Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 158
Offentligt
MS-X-CR-0009/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Jørgen Glenthøj
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
–
Cityringen nr. 4
./. Bestyrelsen har godkendt vedlagte
’Ejerorientering –
Cityring nr. 4’ for december
2018, der hermed fremsendes til selskabets ejere.
I ejerorienteringen har Metroselskabet peget på fire kritiske milepæle i forløbet
frem mod åbningen af Cityringen. Opnåelsen af disse milepæle vil løbende reducere
risikoen for forsinkelse, men ikke fjerne den, før myndighedernes
sikkerhedsgodkendelse foreligger, og det endelige tidspunkt for åbningen af
Cityringen kan fastlægges.
Den første af disse kritiske milepæle, den såkaldte Substantial Completion, som
kræver, at anlæggets fysiske installationer i store træk er færdiggjorte, og at der
ikke udestår mangler, som kan forsinke test og dokumentationen heraf i safety
cases og dermed sikkerhedsgodkendelsesprocessen, blev opnået i slutningen af
oktober.
Ressourceindsatsen og fremdriften på AF-arbejderne har i december været lavere
end i de foregående måneder formodentlig pga. juleferieperioden. Det skal dog
fremhæves, at det er af afgørende betydning for at nå de aftalte deadlines på AF-
arbejdet, at CMT´s underentreprenører opmander igen hurtigt efter nytår.
Metroselskabet vil derfor følge udviklingen i bemandingen og fremdriften på dette
område tæt i den kommende tid.
Metroselskabets fokus vil i øvrigt være rettet imod anlægsentreprenørens næste
store milepæl, Ready for Hand Over (RHO-milepælen) ultimo marts 2019, hvor
rettelse af fejl og mangler samt gennemførelse af systemtests og dokumentation vil
være kritiske aktiviteter. Selskabets opmærksomhed vil desuden være rettet imod
transportsystemleverandørens opnåelse af Trial Run-milepælen ultimo april 2019,
som forudsætter den uafhængige assessors accept af såvel design safety cases som
en række as built safety cases.
Designet af en del af ATC-syste
et er u godke dt af ASTS’ validator og se dt til
den uafhængige assessors accept. Imidlertid udestår validatorens godkendelse af
den resterende del af ATC-systemet, og da denne godkendelse danner grundlag for
den uafhængige assessors accept af design safety cases for det samlede ATC-
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
2019-01-07
1/2