigheder, som EU27
vil tildele UK-luftfartsselskaber, og at UK sikrer betingelser for fair konkurren-
ce.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagets formål er ifølge Kommissionen, at der, i tilfælde af at
udtrædelsesaftalen mellem UK og EU ikke træder i kraft, skal kunne oprethol-
des basale luftfartsforbindelser mellem UK og EU27 i en kortere overgangspe-
riode, indtil en luftfartsaftale mellem UK og EU27 måtte blive gældende, dog
højst i 12 måneder. Forordningen skal således ikke foregribe forhandlingerne
om indholdet af en evt. sådan fremtidig luftfartsaftale mellem UK og EU27.
Kommissionen foreslår på den baggrund, at UK-luftfartsselskaber skal sikres
luftfartens såkaldte 1., 2., 3. og 4. frihedsrettigheder i EU27:
1. overflyvning uden landing
2. landing for tekniske formål
3. transport af passagerer på direkte ruter fra UK til EU27
4. transport af passagerer på direkte ruter fra EU27 til UK
Den samlede kapacitet, forstået som antal flyvninger, som er tildelt UK-
luftfartsselskaberne til flyvninger mellem UK og hvert enkelt medlemsland
fastfryses til samme antal flyvninger for samme periode i 2018 for henholdsvis
sommer- og vintersæsonerne. Der skal ikke tillades operationel fleksibilitet i
form af fx leasing og deling af flykoder (code share).
Det forudsættes, at UK tildeler EU27-luftfartsselskaber samme rettigheder som
UK-luftfartsselskaber tildeles i medfør af forslaget. Kommissionen skal overvå-
ge dette og kan gribe ind med gennemførelsesretsakter i en rådgivningsproce-
dure, herunder i form af begrænsninger i kapaciteten, hvis den ikke finder, at
der sker ligebehandling.
Det forudsættes ligeledes, at UK sikrer betingelser for fair konkurrence inden
for konkurrencelovgivning, statsstøtte, beskyttelse af arbejdstagere, miljøbe-
skyttelse samt flyve- og luftfartssikkerhed, og at der ikke sker diskriminerende
behandling af EU-selskaber. Også dette skal Kommissionen overvåge, og også
her kan den gribe ind med gennemførelsesretsakter i en rådgivningsprocedure,
Side 3/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0004.png
herunder i form af begrænsninger i kapaciteten, hvis den ikke finder, at betin-
gelserne er opfyldt.
Det pålægges medlemslandene ikke at forhandle eller indgå bilaterale luftfarts-
aftaler eller arrangementer med UK om spørgsmål, der vedrører luftfart mel-
lem UK og EU27, ligesom medlemslandene ikke på anden måde må tildele UK-
luftfartsselskaber andre rettigheder end dem, der omfattes af forordningen.
Endelig skal hvert enkelt medlemsland behandle konkrete ansøgninger fra UK-
luftfartsselskaber om trafikprogrammer m.m. for beflyvning af ruter mellem
UK og det pågældende medlemsland i henhold til forordningens bestemmelser.
Medlemslandet skal samarbejde med
UK’s luftfartsmyndigheder
i det nødven-
dige omfang for gennemførelse af forordningen, og medlemslandet skal give
Kommissionen alle relevante oplysninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget komplementerer den nævnte forordning
1008/2008 om det indre marked for luftfart, idet basale luftfartsforbindelser
opretholdes til trods for, at forordningen ophører med at gælde for UK. Luft-
fartsforbindelserne sikres opretholdt på lige fod for trafik mellem UK og alle
punkter i EU, hvilket vil forhindre forvridninger på det indre marked. Kommis-
sionen er derfor af den opfattelse, at opretholdelse af luftfartsforbindelser skal
sikres på unionsniveau, da de enkelte medlemslande ikke hver især kan opnå
det samme resultat.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løsning i
form af et midlertidigt regelsæt for markedsadgang for flytrafikken mellem
EU27 og UK, i
den særlige situation over for UK i tilfælde af en ”hård Brexit”.
