Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Kære politikere
9. januar 2019
I forbindelse med den tragisk ulykke på storbæltsbroen hørte jeg d.d. i radioavisen, det var blevet besluttet
togtrafikken med sættevognene skal ophører.
Vedkommende, der lod sig interviewe kunne rigtignok bekræfte dette og adspurgt ligeledes bekræfte én af
konsekvenserne her, nem øget lastvogns trafik på motorvejene!
Som daglig pendler på ruten mellem Sorø og Ballerup, hvor både Holbæk motorvejen og Køgebugt
motorvejen benyttes blev jeg naturligt ekstra lydhør over den information og ikke mindst udsigten til endnu
værre forhold end nu
– og ja, jeg skriver ”e d u værre”, idet forholdene
pt. er umådelig ringe, for ikke at
sige kritisable og udsigterne til forringelse desværre tydlige.
Trafikken er efterhånden så tung at der her i en overskridelse af 11. time bør komme et udspil og ikke
mindst indsats fra politisk hold.
Jeg har ikke evidensbaseret viden med mig for området, men forholder mig både til diverse artikler og
indslag fra pressen gennem tiden og samtidig til den for mig og mange andre praksis- og virkelighedsnære
dagligdag.
Undersøgelser har gang på gang vist, at samfundsomkostningerne og ikke mindst virksomhedernes tab er
temmelig omfangsvide ved de mange timers forsinkelse den tunge trafik medfører. Hvor længe kan dette
pres vedblive tænker jeg!
Da man for nogle år tilbage afsluttede udvidelsen af Køgebugt strækningen fra sammenfletningen og ind
mod København forudså jeg med det sammen både flaskehalsen ved sammenfletningen, den manglende
udvidelse videre både syd- og vestover. Samtidig så jeg klare udfordringer ved de mange tilkørsler fra
Karlslunde, Solrød og videre indad ligesom udfletningen mod ring 04/København ville give problemer. Gad
vide om ingen af de involverede parter med fagmæssig
professio alis e så dette og/eller sagde det højt…!
Fakta er her få år efter at udvidelsen har forslået, som en skrædder i helvede og et helvede er det sandt at
sige på specielt de to omtalte strækninger.
Spørgsmålet er, hvad der rører sig politisk hvor ansvaret ligger. Hvilke planer er der og ikke mindst hvornår
bliver noget gjort!?
Som så mange andre er jeg nødt til kontinuerligt at køre tidligere og tidligere hjemmefra for at undgå det
værste kaos. Pt. skal jeg ramme motorvejen i Sorø mellem 0530-05
for at ko
e ”helski det” ige e
og modsatte vej senest 1430-1445 før det lukker ned. Kort efter der bliver de røde lygter til én lang slange,
so lige så sikkert ”so A e i kirke ” bliver til kø, edsat hastighed (
-50 km/t), helt stop på en
motorvej både før og efter sammenfletningen i Køge og før/efter Roskilde. Oftest afstedkommet af mange
småuheld, der fuldstændigt lukker trafikken ned og indimellem desværre også af større uheld med
personskader til følge.
Innovative og super interessante byggetiltag i hovedstadsområdet er både godt og nødvendigt
sådan er
vores samfund jo skruet sammen. Sidste melding om udvidelse med hele 9 øer til industri er jo fantastisk og
godt for arbejdsliv og økonomi. Estimerede ca. 12.000 nye arbejdspladser og deraf yderligere tilgang til
hovedstadsområdet med endnu engang yderligere belastning af motorvejsnettet! Priserne på bolig i
Købe hav og o råde gør, at ”al i delige” e esker ed ligeså al i delig og lavere lø ede jobs IKKE
har muligheden for at bosætte sig tæt på, altså øget pendlertrafik
igen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 164: Henvendelse af 10/1-19 vedrørende trængsel på motorveje, fra Klaus S. Heller, Sorø
2000898_0002.png
Og ej, det offe tlig slår ikke til. Er for dyrt, usikkert og ”tidsforstyrre de” i forhold til øvrige gøre ål til og
fra arbejdet. Mange, rigtig mange vælger derfor bilen og desværre for dette kører alene.
Problematikkerne er indlysende, handlekraften og initiativerne til at løse dem mangelfulde; ja, beklager at
skulle være så ligefrem men de herrer og damer i den folkevalgte politiske verden, I må ganske enkelt
komme i gang og prioritere
dette problem, som er et problem og ikke blot en udfordring bør stå
allerøverst på jeres fælles dagsorden.
I er omgivet af specialister, der ganske vist ofte bruger rigtig lang tid på at udvikle og tænke sig frem til
ekspert løsninger. Nedsatte arbejdsgrupper har det desværre oftest med at udløse et nyt møde frem for
beslutninger og handling.
