Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1989325_0001.png
SNOGHØJ LANDEVEJ / STRANDVEJEN
Snoghøj Landevej og Strandvejen er Fredericias
primære indfaldsvej. Vejen leder trafikanterne
ind fra de store byområder mod syd i kommu-
nen, ligesom trafikanterne fra motorvejen og
afkørsel 59 kommer denne vej ind til bymidten.
Det er ligeledes vejen til Fredericia Havn, som
dagligt håndterer store mængder gods, der
transporteres dels via skib, men også i stor grad
via lastbiler
Kort af Snoghøj Landevej og Strandvejen.
Foto fra Snoghøj Landevej / Strandvejen /Røde Banke.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |34
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0002.png
Trafiktællingerne på strækningen viste følgende resultater på strækningen ml. Snaremosevej og
Kystvejen i retning mod nord:
Tabel 12: Trafiktællinger 2014.
Trafiktællingerne på strækningen viste følgende resultater på strækningen ml. Kystvejen og Røde
Banke viste følgende i retning mod nord:
Tabel 13: Trafiktællinger 2014..
Trafiktællingerne på Strandvejen viste følgende resultater på strækningen ml. Røde Banke og Vestre
Ringvej i retning mod nord:
Tabel 14: Trafiktællinger 2013.
I perioden 2008 til 2012 blev der registreret 89
uheld på strækningen mellem Snaremosevej
og Holstensvej. Ud af de 89 uheld var 45 bil-bil
uheld, 15 var solouheld, 27 var bilist og blødtra-
fikant uheld, mens der var 2 uheld kun med blø-
de trafikanter.
Tabel 15: Uheldsudtræk 2008-2012
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |35
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0003.png
På baggrund af tællinger og uheldsanalyser
blev der foretaget en række trafikinspektioner
på strækningen, som gav anledning til en ræk-
ke mindre anbefalinger, som udføres løbende i
takt med den almindelige drift på strækningen.
Det blev dog også synligt, at der særligt i kryd-
sene på strækningen, var behov for at gøre en
ekstra indsats.
Ved Røde Banke var der problemer med tæt
trafik, mange bagendekollisioner og rødkørs-
ler. Ligeledes var der udfordringer pga. mang-
lende samordning med krydset mod nord ved
Sanddal Bakke. På den baggrund er krydset
ved Røde Banke ombygget, og der opsat radar
til registrering af trafikken. Ombygningen har
givet mulighed for, at dæmpe hastigheden for
de trafikanter der kommer i retning mod nord,
med en højere hastighed, end hastighedsgræn-
sen på 70 km/t. Ved opsætning af radar er det
muligt at udlægge virtuelle spoler, som i en pas-
sende afstand fra krydset kan sikre, at der bliver
rødt, for de trafikanter der kører markant over
hastighedsgrænsen.
Ved Kystvejen og Erritsø Bygade var de primære
problemer venstresving ind foran modkørende,
og nær ved uheld i forbindelse med busstoppe-
stedet samt højresving mod Erritsø Bygade. På
den baggrund er krydset blevet ombygget såle-
des, at der er etableret bundet venstresving fra
Snoghøj Landevej mod Erritsø Bygade og Kyst-
vejen, ligesom der er etableret højresvingsbane
mod Erritsø Bygade, og buslomme ved busstop-
pestedet.
Illustration af det nye krydset:
Snoghøj Landevej / Strandvejen ved Røde Banke
Illustration af det nye krydset:
Snoghøj Landevej ved Erritsø Bygade og Kystvejen.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |36
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0004.png
KVALITET I BYMIDTEN
Betegnelsen ”Kvalitet i bymidten” skal favne vejene indenfor voldene. Her er der foretaget en række
analyser af trafiktællinger og uheld, ligesom der er foretaget trafikinspektioner.
På baggrund af analyser og trafikinspektioner er der udvalgt en række kryds og krydsninger som er
medtaget i projektet.
Kort over Fredericia Midtby.
FREDERICIA KOMMUNE | KVALITET I MIDTBYEN |37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0005.png
Oprindeligt var det tænkt at hastigheden i midt-
byen skulle sættes ned til enten 30 km/t eller 40
km/t. Dette kunne udføres således at den indre
by blev skiltet som en zone med en given hastig-
hed. Trafiktællingerne har imidlertid vist, at der
ikke er udfordringer med for høj hastighed.
Da nedsættelse af hastigheden helt ned til 30
eller 40 km/t kan være vanskelig både kommu-
nikativt men også i forhold til håndhævelse, og
da der ikke er problemer med for høj hastighed
er det besluttet ikke at arbejde videre med den-
ne løsning.
Herunder ses en række eksempler på hastig-
hedsmålinger foretaget i bymidten:
Tællingerne viser, at hastigheden alle steder lig-
ger pænt under hastighedsgrænsen. På lokali-
teterne Sjællandsgade og Købmagergade, hvor
der færdes flest fodgængere og øvrige lette, er
hastigheden lavest.
Det blev besluttet at fokusere på følgende:
Tabel 16: Trafiktællinger 2014.
Vigepligtsreguleret kryds i Kongensgade /
Sjællandsgade, hvor der skete flere uheld
end man kunne forvente i forhold til tra-
fikmængden
Bedre forhold for de lette trafikanter i de
signalregulerede kryds
Forbedrede krydsningsforhold for fod-
gængere i Sjællandsgade, Købmagergade
og Oldenborggade.