Da der er tale om en særlige situation over for UK, og hvor forslaget kun er af
midlertidig karakter
i tilfælde af en ”hård Brexit”, samt at et tilsvarende resultat
vil være svært at opnå på niveau af medlemsstaterne, anser regeringen Kom-
missionens tilgang som at overholde nærhedsprincippet. Regeringen bemærker
dog, at det må sikres, at kompetencen til forhandling af luftfartsaftaler med
tredjeland ikke overgår til en permanent kompetenceforskydning.
6. Gældende dansk ret
Side 4/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0005.png
Så længe UK er medlem af EU, er flytrafikken mellem UK og de øvrige EU-
lande, herunder Danmark, reguleret af forordning (EF) Nr. 1008/2008 af 24.
september 2008 om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester i Fællesska-
bet, der etablerer et indre marked for luftfart.
I tilfælde af
UK’s udtræden af
EU uden en udtrædelsesaftale den 29. marts
2019 vil den nævnte forordning ikke længere være gældende for denne trafik,
idet UK vil være et tredjeland i relation til EU27. For trafik mellem UK og
Danmark vil luftfartsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017,
derefter være gældende.
Endvidere vil forordning (EF) Nr. 847/2004 af 29. april 2004 om forhandling
og gennemførelse af luftfartsaftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande
fortsat være gældende.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i dansk
ret.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil sikre opretholdelse af basale luftfartsforbindelser
mellem UK og EU27, herunder Danmark. Det vil have stor samfundsøkono-
misk og erhvervsøkonomisk betydning, idet flytrafikken mellem Danmark og
UK i disse år udgør ca. 11 pct. af den samlede udenrigsflytrafik til og fra Dan-
mark.
En vedtagelse af forslaget vil desuden betyde, at antallet af flyfrekvenser mel-
lem Danmark og UK begrænses til niveauet for 2018. Der vil derfor ikke være
mulighed for vækst i flytrafikken i overgangsperioden, hvilket kan lægge en
begrænsing på væksten i turisme, handel mv. i relation til UK.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport, Bygning og
Bolig den 19. december 2018 med frist for høringssvar den 7. januar 2019. Der
er modtaget høringssvar fra Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Thomas
Cook Airlines Scandinavia, SAS, Københavns Lufthavne A/S og DI Transport
og Brancheforeningen Dansk Luftfart.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) har sendt følgende bemærkninger:
Side 5/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0006.png
ES noterer, at der er tale om forordningsforslag, som skal sikre, at der fortsat
kan foretages et vist minimum af transport mellem UK og EU fra den 29. marts
2019 i det tilfælde, at det ikke er muligt at opnå en udtrædelsesaftale mellem
UK og EU, det såkaldte no deal scenarie.
Det noteres også, at der lægges op til, at de pågældende tilladelser til at udføre
transport skal være midlertidige, ind til der kan findes en mere permanent løs-
ning.
ES medlem Thomas Cook of Scandinavia A/S har tilskrevet ES, at man har en
væsentlig kommentar til dette forslag, og bedt ES om at medsende den skriftli-
ge kommentar i ES høringssvar.
Det vurderes, at forslaget er yderst vigtigt for Thomas Cook of Scandinavian
A/S, og ES skal derfor indstille om, at det indgår i TRM grund- og nærhedsno-
tat, og at det også forelægges transportministeren, så han kan give forslaget
politisk opbakning.
Thomas Cook Airlines Scandinavia har sendt følgende bemærkninger:
Et No Deal Brexit scenarie kan få alvorlige konsekvenser for Thomas Cook Air-
lines Scandinavia's flydrift samt danske arbejdspladser, hvorfor jeg tillader mig
at fremkomme med en for selskabet væsentlig kommentar til ministeriets hø-
ringsforslag.
Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S (TCAS) er et mindre flyselskab med
hovedkontor i Københavns Lufthavn med i alt ca. 1.200 medarbejdere. TCAS
flyver i alt ca. 2,5 millioner one way feriegæster fra og til Danmark, Sverige,
Norge og Finland for vores sesterselskaber Spies, Ving og Tjæreborg.
