Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2003079_0001.png
Statsrevisorerne 2016-17
Beretning nr. 9 Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 3. april 2017
Offentligt
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
3 . april 2017
2017-1012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 9/2016 om forsinkelsen af
Signalprogrammet
Statsrevisorerne har ved brev af 2. februar 2017 fremsendt Beretning nr.
9/2016 om forsinkelsen af Signalprogrammet og anmodet om min redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Som beretningen korrekt gør rede for, er udskiftningen af signalsystemerne på
jernbanen desværre blevet forsinket. Statsrevisorernes kritik er både alvorlig og
klar, og jeg vil derfor gerne starte med at redegøre for de konkrete tiltag, som er
taget.
Som allerede udmeldt ved offentliggørelsen af statsrevisorernes behandling af
Rigsrevisionens beretning 25. januar 2017 vil jeg skærpe kontrollen med Sig-
nalprogrammet.
Statsrevisorerne peger på, at der fortsat er store risici for fordyrelse og forsin-
kelse af Signalprogrammet, hvilket nødvendiggør en stram styring. Der er der-
for, siden Rigsrevisionen afsluttede sin undersøgelse, taget en række skridt til
at styrke tilsynet med Banedanmark og Signalprogrammet, og vi vil løbende se
på, om der er behov for yderligere at skærpe tilsynet.
Banedanmark har også strammet kontrollen af leverancerne fra leverandørerne
og gennemfører en strammere økonomistyring, som sikrer den sammenhæng
mellem aktivitet, tid og økonomi, som Rigsrevisionen i sin beretning til statsre-
visorerne efterspørger.
Der vil endvidere blive foretaget en ekstern kvalitetssikring af tidsplaner og
økonomi i forhold til den gennemførte genplanlægning af Signalprogrammet.
Denne undersøgelse vil omfatte et egentligt review af Signalprogrammet med
fokus på fremadrettede forbedringsforslag og besparelsesmuligheder.
Jeg har i den forbindelse bedt Banedanmark om at undersøge, om man kan
gøre yderligere for at fjerne risiko fra programmet. Jeg har stillet spørgsmålet:
”Hvordan kan vi i videst muligt omfang undgå at være ’first mover’?”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Rigsrevisionens beretning om beretning om forsinkelse af Signalprogrammet, Maj 2017 samt notat og ministerens svar
2003079_0002.png
Banedanmark har tilkendegivet, at de vil kunne præsentere en plan for dette på
det første møde med forligskredsen efter påske. Den plan vil så kunne indgå i
det kommende review med henblik på en ekstern kvalitetssikring.
Endelig er der er taget initiativ til at orientere forligskredsen om status på pro-
jektet og dets fremdrift på månedlig basis. Den første orientering er givet på
møde i forligskredsen den 14. marts 2017.
Mine bemærkninger til de enkelte punkter i Rigsrevisionens beretning og til
statsrevisorernes bemærkninger følger nedenfor.
Side 2/5
Overordnede bemærkninger
Statsrevisorerne kritiserer, at Signalprogrammet er blevet forsinket og fordyret,
idet programmet på nuværende tidspunkt er forsinket med op til 3 år og er
blevet 4,4 mia. kr. dyrere end forventet.
Denne kritik tages til efterretning, idet det bemærkes, at det nuværende budget
svarer til det, som fremgik af beslutningsgrundlaget fra december 2008. Den
besparelse på ca. 4 mia.kr., der blev stillet i udsigt i forlængelse af indgåelsen af
kontrakterne, forventes således ikke realiseret.
Forsinkelsen blev udmeldt med Anlægsstatus for 1. halvår 2016. På fjernbanen
er der tale om en forsinkelse på godt to år og på S-banen en forsinkelse på godt
et år i forhold til det forudsatte i den politiske aftale fra 2009. I forhold til de
indgåede kontrakter er der tale om en forsinkelse på tre år på S-banen og to år
på fjernbanen. Installationen af de nye signalsystemer på S-banen forventes
således færdiggjort i 2021 og på fjernbanen i 2023.
Som det bemærkes af statsrevisorerne, er der risiko for yderligere forsinkelser
og fordyrelser. Derfor er der som ovenfor anført også taget en række initiativer
i forhold til styringen af programmet.
Banedanmarks styring af Signalprogrammet
Jeg har noteret mig, at Banedanmark har taget en række tiltag for dels at rette
op på styringen af Signalprogrammet, dels at tilpasse styringen til de nye tids-
planer, som blev offentliggjort i oktober 2016.
Af statsrevisorernes beretning fremgår det, at dele af Signalprogrammet har
været under løbende genplanlægning siden 2014 på grund af uenighed mellem
Banedanmark og leverandørerne om, hvorvidt tidsplanerne kunne overholdes,
og at dette har haft styringsmæssige konsekvenser. Herudover kritiseres det, at
der først i 2016 er foretaget en genplanlægning af hele programmet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Rigsrevisionens beretning om beretning om forsinkelse af Signalprogrammet, Maj 2017 samt notat og ministerens svar
2003079_0003.png
Set i tilbageblik må det konkluderes, at de oprindelige tidsplaner har været for
optimistiske, og at det har krævet en større indsats, før alle parter er nået frem
til denne konklusion. Mens den genplanlægning, som har været i gang siden
2014, har været koncentreret om at håndtere forsinkelse af enkelte delmilepæ-
le, er der i 2016 gennemført en genplanlægning af hele programmet. Banedan-
mark har i perioden fulgt tæt op på de nærtstående milepæle, herunder særligt
ibrugtagningen af den første strækning på S-banen. Banedanmark har bevidst
ventet med at igangsætte genplanlægning af Signalprogrammet, indtil man
havde høstet erfaringer fra den første udrulning på S-banen, hvorefter en kon-
solideret tidsplan, der byggede på reelle erfaringer, kunne udarbejdes. På den
baggrund er der nu indlagt ekstra tid til tests og godkendelser på både fjernba-
nen og S-banen i de nye udrulningsplaner.