Synliggørelse af vigepligten i krydset Prin-
sessegade / Danmarksgade
Ombygning af rundkørslen ved Norgesga-
de / Oldenborggade / Holstensvej
FREDERICIA KOMMUNE | KVALITET I MIDTBYEN |38
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0006.png
SJÆLLANDSGADE / KONGENSGADE TRAFIKUHELD
Et uheldsbelastet kryds, hvor der er registreret
otte uheld, heraf to med personskade. Disse
har medført to alvorligt tilskadekomne. Der er
seks uheld mellem krydsende trafikanter på
hhv. Kongensgade og Sjællandsgade, hvor trafi-
kanten fra Sjællandsgade ikke har overholdt sin
vigepligt. Derudover et fodgængeruheld samt et
uheld med påkørsel af en parkeret bil.
Uheldene er sket spredt ud over år, ugedag og
tid på døgnet. Fire uheld er sket i mørke, heraf
to også i regnvejr.
Herunder ses krydset før det blev ombygget.
Det forsatte vejforløb gav anledning til dårlige
oversigtsforhold, og krydset er derfor ombygget
således, at trafikanterne nu forsættes mod høj-
re når de køre i retning mod vest, før de komme
til krydset. Forsætningen øger opmærksomhe-
den, og forbedrer oversigtsforholdene i krydset.
Foto af Krydset Sjællandsgade / Kongensgade inden ombygning.
Foto af Krydset Sjællandsgade / Kongensgade efter ombygning.
FREDERICIA KOMMUNE | KVALITET I MIDTBYEN |39
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0007.png
SIGNALREGULEREDE KRYDS I BYMIDTEN
Indenfor voldene er 6 signalregulerede kryds
ombygget. I de 5 af krydsene er der etableret
tilbagetrukne stopstreger for bilisterne, og
etableret cykelkantbaner for cyklisterne. Cyk-
listerne har dermed mulighed for at komme
frem foran bilisterne, og blive synlige særligt for
de højre svingende bilister.
I alle krydsene er den eksisterende afmærk-
ning genoptegnet, og forholdene for særligt de
bløde trafikanter er derfor forbedret væsentligt.
Foto af Krydset Købmagergade / Danmarksgade før ombygning.
Foto af Krydset Købmagergade / Danmarksgade efter ombygning.
FREDERICIA KOMMUNE | KVALITET I MIDTBYEN |40
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0008.png
ETABLERING AF NEDTÆLLINGSSIGNALER I FODGÆNGERFELTET V. KØBMAGERGADE
I fodgængerfeltet i Jyllandsgade på tværs af Køb-
magergade er der som en del af Fredericia Tra-
fiksikkerhedsby etableret nedtællingssignaler.
Dette tiltag er foretaget på baggrund af man-
ge rødgængere på lokaliteten. En tælling af
rødgængere udført på en onsdag, hvor der er
Torvehandlere i umiddelbar nærhed af fodgæn-
gerfeltet blev der registreret 66 rødgængere i
tidsrummet 11.00 til 12.00.
Efter etableringen af nedtællingssignalet taltes
antallet af rødgængere på en tilsvarende ons-
Fotos af fodgængerfeltet Købmagergade / Jyllandlandsgade med ny
nedtælling.
dag fra 11.00 til 12.00, og her valgte 13 at gå
over for rødt lys.
De første evalueringer af nedtællingssignalerne
viser således, at der er opnået et markant fald i
antallet af rødgængere. Samtidig er oplevelsen
på stedet, at gangbesværede har mulighed for
at forberede sig på det grønne lys, og på den
måde bedre forberede sig på, at komme hurtigt
over fodgængerfeltet.
Ved Sjællandsgade er krydset ombygget, såle-
des at der er to fodgængerfelter med nedtæl-
ling. Her registreres ligeledes stort fald i antallet
af rødgængere efter etablering af nedtællings-
signalet.
FODGÆNGERE DER KRYDSER FOR
RØDT LYS:
FØR: 66 PERSONER
EFTER: 13 PERSONER
FREDERICIA KOMMUNE | KVALITET I MIDTBYEN |41
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0009.png
SYNLIGGØRELSE AF VIGEPLIGTEN I DANMARKSGADE / PRINSESSEGADE
Prinsessegade er ensrettet fra Prinsensgade
mod Danmarksgade. Udformningen af Frede-
ricia Midtby, med nord/syd og øst/vest vendte
gader gør, at trafikanter nemt overser deres vi-
gepligter.
Der er i krydset sket 4 uheld i perioden fra 2011
til 2015, heraf to med cyklister, samt et med en
fodgænger, og et med en parkeret bil, der blev
påkørt. Det ene af uheldene skyldtes manglen-
de overholdelse af vigepligten.
En trafikinspektion udført af en ekstern rådgi-
ver, har anbefalet at vigepligten tydeliggøres.
Krydset Danmarksgade / Prinsessegade om-
bygges derfor som en del af Fredericia Trafiksk-
kerhedsby, hvor indsnævringen af kørebanen
medvirker til, at vigepligtsforholdene særligt fra
nord mod syd understreges, da bilister fremad-
rettet ”tvinges” til at skifte vognbane.
De forbedrede pladsforhold foran biblioteket
tilgodeser samtidig de ca. 800 daglige besøgen-
de på biblioteket, hvoraf en stor del ankommer
til fods eller på cykel. I forbindelse med ombyg-
ningen nedlægges parkeringspladser på den
vestlige side af Prinsessegade fra Danmarksga-
de og ca. 40 meter mod syd. Samtidig ændres
de nuværende 2 timers parkeringspladser til
fire p-båse med 30 minutters parkering. De 30
minutter sikrer større udskiftning på pladserne,
og giver bedre mulighed for korte ærinder til
Bibliotek, fotograf, vinhandel m.m.
