Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 174
Offentligt
2002962_0001.png
FBSA notat til
”Høring
om udbud i byggeriet med fokus på sociale
klausuler og arbejdsklausuler”, Landstingssalen den 17. januar 2019
Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar (FBSA) takker for muligheden for at bidrage til
høringen om udbud i byggeriet arrangeret af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget i
samarbejde med Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BAT). Det er et område, som har stor
bevågenhed i foreningen, og som også støtter op om overholdelsen af FN’s verdensmål
for
bæredygtig udvikling - herunder særligt mål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst.
FBSA blev oprettet i 2014 og består af ca. 100 medlemmer, som repræsenterer hele
værdikæden i byggeriet. Vi tager afsæt i et
charter,
der i seks principper oversætter
internationale retningslinjer for samfundsansvar til den danske bygge- og anlægssektor.
Foreningen arbejder for at skabe en proaktiv byggebranche, der selv er med til at sætte
standarden for samfundsansvar i byggeriet og udvikle redskaber, som kan understøtte
indsatsen. Ift. udbud i byggeriet har vi i foreningen udviklet to relevante redskaber:
Paradigmer for samfundsansvar
FBSA har i tæt samarbejde med foreningens medlemmer og advokatvirksomhederne
Horten og Bech-Bruun (med støtte fra Realdania) udviklet
Paradigmer for udbud med
samfundsansvar.
Paradigmerne består af en række vejledninger, som med
udgangspunkt i FBSA’s charter
har til formål at hjælpe offentlige og private bygherrer og
entreprenører med at skabe dialog og stille konkrete krav om samfundsansvar til deres
leverandører.
Vi anviser med paradigmerne en vej til, hvordan samfundsansvar bedst indgår på et så
tidligt tidspunkt i processen, så tilbudsgivere på forhånd orienteres og kan indgå dialog
med bygherre om forventninger og krav. Dermed kan samfundsansvar blive et dynamisk
og forretningsmæssigt anliggende for entreprenører, rådgivere og andre leverandører til
byggeriet. En lang række bygherrer
ikke mindst offentlige
bruger klausuler i
kontrakterne, så som arbejds-, lærlinge- og sociale klausuler. Derfor indeholder
paradigmerne også bud på kontraktkrav baseret på en opsamling af eksisterende
klausuler, som forsøger at imødekomme flest mulige synspunkter fra branchen.
Paradigmerne lægger dog op til at ordregiver selv vælger, om man ønsker at anvende
klausuler eller i stedet indgår frivillige partnerskabsaftaler med henblik på fx at etablere
flere lærlingepladser som et alternativ til lærlingeklausuler. Paradigmerne er bygget op, så
man som bygherre kan vælge, hvilke temaer man ønsker at adressere, og hvor i
udbudsprocessen man finder det mest hensigtsmæssigt at sætte ind. Paradigmerne er
hermed et katalog af muligheder, hvor det vil være op til den enkelte bygherre at vurdere
egnethed og proportionalitet i forhold til det konkrete byggeprojekt.
Vi håber, at paradigmerne vil føre til genkendelige måder at regulere samfundsansvar på,
som mange bygherrer vil benytte, så vi kan mindske transaktionsomkostningerne hos
både bygherrer og tilbudsgivere. Paradigmerne kan bidrage til ordentlige løn- og
arbejdsforhold i byggeriet, styrke arbejdsmiljøet og sikkerheden, og samtidig bidrage til
jobmuligheder for flere lærlinge og socialt udsatte, som kan være med til at fremtidssikre
branchens behov for arbejdskraft.
København
10.01.2019
Side 1
BORGERGADE 111 | 1300 KØBENHAVN K | TELEFON: 7020 1271 | WWW.BYGGERIETSSAMFUNDSANSVAR.DK
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 174: Præsentationer samt udleveret notater fra udvalgets høring 17/1-19 om udbud i byggeriet
2002962_0002.png
Vejledning til bygherrer: Kontrol af løn- og arbejdsvilkår hos leverandører
Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar har herudover udviklet et
Kontrolredskab/
vejledning
til bygherrer og entreprenører, der vil undgå social dumping på deres
projekter. Redskabet kan hjælpe bygherrer med at kontrollere, om de krav, de stiller i
kontrakterne, fx i en arbejdsklausul, rent faktisk efterleves på byggepladserne. Filosofien
bygger på en risikobaseret tilgang, så ressourcerne bruges fornuftigt og kontrollen
målrettes de leverandører, som har størst risiko for ikke at have orden i sagerne.
