Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 174
Offentligt
2002960_0001.png
10. januar 2019 HLB/HU
Notat
Bygherreforeningens input til høring om udbud i byggeri (og anlæg)
med særligt
fokus på sociale klausuler og arbejdsklausuler
Notatet samler Bygherreforeningens input som optakt til høringen om udbud i byggeri (og anlæg), der
afholdes af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget i samarbejde med Bygge-, Anlægs- og Trækartel-
let i Landstingssalen den 17. januar 2019. I notatet præsenteres foreløbige svar på, hvordan man som
bygherre sikrer den bedst kvalificerede rådgiver og entreprenør
med særligt fokus på sociale klausu-
ler og arbejdsklausuler jf. høringens rammesætning.
Det understreges i det følgende, at der er stor interesse for samfundsansvar i bred forstand blandt
professionelle bygherrer, at anvendelse af klausuler må ses i sammenhæng med den generelle fast-
læggelse af indkøbspolitik og udbudsstrategi i bygherreorganisationer samt at Bygherreforeningen al-
lerede har taget en række skridt til at understøtte medlemmerne arbejde med centrale områder inden
for samfundsansvar. Endelig efterlyses initiativer, der kan give større gennemsigtighed med hensyn til
bygherrers udelukkelse af leverandører, der forbryder sig mod spilleregler inden for samfundsansvar.
Samfundsansvar er fokusområde for bygherrer
De seneste 5-10 år er samfundsansvar for alvor begyndt at fylde i bevidstheden hos de professionelle
bygherrer
det omfatter i stigende grad også sociale forhold (en dimension af bæredygtighed), hvilket
aktuelt understøttes af en stærk interesse blandt bygherrer for udmøntning af FNs verdensmål.
Der er en erkendelse af, at man som bygherre kan præge udviklingen ved at stille krav
og en be-
vidsthed om den eksponering man selv risikerer, hvis man ikke håndterer problemstillingerne
(”vel-
kommen på forsiden”).
Der er forskel på hvordan fx offentlige og private bygherrer griber dette an
og ikke mindst hvordan
man følger op og sanktionerer. Men de fleste af Bygherreforeningens medlemmer stiller på en eller
anden måde krav inden for arbejdsforhold og praktikpladser. Mange anvender klausuler, men der er
også en del eksempler på frivillige aftaler og partnerskaber. Erfaringerne viser, at uanset om man ar-
bejder med frivillige modeller eller med klausuler, er dialog mellem bygherre og entreprenører nødven-
dig for at ramme det rigtige niveau og sikre opfølgning på implementeringen i praksis.
Klausuler ift. indkøbspolitik og udbudsstrategi
Når bygherrer overvejer anvendelsen af klausuler eller andre måder at påvirke leverandørerne på
(som egnethedskrav eller konkurrenceparametre), skal det ses i sammenhæng med den indkøbspoli-
tik og udbudsstrategi, som den pågældende bygherre har som organisation og formulerer for det en-
kelte projekt ud fra en lang række hensyn.
Anvendelsen af klausuler følger som regel af en politisk eller strategisk beslutning om samfundsan-
svar. Her er det vigtigt at have øje for, at bygge- og anlægsaktiviteter er anderledes end udbud af de
fleste andre typer opgaver og leverancer
både tilblivelse og produkt er mere komplekst, med samar-
bejde om definition af projektet og gennem en transaktion der strækker sig over lang tid (måneder el-
ler år). Der er tale om et betydeligt element af lokal produktion, men i stigende omfang med involve-
ring af udenlandske medarbejdere og/eller virksomheder. Bygherren er typisk på udebane ift. at gen-
nemskue forhold vedr. fx overenskomst- og ansættelsesforhold samt erhvervsuddannelser og praktik-
forløb.
Det gode købmandskab er centralt i indkøbet for både private og offentlige bygherrer, men derudover
fylder formalia om overholdelse af udbudsregler relativt meget for offentlige bygherrer. Indkøbet hand-
ler om at finde den optimale balance mellem kvalitet og pris
og bedømmelsen af tilbud sker med fo-
kus på objektive kriterier for produktet (hovedydelsen) men i stigende omfang indgår også
side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 174: Præsentationer samt udleveret notater fra udvalgets høring 17/1-19 om udbud i byggeriet
2002960_0002.png
omstændighederne omkring produktionen (biydelser). Det betyder også, at de efterfølgende indsatser
for at sikre, at stillede krav og lovede kvaliteter bliver overholdt, bliver stadigt mere afgørende for byg-
herrerne.
Der er en erkendelse af, at der skal være god sammenhæng mellem bedømmelse af tilbud og den op-
følgende indsats. Kun ved effektiv kontrol og mærkbare konsekvenser af manglende performance op-
nås reel og fair konkurrence. Der er en udvikling i gang hos mange bygherrer fra primært fokus på ud-
budssituation og at stille krav
til behovet for at investere i redskaber, der kan sikre effekt på overhol-
delse af krav. Løbende dialog og forventningsafstemning er et vigtigt element i de værktøjer, der i
disse år tages i anvendelse. Men også konsekvenser for dårlig performance.
