Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1953251_0001.png
Status om Signalprogrammet
Oktober 2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953251_0002.png
Ibrugtagning af teststrækningerne i Nordjylland
Første ibrugtagning af det nye signalsystem er planlagt til at ske ved udgangen af uge
42, nærmere bestemt 21. oktober 2018.
Forud for idriftsættelsen skal der indhentes en række tilladelser og godkendelser.
Der skal gives i alt 10 godkendelser, som relaterer sig til ledelsessystemer,
infrastrukturen og det rullende materiel.
Banedanmark har ønsket, at alle godkendelser skulle være opnået inden udgangen af
uge 40.
Banedanmark har fået alle de nødvendige godkendelser!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953251_0003.png
Status for ombordudrustning
IC3
Ansøgning om ibrugtagning af IC3 blev oversendt fra DSB
til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen den 21. september
2018.
Tilladelse til ibrugtagning blev givet af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen den 4. oktober.
Vi går snarest i gang med at køre den påkrævede
pålidelighedstest på 10.000 km.
De 96 IC3 tog forventes fortsat at være udrustet i januar
2023.
Banedanmark modtog i august et udkast til en samlet
indbygningsplan, og den vurderes til at være mere robust
end tidligere, og tager højde for de erfaringer, der er
opnået i tidligere indbygningsforløb.
Der er en solid buffer på mere end et år.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953251_0004.png
Status for ombordudrustning af øvrige togtyper
Den overordnede status for ombordudrustningen er at alle tog forventes udrustes i forhold til hvornår de
skal bruges på de respektive strækninger.
Der er dog en særlig udfordring i forhold til Lokaltogs Lint41, hvorfor overdragelsen af trafikken til Region
Sjælland udskydes med et år.
I forhold til DSB MQ, så er det er forventningen, at de resterende otte tog, der skal bruges på Odense-
Svendborg, vil være klar til ibrugtagning primo 2021.
Alle Nordjyske Jernbaners otte DM (Desiro) tog er udrustet, og er klar til ibrugtagningen i uge 42.
I forhold til Arrivas Lint41, så er serieudrustningen godt i gang, og udrustningen af det sjette serietog er
afsluttet.
Det forventes at DSB
Abs’er
vil være klar til ibrugtagning af Køge-Næstved i 2021. Der er en buffer på 9
måneder til de påkrævede 12 tog forventes at være udrustet til de skal sættes i drift mellem Køge-
Næstved.
Udrustningen af Øresundstogene er under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de svenske
operatører). Der er taget kontakt til Skånetrafikken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede
Øresundstogsæt sikres rettidigt ombygget.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953251_0005.png
Status for infrastrukturprojekterne
I vest er fokus på at sætte teststrækningen mellem
Frederikshavn-Lindholm i drift i uge 42.
De øvrige strækninger forventes at kunne
gennemføres som forudsat i Anlægsplanen.
I øst er ibrugtagningen af Roskilde-Køge planlagt til
marts 2019. Der er på nuværende tidspunkt
konstateret en række fejl i systemet, der kan
resultere i en forsinkelse på 6-10 uger. Dette er pt.
ved at blive analyseret nærmere.
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at
ibrugtagningen af Køge-Næstved kan finde sted i 4.
kvartal 2020, hvilket giver en buffer på 6 måneder.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953251_0006.png
S-banen
Banedanmark forholder sig fortsat kritisk til om
Siemens kan nå at afslutte udrulningen på S-banen
i 2021.
Banedanmark er i tæt dialog med Siemens, og
vurderer, at der er stor sandsynlighed for at
udrulningen bliver forsinket til 2022.
Banedanmark har besluttet at flytte ibrugtagningen
for Jægersborg/Klampenborg-
Ryparken/Svanemøllen til maj 2019, da Siemens
havde ikke afsat tilstrækkelig tid til de enkelte
aktiviteter, hvilket Banedanmark ikke kunne stå
inde for
.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Statusrapport vedrørende Signelprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1953251_0007.png
Softwarefejl i CBTC-systemet
Fejlen
Banedanmark har konstateret en sikkerhedskritisk fejl i CBTC-systemet på
S-banen, idet det automatiske togkontrolsystem slog fra efter en koblingsfejl
på et S-tog. Det var således kun lokoføreren, der kunne standse toget.
Toget blev bragt til standsning uden yderligere problemer og uden fare for
passagererne.
Udbedring
Umiddelbart efter hændelsen udsendte Banedanmark supplerende
sikkerheds-bestemmelser og nye retningslinjer til lokoførerne, så de kunne
håndtere situationen og køre videre manuelt, hvis fejlen skulle ske igen.
Sideløbende blev hændelsen analyseret, og en softwarefejl blev fundet.
Denne fejl forventes rettet med en opgradering, der udrulles i februar 2019.
Indtil da har Siemens ændret i koblingssystemet på alle DSB’s S-tog,
således at samme fejl ikke kan opstå igen.
Sikkerhed
Da systemet er ændret, så fejlen ikke kan opstå igen, er det således stadig
helt sikkert at køre med CBTC-systemet på S-banen. Systemet registrerer
og orienterer om fejl, som det skal, så driften kan foregå sikkert, og fejlene
kan blive håndteret.
Dialog
DSB’s lokoførere har givet udtryk for, at de ikke har følt sig tilstrækkeligt
informeret om hændelsen og problemhåndteringen, hvilket Banedanmark
beklager, og man vil fremadrettet søge at forbedre dialogen.