Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1953252_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio september 2018)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA,
K, S, DF, RV, SF) bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til en ny
udrulningsstrategi på fjernbanen.
Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængigheden
mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprog-
rammet)
og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forven-
teligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Den nye udrulningsstrategi betyder, at Banedanmark har lavet en væsentligt mindre aggressiv tidsplan
end den, som leverandørerne af såvel udstyret i togene som udstyret i infrastrukturen har budt ind
med (leverandørernes produktionsplan). Således har planen væsentlige tidsreserver i forhold til de
deadlines, som Banedanmark holder leverandøren op på. I denne rapportering følges der op på, om
leverandørerne møder deres produktionsplaner, og hvis de bliver forsinket, om forsinkelsen kan hol-
des inden for de tidsreserver, som Banedanmark har lagt ind i forhold til leverandørernes produkti-
onsplaner.
Anlægsplanen er offentliggjort i juli 2018 sammen med Anlægsstatus for 1. halvår og indeholder bl.a.
en lettere justeret udrulningsplan for Signalprogrammet. De analyser, der er gennemført i forbindelse
med planlægningsarbejdet har testet udrulningsstrategien fra november 2017, og bekræftet, at Sig-
nalprogrammets udrulningsplaner understøtter den forudsatte passagerdrift. Det fortsatte arbejde
med Signalprogrammet baseres på disse planer.
I den nye tidsplan udskydes udrulningen af ERTMS i Østjylland, som følge af senere leverance af Frem-
tidens tog samt behov for IC4-togenes adgang til værkstedet i Aarhus. Som konsekvens heraf fremryk-
kes udrulningen af ERTMS i Vestjylland. Endvidere udskydes ibrugtagningen af ERTMS på strækningen
Køge-Næstved som følge af sporombygning mellem Ringsted og Næstved.
Både muligheden for ombordudrustning af IC3, således at installationen af signaler kommer før elektri-
ficeringen, og muligheden for yderligere immunisering holdes fortsat åben med den nye tidsplan.
Begge muligheder kan holdes åbne uden at der tabes tid. Til efteråret 2018 skal der på baggrund i
fremdriften på ombordudrustningen tages stilling til den fortsatte ombordudrustning af IC3-togene
m.v. Uanset om det i efteråret 2018 besluttes at fortsætte med ombordudrustningen af IC3-togene
mv., så fortsætter forberedelsen til immunisering i 2019
dvs. forberedelsen af immunisering af
strækningerne Fredericia-Aalborg, Ringsted-Nykøbing Falster og Holbæk-Kalundborg, samt oplæg til
immunisering af strækningen Køge-Næstved.
Således vil a også i
9 have e ”forsikri g”, hvis
udrustningen af IC3, dobbeltdækkerstyrevognene mv. forsinkes/må opgives. Endvidere fortsætter
selve immuniseringen af Roskilde-Holbæk som besluttet 15. november 2017.
Endelig er det med den nye plan forudsat, at det på baggrund af fremdriften med udrustningen af IC3-
togene i 2019-2020 skal tages stilling til, om IR4-togene skal udrustes for at opnå yderligere robusthed
og fleksibilitet i forhold til Trafikplanen og udrulningen af Signalprogrammet.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen. Afrapportering på
S-baneprojektet fremgår af en særskilt rapport.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0003.png
2
2.1
Resu é
Overordnet projektstatus
Projekt
Fjernbane Ombor-
dudrustning
Status
Statusbeskrivelse
Status for projektet er markeret grøn, da alle togtyper
undta-
gen Lokaltogs Lint41
forventes udrustet i tide til det tids-
punkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Udfordringer
knyttet til Lokaltog Lint41 er anerkendt, og Banedanmark, Lo-
kaltog og andre aktører arbejder på en alternativ plan.
Det bemærkes, at der efter deadline for rapporten er opnået
ibrugtagningstilladelse for IC3. Rapporten reflekterer ikke dette
yderligere.
Fjernbane Infra-
struktur Vest
Status for projektet er markeret grøn, fordi strækningen Lind-
holm-Frederikshavn, som forudsat, forventes at blive sat i drift
med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (21. oktober). Det
samlede projekt forventes at kunne gennemføres, som forud-
sat i Anlægsplanen.
Ibrugtagning af Roskilde-Køge er planlagt til marts 2019, men
den samlede mængde af fejl i systemet på nuværende tids-
punkt er for stor til, at dette vil kunne ske. Ingen af fejlene er i
sig selv blokerende, men mængden er et problem. Der arbej-
des derfor på en fejlrettelse, der kan reducere antallet af re-
striktioner og afhjælpninger forårsaget af fejlene med min.
50%. Den mulige konsekvens for ibrugtagningsdatoen analyse-
res fortsat, men vurderes at være en forsinkelse på max 6-10
uger.
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af
Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed
indenfor for Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021.
Der arbejdes fortsat på en konsolideret plan.
På baggrund af ovenstående udfordringer er status for projek-
tet fortsat markeret gul, men det samlede projekt forventes
derudover at kunne gennemføres som forudsat i Anlægspla-
nen.
Fjernbane Infra-
struktur Øst
S-bane
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte pro-
jektet i 2021 som forudsat pågår fortsat, og der er tæt dialog
med leverandøren Siemens om en revideret plan. Det er fortsat
vurderingen, at der er stor sandsynlighed for en forsinkelse ind
i 2022. Arbejdet betyder, at den samlede projektstatus fortsat
er markeret rød.
