Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1999606_0001.png
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 4
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
December 2018
Side
0
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
1999606_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning.........................................................................................................................................2
Status på AF-arbejderne...................................................................................................................5
Status på M&E-arbejderne ...............................................................................................................7
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................8
Status på arbejdet med integration test ..........................................................................................8
Side
1
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
1999606_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på
en række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes/Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske
installationer) samt System Integration Tests (f.eks. test af systemer og tog) og arbejdet med
dokumentation og sikkerhedsgodkendelse (i form af den uafhængige assessors accept af de såkaldte
safety cases). Emnerne til rapportering kan ændre sig over de kommende måneder, såfremt andre
områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Opnåelsen af hver af milepælene mindsker risikoen for forsinkelser, men fjerner ikke
risikoen. Først når den sidste milepæl er opnået, kan åbningstidspunktet endeligt fastlægges, og
tidsrisikoen nedbringes til nul. Nedenfor er vist de fire væsentligste milepæle frem til åbning af
Cityringen. Den første af disse milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen)
er opnået.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker test-processen
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Assessoren godkender start af
Trial Run
TBST’
ibrugtagningstilladelse til
anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
Start Trial Run
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo marts 2019
ultimo april 2019
ultimo juli 2019
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af december 2018. Ligesom i de tidligere
ejerorienteringer måles der både på den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske
aktiviteter og på fremdriften på de tidskritiske fysiske aktiviteter forud for gennemførelse af den
testning, som danner grundlag for safety cases. Endvidere redegøres der for gennemførelsen af de
væsentligste System Integration Tests og for fremdriften i assessorens accept af safety cases,
herunder både desig
safety ases og as uilt safety ases, so er forudsæt i g for TBST’
ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse).
Opfyldelsen af SC-milepælen betyder, at risikoen for forsinkelser kan nedskrives, dels som følge af
færdiggørelsen af hovedparten af konstruktionerne og M&E-arbejderne samt assessorens accept af
de forudsatte design safety cases fra CMT, dels på grund af
CMT’
forøgelse af ressourcerne på AF-
arbejderne. Ressourcerne og dermed fremdriften på AF-arbejderne er i december reduceret i forhold
til de foregående måneder. Dette tilskrives umiddelbart juleferien, men Metroselskabet finder
alligevel grund til at have
øget fokus på CMT’ ressourceindsats
og fremdrift på AF-arbejderne i
Side
2
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
begyndelsen af 2019, da en hurtig opmanding efter nytår vurderes som afgørende for at nå de aftalte
deadlines på dette område.
Metroselskabets fokus vil desuden være rettet, dels imod anlægsentreprenørens næste store
milepæl, Ready for Hand Over (RHO-milepælen) ultimo marts 2019, dels imod
transportsystemleverandøren,
ASTS’
opnåelse af Trial Run-milepælen ultimo april 2019.
For så vidt angår RHO-milepælen vil de mest tidskritiske aktiviteter være færdiggørelsen af AF-
arbejderne og i den forbindelse især installationen af skylights, som indgår i grundlaget for
sikkerhedsgodkendelsen. Endvidere vil færdiggørelsen af de nødvendige test og dokumentation af
M&E-arbejderne være tidskritiske, idet de indgår i de for sikkerhedsgodkendelsen væsentlige System
Integration Tests og as built safety cases..
Fremdriften på AF-arbejderne i december har
målt på den procentvise økonomiske fremdrift af de
fysiske aktiviteter - været på 7 pct. Selv om fremdriften er præget af juleferieperioden, vurderes det
fortsat at være muligt at indhente det tidligere opståede efterslæb i løbet af nogle måneder. Dette
forudsætter dog, at CMT indsætter de nødvendige ressourcer umiddelbart efter ferieperioden. De
tidskritiske AF-arbejder
installationen af skylights - er fortsat lidt foran tidsplanen.
M&E-arbejderne vurderes at kunne afsluttes til den planlagte tid, selv om enkelte arbejder af
anlægstekniske grunde først kan gennemføres på et senere tidspunkt. Når der alligevel vil være
indsat betydelige ressourcer på området, skyldes det, dels at der fortsat er en række arbejder med
opretning af fejl og mangler, dels at der skal gennemføres en meget betydelig indsats med test af de
enkelte systemer, der efterfølgende skal indgå i System Integration Tests og as-built safety cases,
som i sidste ende danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen. Også fremdriften på disse områder
vil være i fokus i den kommende tid.
