Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 174
Offentligt
Bedre offentlige udbud
BAT den 11. januar 2019.
Af Gunde Odgaard
I de seneste år har vi set forskellige offentlige udbud indenfor bygge- og anlægssektoren, hvor
man bagefter må undre sig over, hvorfor det netop var de entreprenører og udførende
virksomheder, der fik opgaverne. Målet for alle må være at få det bedst mulige byggeri med
mindst mulige problemer. Sådan er det ikke i dag!
Det gælder eksempelvis på Niels Bohr Bygningen med Inabensa. Det gælder på
Storstrømsbroen, hvor opgaven er gået til et joint venture bestående af 3 italienske
virksomheder med et noget tvivlsom ry, hvilket systematisk er afdækket af 3F’s Fagblad. Hele
tildelingsproceduren omkring metroen i København, hvor man ender med, at det stort set kun
er såkaldt vikaransatte udenlandske arbejdere, der arbejder på Metroen. Det må undre, at
dem der tildeles opgaven ikke har tænkt sig at løse den ved hjælp af egne ansatte! Det
samme er tilfældet på flere af vores såkaldte Supersygehuse! Solesi på DONG’s anlæg i
Fredericia, og vi kunne nævne mange flere, må give anledning til at revurdere de
udbudskriterier der opstilles for de virksomheder, som tilbyder at løse offentlige bygge- og
anlægsopgaver.
Udbudsreglerne bliver mere og mere matematiske med pointmodeller, to-kuvertsystemer,
bedømmelseskriterier og beregningsmodeller. Det bør have en betydning, at bygherrens
erfaring og skøn også spiller en vis selvstændig rolle. Matematiske modeller er lette at afkode
og dermed manipulere og imødekomme for de useriøse entreprenører. Så vi må stille præcise
krav i stedet for en stram styring af bedømmelseskriterier, der ofte ender med den laveste pris
i stedet for det bedste bud!
Som et første punkt i at sikre bedre udbud, bør offentlige udbud tage sit udgangspunkt i en
udbudsform, der meget mere dialogbaseret. Dialogbaseret udbudsform er naturligvis et lidt
upræcist begreb. Vi opfordrer imidlertid bygherrerne til at gøre brug af dialog før udbuddet
(tidlig markedsdialog) og til at overveje de fleksible udbudsformer som,
”udbud
med
forhandling” og
”konkurrencepræget
dialog”. Derudover kan man jf. det nye AB18-system
overveje samarbejdsformer som projektudvikling og projektoptimering, hvor entreprenørens
kompetencer bliver bragt i spil. Se nedenstående link.
https://bygherreforeningen.dk/ab18/vaerktoejer/ab18-guiden/separate-kontrakter/
https://bygherreforeningen.dk/drejebog-for-bygherrer-udbud-med-forhandling/
https://bygherreforeningen.dk/ab18/vaerktoejer/ab18-guiden/separate-kontrakter/
1