Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
www.tbst.dk
Notat
Dato 27. juni 2016
Procedure for håndtering af skønsmæssige afgørelser og
udtalelser
Med henblik på at sikre, at sagsbehandlere og fagchefer har en ensar-
tet tilgang til håndtering af skønsmæssige afgørelser og udtalelser, er
der opstillet følgende interne retningslinjer, som i høj grad er en for-
malisering af de principper, der allerede følger af god embedsmands-
skik og de syv centrale pligter.
1. Sagsbehandleren skal inddrage kontorchefen før beslutning om
konkrete afgørelser/udtalelser/sagsskridt, som indeholder væ-
sentlig skønsmæssig og/eller principiel karakter, herunder af-
gørelser/udtalelser, der i sit indhold kan danne præcedens.
2. Afgørelser der indebærer konkret afvigelse/dispensation fra en
gældende bekendtgørelse mv., eller som medfører ændringer i
en hidtidig praksis, skal altid godkendes af kontorchefen, som
vurderer om sagen har en karakter, der indebærer behov for
direktionsgodkendelse.
3. Afgørelser, hvor der er en betydelig interesse fra andre parter
end den som afgørelsen er rettet imod (fx presse, konkurren-
ter, politikere, branche, etc.), skal ligeledes godkendes af kon-
torchefen, som vurderer om direktionen skal inddrages.
4. Afgørelser der medfører rettighedstab for modtageren, samt
beslutninger om politianmeldelse, som ikke er rutinemæssige
(kørehviletidssager, denied boarding-sager og bøder for ude-
blivelse fra syn), skal godkendes i direktionen.
Det bemærkes, at der som udgangspunkt er tale om skønsmæssige
afgørelser/udtalelser hvis:
•
•
Juraen, som afgørelsen/udtalelsen baserer sig på, ikke er klar
og entydig, men giver anledning til tvivl.
Den faglighed som afgørelsen baserer sig på afviger fra ”al-
mindeligt anerkendte faglige standarder” eller hvis den ”almin-
Side 1 (2)