Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1993133_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio november 2018)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om
en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den revi-
derede strategi for fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er
særligt udfordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrifice-
ri ge af jer a e ettet Elektrifi eri gsprogra
et og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal kunne
køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes af-
hængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er
baseret på, at fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er Ba-
nedanmarks vurdering, at planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor Anlægs-
og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af
planen for udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen
blev baseret på forudsætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen
kan ske i en takt, der understøtter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og
de mulige mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for
Signalprogrammet. Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at
yderligere tryghed tidligst kan opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning
af IC3. Alle usikkerheder er dermed ikke elimineret, og det er derfor fortsat Banedanmarks vurdering, at
der er behov for at fastholde muligheden for at gennemføre en alternativ plan, som kan understøtte, at
infrastrukturen på hovedstrækningerne er elektrificeret, når Fremtidens tog er klar til at blive indsat i
2026.
På mødet den 22. november blev det derfor aftalt, forligskredsen i marts 2019 tager stilling til, hvilken
alternativ plan, der skal arbejdes videre med, hvis udrustningen af IC3 togene viser sig ikke at forløbe
planmæssigt. Det blev også besluttet, at forligskredsen igen i november 2019 skal vurdere Signalpro-
grammets overordnede fremdrift og tage stilling til yderligere næste skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks
vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet
Introduktion til Signalprogrammet
2/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0003.png
2
Resu é
2.1 Overordnet projektstatus
Projekt: Fjernbane ombordudrustning
Status:
Status for projektet er markeret grøn, da alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de
skal bruges på en given strækning.
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Vest
Status:
Status for projektet er markeret grøn, fordi strækningen Lindholm-Frederikshavn, som planlagt, blev sat i
drift med det nye signalsystem den 21. oktober, og driften her har siden være tilfredsstillende. Det samle-
de projekt forventes at kunne gennemføres, som forudsat i Anlægsplanen.
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Øst
Status:
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Roskilde-Køge kan ske fra slutningen af maj
2019, og der arbejdes på en detaljeret plan for ibrugtagning. Det er også fortsat Banedanmarks vurdering,
at ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed indenfor for Anlægs-
planen, som tilsiger senest medio 2021. Der arbejdes fortsat på at stabilisere en konsolideret plan, hvori
der blandt andet arbejdes på at sikre, at leverandøren leverer de rette systemkorrektioner. På baggrund
af ovenstående er status for projektet markeret gul, men det samlede projekt forventes derudover at
kunne gennemføres som forudsat i Anlægsplanen.
Projekt: S-bane
Status:
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021, som forudsat, pågår fortsat, og
der er tæt dialog med leverandøren Siemens om en revideret plan. På nuværende tidspunkt viser den
reviderede plan, at den sidste strækning vil være overgået til det nye system primo 2022. Den overordne-
de status er stadig rød, da Banedanmark fortsat måler op imod den oprindelige plan med afslutning i
2021, og da Siemens i sommeren 2018 formelt meldte en forsinkelse. Status ændres, når en revideret
plan er på plads. Indtil planarbejdet er færdiggjort, foretages der udelukkende en risiko- og fremdriftsvur-
dering af den kommende strækning, Jægersborg/ Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2), som plan-
lægges ibrugtaget i maj 2019.
Signalprogrammet
Resumé
3/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0004.png
2.2 Signalprogrammet i kontekst
2.2.1 Forudsætninger for Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af
forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
Med Anlægsplanen forudsætter Banedanmark tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks.
Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden omkring
2022-2025 pga. mange bindinger og afhængigheder. Omvendt er planen
”tu g”
-30.
Teststrækningen på Fjernbane Vest nu er sat i drift, men Banedanmark har brug for flere driftser-
faringer for at kunne konkludere på systemets performance. Teststrækningen på Fjernbane Øst
er endnu ikke sat i drift, men der er nu flere erfaringer fra København-Ringsted.T
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionaliteter (avancerede trafikstyringsfunktionaliteter) og
software releases først ibrugtages trinvist efter teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af
driften på berørte strækninger.
2.3 Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt,
dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visuali-
seres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af,
hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne.
Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde
markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført
uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor
enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at
Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført eller
forventes gennemført som
planlagt
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår
ilepæle ”Klar til i rugtag i g”, so
arkerer det tidspu kt, hvor
Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde
ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen,
vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte
togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår nu også under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil være uddybet i tek-
sten.
Signalprogrammet
Resumé
4/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0005.png
3
Risiko
I dette kapitel præsenteres først de risici, som er identificeret for det samlede program og vurderet væ-
sentlige at rapportere. Dernæst præsenteres de mest kritiske risici for projekternes produktionsplaner.
