Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2004426_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
11. januar 2019
2019-315
461369
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning om fælles regler til sikring af basal konnektivitet i vej-
godstransporten med henblik på Det Forenede Kongerige Storbri-
tannien og Nordirlands udtræden af Unionen
KOM(2018) 895 endelig.
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremlagde den 19. december 2018 forslag til en for-
ordning om fælles regler til sikring af basal konnektivitet i vejgodstranspor-
ten, som skal anvendes i det tilfælde, at UK forlader EU den 29. marts 2019
uden en generel udtrædelsesaftale, dvs. i tilfælde af en såkaldt hård Brexit.
Reglerne om international godskørsel mellem EU-landene er reguleret i for-
ordningen 1071/2009 om fælles regler for adgang til markedet for internati-
onal godskørsel. I tilfælde af en hård Brexit vil denne forordning ikke længere
være gældende for UK, og UK vil derfor miste adgangen til at udføre vejgods-
transport i EU.
I så fald vil UK kun have adgang til at udføre vejgodstransport gennem det
multilaterale kvotasystem under ECMT. Det er Kommissionens vurdering, at
ECMT-kvoterne på ingen måde er tilstrækkelige til at sikre den nuværende
transport mellem UK og EU27.
Formålet med forslaget er derfor at etablere en midlertidig ordning for vej-
godstransport mellem EU27 og UK, der udløber senest den 31. december 2019.
Forslaget skal sikre, at den nuværende internationale transport mellem EU27
landene og UK opretholdes.
Regeringen er som udgangspunkt positivt indstillet over for, at der i tilfælde
af en hård Brexit, hvor der ikke indgås en generel aftale om UK’s udtræden af
EU, vedtages en midlertidig ordning, der sikrer, at den internationale bilate-
rale vejgodstransport mellem EU27 og UK vil kunne fortsætte.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0002.png
Regeringen ønsker en nærmere afklaring af kompetenceforholdet mellem
Kommissionen og medlemslandene, idet regeringen er meget fokuseret på, at
det skal sikres, at forslaget ikke medfører, at der sker forskydninger i kompe-
tencen mellem medlemslandene og Kommissionen med hensyn til at forhandle
aftaler med tredjelande.
2.
Baggrund
Side 2/10
Europa-Kommissionen har ved KOM nr. 895 af 19. december 2018 fremlagt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler til sik-
ring af basal konnektivitet i vejgodstransporten med henblik på Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Unionen. Forslaget er
fremsendt i dansk sprogversion den 9. januar 2019.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i TEUF artikel 91, stk. 1, og vil blive be-
handlet efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet
træffer sin afgørelse til forslaget med kvalificeret flertal.
International vejgodstransport er indenfor EU reguleret i forordning
1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskør-
sel. Det følger af forordningen, at virksomheder, som overholder kravene om
adgang til erhvervet via en fællesskabstilladelse, har ret til at udføre internatio-
nal vejgodstransport og cabotagekørsel inden for EU.
Kommissionen angiver som begrundelse for forslaget, at hvis UK forlader EU
den 29. marts 2019 uden en generel udtrædelsesaftale, dvs. i tilfælde af en hård
Brexit, vil UK blive et tredjeland. Det vil betyde, at fællesskabstilladelser ud-
stedt af UK vil blive ugyldige, og at indehaveren af disse tilladelser derfor mi-
ster adgangen til det indre marked for godskørsel. Tilsvarende vil virksomheder
med en fællesskabstilladelse udstedt i et EU-medlemsland miste adgangen til
markedet i UK.
Det vil i Kommissionens optik medføre en række skadelige virkninger og alvor-
lige forstyrrelser, hvis der i tilfælde af en hård Brexit ikke vedtages en midlerti-
dig ordning, som den i forslaget.
