Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1992650_0001.png
Ny bane til Billund
Beslutningsgrundlag
December 2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0002.png
Beslutningsgrundlag
December 2018
Banedanmark
Planlægning, Anlægsudvikling
C arsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0003.png
Sammenfatning
Med den politiske aftale om udmøntning af Togfonden DK fra 2014 blev der afsat 801
1
mio. kr. (pl 2018) til etablering af en ny enkeltsporet bane mellem Jelling og Billund
Lufthavn og by.
På denne baggrund har Banedanmark undersøgt tre forskellige linjeføringer, to
linjeføringer med tilslutning vest for Jelling (Jellingløsningerne), og en linjeføring med
udgangspunkt i Gadbjerg (Gadbjergløsningen), jf.
Figur 1.
Figur 1: Oversigt over linjeføringer
Med den nye bane til Billund forudsættes halvtimesdrift mellem Vejle Station og
Billund. Rejsetiden mellem Billund Lufthavn og Vejle kan reduceres med 4�½ minutter
med Jellingløsningerne i forhold til dagens busdrift. Gadbjergløsningen vil uden en
station i Gadbjerg reducere rejsetiden mellem Billund Lufthavn og Vejle med 1 minut.
Såfremt der etableres en station i Gadbjerg bliver rejsetiden den samme som i dag. En
station i Gadbjerg vil dog forbedre den kollektive trafik til og fra Gadbjerg.
En ny bane til Billund vil medføre begrænsninger af mulighederne for at køre tog på
banen mellem Vejle og Herning, da kapaciteten på den enkeltsporede bane mellem
Vejle og Jelling/Gadbjerg med den forudsatte betjening vil være fuldt udnyttet.
Den høje kapacitetsudnyttelse betyder, at man af hensyn til punktligheden ikke bør
køre direkte tog mellem København og Herning/Struer. Desuden vil det ikke være
muligt at køre godstog mellem Vejle og Herning i de perioder, hvor der er
halvtimesdrift til Billund. Såfremt man kører flere tog på strækningen, vil det af
kapacitetsmæssige og trafikale årsager være nødvendigt at udbygge banen mellem
Vejle og Jelling. Her vil udbygninger i Grejsdalen være særligt udfordrende pga.
terrænets udformning og nærhed til boliger og en å.
1
Beløbet er opskrevet fra de 734 mio. kr. (pl 2014), som blev reserveret til projektet i 2014.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Linjeføringerne er projekteret til 120 km/t og med stigningsgradienter op til 35
promille, der medfører, at banen kun kan anvendes til kørsel med passagertog og ikke
på et fremtidigt tidspunkt kan anvendes af godstog.
Ved en del af de veje, der krydser banen, etableres nye sikrede jernbaneoverkørsler,
mens en række mindre veje lukkes. Det påfører den lokale vejtrafik omvejskørsler, og
ved overkørslerne vil vejtrafikken holde stille , når toget skal passere. På de større veje
Bredsten Landevej og Tykhøjetvej kan de sikrede jernbaneoverkørsler medføre mindre
kødannelser i perioder med meget trafik, som dog vil afvikles hurtigt igen, når
bommene går op. De store veje omkring Billund Lufthavn føres over banen på nye
broer, som vil være forberedt på en eventuel senere elektrificering.
Øst for Billund Lufthavn vil banen krydse en evt. ny midtjysk motorvej, såfremt denne
føres øst om Billund. Det har ikke været muligt at opnå en fuld koordinering mellem de
to projekter, idet projekterne har haft fors kellige tidsplaner. Såfremt begge projekter
realiseres, kan der ske en fordyrelse på det projekt der etableres sidst, da der på
nuværende tidspunkt ikke er indregnet en bro i anlægsoverslaget.
I alle løsninger etableres der en station i Billund Lufthavn og en station nord for
Nordmarksvej i nordenden af Billund By. I Gadbjergløsningen er det endvidere muligt,
som et tilvalg i projektet, at genåbne en station i Gadbjerg.
Der er to mulige stationsløsninger ved Billund Lufthavn. Grundløsningen er en
placering ved Lufthavnsvej ca. 200 meter fra terminalbygningen. De lokale parter
ønsker i stedet en placering ved siden af lufthavnsterminalen, hvor stationen er
placeret under terræn, og banen er ført i en tunnel under forpladsen. Den nedgravede
løsning er et tilvalg. Billund Lufthavn er indstillet på, efter nærmere aftale, at medvirke
til finansiering af merudgiften ved anlæg af nedgravet løsning ved passagerterminalen
i forhold til udgiften ved anlæg af station ved Lufthavnsvej. Omfanget af lokal
medfinansiering er ikke afklaret på nuværende tidspunkt.
Tilvalg
Udover de undersøgte grundløsninger er også undersøgt en række tilvalg, som kan
give forbedringer af projektet primært for borgerne i lokalområdet.
Som nævnt ovenfor, kan tilvælges en nedgravet løsning ved Billund Lufthavn.
Der er undersøgt tilvalg i form af 1-2 ekstra sikrede jernbaneoverkørsler pr.
linjeføring, som vil forbedre mulighederne for at krydse banen i lokalområdet og
nedsætte omfanget af omvejskørsel.
Der kan tilvælges 1-2 ekstra vejbroer pr. linjeføring, som vil erstatte sikrede
jernbaneoverkørsler ved Bredsten Landevej og Tykhøjetvej. Vejbroerne vil forbedre
vejtrafikkens afvikling set i forhold til en situation med jernbaneoverkørsler. Herudover
benyttes begge veje til særlige (høje) transporter, og såfremt det på et senere
tidspunkt ønskes, at banen skal elektrificeres, vil man undgå at skulle opføre vejbroer
for at kunne opretholde disse transportkorridorer.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0005.png
Genåbning af en station i Gadbjerg indgår som et tilvalg til Gadbjergløsningen. Udover
at forbedre den kollektive betjening i Gadbjerg vil stationen forbedre
skiftemulighederne mod nord.
I Jelling er der et ønske fra Vejle Kommune om at etablere en lysregulering
(vejsignaler) ved Fårupvej, hvor vejkryds på be gge sider af banen besværliggør
trafikafviklingen. Vejkapaciteten vil blive ringere med etableringen af en lysregulering,
men overskueligheden og trafiksikkerheden ved de to vejkryds kan blive forbedret.
Lysreguleringen ved Fårupvej er medtaget i projektet som et tilvalg.
Anlægsøkonomi
De tre linjeføringer koster alle ca. 0,9 mia. kr. (pl 2018) at anlægge. Nordlig
Jellingløsning er billigst, og Sydlig Jellingløsning er dyrest, men samlet set er
anlægsomkostningerne for de tre løsninger meget lige. Tidsgevinsterne for
linjeføringerne i forhold til den nuværende kollektive transport i form af busser er
mellem 0 og 4�½ minutter.
Med den
nye bane til Billund etableres der ny infrastruktur, som skal vedligeholdes.
Det
nødvendige årlige beløb til vedligehold og fornyelse fremgår ligeledes af Tabel 1.
Samfundsøkonomien ved etablering af en ny bane til Billund er negativ, idet
omkostningerne til at anlægge og drive banen overstiger summen af billetindtægter og
tidsgevinster for de rejsende.
Tabel 1 Anlægsoverslag for de tre linjeføringer
Anlægsoverslag
mio. kr.
PL2018
910
940
935
Samfundsøkonomi
Negativ
Negativ
Negativ
Fornyelse og
vedligehold
Mio. kr. pr år
12,6
12,9
12,7
Tidsgevinster
4 �½ minut
4 �½ minut
0 - 1 minut
Nordlig Jelling løsning
Sydlig Jellingløsning
Gadbjergløsning
Omkostninger til de tidligere omtalte tilvalg til de tre hovedløsninger fremgår af
Tabel
2.
Tabel 2 Anlægsoverslag for tilvalg
Tilvalg
Nordlig
Ekstra overkørsler
Vejbroer i stedet for
udvalgte overkørsler
Lyssignal i Jelling
Billund Lufthavn, nedgravet
station v. terminal
Station i Gadbjerg
7
10
4
212
-
Merudgift
(mio. kr. PL2018)
Sydlig
5
28
4
209
-
Gadbjerg
14
54
4
226
13
Banens påvirkninger
Ny bane til Billund vil medføre permanente ekspropriationer af to ejendomme på
Nordlig Jellingløsning, men ingen på de to andre linjeføringer. De nærmeste naboer til
den nye bane kan blive påvirket af banen i form af et ændret støjbillede og
udsigtsgener. Indenfor en afstand på 100 meter fra banen vil der på Nordlig
Jellingløsning være syv boliger, på Sydlig Jellingløsning tolv boliger, og på
Gadbjergløsningen seks boliger.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0006.png
Området mellem Jelling og Billund er kendetegnet ved en række fortidsminder og
kulturmiljøer. Den sydlige Jellingløsning vil medføre en væsentlig påvirkning af
oldtidsmiljøet på Mørup Mark og Kobberbøl Mark, da løsningen går mellem gravhøjene
i området.
Uanset valg af løsning vil en ny bane til Billund medføre påvirkninger af beskyttede
naturområder, skovområder og særligt beskyttede arter, ligesom banen vil skabe en
barriere for spredning af områdets dyr. Derfor etableres der en række
afværgeforanstaltninger, eksempelvis i form af faunapassager, der modvirker
barriereeffekten og sikrer, at den økologiske funktionalitet opretholdes for bl.a. bilag
IV-arter. Afværgeforanstaltningerne vurderes at afværge de væsentligste negative
påvirkninger ved anlægsfasen og driftsfasen.
Banen vil endvidere påvirke landskabets visuelle udtryk, idet banen løber igennem et
stærkt kuperet område. Jord, der graves væk i forbindelse med anlægsarbejdet,
placeres i umiddelbar nærhed af banen enten som terrænregulering eller som
jordudsætning.