Når det gælder Trial Run milepælen forudsætter denne, at assessoren har accepteret de udestående
design safety cases samt en række af de væsentligste as built safety cases. De væsentligste af de 15
udestående design safety cases er relateret til ATC-systemet. Metroselskabet vil derfor have særlig
fokus på assessorens accept af disse safety cases, som samtidig er forudsætning for gennemførelsen
af de dynamiske test med det fulde togsystem og for typegodkendelse af togene. Fokus vil endvidere
være på System Integration Tests og de relevante as built safety cases, som er forudsætning for
opnåelse af Trial Run-milepælen.
Designet af en del af ATC-systemet er nu godkendt af ASTS’
validator og se dt til
den uafhængige
assessors accept. Imidlertid udestår validatorens godkendelse af den resterende del af ATC-systemet,
og da denne godkendelse danner grundlag for den uafhængige assessors accept af design safety
cases for det samlede ATC-system, vurderer Metroselskabet, at denne proces nu er den mest
tidskritiske.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer.
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53 design safety cases og 57 as built safety cases,
som alle skal evalueres og accepteres af den uafhængige assessor. For så vidt angår design safety
casene, har assessoren accepteret alle anlægsentreprenørens safety cases. Metroselskabet har
derfor fokus på, at de udestående design safety cases relateret til ATC systemet snarest muligt
forelægges og accepteres af assessoren.
Side
3
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
Når det gælder as built safety casene afventer disse færdiggørelsen af systemer og test heraf. Det
gælder såvel for anlægsarbejderne som for transportsystemet. Rapportering af fremdriften på disse
safety cases forventes at kunne indgå i ejerorienteringen for januar måned 2019.
Hovedparten af test af de enkelte tog/systemer, System Integration Tests, assessorens accept af
design safety cases såvel som en række as built safety cases skal være gennemført inden Trial Run.
Men den afsluttende del, herunder assessorens endelige accept af alle safety cases samt anbefaling
til sikkerhedsmyndigheden og myndighedens udstedelse af ibrugtagningstilladelse m.v., vil først
kunne gennemføres, når en betydelig del af Trial Run er gennemført, idet Trial Run udgør en del af
det nødvendige grundlag for godkendelsen. For nuværende er der fokus på test af de enkelte
tekniske systemer, herunder især ATC-system og tog, og på igangsætning og gennemførelse af de
væsentligste System Integration Tests.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist baseret på den
integrerede, detaljerede tidsplan for den resterende del af anlægsarbejdet. Fremdriften er vist som
den samlede procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den
planlagte. Her ud over er der vist en særskilt oversigt over den planlagte og aktuelle fremdrift på
skylights, so er afgøre de for ASTS’ fortsatte ar ejde ed
System Integration Tests. For M&E-
arbejderne er vist den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske arbejder og den
aktuelle ressourceindsats, som især er fokuseret på opretning af fejl og mangler og gennemførelse af
test og dokumentation i as built safety cases.
Afsnit 4 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 53 design safety
cases. Det forventes, at der i ejerorienteringen for januar måned vil kunne indarbejdes en tilsvarende
gennemgang af de 57 as built safety cases. Afsnit 5 indeholder en status over fremdriften på
gennemførelsen af de 48 overordnede System Integration Tests.
Side
4
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
1999606_0006.png
2
Status på AF-arbejderne
Figur 1 viser den planlagte og den aktuelle samlede økonomiske fremdrift på de fysiske AF-arbejder.
Frem til september lå den månedlige produktion på omkring 5 pct., I oktober og november var
produktionen på godt 10 pct.
målt på den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske
aktiviteter. Fremdriften i december er præget af juleferieperioden og er således kun på 7 pct. Selv
om dette er lavere end forudsat, vurderes det, at det tidligere opståede efterslæb fortsat vil kunne
indhentes i løbet af nogle måneder, under forudsætning af at CMT indsætter de nødvendige
ressourcer umiddelbart efter ferieperioden. Ved udgangen af december var 66 pct. af AF-arbejderne
gennemført.