Kommissionen anfører, at i tilfælde af en hård Brexit vil vejgodstransport mel-
lem EU27 og UK alene kunne gennemføres på baggrund af de særlige CEMT-
tilladelser, der udstedes i det særlige multilaterale kvotasystem under CEMT
(European Conference of Ministers of Transport). 43 lande deltager i CEMT,
herunder Danmark og UK. Da vejgodstransport er liberaliseret inden for EU,
anvendes tilladelserne til transport til eller fra tredjelande.
Kommissionen anfører, at omfanget af vejgodstransport mellem UK og med-
lemslandene i 2017 udgjorde ca. 50 millioner tons, heraf ca. heraf ca. 30 millio-
ner ton fra EU27 til UK og ca. 20 millioner ton fra UK til EU27. Det er Kom-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0003.png
missionens vurdering, at der på ingen måde er et tilstrækkeligt antal CEMT-
tilladelser til at sikre den nuværende transport mellem EU27 og UK, og derfor
opfordrer Kommissionen til, at et tilstrækkeligt antal tilladelser gøres tilgænge-
ligt indenfor CEMT-systemet.
3.
Formål og indhold
Side 3/10
Forslaget har til formål at sikre, at der etableres en midlertidig ordning for vej-
godstransport, hvor virksomheder fra UK og EU27 sikres basale muligheder for
at udføre bilateral vejgodstransport mellem UK og EU27. Kommissionen fore-
slår, at den midlertidige ordning skal udløbe senest den 31. december 2019.
De centrale betingelser for forslaget er, at de rettigheder, der tildeles virksom-
heder fra UK, skal være i overensstemmelse med EU-reglerne for vejgodstrans-
port, og at UK tildeler tilsvarende rettigheder og faktiske muligheder til virk-
somheder fra EU27 til at udføre vejgodstransport til og fra UK.
Af forslaget fremgår det, at hvis Kommissionen finder, at dette ikke er tilfældet,
indeholder forslaget bestemmelser om, at Kommissionen gennem delegerede
retsakter kan suspendere forordningen eller vedtage passende foranstaltninger
med henblik på at etablere
”balancen” mellem rettigheder
og forpligtelser for
vognmænd fra hhv. UK og EU27.
Tilsvarende indeholder forslaget bestemmelser om, at der skal sikres lige kon-
kurrencemæssige forhold for vognmænd fra EU27 i forhold til dem, der gælder
for vognmænd fra UK. Hvad angår dette, indeholder forslaget også bestemmel-
ser om, at Kommissionen gennem delegerede retsakter vil kunne suspendere
forordningen eller vedtage passende foranstaltninger.
I forslaget er det angivet, at det er nødvendigt at sikre, at virksomheder fra
EU27 ikke udsættes for hverken retlig eller faktisk forskelsbehandling i UK.
Forslaget fastsætter en mekanisme til at sikre lige konkurrencevilkår mellem
virksomheder fra EU27 og virksomheder fra UK. Sikring af lige konkurrence-
vilkår kræver, at UK, også efter udtrædelsen, fortsætter med at anvende til-
strækkeligt høje og sammenlignelige standarder inden for vejgodstransport.
Det gælder bl.a. til sikring af fair konkurrence, forbud mod uberettigede stats-
tilskud, beskyttelse af arbejdstagerne og sikring af et højt niveau af færdselssik-
kerhed og uddannelse af chauffører.
Kommissionen får med forslaget til opgave at overvåge konkurrencevilkårene
mellem virksomheder fra UK og EU27, og Kommissionen bemyndiges i forsla-
get til at træffe de foranstaltninger, ved hjælp af delegerede retsakter, der er
nødvendige for at sikre, at konkurrencevilkårene til enhver tid er lige.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0004.png
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at vognmænd fra UK efter udtrædel-
sen af EU fortsat skal være underlagt og følge en række EU-regler på det tekni-
ske og sociale område. Det drejer sig om følgende:
-
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/15/EF
af 11. marts
2002 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter.
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 561/2006
af
15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden
for vejtransport.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
165/2014
af 4.
februar 2014 om takografer inden for vejtransport.