Foto af Krydset Danmarksgade / Prinsessegade efter ombygning.
FREDERICIA KOMMUNE | KVALITET I MIDTBYEN |42
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0010.png
OMBYGNING AF RUNDKØRSLEN V. NORGESGADE / OLDENBORGGADE / HOLSTENSVEJ
Rundkørslens cirkulationsareal er gjort mindre,
ved at etablere et overkørbart areal. Dette areal
er kantstensafgrænset og etableret med rød as-
falt. Ombygningen betyder, at der køres med en
markant lavere hastighed gennem krydset, hvil-
ket sikrer, at særligt de lette trafikanter i højere
grad ikke overses.
Foto af rundkørslen ved Norgesgade / Holstensvej / Oldenborggade
før ombygning.
Foto af rundkørslen ved Norgesgade / Holstensvej / Oldenborggade
efter ombygning.
FREDERICIA KOMMUNE | KVALITET I MIDTBYEN |43
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0012.png
KAMPAGNEAKTIVITETER
Fredericia Kommune har gennem hele projektforløbet haft fokus på, via kampagner og borgerind-
dragelse, at skabe øget opmærksomhed på trafiksikkerhed. I ansøgningsmaterialet til trafiksikker-
hedsby-puljen var nævnt flere forskellige kampagner, som Fredericia Kommune havde overvejet
kunne være en del af Trafiksikkerhedsby projektet. Nogle af disse kampagner blev ændret undervejs
i forbindelse med projektets udvikling, andre kampagner blev gennemført som beskrevet og endelig
opstod nogle nye kampagnetiltag som følge af projektets udvikling.
De forskellige kampagner har haft til formål, at informere, nudge og invitere borgere til at lære mere
om trafiksikkerhed og ændre adfærd.
Foto fra udstilling om Trafiksikkerhedsbyen i Det Grønne Rum.
”Det Grønne Rum” Fredericia Kommunes for-
midlingsrum, har flere gange været brugt til
trafiksikkerhedsevents, hvor der udover at have
været fokus på f.eks. lys på cyklen, samtidig har
været udstillinger om trafiksikkerhed. Til disse
events har borgere haft mulighed for at komme
i dialog med kommunens ansatte og drøfte alt
fra specifikke trafiksikkerheds projekter til ge-
nerelle trafikale problemstillinger.
I de 4 år Fredericia Kommune har været Trafik-
sikkerhedsby, har kommunen deltaget aktivt i
flere af de landsdækkende kampagner fra Sik-
ker Trafik og Cyklist forbundet, som eksempel-
vis kampagnen ”Kør bil, når du kører bil”, ”Lys på
med Ludvig” og ”Vi cykler på arbejde”.
Men der er også udarbejdet specifikke kampag-
ner, der er forankret i Fredericia. I det følgende
beskrives af nogle af de største gennemførte
kampagner.
FREDERICIA KOMMUNE | KAMPAGNER |45
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0013.png
HJELMKAMPAGNE
I maj 2016 førte Fredericia Kommune en cykel-
hjelmkampagne for at fremme budskabet om
fordelene ved at bruge hjelm. For at få hjælp fra
borgerne – unge som gamle – til at skabe op-
mærksomhed om kampagnen blev der afholdt
en konkurrence. Her havde man muligheden
for at vinde et gavekort på 1.000 kr. til en valgfri
cykelhandler. Kriteriet for at deltage i lodtræk-
ningen var at man lod sig fotografere med en
cykelhjelm på.
I kampagneperioden var Fredericia Kommune
til stede på skoler og ved børnehaver, på biblio-
teket samt i ”Det Grønne Rum”, og der blev des-
uden hængt kampagneplakater op rundt i byen.
I kampagneperioden blev der uddelt mere end
500 foldere, se bilag.
Kampagnen blev rigtig godt modtaget af byens
borgere, og rigtig mange blev mindet om, at de
skal huske at bruge hjelmen.
Foto af plakat fra cykelhjelm kampagnen:
”Gør som os - Brug hovedet”
Foto af medarbejder fra Fredericia Kommune, der er ude og snakke
med borger omkring brug af cykelhjem.
FREDERICIA KOMMUNE | KAMPAGNER |46
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0014.png
CYKELTJEK
Byens borgere er flere gange i løbet af det fire-
årige Trafiksikkerhedsby projekt blevet inviteret
til cykeltjek i ”Det Grønne Rum”. Dette har været
afholdt både forår og efterår. Borgerne har fået
tilbudt et gratis tjek af deres cykler med fokus
på ringeklokke, lygter, kæde mv.
Formålet med cykeltjekkene har været at sætte
fokus på cykling som et oplagt transportmiddel
for mange af kommunens borgere men også at
gøre cyklerne mere sikre.
I den mørke tid har der været fokus på lys og
reflekser på cyklerne, og der er derfor blevet
uddelt reflekser og veste til de fremmødte.
Foto af en plakat anvendt til reklame for cykeltjek.
FOKUS PÅ
DIN TRAFIKSIKKERHED
ER DU OG
DIN CYKEL
KLAR TIL
VINTEREN?
