Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2000279_0001.png
Fra:
Hasse M. Pedersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. januar 2019 11:14
Til:
Lars Gerstrøm <[email protected]>
Emne:
Infrastruktur
Reopen Esbjerg to Harwich Ferry
https://www.facebook.com/groups/RHEGFerry/
13. Januar 2019
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Facebookgruppen “Re-open the Harwich to Esbjerg Ferry Group”.
Som medlem af ovennævnte gruppe vil jeg gerne bede om din politiske hjælp og støtte.
Gruppen RHEG blev dannet for mere end 4 år siden efter DFDS lukkede den 140 år gamle
rutesejlads til England. Vi har nu næsten 2000 medlemmer, Danskere, Briter og Skandinaver, som
alle har det tilfælles, at vi alle i høj grad savner muligheden for at kunne rejse på vanlig vis på vore
rejser, når vi besøger familie, er på ferie, eller rejser af professionelle årsager, og helst via en direkte
rute mellem Storbritannien og Skandinavien. I England er gruppen i samarbejde med det britiske
medlem af parlamenter for Harwich, Bernard Jenkin, og vores andragende på nettet har nu mere
end 11.000 underskrifter.
Der er ca. 38 millioner som årligt rejser ind og ud af Storbritannien via færgeforbindelser, men ingen
til og fra Danmark.
Vores gruppe har kontaktet stort set alle rederier omkring Nordsøen, og svarene fra disse rederier
har på misforstået vis oftest drejet sig om økonomiske betænkeligheder på grund af de nu så billige
flyrejser, noget som blandt andet førte til lukningen af ruten. De fleste kan ikke fordrage dette billige
alternativ.
Mange mener ikke det er økonomisk forsvarligt at genåbne en rute, men den nordeuropæiske
infrastruktur er nu ikke-eksisterende, og det er til stor skade.
Måske er disse svar begrundede, overfladisk set, men for de som ikke er i stand til at flyve, eller ikke
har lyst til at flyve, er brug af egen bil en nødvendighed, og for mange er det stort set umuligt for
familierne at rejse uden at kunne medbringe nødvendig bagage og indkøb begge veje. Oftest er det
jo familiemedlemmer på begge sider af Nordsøen som rejser, og mange har børn med sig, og så er
det slet ikke optimalt.
Et andet aspekt er, at turismen de sidste 4 år har lidt voldsomt under den nedlagte rute, og det
gælder både i Danmark, Storbritannien og de øvrige nordiske lande. Et stort provenu er gået tabt !
Alternativet til flyrejsen er den lange tur fra Skandinavien i bil ned gennem Danmark, Tyskland,
Holland, Belgien eller Frankrig, en rejse som for de fleste nu betyder mindst et par overnatninger
undervejs, og tusindvis af miljømæssigt unødvendige kilometer ad meget trafikerede ruter.
Rejsen til og fra havnene omkring den engelske kanal er et mareridt, med tung trafik, lange køer og
ventetider, og miljømæssigt uforsvarligt forbrug af brændstof, som gør rejsen både ubehagelig og
besværlig, specielt for de mange, som er oppe i årene, forældre og bedsteforældre, som ønsker at
besøge, eller få besøg, af deres kære, som har giftet sig på tværs af grænserne. 50.000 danskere
bor i London alene, 17.000 briter bor i Danmark, og tallene for Norge og Sverige er stort set de
samme!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 160: Henvendelse af 13/1-19 vedrørende genåbning af færgeruten Esbjerg-Harwich, fra Hasse M. Pedersen
De enorme vejarbejder i det nordlige Europa ser indtil videre ud til at vare indtil mindst år 2025,
hvilket er endnu et stort problem.
Med de miljømæssige restriktioner, som er undervejs, på grund af de klimamæssige tiltag, og
behovet for nye regulativer, herunder også de miljømæssige restriktioner, som også skibstrafikken
bliver underlagt næste år, er der et voksende fokus på at flytte transport fra land til hav.
Udledning af CO2, i en kombination af fragt og passagerer, kan blive en væsentlig faktor ved på
den måde at flytte trafikken af gods og passagerer ud på havet. Som blot et eksempel, vil en flyrejse
til Gardasøen på 1300 km bruge ca. 65 liter pr. passager. For en busrejse over samme afstand er
forbruget blot 12 liter brændstof pr. passager. Tallene for færgesejlads er ikke tilgængelige på grund
af kombinationen af fragt og passagerer, men i begge tilfælde vil der spares utrolige mængder
brændstof, og dermed også udledning af CO2.
Vi spekulerer på, om der er politisk vilje til at hjælpe en genåbning af en sådan rute på vej, for ad
den vej at nedbringe de nuværende så store og unødvendige udledninger.
Brexit, uanset hvilken form det så bliver, vil uden tvivl bringe flere og større miljømæssige,
infrastrukturelle og unødvendige problemer med sig, og måske vil en flytning at denne trafik fra land
til hav have en større betydning. Afhængig af det Brexit som kommer, vil toldfrit salg jo også blive
en faktor af en vis betydning.
En genåbning af Esbjerg - Harwich ruten vil uden tvivl lette den nu så meget større kommende trafik-
og miljøbelastning på langt sigt. Det ville på sigt hjælpe meget med de kommende problemer, som
Brexit repræsenterer på godt og ondt.
Jeg håber og ønsker, at dette kan blive bragt op i trafikudvalget, blot for at mønstre interessen for at
få den Nordeuropæiske infrastruktur på plads igen.
Hos os i Danmark bygger vi jo broer og tunneller, både mellem landsdele og nabolande, og netop
derfor er det også så vigtigt at en genetablering af infrastrukturen over Nordsøen kommer på plads.
Jeg håber meget på politisk velvillighed, noget som kan hjælpe tusinder af mennesker på vej.
Med venlig hilsen, og på vegne af gruppen
Hasse Mogensen Pedersen, administrator