De tre løsninger adskiller sig ikke meget fra hinanden hvad angår påvirkningernes
omfang, men det vurderes dog samlet set, at anlæg af Sydlig Jellingløsning vil
medføre færrest påvirkninger af natur og miljø, jf. tabel 3.
Tabel 3: Grundløsningernes fordele og ulemper
Fordele
Nordlig
Jellingløsning
Sydlig
Jellingløsning
Gadbjergløsning
Laveste anlægsomkostninger
Størst rejsetidsgevinst (4�½
minut)
Marginalt bedre
samfundsøkonomi end de
øvrige løsninger
Forløber ikke gennem
landsbysamfund
Størst rejsetidsgevinst (4�½
minut)
Mindst påvirkning af natur og
overfladevand
Banen føres udenom det
mest kuperede område
Påvirker mindst fredskov
Mindst arealinddragelse til
jorddeponering
Kortest længde af ny bane
Færrest boliger inden for 100
m (6)
Mulighed for en ny station i
Gadbjerg
Ulemper
Væsentlig påvirkning ved Åst Skov
Permanent totalekspropriering af to
ejendomme
Størst arealinddragelse til
jorddeponering
Størst påvirkning af fredskov
Størst jordoverskud
Væsentlig påvirkning af kulturmiljø
ved Kobberbøl og Mørup Mark
Flest boliger inden for 100 m (12)
Forløber tæt på landsbyerne Åst og
Mørup
Højeste anlægsoverslag uden tilvalg
Højeste anlægsoverslag såfremt der
etableres station i Gadbjerg
Mindste rejsetidsgevinst (0-1 minut)
Stor ombygning langs den
eksisterende bane
Væsentlig påvirkning af Gødsbøl
Skov
Dårligst samfundsøkonomi
VVM-proces
Banedanmark har gennemført en VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger på
Miljøet) af en ny bane til Billund. VVM-materialet er offentliggjort på Banedanmarks
hjemmeside.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
I den forbindelse er der gennemført to høringer, hvor offentligheden blev inddraget
en idéfasehøring og en høring af VVM-redegørelsen. Der er i foråret 2018 afholdt to
velbesøgte borgermøder om projektet i henholdsvis Billund og Jelling.
Efter høringen af VVM-redegørelsen var gennemført, har Banedanmark identificeret en
række justeringer af projektet, som gav anledning til så væsentlige projektændringer,
at der yderligere er gennemført en supplerende høring af projektet.
I alt har Banedanmark modtaget 322 høringssvar i de tre høringsrunder, hvilket vidner
om en betydelig lokal interesse for projektet.
Videre proces
Etableringen af en ny bane til Billund forudsættes koordineret med Banedanmarks
øvrige planlagte anlægsarbejder i Jylland. Det drejer sig om udrulningen af
Signalprogrammet, elektrificering, fornyelsesarbejder og eventuelle større
anlægsprojekter.
Af Banedanmarks Anlægsplan 2018-2030 fremgår det, at såfremt der træffes
beslutning om udarbejdelse af anlægslov for projektet senest med udgangen af 2018,
vil projektet kunne færdiggøres i 2024 (K25).
Anlægsarbejderne inkl. diverse test og godkendelser vurderes at kunne gennemføres
på ca. 3�½ år. Forud for dette går ca. 2 år til forundersøgelser, projektering og udbud.
Såfremt det besluttes at anlægge banen, forventer Banedanmark, at der vil gå ca. 5-6
år fra beslutning og Banedanmark har adgang til finansiering, til banen kan ibrugtages.
Med en beslutning ultimo 2018 kan banen således forventes ibrugtaget i slutningen af
2024 eller starten af 2025. Med en senere beslutning vil ibrugtagelsestidspunktet blive
rykket tilsvarende.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0008.png
Ny bane til Billund
Indhold
Side
Sammenfatning.......................................................................................................3
Baggrund mv. ..........................................................................................................9
Trafikale perspektiver.......................................................................................... 9
VVM-proces ...................................................................................................... 12
Anlægsbeskrivelse ............................................................................................... 16
Linjeføringer i åbent land .................................................................................. 16
Linjeføring og stationer ved Billund.................................................................... 20
Tilvalg............................................................................................................... 25
Påvirkninger fra projektet .................................................................................. 27
Konsekvenser for mennesker ............................................................................ 27
Konsekvenser for natur og miljø ........................................................................ 27
Økonomi ............................................................................................................... 29
Anlægsoverslag................................................................................................. 29
Lokal medfinansiering ....................................................................................... 30
Drifts-, vedligeholds- og fornyelsesomkostninger............................................... 30
Samfundsøkonomi ............................................................................................ 31
Samlet vurdering af linjeføringer ....................................................................... 34
Mennesker ........................................................................................................ 34
Natur................................................................................................................ 34
Kultur ............................................................................................................... 35
Landskab .......................................................................................................... 35
Rejsetid og trafik............................................................................................... 35
Anlægsøkonomi ................................................................................................ 35
Samfunds- og driftsøkonomi ............................................................................. 35
Synspunkter fra de offentlige høringer............................................................... 36
Opsummering ................................................................................................... 36
Opsamling ........................................................................................................ 36
Det videre forløb .................................................................................................. 37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0009.png
Baggrund mv.
Med den politiske aftale fra 14. januar 2014 om udmøntning af Togfonden DK mellem
den daværende regering (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale
Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev de t bl.a. besluttet, at der skal
etableres en jernbane til Billund. Forligskredsen bag Togfonden aftalte i maj 2014, at
den ny baneforbindelse til Billund skal være en jernbane fra Jelling til Billund.
Som følge af forligskredsens beslutning undersøgte Banedanmark som udgangspunkt
to løsninger med to forskellige linjeføringer fra Billund Lufthavn med tilslutning til den
eksisterende bane mellem Vejle og Herning i Jelling (Jellingløsningerne).
Som følge af høringssvar modtaget i projektets idéfase er en løsning med en
linjeføring fra Billund Lufthavn med tilslutning til den eksisterende bane i Gadbjerg
ligeledes undersøgt (Gadbjergløsningen). Med Gadbjergløsningen vil det endvidere
være muligt at genåbne stationen i Gadbjerg.
Forud for den politiske beslutning fra 2014 havde det d aværende Trafikstyrelsen i
2012 gennemført en forundersøgelse om banebetjening af Billund. Denne
undersøgelse omfattede ikke alene en traditionel jernbane, men også en letbane fra
Vejle til Billund. Endvidere omfattede undersøgelsen perspektiverne i en evt.
videreførelse af banen mod bl.a. Grindsted og Give. Undersøgelsen viste , at de største
passagerpotentialer for en bane findes i retning mod Vejle .
Trafikale perspektiver
Rejsetid
Rejsetiden mellem Vejle station og Billund Lufthavn er i dag gennemsnitlig 30 minutter
med hurtigste busrute (linje 43), jf. tabel 4. Mellem Vejle station og Billund by er
rejsetiden i gennemsnit 36 minutter. Rejsetiden i bil mellem Vejle Station og Billund
Lufthavn eller Legoland er ca. 28 minutter med normale trafikforhold. Bussen kører i
halvtimesdrift det meste af dagen og i aftentimerne.
Med den nye bane til Billund forudsættes et lignende betjeningsomfang, hvilket vil sige
togbetjening hver halve time mellem Vejle og Billund Lufthavn og by.
Med Jellingløsningerne vil rejsetiden mellem Vejle og Billund Lufthavn blive 25�½
minutter. Fortsætter man til Billund by, bliver rejsetiden 31 minutter. Med
Jellingløsningerne bliver rejsetidsgevinsten mellem Vejle og Billund Lufthavn således
4�½ minut.
Gadbjergløsningen har en længe re linjeføring end Jellingløsningerne, hvilket medfører
en længere rejsetid. Gadbjergløsningen vil uden en station i Gadbjerg have en
rejsetidsgevinst på et minut. Vælges Gadbjergløsningen med station i Gadbjerg bliver
der ikke nogen rejsetidsgevinst i forhold til dagens budsdrift. Genåbning af stationen i
Gadbjerg vil til gengæld forbedre den kollektive trafik til og fra Gadbjerg. Endvidere vil
den forbedre skifteforbindelserne fra Billund mod nord, da togskift ellers ville skulle
finde sted i Jelling. Med en station i Gadbjerg vil besparelsen for disse rejserelationer
Ny bane til Billund
Baggrund mv.
9/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0010.png
være ca. 30 minutter i forhold til en situation uden en station i Gadbjerg. Besparelsen
for rejsende mod nord er ca. 10-15 minutter ved en Gadbjergløsning med station i
forhold til Jellingløsningerne. Omtrent 10 % af banens passagerer forventes at benytte
denne rejserelation, såfremt stationen i Gadbjerg bliver genåbnet.
Tabel 4: Rejsetidsgevinster
Rejsetid i dag
Busrute 43
Vejle-Lufthavn: 30
minutter
Vejle-Billund by: 36
minutter
4�½ minutter
1 minut
0 minutter
Gennemsnitlige rejsetidsbesparelse
Jellingløsningerne
Gadbjergløsning
Med Gadbjerg station
I Trafikstyrelsens foranalyse fra 2012 blev rejsetiden mellem Vejle og Billund Lufthavn
beregnet til gennemsnitligt ca. 28 minutter i Jellingløsningen. Her var forudsat, at
Billundtog holder for gennemkørende tog mod Herning ved krydsning på den tekniske
station i Grejsdalen. Det er nu forudsat omvendt, hvorved Billundtog sparer omtrent 2
minutter.
I 2012 var busrejsetiden mellem Vejle og Billund Lufthavn vurderet til ca. 40 minutter.
