Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1995497_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2018
2016-1188
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Retten ved Den Europæiske Unions Domstol (herefter ’Retten’) afsagde den 13.
december 2018 domme i de to sager, som Scandlines og Stena Line havde an-
lagt mod Kommissionen med påstand om annullation af Kommissionens afgø-
relse vedrørende statsstøtte til Femern Bælt-forbindelsen (T-630/15 og T-
631/15).
Baggrunden for sagerne er, at Scandlines og Stena Line i 2014 og 2015 klagede
til Kommissionen over en række elementer i finansieringen af Femern Bælt-
forbindelsen. Begge parter mener, at finansieringen indebærer ulovlig stats-
støtte.
Den 22. december 2014 notificerede den danske regering Kommissionen om
finansieringen af projektering, anlæg og drift af Femern Bælt-forbindelsen.
Den 23. juli 2015 traf Kommissionen afgørelse om, at støtteforanstaltningerne,
herunder statsgarantierne, til Femern A/S kunne statsstøttegodkendes, mens
finansieringen af A/S Femern Landanlæg ikke var omfattet af statsstøtteregler-
ne. Kommissionen tog i sin afgørelse ikke endelig stilling til, om finansieringen
af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne, idet den uanset hvad kan be-
tragtes som forenelig statsstøtte.
Scandlines og Stena Line indbragte Kommissionsafgørelsen for Retten. Under
retssagen har Scandlines været støttet af NABU og Foreningen Svensk Sjöfart,
og Stena Line har været støttet af Foreningen Svensk Sjöfart.
Rettens domme i de to sager er stort set identiske.
Retten opretholder Kommissionens statsstøttegodkendelse, for så vidt angår
finansieringen af A/S Femern Landanlæg, mens Retten
på grund af tre pro-
cessuelle fejl fra Kommissionens side
annullerer Kommissionens statsstøtte-
godkendelse, for så vidt angår kyst til kyst-forbindelsen (Femern A/S).
Ingen af disse tre fejl, som uddybes nedenfor, betyder, at statsgarantimodellen
som sådan er underkendt. Rettens domme har heller ikke betydning for lovlig-
heden af den tildelte EU-støtte til Femern A/S.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 143: Kopi af TRU alm. del - bilag 134, Orientering - EU-Rettens domme om statsstøttegodkendelse af Femern Bælt-projektet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1995497_0002.png
Retten fastslår i dommene, at Kommissionen begik en processuel fejl ved ikke
at have indledt en såkaldt ”formel undersøgelsesprocedure” vedrørende to spe-
cifikke forhold i godkendelsen.
Kommissionen er forpligtet til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure,
hvis
Kommissionen støder på ”alvorlige vanskeligheder” i forbindelse med vur-
deringen af, om støtte er forenelig med det indre marked. Denne procedure
ville have givet Scandlines, Stena Line og andre interesserede parter mulighed
for at fremsætte deres synspunkter, før der blev truffet afgørelse.
Ifølge Retten burde Kommissionen have indledt den formelle undersøgelses-
procedure, for så vidt angår to forhold:
1.
Om statsstøtten til Femern A/S er nødvendig.
Side 2/3
2. Om statsstøtten til Femern A/S er proportional.
Om det første punkt fastslår Retten, at Kommissionens undersøgelse af, om
støtten til Femern A/S er nødvendig, var utilstrækkelig og ufuldstændig, fordi
Kommissionen ikke foretog en tilstrækkelig undersøgelse af projektets interne
rente (præmis 195-220 i T-630/15 og præmis 166-191 i T-631/15). Retten be-
mærker i denne sammenhæng, at Kommissionens retningslinjer vedrørende
støtte til vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse på dette punkt er uklare,
og at Kommissionens anvendelse i den konkrete sag også var uklar.
Om det andet punkt fastslår Retten, at Kommissionens undersøgelse af støttens
proportionalitet var utilstrækkelig og ufuldstændig. Kommissionen foretog ikke
i sin afgørelse en tilstrækkelig undersøgelse af 1) støttens varighed svarende til
gældens tilbagebetalingsperiode og 2) støtteforanstaltningernes omfang (præ-
mis 221-239 i T-630/15 og præmis 192-210 i T-631/15). Kommissionen kritise-
res endvidere for ikke at have sondret mellem støtte til anlægsfasen og støtte til
driftsfasen (præmis 240-245 i T-630/15 og præmis 211-216 i T-631/15).
Kommissionen begik derudover en teknisk fejl, idet Kommissionen på afgørel-
sestidspunktet ikke havde kendskab til betingelserne for mobilisering af stats-
garantierne for lån til projektet (præmis 260-271 i T-630/15 og præmis 231-242
i T-631/15).
Disse tre fejl indebærer, at Retten annullerer Kommissionens statsstøttegod-
kendelse, for så vidt angår den del af godkendelsen, som vedrører finansierin-
gen af Femern A/S.
Det er vigtigt at fremhæve, at Retten samtidig på en lang række andre punkter
forkaster Scandlines’ og Stena Lines indsigelser mod Kommissionens statsstøt-
tegodkendelse. Navnlig giver Retten Kommissionen medhold i følgende:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 143: Kopi af TRU alm. del - bilag 134, Orientering - EU-Rettens domme om statsstøttegodkendelse af Femern Bælt-projektet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1995497_0003.png
1.
Kommissionens afgørelse er ikke utilstrækkeligt begrundet (præmis 59-
77 i T-630/15 og præmis 34-52 i T-631/15).
Side 3/3
2. Støtten til A/S Femern Landanlæg til finansieringen af jernbanelandan-
læggene i tilslutning til Femern Bælt-forbindelsen (Ringsted-Femern
Banen) udgør ikke statsstøtte (præmis 78-134 i T-630/15 og præmis 53-
109 i T-631/15).
3. Femern Bælt-projektet er et projekt af fælleseuropæisk interesse, og
Kommissionen har ikke begået en fejl, da den lagde det oplyste sam-
fundsøkonomiske afkast til grund (præmis 142-182 i T-630/15 og præ-
mis 117-153 i T-631/15). I denne sammenhæng bemærker Retten, at det
var fornuftigt at antage, at færgeforbindelsen over Femern Bælt vil luk-
ke, når den faste forbindelse åbner (præmis 158 i T-630/15 og præmis
133 i T-631/15).
4. Kommissionens balancetest, dvs. afvejningen af projektets positive og
negative effekter, er ikke fejlbehæftet (præmis 246-259 i T-630/15 og
præmis 217-230 i T-631/15). Under dette punkt bemærker Retten igen,
at det var fornuftigt, når Kommissionen konkluderede,
at
når man an-
lægger en ny transportinfrastruktur, der er et alternativ til eksisterende
transportformer (færger), så skaber man en risiko for, at de eksisteren-
de transportformer forsvinder,
og at
Kommissionen ikke skal stille
spørgsmål herved, når Femern Bælt-projektet overordnet set har posi-
tive virkninger (præmis 256 i T-630/15 og præmis 227 i T-631/15).
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er i dialog med Kommissionen om
den videre proces og arbejder for, at der kan foreligge en ny afgørelse om finan-
sieringen af Femern Bælt-forbindelsen så hurtigt som muligt.
Dommene kan ankes indtil den 17. februar 2019.
Rettens domme, der er udfærdiget på engelsk og fransk, vedlægges til udvalgets
orientering på engelsk.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen