Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2001742_0001.png
REGION SJÆLLAND
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
TLF
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
RESUME
FAX
WWW
INDHOLD
1
2
3
Baggrund
Genberegningen
Konklusioner
1
2
4
1
Baggrund
COWI har for Region Sjælland gennemført en genberegning af trafikprognoser
og den samfundsøkonomiske nytte af en udbygning af Rute 54 Næstved-Røn-
nede til motorvej. Genberegning baseret på vækst i efterspørgselen svarende til
den faktiske trafikudvikling fra 2010 til og med 2018, viser en forbedring af
samfundsøkonomien fra 3,9% til 5,3%. Genberegning baseret på trafikvækst-
prognosen i Landstrafikmodellen 1.2 viser en forbedring af samfundsøkonomien
fra 3,9% til 4,5%. Dette notat er et resumé af genberegningen.
VVM-undersøgelse
I 2015 og 2016 gennemførte Vejdirektoratet en VVM-undersøgelse af alternative
forslag til udbygning af Rute 54 Næstved-Rønnede. Se "Rute 54 Næstved-Røn-
nede, Sammenfattende rapport, VVM-redegørelse, Vejdirektoratet Rapport 566
2016" som tilgængelig på Vejdirektoratets hjemmeside. COWI gennemførte
trafikberegninger for Vejdirektoratet i forbindelse med VVM-undersøgelsen.
Efter offentlig høring indstillede Vejdirektoratet 5. april 2017 at "Forslag A i
VVM-undersøgelsen lægges til grund for en beslutning om at udbygge Rute 54 til
motorvej". Den 19. april 2017 aftalte regeringen og et flertal af Folketingets par-
tier at følge Vejdirektoratets indstilling, men der blev ikke truffet beslutning om
finansiering og igangsætning af projektet.
Indstilling
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A117892
KRP0040083
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.1
4. januar 2019
Næstved-Rønnede Trafik- og
samfundsøkonomi
KRP
JCB
KRP
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001742_0002.png
2
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
Den samfundsøkonomiske forrentning af forslag A er beregnet til 3,9% i VVM-
undersøgelsen og indstillingen på basis af trafikvækstforudsætninger i den så-
kaldte landstrafikmodel version 1.1 (LTM1.1). I indstillingen skriver Vejdirekto-
ratet, at vækstforudsætningerne "har vist sig at være i den lave ende, når man
ser på den faktiske trafikvækst". I forbindelse med VVM-undersøgelsen har Vej-
direktoratet gennemført en følsomhedsberegning med højere trafikvækst, hvil-
ket resulterede i en intern rente på 5,5%.
2
2015-2018
Genberegningen
Indledningsvis er der indsamlet historiske trafiktællinger for Rute 54 i perioden
2010 til 2018, for så vidt muligt at sammenholde VVM-undersøgelsens trafik-
prognoser med den reelle trafikudvikling. Det viser sig, at den historiske trafik-
stigning på Rute 54 har være 2,4% pr. år både i perioden fra 2015 til 2018 efter
VVM-undersøgelsen og i perioden fra 2010 til 2015 før VVM-undersøgelsen. I
VVM-undersøgelsen var forudsat en væsentligt lavere trafikstigning på 0,8% pr.
år i perioden fra 2015 til 2025. Den reelle trafikvækst fra 2015 til 2018 har væ-
ret i samme størrelsesorden som VVM-undersøgelsens vækst fra 2015 til 2025.
Samlet bekræfter det således, at væksten i VVM-undersøgelsens trafikprognoser
"har vist sig at være i den lave ende".
Forudsætningerne vedr. åbnings-år, anlægsomkostninger, drift- og vedligehol-
delsesomkostninger mm. er uændret i forhold til VVM-undersøgelsen, bortset fra
justering til prisniveau 2018 på basis af de relevante prisindekser.
Genberegningen er gennemført med to alternative scenarier for den fremtidige
generelle vækst i trafikken eller efterspørgslen efter trafik.
Scenarie 1
I scenarie 1 er forudsat at trafikken alt andet lige stiger med 2,4% pr. år sva-
rende til den historiske trafikvækst. Alt andet er dog ikke lige idet trængslen i
fremtiden stiger mere eller mindre, afhængig af om vejnettet udbygges. I basis-
situationen uden udbygning af Rute 54 er beregnet og forudsat en trafikvækst
på Rute 54 på 2,0% pr. år i perioden 2018-2025 og 0,5% pr. år i perioden
2025-2035. I basissituationen reduceres væksten dels pga. ændret rutevalg og
dels pga. egentlig undertrykning af trafik.
Scenarie 2
Scenarie 2 tager udgangspunkt i trafikprognosen i den nyeste tilgængelige ver-
sion af Landstrafikmodellen (LTM1.2). En nyere version (LTM2.0) er under ud-
vikling, af-testning og udrulning, men den er ikke tilgængelig endnu for COWI
og andre potentielle brugere udenfor udvikler- og testmiljøet.
