Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 173
Offentligt
Indsigelse mod brev af 15.november ,fra Transport ministeren.
Spørgsmål nr. 55
Ministerens postulat :
1. Nedskiltning af hastigheden til 90 km./t vil beløbe sig til ca. 30 sek længere transporttid for
den nævnte strækning . Det vil give en længere rejsetid på ca. 246 timer pr.dag for de
ca.25.000 køretøjer ,der kører på strækningen . Det har ministeren opgjort til en
samfundsøkonomisk effekt på ca. 14,7 mio.kr. , Den længere rejsetid anslår ministeren til
at være 5-6 større ,end gevinsten ved reduceret hastighed .Som hermed anslås til at have
en samfunds værdi på 2,3
–
2,9 mio kr.
Bemærkning til pkt.1 :
Den nævnte strækning fra Folehaven til Avedøre Havnevej er opmålt til ca. 2 kilometer
,og med politiets hjælp ,er transporttiden opgjort til ca.15 sekunder ,ved at ændre
hastigheden fra 110 km./t - til 90 km./t .
Det er således urigtigt ,som der skrives i ministersvaret ! Den længere rejsetid vil blive
reduceret med 50% , fra ca. 246 timer til 123 timer ,og den manglende samfundsmæssige
gevinst ,vil blive reduceret til ca. 7,35 mio kr.
Ministerens postulat :
2. Som der skrives i afslaget, kører der hver dag i gennemsnit ca. 50.000 biler på Holbæk
motorvejen ,gennem Hvidovre . Det er 25.000 i hver retning .
De 25.000 biler, kører fortrinsvis ind til København om morgenen/formiddag kører med
90 km/t ,på den nævnte strækning , så dem er der ingen problemer med .
Bemærkning til pkt.2 :
De 25.000 biler som kører ud af København , er ca. 5.000 af biler med folk på overførelses
indkomst , turister eller udlændinge , som på ingen måde bidrager til
samfundsøkonomien .
Så er der 20.000 biler tilbage !!!
Af de 20.000 biler ,er ca. 80% bilister, de samme som kørte ind til København om
morgenen ,for at passe deres arbejde , og nu er de på vej hjem for at hvile ud til næste
dag . De 80% eller ca. 16.000 biler/personer bidrager på ingen måde til
samfundsøkonomien det næste �½ døgn, og den længere rejsetid på ca. 15 sekunder
,mærker de sikkert ikke ,da de skal sidde i bilkø ,når de kommer Vallensbæk !
Så er der 4.000 biler tilbage ! der svarer til 16% af de 25.000 som ministeren påstår
bidrager til samfundsøkonomien .
16% af de 7,35 mio samfunds kroner , er nu blevet reduceret til ca. 1,2 mio kr.
Nu er gevinsten ved at sætte hastigheden ned til 90 km./t lige pludselig blevet ca.
dobbelt så stor ,i forhold til manglende arbejdsgevinst .