Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2001743_0001.png
JANUAR 2019
REGION SJÆLLAND
RUTE 54,
NÆSTVED-RØNNEDE
GENBEREGNING - RESUME OG TEKNISKE NOTATER
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
JANUAR 2019
REGION SJÆLLAND
RUTE 54,
NÆSTVED-RØNNEDE
GENBEREGNING - RESUME OG TEKNISKE NOTATER
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A117892
KRP0040084
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.1
8. januar 2019
Resume og tekniske notater
KRP
JCB
KRP
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0005.png
RUTE 54, NÆSTVED RØNNEDE
5
COWI har for Region Sjælland gennemført en genberegning af trafikprognoser
og den samfundsøkonomiske nytte af en udbygning af Rute 54 Næstved-Røn-
nede til motorvej. Genberegning baseret på vækst i efterspørgslen svarende til
den faktiske trafikudvikling fra 2010 til og med 2018, viser en forbedring af
samfundsøkonomien fra 3,9% til 5,3%. Genberegning baseret på trafikvækst-
prognosen i Landstrafikmodellen 1.2 viser en forbedring af samfundsøkonomien
fra 3,9% til 4,5%.
Genberegningen er dokumenteret i tre dele:
Resume
Teknisk notat, fase 1
Teknisk notat, fase 2
I resuméet opsummeres de to tekniske notater.
Teknisk notat fase 1 er en opdatering af trafiktal og trafikprognoser for rute 54.
Teknisk notat fase 2 er en genberegning af de samfundsøkonomiske nøgletal på
baggrund af de opdaterede trafiktal og trafikprognoser.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040084NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0006.png
REGION SJÆLLAND
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
TLF
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
RESUME
FAX
WWW
INDHOLD
1
2
3
Baggrund
Genberegningen
Konklusioner
1
2
4
1
Baggrund
COWI har for Region Sjælland gennemført en genberegning af trafikprognoser
og den samfundsøkonomiske nytte af en udbygning af Rute 54 Næstved-Røn-
nede til motorvej. Genberegning baseret på vækst i efterspørgslen svarende til
den faktiske trafikudvikling fra 2010 til og med 2018, viser en forbedring af
samfundsøkonomien fra 3,9% til 5,3%. Genberegning baseret på trafikvækst-
prognosen i Landstrafikmodellen 1.2 viser en forbedring af samfundsøkonomien
fra 3,9% til 4,5%. Dette notat er et resumé af genberegningen.
VVM-undersøgelse
I 2015 og 2016 gennemførte Vejdirektoratet en VVM-undersøgelse af alternative
forslag til udbygning af Rute 54 Næstved-Rønnede. Se "Rute 54 Næstved-Røn-
nede, Sammenfattende rapport, VVM-redegørelse, Vejdirektoratet Rapport 566
2016" som tilgængelig på Vejdirektoratets hjemmeside. COWI gennemførte
trafikberegninger for Vejdirektoratet i forbindelse med VVM-undersøgelsen.
Efter offentlig høring indstillede Vejdirektoratet 5. april 2017 at "Forslag A i
VVM-undersøgelsen lægges til grund for en beslutning om at udbygge Rute 54 til
motorvej". Den 19. april 2017 aftalte regeringen og et flertal af Folketingets par-
tier at følge Vejdirektoratets indstilling, men der blev ikke truffet beslutning om
finansiering og igangsætning af projektet.
Indstilling
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A117892
KRP0040083
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.1
4. januar 2019
Næstved-Rønnede Trafik- og
samfundsøkonomi
KRP
JCB
KRP
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0007.png
2
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Den samfundsøkonomiske forrentning af forslag A er beregnet til 3,9% i VVM-
undersøgelsen og indstillingen på basis af trafikvækstforudsætninger i den så-
kaldte landstrafikmodel version 1.1 (LTM1.1). I indstillingen skriver Vejdirekto-
ratet, at vækstforudsætningerne "har vist sig at være i den lave ende, når man
ser på den faktiske trafikvækst". I forbindelse med VVM-undersøgelsen har Vej-
direktoratet gennemført en følsomhedsberegning med højere trafikvækst, hvil-
ket resulterede i en intern rente på 5,5%.
2
2015-2018
Genberegningen
Indledningsvis er der indsamlet historiske trafiktællinger for Rute 54 i perioden
2010 til 2018, for så vidt muligt at sammenholde VVM-undersøgelsens trafik-
prognoser med den reelle trafikudvikling. Det viser sig, at den historiske trafik-
stigning på Rute 54 har være 2,4% pr. år både i perioden fra 2015 til 2018 efter
VVM-undersøgelsen og i perioden fra 2010 til 2015 før VVM-undersøgelsen. I
VVM-undersøgelsen var forudsat en væsentligt lavere trafikstigning på 0,8% pr.
år i perioden fra 2015 til 2025. Den reelle trafikvækst fra 2015 til 2018 har væ-
ret i samme størrelsesorden som VVM-undersøgelsens vækst fra 2015 til 2025.
Samlet bekræfter det således, at væksten i VVM-undersøgelsens trafikprognoser
"har vist sig at være i den lave ende".
Forudsætningerne vedr. åbnings-år, anlægsomkostninger, drift- og vedligehol-
delsesomkostninger mm. er uændret i forhold til VVM-undersøgelsen, bortset fra
justering til prisniveau 2018 på basis af de relevante prisindekser.
Genberegningen er gennemført med to alternative scenarier for den fremtidige
generelle vækst i trafikken eller efterspørgslen efter trafik.
Scenarie 1
I scenarie 1 er forudsat at trafikken alt andet lige stiger med 2,4% pr. år sva-
rende til den historiske trafikvækst. Alt andet er dog ikke lige idet trængslen i
fremtiden stiger mere eller mindre, afhængig af om vejnettet udbygges. I basis-
situationen uden udbygning af Rute 54 er beregnet og forudsat en trafikvækst
på Rute 54 på 2,0% pr. år i perioden 2018-2025 og 0,5% pr. år i perioden
2025-2035. I basissituationen reduceres væksten dels pga. ændret rutevalg og
dels pga. egentlig undertrykning af trafik.
Scenarie 2
Scenarie 2 tager udgangspunkt i trafikprognosen i den nyeste tilgængelige ver-
sion af Landstrafikmodellen (LTM1.2). En nyere version (LTM2.0) er under ud-
vikling, af-testning og udrulning, men den er ikke tilgængelig endnu for COWI
og andre potentielle brugere udenfor udvikler- og testmiljøet.
I basisscenariet i LTM1.2 er beregnet en trafikvækst på Rute 54 på 1,1% pr. år i
perioden 2015-2025. LTM1.2 underberegner som udgangspunkt trafikken på
Rute 54 med ca. 10%. Prognosen i scenarie 2 tager udgangspunkt i den reelle
trafik i 2018 suppleret med forudsætningen fra LTM1.2 om en vækst i trafikken
på 1,1% pr. år efter 2018. I basissituationen uden udbygning af Rute 54 er be-
regnet og forudsat en mindre trafikvækst pga. øget trængsel og ændret rute-
valg.
Generelt
For begge scenarier er gennemført trafikberegninger i en basissituation uden ud-
bygning af Rute 54 og en projektsituation med udbygning af Rute 54 svarende
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0008.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
3
til forslag A i VVM-undersøgelsen. For begge scenarier er gennemført trafikbe-
regninger for 2025 og for 2035 med ovennævnte forudsætninger om væksten i
efterspørgslen frem til 2035. Efter 2035 er
som praksis - forudsat nulvækst i
trafikken.
Resultaterne af den samfundsøkonomiske analyse er resumeret i Tabel 1, hvor
resultaterne fra VVM-undersøgelsen er sammenstillet med resultaterne fra gen-
beregningen. Genberegningen medfører bedre samfundsøkonomiske nøgletal
end i VVM-undersøgelsen. Nettonutidsværdien øges fra 73 mio. kr. til henholds-
vis 801 og 382 mio. kr. Den interne rente øges fra 3,9% til henholdsvis 5,3% og
4,5%.