Det nye udgiftsestimat for Signalprogrammet har naturligt nok tiltrukket sig
opmærksomhed. Banedanmark peger på, at dette især skyldes, at programmet
bliver to år forsinket, og at Banedanmark har været nødt til at foretage en ræk-
ke ændringer i planerne. Derudover vil der komme ekstra udgifter til blandt
andet afsluttende tests og godkendelser, til drift af testlaboratorium og til do-
kumentation. Desuden er udgiften til blandt andet fiberkabler langs jernbanen
og togenes nye udstyr blevet større end Banedanmark forventede, da kontrak-
terne blev indgået i 2012. Den reservepulje på ca. 4 mia. kr., som var afsat, er
ikke brugt endnu, men den prognose, som Banedanmark og KPMG har udar-
bejdet, viser, at det forventes, at den vil være brugt, når projektet er afsluttet. I
det omfang der opstår nye uforudsete fordyrelser, vil der skulle tilføres midler
udefra, hvis ikke der findes besparelser, der kan bidrage til en projektreserve.
Afsøgningen af besparelsestiltag indgår i før omtalte igangsatte review.
I forhold til den i beretningen rejste kritik af Banedanmarks styring af Signal-
programmet har Banedanmark medgivet, at Signalprogrammets dokumentati-
on ikke har været tydelig nok og ikke har været på et tilstrækkeligt højt niveau
til, at det har været muligt at styre tilstrækkeligt effektivt på sammenhængen
mellem tid, aktiviteter og økonomi. Det er Banedanmark i fuld gang med at
rette op på, således at sammenhængen mellem Signalprogrammets betalings-
planer, tidsplaner og økonomistyringsmodel bliver tydelig i opfølgningen. Både
Banedanmark og Banedanmarks leverandører har undervurderet, hvor omfat-
tende og kompleks opgaven med især dokumentation er.
Banedanmark har også medgivet, at det forhold, at fokus har været på nærtstå-
ende milepæle og den første strækning har betydet, at vurderingen af konse-
kvenserne af forsinkelserne for det samlede program i en periode er blevet
nedprioriteret.
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Rigsrevisionens beretning om beretning om forsinkelse af Signalprogrammet, Maj 2017 samt notat og ministerens svar
2003079_0004.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets tilsyn
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Transportministeriets departement
ikke i tide har forholdt sig mere kritisk til Banedanmarks oplysninger om pro-
grammets fremdrift.
Denne kritik tages til efterretning. Som det dog også konstateres i beretningen,
er departementets tilsyn med Signalprogrammet løbende blevet intensiveret, i
takt med at oplysninger er tilgået departementet. Det gælder eksempelvis over-
skridelsen af en kritisk milepæl på S-banen i december 2014, hvorefter tilsynet
med S-banen i januar 2015 blev intensiveret. Tilsynet er siden da blevet udvidet
til at omfatte hele Signalprogrammet fra og med august 2015, netop som en
reaktion på indkomne oplysninger om fremdrift og Signalprogrammets gene-
relle stade. Det er et vedvarende arbejde at tilpasse tilsynet til Signalprogram-
mets udvikling.
Det bemærkes af statsrevisorerne, at departementet ikke i tilstrækkelig grad
har efterspurgt og sikret sig informationer, der underbygger eller sandsynlig-
gjorde Banedanmarks vurderinger af realismen i tidsplanen. Som det fremgår
af beretningen fandt departementet i 2. halvår af 2015, at man ikke var i stand
til at komme til bunds i spørgsmålet om konsekvenserne for tidsplanen. De
stigende problemer i Signalprogrammet var en væsentlig medvirkende faktor
til, at det i november 2015 blev besluttet, at der i forbindelse med udløbet af
Banedanmarks administrerende direktørs åremål i marts 2016 var behov for
nye kompetencer i Banedanmark. Den nye administrerende direktørs tiltrædel-
se blev fremrykket til medio februar 2016 blandt andet ud fra hensynet om at
sikre ledelsen af Signalprogrammet.
Rigsrevisionen anfører i beretningen,
”at departementet på et overordnet plan
skal følge op på, om Banedanmark leverer de ønskede resultater. Samtidigt er
det vigtigt, at departementet sikrer, at der tages hånd om væsentlige forhold,
der udfordrer Banedanmarks opgaveløsning.” Den sidstnævnte indsats, hvor
der har været og fortsat tages hånd om væsentlige forhold, der udfordrer Ba-
nedanmarks opgaveløsning i forhold til Signalprogrammet, fylder dog ikke ret
meget i beretningen. Dette arbejde udgør en stor del af departementets tilsyns-
indsats, og tilsynet er med til at sikre løsning af konkrete problemstillinger med
potentielle forsinkende konsekvenser for Signalprogrammet.
Departementet har således i sit løbende tilsyn aktivt taget del i løsningen af en
række konkrete problemer i forhold til Signalprogrammet, navnlig for så vidt
angår udviklingen i EU’s regler på området og relationerne til andre interessen-
ter, herunder DSB og andre jernbanevirksomheder.
Samlet set vil jeg tilslutte mig den bekymring, som statsrevisorernes kritik giver
anledning til, for så vidt angår de fortsatte risici for forsinkelse og fordyrelse.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Rigsrevisionens beretning om beretning om forsinkelse af Signalprogrammet, Maj 2017 samt notat og ministerens svar
2003079_0005.png
Jeg har derfor som anført indledningsvist taget en række initiativer med hen-
blik på at reducere disse risici.
En kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen.
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen