Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 174
Offentligt
Advokat Andreas Christensen
Philip Heymanns Allé 7
DK-2900 Hellerup
Tlf. +45 3334 4000
10. januar 2019
HØRING OM UDBUD I BYGGERIET, TORSDAG DEN 17. JANUAR 2019
JURIDSISKE MULIGHEDER OG RAMMER FOR SOCIALE- OG ARBEJDSKLAUSLER
1.
JURIDISKE RAMMER FOR SOCIALE- OG ARBEJDSKLAUSLER
Offentlige ordregivere kan i dag lovligt inddrage sociale og beskæftigelsesmæssige hensyn
ved udarbejdelsen af kontraktvilkår. Dette kan fx være hensynet til at inddrage lærlinge
og ledige i offentlige kontrakter eller hensynet til at sikre ansattes løn- og arbejdsvilkår.
Indholdet af klausulerne er dog begrænset af Danmarks EU-retlige forpligtelser, herunder
principperne om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet. Det betyder
blandt andet, at en klausul ikke må afskære eller gøre det vanskeligere for leverandører
fra andre EU-lande at byde på den konkrete kontrakt. Dette er til tider svært foreneligt
med den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor vi ikke har en lovbestemt mindsteløn. Klau-
sulen skal derudover være forbundet med kontraktens genstand samt overholde de kom-
munalretlige og forvaltningsretlige regler og principper om saglig og økonomisk forsvarlig
forvaltning etc.
For arbejdsklausuler oplever vi i stigende grad, at dele af de danske byggerier bygges uden
for de enkelte byggepladser. Dette medfører en øget udfordring i anvendelsen af arbejds-
klausuler for så vidt angår de dele af byggerierne, der produceres i udlandet. I disse til-
fælde er det ikke muligt for offentlige ordregivere at anvende arbejdsklausuler, da klau-
sulerne
–
som følge af udstationeringsdirektivet
1
- ikke må knyttes til ydelser, opgaver
eller produkter, der produceres i andre lande. Vi oplever i stigende grad, at store byggerier
udføres som elementbyggerier i udlandet, hvorefter delene transporteres til Danmark for
at blive monteret.
2.
ANVENDELSEN AF SOCIALE- OG ARBEJDSKLAUSULER
Uanset at en række offentlige ordregivere på nuværende tidspunkt anvender sociale- og
arbejdsklausuler ved udbud i byggeriet, oplever vi, at kun få ordregivere efterfølgende
håndhæver klausulerne. Dette skyldes blandt andet, at mange klausuler formuleres bredt,
hvorved det efterfølgende kan være svært for ordregiverne at håndhæve klausulerne.
Europa-Parlamentet og Rådets Direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udstationering af arbejdstagere
som led i udveksling af tjenesteydelser.
1