Tabel 1
Samfundsøkonomiske beregninger
mio. DKK
Forskel og effekt af
TERESA version og enhedspriser
Prisniveau
Trafikprognose
Anlægsomkostninger og restværdi i alt:
Drifts- og vedligeholdelseseffekter i alt:
Brugereffekter i alt:
Gener i anlægsperioden i alt:
Eksterne effekter i alt:
Øvrige konsekvenser i alt:
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone*
VVM-
undersøgelsen
2016
4.03
2016
2016
-1.313
-153
1.500
-28
45
23
73
3,9%
0,06
Genberegningen
2018
Scenarie 1
4.06
2018
2018
-1.558
-180
2.151
-32
67
353
801
5,3%
0,58
Scenarie 2
4.06
2018
2018
-1.558
-180
1.862
-32
101
190
382
4,5%
0,25
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0009.png
4
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
3
Praksis
Konklusioner
Trafikprognoserne og den samfundsøkonomiske analyse i genberegningen følger
Transportministeriets vejledninger og Vejdirektoratets praksis i lignende opga-
ver. Princippet og beregningsgangen i scenarie 2 svarer til VVM-undersøgelsen,
men der er indikationer af, at prognoserne er "i den lave ende". Landstrafikmo-
dellens nye version (LTM2.0) forventes tilgængelig i starten af 2019, hvilken for-
mentlig betyder, at grundlaget for fremtidige trafikprognoser vil være anderle-
des.
2010-2015-2018
Der er ingen tvivl om, at VVM-undersøgelsens forventninger om væksten på
Rute 54 i perioden 2015-2018 ikke har svaret til den reelle vækst, som har væ-
ret noget større.
Der er heller ingen tvivl om, at LTM1.2 underberegner trafikken i 2018 på Rute
54 med ca. 10%.
2019-
Det vanskelige spørgsmål er, hvordan trafikken udvikler sig i 2019 og fremover.
I scenarie 2 er der kun korrigeret for undervurderingen i LTM1.2 frem til 2018,
men spørgsmålet er, om væksten i LTM1.2 efter 2018 også er undervurderet.
I scenarie 1 er forudsat, at den historiske vækst på 2,4% pr. år fortsætter, hvis
vejnettets kapacitet udbygges i takt med det stigende behov. Spørgsmålet er
om det er realistisk. Der er dog intet, der tyder på, at vi er ved at nå en form for
mætning, hvor væksten reduceres.
Samlet set viser genberegning af samfundsøkonomien baseret på opdatering af
prisniveau og de faktiske tal for trafikvæksten en forbedring af samfundsøkono-
mien for udbygning af rute 54 i forhold til VVM-undersøgelsen.
Genberegning baseret på vækst i efterspørgslen svarende til den faktiske trafik-
udvikling fra 2010 til og med 2018, viser en forbedring af samfundsøkonomien
fra 3,9% til 5,3%. Genberegning baseret på trafikvækstprognosen i Landstrafik-
modellen 1.2 viser en forbedring af samfundsøkonomien fra 3,9% til 4,5%.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0010.png
REGION SJÆLLAND
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
TLF
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
TEKNISK NOTAT, FASE 1
FAX
WWW
INDHOLD
1
2
3
4
5
6
7
Baggrund
Faktisk trafik og trafikvækst 2010-2018
Trafikprognoser 2025 og forudsætninger
Tidsgevinster og samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi (TERESA)
Metoder og forudsætninger for en eventuel
(gen)beregning af samfundsøkonomien
Konklusion
2
3
5
9
12
13
17
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A117892
KRP0040079
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.3
4. januar 2019
Næstved-Rønnede
Trafik og samfundsøkonomi
KRP
JCB/JJD
KRP
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0011.png
2
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
1
VVM-undersøgelse
Baggrund
I 2015 og 2016 gennemførte Vejdirektoratet en VVM-undersøgelse af alternative
forslag til udbygning af Rute 54 Næstved-Rønnede. Se "Rute 54 Næstved-Røn-
nede, Sammenfattende rapport, VVM-redegørelse, Vejdirektoratet Rapport 566
2016" som tilgængelig på Vejdirektoratets hjemmeside.
Efter offentlig høring indstillede Vejdirektoratet 5. april 2017 at "Forslag A i
VVM-undersøgelsen lægges til grund for en beslutning om at udbygge Rute 54 til
motorvej". På baggrund af høringssvarene indstilledes desuden 3 mindre juste-
ringer af forslag A. Den 19. april 2017 aftalte regeringen og et flertal af Folketin-
gets partier at følge Vejdirektoratets indstilling og at afsætte en pulje til forlods-
overtagelser af ejendomme i den valgte linjeføring, men der blev ikke truffet be-
slutning om finansiering og igangsætning af projektet.
Den samfundsøkonomiske forrentning af forslag A er beregnet til 3,9% i VVM-
undersøgelsen på basis af trafikvækstforudsætninger i den såkaldte landstrafik-
model version 1.1. Det har vist sig "at vækstforudsætningerne i modellen er i
den lave ende", som Vejdirektoratet skriver i indstillingen i 2017. Bl.a. derfor er
Region Sjælland interesseret i en revurdering af den interne rente. I første om-
gang er aftalt at COWI i fase 1:
Indstilling
Fase 1
Fase 2
Indsamler data om den faktiske trafikvækst
Sammenstiller den faktiske trafikvækst med væksten som forudsat i VVM-
undersøgelsen
Resumerer andre forudsætninger for den samfundsøkonomiske beregning i
VVM-undersøgelsen
Derefter tages der stilling til om og eventuelt hvordan der skal gennemføres en
fase 2 med genberegning af de samfundsøkonomiske nøgletal.
Fase 1 dokumenteres i dette interne tekniske arbejdsnotat. Arbejdsnotatet er
udarbejdet til møde den 14. november, som input til diskussion og beslutning af
metode og forudsætninger for en eventuel fase 2. Efterfølgende er kun udført
kosmetiske revisioner af notatet.
Formål med notatet
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0012.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
3
2
Faktisk trafik og trafikvækst 2010-2018
De nyeste trafiktællinger langs Rute 54 mellem Næstved og Rønnede fremgår af
Tabel 1. Placeringen af tællingerne og årsdøgntrafikken er indikeret på Figur 1,
sammen med andre nærliggende og ældre tællinger.
Hverdagsdøgntrafikken (HDT) i 2018 varierede fra ca. 20.000 køretøjer/døgn
ved Næstved til ca. 16.000 køretøjer/døgn vest for Sydmotorvejen ved Røn-
nede.
Årsdøgntrafikken (ÅDT) er 0-10% mindre end hverdagsdøgntrafikken (HDT).
Gennemsnitshastighederne varierer
som forventet
ned til 46 km/t i Holme
Olstrup og op til 77 km/t uden for byområderne.
Tabel 1
Nyeste trafiktællinger langs Rute 54 mellem Næstved og Rønnede (Kilde: MASTRA 1. nov. 2018)
Kilo-
Adm. me-
vejnr ter
614
5
614
7
614
7
614
8
614
16
Me-
ter
800
670
950
915
0
Lokalitet
Vest for Holme Olstrup
Vest for Olstrupvej
Øst for Olstrupvej
Øst for Holme Olstrup
Vest for M30
År
2018
2017
2017
2018
2018
Talte
dage
ÅDT
296,8 18.400
8,1 17.656
8 16.597
283,4 17.200
88,1 16.323
HDT
20.002
19.897
18.628
18.577
16.295
Gennem-
snits-
hastighed
(km/t)
77
49
46
60
77
Figur 1
Tællelokaliteter langs Rute 54 mellem Næstved og Rønnede (Kilde: VD.DK nov. 2018)
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0013.png
4
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Trafiktællinger for perioden 2010 til 2018 ved tællestationen øst for Holme Ol-
strup fremgår af Tabel 2. Placeringen af tællestationen og årsdøgntrafikken er
indikeret på Figur 2.
