Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge
motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 67, stk. 4,
indsættes efter »angår«: »køretøjets afgivelse af støj og for så vidt angår«.
2.
I
§ 118, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 7« til: »stk. 9«.
3.
I
§ 118
indsættes som nyt
stk. 7 og 8:
»Stk.
7.
Ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af § 67, stk. 1-3, skal det for lastbil
med og uden stort påhængskøretøj (kategori C1, C1/E, C og C/E) og for bus med og uden
stort påhængskøretøj (kategori D1, D1/E, D og D/E), indgå som en særligt skærpende
omstændighed, hvis køretøjet eller vogntoget har alvorlige sikkerhedskritiske fejl og
mangler.
Stk. 8.
Ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af § 38, stk. 1, og § 67, stk. 2 og 4,
skal det indgå som en særligt skærpende omstændighed, hvis et motordrevet køretøj
betjenes således eller er i en sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig støj.«
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 9-13.
4.
I
§ 134, stk. 4,
ændres »stk. 8« til: »stk. 10«.
5.
I
§ 140, stk. 2, 3. pkt., ændres
»stk. 9« til: »stk. 11«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge
køretøjer
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
Indførelse af strafansvar for føreren af motordrevne køretøjer, der støjer ulovligt
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
1. Indledning og lovforslagets baggrund
Politiet foretog i
forbindelse med afholdelse af fodboldstævnet Dana Cup ved Hjørring i 2017
kontrol af et antal busser, der transporterede idrætsdeltagere til og fra stævnet, med henblik på at
undersøge, hvorvidt busserne var i forskriftmæssig stand. Politiet kunne ved kontrollen konstatere
bremsefejl på en stor del af busserne. På baggrund af disse resultater blev der i 2017 foretaget en
række yderligere kontroller i forbindelse med større arrangementer.
I forbindelse med Dana Cup i 2018 gentog politiet kontrolaktionen fra 2017, men fandt denne gang
ingen fejl på bremserne på de busser, der var til stede ved arrangementet. Politiets kontrol af busser
ved dette års Skanderborg Festival i august 2018 viste dog, at en stor del af busserne var
fejlbehæftede, herunder bl.a. med bremsefejl.
Politiets kontroller har således vist, at defekte bremser
på busser er et tilstedeværende problem.
Det har også vist sig, at der er problemer med den vedligeholdsmæssige stand af lastbiler. En ikke
uvæsentlig del af de lastbiler, som politiet kontrollerer, har således vist sig at have fejl og mangler i
et omfang, så de bliver sendt til syn. Dette indikerer efter Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse, at
der kan være et generelt problem med den vedligeholdsmæssige
stand på tunge køretøjer. Dette er særligt problematisk, da de tunge køretøjer på grund af deres
erhvervsmæssige brug tilbagelægger mange kørte kilometer om året og samtidig på grund af deres
vægt og størrelse kan forårsage stor skade, hvis uheldet er ude. Dette er til skade for
færdselssikkerheden.
Hertil kommer, at der kan være betydelige besparelser forbundet med at undlade at holde de tunge
køretøjer i en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
F.eks.
ligger prisniveauet for reparation af
bremser på busser således som udgangspunkt på 10-20.000 kr. pr. aksel, hvis der er tale om
udskiftning af skiver og klodser eller bremsetromler. En almindelig bus har to eller tre aksler, og det
kan derfor være forbundet med betydelige omkostninger at få repareret bremser på en bus. Et andet
eksempel er reparation af forskellige dele af køretøjets styreapparat. Det kan også være bekosteligt.
Prisniveauet varierer, men ligger som udgangspunkt på 8.000-30.000 kr. afhængig af, hvilken del
der udskiftes, om der anvendes brugte eller nye reservedele og køretøjets fabrikat og model.
I henhold til færdselslovens regler straffes fejl og mangler på motordrevne køretøjer som
udgangspunkt med en bøde på mellem 1.000
3.000 kr. Det er Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse, at bødeniveauet for kørsel med alvorlige sikkerhedskritiske fejl og
mangler, som f.eks. defekte bremser og styreapparat, er alt for lav i forhold til den
færdselssikkerhedsmæssige risiko, som kørsel med sådanne fejl og mangler udgør. Bøden er
endvidere uforholdsmæssig lav i forhold til de omkostninger, der kan være forbundet med
vedligeholdelse og reparation af køretøjerne. Det er således nødvendigt at fjerne det økonomiske
incitament til ikke at udbedre fejl og mangler på køretøjer og i stedet betale en langt lavere bøde.
Lovforslaget har således til formål at forhøje bøderne for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og
mangler på tunge køretøjer og påhængskøretøjer. Lovforslaget indeholder derfor retningslinjer for
forhøjet bødeudmåling for alvorlige sikkerhedskritiske fejl, der udgør en fare for andre trafikanter.
Lovforslaget har endvidere til formål at sætte ind over for problemet med ulovlig støj fra
motordrevne køretøjer. Ulovlig støj fra motordrevne køretøjer
og i særdeleshed motorcykler
er
et tilbagevendende problem, særligt i sommerhalvåret. Motordrevne køretøjer, der er konstruktivt
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
ændrede til at frembringe støj, eller betjenes således, at de støjer ulovligt, er til stor gene for
omgivelserne og den øvrige trafik, da de er ekstraordinært dominerende i lydbilledet. Dette gælder
navnlig støj fra motorcykler.
I dag er bøden for at afgive ulovlig støj i udgangspunktet 1.000 kr. Det er Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse, at det aktuelle bødeniveau er for lavt til at virke afskrækkende, og det
vurderes derfor ikke, at bødeniveauet har en præventiv virkning.
Formålet med lovforslaget er derfor at hæve bødeniveauet for at overskride det tilladte støjniveau.
Lovforslaget vil i praksis navnlig have betydning for ulovlig støj fra motorcykler.
Endelig indeholder lovforslaget regler om, at en fører (og ikke kun ejeren), der benytter et
motordrevet køretøj, selvom denne vidste eller burde vide, at køretøjet afgiver ulovlig støj, også
ifalder bødeansvar.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer
2.1.1 Gældende ret
Færdselslovens § 67, stk. 1-3, indeholder bestemmelser om, hvem der er ansvarlig for forskellige
forhold ved et køretøj og efter hvilket ansvarsgrundlag. De specifikke tekniske krav til køretøjer
fastlægges imidlertid ikke i § 67, stk.1-3, men afgøres efter en række andre forskellige regelsæt, jf.
nærmere nedenfor.
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at et køretøj skal være således indrettet og holdes i en
sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene.
Bestemmelsen finder anvendelse for alle køretøjer og kan betegnes som en generalklausul, der
stiller et grundlæggende krav om, at køretøjer skal være indrettet forsvarligt. § 67, stk. 1, har
navnlig et selvstændigt indhold i forhold til fejl og mangler, der ikke udgør en teknisk mangel ved
køretøjet, som f.eks. manglende udsyn på grund af tilisede ruder eller andre udsynsbegrænsende
forhold.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand. Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et objektivt
ansvar, men der er i retspraksis fastlagt en meget streng ansvarsvurdering af ejeren (brugeren) efter
bestemmelsen.
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 3, at føreren af et motordrevet køretøj til enhver tid skal være
opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-,
bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at
tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.
Førerens ansvar efter stk. 3 omfatter, at køretøjet er i forsvarlig stand, hvilket betyder, at føreren
alene er forpligtet til at sikre sig, at køretøjet er trafiksikkert. Førerens ansvar er således ikke det
samme som ejerens og den varige brugers, hvis ansvar på grund af kravet om køretøjets lovlige
stand også omfatter mere formelle krav til køretøjet.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Betingelsen i § 67, stk. 3,
om, at føreren ”skal være opmærksom på”,
medfører ikke en direkte pligt
for føreren til at foretage en mere tilbundsgående teknisk undersøgelse af køretøjet, som normalt
alene kan udføres af en synsvirksomhed eller mekaniker, inden føreren sætter sig ind i køretøjet og
betjener det. Betingelsen medfører derimod, at føreren ikke må benytte det pågældende køretøj, hvis
føreren er vidende om, eller på grund af konkrete omstændigheder burde være vidende om, at
køretøjet ikke er trafiksikkert. Førerens ansvar er derfor lempeligere end ejerens og den varige
brugers.
