Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2003044_0001.png
Statsrevisorerne 2016-17
Beretning nr. 9 Rigsrevisionens notat af 3. maj 2017
Offentligt
Rigsrevisionens notat om beretning om
forsinkelsen af
Signalprogrammet
Maj 2017
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Rigsrevisionens beretning om beretning om forsinkelse af Signalprogrammet, Maj 2017 samt notat og ministerens svar
2003044_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 9/2016 om forsinkelsen af Signalprogrammet
Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 3. april 2017
3. maj 2017
RN 1503/17
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som transport-, bygnings- og boligmi-
nisteren (herefter transportministeren) har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsre-
visorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Transportministeren har oplyst, at han har taget Statsrevisorernes kritik til efterret-
ning. Ministeren tilslutter sig samlet set den bekymring, som Statsrevisorernes kritik
giver anledning til, for så vidt angår de fortsatte risici for forsinkelse og fordyrelse af
Signalprogrammet. Ministeren oplyser, at han derfor har taget en række initiativer
med henblik på at reducere disse risici.
Rigsrevisionen vil følge op på ministerens initiativer og orientere Statsrevisorerne
om:
resultaterne af Transport-, Bygnings- og Boligministeriets eksterne kvalitetssik-
ring af Signalprogrammets nye tidsplaner og økonomi, herunder planerne for at
reducere risikoen forbundet hermed
hvorvidt Banedanmark etablerer et solidt grundlag for at vurdere, om Signalpro-
grammets tidsplaner fremadrettet kan overholdes, herunder sikrer sammenhæng
mellem aktiviteter, tid og økonomi
hvorvidt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets departement sikrer, at oplys-
ninger fra Banedanmark, herunder i orienteringer til Folketinget, afspejler Signal-
programmets aktuelle fremdrift.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Rigsrevisionens beretning om beretning om forsinkelse af Signalprogrammet, Maj 2017 samt notat og ministerens svar
2003044_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2017 en beretning om forsinkelsen af Signalprogrammet.
Beretningen handlede om Transport-, Bygnings- og Boligministeriets (herefter Transport-
ministeriet) styring af Signalprogrammet med henblik på at tage de nye signalsystemer i
brug på S-banen i 2018 og på fjernbanen i 2021. Ministeriet konstaterede i oktober 2016,
at Signalprogrammet var forsinket med op til 3 år, dvs. indtil henholdsvis 2021 og 2023.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Signalprogrammet på
daværende tidspunkt var forsinket med op til 3 år og var blevet ca. 4,4 mia. kr. dyrere end
forventet. Ifølge Statsrevisorerne havde både Transportministeriets departement og Bane-
danmark undervurderet kompleksiteten og opgaverne i Signalprogrammet. Statsrevisorer-
ne pegede på, at der fortsat var store risici for fordyrelse og forsinkelse af Signalprogram-
met, hvilket nødvendiggør en stram styring af programmet.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af transportministerens redegørelse
Banedanmarks oplysninger om fremdriften i Signalprogrammet
5. Statsrevisorerne påtalte, at Banedanmark havde haft en utilstrækkelig styring af Signal-
programmet.
Det fremgik også af beretningen, at Banedanmark i styringen af Signalprogrammet havde
haft helt utilstrækkelige oplysninger om fremdriften i forhold til tidsplanen. Banedanmarks
styring var bl.a. baseret på ukorrekte og misvisende oplysninger om fremdrift og økonomisk
forbrug, og Banedanmark havde ikke løbende kunnet vurdere, om der var direkte sammen-
hæng mellem fremdrift og betalinger til leverandørerne. Banedanmark havde også haft en
varierende og i visse tilfælde mangelfuld kontrol af, om tidsplanens milepæle var gennem-
ført. Banedanmarks vurderinger af, om tidsplanen kunne overholdes, havde derfor heller
ikke været tilstrækkeligt underbyggede.
6. Transportministeren oplyser, at han har taget Statsrevisorernes kritik til efterretning. Mi-
nisteren oplyser, at i tilbageblik må det konkluderes, at de oprindelige tidsplaner for Signal-
programmet har været for optimistiske, og at det har krævet en større indsats, før alle par-
ter nåede frem til denne konklusion. Ministeren oplyser, at Banedanmark har medgivet, at
vurderingen af forsinkelsernes konsekvenser for det samlede program i en periode har væ-
ret nedprioriteret, og at fokus har været på nærtstående milepæle og ibrugtagning af den
første banestrækning.
Ifølge ministeren har Banedanmark taget en række tiltag for dels at rette op på styringen af
Signalprogrammet, dels at tilpasse styringen til de nye tidsplaner, som blev offentliggjort i
oktober 2016. Ifølge ministeren har Banedanmark bl.a. strammet kontrollen af leverancer-
ne fra leverandørerne og gennemfører en strammere økonomistyring, som sikrer den sam-
menhæng mellem aktivitet, tid og økonomi, som Rigsrevisionen efterspurgte i beretningen.