Rådets direktiv
96/53/EF
af 25. juli 1996 om fastsættelse af de største
tilladte dimensioner i national og international trafik og største tilladte
vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet.
Rådets direktiv
92/6/EØF
af 10. februar 1992 om montering og an-
vendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i visse klasser af mo-
torkøretøjer i Fællesskabet.
Rådets direktiv
91/671/EØF
af 16. december 1991 om indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes lovgivning vedrørende obligatorisk an-
vendelse af sikkerhedsseler i køretøjer på under 3,5 tons.
Europa-Parlamentet og Rådets Direktiv
96/71/EF
af 16. december
1996 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjene-
steydelser
Side 4/10
-
-
-
-
-
-
I henhold til forslaget skal Kommissionen konsultere nationale eksperter fra
medlemslandene, inden den vedtager de ovenfor omtalte delegerede retsakter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at tiltag på EU-plan er absolut nødvendige,
og at resultatet ikke kan opnås gennem at tiltag på medlemsstatsplan. Samtidig
anfører Kommissionen, at artikel 1, stk. 2, i forordning 1072/2009 om fælles
regler for adgang til markedet for international godskørsel indeholder kompe-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0005.png
tenceforbehold til fordel for EU, for så vidt angår relevante aftaler med tredje-
lande.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for at sikre en basal
konnektivitet mellem EU27 og UK. I tilfælde af en hård Brexit er regeringen
enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løsning i form af en
midlertidig ordning, som sikrer, at der kan udføres bilateral international vej-
godstransport mellem UK og EU27.
Da der ved en hård Brexit er tale om en særlig situation, og da forslaget etable-
rer en midlertidig ordning, der udløber senest 31. december 2019, er regeringen
enig med Kommissionen i, at et tilsvarende resultat vil være svært at opnå på
medlemsstatsplan, hvorfor regeringen anser, at Kommissionens tilgang over-
holder nærhedsprincippet.
Regeringen bemærker dog, at regeringen ikke deler Kommissionens holdning
om, at artikel 1, stk. 2, i forordning 1072/2009 om fælles regler for adgang til
markedet for international godskørsel indeholder kompetenceforbehold til
fordel for Unionen, for så vidt angår relevante aftaler med tredjelande. Derfor
skal det sikres, at forslaget ikke medfører, at der sker forskydninger i kompe-
tencen mellem medlemslandene i EU til at forhandle aftaler med tredjelande.
6.
Gældende dansk ret
Side 5/10
Adgangen til at udføre vejgodstransport i EU er reguleret i forordning
1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskør-
sel, som fastsætter reglerne for international vejgodstransport og cabotagekør-
sel. Reglerne om vognmandstilladelse er fastsat i forordningen 1071/2009 om
fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet. Der er der-
udover fastsat regler om vognmandstilladelser i Danmark i godskørselsloven.
Danmark er en del af det særlige multilaterale kvotasystem under CEMT (Eu-
ropean Conference of Ministers of Transport). 43 lande deltager i CEMT, her-
under Danmark og UK. Da vejgodstransport er liberaliseret inden for EU, an-
vendes tilladelserne til transport til eller fra tredjelande.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Danmark i dag har i alt 330 CEMT-
tilladelser til rådighed pr. år. Færdselsstyrelsen udsteder ca. 25 tilladelser om
året. UK har i alt 984 tilladelser til rådighed.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0006.png
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at en hård Brexit og manglen på en ordning for vejgodstransport
mellem EU27 og UK vil have betydelige negative erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for det indre marked og for transport af varer til og fra UK.
Forslaget vurderes derfor at have betydelige positive erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser sammenlignet med en situation, hvor det ikke lykkes at etablere den
foreslåede ordning.
8.
Høring
Side 6/10
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport, Bygning og Bo-
lig den 19. december 2018 med frist den 7. januar 2019.
Der er indkommet høringssvar fra følgende interessenter.