Kom nu kære politikere og andet godtfolk. Dette bør have jeres bevågenhed og I SKAL tænke stort,
anderledes og fremsynet. Det hjælper ikke at bygge en letbane, et enkelt eller to togspor, udvide
vejstrækninger med et spor osv. osv. Der skal både mere til og noget skal gøres NU OG HER.
Forslag herfra:
-
-
Tung trafik skal begrænses til absolut mest nødvendigt i rush hour, speciel transporter med bred
last osv. skal væk i samme spidsbelastningsperiode (0530-0900 og 1430-1800)
Tu g trafik SKAL begræ ses til . vog ba e. De berø te ”elefa t-overhali ger” er både voldso t
farlige, da mange chauffører blot trækker ud når det passer dem (de er jo størst) og under den
videre overhaling skaber lange køer og pludselige opbremsninger. Stop nu dette vanvid og øg til
gengæld hastigheden for lastvogne samt camping og trailerfolk til 90/100 km/t. Øg til gengæld også
bøderne for disse overhalinger til meget høje beløb, kørselsforbud i 24 timer, klip i kørekortet og
lignende, ellers grines der blot af det.
Indsæt specielle busser fra eksempelvis Slagelse, Holbæk, Ringsted, Sorø, Roskild, Hillerød mv. med
gode, men få op- og afsætningssteder med mulighed for at kunne komme videre fra ydre
København vider ind. Husk gode internetforhold så der kan arbejdes i busserne! Og skal
prismæssigt kunne betale sig.
Brug nutidens teknologi (Video analyse)
til at ”låse” og ”overvåge” folk/trafikke . Rigtig a ge
ligger og skifter vognbane i et væk, kører for tæt på, overhaler med 110 km/t, hvor man må (og
langt de fleste gør) kører 130 km/t. Videokamera med analyse kan bruges konstruktivt. Har du
skiftet vognbane mere end 2-3 gange undervejs på din rute udløses automatisk en bøde eller klip i
kørekort. Kører du for tæt på og dermed forårsager uheld det samme osv. osv. Mulighederne er
ikke udtømmende her, kun hensigten og fantasi sætter grænser! Trafik kulturen er i høj grad dalet
de sidste a ge år, det er ” ig- ig” kulture , der styrer. De a ge vog ba eskift til både fare og
ulempe udføres uden skelen til hverken færdselsregler eller moral. Dette afstedkommer samtidig
”luk-hullerne-politikke ”, der går at alle også derfor kører eget tæt på fora køre de for ed det
samme der holdes afstand trækker en ny bilist indimellem, nye opbremsninger opstår osv. osv.
Hurtig og effektiv indsats ved småuheld med havarerede køretøjer. Få dem væk i en fart, en
lastvogn med grab eller lignende. Udgiften ved at beskadige et køretøj yderligere ved fjernelse
kontra omkostningen for i hundredvis af forsinkelser på arbejdspladserne er lille/ubetydelig.
Indkald minimum hvert 2/3. år bilister til en opdatering af køreteknik OG KULTUR på teknisk anlæg.
Gør det billigt, men obligatorisk med mulighed for at inddrage kørekort/udstede kørselsforbud. Der
er vitterlig så mange dårlige bilister derude at man samtidig bør kigge køreskolerne efter i
sømmene.
Den offentlige transport SKAL gøres billigere og effektfuld. Mange kan og vil faktisk gerne bruge det
offentlige, men kig på vejene så får I svaret selv
det er både billigere og til trods for problemerne
på vejene også hurtigere at køre selv, mere fleksibelt samtidigt.
-
-
-
-
-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 164: Henvendelse af 10/1-19 vedrørende trængsel på motorveje, fra Klaus S. Heller, Sorø
Blot nogle muligheder, der på ingen måder er detaljerede eller udtømmende.
Jeg er bestemt optimistisk og tror på vilje og handling fra politisk hold. Men gør det NU, gør det SAMMEN
og lad være med at lade politiske ideologier og overbevisninger føre til manglende handling. Ansvaret, som
politikere er lagt i jeres hænder og forventningerne er altid store. Det kræver mod at gennemtvinge
beslutninger, der ikke altid falder i alles jord, men nævnte problem set i et bredt perspektiv skal altså løses
nu og fremadrettet.
Der er formentlig (forhåbentlig) allerede initiativer i gang fra jeres side med henblik på at bedre forholdene
og jeg er helt med på det ikke er gjort over night ligesom det øvrige land som regel også kræver deres
indsatser, hvor nødvendigt
og indimellem også unødvendigt
for at løse tilsvarende trafikale problemer.
Venligst
Klaus S. Heller
Lange Løng 18
4180 Sorø