Figur 2 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af AF-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Side
5
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
1999606_0007.png
Bemandingen var i oktober og november øget markant, således at den
ultimo november 2018 - var
oppe på knapt 600
1
mand. Som det fremgår, har den gennemsnitlige bemanding i december ligget
væsentligt under niveauet i de foregående måneder. Dette er umiddelbart en følge af
juleferieperioden, men selskabet vil have særlig fokus på, at der sker en hurtig forøgelse af
ressourcerne umiddelbart efter ferieperioden, da dette vurderes at være afgørende for opnåelsen af
de aftalte deadlines på AF-området.
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
Figur 3 viser de tidskritiske AF-arbejder. Installationen af skylights - er fortsat lidt foran tidsplanen.
1
For at kunne sammenligne bemandingen i hele perioden fremgår ca. 100 mand, der arbejder på lager ift. AF-arbejdet, ikke af Figur 2.
Side
6
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
1999606_0008.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte
fremdrift på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet, blandt
andet vedrørende elevatorer, kan færdiggøres i juli 2019. Elevatorerne installeres først til sidst, da
åbningerne til disse skal friholdes til transport af materialer.
Figur 4: Planlagt og aktuel fremdrift på M&E arbejderne
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
94%
86%
86%
91%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98% 100%
95%
97%
98% 98%
98%
Planlagt fremdrift
Faktisk fremdrift
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Da M&E-arbejderne af anlægstekniske grunde først kan endeligt afsluttes umiddelbart før åbningen,
vil den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske aktiviteter forblive på 98 pct. næsten frem til
åbningen. Når der alligevel vil være indsat betydelige ressourcer på området, skyldes det, dels at der
fortsat er en række arbejder med opretning af fejl og mangler, dels at der skal gennemføres en
meget betydelig indsats med test af de enkelte systemer
blandt andet tunnelventilation
der
efterfølgende skal indgå i System Integration Tests og i de kommende as-built safety cases, som i
sidste ende danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen.
Side
7
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
1999606_0009.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 6 viser udviklingen i antallet af de af assessoren accepterede design safety cases. I december er
antallet af accepterede design safety cases på 38. Det betyder, at lidt mere end to tredjedele af det
samlede antal design safety cases (53 cases) er accepteret af assessor. Imidlertid er nogle af de 15
udestående design safety cases af afgørende betydning for Cityringens samlede
sikkerhedsgodkendelse. Det gælder især design safety cases relateret til ATC-systemet, som dels er
væsentlige for transportsystemets førerløse funktioner og derfor for de dynamiske test af det
samlede togsystem, dels er en forudsætning for typegodkendelsen af togene.
Det forventes, at der i Ejerorienteringen for januar vil kunne indarbejdes en figur 7, der vil vise
udviklingen i antallet af accepterede as built safety cases, når disse foreligger. As built safety cases vil
således først blive udarbejdet og behandlet af assessor efter gennemførelse af det forudsatte
testforløb for de enkelte systemer. Det forventes, at de første as built safety cases vil blive accepteret
af assessoren i januar 2019.
Da designet af en del af ATC-syste
et e d u ikke har op ået ASTS’ validators godke delse, og da
denne godkendelse danner grundlag for den uafhængige assessors accept af design safety cases for
det samlede ATC-system, vurderer Metroselskabet, at denne proces nu er den mest tidskritiske.
5
Status på arbejdet med integration test
Test af tog og forskellige dele af transportsystemet er i fuld gang parallelt med, at de overordnede
System Integration Tests nu gradvist igangsættes. Integrationstest inkluderer både transportsystemet
og de systemer, der indgår i anlægsprojektet, blandt andet AF-arbejdernes skylights og en del af
M&E-arbejderne. Der er derfor fokus på testning af de enkelte systemer, som efterfølgende skal
indgå i integrationstestene. Hovedparten af integrationstestene skal være afsluttet forud for
påbegyndelse af Trial Run ultimo april 2019. De resterende integrationstest indgår som en del af Trial
Run.
Side
8
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Orienteringsbrev - Cityringen, ejerorientering nr. 4
1999606_0010.png
Figur 7: System Integration Tests
Required to be
completed
4
3
13
13
6
1
4
3
1
48
Tests
Commenced
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
and Passed
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
with Outstandings
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Test
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
Som det fremgår af figur 7, er der i alt 48 overordnede integrationstest, som skal gennemføres.
Side
9
af
9