Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1997929_0001.png
RAVN Bane 2016 ApS
Att.: adm. direktør Jesper Ravn
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
28. september 2016
Aktindsigt
fuldt medhold
Du har ved e-mail af 12. september 2016 anmodet Banedanmark om aktindsigt med følgende ordlyd:
”Jeg
vil gerne bede Banedanmark oplyse hvor mange timer SR Arbejdsledere Banedanmark har købt
af Malus i perioden 17.05.2016-07.08.2016?
Det må være påkrævet af en offentlig forvaltning, at den ved hvad den køber.
Derfor må det være let for Banedanmark, at redegøre for hvor mange timer man har betalt Malus for
SR ydelser pr nat og i alt.
Årsagen til dette er, at jeg ønsker en afstemning af hvad hele branchen har oplevet og hvad
Banedanmark opfatter man har betalt for.
Ud fra de fremsendte fakturaer er der et enddog meget stort skel i forholdet mellem virkelighed og
hvad Banedanmark får regning på.
Da det må være sikkert, at Malus ikke forærer Banedanmark et meget stort antal timer, så må
betalingen for ydelserne ligge et andet sted.
Der er i denne sammenhæng nævnt et samlet beløb på 8,5 mio kr.
Dette vil jeg bede jer om, at uddybet via aktindsigt!”
Banedanmark opfatter din anmodning om aktindsigt således, at du nævner to forskellige forhold. Du
beder således om
aktindsigt
i:
Antal SR Arbejdsleder timer (SR ydelser) Banedanmark har købt af Malus i perioden 17. maj
2016 - 7. august 2016
Mens du beder om en
redegørelse
for:
Et samlet beløb for 8,5 mio. i forbindelse med Malus og østfynsprojektet
Afgørelse om aktindsigt
Banedanmark imødekommer hermed din anmodning om aktindsigt fuldt ud.
Banedanmark kan således oplyse dig om, at Banedanmark i perioden 17. maj 2016 - 7. august 2016
har købt mere end 343,5 timer vedrørende SR-ydelser hos Malus ApS.
Banedanmark har i perioden indkøbt SR-ydelser hos Malus ApS i forbindelse med tre opgaver:
Banedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 9055
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
14-05641
CVR 18632276
Brevskabelon 1.0
Side 1(3)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Henvendelse af 8/1-19 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1)
Malus ApS’ varetagelse af SR-opgaven
efter Banedanmarks opsigelse af kontrakten med
Strukton om sporombygningen af banestrækningen Nyborg-Odense (der er tale om den
opgave, der omtales i Banedanmarks afgørelse af 12. september 2016 i din
aktindsigtsanmodning af 18. august 2016; Banedanmark tildelte Malus ApS opgaven direkte
uden forudgående udbud, da opgaven lå under tilbudslovens bagatelgrænse),
2) Opgaver vedr. sporarbejder (opgaven har været i udbud), og
3) Opgaver vedr. spændingsudligning, svejsearbejder, koldretning af sporskifter (opgaven har
været i udbud).
For så vidt angår antallet af SR-ydelsestimer i opgave 1 og 3, summer tallet til 343,5 timer vedr. SR-
ydelser. (I forbindelse med opgave 1 har Banedanmark endvidere betalt weekend-, nattids- og
overtidstillæg for i alt 418,5 timer.) For så vidt angår opgave 2, har leverandøren oplyst sumposter på
SR-ydelser, men ikke et timeantal. Banedanmark har således købt mere end 343,5 timer vedr. SR-
ydelser hos Malus ApS.
Det er Banedanmarks opfattelse, at du med denne afgørelse har fået udleveret alt det materiale, som du
har anmodet om aktindsigt i.
Redegørelse
Du anfører i din e-mail af 12. september 2016, at der er nævnt et samlet beløb på 8,5 mio. kr., som du
vil have uddybet ”via
aktindsigt”.
Som din anmodning er formuleret, forudsætter Banedanmark, at du henviser til de 8.559.080,11 mio.
kr. ekskl. moms, som Banedanmark har anført i sin afgørelse af aktindsigt af 17. august 2016 som det
beløb, som Banedanmark indtil denne dato har betalt til Malus ApS for arbejder på sporombygningen
på Østfyn (banestrækningen Nyborg-Odense). Banedanmark forstår din anmodning således, at du
ønsker en forklaring på, hvad beløbet består af. Banedanmark betragter således ikke dette som en
anmodning om aktindsigt.
Banedanmark kan, som anført i afgørelse om aktindsigt af 17. august 2016, oplyse dig om, at
dette
beløb omfatter Malus’
arbejder efter Banedanmarks opsigelse af kontrakten med Strukton Rail A/S på
sporombygningen. Forud for opsigelsen betalte Banedanmark alene Strukton Rail A/S for de samlede
arbejder i forbindelse med sporombygningen. Endvidere bemærkes det, at det oplyste beløb i sagens
natur kun omfatter de vederlag, som Banedanmark pr. dags dato har betalt Malus ApS for disse
arbejder, men ikke fremtidige opkrævninger fra Malus’ side.”
Banedanmark kan oplyse dig om, at beløbet på 8.559.080,11 mio. kr. ekskl. moms består af følgende
opgaver:
Sporarbejder (opgave 2)
Spændingsudligning, svejsearbejder, koldretning af sporskifter (opgave 3)
SR-ydelse (del af opgave 1)
I alt
6.634.168,33
1.872.674,28
52.237,50
8.559.080,11
Beløbet på 8.559.080,11 mio. kr. ekskl. moms indeholder kun den del af beløbet for den direkte
tildelte SR-opgave (opgave1), som var betalt på tidspunktet for afgørelsen af aktindsigtsanmodningen
(dvs. 17. august 2016). De samlede arbejder i opgave 1 andrager kr. 227.187,50 kr. ekskl. moms, og
du har modtaget dokumentation for dette samlede beløb i forbindelse med Banedanmarks afgørelse af
12. september 2016 af din anmodning om aktindsigt; der henvises til de fremsendte tre akter, dvs. kopi
af fakturaer på hhv. kr. 43.750,-, kr. 131.200,- og kr. 52.237,50.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Henvendelse af 8/1-19 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1997929_0003.png
Det bemærkes, at for de udbudte opgaver (opgave 2 og 3) er SR-ydelserne en del af tilbuddet og
dermed også afregningen, jf. udbudsmaterialet, hvor det er angivet, at alle ydelser skal være
inkluderet.
Banedanmark kan oplyse dig om, at Banedanmark med modtagelse af efterfølgende fakturaer d.d. har
afregnet kr. 8.734.030,11 kr. til Malus ApS for de tre opgaver, hvoraf kr. 509.253,50 direkte vedrører
SR-ydelser.
Klagevejledning
Såfremt du ikke er enig i, at Banedanmark med afgørelsen om aktindsigt har givet dig alt relevant
foreliggende materiale, kan du klage over afgørelsen til Transport- og Bygningsministeriet.
Klagen og eventuelle bilag indsendes til Banedanmark, Direktionssekretariatet, Amerika Plads 15,
2100 København Ø, e-mail:
[email protected],
som herefter vurderer sagen på ny. Såfremt
Banedanmark fastholder afgørelsen, fremsender Banedanmark klagen inklusive sagens øvrige akter til
klageinstansen snarest og som udgangspunkt senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen af klagen ved
Banedanmark, jf. offentlighedslovens § 37, stk. 1 og 2.
Der gælder ingen klagefrist for klager over afgørelser om aktindsigt.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig.
Med venlig hilsen
Kenneth Juul Andersen
Direktionsassistent
Banedanmark
Side 3/3