Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Kære politikere
9. januar 2019
I forbindelse med den tragisk ulykke på storbæltsbroen hørte jeg d.d. i radioavisen, det var blevet besluttet
togtrafikken med sættevognene skal ophører.
Vedkommende, der lod sig interviewe kunne rigtignok bekræfte dette og adspurgt ligeledes bekræfte én af
konsekvenserne her, nem øget lastvogns trafik på motorvejene!
Som daglig pendler på ruten mellem Sorø og Ballerup, hvor både Holbæk motorvejen og Køgebugt
motorvejen benyttes blev jeg naturligt ekstra lydhør over den information og ikke mindst udsigten til endnu
værre forhold end nu
– og ja, jeg skriver ”e d u værre”, idet forholdene
pt. er umådelig ringe, for ikke at
sige kritisable og udsigterne til forringelse desværre tydlige.
Trafikken er efterhånden så tung at der her i en overskridelse af 11. time bør komme et udspil og ikke
mindst indsats fra politisk hold.
Jeg har ikke evidensbaseret viden med mig for området, men forholder mig både til diverse artikler og
indslag fra pressen gennem tiden og samtidig til den for mig og mange andre praksis- og virkelighedsnære
dagligdag.
Undersøgelser har gang på gang vist, at samfundsomkostningerne og ikke mindst virksomhedernes tab er
temmelig omfangsvide ved de mange timers forsinkelse den tunge trafik medfører. Hvor længe kan dette
pres vedblive tænker jeg!
Da man for nogle år tilbage afsluttede udvidelsen af Køgebugt strækningen fra sammenfletningen og ind
mod København forudså jeg med det sammen både flaskehalsen ved sammenfletningen, den manglende
udvidelse videre både syd- og vestover. Samtidig så jeg klare udfordringer ved de mange tilkørsler fra
Karlslunde, Solrød og videre indad ligesom udfletningen mod ring 04/København ville give problemer. Gad
vide om ingen af de involverede parter med fagmæssig
professio alis e så dette og/eller sagde det højt…!
Fakta er her få år efter at udvidelsen har forslået, som en skrædder i helvede og et helvede er det sandt at
sige på specielt de to omtalte strækninger.
Spørgsmålet er, hvad der rører sig politisk hvor ansvaret ligger. Hvilke planer er der og ikke mindst hvornår
bliver noget gjort!?
Som så mange andre er jeg nødt til kontinuerligt at køre tidligere og tidligere hjemmefra for at undgå det
værste kaos. Pt. skal jeg ramme motorvejen i Sorø mellem 0530-05
for at ko
e ”helski det” ige e
og modsatte vej senest 1430-1445 før det lukker ned. Kort efter der bliver de røde lygter til én lang slange,
so lige så sikkert ”so A e i kirke ” bliver til kø, edsat hastighed (
-50 km/t), helt stop på en
motorvej både før og efter sammenfletningen i Køge og før/efter Roskilde. Oftest afstedkommet af mange
småuheld, der fuldstændigt lukker trafikken ned og indimellem desværre også af større uheld med
personskader til følge.
Innovative og super interessante byggetiltag i hovedstadsområdet er både godt og nødvendigt
–
sådan er
vores samfund jo skruet sammen. Sidste melding om udvidelse med hele 9 øer til industri er jo fantastisk og
godt for arbejdsliv og økonomi. Estimerede ca. 12.000 nye arbejdspladser og deraf yderligere tilgang til
hovedstadsområdet med endnu engang yderligere belastning af motorvejsnettet! Priserne på bolig i
Købe hav og o råde gør, at ”al i delige” e esker ed ligeså al i delig og lavere lø ede jobs IKKE
har muligheden for at bosætte sig tæt på, altså øget pendlertrafik
–
igen.