Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 161
Offentligt
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
J. nr.
15. januar 2019
2018-3009
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om ændring af Rådets direktiv 96/53/EF for så vidt angår
fristen for gennemførelsen af de særlige regler vedrørende de stør-
ste tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodyna-
misk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
KOM(2018) 275
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen har den 17. maj 2018 fremsat forslag til afgørelse om ændring
af direktiv 96/53/EF, som ændret ved direktiv (EU) 719/2015, om fastsættelse
af de største tilladte dimensioner i national og international trafik og største
tilladte vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet.
Formålet med forslaget er at fremme anvendelse af lastbilsførerhuse med
afrundet og aerodynamisk form med henblik på at reducere lastbilers brænd-
stofforbrug og forbedre trafiksikkerheden.
Kommissionen foreslår, at ikrafttrædelsestidspunktet for muligheden for god-
kendelse til anvendelse af længere lastbiler fremskyndes til fire måneder efter
ikrafttrædelsen af den foreslåede afgørelse. Dette er en fremrykkelse i forhold
til i dag, hvor der gælder et treårigt moratorium, og ikrafttrædelse dermed
først er tre år efter, at Kommissionen har fastsat relevante regler.
Det vurderes ikke, at forslaget vil have større, bebyrdende statsfinansielle og
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det vurderes, at forslaget samlet set vil
have positive økonomiske konsekvenser for transporterhvervet og have poten-
tiale til at mindske den samfundsøkonomiske belastning fra trafikulykker.
Regeringen ser positivt på Kommissionens forslag og støtter det overordnede
formål med ændringen af direktivet.