KOM TIL GRATIS
CYKELTJEK
LØRDAG DEN 11. NOVEMBER KL.10-13
Foto af cykeltjek i ”Det Grønne Rum”
DET GRØNNE RUM
FREDERICIA KOMMUNE | KAMPAGNER |47
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0015.png
DU VISER HENSYN…
Fredericia Kommune har ønsket at kommuni-
kere på nye måder om trafiksikkerhed. Under
titlen ”Du viser hensyn…” og ”Frede-filmene” har
kommunen lavet fokuserede kampagner for at
skabe opmærksomhed omkring nogle generel-
le problemstillinger i trafikken, der har stor ind-
flydelse på trafikanters sikkerhed
Fokusområderne har været:
”Pas på Frede” filmene er vist i biografen, for at
ramme et så bredt publikum som muligt. Lige-
som de anvendes løbende på Facebook, ved
f.eks. vejarbejde. Filmene suppleres med pla-
katerne, ”Du viser hensyn…”, der hænges ud i
byrummet ved situationer, der matcher fokus-
områderne.
Både filmene og plakaterne er udarbejdet spe-
cifikt til Fredericia Kommune i forbindelse med
Trafiksikkerhedsby projektet. At filmen og pla-
katerne er designet helt specielt til Fredericia
kan blandt andet ses ved ”landmarks” som bl.a.
Vandtårnet, Landsoldaten og broer, som er en
del af designet. Det har været vigtigt, at det er
stedsspecifikt for Fredericia, da det har skabt
genkendelighed og ejerskab for Fredericias bor-
gere.
Fodgængere ved fodgængerfelter
Brug af hjelm på cykel
Hastighed ved rundkørsler
Vejarbejde
Se mere under bilag.
Billedtekst ... Der er udarbejdet plakater for alle 4 fokusområder,
mens der for 3 af fokusområderne er udarbejdet kampagnefilm
FREDERICIA KOMMUNE | KAMPAGNER |48
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0016.png
SYNLIGHED.
Der har under Fredericia Trafisikkerhedsby lø-
bende været fokus på synlighed i trafikken. Der
er derfor over flere omgange blevet uddelt re-
fleksveste, reflekser, reflekstaskeovertræk mm.
forskellige steder i kommunen.
Der har været tale om både enkeltstående
events men også uddeling af merchandise i
kombinationen med andre kampagner eller
events, som for eksempel ved indvielser af cy-
kelstier, cykeltjek mm.
Se mere under bilag.
Foto af deltagende ved indvielse, hvor der blev uddelt refleksveste.
Foto fra event med uddeling af refleksveste.
FREDERICIA KOMMUNE | KAMPAGNER |49
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0017.png
IKKE GENNEMFØRTE KAMPAGNER
I forhold til den oprindelige ansøgning, er det
ikke alle kampagner, der er gennemført som
først beskrevet i ansøgningsmaterialet. Trafik-
sikkerhedsbyen har været en proces over fire år,
derfor har behovet og problematikkerne flyttet
sig flere gange siden ansøgningen.
I ansøgningen er der f.eks. beskrevet en kam-
pagne om trafiksikkerhed for knallertkørere.
Det har siden ansøgningen vist sig, at der i Fre-
dericia Kommune ikke er registrerede udfor-
dringer i forhold til knallertkørsel, relateret til
uheld der kan løses via kampagner.
Der har siden ansøgningen været en ændring af
knallertvaner på landsplan. Gennemførte stram-
ninger for ulovlige knallerter, større bødestraf-
Foto af cyklister med hjelm i Fredericias gader.
fe m.m., har resulteret i at knallerten ikke er så
populært et transportmiddel som den tidligere
har været. Kampagnen udgik på den baggrund
af projektet
Kampagnen med cykelspejle for seniorer udgik
ligeledes, da Fredericia Cykelby havde kørt et
tilsvarende projekt. Konklusionen på den kam-
pagne der blev gennemført i forbindelse med
Fredericia Cykelby viste at det var ikke nødven-
digt at gentage eller udvide kampagnen.
I stedet for en kampagne for seniorer omkring
sidespejle, er der afholdt informationsmøder
omkring brug af elcykler (Det er nærmere be-
skrevet under emnet Trafiksikkerhedslaborato-
rie).
FREDERICIA KOMMUNE | KAMPAGNER |50
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0018.png
DELVURDERING
De mange kampagner, der er udført de sidste
par år, vurderes at have haft en positiv effekt.
Kampagnerne gør det nemmere for folk at hu-
ske fokusområderne, og de har været med til at
nudge folk til adfærdsændring.
Det er svært at vurdere på effekten af kampag-
ner, da det primært er et spørgsmål om at be-
tragte målgrupperne, for at se om der er sket
en ændring.
Ved cykelhjelmkampagnen kunne man have
haft prøvestrækninger, hvor der blev talt cykli-
ster med og uden hjelme før og efter kampag-
nen. Det ville have givet vejledende målinger til
brug i vurderingen. Som det er i dag, kan vi kun
vurdere ud fra, det vi ser i bybilledet og på vejen
e rundt i kommunen.
Ud fra observationer vurderers detet, at an-
tallet af cyklister, der bruger hjelm er stigende.
Det kan ikke dokumenteres, at det er et resultat
af kampagnene alene, da der sideløbende de
sidste par år, har kørt massive nationale kam-
pagner med ”Nederen forældre”, for at fremme
brugen af cykelhjelm.
Nationale kampagner med mere aggressiv mar-
kedsføring som tv-reklamer mm. kombineres
godt med lokale events og kampagner som ”Gør
som os – brug hovedet”. De lokale kampagner
skaber genkendelighed og ejerskab, hvilket vi
i sidste ende tror på giver gode ambassadører
for sagen.
I den tætte dialog med borgerne, blandt andet
til cykeltjek i ” Det grønne Rum”, har vi kunnet
høre, at folk genkender kampagne materialer-
ne. Det er især filmene ” Pas på Frede”, der har
sat aftryk. Det er en trædesten i formidlingen
med borgerne, som vi stadig benytter aktivt især
på Facebook. Facebook giver helt nye mulighe-
der for at kommunikere et budskab bredt ud til
borgere i forskellige aldersklasser. Budskabet
understøttes godt med brugen af plakater i tra-
fikken og /eller med events.
Da der er mange nationale kampagner, er det
vigtigt at vurdere fra gang til gang, hvad man
som kommune ønsker at deltage i, og/eller om
man skal lave lokale kampagner. Hvis modta-
gergruppen ikke er bred nok er der en risiko for
at kampagnearbejdet er spildt. Ligeledes kan
for mange kampagner være med til at ”drukne”
borgere i overinformation. Der skal være tale
om relevante kampagner, der rammer bredt i
forhold til problemer, der berører de fleste.
Screendump af ”Pas på Frede”-fimen: Du sætter farten ned, du viser
hensyn – Vejarbejde
FREDERICIA KOMMUNE | KAMPAGNER |51
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0020.png
TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM
Som en del af Fredericia Trafiksikkerhedsby er der arbejdet med en række ”laboratorie projekter”,
hvor nye tiltag skulle afprøves. Ansøgningen rummede en liste med tiltag, der skulle indgå i labora-
toriet. I løbet af projektets fire årige levetid er nogle af tiltagene blevet afprøvet i andre kommuner,
hvorfor de ikke længere kunne indgå som en del af laboratoriet, nogle tiltag er ændret og andre er
udført som planlagt.
Trafiksikkerhedslaboratoriet er den del af Tra-
fiksikkerhedsby projektet, som har været mest
udfordrende at sætte i gang. Erfaringerne fra
blandt andet Silkeborg Trafiksikkerhedsby har
vist, at ønsker om at afprøve nye tiltag - og ar-
bejdsgangen i forbindelse med disse, herunder
godkendelse af Vejdirektoratets jurister og poli-
tiet, kan give anledning til udfordringer.
Ligeledes har de mere dybdegående analyser,
foretaget som en indledning til projektet, vist, at
der ikke var nogle entydige udfordringer i Tra-
fiksikkerhedsby afgrænsningen, som ikke, ville
kunne forbedres, af allerede kendte og veldoku-
menterede tiltag.
For at skabe et grundlag for det fremtidige tra-
fiksikkerhedsarbejde i Fredericia Kommune, og
for at sikre en god metode til prioritering og
kommunikation med borgerne, faldt det første
fokus derfor på at udarbejde en ny trafiksikker-
hedsplan, gældende for hele kommunen.
Tiltagene er beskrevet herunder, dog er flere af
tiltagene beskrevet mere uddybende på hjem-
mesiden - http://fredericia.viewer.dkplan.niras.
dk/plan/51#/.
Fotos af hjemmesiden for Trafiksikkerhedsplanen
FREDERICIA KOMMUNE | TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM |53
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0021.png
TRAFIKSIKKERHEDSPLAN
Som en del af trafiksikkerhedslaboratoriet, er
der udarbejdet en digital trafiksikkerhedsplan
for Fredericia Kommune. Planen er udviklet
således, at der lægges vægt på de lokaliteter,
hvor der er behov for tiltag. Der er udarbejdet
en prioriteringsmodel, som kan anvendes år ef-
ter år. Trafiksikkerhedsarbejdet for Fredericia
Kommune er med denne prioriteringsmodel sat
i ”system”, således at alle henvendelser behand-
les ensartet og efter samme principper.
Fordelen ved en digital trafiksikkerhedsplan,
som i Fredericia opdateres en gang årligt er, at
den er nem at kommunikere til både borgere
og politikere. Planen giver overblik over ønsker
og prioriteter, og det giver borgerne en bedre
forståelse for arbejdsgangen, samt en forståel-
se for, hvorfor nogle ønsker er længere nede i
prioriteringen end andre.
Kortudtræk fra trafiksikkerhedsplanen
- http://fredericia.viewer.
dkplan.niras.dk/plan/51#/.
Trafiksikkerhedsplanen er udarbejdet på en så-
dan måde, at der igennem året indsamles ind-
komne ønsker og henvendelser fra borgere og
politikere. Forud for den årlige prioritering og
politiske præsentation, foretages en trafikin-
spektion af nye lokaliteter, og der udarbejdes
et forslag til et evt. tiltag inkl. økonomi. I forbin-
delse med dette arbejde foretages ligeledes en
indbyrdes prioritering af projekterne.
Projekterne deles, af hensyn til det årlige budget
på 0,8 mio. kr. i to kategorier, med ca. 0,4 mio.
kr. til hvert kategori. De to kategorier er hhv.
projekter under 0,15 mio. kr., og projekter over
0,15 mio. kr. Dette sikrer, at der også afsættes
midler til de lidt dyrere projekter, som i priorite-
ringsmodellen, vil være påvirket af, at de højere
anlægspriser giver en lavere vurderet effekt.
FREDERICIA KOMMUNE |TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM |54
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0022.png
ØVRIGE TILTAG
Udover trafiksikkerhedsplanen har vi, som en
del af laboratoriet, udført en lang række andre
tiltag – nogle af tiltagene er justeret undervejs,
og er i forhold til det oprindelige ansøgningsma-
teriale tilpasset både de lokale forhold, og de lo-
kale problemstillinger.
Ligeud for rødt for cyklister
Ligeud for rødt for cyklister er et tiltag, der skal
forbedre fremkommeligheden for cyklister i
de kryds, der tillader det. Cyklister kan i nogen
kryds opleve, at de holder for rødt uden nogen
umiddelbar grund. Det kan resulterer i rødkør-
sel og farlige situationer. Tiltaget egner sig til
T-kryds på primær retningen.
I Fredericia Kommune har dette tiltag været
muligt at gennemføre et enkelt sted, og de
nuværende erfaringer med tiltaget er positive.
Cyklisterne har hurtigt tilpasset sig de nye for-
hold, og observationer på stedet, viser ikke tegn
på, at cyklisterne er mindre opmærksomme
end tidligere, hvor de i stedet for at vente blot
kørte frem for rødt lys.
Tiltaget er siden Fredericias ansøgning om at bli-
ve Trafiksikkerhedsby, og inden det blev udført
i Fredericia, medtaget i vejreglerne, med en klar
beskrivelse af, hvordan tiltaget kan udføres.
Cykelbokse
I løbet af projektperioden er der fra statslig side,
afsat en pulje midler til at undersøge effekten af
cykelbokse bredt i Danmark. Ved den lejlighed
er det vurderet, om der var oplagte steder i Fre-
dericia, hvor tiltaget kunne afprøves. Der er ikke
udpeget steder, hvor tiltaget er oplagt. I stedet
for cykelbokse, er flere kryds ombygget og etab-
leret med før-grønt og tilbagetrukne stopstre-
ger.
Ny og tydeligere afmærkning af cykelfelter
Afmærkning af cykelfelter kan gøres på flere
forskellige måder, og er et område der har stort
fokus, og løbende undersøges, i forhold til ud-
forming og valg af materialer. Anbefalingerne til
udførelsen af cykelfelter bliver løbende justeret
i forhold til den nyeste viden, og i Fredericia Tra-
fiksikkerhedsby har vi således etableret cykel-
felter efter de nyeste anbefalinger.
Vi har flere stedet fjernet blå cykelfelter, således
at der i krydsene ikke er mere end to blå cykel-
felter pr. kryds.
I projektperioden er der skabt dialog med flere
leverandører af produkter til markering af cykel-
felter, men det har ikke været muligt at identifi-
cere nye muligheder, for alternative valg materi-
aler end dem, der allerede dokumenteret virker
i Danmark, og kan holde til det danske klima.
Foto at ny og mere sikker cykelfelt vpå Vejlevej.
FREDERICIA KOMMUNE | TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM |55
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0023.png
Intelligent elektronisk fodgængermarkering
I ansøgningen var det forudsat, at der skulle ar-
bejdes for en intelligent detektering af fodgæn-
gere. I dialog med ITS teknik samt med Herning
Trafiksikkerhedsby, hvor man havde ønsket
samme løsning ved Torontoanlæg, blev det vur-
deret, at teknologien ikke for alvor er klar til, at
man målrettet kan registrere kun de fodgænge-
re som ønsker at krydse vejen.
I stedet for elektronisk fodgængermarkering er
der etableret to fodgængerfelter med nedtæl-
ling, som viser hvornår der bliver grønt, og lige-
ledes hvor længe der er grønt.
Vurderingen er at løsningen har en positiv ef-
fekt. Det er observeret, at færre fodgængere
krydser for rødt, når de kan se den resterende
ventetid før grønt.
Foto af ny nedtælling til fodgængere i signalregulering ved Gothers-
gade / Sjællandsgade.
Hastighedsdæmpning på højresvingsbaner
En nærmere undersøgelse af de højresvings-
uheld, som er sket i den undersøgte uheldsperi-
ode, viste at almindeligt kendte og veldokumen-
terede tiltag, kunne forbedre de eksisterende
forhold. Uheldsbilledet antydede ikke, at der
skulle være problemer med høj hastighed i høj-
resvingsbaner, ligesom trafikinspektionerne af
problemlokaliteterne heller ikke viste denne
problemstilling.
Knallertforbud på cykelstierne og kampagne
Dette tiltag blev drøftet med Sydøstjyllands po-
liti, som ikke mente, at det ville være muligt at
håndhæve tiltaget. Politiet var ligeledes af den
overbevisning, at det ikke er mere sikkert for
knallerterne at skulle benytte kørebanen i ste-
det for cykelstien. Tiltaget udgik derfor at labo-
ratoriet.
FREDERICIA KOMMUNE |TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM |56
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0024.png
Cyklistnedtælling i signalanlæg
Nedtælling for cyklister kræver en fast signal-
plan. Ved en fast signalplan er det ikke muligt
at trafikstyre signalanlægget, uden at det kan
opstå ”spring” i antallet af sekunder. Da langt de
fleste af kommunens anlæg er trafikstyrede, eg-
ner disse sig ikke til nedtælling, og dette tiltag er
derfor ikke medtaget i laboratoriet.
Workshop
Der har været flere drøftelser mellem Vejdirek-
toratet og Fredericia Kommune omkring hvilket
emne, der skulle arbejdes med på denne works-
hop. Emnet skulle være relevant for Fredericia
Kommune, og det skulle ligeledes være interes-
sant for nabokommuner for at kunne tiltrække
deltagere til workshoppen.
Afholdelse af workshoppen blev forsøgt gen-
nemført i efteråret 2017, men endte med at bli-
ve aflyst på grund af manglende tilmeldinger.
Foto af seniorborger på cykeltur i Fredericia.