Der var tale om et vægtet gennemsnit mellem en hurtig buslinje uden stop og en
langsom med mange stop, der begge kørte i timedrift mellem Vejle og Billund. I dag
kører de hurtige busser i halvtimesdrift, hvormed den langsomme linje ikke er relevant
for gennemrejsende passagerer.
Trafikprognose
Jernbanen til Billund vurderes at blive brugt af omkring 1,0 millioner rejsende årligt i
2025, hvilket er sammenligneligt med f.eks. Svendborgbanen.
Heraf forventes 0,6 mio. rejser årligt fra Billund Lufthavn og 0,4 mio. rejser årligt fra
Billund by. I 2040 forventes det samlede antal rejser at være steget til 1,6 millioner
rejsende årligt, hvor størstedelen af væksten forventes i Billund Lufthavn.
Hovedparten skal mod Vejle eller videre derfra og kun en mindre del mod Herning.
Således foregår 17 % af rejserne internt på strækningen mellem Billund by og Vejle,
39 % skal videre fra Vejle i retning mod Horsens og Aarhus eller længere nordpå,
mens 27 % skal videre i retning mod Fyn og Sjælland. Kun 9 % skal videre fra Jelling
eller Gadbjerg mod Herning og Holstebro. De sidste 8 % fordeler sig på en række
destinationer f.eks. til Kolding, Sønderjylland og Esbjerg. Disse rejsestrømme er
angivet i Figur 2: Primære rejsestrømmeFigur 2.
Ny bane til Billund
Baggrund mv.
10/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0011.png
Figur 2: Primære rejsestrømme
Banedanmark har revideret Trafikstyrelsens prognose for ny bane til Billund fra
foranalysen fra 2012. Blandt andet er forudsætninger om vækst i aktivitetsniveauet i
lufthavnen og Billund by justeret i forhold til den konstaterede udvikling og de
nuværende forventninger. Desuden er markedsandelen for tog beregnet med en ny
metode, der er estimeret på baggrund af Landstrafikmodellen.
Det totale antal togrejser i 2030 vurderes 10 % større efter revisionen, men der
forventes flere rejser i Billund Lufthavn og færre til Billund by. Derudover er
udviklingen forlænget fra 2030 til 2040, hvor der regnes med en vækst på 39 % i det
totale antal togrejser.
Kapacitetsforhold
Banen mellem Vejle og Herning og videre til Struer betjenes i dag med ét tog pr. time i
hver retning i både dag- og aftentimer. Hvert andet tog indgår i landstrafikken og
kører til København uden skift undervejs. Banen betjenes desuden af enkelte
supplerende myldretidstog. Der kører også enkelte godstog.
Fra december 2020 indgår strækningen i genudbuddet af togtrafikken i Midt- og
Vestjylland. Herefter vil der fortsat være timedrift på Vejle -Struer. Ekstratog i
myldretider afskaffes, og antallet af tog, som indgår i landstrafikken til København,
reduceres til fire tog i hver retning pr. dag.
Med den forventede halvtimesdrift Vejle -Billund udnyttes kapaciteten intensivt hele
dagen på den enkeltsporede strækning mellem Vejle og Jelling /Gadbjerg. Det betyder,
at det kun vil være muligt at betjene strækningen Vejle -Herning med ét tog pr. time i
hver retning. Derfor kan godstog kun køre om natten, medmindre man tillader, at
betjeningen til Billund i enkelte timer indskrænkes til et tog i timen.
For at undgå at forsinkelser fra landstrafikken forplanter sig til trafikken mod Billund
og Herning (og omvendt), vil det sandsynligvis være nødvendigt at adskille
togtrafikken Vejle-Herning-Struer helt fra landstrafikken, så rejser til og fra f.eks.
Odense og København altid vil indebære togskift i Vejle.
Ny bane til Billund
Baggrund mv.
11/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0012.png
Såfremt man ønsker at opretholde den nuværende trafik på Vejle-Herning-Struer, og
samtidig ønsker halvtimesdrift til Billund, vil det kræve en udvidelse af de
kapacitetsmæssige og trafikale forhold på den nuværende bane strækning Vejle-
Herning gennem Grejsdalen.
Det vil desuden være nødvendigt, at banen til Billund bliver betjent af den samme
togoperatør, som betjener Vejle -Struer. Der er ikke brændstofstankanlæg og faciliteter
til fækalietømning i Vejle, hvorfor klargøring af togmateriellet må skulle foregå i
Struer.
På Vejle Station skal alle tog til og fra Billund og Herning/Struer vende, hvilket der
også er kapacitet til på stationen. I Gadbjergløsningen er det nødvendigt at etablere
en ekstra sporforbindelse på Vejle Station, da køreplanen i den løsning kræver ekstra
perronkapacitet i Vejle, hvilket er uddybet yderligere i afsnittet om Gadbjergløsningen.
De ekstra tog, der skal vende på Vejle Station, medfører, at mulighederne for at lade
tog på strækningen Fredericia-Aarhus overhale hinanden på Vejle Station bliver
reduceret. Det skyldes, at nogle af de spor, der i dag anvendes til overhaling af tog,
fremover skal anvendes til at vende tog mod Billund og Herning/Struer. Dermed bliver
trafikafviklingen på Fredericia-Struer lidt mindre fleksibel.
På Vejle Station vil et af de eksisterende go dsspor (spor 12) kunne anvendes til
opstilling af togmateriel uden for driftstiden.
VVM-proces
Banedanmark har gennemført en VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger på
Miljøet) af banen til Billund. VVM-undersøgelserne er offentliggjort på Banedanmarks
hjemmeside.
Der er afholdt en idéfasehøring i perioden 15. oktober til 26. november 2014, og en
offentlig høring af VVM-redegørelsen i perioden 11. januar til den 11. marts 2018. Der
er afholdt offentlige møder om projektet i Billund og Jelling den 29. o g 30. januar
2018.
Der er endvidere gennemført en supplerende høring af projektet i perioden 17.
september til den 17. oktober 2018 med afsæt i den supplerende VVM-redegørelse.
De offentlige høringer har været fulgt af en stor lokal interesse og engagere t debat.
Debatten, som fortsat pågår, afspejler, at banen skal etableres i et kuperet og
naturskønt område, samt at bane n, alt efter valg af løsning, vil blive ført tæt på
landsbysamfund, lukke veje med mindre mulighed for at krydse jernbanen, og dele
markarealerne til en række landbrugsejendomme og derfor vil påvirke befolkningen i
området.
Der er modtaget høringssvar fra kommune r, regioner, borgere og virksomheder. Alle
høringssvarene er behandlet og dokumenteret i høringsnotaterne, som kan ses på
Banedanmarks hjemmeside.
Ny bane til Billund
Baggrund mv.
12/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Vejle Kommune
Vejle kommune peger i deres høringssvar på Gadbjergløsningen med genåbning af
Gadbjerg Station som deres fortrukne løsning. Vejle kommune forudsætter, at togene
til og fra Billund får standsning i både Jelling og i Gadbjerg, der begge ligger i Vejle
kommune. Endvidere forventer Vejle kommune, at de trafikale problemer, der vil opstå
på Fårupvej i Jelling som følge af flere tog gennem overkørslen, løses på en
fremtidssikret og optimal måde, og at løsningen indgår som en del af det kommende
anlægsprojekt.
I den supplerende høring peger Vejle kommune fortsat på Gadbjergløsningen med
genåbning af Gadbjerg Station, men forudsætter endvidere, at der i projektet tages
højde for virksomheder i området med særlige transportbeho v, således at særlige
transporter også i fremtiden kan pågå uhindret på kommunens vejnet, samt at der
etableres yderligere overkørsler på Nedvadvej/Bavnevej og Gødsbølsskovvej,
Billund Kommune, Billund Lufthavn, KIRKBI, Legoland og Lalandia.
Billund Kommune, Billund Lufthavn, KIRKBI, Legoland og Lalandia har indgivet et
fælles høringssvar. Heraf fremgår det, at Billund Kommune mfl. ønsker de løsninger,
der giver den korteste rejsetid, sikrer de bedste skiftemuligheder og tager mest muligt
hensyn til den øvrige trafik i Billund. De peger derfor på en af Jellingløsningerne som
deres fortrukne løsning. Endvidere ønsker de, at der vælges en nedgravet station ved
terminalbygningen i lufthavnen, og at stationen ved Billund by placeres nord for
Nordmarksvej, da denne placering generer de øvrige trafikanter i Billund mindst.
Billund Kommune har ligeledes i den supplerende høring indgivet et høringssvar, hvori
de gør opmærksom på, at kommunen fortsat peger på løsningen med kortest rejsetid i
kombination med en nedgravet station ved Billund Lufthavn samt en station nord for
Nordmarksvej.
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet gør opmærksom på at de arbejder med projektet Ny midtjysk
motorvej, som vil krydse banen såfremt motorvejen føres øst om Billund. Endvide re
skal en evt. omlægning af Lufthavnsvej ske i samarbejde med Vejdirektoratet.
Region Syddanmark
Region Syddanmark har i høringen tilkendegivet, at de havde forventet, at de
fremlagte baneprojekter ville være langt mere attraktive for de rejsende, end hvad
tilfældet er. Således havde Region Syddanmark forventet, at løsningerne ville kunne
tiltrække flere passagerer, og at løsningerne ville være forbundet med færre
konsekvenser for trafikken på Vejle -Struer. Region Syddanmark peger på en af
Jellingløsningerne, da de medfører den korteste rejsetid mellem Vejle og Billund, og
der peges på, at den nedgravede station ved terminalbygningen vælges.
Region Syddanmark har ikke indsendt et høringssvar i forbindelse med den
supplerende VVM-høring, der forløb fra 17. september til 17. oktober.
