Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
Henvendelse til Folketingets Transportudvalg
I anledning af medlemmers fremturen om hastighed m.v. i anledning af den ulykkelige
katastrofe på Storebæltsbroen.
05. januar 2019 – Flemming Udbjørg
2 udvalgsmedlemmer har nu benyttet katastrofen på Storebælt til en omgang ny personlig
markedsføring – og vil både regulere hastighed på togene og hastighed på
Havarikommissionens undersøgelse.
Togenes hastighed:
Ingen – ingen! – har noget som helst underbygget grundlag for at hævde, at ulykken
skyldes hastighed på ét af togene.
Der kan være 100 andre årsager – som vindstød, dårlig/ingen fastgørelse af
lastvognstraileren, en fuldgod fastgørelse som er knækket undervejs (metalsvigt eller…),
uhensigtsmæssig opsætning af traileren på ladvognen (retning i forhold til kørselsretning),
generel uhensigtsmæssig transportform (vindfølsomme presenning-trailere) o.s.v.
Havarikommissionen har ikke givet noget bud – men nu skal Folketinget så fastlægge nye
hastighedsgrænser for togtransport over Storebælt, hedder det sig.
Hvordan vil en nedsat hastighed kunne sikre, at en fuldgod fastgørelse ikke kan knække
undervejs (metalsvigt eller..), at trailerne selv med mindst 1000% kontrol faktisk kan være
dårligt fastgjort til ladvognen eller at man fortsat benytter vindfølsomme presennings-
trailere o.s.v.?
Hvordan kan en nedsat hastighed ændre på risikobilledet i stille vejr eller i vejr med kun
ringe vind?
Hvordan kan man tillade sig helt at ignorere de teknisk ansvarlige myndigheder, som
arbejder med togsikkerheden – og antage, at de ikke udfører deres arbejde på en
forsvarlig måde, så Folketingets medlemmer skal være tekniske overdommere over så
alvorlige sikkerhedsforhold som dette?
Det VAR en meget alvorlig hændelse – med 8 dræbte. Hvor mange er dræbt i togtrafikken
over Storebælt de seneste 30 år? De samme 8.
Hvorfor skal netop denne alvorlige hændelse særbehandles, når vi i Danmark har op mod
175 dræbte i en helt almindelige trafik hvert eneste år? Det er ren markedsføring i et
valgår!
Hvorfor tager man ikke mere alvorligt fat på bilernes generelle hastigheder, på
spirituskørsel, på brug af mobiltelefoner, eller…..?? På 30 år er der dræbt mere end 5.000
personer i trafikken – men nu skal 8 dræbte på Storebælt føre til, at Folketinget nu skal
overtage styringen af sikkerheden på broen! For privatbilerne er jo hellige køer – så her
sidder man og roser sig af, at vi nu ”kun” slår 175 personer ihjel hvert eneste år!