Som nævnt ovenfor giver færdselslovens § 67, stk. 1-3, ingen nærmere anvisninger af, hvilke
specifikke krav der gælder for et køretøj med hensyn til teknisk indretning og udstyr og
vedligeholdelsesstand. For så vidt angår nye motordrevne køretøjer fremgår sådanne specifikke
krav af en række forskellige EU-forordninger og direktiver for så vidt angår køretøjernes
typegodkendelse.
De pågældende direktiver er bl.a. gennemført i dansk ret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december
2016 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr (detailforskrifterne for køretøjer), der
er udstedt med hjemmel i færdselslovens § 68, stk. 1. Færdselslovens § 68, stk. 1, indeholder
hjemmel til, at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte bestemmelser om bl.a.
køretøjers indretning, udstyr og tilbehør. Det mest relevante direktiv er Europarlamentets og Rådets
direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil, samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer.
Forordningerne er umiddelbart gældende i dansk ret og bindende i alle enkeltheder. De mest
relevante forordninger er følgende:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 661/2009 om krav til typegodkendelse
for den generelle sikkerhed af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer
Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 om gennemførelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 661/2009 for så vidt angår krav til typegodkendelse for masse
og dimensioner for motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF (inkl. senere ændringer)
Kommissionens forordning (EU) nr. 458/2011 om typegodkendelseskrav for motorkøretøjer
og påhængskøretøjer dertil for så vidt angår montering af dæk og om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 661/2009 om krav til typegodkendelse
for den generelle sikkerhed af motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer.
-
-
Derudover findes en række forskellige ECE-regulativer og øvrige internationale standarder,
herunder bl.a. Wienerkonventionen (Færdselskonventionen af 8. november 1968 om vejtrafik) og
Færdselskonventionen af 19. december 1949. Wienerkonventionen om vejtrafik regulerer bl.a.
tekniske krav til køretøjer, som er hjemmehørende uden for EU og EØS-landene (Norge, Island og
Liechtenstein).
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Tekniske krav til ibrugtagne køretøjer (det vil sige krav til køretøjernes vedligeholdelsesstand efter
ibrugtagning) er ikke direkte underlagt EU-retlig regulering. I Danmark er de tekniske krav til
ibrugtagne køretøjer dels fastsat i bekendtgørelse nr. 154 af 20, april 1977 om køretøjers indretning
og udstyr m.v. med senere ændringer (udstyrsbekendtgørelsen) og dels i mere detaljeret grad i
bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om detailforskrifter for køretøjers indretning og
udstyr (detailforskrifter for køretøjer). Detailforskrifterne for køretøjer ændres og tilpasses løbende,
og hver udgave er gældende for køretøjer som registreres, godkendes eller tages i brug første gang
på ikrafttrædelsesdatoen for de ændrede detailforskrifter eller senere, og gælder således også
ibrugtagne køretøjer.
Danmark og de øvrige EU-medlemsstater kan imidlertid ikke fastsætte egne strengere regler for
bl.a. ibrugtagne køretøjer, der fraviger den EU-retlige regulering af køretøjernes typegodkendelse,
idet dette vil udgøre en handelshindring. Derfor omfatter den EU-retlige regulering af køretøjernes
typegodkendelse de facto også ibrugtagne motordrevne køretøjer på medlemsstaternes områder, og
detailforskrifterne for køretøjer er derfor på de væsentligste punkter alene udtryk for en opdateret
gengivelse af de forskellige relevante EU-forordninger.
Hvis et motordrevet køretøj ikke lever op til de forskellige ovennævnte regler, er køretøjet ikke i
lovlig stand, hvilket ejeren efter § 67, stk. 2, er ansvarlig for. Hvis køretøjet ikke lever op til de
forskellige ovennævnte regler, vil køretøjet som absolut hovedregel heller ikke være i forsvarlig
stand, hvilke føreren efter § 67, stk. 3, er ansvarlig for, hvis føreren vidste eller burde vide dette.
I Rigsadvokatens meddelelse er der på baggrund af anvisninger i lovforarbejder om
sanktionsudmåling samt domstolspraksis på området fastsat nærmere retningslinjer for
anklagemyndighedens bødepåstand i sager om overtrædelse af færdselslovens § 67. Det følger
således af Rigsadvokatens meddelelse om Færdsel
Køretøjers indretning (fl §§ 67-79), at
overtrædelse af færdselslovens regler om køretøjers indretning og udstyr og detailforskrifterne for
køretøjer som udgangspunkt straffes med en bøde på 1.000 kr.
For ejeren af køretøjet vil bøden for mangler, der medfører fjernelse af køretøjets nummerplader i
henhold til færdselslovens § 77, stk. 1, 2. pkt., udmåles til 3.000 kr. Ved flere mangler skal der som
udgangspunkt ske en sammenlægning af bøderne for de enkelte mangler, jf. færdselslovens § 118 a,
stk. 3. Bøden i tilfælde af flere mangler overstiger dog som udgangspunkt ikke 3.000 kr., svarende
til bøden for mangler, der medfører fjernelse af køretøjets nummerplader.
For så vidt angår føreren af køretøjet fremgår det af meddelelsen, at bøden som udgangspunkt
udmåles til halv takst, dog mindst 1.000 kr. Endvidere vil bøder for overtrædelser, som medfører
frakendelse af førerretten eller kørselsforbud, dog mindst udmåles til 2.500 kr. Overtrædelser af
færdselslovens § 67, stk. 1-3, straffes således i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, jf. §
118 a, stk. 1, som udgangspunkt med en bøde på mellem 1.000
3.000 kr.
Tekniske krav til udenlandske køretøjer som betingelse for brug på færdselslovens område er til
dels reguleret i bekendtgørelse nr. 818 af 20. juni 2018 om registrering af køretøjer
(registreringsbekendtgørelsen). Det følger således af registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 1, at et
udenlandsk motorkøretøj eller et udenlandsk påhængskøretøj til et motorkøretøj må bruges på
færdselslovens område, hvis køretøjet som minimum opfylder de tekniske krav, der følger af
Wienerkonventionen, anneks 5, og reglerne i registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Endvidere følger det af § 28, stk. 2, at hvis køretøjets ejer eller bruger har bopæl eller hjemsted i en
stat, der ikke har ratificeret Wienerkonventionen, skal køretøjet som minimum opfylde de tekniske
krav, der følger af den internationale færdselskonvention af 19. december 1949, jf. bekendtgørelse
nr. 7 af 2. marts 1956 om den internationale færdselskonvention af 19. september 1949, og de
øvrige regler i registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
Overtrædelse af registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 1 og 2, straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsens § 111, stk. 3.
Ifølge registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 3, kan der i anden lovgivning m.v. være fastsat
tekniske krav, der skal være opfyldt, før et udenlandsk køretøj må tages i brug på færdselslovens
område.
Det betyder, at hvis der i anden lovgivning m.v. er fastsat andre køretøjstekniske krav til
udenlandske køretøjer, så er det de krav, som de udenlandske køretøjer skal leve op til, og ikke blot
reglerne i Wienerkonventionen, der typisk har en mere overordnet karakter uden specifikke tekniske
krav.
Reglerne om tekniske krav til udenlandske køretøjer var tidligere fastsat i færdselsloven og regler
udstedt i medfør af færdselsloven. Disse blev dog ved en ressortomlægning overført til
Skatteministeriet i 2006.