Indtil planarbejdet er færdiggjort, foretages der udelukkende
en risiko- og fremdriftsvurdering af den kommende strækning,
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2). Ba-
nedanmarks direktion har på baggrund af månedens status-
rapportering besluttet at flytte ibrugtagning til maj 2019, idet
tidsplanen frem imod ibrugtagning i marts var under massivt
pres, da Siemens ikke havde afsat tilstrækkelig tid til de enkelte
aktiviteter, hvilket Banedanmark ikke kunne stå inde for. Der-
med vil statusrapporteringen fra næste måned være baseret på
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0004.png
ibrugtagning i maj 2019.
2.2
2.2.1
Signalprogrammet i kontekst
Forudsætninger for Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen.
Af forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
Med Anlægsplanen forudsættes tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks. Elektrificering-
sprogrammet på visse strækninger
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden om-
kring 2022-2025 pga. mange bindinger og
afhæ gigheder. O ve dt er pla e ”tu g”
-
30.
Teststrækningerne på fjernbanen er endnu ikke sat i drift
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionaliteter (avancerede trafikstyringsfunktionaliteter)
og software releases først ibrugtages trinvist efter teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirk-
ning af driften på berørte strækninger.
2.2.2
Programrisici for hele Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet.
Programrisici evalueres og håndteres af programmets Risk Board. Følgende risici er vurderet væsentli-
ge at rapportere:
Baseret på erfaringer med tidligere software udrulninger, er det en risiko, at EVC 2.4.4m og
STM 3.00.10 softwaren, som modtages fra Alstom, og som de forskellige togtyper bliver udru-
stet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboards udrustningsplan for både Øst og
Vest. Risikoen bliver forsøgt reduceret bl.a. ved læring fra tests foretaget på flere lokationer.
Cybersikkerhed, der kun er et begrænset problem på nuværende tidspunkt, men såfremt det
ikke bliver håndteret kan blive utilstrækkeligt. Derfor gennemgås den nuværende IT-strategi.
2.3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt,
dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau
visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks
vurdering af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret
sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatri-
cerne. Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er
truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse
tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan
være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrække-
lig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0005.png
Milepæl gennemført eller
forventes gennemført som
planlagt
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til ibrugtag i g”, so
arkerer det tidspu kt,
hvor Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste
tilfælde ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve,
bufferen, vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for
den enkelte togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning marke-
res dette.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0006.png
3
Risikobillede for projekter es produktio spla er
I dette afsnit præsenteres de mest kritiske risici denne måned med fokus på risici, der kan påvirke den
overordnede produktionsplan, hvis de skulle indtræffe. Risikostyring og vurderingen af Signalpro-
grammet er særligt knyttet til projekternes produktionsplaner for, at programledelsen kan vurdere,
om det er muligt for Signalprogrammet at møde Anlægsplanen 2018-2030.
Risikobilledet for den enkelte strækning/togtype fremgår også af gennemgangene i de efterfølgende
kapitler.
Risikobillede: Ombordudrustningsprojektet
Risikovurderingen er foretaget op imod den seneste plan fra projektet. For togtypen MQ er risikoen
klassificeret som høj, hvilket primært skyldes
fejl i
STM-softwaren. For MQ-serieudrustningen er
risikoen vurderet i forhold til til de 12 tog til ibrugtagning af Roskilde-Køge i marts 2019.
For IC3 FoC er risikoen vurderet i forhold til opnåelse af ibrugtagningstilladelsen i september 2018.
For IC3-serieudrustningen er vurderingen foretaget i forhold til udrustning af de 79 tog til november
2021
(ekskl. de 17 Indusi tog).
Detaljer om alle togtyper fremgår af kapitel 4.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
Risikobillede: Fjernbane Vest
Risikoniveauet for strækningen Frederikshavn-Lindholm (EDL N) er reduceret og fortsat klassificeret
som ubetydelig. Dette skyldes, at aktiviteterne frem til idriftsættelse forløber planmæssigt. At
risikoen for ibrugtagningen af EDL N vurderes som ubetydelig, er ikke det samme som, at
ibrugtagningen ikke kan hindres af pludseligt opståede hændelser. Der er stadig en lang række
forhold, der skal falde på plads inden ibrugtagningen, men dette styres i en meget systematisk
proces med en dedikeret styre- og ibrugtagningsgruppe frem mod uge 42. Det er meldingen fra
denne gruppe, at der ikke er noget, der forventes at hindre ibrugtagningen.
Klassificeringerne for strækningerne Struer-Thisted (RO8) og Struer-Langå (RO5) er uændrede.
Risikovurderingen på RO5 er foretaget op imod ibrugtagning december 2020, indtil en ny
produktionsplan er godkendt. Risikovurderingen for EDL N og RO8 er foretaget op imod projektets
produktionsplan og dermed imod ibrugtagning i hhv. oktober 2018 og fjerde kvartal 2019.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0007.png
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
Risikobillede: Fjernbane Øst
Risikoniveauet for strækningen Roskilde-Køge (EDL N) er forøget fra en klassificering som middel til
høj.
I klassificering som høj vægter især
den samlede mængde af fejl i systemet,
hvortil der arbejdes
på en fejlrettelse, hvilket øger risikoen for ikke kan kunne idriftsætte
marts 2019.
Såfremt
ibrugtagning af strækningen bliver flyttet, vil der også være en risiko for at det ikke er muligt for
projektet at få sporspærringer fra uge 12 til 17 i 2019.
Klassificeringerne for strækningerne Køge-
Næstved (EDL S) og Odense-Svendborg (RO10) er uændrede.