År 2010 er interessant for at få et rimeligt spænd af år og fordi Landstrafikmo-
dellen (LTM) tager udgangspunkt i trafikken i 2010. År 2015 er speciel interes-
sant fordi VVM-undersøgelsen (Sjællandsmodellen) tager udgangspunkt i trafik-
ken i 2015. År 2018 er - naturligt nok - de nyeste trafiktællinger. De opregnede
trafiktal for 2018 kan ændre sig marginalt, når året er omme.
Hverdagsdagsdøgntrafikken (HDT) er steget i alle årene, som det fremgår af Ta-
bel 2. Hverdagsdøgntrafikken er steget med 2,4% om året i gennemsnit i hele
perioden 2010 til 2018, og med de samme 2,4% om året i perioden 2015 til
2018 efter VVM-undersøgelsen.
Gennemsnitshastigheden har været jævnt faldende fra 64 km/t i 2010 til 60
km/t i 2018, hvilket indikerer stigende trængselsproblemer.
Tabel 2
Trafiktællinger på Rute 54 øst for Holme Olstrup i perioden 2010-2018 (Kilde: MASTRA 1. nov. 2018)
Adm.
vejnr
614
614
614
614
614
614
614
614
614
Kilo-
me-
ter
8
8
8
8
8
8
8
8
8
Me-
ter
915
915
915
915
915
915
915
915
915
Lokalitet
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
Øst for Holme Olstrup
År
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Talte
dage ÅDT
HDT
315 14.231
15.373
338 14.413
15.697
329 14.543
15.876
326 14.881
16.084
341 15.016
16.407
363 15.677
17.284
363 15.919
17.455
364 16.637
18.235
283 17.200
18.577
Gennem-
snits-
Stigning
hastighed HDT
(km/t)
(%p.a.)
64
64
2,1%
63
1,1%
62
1,3%
61
2,0%
61
5,3%
60
1,0%
59
4,5%
60
1,9%
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0014.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
5
Figur 2
Tællelokaliteten øst for Holme Olstrup (Kilde: VD.DK nov. 2018)
3
Trafikprognoser 2025 og forudsætninger
Prognosehorisonten som primært anvendt i VVM-undersøgelsen er 2025.
Trafikprognoserne i VVM-undersøgelsen er baseret på trafikberegninger med
Sjællandsmodellen efter tællekalibrering mod trafiktællinger fra 2015 og med
vækstforudsætninger for perioden 2015 til 2025 som i Landstrafikmodellen ver-
sion 1.1 (LTM1.1).
Sjællandsmodellen
Sjællandsmodellens kerneområde er Sjælland uden for Hovedstadsområdet in-
klusiv Lolland, Falster og Møn, som det er illustreret på Figur 3. Hovedstadsom-
rådet er inkluderet men detaljeringsgraden er mindre. Broer og færgeforbindel-
ser til Fyn, Jylland, Sverige og Tyskland er inkluderet som port-zoner.
Sjællandsmodellen er oprindelig udviklet i et samarbejde mellem de daværende
Vestsjællands og Storstrøms amter på basis af bl.a. trafikmodeller for Næstved,
Holbæk og Slagelse. Modellen er løbende forbedret i forbindelse med bl.a. VVM-
undersøgelserne for Rute 23 Skovvejen etape 1, 2 og 3 mellem Holbæk og Ka-
lundborg, forundersøgelsen vedr. Rute 9 mellem Nakskov og Maribo, forunder-
søgelsen vedrørende Rute 22 mellem Slagelse og Næstved, forundersøgelse af
Rute 54 mellem Næstved og Rønnede, VVM-undersøgelsen af alternative vejløs-
ninger for Storstrømsforbindelsen og VVM-undersøgelsen af Rute 54 mellem
Næstved og Rønnede.
Sjællandsmodellen er løbende forbedret som nødvendig og hensigtsmæssig i
forbindelse med de mange projekter. Som det fremgår af Figur 3 er beregnings-
vejnettet detaljeret i korridorer langs f.eks. Rute 22, Rute 23 og Rute 54. Model-
lens trafikzoner er tilsvarende detaljerede i ovennævnte korridorer og byer som
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0015.png
6
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Næstved, Slagelse og Holbæk. Modellens kerneområde er opdelt i ca. 500 trafik-
zoner med trafik imellem de i alt 500*500 kombinationer af fra-zoner (origin) og
til-zoner (destination).
Figur 3
Sjællandmodellens beregningsvejnet
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0016.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
7
Sjællandsmodellen er en rutevalgsmodel inkl. en trafikspringsmodel. Sjællands-
modellen er anvendt til beregning at rutevalg og trafikspring for alternative pro-
jektforslag.
Kalibrering
Sjællandsmodellen er i forbindelse med VVM-undersøgelsen opdateret og kali-
breret således:
Landstrafikmodellens OD tabeller (Origin-Destination tabeller) for person-,
vare- og lastbiltrafik i 2015 er opsplittet fra Landstrafikmodellens ca. 100
zoner i Sjællandsmodellens kerneområde til Sjællandsmodellens ca. 500 zo-
ner i samme område og overført til Sjællandsmodellen
I Sjællandsmodellens vejnet er indlæst trafiktællinger på stækningerne i en
korridor omkring Rute 54 mellem Næstved og Rønnede og på udvalgte an-
dre overordnede veje
OD tabellerne er kalibreret og opregnet på grundlag af trafiktællingerne i en
automatisk iterativ proces med rutevalgsberegning, sammenligning af talt
og beregnet trafik og justering af OD tabellerne indtil den beregnede trafik
svarer rimeligt til den talte trafik.
I forbindelse med kalibreringen af 2015 modellen er OD-tabellerne fra Landstra-
fikmodellen opregnet med 10-15% afhængig af OD-kombination. Talt trafik og
beregnet trafik før- og efter kalibreringen på strækningen øst for Holme Olstrup
fremgår af Tabel 3. Resultatet af kalibreringen er en model, der med rimelig nøj-
agtighed kan beregne trafikken i 2015, og dermed er skabt et fundament for
prognoseberegninger.
Prognosemodel
Prognosemodellen som indlejret i Sjællandsmodellen og som anvendt i VVM-
undersøgelsen er opbygget således:
Den relative vækst 2015-2025 (vækstfaktorer) mellem alle kombinationer
af Origin og Destination som beregnet på grundlag af Landstrafikmodellens
prognoser for basisscenarierne for henholdsvis 2025 og 2015 er indlæst i
Sjællandsmodellen som et udtryk for den forventede generelle vækst som
funktion af socioøkonomiske parametre og forudsætninger (dvs. befolk-
ningsprognoser, bilejerskabsprognoser og mange andre socioøkonomiske
parametre som indlejret i Landstrafikmodellen)
Et beregningsvejnet for basisscenariet i 2025 er etableret på basis af 2015
vejnettet ved at supplere med besluttede og finansierede vejprojekter. Se
Figur 4.
Beregningsvejnet for projektscenariet 2025 er etableret på grundlag af ba-
sisscenariet 2025 som i VVM-undersøgelsen.
Den generaliserede rejseomkostning mellem alle kombinationer af origin og
destination beregnes i Sjællandsmodellens rutevalgsmodel for basisscena-
riet og alle prognosescenarier.
Der beregnes et projektafhængig trafikspring for personbiler med en elasti-
citetsmodel og en elasticitet på -0,5. En reduktion af rejseomkostningen på
1% medfører således en stigning i trafikken på 0,5%.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0017.png
8
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Endelig beregnes trafikken mellem alle kombinationer af origin og destina-
tion som trafikken i 2015 gange med den projektuafhængige vækst fra
Landstrafikmodellen og den projektafhænge vækst som beregnet i Sjæl-
landsmodellen (trafikspringet) og den resulterende trafik på alle stræknin-
ger i vejnettet beregnes med Sjællandsmodellens rutevalgsmodel. Se ek-
semplet Figur 4.
