Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1992855_0001.png
DA
Pressemeddelelse
Luxembourg, den 8. november 2018
EU's passagerrettigheder er omfattende, men passagererne
skal stadig kæmpe for dem, siger revisorerne
Den Europæiske Revisionsret konkluderer i en ny beretning, at EU's ordning for passagerrettigheder
er veludviklet, men passagererne skal kæmpe hårdt for at få, hvad de har ret til. Ifølge revisorerne er
passagererne ofte ikke bevidste om deres rettigheder, og de mangler praktiske oplysninger om,
hvordan de kan få, hvad de har ret til. Revisorerne fremsætter en række anbefalinger til
forbedringer, bl.a. automatisk kompensation for forsinkelse i visse situationer, så passagererne ikke
selv skal kræve kompensation. De giver også ti tip til at hjælpe med at forbedre alles rejseoplevelse.
Europa-Kommissionen har fastlagt et sæt centrale EU-passagerrettigheder, der er fælles for de fire
offentlige transportformer - bus, tog, skib og fly. Rettighederne er garanteret for hver transportform,
selv om dækningen og de specifikke regler er forskellige fra forordning til forordning.
For at undersøge, om passagerrettighederne er effektivt beskyttede, besøgte revisorerne Den
Tjekkiske Republik, Tyskland, Irland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Polen og
Finland og foretog to passagerundersøgelser. De konstaterede, at forordningernes omfang gør EU-
rammen unik på verdensplan. Mange passagerer er dog ikke tilstrækkeligt bevidste om deres
rettigheder og får ofte ikke, hvad de har ret til, på grund af problemer med håndhævelse. De centrale
rettigheder skal endvidere beskytte alle passagerer, men beskyttelsens omfang afhænger af den
anvendte transportform.
"EU's indsats inden for passagerrettigheder er uomtvistelig,"
siger George Pufan, det medlem af Den
Europæiske Revisionsret, der er ansvarligt for beretningen.
"Men for bedst muligt at tjene
passagernes interesser, skal ordningen være mere sammenhængende, mere brugervenlig og mere
effektiv."
En lang række bestemmelser i forordningerne kan fortolkes forskelligt, og det kompensationsbeløb,
der betales, bevarer ikke sin indkøbsværdi, da der ikke er fastsat nogen bestemmelser om
inflationstilpasning. Begrænsninger i de nationale håndhævelsesorganers jurisdiktion og forskellige
undtagelser begrænser dækningen af passagerrettighederne betydeligt, siger revisorerne.
Formålet med denne pressemeddelelse er at gengive hovedbudskaberne i Den Europæiske Revisionsrets særberetning.
Beretningen i sin helhed kan findes på
www.eca.europa.eu
ECA Press
Mark Rogerson – Talsmand
T: (+352) 4398 47063
Damijan Fišer – Pressesekretær T: (+352) 4398 45410
12, rue Alcide De Gasperi - L-1615 Luxembourg
E: [email protected]
@EUAuditors
eca.europa.eu
M: (+352) 691 55 30 63
M: (+352) 621 55 22 24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Pressemeddelelsen "EU's passagerrettigheder er omfattende, men passagererne skal stadig kæmpe for dem", fra Den Europæiske Revisionsret
1992855_0002.png
DA
Bevidsthedsniveauet blandt passagerer er fortsat relativt lavt, og oplysningskampagner kunne have
ført til mere praktisk vejledning om, hvad man skal gøre i tilfælde af rejseafbrydelser. Den nuværende
kompensationsordning pålægger både transportselskaberne og passagererne en betydelig byrde, og
procedurerne er ikke gennemsigtige. Passagerer på den samme rejse kan blive behandlet forskelligt, og
tilgangen til at gøre rettigheder gældende varierer efter både transportform og medlemsstat.
