Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 135
Offentligt
Til transportudvalget i.f.m. lastbilers hævelse af fartgrænsen på alm vej fra 70 til 80
km/t . (harmonisering af hastigheder busser / lastbiler imellem)
Som jeg har forstået skal der på udvalgte strækninger opsættes skilte med givne
hastigheder hvor man ikke mener
at lastbiler ka ”fre føres” ed 80 k /t.
Så er det at jeg spørger hvad det er for strækninger man tænker på , idet der idag
ingen særlige skilte er for busser som begrænser deres nuværende fartgrænse på 80
km/t alm vej ud over hvad der er gældende for andre trafikanter.
Så skulle man ikke spare de 30.000.000 kr . som man mener det vil koste at
opsætte disse og der er jo i forvejen skilte nok , både at holde øje med og for Pihl-
Lorenzen at rengøre.
Og lidt historie: da jeg var dreng ( årg.1953) måtte en bus og en lastbil begge
fremføres med en max hastighed på 60 km/t . engang i tresserne blev bussers
maxfart hævet til 70 km/t mod at de var udstyret med 2 kreds bremser og lidt
længere oppe i tiden blev både busser og lastbilers maxfart begge hævet med 10
km/t
I mange år har busser og lastbiler været fuldstændig ens hvad angår
bremser/bremsekrav og det har derfor været mig lidt af en gåde hvorfor en bus
havde en højere tilladt maxfart
e d e lastbil. Måske har ”busfolket”
blot været
gode lobbyister da det ligeledes forholder sig sådan at i Danmark må et køretøjs
længde maksimalt være 12 meter hvis da det ikke lige er en bus, den må nemlig
være 14 meter.
Med venlig hilsen
Paul Larsen
(selvkørende folkepensionsberettiget vognmand)