Der har siden projektets start, været afholdt
flere ”trafiksikkerhedskonferencer” i forskelligt
regi, hvilket formentlig har ”mættet markedet”
således at der ikke er behov for yderligere afhol-
delse af konferencer. Vejdirektoratet afholder
således den årlige trafiksikkerhedskonference,
ligesom Rådet for sikker trafik afholder deres
2-dages trafiksikkerhedskonference hvert år.
Det fornemmes, at der skal være noget helt
særligt at tilbyde i form af for eksempel ny viden,
for at medarbejdere i vejsektoren vurderer, at
der er ressourcer til at deltage i et seminar el-
ler en workshop. Den sparring man kan få med
”kollegaer” fra andre kommuner kan fås ved de
øvrige konferencer.
Standere ”Din fart” visere
Der er foretaget trafiktællinger, som en del af
det analyserende arbejde i projektet. Disse tæl-
linger, gav ikke anledning til en udpegning af
steder, hvor det var oplagt at opsætte ”Din fart”
visere. Der er således ikke opsat disse standere
i forbindelse med projektet.
FREDERICIA KOMMUNE | TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM |57
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0025.png
NYE TILTAG
Cykelsymboler i signal
I Fredericia er det i flere signalregulerede kryds
et problem, at bilisterne tror, at de har grønt
lys, når cyklisterne får før-grønt. Det er derfor
afprøvet, om problematikken kan undgås, ved
at montere ”cykelsymboler” i cyklistlanternerne.
Tiltaget er etableret sent i projektet, og det har
derfor ikke været muligt at analysere effekten
nærmere endnu. Vi forventer dog, at cykelsym-
bolerne vil mindske antallet af ”rødkørsler”.
Temadage for seniorer om el-cykler
Siden projektets opstart er el-cykler blevet mere
udbredt. Det har ligeledes vist sig, at ældre på
landsplan er overrepræsenteret i ulykker med
el-cykler, og der har derfor været fokus på at
fortælle seniorer mere omkring el-cykler, samt
hvad man som cyklist selv kan gøre, for at være
mere sikker i trafikken.
Undervisning af unge i trafiksikkerhed
I projektperioden er det tydeligt at fokus på tra-
fiksikkerhed i Fredericia Kommune er vokset.
Budskabet er blevet udbredt i en sådan grad, at
enkelte trafiklærere fra kommunens skoler har
taget kontakt til Vej & Park for at lære mere om,
hvordan elever på kommunens skoler kan klæ-
des på, til en bedre trafikadfærd.
Foto af cykelsymbol i signalregulering.
Foto af børn på behændighedsbane, som en del af event, med
fokus på trafiksikkerhed på cykel.
FREDERICIA KOMMUNE |TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM |58
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0026.png
DELEVALUERING
Udgangspunktet med trafiksikkerhedslaborato-
riet som et ”forsøgslokale”, hvor der testes nye
trafikale tiltag, har været mere vanskeligt end
forventet. Nogle af de tiltag som var tænkt var
allerede ved projektets opstart implementeret
som veldokumenterede løsninger, og andre til-
tag viste sig ikke at være relevante.
Trafiksikkerhedslaboratoriet har således givet
mulighed for at afprøvet en række forskellige
tiltag, hvor de erfaringer dette har givet, kan
deles med eksempelvis andre kommuner. Det
kan de, fordi tiltagene er gennemført internt i
kommunen, hvorfor erfaringen og læringen er
blevet hos kommunen, og ikke hos eksempelvis
en rådgiver.
Der har været stor succes med inddragelse af
forskellige borgergrupper i ”Forsøg”, der har be-
skæftiget sig med trafiksikkerhed. Både udstil-
lingen om Trafiksikkerhedsbyen i ”Det Grønne
Rum” og de events/arrangementer, der har væ-
ret afholdt, har skabt gode dialoger omkring tra-
fiksikkerhed. Ligeledes har det givet borgerne
mulighed for at stille spørgsmål til de anlægs-
løsninger, der er udført i projektperioden. Ofte
kan man som borger undre sig over de løsnin-
ger, der er valgt, men når man så får forklarin-
gen, giver det god mening.
Under de forskellige arrangementer afholdt
ude ved borgene, er oplevelsen ligeledes, at det
er enormt givtigt for kommunikationen og den
interne læring, at vi som kommune kommer ud
og møder borgerne på lokaliteten. Her møder
”kommunen” borgerne i øjenhøjde, og der dan-
nes grundlag for en god dialog frem for ensidig
formidling af viden.
Foto af børn gang med undervisning om trafiksikkerhed i ”Det
Grønne rum”, Fredericia Kommunes formidlingsrum.
Foto fra temadag for seniore om elcykler.
FREDERICIA KOMMUNE | TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM |59
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989325_0028.png
AFRUNDING
I evalueringen af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby har vi valgt, at lægge vægt på de erfaringer,
som projektet har givet Fredericia Kommune.
FREDERICIA KOMMUNE | EVALUERING |61
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
PROJEKTSTYRING
Alle delprojekterne har været styret af medar-
bejdere hos Vej & Park i Fredericia Kommune.
Eksterne rådgivere er kun benyttet til projekte-
ring og i enkelte tilfælde tilsyn. Dette har resul-
teret i at erfaringer og tilegnet viden er rodfæ-
stet i Vej & Park.
Eksterne rådgivere har primært været brugt til
projektering af de største projekter og til tilsyn
af disse, mens mindre projekter er projekteret
af kommunens egne ansatte, som også har ført
tilsynet.