Ultimativt er TCAS 100 % ejet af det britiske børsnoterede selskab, Thomas
Cook Group Plc, hvorfor vi umiddelbart ved UK's udtræden af EU i et "No Deal
scenarie" ikke længere vil kunne overholde EU-forordning 1008/2008, artikel
4, litra f, idet denne forordning fordrer, at et EU baseret flyselskab kun kan
være i besiddelse af et Aircraft Operating Certificate (dvs. sin EU driftslicens)
når "medlemsstater og/eller statsborgere i medlemsstaterne ejer mere end 50%
af foretagendet, og det er underlagt deres effektive kontrol, enten direkte eller
indirekte gennem et eller flere andre foretagender, medmindre andet er fastsat
i en aftale med et tredjeland, som fællesskabet er part i".
TCAS har siden sommeren 2017 været i en meget konstruktiv dialog med Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen omkring mulige løsningsmodeller for at løse dette
problem. Denne dialog er intensiveret henover efteråret 2018, og kort før jul
har vi sendt vores formelle ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om
en ny ejerstruktur, som ikke kun vil være gældende for Thomas Cook Airlines
Scandinavia A/S, men også
TCAS’
3 øvrige søster flyselskaber med EU-licens,
Side 6/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0007.png
tyske Condor, tyske Thomas Cook Aviation samt spanske Thomas Cook Airlines
Balearics. Den nye ejerstruktur indbefatter delvist ejerskab via en Hollandsk
Stichting (selvstændig juridisk enhed), således at EU27 ejerskab og effektiv
kontrol bibeholdes indenfor EU.
Yderligere møder forventes afholdt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen de
kommende måneder. Vi har en rigtig god, konstruktiv og løsningsorienteret
dialog om den nye struktur, som i øvrigt har modtaget en positiv tilkendegivel-
se fra den tyske tilsynsmyndighed for luftfart, LBA. I sagens natur er der endnu
ikke kommet nogen konklusion.
Fortolkningen af EU-forordning 1008/2008, artikel 4, litra f er jo et højst
kompliceret juridisk emne, som sandsynligvis kræver EU kommissionens for-
tolkning på et tidspunkt. Vi er bekendt med, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen er i dialog med tilsynsmyndigheden for luftfart i såvel Tyskland (LBA) som
Spanien (AESA) samt også EU kommissionens kontor med ansvar for Europæ-
isk luftfart. Vi støtter denne dialog 100% og håber på en endelig godkendelse
fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på vores ansøgning om ny ejerstruktur.
Når det er sagt, er vi på den anden side meget bekymrede for hele den politiske
usikkerhed, der hærger omkring UK's udtræden af EU samt hvilke konsekven-
ser, det kan få for Europæisk luftfart samt ikke mindst vores EU-licens til at
drive luftfart efter d. 29. marts 2019. Manglende beslutninger og aftaler om
fremtidens samhandel/interaktion på politisk plan samt fortolkningsspørgsmål
omkring EU forordningerne kan jo få katastrofale følger for danske arbejds-
pladser, såfremt vi mister vores EU-licens til at drive luftfart ud af Danmark,
som vi i øvrigt har gjort ufortrødent siden 60'erne og under ultimativt britisk
ejerskab de sidste godt 20 år.
Vi beder derfor om en politisk håndsrækning til løsning af dette ejerskabs- og
kontrol issue, såfremt processen med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke
skulle få det forventede resultat. Dette så vi i det mindste får yderligere tid,
f.eks. resten af 2019, til at implementere en ny struktur, som vi ligeledes forstår
er en mulighed under den såkaldte Barebone Agreement fra EU' s side.
Vi har desuden et samarbejde med et 4. søster flyselskab, Thomas Cook Air-
lines UK, som påvirkes af et evt. No Deal Brexit scenarie. Vi leaser bl.a. fly af
hinanden (korte sub charter kontrakter og længere såkaldte Annex 6 leases)
samt udveksler flyreservedele i såkaldte spare part pools. Ved UK's udtræden af
EU vil vores engelske søsterselskab således blive betragtet som et 3rd party
land, på linje med Tyrkiet og andre lande udenfor EU/EØS samarbejdet. Fort-
sat samarbejde umiddelbart efter 29. marts 2019 kræver således en række an-
søgninger til bl.a. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som herefter skal revidere
og godkende diverse aftaler, ref. ovenfor, i løbet af de kommende måneder for
at kunne træde i kraft pr. 30. marts 2019. Noget, som vi må formode vil give
Styrelsen en stor arbejdsbyrde for at kunne overholde gældende EU lovgivning
Side 7/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0008.png
på luftfartsområdet, men som i praktikken ikke ændrer noget omkring sikker-
hed og safety, da UK allerede i dag overholder samme minimumsregulering
som EU27 og på udvalgte områder opererer under strengere sikkerheds- og
safety krav end EU og EASA tilsiger. I denne forbindelse håber vi, at yderligere
tid til overholdelse af gældende EU lovgivning, f.eks. resten af 2019, kan imø-
dekommes.