3.1.1 Programrisici for hele Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet.
Programrisici evalueres og håndteres af programmets Risk Board. Følgende risici er vurderet væsentlige at
rapportere:
Ma gel på validatorer. SP’s projekter ko kurrerer i d yrdes sa t ed
andre dele af Banedan-
mark og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer, hvorfor dette er en programrisi-
ko. BDK Anlæg og Teknik indsamler derfor data fra projekter og programmer i Banedanmark for
at identificere validatorbehovet i 2019. Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som
Banedanmark arbejder på. Der er bl.a. igangsat en proces om ansættelse af 5-8 sikringstekniske
validatorer.
Baseret på erfaringer med tidligere software udrulninger er det en risiko, at EVC 2.4.4 og STM
3.00.10 softwaren, som Signalprogrammet modtager fra Alstom og Siemens, og som de forskelli-
ge togtyper bliver udrustet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboard projektet. Risi-
koen bliver forsøgt reduceret bl.a. ved læring fra tests foretaget på flere lokationer. Risikoen er
reduceret ved, at Frederikshavn-Lindholm nu er sat i drift.
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende IT-
sikkerhed. Truslen forsøges reduceret ved at skabe overblik over svagheder ved IT-arkitekturen,
planlægge og udføre penetration tests på områder, som ligger udenfor det
uvære de IT’s sik-
kerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens grænseflader.
3.2 Risikobillede for projekternes produktionsplaner
I dette afsnit præsenterer Banedanmark de mest kritiske risici denne måned, med fokus på risici, der kan
påvirke den overordnede produktionsplan, hvis de skulle indtræffe. Risikostyring og vurderingen af Sig-
nalprogrammet er særligt knyttet til projekternes produktionsplaner, for at programledelsen kan vurdere,
om det er muligt for Signalprogrammet at møde Anlægsplanen 2018-2030.
Risikobilledet for den enkelte strækning/togtype fremgår også af gennemgangene i de efterfølgende ka-
pitler.
Signalprogrammet
Risiko
5/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0006.png
Risikobillede: Onboardprojektet
Risikovurderingen er foretaget op imod den seneste plan fra projektet, og hvornår togtyperne skal bruges
til de forskellige strækninger.
Væse tligste æ dri ger er, at risiko iveauet for DSB’s MQ og Arrivas Li t
er reduceret.
Detaljer om alle togtyper fremgår af kapitel 4.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
Signalprogrammet
Risiko
6/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0007.png
Risikobillede: Fjernbane Vest og Øst
Vest:
Risikoniveauet for Banedanmarks endelige accept af systemet (Final Acceptance) på Frederikshavn-
Lindholm (EDL Nord) er klassificeret som middel, hvilket vurderes i forhold til september 2019. Risikoni-
veauet for strækningen Struer-Thisted (RO8) er uændret siden sidst og fortsat klassificeret som middel.
Risikoniveauet for Vejle-Holstebro (RO4) er klassificeret som ubetydeligt. Risikovurderingerne er foretaget
mod hhv. 4. kvartal 2019 for Struer-Thisted, december 2020 for Langå-Struer (Holstebro N) og 2. kvartal
2021 (deadline i anlægsplanen) for Vejle-Holstebro.
Øst
Risikoniveauet for strækningen Roskilde-Køge (EDL N) er uændret og stadig klassificeret som middel.
Risikoniveauet for strækningen Køge-Næstved (EDL S) er uændret og fortsat middel. Risikoniveauet for
Odense-Svendborg (RO10) er steget siden sidste rapportering, men er stadig klassificeret som middel.
Risikovurderingerne for alle strækninger er foretaget mod projektets godkendte produktionsplaner, dvs.
maj 2019 for Roskilde-Køge og januar 2021 for Odense-Svendborg. For EDL Syd er den dog foretaget mod
ibrugtagning i fjede kvartal 2020, indtil ny detaljeret produktionsplan foreligger.
Matrice for både Vest og Øst
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
Signalprogrammet
Risiko
7/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0008.png
4
Overordnet status:
i g
Fjer
a eO
ordudrust-
Den overordnede status for projektet er fortsat grøn, hvilket skyldes, at alle togtyper forventes udrustet i
tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning.
4.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de en-
kelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Når en konsolideret produktionsplan er klar, vil Banedanmark rapportere i overensstemmelse med denne.