Ny bane til Billund
Baggrund mv.
13/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Region Midtjylland
Region Midtjylland tager ikke stilling til valg af linjeføring, men er bekymret for de
trafikale begrænsninger og konsekvenser, som en bane til Billund vil have for trafikken
på banen mellem Vejle og Struer. Således finder Region Midtjylland, at det er
uhensigtsmæssigt, at man afskære r sig fra muligheden for at udvide trafikeringen
mellem Vejle og Herning ud over det planlagte ene tog i timen. Region Midtjylland
fraråder en total afkobling af de gennemkørende tog København-Vejle-Struer.
Region Midtjylland har ikke indsendt et høringssvar i forbindelse med den supplerende
VVM-høring, der forløb fra 17. september til 17. oktober.
Borgere
Der er i høringsperioden indkommet mere end 200 høringssvar fra borgere i området
mellem Jelling/Gadbjerg og Billund. Af høringssvarene fremgår det, at borgerne er
meget bekymrede for projektets indvirkning på en unik natur og på velfungerende
lokalmiljøer. Alle tre løsninger skaber barriere r med uacceptabel omvejskørsel til følge.
Endvidere gives der i høringssvarene udtryk for, at rekreative interesser ødelægges.
Banedanmark har modtaget flest negative høringssvar vedrørende Sydlig
Jellingløsning. Løsningen forløber relativt tæt forbi to mindre bysamfund lige øst for
Billund Lufthavn, hvilket ifølge høringssvarene vil være meget ødelæggende for de to
samfund.
I mange høringssvar kombineres indvendingerne mod Sydlig Jellingløsning med, at der
peges på Gadbjergløsningen som den fortrukne løsning. Det skal bemærkes, at ønsket
om Gadbjergløsningen er tæt forbundet med ønsket om at få genåbnet Gadbjerg
Station som standsningssted for derved at opnå bedre forbindelse til Vejle og lokal
udvikling i Gadbjerg. En del borgere i Gadbjerg ønsker at få genåbnet stationen.
På Nordlig Jellingløsning og Gadbjergløsningen er der også modtaget mange
høringssvar fra borgerne langs disse linjeføringer, som ikke ønsker en bane etableret i
deres nærområde. Der er bekymringer for, at banen vil skabe en barriere, og at det
bliver væsentligt mere besværligt at komme på tværs af banen.
Der er indkommet mange høringssvar fra borgere i Jelling by vedrørende Fårupvejs
krydsning af banen i Jelling by. Fårupvej krydser banen i en overkørsel umiddelbart
vest for Jelling station. Det er borgernes opfattelse, at overkørslen allerede i dag
skaber trafikale problemer i Jelling by. Problemer der forværres, idet antallet af tog på
banen øges som følge af den nye bane til Billund.
Mange borgere er i lighed med kommunerne og regionerne bekymret for de
begrænsninger af togbetjeningen på strækningen Vejle-Struer, som banen til Billund
medfører.
I hovedparten af de høringssvar, der er modtaget fra borgerne i området, er der ikke
forståelse for, at samfundet skal bruge op imod en milliard kroner på en bane til
Billund samt et årligt beløb til dækning af driftsomkostninger til både banen og
togkørsel. Det er borgernes holdning, at gevinsterne på maksimalt 4 minutter ikke står
mål med udgifterne. Der peges i stedet på bedre busbetjening, som er mere fleksibelt.
Ny bane til Billund
Baggrund mv.
14/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
I den supplerende VVM-høring indkom 73 høringssvar, som i høj grad påpegede de
samme indvirkninger som præsenteret i forbindelse med høringen i vinteren 2018.
Størstedelen er imod Jellingløsninger og for Gadbjergløsningen med stop i Gadbjerg,
hvilket der argumenteres for med udgangspunkt i påvirkningerne på landsbyer,
landskab og natur.
Ny bane til Billund
Baggrund mv.
15/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0016.png
Anlægsbeskrivelse
Projektet omfatter undersøgelse af tre linjeføringer og to stationsløsninger i Billund
Lufthavn og Billund by. Endvidere er der undersøgt flere mulige tilvalg, der kan
medtages i den politiske beslutning.
Linjeføringer i åbent land
Der er undersøgt to løsninger, hvor banen føres fra Billund til den eksisterende bane
mellem Vejle og Herning ved Jelling
Jellingløsningerne, samt en løsning, hvor banen
føres via Gadbjerg
Gadbjergløsningen, jf.
Figur 3.
Figur 3: Oversigt over linjeføringer
De tre linjeføringer er projekteret til 120 km/t. For at imødegå de landskabsmæssige
udfordringer, der følger af at etablere en bane i det kuperede landskab mellem Jelling
og Billund, og for at begrænse anlægsomkostningerne er banen projekteret med
stigningsgradienter på op til 35 promille. De forholdsvis stejle stigninger på banen
medfører, at banen udelukkende kan anvendes til passagertog, og der vil ikke være
mulighed for at anvende banen til godstog i fremtiden.
Banen kategoriseres efter de fælleseuropæiske jernbaneregler som en trafikkode P5,
som svarer til en dansk regionalbane. Det medfører, at stationerne på banen kan
etableres med en længde på 90 meter.
Ved de veje, som skærer banen, vil der blive foretaget ændringer. Enten bevares
vejforbindelsen i form af enten en ny sikret jernbaneoverkørsel eller en ny bro, eller
også lukkes den eksisterende vej med omvejskørsler for de lokale til følge. Banens nye
sikrede overkørsler etableres med bomme, klokker og blink efter de nuværende regler,
hvilket ikke må forveksles med de usikrede overkørsler, som i disse år nedlægges.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
16/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0017.png
Jellingløsninge rne
Jellingløsningerne afgrener fra den eksisterende Vejle-Struer bane ca. 1�½ km vest for
Jelling station. Det første stykke forløber Jellingløsningerne umiddelbart syd for den
eksisterende bane.
Jellingløsningerne grener fra Vejle -Struer banen, hvor denne drejer af mod nordvest,
vest for Jelling. Fra afgreningen forløber de i samme trace mod vest frem til banens
krydsning af Bredsten Landevej. Herefter deler de sig i henholdsvis en nordlig og
sydlig løsning.
Bredsten Landevej krydses i en sikret overkørsel. Hvor banen krydser Bredsten
Landevej kører der dagligt ca. 4.500 køretøjer (ÅDT) i 2017. Bredsten Landevej er den
største vej, der påvirkes af den nye bane til Billund. Der er gennemført en
standardberegning, der viser, at der i 2030 maksimalt vil holde 10-12 køretøjer i kø
ved en bomlukning på to minutter. Kort efter bommene er gået op, vil køen være
afviklet igen.
Bredsten Landevej benyttes af særlige (høje) transporter mellem Midt- og Nordjylland
og Fredericia havn. Denne korridor anvendes, fordi det er en af de eneste, hvor der
ikke findes broer over vejen. Såfremt det på et senere tidspunkt ønskes, at banen skal
elektrificeres og samtidigt opretholde denne transportkorridor, vil det være nødvendigt
at føre Bredsten Landevej over den nye bane på en vejbro.
En vejbro, som fører Bredsten Landevej over banen, indgår som et tilvalg til begge
Jellingløsninger.
Nordlig Jellingløsning
Figur 4: Nordlig Jellingløsning
Efter krydsningen Bredsten Landevej føres nordlige Jellingløsning (rød linje), syd om
landsbyen Rostrup, jf.
Figur 4.
Derefter forløber linjeføringen mod vest frem til en
station ved terminalen i Billund Lufthavn. Den nordlige Jellingløsning omfatter ca. 19
km ny enkeltsporet jernbane og er den mest direkte linje mellem Jelling og Billund
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
17/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0018.png
Lufthavn. Til gengæld skærer løsningen igennem et relativt kuperet område med
betydelig indgriben i landskabet til følge. Særlig markant ved Åst Skov, hvor banen
skærer igennem en stor bakke fra bunden af dalen ved Vandel Bæk.
Løsningen medfører, at syv mindre veje lukkes, og der etableres sikrede overkørsler
på fire veje i området.
Sydlige Jellingløsning
Figur 5: Sydlig Jellingløsning
Den sydlige Jellingløsning (blå linje) føres fra krydsningen af Bredsten Landevej syd
om landsbyerne Mørup og Åst til en station ved terminalen i Billund Lufthavn, jf. figur
5. Den sydlige Jellingløsning omfatter knapt 20 km ny enkeltsporet jernbane. Med den
sydlige Jellingløsning er det søgt at føre banen udenom de mest kuperede landskaber
mellem Jelling og Billund. Til gengæld vil banen berøre flere borgere med gener for
disse til følge.
Sydlig Jellingløsning medfører, at elleve mindre veje lukkes, og der etableres seks
sikrede overkørsler.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
18/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0019.png
Gadbjergløsningen
Figur 6: Gadbjergløsningen
Gadbjergløsningen (orange linje) indeholder den korteste strækning ny bane på ca. 14
km, jf.
Figur 6.
Løsningen indbefatter dog også etablering af ca. 4 km nyt spor langs
den eksisterende bane mellem Mølvang og Gadbjerg, som anlægges for at tilføre
løsningen en nødvendig robusthed over for forsinkelser. Gadbjergløsningen føres fra
Gadbjerg nord om landsbyen Vester Smidstrup, hvorefter banen føres mod syd til
Billund Lufthavn.
Gadbjergløsningen krydser Tykhøjetvej og Bredsten Landevej i sikrede overkørsler.
De to veje benyttes dagligt af hhv. ca. 3.500 på Tykhøjetvej og ca. 1.500 køretøjer på
Bredsten Landevej (ÅDT i 2017). Der er gennemført en standardberegning, der viser,
at der maksimalt vil holde 7-8 køretøjer i kø ved Tykhøjetvej og ca. 4 ved Bredsten
Landevej ved en bomlukning på to minutter. Kort efter bommene er gået op, vil køen
være afviklet igen.
