Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 147
Offentligt
Taastrup, den 17. december 2018 / BTPU/SO
Til
Transport-, bygnings- og boligministeren og
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
I Dansk Handicap Forbund arbejder vi for, at transport skal være for alle, her-
under de ca. 40 % af en given befolkning med handicap, der har brug for at
kunne tage den kollektive trafik på lige fod med andre.
For alle mennesker er det afgørende for deres livskvalitet at kunne tage med
bus, metro og tog, men kendsgerningen er, at det er svært / umuligt for gang-
besværede og kørestolsbrugere at kunne benytte den kollektive trafik.
I busserne skal vi have en hjælper med til at slå rampen ud
–
noget de færreste
har
–
fordi chaufføren ikke må forlade sit sæde og hjælpe med at lægge rampen
ud.
Vi bemærker, at i vores nabolande har buschaufføren ikke et forbud mod at
forlade sit sæde og rent faktisk kan / vil / må udlægge en nødvendig rampe.
Det er også svært / umuligt at tage toget, og hvor mennesker med handicap
–
alene på grund af fejl og manglende handicaptilgængelighed også ved splitnye
tog
–
skal bestille handicapassistance 12 timer før deres togrejse.
Meget besvær skyldes fortidens synder, hvor ingen tænkte på, at gang-
besværede og kørestolsbrugere skulle bruge den kollektive transport, men i
dagens Danmark er der ingen undskyldning for ikke at skabe transport for alle.
Alligevel går det galt igen og igen og igen. Senest med den nyåbnede Letbane
fra Aarhus til Odder, hvor kørestolsbrugere og rollatorbrugere, ifølge Letbanens
egne oplysninger, ikke selvstændigt kan komme på toget på
14 af de i alt 29
perroner på Odderbanen.
Ifølge avisomtalerne vil Aarhus
–
Grenå banen få
samme triste problem.
Og hvis ingen gør noget politisk effektivt ved det, vil Hovedstadens Letbane, der
åbner i 2025, få
trin på 5 cm fra perron til tog,
som vil udelukke de fleste
kørestols- og rollatorbrugere fra at kunne benytte letbanen ved egen hjælp.
OBS på, at vi her taler om splitnye tog og opbygning af splitnye perroner.
I Dansk Handicap Forbund arbejder vi for Handicapkonventionens princip om
”Universelt Design”, og som vi har set med Metroen,
vil netop letbaner kunne
give bl.a. kørestolsbrugere en stor frihed til mobilitet, fordi vi vil kunne tage med
dem spontant og uden hjælp fra andre mennesker;
hvis altså
alle stationer og
alle adgangsforhold fra alle perroner til alle letbanetog er gennemtænkt egnede
til selvstændigt at kunne bruges af mennesker med et handicap.
Det, der kunne og skulle være inkluderende design, er med de nævnte
eksempler blevet ekskluderende, og det er virkelig frustrerende og kommer bag
på os.
I Dansk Handicap Forbund mener vi, at en løsning er påkrævet, evt. i form af
lovgivning, så det ikke sker igen. Flere store projekter med letbaner er på vej,
og i stedet for at vi glæder os, så gruer vi for, hvad der venter os.
Blekinge Boulevard 2
DK-2630 Taastrup
Telefon +45 39 29 35 55
www.danskhandicapforbund.dk
CVR 55 26 98 15
Danske Bank, reg.nr. 4180 kontonr. 600 3435