Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
1991664_0001.png
DEPARTEMENTET
Jesper Ravn
[email protected]
Dato
J. nr.
16-07-2018
2017 - 6595
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Afgørelse af klage over Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse
af 7. februar 2018 om tilbagekaldelse af godkendelse som kørelærer
A2
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har behandlet din klage af 7. februar
2018 over Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse af 7. februar 2018 vedrø-
rende tilbagekaldelse af din godkendelse som kørelærer A2.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal indledningsvist beklage den
lange sagsbehandlingstid.
1. Afgørelse
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet annullerer Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsens afgørelse af 7. februar 2018 om tilbagekaldelse af din godkendelse
som kørelærer A2. Nedenfor kan du læse begrundelsen for denne afgørelse.
2. Sagsfremstilling
Du blev den 26. april 2017 godkendt som kørelærer A2 ved Banedanmark af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i medfør af § 41 i bekendtgørelse nr. 1378 af
22. november 2016 om certificering af lokomotivførere
1
(lokomotivførerbe-
kendtgørelsen). Det fremgår af afgørelsen, at godkendelsen er gyldig indtil vi-
dere og forudsætter, at kørelæreren løbende efteruddannes samt holder under-
visningskompetencer ved lige.
Den 11. oktober 2017 modtog Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en indberetning
fra Banedanmark, jf. lokomotivførerbekendtgørelsens § 19, 2. pkt., hvoraf det
fremgår, at du den 19. september 2017 foretog en arbejds- og placeringskørsel
med køreplan BM 236020 tillyst fra Fredericia mod Glostrup i dit arbejdskøre-
tøj. Det fremgår yderligere af indberetningen, at dit arbejdskøretøj ikke er ud-
styret med en virksom dødemandsordning, hvorfor du ved nævnte kørsel over-
trådte SR § 78, pkt. 3. 3, da der ikke var en anden person i førerrummet ud over
dig fra Nyborg til Korsør.
I indberetningen oplyser Banedanmark, at Banedanmark, grundet et proporti-
onalitetshensyn, ikke har fritaget dig for de funktioner, der udføres på din lo-
komotivførerlicens, eftersom Banedanmark mener, at Trafik-, Bygge- og Bolig-
1
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
Bekendtgørelsen er ophævet og afløst af bekendtgørelse nr. 1212 af 20. november 2017 om
certificering af kørelærere, der trådte i kraft den 1. januar 2018.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 127: Henvendelse af 16/12-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1991664_0002.png
Side 2/4
styrelsen, som udstedende myndighed, bør foretage denne vurdering. Ba-
nedanmark har ved afgørelser af 8. november 2017 tildelt dit firma (Ravn Bane
2016 ApS) et 4-års skærpet tilsyn og tildelt dig, en jernbanesikkerhedsmæssig
advarsel for din kørsel den 19. september 2017.
Endeligt gør Banedanmark i indberetningen Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
opmærksom på, at hændelsen af 19. september 2017 indikerer din sikkerheds-
bevidsthed, hvorfor Banedanmark ikke ville have indstillet dig til en position
som kørelærer, såfremt hændelsen var sket forinden tidspunktet for Banedan-
marks indstilling.
Den 21. november 2017 sendte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sagen i høring
hos dig, hvorefter styrelsen modtog dit høringssvar den 28. november 2017.
I dit høringsvar fremfører du, at Banedanmark i sin afgørelse af 8. november
2017 ikke vurderer, at
”der har været nogen direkte og aktuel risiko for alvor-
lig fare ved hvad jeg har gjort.”.
På denne baggrund stiller du dig uforstående
overfor, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler en sag om, hvorvidt du
stadig opfylder kravene til lokomotivførerlicens og kørelærer i lokomotivfører-
bekendtgørelsen, samt om du eventuelt skal politianmeldes, jf. jernbanelovens
2
§ 123, stk. 1, nr. 1.
Den 7. februar 2018 træffer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afgørelse om, at
din godkendelse som kørelærer A2 tilbagekaldes. Styrelsen lægger ved afgørel-
sen vægt på, at din sikkerhedsmæssige holdning og adfærd ikke er som den
burde, at Banedanmark ikke ville indstille dig som kørerlærer i dag, da Ba-
nedanmark vurderer, at overtrædelsen er udtryk for en mangelfuld sikkerheds-
bevidsthed samt, at du, selvom du får tilbagekaldt din godkendelse som køre-
lærer, fortsat kan udføre dit hovederhverv (næringsadkomst) som lokomotivfø-
rer.
Den 7. februar 2018 klager du over Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse
til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, og den 26. april 2018 sender du
yderligere dokumentation til brug for klagesagens behandling. Af din klage
fremgår, at hændelsen var en engangsforseelse, og at du ikke mener, at du har
en sikkerhedsmæssig dårlig holdning, samt at du er afhængig af din kørelærer-
kompetence for at kunne opretholde dit forretningsgrundlag.
Ved udtalelse af 6. juli 2018 har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyst over
for ministeriet, at styrelsen i forbindelse med godkendelse af kørelærere efter
lokomotivførerbekendtgørelsens § 41, sikrede, at den pågældende havde loko-
motivførerlicens og supplerende certifikat, samt at personen havde mindst 3
års erfaring som lokomotivfører. Derudover kontrollerede styrelsen, om den
indstillede person havde gennemgået den krævede uddannelse som kørelærer,
jf. Branchenorm for faglærere af 13. juni 2013. Det var den indstillende virk-
2
Lov nr. 686 af 27. maj 2015.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 127: Henvendelse af 16/12-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1991664_0003.png
Side 3/4
somhed, der vurderede, om ansøgeren opfyldte branchenormens personlige
krav, herunder pkt. 1.2. om ”en sikkerhedsmæssig holdning i tale og adfærd”,
og styrelsen lagde denne vurdering til grund ved afgørelse om godkendelse som
kørelærer.