Et konkret forslag til løsning af EU-forordning 1008/2008, artikel 4, litra f kan
være følgende forslag til justering af Artikel 2 (3) i lovgivningsudkastet (æn-
dring understreget):
3. "Union air carrier" means an air carrier with a valid operating license
granted by a competent licensing authority in accordance with Chapter fl of
Regulation (EC) No 1008/2008. "Union air carriers" also include EU
27
member state air carriers with a valid operating license issued in accordance
with Chapter II of Regulation (EC) No 1008/2008 based on that the United
Kingdom was considered a member state before withdrawal date; i.e. air
carriers with a valid operating license issued by a EU27 member state on the
terms that (i) the United Kingdom and/or nationals of the United Kingdom
own more than 50% of the undertaking and (ii) effectively control it, whether
directly or indirectly through one or more intermediate undertakings; (iii)
has its principal place of business outside the United Kingdom;
Det omtalte ændringsforslag vil bidrage til at sikre, at Thomas Cook Airlines
Scandinavia kan opretholde driften efter UK's udtræden af EU. Det er vort håb,
at Transportministeren kan give politisk opbakning til omtalte. Som nævnt kan
denne forordning under de nugældende omstændigheder desværre indebære
store konsekvenser for Thomas Cook Airlines Scandinavia og dansk luftfart,
f.eks. i form af tab af danske arbejdspladser og skatteindtægter.
SAS har sendt følgende bemærkninger:
SAS takker for muligheden for at fremsætte bemærkninger til Kommissionens
forslag til sikring af basale luftfartsrettigheder i det tilfælde, at UK træder ud af
EU den 29. marts 2019 uden en aftale.
SAS værdsætter, at EU-kommissionen og medlemslandene tager initiativ til at
sikre en fortsat afvikling af lufttrafikken mellem EU og UK ved et no-deal sce-
narie ved UKs udtræden af EU. SAS finder, at de af EU-Kommissionen fremsat-
te forslag i det store og hele imødekommer dette, idet der dog synes at være et
antal praktiske forhold, der skal adresseres, lige som det for SAS er af største
vigtighed at kunne fortsætte eksisterende wet-lease arrangementer i 12-
måneders perioden.
Som bekendt opererer SAS en del af sit netværk i en længerevarende wetlease-
aftale med britiske Flybe, som ved UKs udtræden vil blive tredjelandsoperatør.
Side 8/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0009.png
Dette synes ikke adresseret i forordningsforslaget om tillæg til EC No.
1008/2008, hvorfor den gældende bestemmelse i artikel 13 består. Herefter
tillades wetlease med tredjelandsoperatører for en begrænset tidsperiode, og
kun hvis der ikke er adgang til at wetlease inden for EU, og kun hvis dette sker
for at imødegå operationelle vanskeligheder.
Denne formulering synes ikke at
give mulighed for en fortsættelse
af SAS’ eksisterende wetlease-arrangement.
For SAS er det afgørende, at alle direkte flyvninger mellem UK og EU kan op-
retholdes og afvikles som planlagt i 12-måneders perioden, uanset om disse
måtte være i form af wetlease-kontrakter med britiske operatører, som overgår
til at blive tredjelandsoperatører ved UKs udtræden af EU.
Desuden henviser SAS
til et vedlagt
notat udarbejdet af Airline Coordination
Platform (ACP).
Der
henvises
særligt
til bemærkningerne vedrørende wetlease.
Af notatet fra ACP bemærkes, at sikring af basale luftfartsforbindelser er et
godt tiltag i forbindelse med en beredskabsplan over for UK.
ACP bemærker, at forslaget skal sikre mulighed for direkte forbindelser mellem
UK og EU27 for en begrænset tidsperiode (12 måneder), eksklusiv intra-EU
flyvninger og cabotage.