Risikovurderingen af EDL S er foretaget op imod 4. kvartal 2020 indtil en ny produktionsplan er
godkendt. Risikovurderingen af EDL N og RO10 er foretaget op imod projektets produktionsplan det
vil sige ibrugtagning i henholdsvis marts 2019 og januar 2021.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0008.png
Risikobillede: S-bane
Grundet det arbejde, der pt. pågår med at undersøge plangrundlaget for S-baneprojektet, er det
lige nu kun den kommende strækning Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2), som
fremgår. Vurderingen fremgår af strækningsgennemgangen nedenfor (afsnit 3.2.1). Herunder visua-
liseringen af risikoniveauet for RO2 i form af en risikomatrix i forhold til ibrugtagning i marts 2019.
Fra rapporteringen i oktober, vil der blive vurderet ift. ibrugtagning i maj 2019.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0009.png
4
Overordnet status:
Fjer ba e O bordudrust i g
Den overordnede status for projektet vurderes fortsat at være grøn, hvilket skyldes, at alle togtyper
undtagen Lokaltogs Lint41 og Banedanmarks arbejdskøretøjer
forventes udrustet i tide til det tids-
punkt, hvor de skal bruges på en given strækning.
4.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de
enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Banedanmark forhandler lige nu med Alstom om at lave en ny produktionsplan, idet Alstom er massivt
forsinket i forhold til Signalprogrammets oprindelige tidsplan for ombordudrustningen. Det skal dog
understreges, at en ny aftale ikke er en forudsætning for at få udrustet togene, og derfor er en ny
aftale heller ikke på nuværende tidspunkt afgørende for fremdriften i ombordudrustningen.
Når en konsolideret produktionsplan er klar, vil Banedanmark rapportere i overensstemmelse med
denne. Indtil da har Banedanmark på baggrund af planinformationer fra Alstom estimeret forventnin-
gerne til færdiggørelsen af udrustningen af de forskellige togtyper. Der er generelt luft i planen i for-
hold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i drift i forhold til det an-
givne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er for-
ventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Mile-
pælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende
afsnit.
OKT 2018
MAR 2019
DEC 2019
DEC 2019
1. kvt.
2021
Medio
2020
DEC 2020
DEC 2020
Medio
2021
2023
Behov: 8
Behov : 12
Milepæl i
Behov: 12
Behov: 8 DSB
Behov: 15
Milepæl i
Behov: 43
Behov: 25
Behov: 96 IC3
Arriva Lint41 Trafikplan: 10 Arriva Lint41 ABs til Køge-
Nordjyske DSB MQ
Trafikplan: 6
Lokaltog
Kh-Rg
MQ til
til Struer-
Jernbaners (Desiro) til
udrustede IC3 Lint41 til
udrustede
til Struer-
Odense-
Næstved
Thisted
DM (Desiro) Roskilde-Køge
DSB ABs
Holstebro
Roskilde-Køge Svenborg
til
Frederikshavn
-Lindholm
Det bemærkes, at de 12 MQ til marts 2019 er markeret grøn, fordi de fortsat forventes færdiggjort
som forudsat, men at risikoniveauet dog er meget højt jf. gennemgangen nedenfor.
4.2
4.2.1
Overblik over status for aktuelle togtyper
DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er
udrustet (af de 3 FoC er 1 af typen Indusi)
Antal serietog:
0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af
typen Indusi)
For at strategien om først at udrulle det nye signalsystem og derpå elektrificere hovedstrækningerne
kan overholdes, skal alle IC3-togene udrustes, inden Aalborg-Aarhus efter planen skal ibrugtages ulti-
mo 2024.
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0010.png
Milepælene i pilene nedenfor tager derfor udgangspunkt i Trafikplanen med henblik på udrustning af
alle tog i senest 2023. Givet, at der ikke er en opdateret produktionsplan fra leverandøren, angives i
linjen under pilene Banedanmarks vurdering af, hvornår leverandøren forventer at levere de udruste-
de tog baseret på de meldinger, Banedanmark modtager fra leverandøren.
Ibrugtag-
ningstillad.
SEP18
Start
serie
MAR19
6 tog
DEC19*
JUL19
20 tog
DEC20*
DEC19
46 tog
2021*
JUL20
72 tog
2022*
79 tog
NOV21
Klar: 96 tog
JAN23
Buffer 1 år
Behov 96
KBH-Rngstd
2023
*Milepæle fra Trafikplanen.
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikoniveauet for IC3 FoC er uændret i for-
hold til sidste rapportering og er fortsat klassificeret som middel og dermed gul. Der er en meget
sandsynlig risiko for forsinkelse på op til 1 måned i forhold til opnåelse af ibrugtagningstilladelsen
i september 2018.
Risikovurderingen for den samlede serie på 79 tog er klassificeret som middel. Der er en overve-
jende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder foretaget op i mod projektets plan for
færdiggørelse af serien i november 2021 (ekskl. de 17 Indusi tog)
De 96 IC3 forventes fortsat udrustet i januar 2023, og dette er dermed i tråd med Banedanmarks ana-
lyse fra november 2017, hvilket viser, at leverandøren er blevet mere realistisk i sine tidsestimater.
Banedanmark modtog i august et udkast til en samlet indbygningsplan fra leverandøren. Det vurderes,
at planen er mere robust end tidligere, og tager højde for de erfaringer, der er opnået i hidtidige ind-
bygningsforløb med IC3 og med andre togtyper, samt krav fra DSB Vedligehold for at de kan stå for
serieindbygning. Der er fortsat en solid tidsreserve tilbage på et år, og på denne baggrund er status
fortsat grøn. Banedanmark skal dog igen understrege, at den endelige produktionsplan for udrustnin-
gen af IC3 ikke foreligger endnu, og der kan derfor fortsat komme ændringer hertil.
De identificerede STM-fejl forventes fortsat udbedret inden årets udgang, og den første ibrugtagnings-
tilladelse forventes fortsat i september, ligesom den anden stadig forventes i februar 2019.