I basisscenariet i LTM1.2 er beregnet en trafikvækst på Rute 54 på 1,1% pr. år i
perioden 2015-2025. LTM1.2 underberegner som udgangspunkt trafikken på
Rute 54 med ca. 10%. Prognosen i scenarie 2 tager udgangspunkt i den reelle
trafik i 2018 suppleret med forudsætningen fra LTM1.2 om en vækst i trafikken
på 1,1% pr. år efter 2018. I basissituationen uden udbygning af Rute 54 er be-
regnet og forudsat en mindre trafikvækst pga. øget trængsel og ændret rute-
valg.
Generelt
For begge scenarier er gennemført trafikberegninger i en basissituation uden ud-
bygning af Rute 54 og en projektsituation med udbygning af Rute 54 svarende
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001742_0003.png
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
3
til forslag A i VVM-undersøgelsen. For begge scenarier er gennemført trafikbe-
regninger for 2025 og for 2035 med ovennævnte forudsætninger om væksten i
efterspørgslen frem til 2035. Efter 2035 er
som praksis - forudsat nulvækst i
trafikken.
Resultaterne af den samfundsøkonomiske analyse er resumeret i Tabel 1, hvor
resultaterne fra VVM-undersøgelsen er sammenstillet med resultaterne fra gen-
beregningen. Genberegningen medfører bedre samfundsøkonomiske nøgletal
end i VVM-undersøgelsen. Nettonutidsværdien øges fra 73 mio. kr. til henholds-
vis 801 og 382 mio. kr. Den interne rente øges fra 3,9% til henholdsvis 5,3% og
4,5%.
Tabel 1
Samfundsøkonomiske beregninger
mio. DKK
Forskel og effekt af
TERESA version og enhedspriser
Prisniveau
Trafikprognose
Anlægsomkostninger og restværdi i alt:
Drifts- og vedligeholdelseseffekter i alt:
Brugereffekter i alt:
Gener i anlægsperioden i alt:
Eksterne effekter i alt:
Øvrige konsekvenser i alt:
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone*
VVM-
undersøgelsen
2016
4.03
2016
2016
-1.313
-153
1.500
-28
45
23
73
3,9%
0,06
Genberegningen
2018
Scenarie 1
4.06
2018
2018
-1.558
-180
2.151
-32
67
353
801
5,3%
0,58
Scenarie 2
4.06
2018
2018
-1.558
-180
1.862
-32
101
190
382
4,5%
0,25
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Henvendelse af 14/1-19 vedrørende COWI's genberegning af rute 54 Næstved - Rønnede, fra Komitéen for Sjællandske Tværforbindelse
2001742_0004.png
4
RUTE 54, NÆSTVED-RØNNEDE
3
Praksis
Konklusioner
Trafikprognoserne og den samfundsøkonomiske analyse i genberegningen følger
Transportministeriets vejledninger og Vejdirektoratets praksis i lignende opga-
ver. Princippet og beregningsgangen i scenarie 2 svarer til VVM-undersøgelsen,
men der er indikationer af, at prognoserne er "i den lave ende". Landstrafikmo-
dellens nye version (LTM2.0) forventes tilgængelig i starten af 2019, hvilken for-
mentlig betyder, at grundlaget for fremtidige trafikprognoser vil være anderle-
des.
Der er ingen tvivl om, at VVM-undersøgelsens forventninger om væksten på
Rute 54 i perioden 2015-2018 ikke har svaret til den reelle vækst, som har væ-
ret noget større.
Der er heller ingen tvivl om, at LTM1.2 underberegner trafikken i 2018 på Rute
54 med ca. 10%.
2010-2015-2018
2019-
Det vanskelige spørgsmål er, hvordan trafikken udvikler sig i 2019 og fremover.
I scenarie 2 er der kun korrigeret for undervurderingen i LTM1.2 frem til 2018,
men spørgsmålet er, om væksten i LTM1.2 efter 2018 også er undervurderet.
I scenarie 1 er forudsat, at den historiske vækst på 2,4% pr. år fortsætter, hvis
vejnettets kapacitet udbygges i takt med det stigende behov. Spørgsmålet er
om det er realistisk. Der er dog intet, der tyder på, at vi er ved at nå en form for
mætning, hvor væksten reduceres.
Samlet set viser genberegning af samfundsøkonomien baseret på opdatering af
prisniveau og de faktiske tal for trafikvæksten en forbedring af samfundsøkono-
mien for udbygning af rute 54 i forhold til VVM-undersøgelsen.
Genberegning baseret på vækst i efterspørgselen svarende til den faktiske tra-
fikudvikling fra 2010 til og med 2018, viser en forbedring af samfundsøkono-
mien fra 3,9% til 5,3%. Genberegning baseret på trafikvækstprognosen i Lands-
trafikmodellen 1.2 viser en forbedring af samfundsøkonomien fra 3,9% til 4,5%.
http://projects.cowiportal.com/ps/A117892/Documents/03 Project documents/KRP0040083NæstvedRønnedeResume.docx