Figur 4
Hverdagsdøgntrafik 2025 i basisscenariet (Kilde: VVM-undersøgelsen - Sjællandsmodellen)
Trafiktællinger, trafikberegninger og trafikprognoser 2010, 2015, 2018 og 2025
for basisscenarier uden udbygning af Rute 54 er sammenstillet i Tabel 3.
Trafikstigningen på Rute 54 fra 2015 til 2018 har været 2,4% p.a. som det
fremgår af Tabel 3. I 2018 er registreret ca. 18.600 køretøjer pr. hverdagsdøgn
på Rute 54 øst for Holme Olstrup. Trafikstigningen har også været 2,4% p.a. i
den længere periode fra 2010 til 2018.
I VVM-undersøgelsen er forudsat en væsentlig lavere trafikstigning. Trafikstig-
ningen fra 2015-2025 er i VVM-undersøgelsen 0,8% p.a. I VVM-undersøgelsen
er beregnet og forudsat ca. 18.600 køretøjer pr. hverdagsdøgn på Rute 54 øst
for Holme Olstrup i år 2025. Prognosen i VVM-undersøgelsen for 2025 svarer så-
ledes til den talte trafik i 2018.
Der er ingen tvivl om at VVM-undersøgelsen i væsentlig grad har undervurderet
væksten fra 2015 til 2018. Der er belæg for at mene at VVM-undersøgelsens
prognoser for 2025 og 2035 kan være væsentlig undervurderet
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0018.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
9
Tabel 3
Hverdagsdøgntrafik 2010-2025 på Rute 54 øst for Holme Olstrup
År
2010
2015
2018
2025
Talt
Stigning
trafik
(%p.a.)
15.373
17.284
2,4%
18.577
2,4%
Bereg-
net
trafik
Stigning
LTM1.1 (%p.a.)
15.100
15.600
0,7%
VVM-
under-
søgel-
sen
17.100
18.600
Stigning
(%p.a.)
0,8%
4
Tidsgevinster og samfundsøkonomi
Trafikanternes tidsgevinster er det væsentligste positive element i den sam-
fundsøkonomiske beregning. Se Figur 5.
Figur 5
Samfundsøkonomisk beregning i VVM-undersøgelsen
(Kilde: Tabel 9.2 i VVM redegørelsen
VD rapport 566
2016)
Trafikanternes tidsgevinster i VVM-undersøgelsen er beregnet for en periode på
50 år fra 2025 hvor motorvejen er forudsat at åbne. Dvs. frem til 2075 som i
VVM-undersøgelsen og som praksis i lignende undersøgelser. Der er gennemført
detaljerede trafikberegninger med Sjællandsmodellen for 2025 og 2035. Trafi-
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0019.png
10
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
kantbesparelserne mellem 2025 og 2035 er bestemt ved interpolation. Tidsge-
vinsterne efter 2035 er forudsat at svare til tidsgevinsterne i 2035, svarende til
en forudsætning om 0-vækst i trafikken efter 2035.
Tidsgevinsterne er ikke direkte proportionale med trafikniveauet. Stigende trafik
betyder øget trængsel, mindre hastighed og større tidsgevinster afhængig af ka-
paciteten. Såkaldt trængselstid vægtes mere end øvrig rejsetid i den samfunds-
økonomiske beregning, idet tidsværdien for trængselstid forudsættes 50% hø-
jere end tidsværdien for øvrig tid.
Trafikantgevinsterne opgøres ved at summere gevinsterne for alle kombinatio-
ner af origin og destination i Sjællandsmodellen som beskrevet oversigtlig i
fakta-boksen Figur 6.
Figur 6
Beregning af trafikantgevinster (Kilde: TERESA version 4.06)
Detaljeret trafikarbejde og trafikantbesparelserne for 2025 som beregnet i VVM-
undersøgelsen med Sjællandsmodellen som input til de samfundsøkonomiske
beregninger fremgår af Figur 7. Trafikarbejdet og trafikantbesparelserne er for-
delt på køretøjsarter (person-, vare- og lastbiler), på eksisterende og nye bru-
gere og tidsbesparelserne er opgjort i alt og for såkaldt trængselstid.
Trafikanterne valg af rute afgøres af en afvejning af rejsetid og afstand. Tidsfor-
bruget vejer oftest tungest, så de fleste trafikanter kører gerne en omvej for at
spare tid. Derfor stiger kørselsomkostningerne typisk
som det ses i Figur 5 og
Figur 7
når projekterne som i forslag A, forslag B, forslag C og forslag E er ud-
bygning af landeveje til motorveje med højere hastighed i nogenlunde samme
linjeføring som den eksisterende landevej.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0020.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
11
Figur 7
Trafikarbejde og trafikantgevinster 2025 i VVM-undersøgelsen som beregnet med Sjællandsmodellen
som input til TERESA (Kilde: Regneark sendt til Vejdirektoratet 27. juni 2016)
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0021.png
12
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
5
Samfundsøkonomi (TERESA)
De samfundsøkonomiske beregninger i VVM-undersøgelsen af Næstved-Rønnede
og alle andre tilsvarende vejprojekter i Danmark er baseret på Transportministe-
riets metode og et EXCEL regneark benævnt TERESA med tilhørende enhedspri-
ser. TERESA og enhedspriserne er dog opdateret efter VVM-undersøgelsen. VVM
undersøgelse af Næstved-Rønnede var baseret på TERESA version 4.0.3 med til-
hørende enhedspriser. Den nyeste udgave af TERESA er version 4.0.6.
Den gældende version af Enhedspriserne (vers. 1.8) er opdateret i februar 2018,
og opdateringerne omfatter kort (Kilde: TRM.DK/DTU.DK den 10 nov. 2018):
• Enhedspriserne præsenteres nu for 2018 i 2018-priser
• Værdien af statistisk
liv er øget, og det har afsmitning på uheld, luftforurening,
støj og sundhed, både for enhedspriserne og de marginale omkostninger
• Høje og lave skøn for de eksterne omkostninger er fjernet
• Der er nye fremskrivninger af BNP, befolkning, inflation, samt
priser på driv-
midler og CO2-udledning
• Brændstofeffektiviteten for personbiler er justeret
• Kørselsomkostningerne og sundhedseffekterne for cykling er endvidere opda-
teret
• Kørselsomkostningerne for personbiler er IKKE tilpasset de nye bilafgifter fra
2017, men ændringerne anslås at være små
• Tidsværdien for erhvervsrejsende er opdateret nu baseret på Transportvane-
undersøgelsen med et fald på 8 % til følge
• Brotaksterne og infrastrukturafgifterne opdateret
• Endeligt er
skatteforvridningsfaktoren sænket fra 20 til 10 procent som ud-
meldt af Finansministeriet.
Ændringerne i TERESA regnearket er primært af teknisk karakter og har næppe
væsentlig betydning for resultatet af Næstved-Rønnede projekterne. Ændrin-
gerne af parametrene (enhedspriserne mm.) har formentlig større betydning.
Skatteforvridnings-faktoren indgår ved beregningen af Arbejdsudbudsforvridning
og Arbejdsudbudsgevinst. Samlet set vil ændringen reducere den samfundsøko-
nomiske omkostning ved anlæg af motorvej og få dem til at opnå en bedre sam-
fundsøkonomi.
Enhedspriserne til beregning af eksterne effekter er som nævnt forøget betyde-
ligt. Tabellen nedenfor viser stigningen i enhedspriserne for bilkilometer i forhold
til de tidligere anvendte.
Tabel 4 Ændring I enhedspriser
Stigning
Luftforurening
Klimaforandringer
Støj
Uheld
73%
215%
37%
38%
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0022.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
13
Da de eksterne effekter indgik med både positive og negative værdi i den tidli-
gere analyse er det usikkert, hvordan ændringen vil påvirke det samlede resul-
tat. De foreløbige analyser tyder dog på, at ændringen vil medføre en mindre
forbedring i samfundsøkonomien.