4.2.2
Nordjyske DM (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 1 er udrustet
Antal serietog:
7 ud af 7 er udrustet
Ibrugtag-
ningstillad.
•Gennemført
Start serie
•Gennemført
8 tog
Frederikshavn-
Lindholm
OKT18
•Gennemført
JUN18
Ibrugtagningsti
lladelse ETCS
level 2
midt SEP18
Ibrugtagning:
Frederikshavn-
Lindholm
•Uge
42 - OKT18
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er uændret siden sidste rap-
portering og er fortsat klassificeret som ubetydeligt. Risikovurderingen er derfor grøn. Alle 8 tog
til strækningen Frederikshavn-Lindholm er udrustet, hvilket samlet resulterer i en ubetydelig
risiko for ibrugtagning i oktober 2018.
Ibrugtagning forventes planmæssigt i uge 42, og status herfor er derfor grøn. Næste skridt inden idrift-
sættelsen er at opnå ibrugtagningstilladelsen til ETCS niveau 2, som forventes opnået medio septem-
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0011.png
ber. Aktiviteterne knyttet til denne ibrugtagningstilladelse forløber planmæssigt, og ansøgningen om
ibrugtagningstilladelsen er sendt til Trafikstyrelsen.
4.2.3
DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 1 er udrustet
Antal serietog:
1 ud af 19 er udrustet
BEHOV: 8
tog
Odense-
Svendborg
Primo 2021
Ibrugtag-
ningstillad.
Gennemført
APR18
Start
serie
Gennemført
JUL18
KLAR: 12
Roskilde-
Køge
MAR19
Ingen buffer
BEHOV: 12
Roskilde-
Køge
MAR19
KLAR: 20 tog
(alle)
AUG19
16 mdr.
buffer
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikoklassificeringen af MQ-
serieudrustningen er uændret og klassificeret som høj. Risikovurderingen er derfor rød. Der er
en meget sandsynlig risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket er vurderet i forhold til de
12 tog, som skal bruges til Roskilde-Køge (EDL N) i marts 2019. Vurderingen skyldes primært fejl i
den STM software, som togtypen bliver udrustet med samt en række tilbageløb fra montage i
First-of-class, der desværre først er fundet i installationsforløbet for First-of-series og afføder
efterindbygning i begge.
Til strækningen Odense-Svendborg skal der bruges 8 tog til ibrugtagning primo 2021, og risikoen
for at de 8 tog ikke er klar til denne dato er klassificeret som ubetydelig, da togene ifølge pro-
jekts plan forventes klar allerede i august 2019.
Til trods for den røde risikovurdering er det forventningen, at de første 12 tog vil være klar til ibrug-
tagning af Roskilde-Køge marts 2019, om end der ingen buffer er
derfor er status i proceslinjen grøn.
Skulle en forsinkelse alligevel indtræffe, er det dog ikke nødvendigvis meget kritisk, da ibrugtagning af
infrastrukturen planlagt til marts 2019 (jf. strækningsgennemgang i kapitel 6) også er udfordret grun-
det mængden af systemfejl og deraf følgende restriktioner, som skal udbedres inden systemet kan
sættes i drift. Programledelsen anerkender dog fortsat Alstom-ledelsens tilsagn om, at de nødvendige
tolv MQ togsæt vil være klar til strækningen Roskilde-Køge (EDLn) i marts 2019 som forudsat i Anlægs-
planen.
Det er ligeledes forventningen, at de resterende otte tog, som skal bruges på Odense-Svendborg, vil
være klar til ibrugtagning primo 2021
der er en buffer på 16 måneder.
4.2.4
ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
4 ud af 41 er udrustet
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0012.png
Ibrugtag-
ningstillad.
Start
serie
KLAR: 15 tog
Str.-Thisted
17 mdr.
buffer
BEHOV: 15
Str.-Thisted
Medio 2020
KLAR: 43
(alle)
•MAJ20
5 mdr.
buffer
BEHOV: 43
Str.-Holstebr
DEC20
•Gennemført •Gennemført
MAR18
JUN18
•JAN19
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet for serieudrustningen af Arri-
vas Lint 41 er reduceret siden sidst, hvilket skyldes, at serieudrustningen forløber planmæssigt
og varigheden af udrustning per tog er nede på et acceptabelt antal dage. Risikoniveauet er dog
fortsat klassificeret som middel med en sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder vur-
deret i forhold til den samlede serie i maj 2020. Dermed er risikovurderingen gul. Risikoen for, at
alle tog ikke er udrustet til denne dato er middel. Den samlede serie på 43 tog forventes klar til
ibrugtagning af Langå-Struer-Holstebro (R5) som kan ske fra december 2020.
Serieudrustning er godt i gang, og udrustningen af det femte serietog er afsluttet. Udrustningen er
indtil nu blevet gennemført indenfor det antal dage, som var aftalt på forhånd. Status i proceslinjen er
derfor grøn, og de første 15 tog forventes klar januar 2019 og dermed i tide til ibrugtagning af Struer-
Thisted.
4.2.5
Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 4 er udrustet
Antal serietog:
0 ud af 37 er udrustet
Ibrugtagningstilladelse
•JUN19
Start
serie
•NOV19
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•OKT20
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
MAR19
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet for Lokaltogs Lint 41 FoC er
uændret og fortsat klassificeret som middel. Risikovurderingen er derfor gul. Der er en overve-
jende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket er vurderet i forhold til
opnåelse af ibrugtagningstilladelsen i juni 2019. Det er forventningen, at vurderingen fra næste
rapport foretages i forhold til, om togene er klar til ibrugtagning af Roskilde-Køge.