Ifølge ministeren vil Banedanmark derudover rette op på, at Signalprogrammets dokumen-
tation ikke har været tydelig nok og ikke har været på et tilstrækkeligt højt niveau til, at det
har været muligt at styre tilstrækkeligt effektivt på sammenhængen mellem tid, aktiviteter
og økonomi. Banedanmark vil bl.a. sikre en tydelig sammenhæng mellem Signalprogram-
mets betalingsplaner, tidsplaner og økonomistyringsmodel.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Rigsrevisionens beretning om beretning om forsinkelse af Signalprogrammet, Maj 2017 samt notat og ministerens svar
2003044_0004.png
3
Ministeren oplyser derudover, at han har taget initiativ til en ekstern kvalitetssikring af Sig-
nalprogrammets nye tidsplaner og økonomi. Kvalitetssikringen skal bl.a. resultere i fremad-
rettede forbedringsforslag og besparelsesmuligheder, der kan bidrage til en projektreserve
til eventuelle nye uforudsete fordyrelser. Ministeren har i den forbindelse bedt Banedanmark
om at undersøge, om man kan gøre yderligere for at fjerne risiko fra programmet, herunder
ved i videst muligt omfang at undgå at være ”first mover” (Rigsrevisionen forstår i denne sam-
menhæng ”first mover”, som at være først til at bruge helt ny teknologi ved etablering af de
nye signalsystemer). Ifølge ministeren vil Banedanmark præsentere en plan for dette, som
kan indgå i den eksterne kvalitetssikring.
7. Rigsrevisionen finder transportministerens initiativer nødvendige for at mindske risikoen
for, at Signalprogrammet bliver yderligere forsinket og fordyret og dermed medfører yderli-
gere negative konsekvenser for andre baneprojekter. Rigsrevisionen vil følge resultaterne
af Transportministeriets eksterne kvalitetssikring af Signalprogrammets nye tidsplaner og
økonomi, herunder planerne for at reducere risikoen forbundet hermed.
Rigsrevisionen vil derudover følge, om Banedanmark etablerer et solidt grundlag for at vur-
dere, om Signalprogrammets tidsplaner fremadrettet kan overholdes, herunder sikrer sam-
menhæng mellem aktiviteter, tid og økonomi. Rigsrevisionen vil konkret følge op på dette
ved at vurdere:
om Banedanmark har sikret sammenhæng mellem leverandørernes betalingsplaner og
Signalprogrammets tidsplaner
om Banedanmark har overblik over og sikkerhed for leverandørernes fremdrift i forhold
til tidsplanernes milepæle
om Banedanmarks opfølgning på det økonomiske forbrug i Signalprogrammet afspejler
leverandørernes reelle fremdrift
om Banedanmark har sikret overblik over og forholdt sig til fremdriften i de enkelte pro-
jekter i Signalprogrammet i forhold til programmets overordnede tidsplan.
Transportministeriets departements opfølgning på fremdriften i Signalprogrammet
8. Statsrevisorerne fandt det kritisabelt, at Transportministeriets departement ikke i tide
havde forholdt sig mere kritisk til Banedanmarks oplysninger om programmets fremdrift.
9. Transportministeren oplyser, at han har taget Statsrevisorernes kritik til efterretning. Mi-
nisteren oplyser, at Transportministeriets departements tilsyn med Signalprogrammet lø-
bende er blevet intensiveret, i takt med at oplysninger om programmet er tilgået departe-
mentet, og at det er et vedvarende arbejde at tilpasse tilsynet til programmets udvikling.
Ministeren oplyser, at han vil skærpe kontrollen med Signalprogrammet, og at der allerede
er taget en række skridt til at styrke tilsynet med Banedanmark og programmet. Ministeren
vil derudover løbende se på, om der er behov for at skærpe tilsynet yderligere.
Ministeren har desuden taget initiativ til, at Folketingets Transportudvalg og forligskredsen
bag Signalprogrammet orienteres månedligt om status på programmet og dets fremdrift.
10. Rigsrevisionen finder det velbegrundet, at tilsynet med Signalprogrammet ifølge trans-
portministeren er blevet styrket, og at ministeren løbende vil se på, om der er behov for at
skærpe tilsynet yderligere. Rigsrevisionen vil fortsat følge, om Transportministeriets depar-
tement sikrer, at oplysninger fra Banedanmark, herunder i orienteringer til Folketinget, af-
spejler Signalprogrammets aktuelle fremdrift.
Lone Strøm