Tykhøjetvej og Bredsten Landevej benyttes begge i forbindelse med særlige
transporter mellem Brande og Esbjerg havn, blandt andet af flere leverandør til
vindmølleindustrien. Der findes ingen andre oplagte alternativer til denne rute, som
ikke passerer under broer på strækningen, fører igennem større boligområder eller ad
meget små veje. Endvidere er der investeret et betydeligt beløb i at gøre denne
transportkorridor farbar for lange, høje og tunge transporter. Såfremt det på et senere
tidspunkt ønskes, at banen skal elektrificeres , og det samtidigt ønskes at opretholde
transportkorridoren, vil det være nødvendigt at føre Tykhøjetve j og Bredsten Landevej
over den nye bane på vejbroer. Vejbroer ved Tykhøjetvej og Bredsten Landevej indgår
som tilvalg til Gadbjergløsningen.
Undersøgelserne af Gadbjergløsningen omfatter endvidere en mulig genåbning af
Gadbjerg station som standsningssted. Etablering af en station i Gadbjerg indgår som
et tilvalg til Gadbjergløsningen.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
19/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0020.png
I Gadbjergløsningen er der modsat de to andre løsninger behov at etablere en ekstra
sporforbindelse på Vejle Station. Det skyldes, at køreplanen er anderledes i
Gadbjergløsningen end i de andre løsninger, idet togene køreplansmæssigt mødes
anderledes mellem Vejle og Gadbjerg. Dette medfører, at der skal holde flere tog ved
perron på Vejle Station, end der i dag er plads til. Derfor etableres en ekstra
sporforbindelse, således at det eksisterende spor 3 kan opdeles i to perronafsnit. Dette
tillader, at et tog kan holde klar til afgang i den nordlige ende af sporet, mens e t tog
kører udenom og ankommer til den sydlige ende af sporet.
Linjeføring og stationer ved Billund
Umiddelbart øst for Billund Lufthavn krydser alle tre linjeføringer Lufthavnsvej.
Lufthavnsvej føres over banen på en vejbro, hvorfra banen føres frem til stationen ved
lufthavnen. Ved Billund Lufthavn er der flere muligheder, som omtales herunder. Vest
for lufthavnen føres banen under Båstlundvej og evt. Passagerterminalen
(adgangsvejen til lufthavnen) for herefter at forløbe lidt nord for Båstlundvej, indtil
den møder Nordmarksvej, hvor banen ender.
Station ved Billund Lufthavn
Der er undersøgt to mulige stationsløsninger ved Billund Lufthavn. En stationsplacering
ved Lufthavnsvej, ca. 200 meter fra terminalbygningen, og en placering ved af enden
af lufthavnsterminalen, hvor stationen er placeret under terræn, jf.
Figur 7.
Stationen
ved Lufthavnsvej indgår i alle hovedløsningerne som grundløsningen. En nedgravet
løsning ved terminalen indgår som tilvalg.
I forbindelse med de indledende undersøgelser af den nye bane til Billund blev en
station placeret i gadeplan umiddelbart ved siden af lufthavnens passagerterminal
undersøgt. Denne løsning er fravalgt, da den vil være uhensigtsmæssig for driften af
passagerterminalen og derfor uønsket af lufthavnen. Endvidere er løsningen ikke
acceptabel i forbindelse med brand og redning.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
20/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0021.png
Figur 7: Stationsplaceringer ved Billund Lufthavn
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
21/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0022.png
Stationsplacering ved Lufthavnsvej
Stationen ved Lufthavnsvej forudsættes etableret med to perronspor og en 90 meter
lang ø-perron, jf.
Figur 8.
Stationen indrettes med venterum og standardaptering.
Eventuel yderligere overdækning eller forbedring af aptering skal finansieres af lokale
parter.
Der etableres to perronspor, så togene kan krydse hinanden på lufthavnsstationen.
Adgangen fra stationen til lufthavnsterminalen sker via en overdækket gangforbindelse
i terrænniveau, som forløber over p-pladsen, gennem p-huset og over de
overdækkede fodgængerovergange til lufthavnsterminalen. Billund Lufthavn har
tilkendegivet, at lufthavnen finansierer den overdækkede gangsti mellem stationen og
p-huset for at sikre en attraktiv gangforbindelse. Der er ikke fra lufthavnens side taget
stilling til eventuel yderligere overdækning af perron mv.
Figur 8: Visualisering af en mulig indretning af station ved Lufthavnsvej
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
22/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0023.png
Stationsplacering ved nedgravet løsning
Den nedgravede stationsløsning placeres umiddelbart øst for passagerterminalen og
etableres med et perronspor og en 90 meter lang perron, jf.
Figur 9.
Stationen ligger
under terrænniveau, men selve stationen er ikke overdækket og ligger under åben
himmel.
I denne løsning føres banen gennem en ca. 160 meter lang tunnel under forpladsen
langs terminalbygningen. På begge sider af tunnelen ligger banen i et betontrug med
støttevæg på den ene eller begge sider. Da det vil kræve store omkostninger at
etablere to spor ved terminalbygningen, etableres i stedet et krydsningsspor ved p -
arealet øst for terminalbygningen. Adgangen til terminalbygningen sker via trapper,
eskalatorer eller elevator, som sammen med en overdækning af gangforbindelsen,
finansieres af Billund Lufthavn.
Figur 9: Visualisering af nedgravet løsning ved Billund Lufthavn
(kilde: Billund Lufthavn)
I Gadbjergløsningen skal togene ikke ’krydse’ hinanden på lufthavnsstationen
, da et
tog kan køre fra Gadbjerg til Billund og tilbage til Gadbjerg, inden det næste tog skal
ud på strækningen. I Gadbjergløsningen etableres derfor kun ét spor ved stationen
ved Lufthavnsvej, og krydsningssporet ved den nedgravede løsning udgår. Til gengæld
etableres et sidespor vest for Billund Lufthavn, som kan anvendes ved eksempelvis
nedbrudte tog.
Det er Billund Lufthavns ønske, at den nedgravede løsning vælges, da den vil passe
bedst i forhold til lufthavnens fremtidige udvikling og vil ligge så tæt på terminalen
som muligt. Derfor er
Billund Lufthavn indstillet på, efter nærmere aftale, at medvirke
til finansiering af merudgiften ved anlæg af nedgravet løsning ved passagerterminalen
i forhold til udgiften ved anlæg af station ved Lufthavnsvej.
Omfanget af lokal
medfinansiering er ikke afklaret på nuværende tidspunkt.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
23/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0024.png
Billund Lufthavn har endvidere tilkendegivet, at de stiller arealer gratis til rådighed for
en ny bane til Billund.
Station ved Billund by
Fra Billund Lufthavn føres alle tre løsninger mod syd til Billund by, hvor der etableres
en station i nordenden af byen, jf.
Figur 10.
Figur 10: Stationsplacering ved Billund by
Der er undersøgt to stationsløsninger i nordenden i Billund by, henholdsvis en
placering nord eller syd for Nordmarksvej. Ved begge stationsplaceringer vil afstanden
til Legolands indgang være ca. 800 m og ca. 1 km fra Lalandia. Det har ikke været
muligt at finde en stationsplacering tættere på Legolands indgang, som ønskes af
Legoland.
Placeringen af stationen syd for Nordmarksvej vil medføre gener for trafikafviklingen
på Nordmarksvej, og da løsningen samtidigt er den dyreste af de to
stationsplaceringer, fravælges en stationsplacering syd for Nordmarksvej. I forbindelse
med den offentlige høring af projektet var der inge n, der støttede en stationsplacering
syd for Nordmarksvej.
Stationen ved Billund by forudsættes etableret med et perronspor og en 90 meter lang
perron. Banedanmark etablerer en standard station med venterum og
standardaptering. Yderligere overdækning i form af perrontag eller andre faciliteter vil
skulle finansieres af lokale parter. Billund Kommune har tilkendegivet, at de finansierer
og anlægger en forplads til stationen.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
24/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0025.png
Tilvalg
Projektet indeholder en række mulige tilvalg, som kan besluttes sammen med resten
af den nye bane. De forskellige tilvalgsmuligheder er oplistet herunder.
Nedgravet løsning ved Billund Lufthavn
Ved Billund Lufthavn er der mulighed for at vælge en nedgravet løsning, hvor banen
føres i en tunnel under forpladsen til lufthavnen.
Station i Gadbjerg
På Gadbjergløsningen er der mulighed for at tilvælge en s tation i Gadbjerg for at give
lokalområdet bedre adgang til kollektiv trafik og samtidig forbedre skiftemulighederne
for rejser fra Billund mod nord.
Flere sikrede overkørsler
Der er mulighed for at etablere flere sikrede jernbaneoverkørsler langs banen for at
forbedre krydsningsmulighederne og mindske omfanget af omvejskørsler. På Nordlig
Jellingløsning kan der tilvælges en ekstra overkørsel ved Stavnkærvej og på Sydlig
Jellingløsning ved Åstbyvej. I Gadbjergløsningen kan der vælges en ekstra ny
overkørsel fælles for Bavnevej og Nedvadvej og en ekstra overkørsel ved
Gødsbølskovvej.
Vejbroer i stedet for sikrede overkørsler
En anden tilvalgsmulighed er at etablere vejbroer i stedet for sikrede
jernbaneoverkørsler ved udvalgte veje. Der er tale om Bredsten Landevej på Nordlig
og Sydlig Jellingløsning og Tykhøjetvej og Bredsten Landevej på Gadbjergløsningen.