Lokaltog har oplyst Signalprogrammet om, at der fra trafikoverdragelsen skal anvendes i alt 12 togsæt
af typen Lint41 fra 3 byggeserier (RT-BS1, RT-BS2 og RT-BS3) til at løse samdriftsopgaven, heri indreg-
net de 7 togsæt, der allerede anvendes på Stevns.
Der arbejdes for tiden på at optimere udrustningsplanen for typen Lint41, der betragtes som relativt
ukompliceret at udruste med det nye signalsystem. På trods af dette vurderes det ikke muligt at gen-
nemføre de nødvendige tre First of Class design samt serieindbygning i 9 togsæt fordelt på 3 byggese-
rier inden december 2019. Alstoms udkast til samlet ny udrustningsplan for alle køretøjstyper angiver,
at der ved udgangen af 2019 kan udrustes to Lokaltog Lint41 First of Class samt et serieudrustet tog-
sæt. Status er derfor rød.
Det er på koordinationsmøde d. 30. august for overdragelse af trafikkøberansvaret for strækningen
Roskilde-Køge fra staten til Region Sjælland fastslået, at det ikke er realistisk at have indbygget nyt
signaludstyr i 12 af Lokaltogs Lint 41 togsæt til december 2019. Parterne vurderer derfor en alternativ
løsning, hvor overdragelsen udskydes til december 2020, og DSB fortsætter med at betjene stræknin-
gen med MQ togsæt indtil da. Signalprogrammet og Lokaltog udarbejder i september en konsolideret
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0013.png
plan, der viser, hvordan de 12 Lint 41 togsæt kan udrustes med en rimelig margin til december 2020.
DSB skal senest overdrage sine MQ togsæt d. 13. december 2020 til vinderen af trafikudbuddet til
driftsopgaver i Midt- og Vestjylland.
4.2.6
DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog (serieinstallation):
0 ud af 24 er udrustet
Ibrugtagnings
tilladelse
AUG19
Start
serie
SEP19
KLAR: 10 tog
(Trafikplan)
JUN20
Buffer 5 mdr.
BEHOV: 10
DEC20
(Trafikplan)
KLAR: 12
AUG20
Buffer
9 mdr
.
BEHOV: 12
Køge-Næstved
Medio 2021
KLAR: 25
DEC20
FEB21
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er reduceret siden sidst, men
fortsat klassificeret som middel. Risikovurderingen er derfor gul. Reduktionen skyldes bl.a., at
der er fremskridt i forhold til Alstoms designaktiviteter. Der er en overvejende sandsynlig risiko
for en forsinkelse på 1 måned, hvilket er vurderet i forhold til opnåelse af ibrugtagningstilladel-
sen i august 2019.
Togtypen forventes klar til ibrugtagning af Køge-Næstved medio 2021, og status i proceslinjen er der-
for grøn. Der er således en buffer på 9 måneder fra de påkrævede 12 tog forventes udrustet til de skal
sættes i drift på Køge-Næstved. Ligeledes vurderes Trafikplansmilepælen om de ti tog i december 2020
overholdt endda med en buffer. Alle 25 tog i serien forventes nu klar i februar 2021, hvilket er lidt
senere end tidligere rapporteret. Det er endnu ikke afklaret, hvornår alle 25 skal sættes i drift.
Alstoms designaktiviteter er fortsat et opmærksomhedspunkt i forhold til at sikre at leverandøren
afsætter tilstrækkeligt med ressourcer.
4.2.7
Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal også ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-
strækninger, og selvom der findes andre måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskøre-
tøjer, er det vigtigt at få udrustet flåden af arbejdskøretøjer
og gerne i et passende tempo.
Fremdriften er ikke tilfredsstillende, idet Alstom for nuværende udelukkende har en detailplan for
udrustning af én type (HOBW) og igangsætning af udrustning af denne er forsinket til oktober (fra
maj). Planer for de øvrige typer af arbejdskøretøjer findes kun i rudimentære skitser. Dette blev drøf-
tet på styregruppemødet med leverandøren i juni, hvor det blev aftalt, at Banedanmark sammen med
Alstom vil forsøge at finde måder at udruste arbejdskøretøjerne på gennem en simplere prototype-
proces for at sikre et hurtigere udrustningstempo.
4.2.8
DSB ET (Øresundstog)
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de
svenske operatører), hvor forskellige muligheder undersøges. Grundet denne udestående afklaring,
risikovurderes togtypen ikke for nuværende.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Der er taget kontakt til Skånetrafiken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede Øre-
sundstogsæt sikres rettidigt ombygget på en måde, som respekterer puljeprincippet, dvs. at alle
tog stadig vil kunne bruges fleksibelt på danske og svenske strækninger.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0015.png
5
Overordnet status:
Fjer ba e Vest
Status for Vestprojektet er fortsat grøn. Dette skyldes, at strækningen Lindholm-Frederikshavn som
forudsat forventes at blive sat i drift med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (oktober), hvorfor
status herfor er grøn, ligesom de øvrige milepæle dermed fortsat vurderes at kunne nås planmæssigt.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Fokus er derfor
på at ibrugtage teststrækningen Lindholm-Frederikshavn senest i 4. kvartal 2018 og at sikre et drifts-
stabilt produkt forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne strækning
skal elektrificeres forud for indsættelse af fremtidens tog. Derudover skal de nødvendige tog til de
pågældende strækninger være udrustet forinden (venligst se kapitel om Ombordudrustningsprojek-
tet).
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
2021
Driftstabilt
produkt inkl. RDT
på Thisted-Langå-
Holstebro N
Ultimo 2021
start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo
2026)
5.2
5.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL N)
Design
•Gennemført
Installation
•Gennemført
Test*
•Gennemført
JUN18
Ibrugtag-
ningstillad.