ACP opfordrer EU-medlemslandene og Europa-Kommissionen til en hurtig og
effektiv tilgang til forslaget, som vil give luftfartsselskaberne mulighed for at
planlægge deres trafikprogram for sommeren 2019.
ACP bemærker, at EU-selskaber som på nuværende tidspunkt er i besiddelse af
en EU-licens til at drive luftfart bør blive givet tilladelse til fortsat at flyve direk-
te mellem EU og UK som planlagt for de kommende 12 måneder. ACP bemær-
ker hertil, at luftfartsselskaberne bør gives mulighed for den fornødne operati-
onelle fleksibilitet ved at tillade muligheden for wet-leasing og code-sharing, da
disse er nødvendige for at sikre de eksisterende forbindelser.
ACP bemærker, at man bør sikre fair konkurrencen mellem UK-selskaber og
EU-selskaber, hvilket bør inkludere fælles regler for passagerrettigheder, hvil-
ket på nuværende tidspunkt er udeladt af Europa-Kommissionens forslag.
Københavns Lufthavne A/S har sendt følgende bemærkninger:
Københavns Lufthavne A/S (CPH) takker for muligheden for at bidrage med et
høringssvar.
CPH finder, at det er positivt, at der er truffet foranstaltninger for midlertidige
aftaler, der grundlæggende betyder, at de nuværende regler forlænges midler-
tidigt 9-12 måneder, så der opnås tid til at få permanente aftaler på plads.
Side 9/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0010.png
London er en af danskernes foretrukne destinationer, og UK er et af de største
markeder for mange flyselskaber og for CPH. Derfor er det afgørende, at der
ikke bliver store ændringer i de regler, der gælder for at flyve mellem Danmark
og UK, som kan gøre det besværligt for flyselskaber eller passagerer, og vanske-
ligere at levere på den nationale luftfartsstrategis ambitioner om vækst i inter-
national tilgængelighed.
Med de midlertidige aftaler er der taget et vigtigt skridt, men det er vigtigt, at
der hurtigt etableres en permanent aftale mellem EU og UK om luftfarten. CPH
ser den midlertidige aftale som udtryk for, at begge parter er enige i dette og
har tillid til, at det vii blive løst - uanset om det bliver en deal eller no-deal
Brexit.
CPH ønsker imidlertid at gøre opmærksom på et forhold i forslag 2018/433 om
fælles regIer til sikring af
"basic air connectivity",
som det er vigtigt at være
opmærksom på.
Det fremgår af artikel 3(1 )(c), at UK-flyselskaber får adgang til fortsat at opere-
re ruter mellem lufthavne i UK og EU (de får
first-fourth freedom rights)
i pe-
rioden 1. april 2019 til 30. marts 2020 (reglerne udløber den 30. marts 2020
medmindre der forinden er indgået en aftale mellem UK og EU om trafikret-
tigheder). Denne begrænsede adgang forudsætter dog, at UK giver EU-
flyselskaber en tilsvarende adgang.
Det fremgår imidlertid efterfølgende af artikel 3(2), at den totale kapacitet mel-
lem UK og en medlemsstat ikke kan overstige " ...
the total number of frequen-
cies operated by those carries on those routes during respectively the IATA
winter and summer seasons of the year of 2018."
Dermed vil UK-flyselskaber
ikke kunne starte nye ruter op til fx CPH eller øge frekvenserne på eksisterende
ruter. Ligeledes, hvis UK indfører et tilsvarende loft i relation til EU-
flyselskaber, så kan der ikke udvikles nye ruter og frekvenserne kan ikke øges,
førend der matte være indgået en aftale.
CPH har forståelse for, at formålet med ovennævnte begrænsning kan være, at
det skal udgøre en motiverende faktor i forhold til at forhandle en aftale på
plads. I CPHs optik vurderes der dog at være tilstrækkelig motivation for at
finde en aftale, at UK og EU-flyselskaber ikke med disse midlertidige regler får
en række øvrige
freedom rights.
CPH opfordrer derfor til, at begrænsningen,
på det totale antal af frekvenser i den midlertidige periode, ophæves.