Udtrykket ”anden lovgivning m.v.” kan
derfor ikke forstås som regler i
færdselsloven eller regler fastsat med hjemmel i færdselsloven. Anden lovgivning, der fastsætter
køretøjstekniske krav til udenlandske køretøjer, er derimod f.eks. de EU-retlige direktiver og
forordninger på typegodkendelsesområdet. Det betyder, at udenlandske køretøjer, der er
hjemmehørende i en EU-medlemsstat eller et EØS-land (Norge, Island og Liechtenstein) er
underlagt de samme køretøjstekniske krav som danske køretøjer. Fejl og mangler på køretøjer, der
er hjemmehørende i en EU-medlemsstat eller et EØS-land, sanktioneres ikke efter
registreringsbekendtgørelsens regler, men derimod efter færdselslovens regler, idet overtrædelse af
de EU-retlige regler sanktionernes efter færdselsloven, når sådanne køretøjer anvendes på
færdselslovens område.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det forekommer sjældent, at tekniske fejl og mangler på et motordrevet køretøj i sig selv fører til
færdselsulykker. Dog kan tekniske fejl og mangler i flere tilfælde være medvirkende til ulykkers
opståen og også gøre eventuel personskade og tingsskade værre. Det er derfor vigtigt, at
motordrevne køretøjers tekniske standard er på et højt niveau med hensyn til krav, der har
betydning for trafiksikkerhed, og at der foretages den nødvendige løbende vedligeholdelse af
køretøjerne for at sikre denne standard. Det gør sig efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse navnlig gældende med hensyn til de tunge motordrevne køretøjer (bus, lastbil og
vogntog), da sådanne køretøjer på grund af deres erhvervsmæssige brug tilbagelægger mange kørte
kilometer om året og samtidig på grund af deres vægt og størrelse kan forårsage stor skade, hvis
uheldet er ude.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at en bøde på mellem 1.000
3.000
kr. for alvorlige sikkerhedskritisk fejl og mangel på tunge motordrevne køretøjer er alt for lav i
forhold til de færdselssikkerhedsmæssige risici og ikke proportional med de økonomiske fordele,
der i mange tilfælde opnås ved at undlade den nødvendige reparation og vedligeholdelse. F.eks.
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
koster større
reparation af bremser på busser som udgangspunkt 10-20.000 kr. pr. aksel, ligesom
reparation af forskellige dele af køretøjets styreapparat som udgangspunkt koster 8.000-30.000 kr.
afhængig af en række forskellige faktorer.
Det gældende bødeniveau har således ikke en
tilstrækkelig effektiv og afskrækkende virkning.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes et nyt stykke 7 i færdselslovens § 118, hvorefter det
for motordrevne køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og for vogntog bestående af
køretøj, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg og et registreringspligtigt påhængskøretøj, skal
indgå som en særligt skærpende omstændighed, hvis køretøjet eller vogntoget har alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at de fejl og mangler, der vil skulle
sanktioneres med en forhøjet bøde, skal være fejl og mangler, der er til skade for de øvrige
trafikanter. Det vil sige, at de pågældende fejl og mangler skal være af en sådan karakter, at de i sig
selv udgør en nærliggende risiko for, at uheld opstår, enten ved at køretøjet forulykker eller ved, at
der sker påkørsel af andre trafikanter.
Fejl og mangler ved indretning og udstyr, der alene har til formål at sikre førerens eller
passagerernes sikkerhed, som f.eks. sikkerhedsseler, nødudgange og sikkerhedsforanstaltninger ved
indretning af sovebusser, kan utvivlsomt være alvorlige og sikkerhedskritiske. Sådanne fejl og
mangler er typisk med til at forværre konsekvenserne af en eventuel ulykke, som køretøjet er
impliceret i, men de medfører imidlertid ikke i sig selv en umiddelbar og nærliggende risiko for, at
køretøjet forulykker eller forvolder skade. Det er derfor Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at fejl og mangler på sikkerhedsudstyr og -indretninger ikke bør sanktioneres med de
foreslåede forhøjede bøder.
Den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, indfører ikke nye tekniske krav til motordrevne
køretøjer, men angiver alene et sanktionsniveau for visse typer af fejl og mangler. De fejl og
mangler, der i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, vil være at anse for alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler, vil alle have en sådan karakter, at det vil være ensbetydende
med, at de regler, der fastsætter de tekniske krav til køretøjerne, utvivlsomt vil være overtrådt. Det
gælder både for nationale regler samt EU-retlig og øvrig international regulering.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at tekniske fejl og mangler er særligt
færdselssikkerhedsmæssigt kritiske ved tunge motordrevne køretøjer, da disse køretøjer som nævnt
ovenfor på grund af deres erhvervsmæssige brug tilbagelægger mange kørte kilometer om året og
samtidig på grund af deres vægt og størrelse kan forårsage stor skade, hvis uheldet er ude. De
foreslåede forhøjelser af bødeniveauet vil derfor alene finde anvendelse for motordrevne køretøjer,
hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og for vogntog bestående af køretøj, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg og et registreringspligtigt påhængskøretøj. Fejl og mangler på lette
motordrevne køretøjer (almindelig bil, varebil, motorcykel, knallert og traktor/motorredskab) vil
derfor fortsat skulle sanktioneres efter de gældende retningslinjer.
De foreslåede forhøjelser af bødeniveauet vil finde anvendelse for både ejer og fører af køretøjet.
Da det imidlertid typisk ikke vil være føreren, der opnår den økonomiske fordel ved, at der ikke er
foretaget den nødvendige vedligeholdelse af køretøjet, finder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet ikke, at bøden skal udmåles til samme niveau, som bøden til ejeren. I lighed med
det princip, der gælder på køre- og hviletidsområdet med hensyn til udmåling af bøder til
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
1995064_0009.png
henholdsvis fører og ejer (virksomhed/vognmand), finder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, at bøden for førerens overtrædelse af § 67, stk. 3, i videst muligt omfang bør
fastsættes til det halve af den bøde, der idømmes ejeren for overtrædelse af § 67, stk. 1 og 2.
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for straffastsættelse efter den foreslåede § 118, stk. 7,
for overtrædelse af § 67, stk. 1-3, for førstegangstilfælde, forhold til samtidig pådømmelse og i
gentagelsestilfælde:
1. gang
2. gang
3. gang
4. gang
5. gang
6. gang
Bødestørrelse for ejer
ved brug af køretøj med
tilladt totalvægt over
3.500 kg eller derover
samt vogntog
10.000 kr.
20.000 kr.
30.000 kr.
40.000 kr.
50.000 kr.
60.000 kr.
Bødestørrelse for fører
ved brug af køretøj med
tilladt totalvægt over
3.500 kg eller derover
samt vogntog
5.000 kr.
10.000 kr.
15.000 kr.
20.000 kr.
25.000 kr.
30.000 kr.
Hvis føreren og ejeren af køretøjet er den samme person, er det ikke hensigten med lovforslaget, at
der skal kunne udstedes to bøder til den samme person for den samme overtrædelse.
Der er på køre- og hviletidsområdet fast retspraksis for, at der ikke udstedes en dobbeltbøde i
tilfælde, hvor vognmandsvirksomheden er en enkeltmandsejet virksomhed, og hvor føreren derfor
også er ejer af køretøjet. I disse tilfælde udmåles en bøde svarende til den bøde, der tilfalder
virksomheden, det vil sige køretøjets ejer. Dette bør efter Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering også være tilfældet, når det drejer sig om tunge køretøjers alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler. I tilfælde af sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge
køretøjer vil der således efter lovforslagets retningslinjer skulle udmåles én bøde, der svarer til den
bøde, der tilfalder køretøjets ejer, hvis en fører også er ejer af køretøjet.
De foreslåede retningslinjer for bødestørrelser er gældende for kørsel på færdselslovens område
både for danske køretøjer og udenlandske køretøjer, der er hjemmehørende i en EU-medlemsstat
eller et EØS-land (Norge, Island og Liechtenstein).
Fejl og mangler på udenlandske køretøjer, der ikke er hjemmehørende i en EU-medlemsstat eller et
EØS-land, og som i øvrigt ikke er undergivet andre regler om køretøjstekniske krav, sanktioneres
derimod efter registreringsbekendtgørelsens regler. Den del af transportarbejdet på færdselslovens
område, der udføres af udenlandske køretøjer, som ikke er hjemmehørende i en EU-medlemsstat
eller EØS-lande, vurderes dog at udgøre en mindre del af det samlede transportarbejde. Det må
samtidig forventes, at de foreslåede retningslinjer for bødestørrelser efter færdselsloven for kørsel
med alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler vil have en afsmittende effekt på tiltale- og
retspraksis på registreringsbekendtgørelsens område.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i relation til de foreslåede retningslinjer for
bødestørrelse for kørsel med alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer, at
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
vedtagelse af lovforslaget ikke afskærer domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
For så vidt angår den nærmere forståelse af, hvornår der foreligger alvorlige sikkerhedskritiske fejl
og mangler, henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 38, stk. 1, at en fører af et motordrevet køretøj skal betjene køretøjet
således, at det ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter. Bestemmelsen
finder anvendelse for motordrevne køretøjer, hvilket vil sige køretøjer, der er forsynet med motor
som drivkraft, undtagen kørestol, som er konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen og kun
med væsentlig konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed. Motordrevne køretøjer
inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert, jf. definitionsbestemmelsen i
færdselslovens § 2, nr. 14. Færdselslovens § 38, stk. 1, forpligter føreren af det motordrevne
køretøj.