•SEP18
Godkendt
ibrugtagning
OKT18
•Uge
42
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ult. 2018
*Trial Run gennemført
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er reduceret siden sidst, og
fortsat klassificeret som ubetydeligt og dermed grøn. Der er en meget usandsynlig risiko for
forsinkelse på under 1 måned i forhold til ibrugtagning i oktober 2018.
Ibrugtagning i oktober 2018 forventes overholdt, og den overordnede status er derfor grøn. Det følger
af Anlægsplanen, at strækningen senest skal ibrugtages ved udgangen af 4. kvartal 2018. Med planlagt
ibrugtagning ultimo uge 42 er dette således fortsat muligt.
De fleste leverancer, som er nødvendige for at kunne fremsende ansøgningen om ibrugtagnings-
tilladelsen til Trafikstyrelsen, er nu gennemført, og tilladelsen forventes opnået i september.
Den anden runde af operational rehearsal hvor Banedanmark og øvrige involverede parter øver
brugen af det nye system under driftslignende forhold forventes gennemført i uge 38. Testen giver
såvel Banedanmark som Nordjyske Jernbaner øget sikkerhed for, at systemet er klar til drift, og at
parterne er i stand til at håndtere systemet.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0016.png
5.2.2
Thisted-Struer (RO8) (ekskl. Struer St.)
Design
•Gennemført
Installation
•OKT18
Test*
•DEC18
Ibrugtag-
ningstilladel.
Afventer
planlægning,
men forventes
klar i tide
Klar til
ibrugtagning
•3./4.
kvt. 19
•4.
kvt. 19
6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er uændret, og risikoniveauet
er fortsat klassificeret som middel. Risikovurderingen er derfor gul. Der er en overvejende sand-
synlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder i forhold til ibrugtagning i august 2019, som er det
senest godkendte af Banedanmarks direktion.
Til trods for sandsynligheden for en forsinkelse forventes ibrugtagning at kunne finde sted inden
medio 2020 og dermed i overensstemmelse med Anlægsplanen. Den overordnede status i proceslinjen
er derfor grøn. Eneste ændring siden sidst er, at ibrugtagning nu vurderes mulig at finde sted fra fjerde
kvartal 2019. Testforløbet igangsat lidt senere end først planlagt, men det er leverandørens forvent-
ning, at dette ikke har indvirkning på datoen for afslutning af testforløbet. På den baggrund er status i
proceslinjen for start af test fortsat gul, mens status for øvrige milepæle er status quo. Ibrugtagning
forventes således fortsat i andet halvår 2019, hvilket dermed fortsat giver en buffer på minimum 6
måneder ift. Anlægsplanen.
5.2.3
Langå-Struer-(Holstebro N) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
Afventer
planlægning
Installation
JUN19
Start test*
AUG19
Ibrugtag-
ningstilladelse
Afventer
planlægning**
Klar til
ibrugtagning
MAJ20
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
DEC20 (K21)
*Start SAT (Site Acceptance Test)
**At
der ikke er et estimat for denne milepæl er ikke kritisk henset til, at ibrugtagning først forventes i maj 2020.
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er uændret siden sidst, og
vurderingen er klassificeret som ubetydelig. Risikovurderingen er derfor grøn. Der er en meget
usandsynlig risiko for forsinkelse på under 1 måned i forhold til ibrugtagning i december 2020.
Risikovurderingen er foretaget op i mod ibrugtagning i december 2020, indtil en ny godkendt
plan fra projektet foreligger.
Ibrugtagning af strækningen i december 2020 (køreplan 2021) forventes overholdt, hvorfor status er
grøn.
Det endelige design forventes at blive gennemgået i november 2018. Status for milepælen design
fastholdes dog som gul, da der fortsat er nogle udestående i den forbindelse.
Strækningen forventes at være klar til ibrugtagning i maj 2020, men kan som bekendt ikke sættes i
drift før tidligst ved køreplanskiftet december 2020 (K21) grundet materielsituationen. Der er derfor
fortsat en buffer på 6 måneder, og strækningen vil fortsat være klar til drift som forudsat i Anlægspla-
nen.
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0017.png
6
Overordnet status:
Fjer ba e Øst
Roskilde-Køge er med Anlægsplanen forudsat ibrugtaget i marts 2019, men den samlede mængde af
fejl i systemet på nuværende tidspunkt er for stor til, at dette vil kunne ske. Ingen af fejlene er i sig selv
blokerende, men mængden er et problem. Der arbejdes derfor på en fejlrettelse. Det er fortsat Ba-
nedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og
dermed indenfor Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021. Der arbejdes fortsat på en konsolide-
ret plan. Overordnet status fastholdes derfor som gul.
6.1
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af
proceslinjen herunder.
Fokus er her at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres
og elektriske tog indsættes. Derudover skal der sikres et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af
København-Peberholm.
1 kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
2. kvt 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af af
København-
Peberholm
Ibrugtagning af
Driftsstabilt
Næstved-Nykøbing produkt
F. (forudsætning
for elektrificering
af strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
6.2
6.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
•Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
DEC18
Test*
NOV18
Ibrugtag-
ningstilladelse
MAR19
Ibrugtagning
Anlægsplan
MAR19
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er forøget siden sidst, og klas-
sificeres nu som høj. Risikovurderingen er derfor rød. Der er nu en meget sandsynlig risiko for
forsinkelse på 3-4 måneder i forhold til ibrugtagning i marts 2019. I klassificering som høj vægter
især mængden af fejl i systemet, som kræver fejlrettelse. Såfremt en forsinkelse træder i kraft vil
der være en risiko for , at det ikke bliver muligt for projektet at få sporspærringer fra uge 12 til
17 i 2019, hvilket øger risikoen for ikke kan kunne idriftsætte marts 2019.
