Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1993131_0001.png
Status om Signalprogrammet
December 2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993131_0002.png
Punktlighed på ERTMS-strækningen i Nordjylland?
(Højre søjle)
(Venstre søjle)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993131_0003.png
Status for IC3
IC3-toget fra Langå har fået ibrugtagningstilladelse og den
første pålidelighedstest er gennemført.
Nu skal de sidste tilpasninger implementeres.
Det er fortsat planen at starte serieudrustningen i juni 2019.
Banedanmarks simulering viser, at bufferen er reduceret til 5
måneder i forhold til at de 96 tog skal være udrustet til ultimo
2023.
Der er nedsat en task-force mellem Banedanmark, DSB og
Alstom, så det sikres, at togene udrustes i tide.
Det er fortsat forventningen, at de 96 IC3-tog vil være
udrustet ultimo 2023.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993131_0004.png
Status på ombordudrustningsprojektet
DSB MQ:
Det forventes, at de første 12 tog, som skal bruges på strækningen Roskilde-Køge forventes klar i maj 2019, hvilket er
i tide. Risikoen for en forsinkelse er reduceret fra 3-4 måneder til 1-2 måneder, fordi serieudrustningen er genoptaget
og har god fremgang.
Det er forventningen, at de resterende otte tog, der skal bruges på Odense-Svendborg, vil være klar til ibrugtagning
primo 2021.
Lokaltog Lint 41:
Der er indgået en politisk aftale om udskyde overdragelsen af trafikken til Region Sjælland med et år.
DSB’s Abs’er:
Det forventes at DSB’s ABs’er
vil være klar til ibrugtagning af Køge-Næstved i 2021. Der er en buffer på 9 måneder til
de påkrævede 12 tog forventes at være udrustet til de skal sættes i drift mellem Køge-Næstved.
Arriva Lint41:
Serieudrustningen af Arrivas Lint41 fortsætter og forløber planmæssigt. Der er nu udrustet 14 ud af 41 tog.
Udrustningen er blevet gennemført indenfor det antal dage, som var aftalt på forhånd. På baggrund af drøftelser med
Arriva, så er der behov for at udruste 29 tog til at befare strækningen Struer-Thisted inden udgangen af 4. kvartal
2019. Banedanmark forventer at de 29 tog vil være udrustet i juni 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993131_0005.png
Status på ombordudrustningsprojektet
Øresundstogene:
Udrustningen af Øresundstogene er under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de svenske
operatører). Der er taget kontakt til Skånetrafikken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede
Øresundstogsæt sikres rettidigt ombygget.
IR4:
Både Banedanmark og DSB har ønsket at holde muligheden for at kunne udruste IR4 åben indtil Alstom
viser, at de kan levere på IC3-toget. Derfor arbejder Alstom videre på designet og indkøb til FoC med
henblik på at kunne udruste IR4.
Banedanmarks arbejdskøretøjer:
Det første arbejdskøretøj er nu udrustet. Udrustningen var egentlig planlagt til at forløbe over fire uger, men
blev klaret på 10 dage. Banedanmark forbereder nu at kunne teste toget i begyndelsen af 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993131_0006.png
Status på infrastrukturprojekterne i Vest og Øst
Vest:
Den første ERTMS-strækning Lindholm-Frederikshavn blev
planmæssigt sat i drift den 21. oktober 2018.
Vestprojektets fremdrift følger den strategi, der er defineret i
Anlægsplanen 2018.
Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt forud for
ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden
denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af
Fremtidens tog.
Øst:
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-
Køge fra maj 2019.
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af
Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og der-
med indenfor deadline medio 2021.
Der arbejdes fortsat på en konsolideret plan.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 133: Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993131_0007.png
S-banen
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at
afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat.
Banedanmark er i tæt dialog med Siemens, og
vurderer at der er stor sandsynlighed for at
udrulningen bliver forsinket til 2022.
Den næste strækning der sættes i drift er
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen.
Ibrugtagning forventes i maj 2019.
Den første operationelle test blev gennemført i uge
43
den sidste planlægges til primo 2019.