Bestemmelsen i § 38, stk. 1, omfatter anvendelsen af det motordrevne køretøj. Det vil sige, hvor
køretøjet betjenes på en måde, som ikke er nødvendig for kørslen eller den trafikale situation i
øvrigt. Det kan f.eks. være unødvendig hjulspin og acceleration af køretøjet, hvis det forårsager
udvikling af unødig støj eller røg, eller unødvendig anvendelse af køretøjets horn. Det er således
ikke køretøjet, herunder om det er i lovlig stand eller ej, der reguleres i § 38, stk. 1, men alene
betjeningen af køretøjet.
Overtrædelse af § 38, stk. 1, straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, jf. § 118 a, stk.
1, med en bøde på 1.000 kr.
Færdselslovens § 67, stk. 1-3, indeholder bestemmelser om, hvem der er ansvarlig for forskellige
forhold ved et køretøj og efter hvilket ansvarsgrundlag. De specifikke tekniske krav til køretøjer
fastlægges imidlertid ikke i § 67, stk.1-3, men afgøres efter en række andre forskellige regelsæt, jf.
nærmere nedenfor.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.
Bestemmelsen finder anvendelse i tilfælde,
hvor et køretøj på grund af manglende vedligeholdelse eller ulovlige konstruktive ændringer afgiver
støj, der overstiger de gældende støjgrænser for det pågældende køretøj.
Ansvaret efter § 67, stk. 2,
er ikke et objektivt ansvar, men der er i retspraksis fastlagt en meget streng ansvarsvurdering af
ejeren (brugeren) efter bestemmelsen.
Som nævnt ovenfor giver bl.a. færdselslovens § 67, stk. 2, ingen nærmere anvisninger af, hvilke
specifikke krav der gælder for et køretøj med hensyn til teknisk indretning og udstyr og
vedligeholdelsesstand. For så vidt angår nye motordrevne køretøjer fremgår sådanne specifikke
krav af en række forskellige EU-forordninger og direktiver for så vidt angår køretøjernes
typegodkendelse.
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
De pågældende direktiver er bl.a. gennemført i dansk ret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december
2016 om forskrifter for køretøjers indretning og udstyr med senere ændringer (detailforskrifterne for
køretøjer), der er udstedt med hjemmel i færdselslovens § 68, stk. 1. Færdselslovens § 68, stk. 1,
indeholder hjemmel til, at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte bestemmelser om
bl.a. køretøjers indretning, udstyr og tilbehør. De mest relevante direktiver er følgende:
-
-
-
Direktiv 70/157 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om tilladt støjniveau og
udstødningssystemer for motordrevne køretøjer med senere ændringer
Direktiv 78/1015/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om tilladt
støjniveau og udstødningsanlæg for motorcykler med senere ændringer
Direktiv 97/24/EF om dele af og kendetegn ved to- og trehjulede motordrevne køretøjer
Forordningerne er umiddelbart gældende i dansk ret og bindende i alle enkeltheder. De mest
relevante forordninger er følgende:
-
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 540/2014 af 16. april 2014 om
motorkøretøjers og udskiftningslyddæmpningssystemers støjniveau
Derudover findes en række forskellige ECE-regulativer og øvrige internationale standarder,
herunder bl.a. Wienerkonventionen (Færdselskonventionen af 8. november 1968 om vejtrafik) og
Færdselskonventionen af 19. december 1949.
Den EU-retlige regulering fastsætter specifikke grænseværdier for støjniveau, som køretøjet skal
opfylde ved en kørselsmåling for at blive typegodkendt eller godkendt ved syn. Ved en
kørselsmåling forstås en måling af køretøjets støjniveau, imens køretøjet er i bevægelse.
Kørselsstøj er i praksis vanskeligt at måle i forbindelse med kontrol. Derfor skal der som
udgangspunkt foreligge et standstøjstal fra en standstøjsmåling ved køretøjets første registrering.
Ved en standstøjsmåling forstås en måling af køretøjets støjniveau ved et højt omdrejningstal,
imens køretøjet er stationært.
Standstøjstallet bruges som referenceværdi ved håndhævelse af støjreglerne, efter køretøjet er taget
i brug.
Der er ikke fastsat en grænseværdi for denne måling, men standstøjstallet bruges til kontrol
af, om der er sket en ulovlig forhøjelse af køretøjets støjniveau siden køretøjets første registrering.
Støjgrænserne for det enkelte køretøj kan således variere alt efter de gældende regler på tidspunktet
for første registrering eller ibrugtagning og
afhænger af det standstøjstal, der forelå ved køretøjets
første registrering.
For eksempel er det maksimale støjniveau afgivet ved en kørselsmåling 75-80
decibel (dB(A)) for en motorcykel, der er registreret efter den 1. april 2004, afhængig af
motorcyklens slagvolumen.
Tekniske krav til ibrugtagne køretøjer (det vil sige krav til køretøjernes vedligeholdelsesstand efter
ibrugtagning) er ikke direkte underlagt EU-retlig regulering. Danmark og de øvrige EU-
medlemsstater kan ikke fastsætte egne strengere regler for bl.a. ibrugtagne køretøjers støjafgivelse,
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
der fraviger den EU-retlige regulering af køretøjernes typegodkendelse, idet dette vil udgøre en
handelshindring. Der kan imidlertid fastsættes egne lempeligere krav.
I Danmark er de tekniske krav vedrørende
køretøjers støjniveau
til ibrugtagne køretøjer dels fastsat i
bekendtgørelse nr. 154 af 20. april 1977 om køretøjers indretning og udstyr m.v. med senere
ændringer (udstyrsbekendtgørelsen) og dels i mere detaljeret grad i bekendtgørelse nr. 1595 af 15.
december 2016 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr (detailforskrifter for
køretøjer). Detailforskrifterne for køretøjer ændres og tilpasses løbende, og hver udgave er
gældende for køretøjer som registreres, godkendes eller tages i brug første gang på
ikrafttrædelsesdatoen for de ændrede detailforskrifter eller senere, og gælder således også
ibrugtagne køretøjer.
Det følger således af udstyrsbekendtgørelsens § 3, at ethvert køretøj skal være således indrettet, at
der ikke udvikles unødig røg eller støj. I bilag 1 til detailforskrifter for køretøjer fremgår, at for
ibrugværende biler, motorcykler og knallerter må støjniveauet ved en standstøjsmåling ikke
overstige det ved første registrering målte standstøjstal med mere end 3 dB(A). Bestemmelserne er
således lempeligere end de grænseværdier, som de EU-retlige typegodkendelsesregler fastsætter for
nye køretøjer.
Hvis et motordrevet køretøj støjer mere end de for det pågældende køretøj gældende normer, er
køretøjet ikke i lovlig stand i henhold til færdselslovens § 67, stk. 2. Overtrædelse af færdselslovens
§ 67, stk. 2, straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, jf. § 118 a, stk. 1, 1. pkt., med en
bøde på 1.000 kr.
Tekniske krav til udenlandske køretøjer som betingelse for brug på færdselslovens område er til
dels reguleret i bekendtgørelse nr. 818 af 20. juni 2018 om registrering af køretøjer
(registreringsbekendtgørelsen). Det følger således af registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 1, at et
udenlandsk motorkøretøj eller et udenlandsk påhængskøretøj til et motorkøretøj må bruges på
færdselslovens område, hvis køretøjet som minimum opfylder de tekniske krav, der følger af
Wienerkonventionen, anneks 5, og reglerne i registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
Endvidere følger det af § 28, stk. 2, at hvis køretøjets ejer eller bruger har bopæl eller hjemsted i en
stat, der ikke har ratificeret Wienerkonventionen, skal køretøjet som minimum opfylde de tekniske
krav, der følger af den internationale færdselskonvention af 19. december 1949, jf. bekendtgørelse
nr. 7 af 2. marts 1956, og de øvrige regler i registreringsbekendtgørelsens kapitel 7.
Ifølge registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 3, kan der i anden lovgivning m.v. være fastsat
tekniske krav, der skal være opfyldt, før et udenlandsk køretøj må tages i brug på færdselslovens
område.
Det betyder, at hvis der i anden lovgivning m.v. er fastsat andre køretøjstekniske krav til
udenlandske køretøjer, så er det de krav, som de udenlandske køretøjer skal leve op til, og ikke blot
reglerne i Wienerkonventionen, der typisk har en mere overordnet karakter uden specifikke tekniske
krav.
Reglerne om tekniske krav til udenlandske køretøjer var tidligere fastsat i færdselsloven og regler
udstedt i medfør af færdselsloven. Disse blev dog ved en ressortomlægning overført til
Skatteministeriet i 2006.
Udtrykket ”anden lovgivning m.v.” kan
derfor ikke forstås som regler i
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
færdselsloven eller regler fastsat med hjemmel i færdselsloven. Da reglerne for, hvor meget
ibrugtagne køretøjer må støje, er fastsat ved særlige nationale regler i udstyrsbekendtgørelsen og
detailforskrifterne for køretøjer, der begge er udstedt med hjemmel i færdselslovens § 68, stk. 1,
skal spørgsmålet om udenlandske køretøjers støjafgivelse, herunder køretøjer hjemmehørende i EU
eller EØS, således afgøres og sanktioneres efter registreringsbekendtgørelsens regler. Dette
indebærer, at udenlandske køretøjer skal overholde Wienerkonventionens støjkrav, der indeholder
det mere generelle krav, at køretøjet ikke må udlede unødigt støj.
Overtrædelse af registreringsbekendtgørelsens § 28, stk. 1og 2, straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsens § 111, stk. 3.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ulovlig støj fra motordrevne køretøjer, herunder navnlig motorcykler, er et problem, der særligt gør
sig gældende i sommerhalvåret. Motorcykler, der er konstruktivt ændrede til at frembringe støj,
eller betjenes således, at de støjer unødigt, er til stor gene for omgivelserne.
Motorcykler er i Danmark ikke underlagt kravet om periodisk syn. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet har derfor overvejet, om problemet med ulovlig støj fra motorcykler kan afhjælpes
ved at indføre periodisk syn af motorcykler, da der derved vil ske en regelmæssig kontrol af blandt
andet udstødningen. Det er dog Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vurdering, at indførelse
af periodisk syn vil have en meget begrænset effekt, idet de konstruktive ændringer af motorcyklens
udstødning er nemme at fjerne og påføre før og efter et syn. Som middel til bekæmpelse af støj som
følge af forkert betjening af køretøjet, vil periodisk syn selvsagt ikke have nogen betydning.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder derfor ikke, at der skal indføres periodisk syn af
motorcykler.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i overvejelserne om den foreslåede ordning været
opmærksom på, at det som oftest er vanskeligt at kontrollere, om køretøjer er i en sådan ulovlig
stand, at de afgiver unødig støj. Kontrollen med motorcyklers (og andre køretøjers) støjniveau
foretages dels i forbindelse med den almindelige patruljering, hvor køretøjet standses med henblik
på kontrol, dels i forbindelse med særlige målrettede kontroller, eksempelvis ved motorcykeltræf. I
forbindelse med den almindelige patruljering standser politiet endvidere jævnligt køretøjer, der
betjenes på en måde, så de afgiver unødig støj, hvilket er en overtrædelse af færdselslovens § 38,
stk. 1.
For at konstatere en overtrædelse af § 67, stk. 2, om ulovlig støj
på grund af fejl eller mangler,
ulovlige konstruktive ændringer eller manglende vedligeholdelse, skal der
som udgangspunkt
foretages en kontrolmåling af køretøjets støjudsendelse. Kontrollen udføres med hertil godkendt
lydmåleudstyr, og der er krav til den fysiske indretning af kontrolstedet. Det er sædvanligvis kun
bilinspektører, der har godkendt måleudstyr til at foretage støjmålinger. Dette indebærer, at en
bilinspektør enten skal tilkaldes, eller at motorcyklen skal transporteres til en synshal, hvor
undersøgelsen kan foregå. Der er dog visse tilfælde, hvor ulovlige konstruktive ændringer, der
medfører ekstrem støj, kan konstateres af politiet selv, uden at en kontrolmåling er nødvendig.
Gennemførelse af støjmålinger forudsætter endvidere, at politiet har adgang til oplysninger om den
støjreference-værdi, som er gældende for det konkrete køretøj, og som er målt i forbindelse med
typegodkendelse af køretøjet eller i forbindelse med første syn af køretøjet. Disse oplysninger er
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
tilgængelige for langt de fleste indregistrerede køretøjer, men ikke for alle, eksempelvis
motorcykler fra før 1. juli 1969, eller visse brugt importerede køretøjer. Endelig kræver det mange
politiressourcer at udføre målrettede kontroller.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at de ovennævnte forhold har
betydning for graden af håndhævelse. Det vurderes dog samtidig at være vanskeligt at ændre den
aktuelle kontrolpraksis, uden at pålægge politiet uforholdsmæssigt store byrder. Samtidig finder
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at en bøde på 1.000 kr. for at overtræde støjreglerne ikke
har en tilstrækkelig afskrækkende virkning.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet foreslår på baggrund af ovenstående, at bødestraffen for
at afgive ulovlig støj skærpes. Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 8 i færdselslovens § 118,
hvorefter det
ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af henholdsvis § 38, stk. 1, og § 67, stk. 2,
skal indgå som en særligt skærpende omstændighed, hvis et motordrevet køretøj betjenes således
eller er i en sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig støj.
Samtidig vil Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kontakte Justitsministeriet og Rigspolitiet
med henblik på se på mulighederne for, at der i forbindelse med implementeringen af lovændringen
kan komme et fokus på punktvise kontrolkampagner mod motorcykelstøj og et fokus på en
målrettet kontrol med motorcykelstøj helt generelt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser, der ligger til grund for lovforslaget, har
primært drejet sig om støj fra motorcykler, idet det oftest er støj fra motorcykler, der opleves som et
problem. Unødig støj fra andre køretøjer, herunder almindelige personbiler, er naturligvis lige så
generende i det omfang, at det forekommer. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder
derfor, at de i lovforslaget angivne retningslinjer for den skærpede bødefastsættelse skal gælde for
alle typer af motordrevne køretøjer, idet der efter ministeriets opfattelse ikke er saglige grunde for,
at den foreslåede bestemmelse alene skal gælde for motorcykler.
Da støj er en miljøpåvirkning, finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at bøden skal
fastsættes til et niveau, der svarer til bødeniveauet for at foretage ulovlige konstruktive ændringer i
motorkøretøjers forureningsbegrænsende udstyr, jf. færdselslovens § 118, stk. 6. Da afgivelse af
unødig støj som udgangspunkt ikke er et større problem ved de tunge køretøjer (lastbil og bus),
finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet dog, at der ikke er behov for at differentiere
mellem bøderne til henholdsvis tunge og lette køretøjer.
Da konstruktive ændringer, manglende vedligeholdelse og betjening, der medfører afgivelse af for
meget støj, normalt ikke foretages på erhvervskøretøjer med henblik på at opnå en økonomisk
besparelse, finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet heller ikke, at der skal differentieres på
bødestørrelsen mellem ejer og fører, og at bødeniveauet i videst muligt omfang derfor skal følge
niveauet for førerens bøde for foretagelse af konstruktive ændringer af lette køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr. Bødens niveau for kørsel i et let køretøj, hvis motor eller
forureningsbegrænsende udstyr er konstruktivt ændret, er netop fastsat ud fra hensynet til, at kørslen
i lette køretøjer typisk alene foretages i privat øjemed, og ikke som led i erhvervsudøvelse. Dette
vil som før nævnt også typisk være de faktiske forhold med hensyn til køretøjers afgivelse af
unødig støj.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
1995064_0015.png
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for straffastsættelsen af den foreslåede bestemmelse i §
118, stk. 8, for overtrædelse af § 38, stk. 1, og § 67, stk. 2, for førstegangstilfælde, forhold til
samtidig pådømmelse og i gentagelsestilfælde:
Bødestørrelse for ejer
og fører
1. gang
2. gang
3. gang
4. gang
5. gang
6. gang
2.500 kr.
5.500 kr.
8.000 kr.
11.500 kr.
14.500 kr.
17.5 00 kr.
Hvis fører og ejer er samme person, skal der ikke udmåles en dobbelt bøde. Der skal således alene
udmåles én bøde på 2.500 kr. i et førstegangsgangstilfælde.
