Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 140
Offentligt
1995217_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings
og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2018
2018-2600
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ekstern høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om DSB
(kommerciel ejendomsudvikling)
Til Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets orientering sendes vedlagte udkast
til forslag til lov om ændring af lov om DSB (kommerciel ejendomsudvikling).
Lovforslaget er samtidig sendt i høring. Høringsfristen udløber den 22. januar
2019.
Baggrunden for lovforslaget er aftalen mellem regeringen (V, LA, K), DF og RV
af 12. november 2017 om erhvervs- og iværksætterinitiativer, hvor parterne var
enige om, at en del af finansieringen skulle findes ved effektiviseringer i DSB og
deraf nedsat kontraktbetaling til DSB (på 207,3 mio. kr. i 2018 stigende til 380
mio. kr. i 2021). I forlængelse heraf var det en del af aftalen, at DSB skulle gives
friere rammer til kommerciel ejendomsudvikling. Lovforslaget er en udmønt-
ning af sidstnævnte del af aftalen om DSB’s ejendomsudvikling.
I dag deltager DSB via datterselskabet DSB Ejendomsudvikling A/S i den helt
indledende udvikling af DSB’s ejendomme og frasælger disse, når der er opnået
et plangrundlag/byggeretsgivende lokalplan.
Lovforslaget giver DSB Ejendomsudvikling A/S mulighed for i partnerskaber
med en eller flere private investorer at forestå udvikling af DSB’s ejendomme
ved etablering i projekter, der har til formål at opføre byggeri, som efterfølgen-
de enten udlejes eller sælges. Endvidere
gives mulighed for, at DSB Ejen-
domsudvikling A/S kan erhverve en ejendom, såfremt det vurderes hen-
sigtsmæssigt for at kunne gennemføre et logistisk sammenhængende pro-
jekt.
Når DSB Ejendomsudvikling A/S deltager i ejendomsudvikling opretter DSB
Ejendomsudvikling A/S og den private investor et selskab med begrænset hæf-
telse.
Den private investor kan f.eks. være en pensionskasse, et ejendomsselskab, en
ejendomsudvikler eller andre typer developere eller kombinationer heraf. DSB
kan således samarbejde med parter, der har den fornødne kapitalstyrke og
kompetence indenfor området ejendomsudvikling.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB (kommerciel ejendomsudvikling)
1995217_0002.png
DSB Ejendomsudvikling A/S ejer 50 pct., og den private investor ejer 50 pct. af
selskabet. Ejerforholdet vil senere kunne ændres, dog vil DSB Ejendomsudvik-
ling A/S’ ejerandel ikke kunne
overstige 50 pct.
Det er DSB’s forventning, at den samlede avance vedrørende ejendomme der-
med vil kunne øges.
Det er en grundlæggende forudsætning, at de konkrete
Side 2/2
udviklingsaktiviteter gennemføres, uden at togdriften forringes. Endvidere
skal der være vandtætte økonomiske skotter mellem moderselskabet, DSB
SOV, og datterselskabet, DSB Ejendomsudvikling A/S, således at DSB
SOV ikke hæfter for gæld eller aktiviteter i DSB Ejendomsudvikling A/S.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen