Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 160
Offentligt
Fra:
Sendt:
13. januar 2019 11:14
Til:
Emne:
Infrastruktur
Reopen Esbjerg to Harwich Ferry
https://www.facebook.com/groups/RHEGFerry/
13. Januar 2019
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Facebookgruppen “Re-open the Harwich to Esbjerg Ferry Group”.
Som medlem af ovennævnte gruppe vil jeg gerne bede om din politiske hjælp og støtte.
Gruppen RHEG blev dannet for mere end 4 år siden efter DFDS lukkede den 140 år gamle
rutesejlads til England. Vi har nu næsten 2000 medlemmer, Danskere, Briter og Skandinaver, som
alle har det tilfælles, at vi alle i høj grad savner muligheden for at kunne rejse på vanlig vis på vore
rejser, når vi besøger familie, er på ferie, eller rejser af professionelle årsager, og helst via en direkte
rute mellem Storbritannien og Skandinavien. I England er gruppen i samarbejde med det britiske
medlem af parlamenter for Harwich, Bernard Jenkin, og vores andragende på nettet har nu mere
end 11.000 underskrifter.
Der er ca. 38 millioner som årligt rejser ind og ud af Storbritannien via færgeforbindelser, men ingen
til og fra Danmark.
Vores gruppe har kontaktet stort set alle rederier omkring Nordsøen, og svarene fra disse rederier
har på misforstået vis oftest drejet sig om økonomiske betænkeligheder på grund af de nu så billige
flyrejser, noget som blandt andet førte til lukningen af ruten. De fleste kan ikke fordrage dette billige
alternativ.
Mange mener ikke det er økonomisk forsvarligt at genåbne en rute, men den nordeuropæiske
infrastruktur er nu ikke-eksisterende, og det er til stor skade.
Måske er disse svar begrundede, overfladisk set, men for de som ikke er i stand til at flyve, eller ikke
har lyst til at flyve, er brug af egen bil en nødvendighed, og for mange er det stort set umuligt for
familierne at rejse uden at kunne medbringe nødvendig bagage og indkøb begge veje. Oftest er det
jo familiemedlemmer på begge sider af Nordsøen som rejser, og mange har børn med sig, og så er
det slet ikke optimalt.
Et andet aspekt er, at turismen de sidste 4 år har lidt voldsomt under den nedlagte rute, og det
gælder både i Danmark, Storbritannien og de øvrige nordiske lande. Et stort provenu er gået tabt !
Alternativet til flyrejsen er den lange tur fra Skandinavien i bil ned gennem Danmark, Tyskland,
Holland, Belgien eller Frankrig, en rejse som for de fleste nu betyder mindst et par overnatninger
undervejs, og tusindvis af miljømæssigt unødvendige kilometer ad meget trafikerede ruter.
Rejsen til og fra havnene omkring den engelske kanal er et mareridt, med tung trafik, lange køer og
ventetider, og miljømæssigt uforsvarligt forbrug af brændstof, som gør rejsen både ubehagelig og
besværlig, specielt for de mange, som er oppe i årene, forældre og bedsteforældre, som ønsker at
besøge, eller få besøg, af deres kære, som har giftet sig på tværs af grænserne. 50.000 danskere
bor i London alene, 17.000 briter bor i Danmark, og tallene for Norge og Sverige er stort set de
samme!