Hvis den samme konstruktive ændring ved køretøjet både medfører, at køretøjet udleder flere
luftforurenende stoffer end tilladt og afgiver mere støj end tilladt, er det ikke hensigten med den
foreslåede nye bestemmelse i § 118 stk. 8, at der skal udstedes to bøder. I sådanne tilfælde skal
bøden udmåles efter færdselslovens § 118, stk. 6, om konstruktive ændringer, der har betydning for
det motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende stoffer.
Udenlandske køretøjers ulovlige støjafgivelse sanktioneres efter registreringsbekendtgørelsens
regler, og ikke efter færdselslovens regler. Det må dog forventes, at de foreslåede retningslinjer for
bødestørrelser efter færdselsloven for ulovlig støjafgivelse vil have en afsmittende effekt på tiltale-
og retspraksis på registreringsbekendtgørelsens område.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i relation til de foreslåede retningslinjer, at
vedtagelse af lovforslaget ikke afskærer domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde at fravige det angivne strafniveau i opad- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
2.3. Indførelse af strafansvar for føreren af køretøjer, der støjer ulovligt
2.3.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at et køretøj skal være således indrettet og holdes i en
sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene.
Bestemmelsen finder anvendelse for alle køretøjer, hvilket vil sige alle indretninger på hjul, bælter,
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
valser, meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke løber på skinner, jf.
definitionsbestemmelsen i færdselslovens § 2, nr. 10.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.
Bestemmelsen omhandler alene ejers og brugers ansvar. Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke en
fører, der ikke har varig rådighed over køretøjet, f.eks. en person, der har lånt et køretøj.
Efter færdselslovens § 67, stk. 3, skal føreren af et køretøj til enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og
tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til
eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig. Overtrædelse af § 67, stk. 3, straffes i medfør af
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, med bøde.
Bestemmelsen i § 67, stk. 3, omfatter alene forhold og tekniske indretninger, som har betydning for
køretøjets forsvarlige stand, det vil sige forhold og tekniske indretninger, der har betydning for
trafiksikkerheden. Føreren har således efter bestemmelsen ikke en pligt til at være opmærksom på
de dele af køretøjets tekniske indretninger og udstyr, der alene har betydning for køretøjets
støjniveau. Det forhold, at en fører betjener et køretøj, selvom denne vidste eller burde vide, at
køretøjet er i ulovlig stand for så vidt angår køretøjets afgivelse af støj, vil derfor ikke udgøre en
overtrædelse af § 67, stk. 3.
Endelig vil det forhold, at føreren betjener køretøjet, selvom denne vidste eller burde vide, at
køretøjet er i ulovlig stand for så vidt angår køretøjets afgivelse af støj, heller ikke i sig selv
medføre, at føreren ifalder et medvirkensansvar for ejerens overtrædelse af § 67, stk. 2, efter de
almindelige strafferetlige regler om medvirken i straffelovens § 23.
Det fremgår af færdselslovens § 67, stk. 4, at føreren af et motordrevet køretøj til enhver tid skal
være opmærksom på, at køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår forhold ved køretøjets motor og
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs
udledning af luftforurenende stoffer.
Bestemmelsen i stk. 4 omfatter alene forhold ved køretøjets motor og køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs udledning af
luftforurenende stoffer. Førerens ansvar efter stk. 4 kan således ikke udstrækkes til at omfatte et
køretøjs afgivelse af støj.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I nogle tilfælde vil en fører af et motordrevet køretøj ikke være vidende om, at køretøjet på grund af
manglende vedligeholdelse eller ulovlige konstruktive ændringer støjer mere end tilladt
I de tilfælde, hvor føreren imidlertid er vidende om dette eller på grund af konkrete omstændigheder
burde være vidende herom, f.eks. fordi køretøjet støjer ekstraordinært meget, men på trods heraf
fører køretøjet, er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at føreren skal kunne
straffes.
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Da det føreransvar, der følger af færdselslovens § 67, stk. 3 og 4, ikke omfatter tekniske
indretninger og udstyr, der alene har betydning for køretøjets støjniveau, foreslås det, at
færdselslovens § 67, stk. 4, ændres således, at det føreransvar, der omfatter udledning af
luftforurenende stoffer, også vil omfatte køretøjets afgivelse af støj.
Overtrædelse af § 67, stk. 4, straffes med bøde i medfør af den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Det vil samtidig skulle betragtes som en særlig skærpende
omstændighed, hvis køretøjet er i en sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig støj, jf. den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3 (§ 118, stk. 8).
For så vidt angår den nærmere forståelse af, hvornår et køretøj afgiver unødig støj, henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3 (§ 118, stk. 8).
For så vidt angår retningslinjerne for bødeudmålingen henvises til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Lovforslaget indebærer ikke IT-mæssige implikationer for det offentlige.
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil lovgivning er ikke relevante for lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler
forretningsmodeller, innovation eller særlige teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser for så vidt angår lovforslagets
forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer.
For så vidt angår lovforslagets forhøjelse af bødeniveauet for motordrevne køretøjers afgivelse af
ulovlig støj, vurderes lovforslaget ikke at have væsentlige miljømæssige konsekvenser. Det
forventes imidlertid at medføre mindsket støj fra særligt motorcykler. Denne positive miljømæssige
konsekvens vurderes dog ikke at være af væsentligt omfang, da det alene er den ulovlige støj, der
ventes at blive mindsket, og da denne alene optræder punktvist i trafikken og ikke er en konstant
påvirkning.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
1995064_0018.png
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. december 2018 til den 22. januar 2019 været sendt
i høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark, Automobilbranchens Handels- og
Industriforening, Beredskabsstyrelsen, samtlige byretter, Cyklistforbundet, Danmarks Motor Union,
Danmarks Tekniske Universitet
Institut for Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd,
Dansk Bilforhandler Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner,
De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, DFIM, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie Kørelærere,
Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD), KL,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, NOAH-Trafik,
Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for
Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i
Danmark, Veteranknallertklubben Aktiv og Vestre og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vurderes ikke at Ingen
have væsentlige
miljømæssige konsekvenser.
Det forventes, at lovforslaget
vil medføre mindsket støj fra
særligt motorcykler. Denne
positive miljømæssige
konsekvens vurderes dog ikke
at være af væsentligt omfang,
18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
1995064_0019.png
da det alene er den ulovlige
støj, der ventes at blive
mindsket, og da denne alene
optræder punktvist i trafikken
og ikke er en konstant
påvirkning.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.
Bestemmelsen omhandler alene ejers og brugers ansvar. Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke en
fører, der ikke har varig rådighed over køretøjet, f.eks. en person, der har lånt et køretøj.
Færdselslovens § 67, stk. 3, omhandler førerens ansvar. Efter bestemmelsen skal føreren af et
køretøj til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig
stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker
forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.
Overtrædelse af § 67, stk. 3, straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, med bøde.
Bestemmelsen i § 67, stk. 3, omfatter alene forhold og tekniske indretninger, som har betydning for
køretøjets forsvarlige stand, det vil sige forhold og tekniske indretninger, der har betydning for
trafiksikkerheden. Føreren har således efter bestemmelsen ikke en pligt til at være opmærksom på
de dele af køretøjets tekniske indretninger og udstyr, der alene har betydning for køretøjets
støjniveau. Det forhold, at en fører betjener et køretøj, selvom denne vidste eller burde vide, at
køretøjet er i ulovlig stand for så vidt angår køretøjets afgivelse af støj, vil derfor ikke udgøre en
overtrædelse af § 67, stk. 3.
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Det fremgår af færdselslovens § 67, stk. 4, at føreren af et motordrevet køretøj til enhver tid skal
være opmærksom på, at køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår forhold ved køretøjets motor og
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs
udledning af luftforurenende stoffer.
Bestemmelsen i stk. 4 omfatter alene forhold ved køretøjets motor og køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs udledning af
luftforurenende stoffer. Førerens ansvar efter stk. 4 kan således ikke udstrækkes til at omfatte et
køretøjs afgivelse af støj.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse ændres færdselslovens § 67, stk. 4, således, at en fører også skal
være opmærksom på, at køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår køretøjets afgivelse af støj.