Redskabet bygger videre på paradigmerne for samfundsansvar og på erfaringer fra en
række bygherrer og entreprenører, der arbejder systematisk med at kontrollere
leverandørers løn- og arbejdsvilkår.
Redskabet består af følgende:
1.
Et risikoskema,
der hjælper med at afklare, hvilke leverandører, der især bør
kontrolleres grundet høj risiko for, at løn- og arbejdsvilkår ikke er ordentlige.
2.
Et spørgeskema,
som kan bruges til at indsamle relevante informationer fra
leverandører om deres håndtering af løn- og arbejdsvilkår
både før
kontraktindgåelse og undervejs i byggeriet.
3.
En tjekliste
til, hvordan kontrollen kan foregå i praksis (hvorvidt en leverandørs
oplysninger er retvisende, hvilke eksterne kilder, der kan anvendes, etc.).
Vejledningen er et meget praktisk redskab til bygherrer og entreprenører, som kan bruges
til at forventningsafstemme og styrke dialogen mellem bygherre og leverandører.
Case: erfaringer fra Odense Kommune
Odense Kommune var de første til at etablere en intern Kontrolenhed ift. bekæmpelse af
social dumping, og hjælper i dag også andre kommuner på Fyn med at kontrollere de
krav, de stiller i kontrakterne. Det giver god mening, da mange mindre kommuner ikke
har ressourcerne til at udvikle den fornødne ekspertise inden for området. Kontrolenheden
deler deres erfaringer med kommuner i hele landet i håb om, at flere vil foretage kontrol
med overholdelse af kontraktkrav.
I Odense arbejder vi efter en strategi om tilstedeværelse og holdningsændring. Det har en
stor præventiv effekt, at være tilstede/på besøg på kommunens projekter og
tjenesteydelseskontrakter. Tillige giver det en unik mulighed for at skabe de fornødne
relationer til håndværkere og lign.
Indhentning af dokumentation sker alene, såfremt der er en mistanke om social dumping,
herefter har vi en dialog med leverandørerne, således vi kan få ændret deres holdning til
ikke at ville sikre ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Dokumentationskravet begrænser
sig til at omfatte Lønsedler, ansættelseskontrakter, E-indkomstkvitteringer og timesedler
samt opholds- og arbejdstilladelser.
Leverandørernes klare ønske er, at hvis kommunerne stiller krav, skal de også følge op på
overholdelsen heraf. Kommunerne skal afsætte ressourcer, men investerer man i den
blotte tilstedeværelse på bl.a. byggepladserne, er man kommet langt. Ligeledes kan man
med fordel italesætte kravene under opstartsmøderne, således opmærksomheden er vakt
Side 2
BORGERGADE 111 | 1300 KØBENHAVN K | TELEFON: 7020 1271 | WWW.BYGGERIETSSAMFUNDSANSVAR.DK
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 174: Præsentationer samt udleveret notater fra udvalgets høring 17/1-19 om udbud i byggeriet
2002962_0003.png
og leverandøren bliver bevidste om dem. Kommuner af mindre størrelse kunne med fordel
oprette en kontrolinstans med deres nabokommuner.
Side 3
Fremadrettede initiativer og forslag
FBSA har afholdt flere temamøder om redskaberne, som er blevet godt modtaget i
byggeriet. Det er dog vores erfaring, at der er brug for målrettet dialog og træning
af bygherrer og entreprenører, hvis værktøjerne aktivt skal implementeres i
branchen. Derfor planlægger vi at udvikle kurser målrettet henholdsvis offentlige
og private bygherrer samt entreprenører med fokus på træning i redskaberne.
Herudover ser vi et behov for mere konkret og sammenlignelige data, som kan
bruges til at måle leverandørers performance.
Benchmarkmodellen,
som Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering og Cabi står bag, kunne fx udvikles, så den
ikke kun indeholder data om antallet af socialt udsatte, som virksomheden
ansætter, men også om antallet af lærlinge ift. branchegennemsnittet.
Til slut mangler der også systemer til erfaringsudveksling mellem bygherrer om
leverandører, som ikke lever op til deres samfundsansvar. Videndeling er på
nuværende tidspunkt ikke systematiseret, og der mangler et system, samt en
forankring af indsatsen, som kan lette arbejdet for den enkelte bygherre.
BORGERGADE 111 | 1300 KØBENHAVN K | TELEFON: 7020 1271 | WWW.BYGGERIETSSAMFUNDSANSVAR.DK