Med udbudsloven blev der i 2016 åbnet for mere dialog i udbudsprocessen samt anvendelse af flek-
sible udbudsformer som fx udbud med forhandling. Dette er en fordel ift. at vurdere behovet for sær-
lige indsatser vedr. samfundsansvar i det enkelte projekt og hvilke krav, markedets aktører kan hono-
rere. Der er allerede gode eksempler på at sætte sociale dimensioner i spil, som fx arbejdsmiljøpro-
cesser, i denne type udbudsmodeller.
Desværre er der er stramninger på vej i udbudsreglerne vedr. anvendelsen af evalueringsmodeller,
som overimplementerer EU's regler i Danmark, og som vil tage fokus fra andre indsatser og derudover
risikerer at øge transaktionsomkostningerne i udbud (den gennemsnitlige organisation blandt Bygher-
reforeningens medlemmer omfatter kun 10 bygherrefaglige medarbejdere).
Aktuelle initiativer vedr. samfundsansvar
For offentlige bygherrer er en del af indsatserne vedr. samfundsansvar allerede reguleret i cirkulærer
og vejledninger. Bygherreforeningen har derudover på en række punkter taget initiativ til at hjælpe
både offentlige og private bygherrer:
Som medstifter af Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar
fordi vi kunne se, at der er
behov for fælles handling
og fordi det giver bedre løsninger i praksis med dialog på tværs af
værdikæden. FBSA har udviklet paradigmer til brug ifm. udbud
herunder til sociale klausuler
og arbejdsklausuler
samt kontrolmetoder med en risikobaseret tilgang til opfølgning på krav.
Med opstart af projektet
”Videncenter for praktikpladser til unge på store byggerier”,
som sæt-
ter fokus på gennem partnerskaber at forbedre samspillet mellem erhvervsskoler, bygherrer
og entreprenører. Ved anvendelse af indhøstede erfaringer får bygherrerne hjælp til at defi-
nere modeller, der reelt giver bedre match mellem elever og virksomheder og dermed øger
antallet af realiserede praktikpladser. Ikke mindst for nogle af de unge, hvis karakterer ikke
rækker til at komme ind på en erhvervsskole.
Det nye AB18-aftalesystem indeholder elementer, der gør det lettere for bygherren at agere
ift. overholdelse af pligter vedr. arbejdsforhold
med krav til entreprenører om oplysninger
vedr. anvendte underentreprenører samt mulighed for bortvisning af medarbejdere og virk-
somheder
Bygherreforeningen har derudover bedre arbejdsmiljø som mærkesag
vi slår på at man som
bygherre både løfter sit samfundsansvar og får bedre kvalitet i produktet, hvis man er proaktiv
og sætter ledelsesmæssigt fokus på arbejdsmiljø i sine projekter
bla. inspireret af positive
erfaringer fra offshorebranchen.
Ønske om platform vedr. udelukkelse
For at sikre konsekvens af manglende performance efterlyser de offentlige bygherrer en løsning i form
af en platform, der gør det nemmere at indhente viden om hvilke leverandører, som bør udelukkes ef-
ter udbudslovens principper om frivillig udelukkelse (omfatter bla. overtrædelse af miljømæssige, soci-
ale og arbejdsretlige regler).
side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 174: Præsentationer samt udleveret notater fra udvalgets høring 17/1-19 om udbud i byggeriet
2002960_0003.png
Det kræver større gennemsigtighed at undgå de virksomheder, som har udvist manglende perfor-
mance i tidligere kontraktrelationer med andre bygherrer. Hvis bygherren anvender frivillige udelukkel-
sesgrunde, påtager bygherren sig en forpligtelse til ikke at indgå kontrakter med tidligere udelukkede
virksomheder, hvilket kan være vanskeligt at leve op til i praksis, fordi den slags oplysninger i praksis
er meget arbejdskrævende at indhente.
Flere af Bygherreforeningens medlemmer har ytret et stærkt ønske om en sådan platform vedr. ude-
lukkelse. Bygherreforeningen har på den baggrund sonderet mulighederne og anbefaler, at den udar-
bejdes som videndelingsplatform fremfor i form af et centralt register. Ideen er, at man relativt nemt
kan trække på øvrige bygherrers lokale og opdaterede registreringer om de aktuelle virksomheder ifm.
et konkret udbud (svarende til aktindsigt). En bygherre kan som ordregiver vil på platformen kunne
bede om oplysninger på konkrete tilbudsgivere, og i det tilfælde at en anden ordregiver har udelukket
en specifik tilbudsgiver, kan man
i et lukket forum
udveksle information. Herefter er det op til byg-
herren selv at vurdere, om en anden ordregivers udelukkelse skal have konsekvenser i det konkrete
udbud
altså en eventuel udelukkelse.
Det kunne være en oplagt opgave for Konkurrencestyrelsen eller evt. det nye Forum for Udbud at ud-
vikle og drive platformen. Den kunne i første omgang udvikles med fokus på bygge- og anlægsprojek-
ter i Danmark (andre brancher og det internationale perspektiv kunne overvejes derudfra).
side 3 af 3