Betingelsen om, at føreren
”skal være opmærksom på”,
medfører
i lighed med formuleringen i
den gældende bestemmelse i § 67, stk. 4
ikke en direkte pligt for føreren til at foretage en mere
tilbundsgående teknisk undersøgelse af køretøjet, som normalt alene kan udføres af en
synsvirksomhed eller mekaniker, inden føreren sætter sig ind i køretøjet og betjener det.
Betingelsen medfører derimod, at føreren ikke må benytte det pågældende køretøj, hvis føreren er
vidende om, eller på grund af konkrete omstændigheder burde være vidende om, at køretøjet afgiver
mere støj end tilladt. Dette vil navnligt være tilfældet, hvis køretøjet støjer ekstraordinært meget,
hvilket føreren normalt vil blive opmærksom på, når køretøjet igangsættes.
For så vidt angår en nærmere uddybning af, hvornår køretøjet støjer mere end tilladt henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende den foreslåede § 118, stk. 8.
Overtrædelse af færdselslovens § 67, stk. 4, vil blive straffet med bøde i medfør af den gældende
bestemmelse i færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Det vil samtidig skulle betragtes som en særlig
skærpende omstændighed, hvis køretøjet er i en sådan ulovlig stand, at det afgiver unødig støj, jf.
den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3 (§ 118, stk. 8).
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 7 og et nyt stk. 8 i § 118. Ændringen i § 118, stk.
1, 1. pkt., er en redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at styknummeringen i § 118 ændres
som følge af indsættelsen af et nyt stk. 7 og et nyt stk. 8 i § 118. Bestemmelsen i lovforslagets § 1,
nr. 2, indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 38, stk. 1, at en fører af et motordrevet køretøj skal betjene køretøjet
således, at det ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter. Bestemmelsen
omfatter førerens anvendelse af det motordrevne køretøj. Det vil sige tilfælde, hvor selve
betjeningen af køretøjet medfører, at der afgives unødig støj eller unødigt udvikles røg eller
gasarter. Udviklingen af røg eller støj fra køretøjer, der er i lovlig stand, omfattes også af § 38, stk.
20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
1, hvis køretøjet betjenes på en sådan måde, at der afgives unødig støj eller unødigt udvikles røg
eller gasarter.
Overtrædelser af færdselslovens § 38, stk. 1, straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1,
jf. § 118 a, stk. 1, med en bøde på 1.000 kr.
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at et køretøj skal være således indrettet og holdes i en
sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene.
Bestemmelsen finder anvendelse for alle køretøjer og kan betegnes som en generalklausul, der
stiller et grundlæggende krav om, at køretøjer skal være indrettet forsvarligt. De specifikke tekniske
krav til køretøjer fastlægges ikke i § 67, stk.1, jf. nærmere nedenfor. § 67, stk. 1, har navnlig et
selvstændigt indhold i forhold til fejl og mangler, der ikke udgør en teknisk mangel ved køretøjet,
som f.eks. manglende udsyn på grund af tilisede ruder eller andre udsynsbegrænsende forhold.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand. Bestemmelsen omfatter bl.a. tilfælde, hvor et
køretøj på grund af manglende vedligeholdelse eller ulovlige konstruktive ændringer ikke opfylder
de tekniske krav til køretøjet, herunder krav til køretøjers støjafgivelse.
Bestemmelsen omfatter alene ejerens eller den varige brugers ansvar. Bestemmelsen omfatter ikke
en fører, der ikke har varig rådighed over køretøjet, som f.eks. en chauffør i en
vognmandsvirksomhed, eller en person, der har lånt køretøjet.
Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et objektivt ansvar, men der er i retspraksis fastlagt en meget
streng ansvarsvurdering for ejeren og den varige bruger efter bestemmelsen.
Færdselslovens § 67, stk. 3, omhandler førerens ansvar. Efter bestemmelsen skal føreren af et
køretøj til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig
stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker
forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.
Førerens ansvar efter stk. 3 omfatter, at køretøjet er i forsvarlig stand, hvilket betyder, at føreren
alene er forpligtet til at sikre sig, at køretøjet er trafiksikkert. Førerens ansvar er således ikke det
samme som ejerens og den varige brugers, hvis ansvar på grund af kravet om køretøjets lovlige
stand også omfatter mere formelle krav til køretøjet.
Betingelsen i § 67, stk. 3,
om, at føreren ”skal være opmærksom på”, medfører ikke en direkte pligt
for føreren til at foretage en mere tilbundsgående teknisk undersøgelse af køretøjet, som normalt
alene kan udføres af en synsvirksomhed eller mekaniker, inden føreren sætter sig ind i køretøjet og
betjener det. Betingelsen medfører derimod, at føreren ikke må benytte det pågældende køretøj, hvis
føreren er vidende om, eller på grund af konkrete omstændigheder burde være vidende om, at
køretøjet ikke er trafiksikkert. Førerens ansvar er derfor lempeligere end ejerens og den varige
brugers.
De specifikke tekniske krav til motordrevne køretøjer fremgår af en række forskellige EU-
forordninger og direktiver.
21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Forordningerne er umiddelbart gældende i dansk ret og bindende i alle enkeltheder. De pågældende
direktiver er bl.a. gennemført i dansk ret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr (detailforskrifterne for køretøjer), ligesom
detailforskrifterne for køretøjer indeholder en opdateret gengivelse af de forskellige relevante EU-
forordninger.
Derudover findes en række forskellige ECE-regulativer og øvrige internationale standarder,
herunder bl.a. Wienerkonventionen (Færdselskonventionen af 8. november 1968 om vejtrafik) og
Færdselskonventionen af 19. december 1949.
Kravene til ibrugværende motordrevne køretøjers afgivelse af støj er fastsat i national ret på
bekendtgørelsesniveau. De mest relevante bekendtgørelser for så vidt angår kravene til køretøjers
støjniveau er bekendtgørelse nr. 154 af 20. april 1977 om køretøjers indretning og udstyr mv. med
senere ændringer (udstyrsbekendtgørelsen) og bekendtgørelsen om detailforskrifter for køretøjer.
Hvis et motordrevet køretøj ikke opfylder de færdselssikkerhedsmæssige krav, der stilles til
køretøjet, er der tale om en overtrædelse af færdselslovens § 67, stk. 1-3, hvilket straffes med en
bøde på mellem 1.000
3.000 kr., jf. færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, jf. § 118 a, stk. 1.
Hvis et
motordrevet køretøj støjer mere end de for det pågældende køretøj gældende normer, er køretøjet
ikke i lovlig stand i henhold til færdselslovens § 67, stk. 2. Overtrædelse af færdselslovens § 67, stk.
2, straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, jf. § 118 a, stk. 1, 1. pkt., med en bøde på
1.000 kr.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.1 og 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes et
nyt stk. 7,
i færdselslovens § 118, hvorefter det
for
motordrevne køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og for vogntog bestående af
køretøj, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg og et registreringspligtigt påhængskøretøj, vil
skulle indgå som en særligt skærpende omstændighed, hvis køretøjet eller vogntoget har alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler.
For så vidt angår de foreslåede retningslinjer for bødeudmålingen henvises til punkt 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen i det nye stk. 7 vil ikke omfatte enhver fejl og mangel på tunge køretøjer.
Bestemmelsen vil alene omfatte alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler. Alvorlige
sikkerhedskritiske fejl og mangler vil i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7,
foreligge, hvis fejlen eller manglen er af en sådan karakter, at den i sig selv udgør en nærliggende
risiko for, at uheld opstår, enten ved at køretøjet forulykker eller ved, at der sker påkørsel af andre
trafikanter. Fejl og mangler ved indretning og udstyr, der alene har til formål at sikre førerens eller
passagerernes sikkerhed, som f.eks. sikkerhedsseler, nødudgange og sikkerhedsforanstaltninger ved
indretning af sovebusser, vil derimod ikke være omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 118, stk.
7.
Som eksempel på alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler kan nævnes fejl og mangler på
køretøjets bremser, som medfører, at køretøjets bremseevne er forringet i ikke ubetydelig grad.
Dette vil eksempelvis være tilfældet, hvis køretøjet under nedbremsning afviger kraftigt fra sin kurs.