Disse veje er større veje og har en del mere trafik end de øvrige veje, samtidig med at
de anvendes til transport med høje køretøjer. Såfremt man etablerer vejbroer ved
disse overkørsler, vil trafikken ikke blive påvirket af de afbrydelser, som sikrede
jernbaneoverkørsler vil medføre. Samtidig vil de høje transporter ikke blive påvirke t af
en eventuel fremtidig elektrificering af banen, som ellers ville medføre
højderestriktioner på vejen eller kræve en senere etablering af en vejbro.
Signalregulering ved Fårupvej i Jelling
Der er efter ønske fra Vejle kommune medtaget et tilvalg, der o mfatter etablering af
lysregulering (vejsignaler) i forbindelse med overkørslen på Fårupvej.
Med banen til Billund øges antallet af tog mellem Vejle og Jelling fra et tog i timen pr.
retning til tre tog i timen pr. retning og således også igennem overkørslerne på
strækningen mellem Vejle og den nye bane til Billund. I Jellingløsningerne er der tale
om fem overkørsler, der bliver påvirket. I Gadbjergløsningen påvirkes otte overkørsler.
Umiddelbart vest for Jelling station krydser Fårupvej banen i en overkørsel, jf.
Figur
11.
Det er lokalt opfattelsen, at overkørslen på Fårupvej allerede i dag giver trafikale
problemer i Jelling, og at problemerne vil blive forværret som følge af den nye bane til
Billund.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
25/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0026.png
Figur 11: Tilvalg vedr. signalregulering ved Fårupvej i Jelling
Den øgede trafik på banen vil naturligvis øge den samlede tid, hvor overkørslen er
lukket og derfor også øge de vejtrafikale gener i den forbindelse. Da projektgrænsen
for en ny Bane til Billund starter minimum 1�½ km vest for Fårupvejs krydsning af
banen, er der ikke medtaget eventuelle ændringer af forholdene omkring overkørslen
på Fårupvej i Jelling. Tilvalget af en signalregulering ved Fårupvej i Jelling forventes
ikke at medføre forbedringer for trafikafviklingen i overkørslen eller forbedre
sikkerheden i selve overkørslen, men det er Vejle kommunes forventning, at tilvalget
vil forbedre sikkerheden i vejtrafikken bl.a. ved at kompensere for dårlige
oversigtsforhold.
Fravalgte løsninger
Gennem projektet både i det daværende Trafikstyrelsens forundersøgelse og i
Banedanmarks VVM undersøgelse er der fremkommet ønske r om andre linjeføringer
eller videre forbindelser fra Billund til andre byer. Disse forslag er alle fravalgt, enten
fordi de ligger uden for Banedanmarks mandat til at undersøge en bane mellem Vejle
og Billund, eller fordi de er vurderet dyrere eller trafikalt dårligere end de undersøgte
linjeføringer.
Banedanmark fik med Togfondsaftalen fra 2014 mandat i et politisk kommissorium og
undersøgelsesmidler til at gennemføre en VVM-undersøgelse af Nordlig og Sydlig
Jellingløsning. Efterfølgende fik Banedanmark politisk mandat og undersøgelsesmidler
til også at gennemføre en VVM-undersøgelse af Gadbjergløsningen. Der har ikke været
mandat eller undersøgelsesmidler til at gennemføre undersøgelser af andre
linjeføringer.
Ny bane til Billund
Anlægsbeskrivelse
26/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0027.png
Påvirkninger fra projektet
Etablering af en ny bane til Billund vil påvirke natur og miljø, hvor banen etableres,
samt de mennesker, der bor og arbejder langs linjeføringerne. Banens væsentligste
påvirkninger i forhold til befolkning og menneskers sundhed vurderes at være de
permanente ændringer fra ekspropriation af areal og anlæggets fysiske tilstedeværelse
i omgivelserne. Banens væsentligste påvirkninger i forhold til natur og miljø vurderes
at være påvirkningen af landskabet og dyrelivet i området.
Konsekvenser for mennesker
Nordlig Jellingløsning vil medføre to permanente ekspropriationer af hele ejendomme.
Der er ikke permanente ekspropriationer af hele ejendomme på de øvrige linjeføringer,
men projektet medfører midlertidige og permanente ekspropriationer af dele af
ejendomme på alle linjeføringerne.
De nærmeste naboer til den nye bane kan blive påvirket af banen i form af et ændret
støjbillede. Banedanmark har i den forbindelse undersøgt støjpåvirkningen og der vil
uanset valg af løsning ikke være nogen boliger, som belastes over Miljøstyrelsens
vejledende grænseværdier for togdrift. Landskabeligt medfører banen udsigtsgener
grundet dets volumen i et område, som ikke i forvejen har et teknisk præg.
På Nordlig Jellingløsning vil syv boliger komme til at ligge inden for en afstand af 100
meter fra den nye bane og vil derfor være påvirket af banen. På Sydlig Jellingløsning
vil tolv boliger blive påvirket, og Gadbjergløsningen berører seks ejendomme.
Området mellem Jelling og Billund er også kendetegnet ved en række fortidsminder og
kulturmiljøer. Den sydlige Jellingløsning vil medføre en væsentlig påvirkning af
oldtidsmiljøet på Mørup Mark og Kobberbøl Mark, da løsningen går mellem gravhøjene
i området. Ligeledes kan der ske påvirkninger af endnu ikke kendte fortidsminder.
Alle tre løsninger vil medføre, at et antal veje vil blive lukket. Andre veje vil blive
omlagt. Samlet set vil de tre løsninger derfor medføre en del omvejskørsel. Idet der er
tale om relativt små veje i området mellem Jelling, Gadbjerg og Billund, vil der i
overvejende grad være tale om lokal trafik, der påvirkes af vejlukningerne og
omlægningerne. Generne for omvejskørslen vil være størst målt i køretøjskilometer pr.
år, hvis Nordlig Jellingløsning vælges. Færreste gener for vejtrafikken opnås med
Gadbjergløsningen. Omvejskørslen som følge af projektet er opgjort til mellem
220.000 og 350.000 køretøjskilometer pr. år, eller mellem 16.000 og 21.000
køretøjstimer.
Konsekvenser for natur og miljø
Anlæggelse af en ny bane i et område, der i dag ligger langt fra større
transportkorridorer, giver en mærkbar påvirkning af området.
Ny bane til Billund
Påvirkninger fra projektet
27/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Analyser af natur- og miljøforhold viser, at ingen af de tre løsninger i væsentlig grad
skiller sig ud fra de øvrige. Banens væsentligste påvirkninger i forhold til natur og
miljø vurderes at være påvirkningen af landskabet og dyrelivet i området.
Uanset valg af løsning vil en ny bane til Billund potentielt medføre negative
påvirkninger af beskyttede naturområder, skovområder og særligt beskyttede arter.
Derudover vil en ny bane i området kunne skabe en barriere for spredning af områdets
dyr. Afhængig af løsningsvalg skal der derfor etableres en række
afværgeforanstaltninger for at modvirke den øgede barriereeffekt af jernbanen og for
at sikre, at den økologiske funktionalitet opretholdes for bl.a. bilag IV-arter.
Afværgeforanstaltningerne består primært af faunapassager, der gør det muligt at
passere banen. De afværgeforanstaltninger, der er valgt, vurderes at afværge de
negative påvirkninger ved anlægsfasen og driftsfasen for de forskellige løsningsvalg.
Også landskabeligt vil baneanlægget medføre en række væsentlige påvirkninger i alle
løsninger. For at undgå store udgifter til jordhåndtering vil den jord, der graves væk i
forbindelse med etablering af banen blive placeret i umiddelbar nærhed af banen. I
forbindelse med den lokale jordhåndtering anvendes derfor to principper,
terrænregulering og jordudsætning. De arealer, som terrænreguleres, vil efterfølgende
være dyrkbare, hvorimod arealer, der jordudsættes på, ikke vil være dyrkbare.
Påvirkningen af jordhåndtering med disse to principper er vurderet for alle løsninger.
Den mindste arealmæssige påvirkning vil være fra Gadbjergløsningen, og den største
arealmæssige påvirkning vil være fra Nordlig Jellingløsning.
Det er Banedanmarks vurdering, at de tre løsninger for en linjeføring af en ny bane til
Billund ikke adskiller sig meget fra hinanden, hvad angår miljøpåvirkningernes
omfang, men det vurderes dog samlet set, at anlæg af Sydlig Jellingløsning vil
medføre færrest påvirkninger af natur og overfladevand. Det er under VVM-processen
sikret, at projektet ikke er i strid med EU’s habitatdirektiv.
Ny bane til Billund
Påvirkninger fra projektet
28/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0029.png
Økonomi
Anlægsoverslag
Anlægsoverslaget for de tre løsninger er delt op i henholdsvis de tre hovedløsninger
samt en række tilvalg, som er beskrevet i tidligere afsnit.
Anlægsoverslag for alle anlægselementer fremgår af tabel 5. Alle priser er opgjort i pl
2018, inklusive 30 pct. tillæg, i henhold til Ny Anlægsbudgettering (NAB).
Tabel 5 Anlægsøkonomi for grundløsningerne
Udgift (mio. kr. PL2018)
Nordlig Jellingløsning Sydlig Jellingløsning Gadbjergløsningen
Grundløsninger
910
940
935
Det fremgår, at de tre hovedløsninger stort set koster det samme. Billigste løsning er
Nordlig Jellingløsning, der forventes at koste 910 mio. kr.
Udover grundløsningerne er der mulighed for at vælge en række tilvalg i forbindelse
med projektet. Anlægsøkonomien for disse tilvalg af oplistet i Tabel 6.
Tabel 6 Anlægsøkonomi for tilvalg
Merudgift
(mio. kr. PL2018)
Nordlig Sydlig
Ekstra overkørsler
7
5
Gadbjerg
14 Ekstra 1-2 overkørsler jf. lokale ønsker
i forårets offentlige VVM-høring.