Karol, en passager, som deltog i revisorernes spørgeundersøgelse, fortalte om sin oplevelse:
"Alle fly
fra Gdańsk var forsinkede på grund af dårligt vejr. Da flytrafikken blev genoptaget, blev det fly,
som var
tildelt min rute, benyttet til at betjene en anden flyvning. Jeg indgav en klage, ligesom andre passagerer
fra mit fly. Nogle af os fik ikke nogen kompensation, mens andre gjorde, selv om betingelserne for
forsinkelsen var de samme."
Greta deltog også i spørgeundersøgelsen:
"Jeg nåede ikke en togforbindelse i Prag på en rejse fra
Düsseldorf til Krakow. Den gennemgående billet var solgt af det tyske transportselskab, men en del af
rejsen blev udført af et tjekkisk transportselskab. På grund af forsinkelsen kunne rejsen først fortsætte
den næste dag. Begge jernbaneselskaber nægtede mig et hotelophold, og jeg var nødt til at booke et
hotel i Prag for egen regning. Ingen af de to selskaber følte, at de var ansvarlige for at tilbagebetale
denne omkostning og betale kompensation for forsinkelsen."
Europa-Kommissionens overvågning har ført til en præcisering af reglerne, siger revisorerne. Da
Kommissionen ikke har mandat til at sikre håndhævelse, er der imidlertid forskelle i
passagerrettighedernes anvendelse.
Revisorerne fremsætter en række anbefalinger til forbedringer:
bedre sammenhæng, klarhed og effektivitet i EU-passagerrettighederne; heri bør indgå at
forpligte transportselskaberne til inden for 48 timer at forklare årsagerne til rejseafbrydelsen og til
automatisk at betale kompensation
øget bevidsthed blandt passagererne
yderligere beføjelser til de nationale håndhævelsesorganer og et styrket mandat til
Kommissionen.
Bemærkninger til redaktører
Revisorerne henvendte sig til transportselskaber, offentlige myndigheder og almindelige passagerer. På
grundlag af feedbacken giver de ti tip, som kan forbedre alles rejseoplevelse i tilfælde af
rejseafbrydelser:
1.
Gør din rejse så personlig som muligt - Når du køber billet, skal du identificere dig selv over for
transportselskabet, f.eks. ved at opgive dine kontaktoplysninger. Du kan kun blive informeret om
afbrydelser, hvis transportselskabet har dine kontaktoplysninger. Hvis du desuden vil kræve
kompensation, er en personlig billet den bedste måde til at vise, at du rent faktisk var om bord og blev
berørt af afbrydelsen.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Pressemeddelelsen "EU's passagerrettigheder er omfattende, men passagererne skal stadig kæmpe for dem", fra Den Europæiske Revisionsret
1992855_0003.png
DA
2.
Tag et billede af din bagage - Når din rejse indebærer check-in af bagage, er det en god idé at
have et billede af din kuffert og dens indhold. Dette vil spare tid, når du indgiver et krav, og fungere
som dokumentation for værdien af mistede genstande.
3.
Kom ikke for sent til check-in - Det er vigtigt at huske, at passagerrettighederne kun finder
anvendelse, hvis du tjekker ind til tiden. Hvis du ikke når din afgang, fordi check-in-skranken allerede
var lukket, da du ankom, er du ikke berettiget til bistand.
4.
Anmod om information på afgangsstedet - Du har ret til at blive holdt ajour, hvis din afgang er
forsinket, eller hvis noget andet går galt med din rejse. Hvis transportselskabets repræsentant ikke er
til stede eller ikke giver relevant information, noter det ned, og medtag denne observation i din klage
til transportselskabet.
5.
Anmod altid om bistand - Hvis du oplever en lang forsinkelse eller aflysning ved en af
transportformerne, har du ret til bistand. Det betyder adgang til vand og en snack eller et måltid. Hvis
transportselskabets repræsentanter ikke stiller sådanne drikke- eller madvarer til rådighed på eget
initiativ, anmod om dem. Hvis din anmodning afslås, noter det ned, og medtag denne observation i din
klage til transportselskabet.