Enhedspriserne for tidsomkostningerne er ændret således at tidsomkostningerne
for privatbiler er steget, mens erhvervskørsel som nævnt er faldet. Det er usik-
kert hvor meget det betyder for resultaterne, men de foreløbige analyser tyder
på at den samlede effekt vil være lille idet de forskellige ændringer opvejer hin-
anden.
6
Prognosemodeller
Metoder og forudsætninger for en eventuel
(gen)beregning af samfundsøkonomien
Trafikprognoserne som forudsat i VVM-undersøgelsens basisscenarie er i Tabel 5
sammenstillet med talt trafik og trafikprognoser fra Landstrafikmodellens nyeste
version. Landstrafikmodellens nyeste version (LTM 1.2) er frigivet efter VVM-
undersøgelsen af Rute 54. Modeludviklingen er finansieret af Transportministe-
riet og modellen er for nylig anvendt i forbindelse med analyser af flere primært
store trafikinfrastrukturprojekter.
Landstrafikmodellen version 1.2 er aktuelt det eneste alternativ til Sjællandsmo-
dellen. Beregningsvejnettet i Landstrafikmodellen i en korridor langs Rute 54
fremgår af Figur 8 sammen med trafikprognosen for 2030. Der er
som det
fremgår af Tabel 5
ikke tvivl om at Landstrafikmodellen underberegner trafik-
ken på Rute 54 i 2015. Detaljeringsgraden af Landstrafikmodellen er næppe til-
strækkelig i korridoren langs Rute 54 og værktøjer til tællekalibrering er ikke en
del af Landstrafikmodellens softwarepakke.
Tabel 5
Hverdagsdøgntrafik på Rute 54 øst for Holme Olstrup som forudsat i VVM-
undersøgelsens basisscenarie sammenstillet med talt trafik og prognoser
fra Landstrafikmodellen version 1.2
År
2010
2015
2018
2025
2030
2035
2075
Talt
Stigning
trafik
(%p.a.)
15.373
17.284
2,4%
18.577
2,4%
VVM-
Stigning
undersøgelsen (%p.a.)
17.100
18.600
19.200
19.200
0,8%
LTM 1.2
15.700
Stigning
(%p.a.)
18.600
0,3%
0,0%
1,1%
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0023.png
14
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Figur 8
Hverdagsdøgntrafik 2030 i basisscenariet (Kilde: Landtrafikmodellen (LTM) version 1.2)
Version 2.0
Vi venter på landtrafikmodellen version 2.0. Den væsentlige forbedring i version
2.0 er at døgnvariationen modelleres detaljeret i modsætning til version 1.2 og
Sjællandsmodellen. Forventningen er, at version 2.0 udrulles og frigives til an-
vendelse udenfor udvikler- og testmiljøerne i starten af 2019.
I hovedstadsområdet anvendes OTM modellen alene eller i kombination med lo-
kale modeller til analyse af alle større infrastrukturprojekter. OTM modellen
dækker det tidligere HT område og dermed ikke Næstved og Rønnede og korri-
doren langs Rute 54.
Endelig er Jylland-Fyn modellen anvendt til analyse af mange projekter i Jylland
og på Fyn. Modellen dækker som navnet mere end antyder Jylland og Fyn og er
derfor ikke anvendelig i denne situation.
Der er næppe to projekter på statsvejnettet der er analyseret med samme me-
tode og forudsætninger, så sammenligninger af f.eks. den interne rente er ikke
altid retvisende.
Tabel 7 nedenfor er en oversigt over regionale trafikmodeller anvendt til analyse
af vejprojekter på statsvejnettet med indikation af modellernes funktionalitet,
styrker, svagheder og begrænsninger.
På kort sigt er Landstrafikmodel version 1.2 det eneste alternativ til Sjællands-
modellen til analyse af Næstved-Rønnede. Modellens fortrin er, at det er Trans-
portministeriets officielle værktøj. Begrænsningen er bl.a., at modellen ikke in-
deholder software til tællekalibrering, at detaljeringraden af beregningsvejnet og
zonesystem ikke er tilstrækkelig og at det har vist sig at trafikken underbereg-
nes i udgangssituationen i 2018.
På middellangt sigt er det Vejdirektoratets hensigt af genberegne projektet med
Landstrafikmodellen version 2.0. Styrken er mere detaljeret modellering af myl-
dretiderne. Det er dog uklart hvornår modellen frigives og om svaghederne ved
version 1.2 er løst.
Hovedstadsområdet
Jylland-Fyn
Konklusioner
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0024.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
15
I den aktuelle situation er der ikke nødvendigvis behov for at anvende trafikmo-
deller, hvis opgaven er begrænset til genberegning af forslag A med reviderede
vækstforudsætninger.
Den nærliggende begrænsede opgave er at genberegne forslag A, ved:
at tage udgangspunkt i den registrerede trafik i 2018
at forudsætte en trafikvækst på 2,4% fra 2015 til 2035
at bestemme trafikarbejde og trafikantgevinster i åbningsåret 2025 ved in-
terpolation eller ekstrapolation mellem de tidligere beregnede resultater i
Figur 7 og de tilsvarende resultater for 2035
at bestemme trafikarbejde og trafikantgevinster i 2035 ved ekstrapolation
mellem de tidligere beregnede resultater i Figur 7 og de tilsvarende resulta-
ter for 2035
at forudsætte anlægsoverslag og alle øvrige projektdata uændrede
at genberegne samfundsøkonomien med den nyeste version af TERESA og
de tilhørende nye enhedspriser
Se eksemplet med en ny prognose baseret på ovennævnte forudsætninger i Ta-
bel 6 og den grafiske præsentation på Figur 9.
Tabel 6
Talt trafik og alternative trafikprognoser
(hverdagsdøgntrafik på Rute 54 øst for Holme Olstrup
År
2010
2015
2018
2025
2035
2040
2075
Talt trafik
15.373
17.284
18.577
VVM-
undersøgel-
sen
17.100
17.537
18.600
19.200
19.200
19.200
LTM 1.2
15.700
16.241
17.578
Ny?
18.577
21.924
27.777
27.777
27.777
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0025.png
16
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Figur 9
Talt trafik og alternative trafikprognoser
(hverdagsdøgntrafik på Rute 54 øst for Holme Olstrup)
Det er måske for voldsomt at forudsætte en vækst på 2,4% pr. år helt frem til
2035. En lille undersøgelse af om og hvornår prognosen i LTM 1.2 flader ud
kunne være interessant.
Metode og forudsætningerne for en eventuel (gen-)beregning af de samfunds-
økonomiske nøgletal i fase 2 drøftes på møde onsdag den 14. november.
Tabel 7
Regionale trafikmodeller anvendt til analyse af vejprojekter på statsvejnettet
Mulighed for tællekalibrering af basis
Efterspørgselsmodel med plandata etc.
Modal split og kollektiv trafik
Detaljeret modellering af myldretid
Bil rutevalg mm.
Testet og frigivet
Sjælland udenfor hovedstadsområdet
Tilstrækkelig detaljeringsgrad
Troværdighed
Sjæl-
lands-
model-
len
x
Jylland-
Fyn
model-
len
x
OTM
model-
len
x
x
x
x
x
Lands-
trafik-
model-
len
LTM 1.1
x
x
x
x
x
?
?
Lands-
trafik-
model-
len
LTM 1.2
x
x
x
x
x
?
?
Lands-
trafik-
model-
len
LTM 2.0
x
x
x
x
x
?
?
x
x
x
x
?
x
x
x
?
?
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0026.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
17
7
Konklusion
Trafikstigningen på Rute 54 fra 2015 til 2018 har været 2,4% p.a. som det
fremgår af Tabel 3. I 2018 er registreret ca. 18.600 køretøjer pr. hverdagsdøgn
på Rute 54 øst for Holme Olstrup. Trafikstigningen har også været 2,4% p.a. i
den længere periode fra 2010 til 2018.