Vejbroer i stedet for
udvalgte overkørsler
10
28
54 Ændring af 1-2 overkørsler til vejbroer
efter ønske fra kommunen.
Bedre trafikal løsning og
fremtidssikring af kørsel med
vindmølletransporter efter eventuel
elektrificering.
Lyssignal i Jelling
4
4
4 Kommunalt ønske pga. kødannelser i
trafikken.
Billund Lufthavn, en
nedgravet station ved
terminal
212
209
226 Lokalt ønske fra lufthavnen og
undersøgelserne hertil er lokalt
finansieret.
Fordelen vil være kort gangafstand.
Behov for lokal
medfinansiering ved realisering.
Station i Gadbjerg
-
-
13 Betjening af Gadbjerg, og en bedre
betjening af passagerer i retning mod
Bemærkninger
Ny bane til Billund
Økonomi
29/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0030.png
Herning.
Årsagen til, at den nedgravede baneløsning ved Billund Lufthavn er dyrere i
Gadbjergløsningen, er, at Gadbjergløsningen, i området omkring lufthavnen, er
billigere end de øvrige linjeføringer i stationsplaceringen ved Lufthavnsvej. Det
skyldes, at der i Gadbjergløsningen etableres en sideperron i stedet for en
krydsningsstation og ø-perron, og at der ikke skal foretages så store vejomlægninger
af udkørselsvejen.
I den nedgravede løsning er Gadbjergløsningen, når man ser på området omkring
lufthavnen, også billigere end de øvrige, da der ikke skal anlægges en
krydsningsstation. Forskellen er dog ikke lige så stor som ved stationsplaceringen
langs Lufthavnsvej, da krydsningsstationen i den nedgravede løsning i større omfang
anlægges på ’bar mark’
og derfor generelt er billigere.
Lokal medfinansiering
I forbindelse med udarbejdelse af anlægsoverslaget er der taget højde for, at lokale
parter har givet tilsagn om medfinansiering af dele af projektet.
Billund Lufthavn stiller arealer til rådighed for projektet, som potentielt kunne
inddrages til parkering eller andre kommercielle formål, hvilket ifølge lufthavnen kunne
indbringe et større trecifret millionbe løb. Lufthavnen bidrager efter nærmere aftale
endvidere med stiføring, trapper, eskalatorer, overdækning med videre frem til perron
for jernbanen alt afhængig af valg af endelig løsning.
Endvidere er Billund Lufthavn indstillet på, efter nærmere aftale, at medvirke til
finansiering af merudgiften, ved anlæg af nedgravet løsning ved passagerterminalen i
stedet for anlæg af station ved udkørselsvejen nord for de nuværende P -huse.
Omfanget af lokal medfinansiering er ikke afklaret på nuværende tidspunkt.
Billund Kommune har tilkendegivet, at de finansierer forpladsen ved stationen ved
Billund by.
Banedanmark har i anlægsoverslaget medtaget venterum og standardaptering på
stationerne i projektet. Såfremt der ønskes en yderligere overdækning af perroner,
yderligere aptering eller udsmykning af stationerne kræves lokal medfinansiering
hertil.
Drifts-, vedligeholds- og fornyelsesomkostninger
Med den
nye bane til Billund etableres ny baneinfrastruktur, som skal vedligeholdes og
fonyes, hvilket koster ca. 13-15 mio. kr. årligt afhængig af løsning. Der etableres et
nyt togsystem, som udløser driftsomkostninger til anskaffelse og vedligehold af ekstra
togmateriel og ekstra personaleforbrug. Dette vurderes ud fra Transportøkonomiske
enhedspriser at koste ca. 33-36 mio. kr. årligt afhængig af løsning. Til gengæld
forventes besparelser på busdrift på 25 mio. kr. årligt, idet banen til Billund erstatter
flere buslinjer. Der forventes også flere kollektive rejser, hvilket i 2025 medfører
Ny bane til Billund
Økonomi
30/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0031.png
ekstra billetindtægter på 4-8 mio. kr. årligt afhængig af løsning. I 2040 forventes
ekstra billetindtægter på 7-13 mio. kr. årligt afhængig af løsning.
I
Tabel 7
er de gennemsnitlige årlige omkostninger til hhv. vedligehold og fornyelse
estimeret. I forhold til fornyelse er beregnet et årligt gennemsnit baseret på en 120-
årig periode, hvorfor de reelle omkostninger vil afvige pga. forskellige levetider for de
enkelte anlægselementer.
Tabel 7: Årlige vedligehold- og fornyelsesomkostninger for grundløsningerne, mio. kr.
(pl 2018)
Nordlig
Vedligehold
Fornyelse
Total
7,7
4,9
12,6
Sydlig
7,9
5,0
12,9
Gadbjerg
7,4
5,3
12,7
Den nedgravede løsning ved Billund Lufthavn adskiller sig fra grundløsningerne, idet
der etableres en tunnel og en større vandtæt betonkonstruktion. De årlige
meromkostninger til vedligehold og fornyelse ved denne løsning er estimeret i
Tabel 8.
Tabel 8: Årlige meromkostninger for nedgravet løsning ved Billund Lufthavn, mio. kr.
(pl 2018)
Nordlig
Vedligehold
Fornyelse
Total
0,3
1,6
1,9
Sydlig
0,3
1,6
1,9
Gadbjerg
0,3
1,6
1,9
Samfundsøkonomi
Banedanmark har foretaget en samfundsøkonomisk analyse af en bane til Billund
Lufthavn og videre til Billund by. I analysen opgøres fordele og ulemper ved de
forskellige løsningsforslag i forhold til et udgangspunkt (0-alternativet), som svarer til
dagens situation uden banebetjening af Billund.
Analysen er udført for alle tre linjeføringsalternativer, hvor der som udgangspunkt er
forudsat en station ved Lufthavnsvej og en station nord for Nordmarksvej i Billund by.
For Gadbjergløsningen er der også regnet på en løsning, hvor stationen i Gadbjerg
genåbnes. Endeligt er der gennemført en beregning af den nordlige Jellingløsning med
en nedgravet station i Billund Lufthavn.
Beregningerne følger den standardmetode for nyanlægsprojekter, som er anført i
Transportministeriets ”Manual for samfundsøkonomisk analyse” fra 2015. I metoden
indgår afledte beregninger af afgifts- og arbejdsudbudskonsekvenser efter
retningslinjer fra Finansministeriet. Effekterne beregnes over 50 år fra
ibrugtagningsåret og sammenregnes til en nettonutidsværdi i 2018.
Analysens hovedresultater fremgår af Tabel 9. Ingen af de undersøgte løsninger har
positiv nettonutidsværdi, idet de ligger i intervallet -1,8 og -1,3 mia. kr. Den interne
rente er ligeledes negativ, fordi omkostningerne til at anlægge og drive banen
overstiger summen af billetindtægter og tidsgevinster for de rejsende.
Ny bane til Billund
Økonomi
31/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0032.png
I tidsgevinsterne for de rejsende indgår også gangafstanden mellem station og
lufthavnsterminal ved Billund Lufthavn. Desuden indgår den forøgede afstand til
stationen i Billund by sammenlignet med nuværende busbetjening.
Tabel 9 Samfundsøkonomiske hovedresultater, mio. kr. (2018-prisniveau)
Nordlig
Jelling-
løsning
Anlægsomkostning
er
1)
Brugereffekter:
Kollektiv trafik
Vejtrafik 2)
Drift:
Billetindtægter
Togdrift 3)
Banedrift 4)
Busdrift
Andet 5)
Gener i
anlægsperioden
Eksterne effekter
6)
Øvrige
konsekvenser
7)
I alt
nettonutidsværdi
Intern rente
1) Inklusive restværdi
2) Omvejskørsel pga. vejlukninger samt trængselseffekter
3) Inklusive udgifter ifm. infrastrukturafgifter.
4) Inklusive indtægter ifm. infrastrukturafgifter.
5) Vejdrift og brugerbetaling Storebælt.
6) Uheld, støj, luftforurening og klima.
7) Afgifter og arbejdsudbudseffekter.
-815
158
234
-76
-462
222
-865
-411
568
24
-5
51
-263
-1.336
Negativ
med
nedgravet
station
-1.003
206
283
-77
-444
238
-864
-409
568
23
-6
55
-290
-1.482
Negativ
Sydlig
Jelling-
løsning
-842
164
234
-69
-477
222
-871
-420
568
24
-4
49
-267
-1.377
Negativ
Gadbjerg-
løsning
-838
-131
-45
-86
-595
126
-928
-388
568
26
-12
18
-238
-1.797
Negativ
med
station i
Gadbjerg
-850
56
134
-78
-571
161
-940
-388
568
27
-12
27
-250
-1.601
Negativ
Jellingløsningerne giver et bedre resultat end Gadbjergløsningen, hvilket skyldes, at
man her opnår den korteste rejsetid mellem Vejle og Billund. Det giver flere
rejsetidsgevinster og større billetindtægter, hvilket overstiger merudgifterne til anlæg
sammenlignet med Gadbjergløsningen. Nordlige Jellingløsning er lidt billigere og lidt
kortere end Sydlige Jellingløsning og har derfor en marginalt bedre samfundsøkonomi.
Det ses, at en Gadbjergløsning uden station i Gadbjerg giver et dårlig ere resultat end
en situation med en station i Gadbjerg.
Det ses også, at merudgifterne til den nedgravede løsning i Billund Lufthavn ikke
opvejes af de medregnede fordele i form af en kortere gangvej.
Resultaterne er nogenlunde på niveau med en tidligere undersøgelse af
Jellingløsningen, der blev foretaget af Trafikstyrelsen i 2012 på baggrund af Aftale om
bedre mobilitet af november 2010. Denne analyse viste en negativ nettonutidsværdi
på 1,5 mia. kr.
