Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
NOTAT
Grund- og nærhedsnotat
Dato
J. nr.
4. januar 2019
2019-254
459533
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fælles regler, der sikrer basale luftfartsforbindelser i
lyset af Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands ud-
træden af Unionen.
KOM(2018) 893 endelig.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 19. december 2018 forslag til forordning om
fælles regler, der sikrer basale luftfartsforbindelser i lyset af Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Unionen. Reglerne
skal anvendes i det tilfælde, hvor Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Nordirland (UK) måtte udtræde af EU den 29. marts 2019 uden en godkendt
udtrædelsesaftale,
dvs. i tilfælde af en ”hård Brexit”.
I den situation er der ifølge Kommissionen ingen juridisk basis for beflyvning
mellem UK og EU27. Forslaget sigter derfor mod, at der kan opretholdes ba-
sale luftfartsforbindelser i en kortere overgangsperiode. Forslaget lægger op
til, at EU27 skal tildele UK-luftfartsselskaber rettigheder, der stort set er be-
grænset til transport af passagerer frem og tilbage mellem UK og EU27, og
kapaciteten fastfryses til niveauet i 2018. Det forudsættes, at UK tildeler
EU27-luftfartsselskaber samme rettigheder, og at UK sikrer betingelser for
fair konkurrence. Kommissionen skal overvåge udviklingen og kan gribe ind
med gennemførelsesretsakter i en rådgivningsprocedure, hvis den finder det
nødvendigt.
Forslaget vurderes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser i dansk
ret, men det vil sikre opretholdelse af basale luftfartsforbindelser mellem UK
og EU27, herunder Danmark, og det vil dermed have stor samfundsøkono-
misk og erhvervsøkonomisk betydning. Fastfrysningen af kapaciteten til ni-
veuaet for 2018 vil mindske muligheden for vækst i flytrafikken i overgangs-
perioden.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løsning
af den særlige situation
over for UK i tilfælde af en ”hård Brexit”, men
rege-