Indtil da har Banedanmark på baggrund af planinformationer fra Alstom estimeret forventningerne til
færdiggørelsen af udrustningen af de forskellige togtyper. Der er generelt luft i planen i forhold til, hvor-
når togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i
Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forvent-
ningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og
eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
OKT 2018
MAJ 2019
DEC 2019
Medio
2020
DEC 2020
DEC 2020
DEC 2020
1. kvt.
2021
Medio
2021
2023
Behov: 29
Behov: 12
Behov: 8
Behov : 12
Milepæl i
Milepæl i
Behov: 43
Behov: 8 MQ
Behov: 25
Behov: 96 IC3
ABs til Køge-
Nordjyske DSB MQ
Trafikplan: 6 Arriva Lint41 Lokaltog
Trafikplan: 10 Arriva Lint41 til Odense-
Kh-Rg
Næstved
Jernbaners (Desiro) til
udrustede IC3 til Struer- Lint41 til
udrustede
til Struer- Svendborg
Thisted Roskilde-Køge DSB ABs
DM (Desiro) Roskilde-Køge
Holstebro
til
Frederikshavn
-Lindholm
4.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
4.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af
de 3 FoC er 1 af typen Indusi)
Antal serietog:
0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen Indusi)
20 tog
DEC20*
APR20
JUL20
46 tog
2021*
NOV20
JUL21
72 tog
2022*
Klar: 96
tog
5 mdr.
Buffer
Behov 96
KH-Rngstd
ULT23
Ibrugtag.-
tillad.
APR19
RISK: middel
Start
serie
JUN19
6 tog
DEC19*
NOV19
79 tog
JUL22
MAR23
OKT22
AUG23
RISK: middel
*Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
8/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0009.png
Som rapporteret sidst er det nu planen, at serieudrustningen igangsættes i slutningen af juni. Den mindre
udskydelse i de øvrige milepæle skyldes, at Alstom, på baggrund af erfaringer med installation af design
på det første FoC, har indarbejdet mere tid, og dermed robusthed, i den nye plan for arbejdet med design-
installation på det andet FoC. Derfor er bufferen nu reduceret til 5 måneder. Planen for serieudrustningen
er lavet med udgangspunkt i det designgrundlag, som nu er udarbejdet i samarbejde med DSB. Den anden
ibrugtagningstilladelse, som giver mulighed for passagerdrift, og som inkluderer STM version 3.00.10,
forventer Banedanmark opnået i april 2019, inden serieudrustning igangsættes i juni. Den første pålidelig-
hedstest for FoC blev gennemført over fire dage. Under kørslen blev der fundet en række mindre fejl, som
Alstom pt. analyserer.
Risikovurderingen for FoC er klassificeret som middel og dermed gul. Det er således Banedanmarks vurde-
ring, at der er en meget sandsynlig risiko for forsinkelse på 1-2 måneder på start af serieudrustningen i
juni 2019. Det er dog fortsat forventningen, at alle 96 tog er klar i 2023, som forudsat i Anlægsplanen,
selvom bufferen er reduceret til 5 måneder. Den overordnede status er fortsat grøn.
Risikovurderingen for den samlede serie på 79 tog (dvs. ekskl. de 17 Indusi) er uændret og klassificeret
som middel og dermed gul. Der er en overvejende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket vurderes i forhold til plan for færdiggørelse af de 79 IC3 i oktober 2022.
4.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
2 ud af 18 er udrustet
BEHOV: 12
Rosk-Køge
MAJ19
BEHOV: 8
Oden-Sveborg
PRIM21
Ibrugtag.-
tillad.
Gennemført
APR18
Start
serie
Gennemført JUL18
KLAR: 12
Rosk-Køge
APR19
MAJ19
RISK: Middel
Ingen
buffer
KLAR: 20 tog
(alle)
NOV20
DEC20
Der er nu udrustet to tog i serien, og udrustningen af det tredje forventer Banedanmark igangsat i uge 48.
De første tolv tog, som er nødvendige for ibrugtagning af strækningen Roskilde-Køge, forventes klar i maj
2019 og dermed i tide. Risikoniveauet for MQ-serieudrustningen er reduceret, men fortsat klassificeret
som middel og dermed gul. Der er en sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder ud over maj
2019. Den tidsmæssige konsekvens er reduceret fra 3-4 måneder til 1-2 måneder, fordi serieudrustningen
er genoptaget og med god fremgang.