Ny bane til Billund
Økonomi
32/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Den samfundsøkonomiske analyses hovedkonklusion er robust med hensyn til
ændrede forudsætninger i anlægspris, passagerprognose og tidsgevinster.
Ny bane til Billund
Økonomi
33/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0034.png
Samlet vurdering af linjeføringer
Banedanmark har foretaget en sammenligning af de tre grundløsninger på en række
forskellige parametre.
Mennesker
Anlæg af en ny bane til Billund vil medføre to permanente ekspropriationer af hele
ejendomme, såfremt Nordlig Jellingløsning vælges. På de øvrige linjeføringer er der
ikke ekspropriationer af hele ejendomme, men både midlertidige og permanente
ekspropriationer findes langs hele banen på alle linjeføringer.
De nærmeste naboer til
den nye bane kan også blive påvirket af banen i form af et ændret støjbillede.
Banedanmark har i den forbindelse undersøgt støjpåvirkningen, og der vil uanset valg
af løsning ikke være nogen boliger, som belastes over Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdier for togdrift.
Flest permanente ekspropriationer sker på Nordlig Jellingløsning, hvorimod
Gadbjergløsningen indeholder færrest ekspropriationer, idet denne løsning er den
korteste.
På Nordlig Jellingløsning vil syv boliger være indenfor en afstand af 100 meter for den
nye bane, og vil derfor være påvirket af banen. På Sydlig Jellingløsning vil tolv boliger
blive påvirket, og Gadbjergløsningen påvirker seks ejendomme.
Alle tre løsninger vil påvirke eksisterende veje i området, hvorfor løsningerne vil
medføre omvejskørsel.
Natur
Der vil uanset valg af løsning potentielt være negative påvirkninger af beskyttede
naturområder, skovområder og særligt beskyttede arter. Derud over vil en ny bane i
området kunne skabe en barriere for spredning af områdets dyr. Afhængig af
løsningsvalg skal der derfor etableres en række afværgeforanstaltninger for at
modvirke den øgede barriereeffekt af jernbanen. Afværgeforanstaltningerne består
primært af faunapassager, der gør det muligt for påvirkede dyrearter at passere banen
samt hensigtsmæssig planlægning af arbejdsområder og arbejdstid.
De væsentligste naturpåvirkninger tæller for Sydlig Jellingløsning heden syd for
Frishuse samt Nørup Mose, for Nordlig Jellingløsning Åstskov samt området omkring
Nørup Mose og for Gadbjergløsningen Gødsbøl Skov.
De tre løsninger adskiller sig ikke meget fra hinanden, hvad angår påvirkningernes
omfang, men det vurderes, at Sydlig Jellingløsning medfører færrest påvirkninger.
Ny bane til Billund
Samlet vurdering af linjeføringer
34/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0035.png
Kultur
Ingen af de kulturværdier, der knytter sig til Jelling by og Jellingmonumenterne,
påvirkes af den nye bane. Dette gælder uanset valg af løsning. Omkring Billund er der
heller ikke registreret fortidsminder eller kulturarvsareale r fra nyere tid inden for
undersøgelseskorridorerne for de tre løsninger.
Sydlig Jellingløsning påvirker i væsentlig grad fortidsminder på Mørup Mark og
Kobberbøl Mark, da løsningen går mellem gravhøjene i området. De to øvrige
linjeføringer påvirker ikke i samme omfang kendte fortidsminder.
Landskab
Det landskab, som Sydlig Jellingløsning og Nordlig Jellingløsning vil forløbe gennem, er
kuperet med markante landskabsformer, skovbevoksning og åbent land.
Gadbjergløsningen forløber først gennem et morænelandskab, som de fleste steder er
svagt bølget. Herefter bliver landskabet mere sammensat og består af områder med
skov, dyrket land, dale og sletter.
En ny bane til Billund vil landskabsmæssigt som resultat heraf medføre moderate til
væsentlige påvirkninger i alle løsninger grundet anlæggets volumen i et område, som
ikke på nuværende tidspunkt er præget af tekniske anlæg.
Rejsetid og trafik
Med den nye bane til Billund forudsættes halvtimesdrift mellem Vejle Station og
Billund. Rejsetiden mellem Billund Lufthavn og Vejle kan reduceres med 4�½ minutter
med Jellingløsningerne i forhold til dagens busdrift. Gadbjergløsningen vil uden en
station i Gadbjerg reducere rejsetiden mellem Billund Lufthavn og Vejle med 1 minut.
Såfremt der etableres en station i Gadbjerg bliver rejsetiden den samme som i dag. En
station i Gadbjerg vil dog forbedre den kollektive trafik til og fra Gadbjerg.
I anlægsperioden vil Gadbjergløsningen medføre de største gener for passagererne på
den eksisterende bane Vejle -Give, idet der skal ske en udvidelse til dobbeltspor samt
en ombygning omkring Gadbjerg station.
Anlægsøkonomi
Nordlig Jellingløsning er den billigste af de tre linjeføringer med et anlægsoverslag på
910 mio. kr. Den næstbilligste linjeføring er Gadbjergløsningen uden station i Gadbjerg
med 935 mio. kr. Sydlig Jellingløsning er den dyreste med 940 mio. kr.
Gadbjergløsningen med en station i Gadbjerg koster 948 mio. kr.
Samfunds- og driftsøkonomi
Den løsning, som medfører den samfundsøkonomi med mindst underskud, er Nordlig
Jellingløsning, hvilket skyldes, at denne løsning har det billigste anlægsoverslag. Der
er ikke en markant forskel mellem resultaterne af de samfundsøkonomiske analyser
mellem de forskellige undersøgte linjeføringer.
Ny bane til Billund
Samlet vurdering af linjeføringer
35/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1992650_0036.png
Synspunkter fra de offentlige høringer
Banedanmark har modtaget indsigelser fra borgere, der ikke ønsker banen skal
etableres i deres område og ikke kan se behovet for i det hele taget at anlægge
banen.
Der har været størst lokal modstand mod den Sydlige Jellingløsning, ofte kombineret
med en anbefaling af Gadbjergløsningen inkl. en station i Gadbjerg. Det betyder dog
ikke, at der ikke har været lokal modstand mod de to øvrige linjeføringer, da der også
er modtaget mange bemærkninger fra berørte borgere langs disse to linjeføringer.
Opsummering
I tabellen nedenfor er fordele og ulemper opsummeret.
Tabel 10: Grundløsningernes fordele og ulemper
Fordele
Nordlig
Jellingløsning
Sydlig
Jellingløsning
Gadbjergløsning
Laveste anlægsomkostninger
Størst rejsetidsgevinst (4�½
minut)
Marginalt bedre
samfundsøkonomi end de
øvrige løsninger
Forløber ikke gennem
landsbysamfund
Størst rejsetidsgevinst (4�½
minut)
Mindst påvirkning af natur og
overfladevand
Banen føres udenom det mest
kuperede område
Påvirker mindst fredskov
Mindst arealinddragelse til
jorddeponering
Kortest længde af ny bane
Færrest boliger inden for 100
m (6)
Mulighed for en ny station i
Gadbjerg
Ulemper
Væsentlig påvirkning ved Åst
Skov
Permanent totalekspropriering af
to ejendomme
Størst arealinddragelse til
jorddeponering
Størst påvirkning af fredskov
Størst jordoverskud
Væsentlig påvirkning af
kulturmiljø ved Kobberbøl og
Mørup Mark
Flest boliger inden for 100 m
(12)
Forløber tæt på landsbyerne Åst
og Mørup
Højeste anlægsoverslag uden
tilvalg
Højeste anlægsoverslag såfremt
der etableres station i Gadbjerg
Mindste rejsetidsgevinst (0-1
minut)
Stor ombygning langs den
eksisterende bane
Væsentlig påvirkning af Gødsbøl
Skov
Dårligst samfundsøkonomi
Opsamling
Banedanmark har undersøgt tre linjeføringer for en ny bane til Billund, og der er
fordele og ulemper knyttet til hver linjeføring. Derfor vil det være en samlet afvejning
af hensyn, der skal indgå i en beslutning for valg af linjeføring.
Udover grundløsningerne er der undersøgt en række forskellige tilvalg, som hver især
medfører forbedringer i forhold til stationsplaceringer eller forbedringer for borgerne i
lokalområdet.
Ny bane til Billund
Samlet vurdering af linjeføringer
36/37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 131: Orientering om VVM-beslutningsgrundlaget for projektet med ny bane til Billund, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det videre forløb
Etableringen af en ny bane til Billund forudsættes koordineret med Banedanmarks
øvrige planlagte anlægsarbejder i Jylland. Det drejer sig om udrulningen af
Signalprogrammet, elektrificering, fornyelsesarbejder og eventuelle større
anlægsprojekter.
Af Banedanmarks Anlægsplan 2018-2030 fremgår det, at såfremt der træffes
beslutning om udarbejdelse af anlægslov for projektet senest med udgangen af 2018 ,
vil projektet kunne færdiggøres i 2024 (K25).
Anlægsarbejderne inkl. diverse test og godkendelser vurderes at kunne gennemføres
på ca. 3�½ år. Forud for dette går ca. 2 år til forundersøgelser, projektering og udbud.
Såfremt det besluttes at anlægge banen, forventer Banedanmark, at der vil gå ca. 5-6
år fra beslutning og Banedanmark har adgang til finansiering, til banen kan ibrugtages.
Med en beslutning ultimo 2018 kan banen således forventes ibrugtaget i slutningen af
2024 eller starten af 2025. Med en senere beslutning vil ibrugtagelsestidspunktet blive
rykket tilsvarende.
Ny bane til Billund
Det videre forløb
37/37