Ibrugtagningen i marts 2019 trues af den samlede mængde af fejl relateret til sikkerhedsmæssige og
operationelle forhold. Ingen af fejlene er hver for sig blokerende for ibrugtagning, men mængden
udgør et problem, da det kan være vanskeligt for trafikstyringsmedarbejderne at overskue den samle-
de mængde af restriktioner og korrigerende tiltag. Derfor er status for opnåelse af ibrugtagningstilla-
delse og ibrugtagning gul.
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0018.png
Der arbejdes på at etablere en fejlrettelsesrelease,
kaldet ’I ter ediate Release’,
i efteråret 2018, der
som minimum vil halvere antallet af restriktioner og med begrænsede konsekvenser for ibrugtagnings-
tidspunktet. Vurderingen er, at en forsinkelse vil være på max 6-10 uger.
Yderligere tests er blevet gennemført uge 32 og 35, og den næste test (Trial Run) planlægges gennem-
ført uge 40. De gennemførte tests viste, at systemet er blevet forbedret, og der blev ikke set nogen
nye kritiske observationer.
6.2.2
Teststrækning Køge-Næstved (EDL s)
Design
Installation
Test*
Ibrugtag-
ningstillad.
Klar til
ibrugtagning
10 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
•Gennemført
SEP18
OKT18
MAR20
•APR20
•AUG20
4 kvt. 2020
*Trial Run gennemført
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er uændret siden sidst og er
fortsat klassificeret som ubetydeligt. Risikovurderingen er derfor grøn. Der er en overvejende
usandsynlig risiko for forsinkelse på 1-2 måneder i forhold til ibrugtagning i 4. kvartal 2020.
Strækningen forventes klar til ibrugtagning i 4. kvartal 2020, og status er derfor
grøn, da Anlægsplanen
dermed kan overholdes.
Den endelige planlægning af udrulningen af trafikstyringssystemet (TMS)
udestår fortsat, hvorfor den
endelige konsolidering af planen også fortsat udestår. Det er dog fortsat Banedanmarks vurdering, at
ibrugtagning kan ske i overensstemmelse med Anlægsplanen,
som tilsiger, at strækningen skal ibrug-
tages med el-drift senest medio 2021. Der er således fortsat en solid buffer.
6.2.3
København-Ringsted (RO1)
I forhold til København-Ringsted foregår på nuværende tidspunkt koordinering mellem de enkelte
programmer og projekter for at sikre, at alle arbejder bliver udført rettidigt og koordineret med de
enkelte tests, der skal udføres på strækningen. Elektrificeringsprogrammets installationsarbejde pågår
på den nye bane, mens Signalprogrammets arbejder er afsluttet. Testforløbet med hastighed over 40
km/t blev igangsat uge 36.
Design
Gennemført
Installation
(slut)
Afsluttet
Test
(Trial Run gennemført)
•3.
kvt. 2018
Ibrugtagningstilladelse
ERTMS
•1.
kvt. 2019
Etablering af 5-bloksløsningen (Plan B) er igangsat. Arbejdet med denne løsning koordineres med de
øvrige installationsarbejder. Der er ordret materialer, der har lang leveringstid, og projekteringen er
under forberedelse. Tidsplanen er stram, men forventes overholdt. Den største risiko er fortsat de
sikringstekniske ressourcer, primært til validering af 5-bloksløsningen. Med Anlægsplanen planlægges
strækningen at overgå til ERTMS fra og med 2024.
18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0019.png
6.2.4
Odense-Svendborg (RO10)
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•OKT19
Test**
•OKT20
Ibrugtag-
ningstilladel.
Klar til
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
Afventer
•JAN21
planlægning,
men forventes i
tide
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installa-
tionsarbejdet (bl.a. grundet det store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Risikobilledet er uændret siden sidst, og
klassificeret som ubetydelig. Risikovurderingen er derfor grøn. Der er en overvejende usandsyn-
lig risiko for forsinkelse på 1-2 måneder i forhold til januar 2021.
Der er ingen ændringer siden sidst, og strækningen forventes som forudsat i Anlægsplanen klar til
ibrugtagning januar 2021. Der er således ingen buffer, hvorfor status i proceslinjen er gul.
6.2.5
Næstved-Lolland (RO7)
Design
•Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
•Afventer
planlægning
Test*
•Afventer
planlægning
Ibrugtag-
ningstillad.
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
•Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 3.2):
Intet at rapportere på nuværende tidspunkt,
da planlægning af strækningen afventer endelig afklaring, hvorfor der ikke er grundlag for at
foretage en risikovurdering.
Strækningen afventer fortsat endelig planlægning, og milepælene er derfor fortsat markeret grå. Ba-
nedanmark har tidligere rapporteret på strækningen Ringsted-Nykøbing F. Med den nye Trafikplan
opdeles strækningen imidlertid: Ringsted-Næstved og Næstved-Nykøbing F. og Nykøbing-Rødby.
Kontrakten med Alstom om Signalprogrammets udrulning i Østdanmark omfatter infrastrukturen, som
den så ud på udbudstidspunktet. For at tage højde for kommende ændringer i infrastrukturen er kon-
trakte udbudt ed e række optio er. E af disse optio er er ”optio B”, so o fatter tilpas i ger
til signalprogrammet som følge af udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby Færge som en
del af Femern Bælt forbindelsen. Efter kontraktsindgåelse med Alstom er der sket nogle tilpasninger af
projektet Femern Bælt landanlæg (Ringsted-Femern Banen). På den baggrund har Banedanmark været
i dialog med Alstom om tilpasning af den oprindelige kontrakt- og optionsaftale til revideret omfang og
tidsplan, og primo juli 2018 blev aftalen indgået. Der udestår dog en række afklaringer, og der arbejdes
pt. på en endelig produktionsplan for strækningen.