I VVM-undersøgelsen er forudsat en væsentlig lavere trafikstigning. Trafikstig-
ningen fra 2015-2025 er i VVM-undersøgelsen 0,8% p.a. I VVM-undersøgelsen
er beregnet og forudsat ca. 18.600 køretøjer pr. hverdagsdøgn på Rute 54 øst
for Holme Olstrup. Prognosen i VVM-undersøgelsen for 2025 svarer således til
den talte trafik i 2018.
Vækstforudsætningerne i VVM-undersøgelsen er således væsentlig lavere end
den registrerede historiske trafikstigning. Der er ingen tvivl om at VVM-
undersøgelsen i væsentlig grad har undervurderet væksten fra 2015 til 2018.
Der er belæg for at mene at VVM-undersøgelsens prognoser for 2025 og 2035
kan være væsentlig undervurderet.
Alt andet lige betyder mere trafik bedre samfundsøkonomiske nøgletal (større
nutidsværdi og intern rente). Alt andet er dog ikke nødvendigvis lige, som det
fremgår ovenfor. Metode og forudsætningerne for en eventuel (gen)beregning af
de samfundsøkonomiske nøgletal i fase 2 defineres af Region Sjælland i samar-
bejde med COWI.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040079NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0028.png
REGION SJÆLLAND
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
TLF
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
TEKNISK NOTAT, FASE 2
FAX
WWW
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
2.3
3
4
5
6
7
Baggrund
Model og prognoser i genberegningen
Forudsætninger
Basissituationer
Projektsituationer
Detaljeret trafikberegning 2018
Detaljerede trafikberegninger 2025 og 2035
Trafikarbejde og trafikantbesparelser
Samfundsøkonomisk beregning
Bilag
figurer med trafikberegninger
2
3
3
4
5
7
8
10
11
12
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A117892
KRP0040081
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.2
4. januar 2019
Næstved-Rønnede
Trafik- og samfundsøkonomi
KRP/JJD
JCB/KRP
KRP
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0029.png
2
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
1
Baggrund
COWI har for Region Sjælland og i samarbejde med Region Sjælland gennemført
en genberegning af trafikprognoser og den samfundsøkonomiske nytte af en ud-
bygning af Rute 54 mellem Næstved og Rønnede, som det er beskrevet neden-
for i dette notat.
VVM-undersøgelse
I 2015 og 2016 gennemførte Vejdirektoratet en VVM-undersøgelse af alternative
forslag til udbygning af Rute 54 Næstved-Rønnede. Se "Rute 54 Næstved-Røn-
nede, Sammenfattende rapport, VVM-redegørelse, Vejdirektoratet Rapport 566
2016" som tilgængelig på Vejdirektoratets hjemmeside. COWI var trafikkonsu-
lent for Vejdirektoratet i forbindelse med VVM-undersøgelsen, hvor COWI gen-
nemførte trafikberegninger for Vejdirektoratet.
Efter offentlig høring indstillede Vejdirektoratet 5. april 2017 at "Forslag A i
VVM-undersøgelsen lægges til grund for en beslutning om at udbygge Rute 54 til
motorvej". På baggrund af høringssvarene indstilledes desuden 3 mindre juste-
ringer af forslag A. Den 19. april 2017 aftalte regeringen og et flertal af Folketin-
gets partier at følge Vejdirektoratets indstilling og at afsætte en pulje til forlods-
overtagelser af ejendomme i den valgte linjeføring, men der blev ikke truffet be-
slutning om finansiering og igangsætning af projektet.
Den samfundsøkonomiske forrentning af forslag A er beregnet til 3,9% i VVM-
undersøgelsen og indstillingen på basis af trafikvækstforudsætninger i den så-
kaldte landtrafikmodel version 1.1 (LTM1.1). Vejdirektoratet skrev i indstillingen
i 2017, at vækstforudsætningerne "var i den lave ende", hvilket bekræftes af
denne undersøgelse. I forbindelse med VVM-undersøgelsen har Vejdirektoratet
gennemført en følsomhedsberegning med højere trafikvækst, hvilket resulterede
i en intern rente på 5,5%.
Trafik og prognoser
Det har efterfølgende vist sig, at trafikken frem til 2018 har udviklet sig hurti-
gere end forudsat i VVM-undersøgelsen. Se Tabel 1. Trafikniveaet i VVM-
undersøgelsens prognose for 2025 svarer til den talte trafik i 2018. Det er såle-
des dokumenteret at VVM-undersøgelsens vækstforudsætninger 2015-2018 er
undervurderet og at vækstforudsætningerne 2018-2025 er "i den lave ende". Se
flere historiske og aktuelle trafiktællinger og vurderinger af alternative progno-
ser i tilsvarende notat dateret notat 14. november 2018.
På den baggrund har Region Sjælland besluttet at gennemført en genberegning
af projektets samfundsøkonomi og den interne rente, som det fremgår nedenfor.
Tabel 1
Hverdagsdøgntrafik 2010-2025 på Rute 54 øst for Holme Olstrup
Indstilling
År
2010
2015
2018
2025
Talt
Stigning
trafik
(%p.a.)
15.373
17.284
2,4%
18.577
2,4%
Bereg-
net
trafik
Stigning
LTM1.1 (%p.a.)
15.100
15.600
0,7%
VVM-
Stigning
undersøgelsen (%p.a.)
17.100
18.600
0,8%
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0030.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
3
2
Metoder
Model og prognoser i genberegningen
Trafikberegningerne er gennemført med Sjællandsmodellen med samme funktio-
nalitet og samme forudsætninger som i VVM-undersøgelsen, bortset fra forud-
sætninger vedrørende trafikvækst som beskrevet nedenfor.
Genberegningen er gennemført med udgangspunkt i to alternative prognoser for
den fremtidige efterspørgsel og trafik som det fremgår af Tabel 2 og Figur 1.
Scenarie 1 er baseret på en forudsætning om, at efterspørgslen stiger med
2,4% pr. år svarende til den historiske vækst i trafikken. Scenarie 2 er baseret
på en forudsætning om at trafikken stiger med 1,1% om året svarende til prog-
nosen i den nyeste tilgængelige version at landstrafikmodellen (LTM1.2). I
begge scenarier reduceres den resulterende beregnede trafik på Rute 54 af øget
trængsel i basissituationen, som beskrevet mere detaljeret nedenfor.
I begge scenarier er forudsat vækst frem til 2035 og uændret trafik efter 2035
svarende til praksis i tilsvarende undersøgelser.
Prognoser
2.1
Scenarie 1
Forudsætninger
I scenarie 1 er forudsat at den fremtidige efterspørgsel stiger med 2,4% om året
svarende til den historiske stigning i trafikken på Rute 54 mellem Næstved og
Rønnede. Forudsætningen for stigningen på de 2,4% er at vejnettet udbygges i
takt med stigningen i efterspørgslen.
I scenarie 2 er forudsat at den fremtidige trafik stiger med 1,1% om året sva-
rende til stigningen i trafik på Rute 54 mellem Næstved og Rønnede som bereg-
net med den nyeste version af Landstrafikmodellen (LTM 1.2). Scenarie 2 svarer
til Landstrafikmodellens prognose, bortset fra en parallelforskydning så scenarie
2 tager udgangspunkt i den aktuelle trafik som talt i 2018.