3. Retsregler
Din godkendelse som kørelærer A2 har hjemmel i § 41, stk. 1, i lokomotivfører-
bekendtgørelsen, der har følgende ordlyd:
”§ 41. Kørelærere, som anvendes i forbindelse med den praktiske
del af uddannelsen, herunder kørerlærere, der anvendes ved prø-
ver, skal være godkendt af Trafik- og Byggestyrelsen, og:
1) være indehaver af en lokomotivførerlicens,
2) være indehaver af et lokomotivførercertifikat for infrastruktur-
kendskab for den anvendte infrastruktur- og litrakendskab for den
anvendte trækkraftenhed, jf. dog stk. 4 og 5,
3) have mindst 3 års erfaring som lokomotivfører, og
4) have gennemgået uddannelse som kørelærer.”
Lokomotivførerbekendtgørelsen indeholder ingen regler om tilbagekaldelse af
godkendelse som kørelærer. Efter de forvaltningsretlige grundsætninger kan
der i visse konkrete situationer foretages tilbagekaldelse af gyldige forvalt-
ningsafgørelser til ugunst for adressaten.
3
Ved vurdering af, om der kan ske
tilbagekaldelse i en konkret situation, skal der ske en afvejning af hensynet til
adressatens berettigede forventninger om, at den oprindelige afgørelse står ved
magt, herunder tilbagekaldelsens forudberegnelighed og indgrebets intensitet,
og hensynet til modstående interesser i en ophævelse af den oprindelige afgø-
relse, herunder tilbagekaldelsesgrundlaget og nye faktiske oplysninger.
4. Begrundelse
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal indledningsvist bemærke, at
ministeriet ser med stor alvor på overtrædelser af sikkerhedsreglementet, lige-
som ministeriet tillægger Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens sikkerhedsmæssige
vurderinger stor vægt, da styrelsen er uafhængig national sikkerhedsmyndig-
hed på jernbaneområdet. Ministeriet har ved denne afgørelse lagt vægt på, at
dit firma efter det oplyste har fået tildelt et 4-års skærpet tilsyn, og du er blevet
tildelt en jernbanesikkerhedsmæssig advarsel af Banedanmark den 8. novem-
ber 2017 for din kørsel den 19. september 2017.
Det er indgået i ministeriets vurdering, at der er opstået nye forhold siden du
blev godkendt som kørelærer den 26. april 2017, som udelukkende skyldes din
adfærd, og at hensyn til sikkerheden generelt kan udgøre grundlag for tilbage-
kaldelse af en gunstig afgørelse.
4
Det er endvidere indgået i ministeriets vurde-
3
Forvaltningsret Almindelige emner, 5. udgave 2009, Jens Garde m.fl., s. 500ff.
Jf. bl.a. Sø- og Handelsrettens dom i U1953.334, hvor retten godkendte, at Handelsmini-
steriet havde inddraget en skippers næringsbevis, fordi skipperen viste sig at være farve-
blind, hvilket havde betydning for sikkerheden på søen.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 127: Henvendelse af 16/12-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1991664_0004.png
Side 4/4
ring, at det fremgår af Branchenormer for faglærere, som du burde have kend-
skab til, at personer,
der skal varetage en rolle som underviser, skal leve op til
en række personlige og faglige kvalifikationer, og at der helt generelt lægges
særlig vægt på, at den pågældende har en sikkerhedsmæssig holdning i tale og
adfærd.
Ministeriet finder dog, at det vejer tungere, at du fra den 26. april 2017 har haft
en berettiget forventning om at kunne udøve erhverv som kørelærer, og at der
ved din overtrædelse er tale om et førstegangstilfælde, hvorved du ikke havde
kunnet forudse, at overtrædelse af sikkerhedsreglementet kunne medføre tilba-
gekaldelse af godkendelsen. Det fremgår således hverken af din kørelærergod-
kendelse af 26. april 2017 eller af lokomotivførerbekendtgørelsen.
Ministeriet har i forlængelse heraf lagt vægt på, at det endvidere ikke fremgår
af lokomotivførerbekendtgørelsen, at der gælder et skærpet sikkerhedskrav for
kørelærere. På den baggrund finder ministeriet ikke, at det ved din kørsel den
19. september 2017 var forudberegneligt for dig, at den omtalte overtrædelse af
sikkerhedsreglementet ville medføre tilbagekaldelse af din godkendelse som
kørelærer.
Endelig har ministeriet tillagt det vægt, at din beskæftigelse som kørelærer er
en del af dit erhverv, og at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst, at loko-
motivførerbekendtgørelsens § 41, stk. 1, som ikke længere er gældende, blev
administreret med en begrænset skønsudøvelse, idet styrelsen godkendte ansø-
gere, der opfyldte betingelserne i § 41, stk. 1, nr. 1-4, og som blev indstillet til
godkendelse af virksomheden, hvorfor der er en indskrænket adgang til tilba-
gekaldelse efter de forvaltningsretlige grundsætninger.
5
Det er på den baggrund Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering,
at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse af 7. februar 2018 skal annulle-
res.
Denne afgørelse sendes i kopi til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Ba-
nedanmark.
Med venlig hilsen
Jakob Karlshøj
Kontorchef
5
Forvaltningsret Almindelige emner, 5. udgave 2009, Jens Garde m.fl., s. 504 og s. 514.