Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1996801_0001.png
Henvendelse til Folketingets Transportudvalg
I anledning af medlemmers fremturen om hastighed m.v. i anledning af den ulykkelige
katastrofe på Storebæltsbroen.
05. januar 2019 – Flemming Udbjørg
2 udvalgsmedlemmer har nu benyttet katastrofen på Storebælt til en omgang ny personlig
markedsføring – og vil både regulere hastighed på togene og hastighed på
Havarikommissionens undersøgelse.
Togenes hastighed:
Ingen – ingen! – har noget som helst underbygget grundlag for at hævde, at ulykken
skyldes hastighed på ét af togene.
Der kan være 100 andre årsager – som vindstød, dårlig/ingen fastgørelse af
lastvognstraileren, en fuldgod fastgørelse som er knækket undervejs (metalsvigt eller…),
uhensigtsmæssig opsætning af traileren på ladvognen (retning i forhold til kørselsretning),
generel uhensigtsmæssig transportform (vindfølsomme presenning-trailere) o.s.v.
Havarikommissionen har ikke givet noget bud – men nu skal Folketinget så fastlægge nye
hastighedsgrænser for togtransport over Storebælt, hedder det sig.
Hvordan vil en nedsat hastighed kunne sikre, at en fuldgod fastgørelse ikke kan knække
undervejs (metalsvigt eller..), at trailerne selv med mindst 1000% kontrol faktisk kan være
dårligt fastgjort til ladvognen eller at man fortsat benytter vindfølsomme presennings-
trailere o.s.v.?
Hvordan kan en nedsat hastighed ændre på risikobilledet i stille vejr eller i vejr med kun
ringe vind?
Hvordan kan man tillade sig helt at ignorere de teknisk ansvarlige myndigheder, som
arbejder med togsikkerheden – og antage, at de ikke udfører deres arbejde på en
forsvarlig måde, så Folketingets medlemmer skal være tekniske overdommere over så
alvorlige sikkerhedsforhold som dette?
Det VAR en meget alvorlig hændelse – med 8 dræbte. Hvor mange er dræbt i togtrafikken
over Storebælt de seneste 30 år? De samme 8.
Hvorfor skal netop denne alvorlige hændelse særbehandles, når vi i Danmark har op mod
175 dræbte i en helt almindelige trafik hvert eneste år? Det er ren markedsføring i et
valgår!
Hvorfor tager man ikke mere alvorligt fat på bilernes generelle hastigheder, på
spirituskørsel, på brug af mobiltelefoner, eller…..?? På 30 år er der dræbt mere end 5.000
personer i trafikken – men nu skal 8 dræbte på Storebælt føre til, at Folketinget nu skal
overtage styringen af sikkerheden på broen! For privatbilerne er jo hellige køer – så her
sidder man og roser sig af, at vi nu ”kun” slår 175 personer ihjel hvert eneste år!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 5/1-19 fra Flemming Udbjørg, Slagelse, vedrørende udspil fra Transportudvalgets medlemmer i forbindelse med togkatastrofen på Storebælt
Om Havarikommissionens undersøgelse.
Det er en hån imod Havarikommissionens arbejde, at forlange, at de skal skynde sig!
Hvad tror I, at de sidder og laver, når de arbejder?
Kim Pedersen fremfører bombastisk, at det er helt urimeligt, at der skal gå et helt år, før
der ligger en rapport, så nu må de mande op og komme i gang!
Det er trist og helt uacceptabel disrespekt for Havarikommissionens arbejde!
Hvad er det egentlig Havarikommissionen har sagt om tiden?
Man har sagt, at man ikke kan sige noget om, hvornår man har en færdig rapport – og at
det tidligere er forekommet, at der er gået helt op til et år, før det var muligt at få det
samlede puslespil lagt på plads!
Her står ikke, at denne undersøgelse vil tage et år – men hvad vil der i så tilfælde være
årsagen til en sådan lang undersøgelsestid?
Hvad nu, hvis man ikke kan forklare ulykke med hverken vind, vindstød, togets hastighed,
lastvognstrailerens fastgørelse, mulige svigt i fastgørelsen o.s.v. – og man har måske
10.000 del-elementer som samlet giver et ufuldstændigt billede?
Skal Havarikommissionen så bare spille banko om en konklusion som Folketingets
Trafikudvalg vil kunne godkende inden for en kort frist – eller skal de blive ved med at
arbejde på sagen, indtil de er kommet så tæt på en forklaring som overhovedet muligt, og
derved også tættere på at kunne indføre nye sikkerhedsregler, som kan afværge lignende
katastrofer?
Hvad vil giver mon mest og bedst virkning på sikkerheden??
Dette er er meget trist sag at føre så trist personlig markedsføring på.
Med venlig hilsen
Flemming Udbjørg
Apollovej 31
4200 Slagelse