I senest rapport meldte Signalprogrammet en reduktion i bufferen for de resterende otte tog til Odense-
Svendborg på baggrund af fundet af en ekstra FoC blandt disse. Banedanmark og Alstom har arbejdet
sammen om en revideret udrustningsplan for serien for at sikre en så kort udrustningsperiode som muligt
for de sidste otte tog. Det har dog desværre ikke været muligt at oparbejde mere buffer, og Banedanmark
forventer således nu at have de resterende otte tog klar til ibrugtagning december 2020Dermed er der
ingen buffer tilbage
derfor er status gul. Det er dog stadig i tide til, at togene skal bruges på Odense-
Svendborg-strækningen i primo 2021.
4.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
10 ud af 41 er udrustet
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
9/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0010.png
Ibrugtag-
ningstillad.
Gennemført
MAR18
Start
serie
Gennemført
JUN18
KLAR: 29 tog
Str.-Thisted
JUN19
3 mdr.
buffer
BEHOV: 29
Str.-Thisted
4. kvt. 2019
KLAR: 43
(alle)
MAJ20
5 mdr.
buffer
BEHOV: 43
Str.-Holstebr
DEC20
RISK: middel
Det har hidtil været antaget, at 15 tog var nok til Struer-Thisted, men på baggrund af nye drøftelser med
Arriva er det specificeret, at den første serie på 29 tog er tilstrækkeligt til at sætte strækningen Struer-
Thisted i drift
proceslinjen er justeret ift. dette. Da Banedanmark forventer, jf. kapitel 5, at kunne igang-
sætte ibrugtagning af strækningen i 4. kvartal 2019, og da de 29 tog forventes udrustet i juni 2019, er det
dermed i tide og med en buffer på 3 måneder.
Serieudrustningen er godt i gang, og arbejdet på det 11. tog er påbegyndt. Udrustningen bliver gennem-
ført på 5�½ dag, og dermed kortere end den på forhånd aftalte varighed af 6 dage. På baggrund af den
gode fremdrift, og at Banedanmark forventer, at togene er klar i tide, er status i proceslinjen grøn.
Risikoniveauet for serieudrustningen er reduceret grundet den øgede hastighed af serieudrustningen,
men fortsat klassificeret som middel og dermed gul. Der er nu en usandsynlig risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder ud over december 2020, hvor de 43 tog skal bruges til at sætte strækningen Struer-
Holstebro i drift.
4.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
0 ud af 39 er udrustet
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC 20
Ibrugtagnings-
tilladelse
•APR20
RISK: Middel
Start
serie
APR20
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•OKT20
•RISK:
Middel
2 mdr. buffer
For nuværende rapporteres der kun på de 12 tog, som skal bruges til Roskilde-Køge. Banedanmark arbej-
der på en måde til at rapportere på den resterende del af flåden. Banedanmark har modtaget oplysning
fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om, at der er blevet indgået en aftale om at udskyde trafik-
overdragelsen på Roskilde-Køge med et år fra december 2019 til december 2020, hvilket er afspejlet i
proceslinjen. På den baggrund har Banedanmark i samarbejde med Lokaltog og Alstom udarbejdet en
plan for udrustning, hvor togene kan være klar til trafikoverdragelsen - lige nu med en buffer på to måne-
der, hvorfor status fortsat er grøn. Desuden er antal FoC reduceret fra 4 til 2.
Risikoniveauet for Lokaltog Lint41 FoC er uændret og fortsat klassificeret som middel og er dermed gul.
Der er således fortsat en overvejende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder på opnåelsen af
ibrugtagningstilladelsen ud over april 2020. Risikoniveauet for serieudrustningen er også uændret og
fortsat klassificeret som middel og er dermed gul. Der er en overvejende sandsynlig risiko for en
forsinkelse på 1-2 måneder, udover oktober 2020, hvor Banedanmark forventer at have 12 tog klar til
ibrugtagning. Begge risikovurderinger er foretaget på baggrund af den reviderede produktionsplan, der er
baseret på aftalen med Lokaltog.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
10/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0011.png
4.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog (serieinstallation):
0 ud af 24 er udrustet
Ibrugtag.-
tillad.
SEP19
RISK: middel
Start
serie
OKT19
KLAR: 10
JUN20
5 mdr.
buffer
BEHOV: 10
Trafikplan
DEC20
KLAR: 12
Køge-
Næstved
AUG20
9 mdr.
buffer
BEHOV:12
Køge-Nstved
MID21
KLAR: 25
FEB21
Der er ingen ændringer siden sidst. De 12 tog (ud af en serie på 25) som skal bruges til Køge-Næstved,
forventes fortsat klar til medio 2021 med en buffer på ni måneder. Status i proceslinjen er derfor grøn.
