Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1998137_0001.png
Returadresse:
Køge Kommune
Torvet 1, 4600 Køge
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Transportminister
Ole Birk Olesen
[email protected]
Dato
24. oktober 2018
Dokumentnummer
2017-012040-18
Borgmesteren
Vedrørende ny bane Ringsted
København
Køge Rådhus
Torvet 1
4600 Køge
Køge Kommune ser med spænding frem til åbningen af den nye bane mellem
www.koege.dk
Ringsted, Køge Nord og København den 31. maj 2019. Den nye bane og
stationen i Køge Nord giver baneinfrastrukturen et markant løft og vil bidrage
Tlf. 56 67 67 67
til at togbetjeningen på Sjælland styrkes.
Køge Kommune henviser til brev
2017 og ministerens svar dateret
takke for et fortsat konstruktivt samarbejde med Banedanmark og DSB om
realiseringen af Køge Nord Station.
I den forbindelse skal det dog nævnes, at forsinkelserne med færdiggørelsen
af stationsbroen ved Køge Nord har medført, at Køge Kommunes
anlægsarbejder ved stationsforpladserne og Parkér og Rejs-anlægget er
pressede på tid og er sårbare i forhold til vejrlig.
Kontakt:
til transportministeren dateret 3. august
Rune Illum Høgh
5. september 2017. Køge Kommune vil
Tlf. +45 56 67 24 43
Mail [email protected]
Køge Kommune registrerer med beklagelse, at omfanget af togdrift på Køge
Nord Station lader til at blive meget sparsomt fra banens åbning i maj 2019.
Køge Kommune har tidligere påpeget vigtigheden af, at der fra banens åbning
ville være 2 afgange i timen på strækningen København-Køge Nord-Næstved
og 1 afgang i timen på hovedstrækningen København-Køge Nord-Ringsted.
Dette har været en vigtig forudsætning for kommunens boligplanlægning både
i Køge Kyst, Herfølge og Køge Nord. Mange borgere glæder sig til den nye
direkte forbindelse til/fra København.
I det følgende beskrives kommunens ønsker og forslag.
1. Togdrift mellem Køge N og København H
Det er Køge Kommunes forståelse, at forhold ved Ringsted Station
bidrager til en reducering af den ellers planlagte togfrekvens på den
nye bane. Køge Kommune skal derfor foreslå, at den allerede
allokerede sporkapacitet mellem Køge Nord, Ny Ellebjerg og
Københavns Hovedbanegård anvendes til at indføre en midlertidig
toglinje, som fra banens åbning i maj 2019 befærder den nye bane
mellem Køge Nord og Københavns Hovedbanegård. Der henstilles til,
at signalsystemet som nu installeres på den nye bane muliggør en
sådan midlertidig togdrift.
Side 1 / 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 156: Henvendelse af 9/1-19 vedrørende informationsdisplayprojekt i forbindelse med Køge Nord Station, fra Køge Kommune
1998137_0002.png
Dato
24. oktober 2018
Dokumentnummer
2017-012040-18
2. Myldretidsbetjening af Køge Nord Station
Det er Køge Kommunes klare ønske, at Køge Nord Station hurtigst
muligt betjenes med tog i høj frekvens. For borgerne i Køge Kommune
er det af særlig vigtighed, at der er høj kapacitet i pendlingsretningerne
til og fra København i myldretiderne, det har tidligere været indikeret,
at lyntog på den nye bane kunne have standsning på Køge Nord Station
i myldretiderne allerede fra stationens åbning i maj 2019. Køge
Kommune vil derfor henstille til at denne togdrift opstartes snarest
muligt.
3. Intercitytogsbetjening af Køge Nord Station
Det er ligeledes Køge Kommunes ønske, at Køge Nord Station snarest
muligt betjenes af tog i landsdelstrafikken. En direkte og hurtig
rejsemulighed mellem Køge og Vestsjælland vil udgøre en betydelig
forøgelse af oplandet til de store arbejdspladser nær Køge Nord
Station.
4. Dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord
Den enkelsporede banestrækning mellem Køge og Køge Nord vil
fremadrettet udgøre en betydelig flaskehals i togsystemerne Faxe
Ladeplads/Rødvig-Hårlev-Køge-Roskilde samt Næstved-Køge Nord-
København-Nivå. Dette medfører reduceret frekvens mellem Hårlev,
Køge og Roskilde samt usikkerhedsmoment i den fremtidige betjening
af Ølby Station. Det er derfor fra både Køge Kommune og Region
Sjælland tidligere påpeget, at der er et betydeligt behov for en
udvidelse af sporkapaciteten mellem Køge og Køge Nord.
Køge Kommune vil samtidig benytte anledningen til at påpege behovet
for at prioritere nødvendige kapacitetsudvidende perronforlængelser
på Herfølge og Haslev Stationer.
5. Informationsskiltning på Køge Bugt Motorvejen
I vinder-konkurrenceforslaget fra COBE/COWI/Dissing og Weitling
indgik et meget synligt display henover stationsbroen med oplysninger
om ledige parkeringspladser, togtider og køretider til København.
Hensigten hermed var at gøre det nemt for bilister på Køge Bugt
Motorvejen at skifte til tog. Netop denne feature var en af årsagerne til
at dommerkomitéen pegede på dette vinderprojekt.
I forbindelse med etableringen af det nye Parkér og Rejs-anlæg ved
Køge Nord Station installerer Køge Kommune nu et avanceret system
som i realtid kan detektere antallet af ledige parkeringspladser med høj
præcision. Køge Kommune har en klar forventning om, at data fra dette
anlæg vil blive benyttet i et vejvisningsøjemed for at informere bilister
om skiftemulighederne til den kollektive trafik. Det er derfor med
forundring, at Køge Kommune har erfaret, at Banedanmark ikke
længere har bevillig til informationsdisplayprojektet.
Side 2 / 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 156: Henvendelse af 9/1-19 vedrørende informationsdisplayprojekt i forbindelse med Køge Nord Station, fra Køge Kommune
1998137_0003.png
Dato
24. oktober 2018
Dokumentnummer
2017-012040-18
Køge Kommune håber på positivt svar på ovenstående.
Kopi af dette brev er sendt til folketingsmedlemmer valgt i Køge-/Lejrekredsen
samt Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
Venlig hilsen
Marie Stærke
Borgmester
Side 3 / 3