DI Transport og Brancheforeningen Dansk Luftfart har sendt følgende be-
mærkninger:
DI Transport og Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) takker for mulighe-
den for at fremsætte bemærkninger til Kommissionens forslag til forberedelse
af et eventuelt no-deal
scenarie ved UK’s udtræden af EU.
Side 10/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0011.png
DI og BDL bifalder EU-kommissionens initiativ. Det er af afgørende betydning,
at der gøres det yderste for at sikre en fortsat afvikling af såvel lufttrafik som
vejtransport mellem EU og UK ved et no-deal scenarie. De af EU-
Kommissionen fremsatte forslag synes i det store og hele at adressere dette
formål. Vi har dog enkelte bemærkninger, som vi vil appellere til tages i be-
tragtning fra dansk side i de videre forhandlinger.
Til forslaget KOM (2018) 893 (common
rules ensuring air connectivity)
skal vi
bemærke følgende:
Med forslaget lægger Kommissionen konstruktivt og pragmatisk op til at holde
forbindelserne mellem EU og UK intakt frem til udgangen af marts 2020. For-
håbningen er, at denne interim-periode udnyttes til at indgå en permanent
bilateral aftale mellem EU og UK. Der lægges heri an til, at antallet af forbin-
delser fastfryses på 2018-niveau (artikel 3, 2). Vi anbefaler, at der arbejdes for
at indbygge en mekanisme, der på gensidigt plan kan give mulighed for at fra-
vige det fastfrosne niveau.
Som nævnt ovenfor lægger forslaget
op til at fastholde ”business as usual” i
interim-perioden. På det grundlag skal endvidere anbefales, at der fra dansk
side også lægges stor vægt på at fastholde visse forhold, der er af central betyd-
ning for danske luftfartsvirksomheder, men som ikke adresseres i forslaget. Det
gælder især, at der er adgang til at fortsætte eksisterende wet-lease arrange-
menter, hvor EU-selskaber anvender UK-carriers som underleverandører (eller
omvendt). Der bør endvidere være mulighed for at ansøge om en undtagelses-
mæssig tilladelse på luftfragtsområdet til at kunne fortsætte et eksisterende
intra-UK cabotage-mønster. Vi tolker endelig forslaget således, at adgangen til
forsat operation for Danmarks største operatør i chartermarkedet vil bortfalde
efter 30. marts 2019. Denne potentielle konsekvens er naturligvis stærkt be-
kymrende, og DI Transport og BDL skal derfor appellere til, at der fra dansk
side lægges stor vægt på at sikre, at virksomheden kan fortsætte sin operation i
interimperioden.
Side 11/13
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været behandlet, og andre medlemslandes konkrete
holdninger kendes derfor ikke. Det vides dog, at hovedparten af lande i ud-
gangspunktet er bekymret for, at forslaget kan give mulighed for en permanent
overdragelse af kompetencen til forhandlinger om trafikrettigheder med tredje-
lande fra medlemslandene til EU.
Enkelte lande har givet udtryk for, at man ikke nødvendigvis anser valget af
retsakt i form af en forordning, som den rette og nødvendige form.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0012.png
Desuden har enkelte lande udtrykt bekymringer omkring Kommissionens for-
slag til selskabernes ejerskab og begrænsning af kapacitet til niveauet for 2018,
som kan hæmme luftfartsbranchen muligheder i overgangsperioden.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager udgangspunkt i, at luftfartspolitik i EU er undergivet delt
kompetence i medfør af Traktaten (TEUF) artikel 4.2.g. EU har hidtil ikke udø-
vet sin kompetence på området for trafikrettigheder (markedsadgang) for den
civile flytrafik mellem EU og tredjelande, og medlemslandene har derfor i med-
før af TEUF artikel 2.2. kunnet udøve deres kompetence til selvstændigt at for-
handle om trafikrettigheder med tredjelande, dog under iagttagelse af bestem-
melserne i rådsforordning 847/2004 om forhandling og gennemførelse af luft-
fartsaftaler mellem medlemslandene og tredjelande. EU har desuden efter for-
handlingsmandat fra Rådet til Kommissionen indgået såkaldt samlede luft-
fartsaftaler med omkring 10 tredjelande eller grupper af tredjelande; medlems-
landene kan ikke længere selv forhandle om luftfart med disse lande.