Banedanmark vurderer ligeledes Trafikplansmilepælen om de ti tog i december 2020 overholdt endda
med en buffer. Det er endnu ikke afklaret, hvornår samtlige 25 skal være klar til at sætte i drift.
Alstoms designaktiviteter forløber planmæssigt, og vurderingen er, at udrustningen af FoC kan igangsæt-
tes primo 2019. Risikoniveauet for opnåelse af ibrugtagningstilladelsen i september 2019 er uændret og
klassificeret som middel og er dermed gul. Der er en overvejende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-
2 måneder, udover september 2019.
4.2.6 DSB IR4
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige ro-
busthed i tilgængeligt materiel. Det er også Banedanmarks anbefaling, at muligheden for at udruste IR4
serien holdes åben, mens Alstom viser, at de kan levere på IC3-toget. Derfor arbejder Alstom videre på
designet og indkøb til FoC med henblik på at kunne udruste IR4 FoC.
4.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Det første arbejdskøretøj er nu udrustet. Udrustningen var egentlig planlagt til at forløbe over fire uger,
men blev klaret på 10 dage. Banedanmark forbereder nu at kunne teste toget i begyndelsen af 2019. Ba-
nedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger.
Selvom der findes andre måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskøretøjer, er det vigtigt
at få udrustet flåden af arbejdskøretøjer
og gerne i et passende tempo.
Banedanmark og Alstom arbejder fortsat på at finde måder at udruste arbejdskøretøjerne på gennem en
simplere prototypeproces for at sikre et hurtigere udrustningstempo.
4.2.8 DSB ET (Øresundstog)
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de sven-
ske operatører), hvor forskellige muligheder undersøges. Grundet denne udestående afklaring, risikovur-
deres togtypen ikke for nuværende.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
11/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0012.png
5
Overordnet status:
Fjer
a e Vest
Status for Vestprojektet er fortsat grøn. Dette skyldes, at strækningen Lindholm-Frederikshavn planmæs-
sigt blev sat i drift med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (21. oktober), hvorfor status herfor er grøn.
Banedanmark vurderer forsat, at de øvrige milepæle kan nås, som forudsat i Anlægsplanen.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Den første stræk-
ning, Frederikshavn-Lindholm er nu sat i drift, og fokus er derfor på at sikre et driftsstabilt produkt forud
for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelse af Fremtidens tog. Derudover skal de nødvendige tog til de pågældende strækninger være
udrustet forinden (venligst se kapitel om Ombordudrustningsprojektet).
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
2021
Driftstabilt
produkt inkl. RDT
på Thisted-Langå-
Holstebro N
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo
2026)
5.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
5.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL N)
Strækningen overgik planmæssigt til det nye signalsystem den 21. oktober 2018, og togpunktligheden har
siden været stødt stigende.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
12/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0013.png
Banedanmark har besluttet at igangsætte pålidelighedstesten i januar 2019. Denne danner grundlaget for
Banedanmarks accept af systemet i anden halvdel af 2019. Det er forventningen, at den planlagte soft-
wareopgradering kaldet DK2.0 implementeres i efteråret 2019. Dennes ydeevne vil også danne grundlaget
for den endelige accept, og kravet er, at softwaren skal være i drift i to måneder på tilfredsstillende vis.
Der er nu foretaget en vurdering af risikoniveauet for Banedanmarks endelige accept af strækningen.
Niveauet er klassificeret som middel og dermed gul. Der er således en sandsynlig risiko for en forsinkelse
på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til accept i september 2019.
5.2.2 Thisted-Struer (RO8) (ekskl. Struer St.)
Design
Gennemført
Installation
DEC18
Test*
JAN19
FEB19
Ibrugtag-
ningstilladel.
Afventer
planlægning, men
forventes klar i tide
Klar til
ibrugtagning
4. kvt. 19
RISK: middel
6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Banedanmark forventer, at strækningen er klar til ibrugtagning i fjerde kvartal 2019. Der er dermed fort-
sat en buffer på 6 måneder ift. Anlægsplanen, og status er derfor grøn. Thales-Strukton har nu erkendt, at
ibrugtagning ikke kan ske i august 2019, som leverandøren ellers har fastholdt længe. Banedanmark plan-
lægger med ibrugtagning over flere måneder, og lige nu arbejder Banedanmark på en detailplan, hvor
relevante parter er involveret for at skabe så robust en plan for ibrugtagning som muligt. Det er en forud-
sætning for ibrugtagning, at softwareopgraderingen DK2.0 er implementeret og fungerer tilfredsstillende
på strækningen Frederikshavn-Lindholm, hvorfor tidsplanen kan blive ændret.
