Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 175
Offentligt
Statsrevisorerne 2016-17
Beretning nr. 9 Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 3. april 2017
Offentligt
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
3 . april 2017
2017-1012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 9/2016 om forsinkelsen af
Signalprogrammet
Statsrevisorerne har ved brev af 2. februar 2017 fremsendt Beretning nr.
9/2016 om forsinkelsen af Signalprogrammet og anmodet om min redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Som beretningen korrekt gør rede for, er udskiftningen af signalsystemerne på
jernbanen desværre blevet forsinket. Statsrevisorernes kritik er både alvorlig og
klar, og jeg vil derfor gerne starte med at redegøre for de konkrete tiltag, som er
taget.
Som allerede udmeldt ved offentliggørelsen af statsrevisorernes behandling af
Rigsrevisionens beretning 25. januar 2017 vil jeg skærpe kontrollen med Sig-
nalprogrammet.
Statsrevisorerne peger på, at der fortsat er store risici for fordyrelse og forsin-
kelse af Signalprogrammet, hvilket nødvendiggør en stram styring. Der er der-
for, siden Rigsrevisionen afsluttede sin undersøgelse, taget en række skridt til
at styrke tilsynet med Banedanmark og Signalprogrammet, og vi vil løbende se
på, om der er behov for yderligere at skærpe tilsynet.
Banedanmark har også strammet kontrollen af leverancerne fra leverandørerne
og gennemfører en strammere økonomistyring, som sikrer den sammenhæng
mellem aktivitet, tid og økonomi, som Rigsrevisionen i sin beretning til statsre-
visorerne efterspørger.
Der vil endvidere blive foretaget en ekstern kvalitetssikring af tidsplaner og
økonomi i forhold til den gennemførte genplanlægning af Signalprogrammet.
Denne undersøgelse vil omfatte et egentligt review af Signalprogrammet med
fokus på fremadrettede forbedringsforslag og besparelsesmuligheder.
Jeg har i den forbindelse bedt Banedanmark om at undersøge, om man kan
gøre yderligere for at fjerne risiko fra programmet. Jeg har stillet spørgsmålet:
”Hvordan kan vi i videst muligt omfang undgå at være ’first mover’?”