DTL
Danske Vognmænd har sendt følgende bemærkninger:
DTL hilser generelt forslagene velkomne, da det må erkendes, at der på nuvæ-
rende tidspunkt fortsat er en reel risiko for, at UK forlader EU uden en aftale.
For at minimere effekterne af denne situation for vores medlemmer og den
økonomiske aktivitet i de nordiske lande generelt, er det vigtigt at alle tiltag,
der kan tages, bliver taget.
Til de enkelte artikler skal bemærkes følgende:
-
Det er vigtigt, at UK operatører ikke får flere rettigheder end gældende i
eksisterende EU lovgivning, også i tilfælde af at denne måde bliver æn-
dret. Et eksempel er anvendelsen af vægt grænsen på 3.5 t, som kunne
blive ændret i EU inden for relativ kort tid.
Vedrørende art 3.3 har DTL den mere juridiske bemærkning, at vi ikke
er overbevist om at EU har ene-kompetencen til at indgå aftale med UK
om vejtransport og dermed heller ikke kompetencen til at kræve det fo-
reslåede forbud. På det mere praktiske niveau er vi nok mere pragmati-
ske, men er ikke nødvendigvis overbevist om, at EU kan indgå en EU-
UK vejaftale, der er bedre end summen af 27 bilaterale aftale. En EU af-
tale vil kunne indebære behov for en fordeling af rettigheder/tilladelser
blandt EU-landene, og spørgsmålet er, om de nordiske lande står stær-
kere i den interne EU forhandling, end i en forhandling direkte med UK
-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0007.png
om rettigheder. Under alle omstændigheder bevæger vi os i et nyt om-
råde for EU-lovgivning, og vi skal foreslå regeringen træder meget var-
somt, før retten til forhandlinger med UK opgives.
-
Art 4: skulle reglerne for kombineret transport ikke også være nævnt?
Eller ved netop ikke at nævne dem, er kombineret transport mellem UK
og EU ikke længere tilladt?
Art 6.2: DTL anerkender, at der er behov for at kunne reagere hurtigt
og effektivt, men finder alligevel, at Kommissionen får en usædvanlig
stor magt til at afgøre
eller ikke
– om der er ”less favouable conditi-
ons” og skal foreslå, at den danske regering arbejder for, at medlems-
staterne
involveres ikke kun i ”delegated act” jvf art 8, men også i vur-
deringen af, om der er behov for ”delegated act”.
DTL støtter overordnet, at teksten vedtages hurtigt, og at den gælder
frem til udgangen af 2019.
Side 7/10
-
-
ITD har sendt følgende bemærkninger:
ITD støtter overordnet forslaget om at indføre en nødplan på vejtransportom-
rådet i tilfælde af et no deal-scenarie. ITD er enig i, at CEMT-tilladelser på nu-
værende tidspunkt ikke vil være tilstrækkeligt til at dække efterspørgslen, hvil-
ket vil få betydning for varehandlen mellem EU/UK. Derudover må det forven-
tes, at kendskabet til CEMT-reglerne og procedurerne herfor er forholdsvis
begrænset i virksomheder, som i forvejen ikke er involveret i tredjelandstrans-
port, hvorfor tid til oplæring må påregnes.
På denne baggrund og set i lyset af den korte periode, der er, inden UK træder
ud af EU, er det ikke ønskeligt alene at kunne anvende CEMT-tilladelser ved
transporter til og fra UK. Her virker Kommissionens forslag som et reelt (mid-
lertidigt) alternativ i tilfælde af no deal, indtil en mere permanent løsning kan
findes.
Det må dog understreges, at Kommissionens forslag alene bør betragtes som en
nødplan, og at indgåelse af overgangsaftalen mellem EU og UK er at foretræk-
ke. Dette afhænger selvfølgelig af den politiske stemning i UK.
I forhold til de enkelte bestemmelser har ITD følgende bemærkninger.
Art. 1:
ITD støtter omfanget samt tiltagets midlertidige karakter. I forhold til omfan-
get henvises dog til bemærkninger under art. 2.
Art. 2:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0008.png
I definitionen af ”bilateral
transport”
under stykke 2 fremgår det af ordlyden,
at dette omfatter transporter mellem UK og EU (men ikke transit). Hvis samme
ordlyd anvendes fra UK’s side, vil der være en risiko for, at transporter mellem
EU, eksempelvis Danmark - Irland, ikke vil være omfattet. En sådan transport
bør være underlagt samme regler. Ligeledes kan der være risiko for, at trans-
porter til/fra tredjelande ikke er omfattet, eksempelvis Norge-UK (såfremt
EØS-landende ikke er omfattet af aftalen).
Derudover kan der stilles spørgsmål om den juridiske situation i forhold EØS-
samarbejdet. Efter art. 2(2) omfatter reglerne transporter med start eller desti-
nation ”in
the territory of the Union”.
Efter art. 2(10) anses ”territory
of the
Union”
som værende ”Member
States to which the Treaty on European Union
and the Treaty on the Functioning of the European Union apply and under the
conditions laid down in those Treaties”.
Omvendt anses en
"Union road hau-
lage operator"
som værende en vognmand med en fællesskabstilladelse i over-
ensstemmelse med art. 4 i forordning 1072/2009, hvilket også kan forstås som
en EØS-vognmand med en fællesskabstilladelse, jf. EØS-aftalen.
ITD savner klarhed for anvendelsen af reglerne i forhold til EØS.
Derudover har ITD ikke yderligere bemærkninger til definitionerne i artikel 2.
Art. 3:
ITD støtter UK-transportørers adgang til markedet for international transport
under forudsætning af, at denne adgang gengældes i UK.
I forhold til stykke 3 støtter ITD en fælles tilgang fra EU’s side. ITD bemærker,
at der på nuværende tidspunkt og med det nuværende retsgrundlag synes at
være uenighed om, hvorvidt de enkelte medlemsstater kan indgå bilaterale
aftaler med UK. En forskellig tilgang fra de enkelte medlemsstater kan skabe en
forvridning af markedet.
Art. 4:
ITD støtter, at transporterne skal ske under respekt af de nævnte europæiske
regelsæt. For at smidiggøre transporterne mest muligt er det ønskeligt
i hvert
fald i den midlertidige periode
at reglerne i UK er tilnærmelsesvis ens.
Art. 5:
ITD støtter, at adgangen til markedet for UK-transportører afhænger af en til-
svarende adgang til markedet i UK, og at der kan indføres tiltag/suspendering,
såfremt dette ikke er tilfældet.
Art. 6:
ITD støtter, at Kommissionen kan indføre tiltag/suspendere forordningen i
tilfælde af unfair konkurrence eller diskrimination.
Art. 7 og art. 8:
Side 8/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0009.png
ITD har ingen bemærkninger til bestemmelserne om samarbejde og delegation.
Art. 9:
ITD støtter, at forordningen træder i kraft ved UK’s udtræden i tilfælde af, at
der ikke indgås en overgangsaftale.
ITD støtter ligeledes, at forordningen er af midlertidig karakter. Der vil der dog
være risiko for, at man fra 1. januar 2020 på transportområdet står i en lignen-
de usikker situation, da den fremtidige situation afhænger af, om parterne kan
forhandle en aftale på plads inden 2020, og da antallet af CEMT-tilladelser i
2020 endnu ikke kendes. En mulighed for en midlertidig forlængelse bør derfor
overvejes, såfremt der endnu ikke er fundet en mere permanent løsning fra
2020.
Danske Rederier har indsendt følgende bemærkninger:
Danske Rederier ser positivt på forordningens overordnede formål som fast-
sætter midlertidige foranstaltninger til regulering af godstransporten over land
mellem EU og UK.
Danske Rederier ser ligeledes positivt på en overgangsperiode, hvis udtrædel-
sesaftalen mellem EU og UK ikke bliver vedtaget. Det er vigtigt, at sikre en fort-
sat friktionsløs transport af varer mellem UK og EU. I denne sammenhæng er
Danske Rederier enig med Europa-Kommissionen i, at der er brug for yderlige-
re initiativer, da friktionsløs vejtransport ikke i tilstrækkelig høj grad vil blive
sikret gennem ECMT-tilladelserne.
Transportvirksomhedernes adgang mellem EU og UK er en vigtig forudsætning
for fortsat godstransport og samhandel. Friktionsløs vejtransport er en vigtig
forudsætning for Danske Rederier, da der forekommer en betydningsfuld akti-
vitet af ro-ro-fartøjer i Den Engelske Kanal. Passende rammevilkår for vej-
transporten er således en forudsætning for, at færgeoperatører vil være i stand
til at udføre deres arbejde rettidigt og uproblematisk.
DI Transport har indsendt følgende bemærkninger:
For så vidt angår EU-Kommissionens forslag til forordning om fælles regler,
der sikrer grundlæggende vejgodstransport KOM (2018) 895 er DI Transport
positivt indstillet til Kommissionen bestræbelser på at sikre en fortsat smidig
afvikling af vej-godstransporten indtil en mere permanent aftale indgås.
DI Transport støtter, at forslaget lægger op til at sikre et midlertidigt regelsæt,
der på lige konkurrencevilkår sikrer såvel virksomheder baseret i EU som UK-
baserede virksomheder muligheden for fortsat at udføre transportopgaver.
Side 9/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Grund- og nærhedsnotater om forberedelse til en evt. hård Brexit på transportområdet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2004426_0010.png
DI Transport er enig med EU-Kommissionen i, at ECMT-systemet ikke for nu-
værende tilvejebringer en tilstrækkeligt ramme for afviklingen af godstranspor-
ten efter UK’s udtræden af EU ved et no-deal
scenarie.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 10/10
Det er forventningen, at de øvrige EU-lande vil være positive overfor intentio-
nen i forslaget om at sikre, at den internationale bilaterale vejgodstransport
mellem EU27 og UK efter den 29. marts 2019 vil kunne forsætte.
Det er samtidig forventningen at en række lande i forbindelse med forhandlin-
gerne vil rejse spørgsmål om kompetencefordelingen mellem medlemslandene
og Kommissionen.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for, at der i tilfælde af en hård Brexit, hvor
der ikke
indgås en generel aftale om UK’s udtræden af EU,
vedtages en midler-
tidig ordning, der sikrer, at den internationale bilaterale vejgodstransport mel-
lem EU27 og UK vil kunne fortsætte.
Regeringen ønsker en nærmere afklaring af kompetenceforholdet mellem
Kommissionen og medlemslandene, idet regeringen er meget fokuseret på, at
det skal sikres, at forslaget ikke medfører, at der sker en forskydning i kompe-
tencen mellem medlemslandene og Kommissionen med hensyn til at forhandle
aftaler med tredjelande.
Regeringen er skeptisk overfor, at eventuelle indgreb for at sikre balance mel-
lem rettigheder og muligheder for vognmænd fra EU27 og UK skal ske gennem
delegerede retsakter. Regeringen mener, at medlemslandene skal have en afgø-
rende indflydelse på karakteren og indholdet af eventuelle indgreb.
Regeringen ønsker samtidig en nærmere klarhed over, hvordan de britiske ud-
stedte transporttilladelser mere præcist vil adskille sig fra de hidtil anvendte
fællesskabstilladelser. Herudover ønsker regeringen, at det mere eksplicit
kommer til at fremgå af forslaget, at aftalen kun vedrører bilateral international
vejgodstransport, og at aftalen ikke vedrører cabotagekørsel, kombineret trans-
port og såkaldt tredjelandskørsel (cross-trade operationer).
11.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.