Milepælen Installation er ændret fra gul til grøn, da der ikke har været ændringer til planen siden sidst, og
Banedanmark forventer, at de sidste installationsarbejder planmæssigt er færdige i december. Status for
milepælen test fastholdes gul, da testforløbet er rykket med en enkelt uge.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og fortsat klassificeret som middel og dermed gul. Der er således en
sandsynlig risiko for en forsinkelse på 2-3 måneder, ud over klar til ibrugtagning, hvilket vurderes i forhold
til ibrugtagning i 4. kvartal 2019.
5.2.3 Langå-Struer-(Holstebro N) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
Gennemført
NOV18
Installation
JUN19
Test*
AUG19
Ibrugtag-
ningstilladelse
Afventer
planlægning**
Klar til
ibrugtagning
MAJ20
6 mdr. buffer
Ibrugtag.
Anlægsplan
DEC20 (K21)
RISK: lav
*Start SAT (Site Acceptance Test)
**At
der ikke er et estimat for denne milepæl er ikke kritisk henset til, at ibrugtagning først kan ske fra december
2020.
Eneste ændring i proceslinjen er, at Banedanmark har godkendt det endelige design, hvorfor milepælen
Design
nu er gennemført og derfor grøn. Leverandøren forventer at være klar med sin leverance i maj
2020, men Signalprogrammet har, som bekendt, først planlagt ibrugtagning fra december 2020 (K21)
grundet trafikplanens materielkrav. Signalprogrammet forventer dermed fortsat at have strækningen i
drift i overensstemmelse med Anlægsplanen, og der er fortsat en buffer på 6 måneder. Status er derfor
fortsat grøn. Status for milepælene
Installation
og
Test
er denne gang grønne, idet der ikke er sket
ændringer siden sidst. Der er dog fortsat usikkerheder knyttet hertil
bl.a. udestår der fortsat nogle
installationsgodkendelser, som vil blive udarbejdet i de kommende måneder af Banedanmark.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som ubetydeligt og dermed grøn. Der er således en
meget usandsynlig risiko for en forsinkelse på mindre end 1 måned, ud over ibrugtagning i anlægsplanen
som vurderes i forhold til december 2020.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
13/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0014.png
5.2.4 (Vejle)-Holstebro (RO4)
Design
FEB19
APR19
Installation
DEC19
Test*
MAR20
Klar til
ibrugtagning
OKT20
5 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. kvt. 21
RISK: Lav
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Eneste ændring siden sidst er, at leverandøren nu først forventer at kunne levere det endelige design til
Banedanmarks godkendelse i april 2019. Status herfor er derfor nu gul. Banedanmark forventer fortsat, at
strækningen er klar til ibrugtagning i oktober 2020, dvs. med en buffer på knap et halvt år ift. det forud-
satte i Anlægsplanen.
Det er første gang, at risikoniveauet for strækningen Vejle-Holstebro rapporteres. Risikoniveauet er klassi-
ficeret som ubetydeligt og dermed grøn. Der er således en meget usandsynlig risiko for en forsinkelse på
mindre end 1 måned ud over ibrugtagning i 2. kvartal 2021, som er det forudsatte i Anlægsplanen.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
14/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0015.png
6
Overordnet status:
Fjer
a e Øst
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge fra maj 2019. Det er fortsat Ba-
nedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed
indenfor Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021. Der arbejdes fortsat på en konsolideret plan.
Overordnet status fastholdes derfor som gul.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proces-
linjen herunder.
Fokus er at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres, og
elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrug-
tagning af København-Peberholm.
2. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af Køge-
Ibrugtagning af
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
Næstved
Næstved-Nykøbing F.
København-
(Øst EDL Syd)
(forudsætning for
Peberholm
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
Gennemført
Installation
DEC18
Test*
FEB19
Ibrugtag-
ningstilladelse
APR19
Klar til
ibrugtag.
MAJ19
RISK: middel
-2 mdr. buffer
Ibrugtag.
Anlægsplan
MAR19
*Trial Run gennemført
Banedanmark planlægger stadig ibrugtagning fra maj 2019 og lige nu er det forventningen, at ibrugtag-
ning vil ske i slutningen af maj, men detailplanlægningen udestår fortsat, hvorfor der kan komme mindre
ændringer til denne vurdering.
BDK forventer at opdatere Anlægsplanen på baggrund af dette, og forven-
ter ikke, at forsinkelsen påvirker andre projekter i Banedanmarks projektportefølje.