Hvis bestemmelser om flytrafikken mellem EU27 og det kommende tredjeland
UK gennemføres i en form, som foreslået af Kommissionen, dvs. hvor trafikret-
tighederne mellem UK og EU27 skal fastsætte af Kommissionen, må det vurde-
res, at der
uanset forordningens begrænsede levetid
er mulighed for, at EU-
Domstolen vil finde, at kompetencen til at fastsætte trafikrettigheder mellem
EU og tredjelande dermed generelt er overdraget til EU. I givet fald vil med-
lemslandene permanent miste deres mulighed for selvstændigt at forhandle
med tredjelande om trafikrettigheder, og eksempelvis vil trafik til og fra Dan-
mark skulle reguleres af unionsinteresser fremfor af danske nationale interes-
ser. Regeringen vil se dette som en uønsket udvikling.
Regeringen er dog enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løs-
ning af den særlige situation over for UK i tilfælde af en ”hård Brexit”, og rege-
ringen støtter de foreslåede foranstaltninger vedrørende 1.
4. frihedsrettighe-
der for trafikken mellem EU og UK samt de foreslåede foranstaltninger vedrø-
rende fastfrysning af den samlede kapacitet. Luftfartsbranchen har udtrykt
bekymring om disse dele af forslaget, da det kan skabe begrænset muligheder
for branchen i overgangsperioden. Det er dog regeringens vurdering, at man,
henset til den særlige situation omkring UK’s udtræden af Unionen, kan støtte
de foreslåede foranstaltninger.
Løsningen bør dog ikke indebære, at kompetencen til forhandlinger om trafik-
rettigheder med tredjelande
generelt
overgår fra medlemslandene til EU. Der
bør fortsat være tale om, at Rådet skal give Kommissionen konkret mandat til
at forhandle med relevante tredjelande
eksempelvis med UK på et senere
tidspunkt.
Side 12/13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004427_0013.png
Henset til behovet for en fælles løsning af den særlige situation over for UK i
tilfælde af en ”hård Brexit”, kan regeringen støtte en midlertidig
overdragelse af
kompetence til fastsættelse af trafikrettigheder mellem fra medlemslandene til
overdraget til EU, under forudsætning af at forslaget indeholder utvetydige og
juridisk vægtige forsikringer om, at denne midlertidige kompetenceoverdragel-
se ingenlunde danner præcedens i forhold til kompetencefordelingen mellem
EU og medlemslandene for fastsættelse af trafikrettigheder generelt.
Regeringen er uenig med Kommissionen i, at det ikke fortsat bør være muligt at
tillade operationelle ordninger for luftfartsselskaberne i form af fx leasing og
deling af flykoder på ruter mellem UK og EU27. Kommissionen foreslår, at
dette ikke skal være muligt for UK-luftfartsselskaber, hvilket forventes at med-
føre, at det heller ikke bliver muligt for EU27-luftfartsselskaber. Sådanne ord-
ninger er af meget stor betydning for en række EU-luftfartsselskaber og for
opretholdelsen af deres forbindelser, og i det mindste bør eksisterende ordnin-
ger kunne videreføres.
I det omfang der skal fastsættes bestemmelser for overvågning af konkurrence-
situationen i UK, er det hensigtsmæssigt, at der inkluderes spørgsmål om kom-
pensation og erstatning til passagerer i forbindelse med forsinkelser m.v. I til-
fælde af
en ”hård Brexit” vil EU’s forordning
om passagerrettigheder ikke læn-
gere være gældende for britiske luftfartsselskabers flyvninger fra UK til EU27,
herunder Danmark. Dette kan potentielt medføre forskelle mellem danske og
britiske selskabers økonomiske forpligtelser og kan desuden risikere at stille
danske forbrugere ringere end i dag. Dette forhold nævnes ikke direkte i Kom-
missionens forslag, hvilket efter regeringens opfattelse ikke er hensigtsmæssigt.
I det omfang, der skal fastsættes bestemmelser for gennemførelsesretsakter,
bør der ikke som foreslået af Kommissionen være tale om rådgivningsprocedu-
rer, men om undersøgelsesprocedurer, idet medlemslandene bør have størst
mulig indflydelse på bestemmelserne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 13/13