Scenarie 2
Tabel 2
Prognoser i genberegningen, efterspørgsel (hverdagsdøgntrafik øst for
Holme Olstrup)
År
2010
2015
2018
2025
2035
2075
Talt trafik
15.373
17.284
18.577
VVM-
undersø-
gelsen
17.100
17.500
18.600
19.200
19.200
LTM 1.2
15.700
16.241
17.578
Scenarie 1
Scenarie 2
18.577
21.924
27.777
27.777
18.577
20.106
22.511
22.511
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0031.png
4
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Talt trafik
LTM 1.2
Scenarie 2
VVM undersøgelsen
Scenarie 1
Figur 1
Prognoser i genberegningen, efterspørgsel (hverdagsdøgntrafik øst for
Holme Olstrup)
Efterspørgsel/trafik
Bemærk, at stigningen på 2.4% i scenarie 1 er stigning i efterspørgslen og tra-
fikken under forudsætning af at vejnettet udbygges i takt med efterspørgslen,
og at stigningen på 1.1% i scenarie 2 er stigning i trafik under forudsætning af
at Rute 54 ikke udbygges. Prognoseberegningerne er derfor ikke gennemført på
helt samme måde. Beregningsgangen i prognoseberegningerne er beskrevet ne-
denfor.
Trafikberegningerne er dels gennemført for referencesituationer (basis eller "do
minimum" situationer) og projektsituationer svarende til basis suppleret med
forslag A fra VVM-undersøgelsen med en motorvej mellem Næstved og Sydmo-
torvejen ved Rønnede.
Generelt
Basis, scenarie 1 (vækst i efterspørgsel 2,4%)
Forslag A, scenarie 1 (vækst i efterspørgsel 2,4%)
Basis, scenarie 2 (vækst i trafik 1,1%)
Forslag A, scenarie 2 (vækst i trafik/efterspørgsel 1,1%)
Den forventede og beregnede trafik på Rute 54 afhænger af kapaciteten og
trængslen, dels i rutevalgsmodellen og dels i en såkaldt trafikspringsmodel. Tra-
fikspringsmodellen anvendes dog ikke i basissituationerne i scenarie 2, fordi
landstrafikmodellen har taget højde for den stigende trængsel. Rutevalgsmodel-
len og trafikspringsmodellerne er identisk med VVM-undersøgelsen.
2.2
Basissituationer
I scenarie 1 med forudsætningen om en stigning i efterspørgslen på 2,4% om
året er beregnet en mindre stigning i trafikken på Rute 54 i basissituationen,
som det fremgår ved at sammenholde Tabel 2 og Tabel 3. I basissituationen i
scenarie 1 reduceres stigningen i efterspørgsel på 2,4% om året til 2,0% stig-
ning i trafikken i perioden 2018-2025 og 0,5% i perioden 2025-2035 pga. øget
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0032.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
5
trængsel. Den lavere vækst i den beregnede trafik på Rute 54 i forhold til væk-
sten i efterspørgslen skyldes øget trængsel, som medfører dels ændret rutevalg
og dels egentlig undertrykkelse af trafik (negativt trafikspring).
Landstrafikmodelprognoserne (LTM 1.2) er baseret på et prognosevejnet der
kun inkluderer vejprojekter, der er besluttet og finansieret. Dvs. et prognosevej-
net uden udbygning af Rute 54. Det betyder øget trængsel på Rute 54 i fremti-
den og dermed en prognose, der principielt svarer til stigning i trafik i basissitu-
ationen.
Landstrafikmodellens prognosevejnet indeholder dog ikke lokale veje og alterna-
tive ruter langs Rute 54 i samme omfang som Sjællandsmodellen, hvorfor effek-
ten af ændret rutevalg kan være undervurderet.
I scenarie 2 er efterspørgslen (turtabellerne i Sjællandsmodellen) fremskrevet
med 1,1 % om året, hvorefter trafikken er fordelt på Sjællandsmodellens vejnet
i basissituationen. I scenarie 2 er trafikken i basis
i modsætning til i scenarie 1
ikke påvirket af trængsel i samme grad. I dette scenarie er der ikke egentlig
undertrykt trafik (negativt trafikspring), fordi Landstrafikmodellen har taget
højde for den effekt. Bl.a. derfor er der kun begrænset reduktion i trafikken i ba-
sis i scenarie 2 i forhold til efterspørgslen, som det fremgår af Tabel 3.
Tabel 3
Prognoser i genberegningen i basissituationerne (hverdagsdøgntrafik øst
for Holme Olstrup)
År
2010
2015
2018
2025
2035
2075
Talt trafik
15.373
17.284
18.577
VVM-
undersø-
gelsen
Basis
17.100
17.500
18.600
19.200
19.200
LTM 1.2
Basis
15.700
16.241
17.578
Scenarie 1
Basis
Scenarie 2
Basis
18.577
21.269
22.218
22.218
18.577
20.030
21.319
21.319
2.3
Projektsituationer
Projektvejnettet svarer til basisvejnettet, bortset fra at det er suppleret med for-
slag A fra VVM-undersøgelsen med en motorvej mellem Næstved og Sydmotor-
vejen ved Rønnede. Projektvejnettet er helt identisk med projektvejnettet i
VVM-undersøgelsen med en tilladt hastighed på 130 km/t på de frie strækninger
og lokale lavere hastighedsbegrænsninger ved Sydmotorvejen og ved overgan-
gen til den Nordlige Ringvej ved Næstved.
Forudsætningen er at projektet åbner i 2025. Trafikken i 2025 og 2035 er be-
regnet med Sjællandsmodellens trafikspringsmodel (2018-2025 og 2018-2035)
og efterfølgende rutevalg.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0033.png
6
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Trafikken og effekterne er forudsat konstant fra 2035 (10 år efter åbningen) til
2075 (50 år efter åbningen).
Metoden, beregningsvejnet og andre forudsætninger er helt identisk med VVM-
undersøgelsen, bortset fra trafikkens udgangspunkt i 2018 og bortset fra trafik-
kens vækstforudsætninger i scenarie 1 og 2 som beskrevet ovenfor.
I Tabel 4 er prognoserne i basis- og projektsituationerne sammenstillet med hi-
storiske trafiktællinger og andre trafikprognoser.
Tabel 4
Prognoser i projektsituationerne sammenstillet med historiske trafiktællinger og andre prognoser
(hverdagsdøgntrafik øst for Holme Olstrup)
År
2010
2015
2018
2025
2035
2075
Talt trafik
15.373
17.284
18.577
VVM-
undersø-
gelsen,
Basis
17.100
17.500
18.600
19.200
19.200
Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 1
Basis
Basis
Forslag A
VVM-
undersø-
Scenarie 2 gelsen
Forslag A Forslag A
18.577
21.269
22.218
22.218
18.577
20.030
21.319
21.319
25.927
30.925
30.925
23.924
25.795
25.795
22.200
22.848
22.848
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0034.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
7
3
Detaljeret trafikberegning 2018
Udgangspunktet for prognoseberegningerne er en modelberegning af trafikken i
2018, som illustreret på Figur 2 og i Tabel 5. Modelberegningen er identisk med
2025 prognosen i VVM-undersøgelsen. Forskellen mellem talt og beregnet trafik
varierer fra -2% til 7%, som det fremgår af Tabel 5. Vurderingen er, at modellen
med trafik i 2018 er tilfredsstillende som udgangspunkt for prognoseberegnin-
gerne. Forskellen mellem talt og beregnet trafik er af samme størrelsesorden
som usikkerheden på trafiktællingerne, og forskellen er inden for grænserne af,
hvad der i praksis accepteres.
Figur 2
Modelberegnet hverdagsdøgntrafik 2018
Tabel 5
Talt og beregnet hverdagsdøgntrafik på Rute 54 (HDT i 2017/2018)
Adm.
vejnr
614
614
614
614
614
Kilo-
me-
ter
5
7
7
8
16
Me-
ter
800
670
950
915
0
Lokalitet
Vest for Holme Olstrup
Vest for Olstrupvej
Øst for Olstrupvej
Øst for Holme Olstrup
Vest for M30
År
2018
2017
2017
2018
2018
Talte
HDT
HDT
dage
talt
model
Forskel
296,8 20.002
19.512
-2%
8,1 19.897
19.709
-1%
8 18.628
19.306
4%
283,4 18.577
18.630
0%
88,1 16.295
17.474
7%
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0035.png
8
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
4
Detaljerede trafikberegninger 2025 og 2035
De detaljerede trafikberegninger for basissituationerne uden udbygning af Rute
54 og for projektsituationerne med udbygning af Rute 54 for 2025 for scenarie 1
og fremgår af Figur 3 til Figur 8.