Ligeledes vil beskadigede bremsekomponenter, som f.eks. beskadigede bremseventile,
22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
defekte/revnede bremseskiver og bremsetromler, opslidt bremsebelægning (jern mod jern) m.v.,
være at anse for alvorlige sikkerhedskritiske fejl, hvis fejlene indebærer en ikke ubetydelig
påvirkning af køretøjets bremseevne. Fejl og mangler ved koblinger til bremser på påhængskøretøj
vil f.eks. også kunne anses for en alvorlig sikkerhedskritisk fejl eller mangel, hvis
funktionsduelighed eller bremseaktivering af påhængskøretøjets bremse påvirkes i ikke ubetydelig
grad.
Fejl og mangel ved et køretøjs styreapparat vil også kunne være omfattet af den foreslåede
bestemmelse i § 118, stk. 7, hvis sådanne fejl og mangler medfører, at styreapparatets
funktionsduelighed er påvirket i ikke ubetydelig grad. Dette kan f.eks. være tilfældet ved defekte
styreforbindelser, ukorrekt fastgørelse af styrehus, slid på styreapparatets enkelte dele eller ikke
fungerende servostyring. Ligeledes vil fejl ved rattets tilstand, der bevirker alvorlig risiko for, at
rattet løsnes, eller kraftig slør i rattet, der påvirker styreevnen i ikke ubetydeligt omfang, være
omfattet af bestemmelsen.
Fejl og mangler på køretøjets aksler, som medfører fare for sammenbrud, som f.eks. brud på eller
deform aksel, vil også være at anse for en alvorlig sikkerhedskritisk fejl. På samme måde vil fejl og
mangler ved hjul, herunder hjulnav, der påvirker en forsvarlig fastgørelse af hjulet, og alvorlig
beskadigelse eller alvorlig nedslidning af dæk samt utilstrækkelig belastningsevne kunne anses som
en alvorlig sikkerhedskritisk mangel.
Manglende funktion af alle køretøjets stoplygter eller stoplyset på køretøjets påhængskøretøj vil
også være at anse som en alvorlig sikkerhedskritisk fejl.
Endvidere kan også forhold som begrænser udsyn udgøre en alvorlig sikkerhedskritisk fejl, hvis
udsynet inden for det område, der rengøres af forrudeviskerne, er begrænset i et sådan omfang, at
førerens udsyn i høj grad er hæmmet. Det kan f.eks. være tilfældet ved stærkt tilisede ruder eller ved
placering af genstande inden for området, der rengøres af forrudeviskerne.
Ovenstående er alene eksempler på alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler og er ikke udtryk
for en udtømmende opregning. Det afgørende er, at fejlen eller manglen er af en sådan karakter, at
den i sig selv udgør en nærliggende risiko for, at uheld opstår, enten ved at køretøjet forulykker
eller ved, at der sker påkørsel af andre trafikanter.
Hvis et køretøj har flere fejl og mangler, der hver især ikke i sig selv har en alvorlig
sikkerhedskritisk karakter (almindelige fejl og mangler), kan tilstedeværelsen af sådanne flere
samtidige fejl og mangler dog betyde, at køretøjet
reelt udgør samme færdselssikkerhedsmæssige
risiko i trafikken som et køretøj med én alvorlig sikkerhedskritisk mangel.
Afhængig af de konkrete
omstændigheder og de konkrete fejl vil tilstedeværelse af flere samtidige fejl således kunne anses
for en alvorlig sikkerhedskritisk fejl, selvom de enkelte fejl ikke i sig selv er alvorlige
sikkerhedskritiske.
I en sådan situation vil forholdet skulle sanktioneres med én bøde efter den
foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, og ikke som flere selvstændige fejl og mangler efter § 118,
stk. 1.
Hvis der foreligger flere alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, vil
der som udgangspunkt
skulle ske en sammenlægning af bøderne for de enkelte mangler, jf. færdselslovens § 118 a, stk. 3.
23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Hvis et køretøj har én eller flere
alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler og samtidig én eller
flere fejl og mangler, der ikke i sig selv eller tilsammen kan anses for alvorlige sikkerhedskritiske
(almindelige fejl og mangler), vil de alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler skulle sanktioneres
efter den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, og de almindelige fejl og mangler vil skulle
sanktioneres efter den gældende bestemmelse i § 118, stk. 1. Der vil herefter som udgangspunkt
skulle ske en sammenlægning
af bøderne, jf. færdselslovens § 118 a, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 7, har i øvrigt ingen betydning for spørgsmålet om
frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 1, og § 126, stk. 1, nr. 6, eller
politiets mulighed for at inddrage et køretøjs nummerplader.
Med den foreslåede ændring indsættes endvidere et
nyt stk. 8
i § 118, hvorefter det skal anses for en
særligt skærpende omstændighed, hvis et motordrevet køretøj betjenes således eller er i en sådan
ulovlig stand, at køretøjet afgiver unødig støj.
For så vidt angår de foreslåede retningslinjer for bødeniveauet henvises til punkt 2.2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen i det nye stk. 8 finder anvendelse for alle typer af motordrevne køretøjer, det vil sige
bil, lastbil, motorcykel, knallert, traktor og motorredskab.
Det nye stk. 8 omfatter tilfælde, hvor føreren overtræder færdselslovens § 38, stk. 1. § 38, stk. 1,
omhandler betjening af køretøjet, og unødig støj vil i relation til § 38, stk. 1, skulle forstås som støj,
der ikke er nødvendiggjort af den trafikale situation. Som eksempel kan nævnes hjulspin og kraftig
acceleration, der ikke er nødvendiggjort af den konkrete trafikale situation eller brug af horn, hvor
det ikke er påkrævet.
Bestemmelsen finder i relation til overtrædelse af § 38, stk. 1, ikke anvendelse, hvis føreren betjener
køretøjet således, at det alene udvikler unødig røg eller gasarter. I praksis vil udvikling af unødig
røg og gasarter som følge af førerens betjening i de fleste tilfælde dog også indebære afgivelse af
unødig støj. Tilfælde, hvor betjening af et motordrevet køretøj både medfører, at køretøjet unødigt
udvikler røg og gasarter og afgiver unødig støj, vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse i §
118, stk. 8.
Det foreslåede stk. 8 omfatter også overtrædelse § 67, stk. 2 og 4. Det vil sige ejerens (brugerens)
og førerens ansvar for, at det motordrevne køretøj er i lovlig stand med hensyn til køretøjets
støjafgivelse. Unødig støj skal i relation til § 67, stk. 2 og 4, forstås som støj, der overstiger de for
det pågældende køretøj gældende støjgrænser. Det betyder, at køretøjet skal være indrettet således,
at det ikke udvikler unødig støj, jf. udstyrsbekendtgørelsens § 3, og at støjniveauet for køretøjet ikke
må overstige det standstøjstal, der foreligger fra første registrering, med mere end 3 dB(A).
Som eksempler på manglende vedligeholdelse, der kan medføre afgivelse af unødig støj kan nævnes
defekt lyddæmper eller udstødningssystem som følge af slid, rustdannelser eller tæring. Endvidere
vil montering
af uoriginal lyddæmper med ringere støjdæmpning (”sportsudstødning”)
og
afmontering
af køretøjets lyddæmper (”fri udblæsning”)
være eksempler på konstruktive ændringer,
der kan medføre afgivelse af unødig støj.
Til nr. 4
24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Udkast til Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motordrevne køretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer)
Med lovforslagets § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 7 og et nyt stk. 8 i § 118. Ændringen i § 134, stk.
4, er en redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at styknummeringen i § 118 ændres som følge
af indsættelsen af et nyt stk. 7 og et nyt stk. 8 i § 118. Bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 4,
indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 7 og et nyt stk. 8 i § 118. Ændringen i § 140, stk.
2, 3. pkt., er en redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at styknummeringen i § 118 ændres
som følge af indsættelsen af et nyt stk. 7 og et nyt stk. 8 i § 118. Bestemmelsen i lovforslagets § 1,
nr. 5, indebærer ikke materielle ændringer.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Det bemærkes generelt, at det følger af straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om strafbarhed og
straf afgøres efter den straffelovgivning, som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen pådømmes.
Er handlingen foretaget før den nye lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere end efter
de regler, som var gældende på gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1, indebærer således, at
lovforslagets bestemmelser om skærpet bødestraf alene vil omfatte overtrædelser, som begås efter
lovens ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten efter lovens
ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres efter de nye regler, som ikke var gældende ved
pådømmelsen i første instans. Straffen må dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, og loven indeholder ikke
en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Ændringer af færdselsloven kan således heller ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
nærværende lovforslag indeholder derfor ikke en territorialbestemmelse.
25