6.
Gem alle kvitteringer - Hvis der ikke ydes bistand på afgangsstedet (lufthavn, bus- eller
togstation, havn), eller du rejser fra et fjerntliggende sted (et busstoppested), kan du bede
transportselskabet om at kompensere dine ekstraomkostninger. Transportselskaber anmoder normalt
om dokumentation for betaling af drikkevarer og snacks og kan afvise kompensation, hvis antallet ikke
stemmer overens med forsinkelsens varighed, eller hvis omkostningerne er urimeligt høje. Lignende
principper gælder, hvis du selv skal finde indkvartering, mens du venter på en anden afgang den
efterfølgende dag.
7.
Anmod om dokumentation for forsinkelse eller aflysning - Ved alle fire transportformer er
passagererne berettiget til kompensation for lange forsinkelser og aflysninger. Selv om
kompensationen og minimumsventetiderne er forskellige fra transportform til transportform, er
forpligtelsen til at dokumentere, at du blev berørt, ens for alle. Hvis dit navn ikke fremgik af billetten,
skal du på stationen eller om bord sørge for at få dokumentation for, at du var berørt af den konkrete
forsinkelse eller aflysning.
8.
Lav ikke egne arrangementer uden først at høre transportselskabets forslag - Når din rejse
afbrydes, vil du normalt gerne hurtigt videre med et andet transportselskab eller med et andet
transportmiddel. Vi anbefaler, at du ikke handler overilet: Hvis du køber en ny billet uden at tage imod
de alternative muligheder, som transportselskabet foreslår, svarer det til en ensidig annullering af din
transportkontrakt. Dette afslutter enhver forpligtelse for det oprindelige transportselskab til at tilbyde
dig bistand eller kompensation.
9.
Anmod om kompensation - Hvis du kan dokumentere, at du er blevet påvirket af en forsinket
eller aflyst afgang, og at varigheden af forsinkelsen oversteg tærskelværdien i forordningen, indgiv en
anmodning om kompensation til transportselskabet. Henvis altid til den konkrete afgang og den
gældende forordning. Hvis du ikke modtager et svar fra transportselskabet, eller du ikke er tilfreds med
svaret, skal du henvise sagen til det nationale håndhævelsesorgan i afgangslandet. De andre
organisationer, der kan hjælpe dig, er alternative tvistbilæggelsesorganer og klageagenturer. Husk, at
du kan blive afkrævet betaling for disse tjenester.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Pressemeddelelsen "EU's passagerrettigheder er omfattende, men passagererne skal stadig kæmpe for dem", fra Den Europæiske Revisionsret
1992855_0004.png
DA
10.
Anmod om kompensation for ekstraudgifter - I nogle tilfælde er dit tab på grund af forsinkelse
eller aflysning meget større end det beløb, du er berettiget til i henhold til EU-passagerrettighedernes
kompensationsregler. I sådanne tilfælde kan du indgive en klage til transportselskaberne i henhold til
internationale konventioner. Du bør være forberedt på at skulle dokumentere det nøjagtige beløb for
dine tab samt ekstraudgifterne som følge af rejseafbrydelsen.
Revisionsretten præsenterer sine særberetninger for Europa-Parlamentet og EU-Rådet samt for andre
interessenter såsom de nationale parlamenter, aktører i erhvervslivet og repræsentanter for
civilsamfundet. Langt hovedparten af de anbefalinger, vi fremsætter i vores særberetninger, bliver
gennemført i praksis. Den høje gennemførelsesgrad viser, at vores arbejde kommer EU's borgere til
gode.
Særberetning nr. 30/2018: "EU's passagerrettigheder er omfattende, men passagererne skal stadig
kæmpe for dem" foreligger på Revisionsrettens websted (eca.europa.eu) på 23 EU-sprog.
4