I projektsituationen aflastes by-strækningen gennem Holme-Olstrup for uved-
kommende trafik.
I basissituationerne i 2025 undertrykkes i størrelsesordenen 20% af efterspørgs-
len på Rute 54 fra 23.400 til 19.500. De 20% fremkommer dels ved, at en del af
trafikken ændrer rute og dels ved egentlig undertrykt trafik. Ruteændringerne
ses dels ved stigning i trafikken mellem Fensmark og Haslev og på de lokale
veje syd om Holme-Olstrup.
Figur 3
Hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 1, Basis
Figur 4
Hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 1, Forslag A
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0036.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
9
Figur 5
Forskel i hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 1, Forslag A minus basis
(Røde strækninger og tal: Mere trafik, Grønne strækninger og tal: Mindre trafik)
De beregnede hastigheder på Sydmotorvejen ved Køge er ca. 2 km/t lavere i
projektsituationerne end i basissituationerne i 2025. Det medfører en vis for-
trængning af anden trafik på Sydmotorvejen og Køgebugt-motorvejen i projekt-
situationerne, og bl.a. en vis stigning i trafikken på den tidligere hovedvej nord
for Rønnede, som det fremgår af forskelskortet.
Trafikberegninger for alle 8 kombinationer af beregningsvejnet (dvs. basis- og
projektvejnet), tidshorisont (dvs. 2025 og 2035) og vækstforudsætninger (sce-
narie 1 og scenarie 2 fremgår af Figur 6 til Figur 17 i bilaget sidst i notatet.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0037.png
10
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
5
Trafikarbejde og trafikantbesparelser
Trafikarbejde og trafikantbesparelser er beregnet i Sjællandsmodellen som defi-
neret i Transportministeriets vejledning vedr. samfundsøkonomiske analyser af
infrastrukturprojekter i transportsektoren og i øvrigt som i VVM-undersøgelsen.
Se Tabel 6 med en oversigt over resultaterne summeret for alle køretøjsarter og
sammenstillet med de samme resultater fra VVM-undersøgelsen. Tidsbesparel-
serne er den parameter, der slår kraftigst igennem i den samfundsøkonomiske
beregning. De beregnede tidsbesparelser i 2025 er op til 50% større end i VVM-
undersøgelsen og de beregnede tidsbesparelser i 2035 er op til 100% større end
i VVM-undersøgelsen.
Trafikantbesparelserne for trafik mellem Næstved og Hovedstadsområdet mod-
svares mere eller mindre af gener for den øvrige trafik på Sydmotorvejen og Kø-
gebugt-motorvejen. De beregnede hastigheden på Sydmotorvejen ved Køge er
ca. 2 km/t lavere i projektsituationerne end i basissituationerne i 2025.
Tabel 6
Trafikarbejde og trafikantbesparelser (køretøjs-km og køretøjstimer pr. hverdagsdøgn)
Scenarie 1
år
2025
Trafikarbejde, km
54.263
Trafikantbesparelser, timer
1.790
heraf trængselstid
740
2035
9.282
2.360
858
Scenarie 2
2025
66.167
1.393
467
2035
48.240
1.720
694
VVM-
undersøgelsen
2025
2035
35.029
34.756
1.164
1.268
303
375
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0038.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
11
6
Samfundsøkonomisk beregning
De samfundsøkonomiske effekter af projektet er genberegnet med den nyeste
version af TERESA og med nye trafikprognoser, som det fremgår af Tabel 7.
Genberegningen omfatter alene ændringer i TERESA og tilhørende enhedspriser,
nye trafikprognoser og genberegning af effekter der i TERESA er en funktion af
trafikprognoserne. Anlægsomkostninger, drifts og vedligeholdelsesomkostninger
og gener i anlægsfasen er ikke genberegnet, bortset fra opdatering pga. ændret
prisniveau.
De to første søjler illustrerer forskellen og effekten pga. opdateringen af TERESA
fra version 4.03 til version 4.06 og de tilhørende prisniveauer og enhedsprisser
fra 2016 til 2018. Trafikprognoserne, trafikanternes tidsbesparelser osv. er som i
VVM-undersøgelsen fra 2016. Der er poster med relativt store ændringer, men
de samlede samfundsøkonomiske nøgletal og den interne rente er stor set uæn-
dret.
De nye trafikprognoser i scenarie 1 og 2 medfører bedre samfundsøkonomiske
nøgletal end i VVM-undersøgelsen. Nettonutidsværdien øges fra 73 mio. kr. til
henholdsvis 801 og 382 mio. kr. Den interne rente øges fra 3,9% til henholdsvis
5,3 og 4,5%.
VVM-
undersø-
gelsen
2016
4.03
2016
2016
-1.313
-1.578
264
-153
-153
1.500
1.625
7
-132
-28
-28
45
74
22
-17
-33
23
142
-318
199
73
3,9%
0,06
mio. DKK
Forskel og effekt af
TERESA version og enhedspriser
Prisniveau
Trafikprognose
Anlægsomkostninger i alt:
Anlægsomkostninger
Restværdi
Drifts- og vedligeholdelseseffekter i alt:
Driftsomkostninger, vejinfrastruktur
Brugereffekter i alt:
Tidsgevinster, vej (person-, vare- og lastbiler)
Tidsgevinst, gods
Kørselsomkostninger (person-, vare- og lastbiler)
Gener i anlægsperioden i alt:
Vej
Eksterne effekter i alt:
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
Øvrige konsekvenser i alt:
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone*
Tabel 7
Samfundsøkonomiske beregninger
Genberegningen
2018
TERESA
4.06
2018
2016
-1.558
-1.865
307
-180
-180
1.705
1.864
8
-167
-32
-32
67
110
33
-32
-43
81
153
-189
117
83
3,9%
0,05
Scenarie 1
4.06
2018
2018
-1.558
-1.865
307
-180
-180
2.151
2.884
17
-750
-32
-32
67
110
33
-32
-43
353
367
-168
154
801
5,3%
0,58
Scenarie 2
4.06
2018
2018
-1.558
-1.865
307
-180
-180
1.862
2.075
10
-223
-32
-32
101
141
34
-31
-43
190
233
-181
138
382
4,5%
0,25
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0039.png
12
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
7
Bilag
figurer med trafikberegninger
Figur 6
Hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 1, Basis
Figur 7
Hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 1, Forslag A
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0040.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
13
Figur 8
Forskel i hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 1, Forslag A minus basis
(Røde strækninger og tal: Mere trafik, Grønne strækninger og tal: Mindre trafik)
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0041.png
14
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Figur 9
Hverdagsdøgntrafik 2035, Scenarie 1, Basis
Figur 10
Hverdagsdøgntrafik 2035, Scenarie 1, Forslag A
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0042.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
15
Figur 11
Forskel i hverdagsdøgntrafik 2035, Scenarie 1, Forslag A minus basis
(Røde strækninger og tal: Mere trafik, Grønne strækninger og tal: Mindre trafik)
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0043.png
16
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Figur 12
Hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 2, Basis
Figur 13
Hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 2, Forslag A
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0044.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
17
Figur 14
Forskel i hverdagsdøgntrafik 2025, Scenarie 2, Forslag A minus basis
(Røde strækninger og tal: Mere trafik, Grønne strækninger og tal: Mindre trafik)
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0045.png
18
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Figur 15
Hverdagsdøgntrafik 2035, Scenarie 2, Basis
Figur 16
Hverdagsdøgntrafik 2035, Scenarie 2, Forslag A
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001743_0046.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
19
Figur 17
Forskel i hverdagsdøgntrafik 2035, Scenarie 2, Forslag A minus basis
(Røde strækninger og tal: Mere trafik, Grønne strækninger og tal: Mindre trafik)
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040081NæstvedRønnede.docx