Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2000995_0001.png
Jørn Holger Christensen
15.01.2019
Vedr.: Bornholmslinjens manglende T-Foil på Express 1!
Til Trafikminister Ole B. Olesen, Trafikministeriets embedsmænd og
kontraktmedarbejdere,
T-foil’en
er jo "kun" en del, men en væsentlig del af et større stabiliseringssystem.
Jeg har
ikke større teknisk indsigt, men InCat skriver selv således (oversat efter bedste evne):
”Verdens
mest effektive sejlstyringssystemer er installeret på Incat Wave Piercing
Catamarans for at sikre passagerernes komfort og sikkerhed.”
”Siden
år 2000 har Incat-fartøjer (fra skrog nr. 056 (E1 er skrog nr. 066)) været udstyret
med den revolutionerende, prisvindende tilbagetrækkelige T-foil, placeret ved den bageste
ende af centerbuen.”
”The T-foil
bruges i kombination med to tværmonterede trimflapper, der giver kræfter til
sejlstyringskontrollen svarende til et par kølemonterede T-foil’
er, der sikrer en jævn sejlads
i hård sø.”
”Den tilbagetrækkelige T-foil
anvendes kun, når det er nødvendigt, og derfor er der mindre
luftmodstand til at bremse skibet, med deraf følgende besparelser i brændstof og mindre
risiko for at foilen rammer en genstand under vandoverfladen.”
”T-foil'en
kan trækkes tilbage i roligt hav, og sejlstyringssystemet er slukket. I moderat hav
er sejlstyringssystemet aktiveret og bruger kun trim flapperne, mens T-foil'en stadig er
stuvet inde i skibet. I det oprørte hav er T-foil'en nedsænket, og sejlstyringssystemets fulde
evne er bragt til at maksimere passagerkomforten.”
”Fartøjerne er også udstyret med trim-flapper,
et hydraulisk drevet anordning, som
medvirker til at højhastighedsfartøjer får et accelerationsløft, hvilket reducerer hældning og
rulning og dermed forbedre passager-tur
og komfort.”
Kilde:
Side 18 af 32 på dette link:
https://www.incat.com.au/wp-content/uploads/2018/01/incat-
copany-profile-
2016.pdf?fbclid=IwAR05SbUqau1wWhjao09tzamtFChEU_1y1z5LggHO2xDqhcLBa1cjfnpG
CB0
Spørgsmålet er så, om Molslinjen, ved at afmontere T-foil’en,
har sat det øvrige
stabiliseringssystem ud af kraft?
Venlig hilsen
Jørn Holger Christensen
Thorkildsvej 19, 3700 Rønne
tlf. 86 42 48 59
e-mail: [email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 12/1-19 vedrørende Bornholmslinjens manglende T-Foil på Express 1, fra Jørn Holger Christensen, Rønne
Jørn Holger Christensen
Thorkildsvej 19, 3700 Rønne
tlf. 86 42 48 59
e-mail [email protected]