Seneste test session blev gennemført i testlaboratoriet (Joint Test Lab, JTL) med den fejlrettelsesrelease,
som tidligere er rapporteret om, som er udviklet for at håndtere mængden af fejl. Testen blev udført uden
de store udfordringer. Det er forventningen, at projektet igangsætter testforløbet heraf i selve den fysiske
infrastruktur i december
den første test er i uge 50.
Risikoniveauet er uændret og stadig klassificeret som medium. Risikovurderingen er dermed gul. Der er en
usandsynlig risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder ud over klar til ibrugtagning, hvilket vurderes i for-
hold til maj 2019.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
15/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0016.png
6.2.2 Teststrækning Køge-Næstved (EDL s)
Design
Gennemført
Installation
NOV18
FEB19
Test*
APR20
Ibrugtag-
ningstillad.
JUL20
Klar til
ibrugtagning
4. kvt. 2020
RISK: middel
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
*Trial Run gennemført
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at strækningen kan være klar til ibrugtagning i fjerde kvartal 2020,
og status er derfor grøn, da Anlægsplanen dermed kan overholdes med en buffer på et halvt år.
Milepælen
Installation
forventes nu gennemført i februar 2019, og status er derfor gul. Der er kun tale om
et mindre installationsarbejde, og Banedanmark forventer derfor ikke, at det vil få indflydelse på
ibrugtagning af strækningen.
Den endelige planlægning af udrulningen af trafikstyringssystemet
(TMS)
udestår fortsat, hvorfor den
endelige konsolidering af planen også fortsat udestår. Status for ibrugtagning er derfor gul.
Risikoniveauet er uændret siden sidste rapportering og er fortsat gul. Der er en en meget lav sandsynlig-
hed for en forsinkelse, men såfremt denne skulle indtræffe, vil den tidsmæssige konsekvens være relativt
stor i form af en forsinkelse på 5-6 måneder ud over klar til ibrugtagning, hvilket vurderes i forhold 4.
kvartal 2020. Baggrunden herfor er som tidligere rapporteret, at projektet skal nå at gennemføre en ræk-
ke aktiviteter inden spærringen mellem Ringsted og Næstved træder i kraft fra 2. kvartal 2020. Såfremt
dette ikke kan lade sig gøre, vil det have indvirkning på godkendelsesarbejdet, som Signalprogrammet lige
nu planlægger at håndtere under spærringen.
6.2.3 København-Ringsted (RO1)
I forhold til København-Ringsted foregår på nuværende tidspunkt koordinering mellem de enkelte pro-
grammer og projekter for at sikre, at alle arbejder bliver udført rettidigt og koordineret med de enkelte
tests, der skal udføres på strækningen. Elektrificeringsprogrammets installation er færdig og der blev sat
spænding på den nye bane d. 10. september 2018 (Power On). Ligesom Signalprogrammets arbejder er
afsluttet. Der udestår få restarbejder som hegn, støjskærme o. lign. i forbindelse med Elektrificering-
sprogrammet og Kh-Rg. Sidste tests afsluttes i indeværende uge (uge 49). Testforløbet med hastighed
over 40 km/t blev igangsat uge 36, TTSV-test (Train-track-system validation) blev udført i uge 38 og 39.
Tidsplanen er imidlertid skredet lidt, hvorfor Signalprogrammet ikke har kunnet afslutte testforløbet i 3.
kvartal. Status for test er derfor gul. Den indledende ansøgning om APIS (ibrugtagningstilladelse) frem-
sendes til TBBSTden 21. december 2018 indeholdende en samlet beskrivelse af SP, EP og Kh-Rg. I løbet af
foråret fremsendes yderligere dokumentation til TBBST.
Design
Gennemført
Installation
(slut)
Afsluttet
Test
(Trial Run gennemført)
3. kvt. 2018
Ibrugtagningstilladelse
1. kvt. 2019
Arbejdet med 5-blokløsningen (Plan B) er igangsat og gennemførelse af projektering afventer endelig
normgodkendelse. Denne forventes at foreligge d. 21. december 2018. Sidstnævnte har afventet frigivel-
se af sikringstekniske validatorer. Tidsplanen er stram, men forventes overholdt. Den største risiko er
fortsat de sikringstekniske ressourcer, primært til validering af 5-blokløsningen. Med Anlægsplanen plan-
lægges strækningen, at overgå til ERTMS fra og med 2024.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
16/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0017.png
6.2.4 Odense-Svendborg (RO10)
Design*
Gennemført
NOV17
Installation*
OKT19
Test**
OKT20
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning, men
forventes i tide
Klar til
ibrugtagning
JAN21
RISK: middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a.
grundet det store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
Der er ingen ændringer siden sidst, og strækningen forventes som forudsat i Anlægsplanen klar til ibrug-
tagning januar 2021. Der er således ingen buffer, hvorfor status i proceslinjen er gul.