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0020.png
7
Overordnet status:
S-ba e
S-baneprojektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de
enkelte strækninger fremgår af strækningsgennemgangen i det efterfølgende afsnit.
7.1
Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest
oplyst i Anlægsstatus, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der ikke er nogen tids-
mæssig reserve, er alle ibrugtagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én stræk-
ning i udgangspunktet kan påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning, Carls-
berg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober
2016.
Som tidligere beskrevet gennemføres der lige nu et arbejde med at undersøge mulighederne for at
afslutte projektet i 2021 som forudsat. Den overordnede status er på denne baggrund rød. Banedan-
mark vurderer, at der er overhængende sandsynlighed for, at projektet vil blive forsinket ind i 2022.
Når arbejdet med planen er afsluttet vil eventuelle justeringer blive afspejlet i overblikket nedenfor og
i de enkelte strækningsgennemgange. Ibrugtagningstidspunktet for den kommende strækning Jægers-
borg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2) er nu af Banedanmarks direktion formelt flyttet fra
november 2018 til maj og dette vil fremgå af rapporteringen fra oktober.
Maj 2018
November
2018
2. kvt.
2019
2019
2020
2021
4. kvt.
2021
Ibrugtagning
Ibrugtagning
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
DORF
af Farum-
af Ringbanen Svanemøllen- Sydhavn-Køge Carlsberg-
ibrugtagning af Jægers-
(RO6)
Carlsberg/Bav (RO5)
Frederikssund
(gennemført) borg/Klampen Ryparken
borg-Svane- (RO3.1)
nehøj (RO3.2)
/Høje Taastrup
møllen
/Ryparken
(RO2)
Det bemærkes i øvrigt, at de forhandlinger, der pt. pågår med Siemens om en revideret plan kan få
indvirkning på sporspærringsmønsteret. Det har Banedanmark derfor taget i betragtning ved indmel-
dingen til Netredegørelsen for 2020, som sendes i høring snarest. Indmeldingen betyder ikke, at der er
indgået aftale med Siemens om en ny plan.
7.2
7.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Design
APR18
•Gennemført
Installation
JUL18
•SEP18
Test afsluttet*
•OKT18
APIS
FEB19
Ibrugtagning
MAJ19
Ibrugtagning
NOV18
Anlægsstatus
20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953252_0021.png
*Første operationelle test. Den anden planlægges (om nødvendigt) gennemført primo 2019.
Risikovurdering (baseret på matrice fra afsnit 2.2):
Der er på baggrund af den stramme tidsplan
nu en stor sandsynlighed for en forsinkelse på 3-4 måneder ift. ibrugtagning i marts 2019. Fra
rapporteringen i oktober vil vurderingen blive foretaget ift. ibrugtagning i maj 2019.
Den største risiko vurderes at være systemets kvalitet, hvorfor også den anden operationelle test
nu er introduceret. System FAT og den første operationelle test vil give en indikation på syste-
mets modenhed, og risikoen vil på den baggrund kunne genvurderes.
Banedanmarks direktion har nu besluttet, at ibrugtagning flyttes til maj 2019. Dette skyldes, at Ba-
nedanmark ønsker at afsætte tilstrækkelig tid til de enkelte aktiviteter, hvilket ikke var tilfældet i den
fremlagte plan fra Siemens, som planlagde med ibrugtagning i marts. Banedanmarks beslutning frem-
går af vurderingen i proceslinjen ovenfor, og fra rapporteringen i oktober, vil øvrige milepæle ligeledes
være justeret i overensstemmelse med det nye ibrugtagningstidspunkt.
Installationsarbejdet forventes færdiggjort lidt senere end senest rapporteret, men dette har i sig selv
ikke indvirkning på øvrige milepæle. I uge 33 gennemførtes System FAT, og en anden vil blive
gennemført i slutningen af september for at håndtere de observationer, som blev gjort ved den første.
Der vil derudover blive gennemført to andre System FAT
den sidste forventeligt primo 2019. Den
første operationelle test forventes fortsat gennemført i oktober og såfremt en ekstra skal
gennemføres, vil den blive gennemført primo 2019.
7.2.2
Farum-Ryparken (RO3.1)
Design
•Gennemført
Installation
•JUN18
Test*
(afsluttet)
•JAN19
APIS
MAJ19
Ibrugtagning
•MAJ19
1 md. buffer
Ibrugtagning
2. kvt. 2019
Anlægsstat
*Første operationelle test
Der pågår som rapporteret pt. et arbejde med at analysere mulighederne for at afslutte det samlede
projekt i 2021 som forudsat. Indtil denne analyse er afsluttet gives der ingen ny vurdering af planen for
strækningen Farum-Ryparken og ligeledes gives ingen risikovurdering.
7.2.3
Ringbanen: Ny Ellebjerg-Ryparken (RO6)
Installation
•JAN19
Test
(afstluttet)*
•JUN19
APIS
DEC19
Ibrugtagning
•DEC19
Ibrugtagning
2019
Anlægsstatus
Design
Gennemført JUN18
*Første operationelle test
Der pågår som rapporteret pt. et arbejde med at analysere mulighederne for at afslutte det samlede
projekt i 2021 som forudsat. Indtil denne analyse er afsluttet gives der ingen ny vurdering af planen og
ligeledes gives ingen risikovurdering.
21