Risikoniveauet er steget siden sidste rapportering, men er stadig klassificeret som medium og dermed gul.
Der er fortsat en sandsynlig risiko for forsinkelse, men den tidsmæssige konsekvens vurderes nu at være
på 5-6 måneder (mod 1-2 måneder sidst) ud over januar 2021. Dette skyldes, at leverandøren har
udfordringer med at levere nogle komponenter , hvilket kan have en effekt på efterfølgende milepæle og
udskyde test og idriftsættelse af strækningen.
6.2.5 Næstved-Lolland (RO7b)
Design
Gennemført
Installation
JUL21
Test*
OKT21
Ibrugtagningstill
ad.
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
*Trial Run gennemført
Leverandøren har nu leveret en plan for strækningen, hvorfor der nu er indsat data i proceslinjen. Status
for strækningen er grøn, da Anlægsplanen forventes overholdt med en buffer på et halvt år.
Risikoniveauet er uændret siden sidste rapportering og er stadig klassificeret som ubetydeligt. Risikovur-
deringen er dermed grøn. Der er en usandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes
i forhold til igangsættelse af kommerciel drift i december 2021.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
17/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993133_0018.png
7
Overordnet status:
S- a e
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021, som forudsat, pågår fortsat,
og den overordnede status er på den baggrund fortsat rød. På nuværende tidspunkt viser den revide-
rede plan, at den sidste strækning vil være overgået til det nye system primo 2022. Med afslutning i
2022 er status stadig rød da Banedanmark fortsat måler op imod den oprindelige plan med afslutning i
2021, og da Siemens i sommeren 2018 formelt meldte en forsinkelse. Status ændres, når en revideret
lan er på plads. Intil planarbejdet er færdiggjort, foretages der udelukkende en risiko- og fremdrifts-
vurdering af den kommende strækning, Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen.
7.1
Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest
oplyst i Anlægsstatus, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der ikke er nogen tids-
mæssig reserve, er alle ibrugtagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én stræk-
ning i udgangspunktet kan påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning, Carls-
berg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober
2016.
Maj 2018
Maj 2019
2. kvt.
2019
2019
2020
2021
4. kvt.
2021
Ibrugtagning
Ibrugtagning
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
DORF
af Ringbanen Svanemøllen- Sydhavn-Køge Carlsberg-
ibrugtagning af Jægers-
af Farum-
(RO6)
Carlsberg/Bav (RO5)
(gennemført) borg/Klampen Ryparken
Frederikssund
borg-Svane- (RO3.1)
nehøj (RO3.2)
/Høje Taastrup
møllen
/Ryparken
(RO2)
7.2
7.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Design
APR18
•Gennemført
Installation
JAN19
Test afsluttet*
•MAR19
APIS
•MAJ19
Ibrugtagning
MAJ19
•RISK:middel
Ibrugtagning
MAJ19
Anlægsstatus
*Anden operationelle test
Der er ingen ændringer i milepælene siden sidst, og der planlægges fortsat med ibrugtagning i maj
2019. I uge 43 gennemførte projektet, som planlagt, den første operationelle test. Testen viste, at der
er sket forbedringer, men der blev også gjort nye observationer, som skal rettes i systemet. Desuden
gælder det fortsat, at DSB mener, at det nuværende system kræver for mange restriktioner og skriftli-
Signalprogrammet
S-bane
18/19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
ge ordrer for at kunne håndteres i drift. Projektet har derfor tæt dialog med både DSB og Siemens om
muligheden for at nedbringe antallet af fejl og dermed antallet af restriktioner. Endnu en test af sy-
stemets software gennemføres i uge 46, og der planlægges frem imod den næste operationelle test i
marts næste år.
Risikoniveauet vurderes fortsat at være middel og dermed gul. Dog vurderes den tidsmæssige konse-
kvens ved en forsinkelse nu at være på 3-4 måneder ud over maj 2019 (mod 1-2 måneder sidst). Æn-
dri ge i de tids æssige ko sekve s skyldes DSB’s eky ri g. Ligeso sidst gælder det altså, at de
væsentligste risici er systemets kvalitet.
Signalprogrammet
S-bane
19/19