Det som Fredericia Kommune har opnået ved
denne metode er at egne medarbejdere har
fået udviklet sine kompetencer og sin viden om
de lokale trafikale forhold. Ligeledes er ejerska-
bet for projektet efterfølgende forankret hos
Fredericia Kommune. Dette vil fremadrettet be-
tyde at det vil være nemmere for kommunen at
justere og udvikle trafiksikkerheden i byen, da vi
selv er i besiddelse af den fulde viden om pro-
jekterne der er gennemført, herunder også de
forudsætninger som har ligget til grund for valg
af forskellige løsningsmuligheder.
En af de store udfordringer i projektperioden,
har været den løbende projektstyring. Vej &
Park er en forholdsvis lille afdeling, hvor der ikke
er en egentlig projektafdeling. Det har betydet,
at projektlederen udover trafiksikkerhedsbyen
også har skullet afsætte tid til daglige drift- og
myndighedsopgaver.
Fredericia Trafiksikkerhedsby består af mange
mindre projekter og flere forskellige involve-
rede medarbejdere. Der har været behov for
koordinering med medarbejdere både fra Vej
& Park, men også medarbejdere fra de øvrige
afdelinger Fredericia Kommune. Der har derfor
været et stort behov for stram projektledelse af
projektet.
Budgettet for anlægsprojekterne har som ud-
gangspunkt været en et overordnet budget,
som ikke har været opdelt på de enkelte delpro-
jekter.
Ved renoveringsprojekter er der altid uforud-
seelige udgifter, som løbende ”dukker op” og
projektplanen har derfor særligt i slutningen af
projektet, hvor budgettet blev mindre og min-
dre, været vanskelig at holde helt opdateret.
De mange delprojekter med uforudseelige ud-
gifter, betød ligeledes, at budgettet blev styret
og opdateret løbende, af flere forskellige med-
arbejdere. Dette stillede store krav til dialog om-
kring budgettet, og en løbende drøftelse af, hvor
mange midler, der fortsat var til rådighed.
FORMIDLING
Formidling af projektet er løbende blevet juste-
ret i projektperioden. I starten af projektforløbet,
blev projektet primært formidlet via hjemmesi-
der, hvor de enkelte projekter blev beskrevet og
præsenteret. I de seneste år er i stor grad er af-
løst af Facebook.
Brugen af Facebook hos Fredericia Kommune er
øget siden Fredericia Kommune blev udpeget til
Trafiksikkerhedsby. Formidlingen af Fredericia
Trafiksikkerhedsby har givet Fredericia Kommu-
ne erfaring med, hvad der egner sig til at blive
lagt på Facebook, og hvad der ikke egner sig til
Facebook. Facebook er god til korte og præcise
beskeder omkring igangværende ombygninger,
men det er begrænset hvor detaljeret projekter-
ne kan præsenteres. Facebook giver på samme
måde ofte en lang række spørgsmål og kom-
mentarer, som ikke nødvendigvis omhandler
det aktuelle projekt, og tidsforbruget til besva-
relse af disse henvendelser, skal altid tages med
i den samlede betragtning, i valg af kommunika-
tionsmiddel.
FREDERICIA KOMMUNE | EVALUERING |62
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
KAMPAGNER
I projektperioden er der afholdt, udarbejdet og
gennemført en række succesfulde events og
kampagner, som fremadrettet er et godt grund-
lag for det videre arbejde med kampagner i for-
bindelse med trafiksikkerhedstiltag.
OPSAMLING
Trafiksikkerhedsbyprojektet har løftet trafik-
sikkerhedsindsatsen i Fredericia Kommune, og
sikret et stort fokus på området. De 15 mio. kr.
som projektets samlede budget bestod af, har
givet mulighed for, at gennemføre af en lang
række fysiske ombygninger, som vil give mærk-
bart færre uheld i de kommende år. De har gi-
vet mulighed for at give de områder, hvor knap
halvdelen af byens uheld sker, er mærkbart løft,
et løft der med det årlige afsatte beløb til trafik-
sikkerhed først ville været nået efter 19 år.
Fredericia Kommunes målsætning er, at for-
sætte det styrkede fokus på trafiksikkerhed i de
kommende år, således at Fredericia Kommune
også efter afslutningen af trafiksikkerhedsby
projektet kan opleves som en trafiksikker by,
hvor der er stort fokus på tryghed og sikkerhed
for byens trafikanter.
TRAFIKSIKKERHED
De mest uheldsbelastede områder i kommu-
nen har med afsæt i Trafiksikkerhedsby projek-
tet fået et tiltrængt trafiksikkerhedsmæssigt løft.
Et løft som områderne ikke i samme grad havde
fået, hvis Fredericia ikke var blevet udpeget som
Trafiksikkerhedsby. Mange af delprojekterne
ser ud til at have en positiv effekt, og Vej & Park
modtager mange positive tilkendegivelser på
udførte delprojekter.
At være udpeget som Trafiksikkerhedsby har li-
geledes løftet det øvrige trafiksikkerhedsarbej-
de i Fredericia Kommune. Der er kommet mere
fokus på trafiksikkerhed og tryghed i planlæg-
ningen af projekter, de faglige kompetencer og
den faglige viden hos Vej & Park er blevet styr-
ket.
Som en del af Trafiksikkerhedsbyprojektet er
der udarbejdet en Trafiksikkerhedsplan. Pla-
nen skal sikre at der arbejdes struktureret med
trafiksikkerhedsarbejdet i Fredericia Kommune.
Trafiksikkerhedsplanen er digital og anvendes
som et koordinerende værktøj både til opsam-
ling, prioritering og dialog med byens borgere.
FREDERICIA KOMMUNE | EVALUERING |63
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
BILAG
LOKALITETS BESKRIVELSER
KAMPAGNE: ”DU VISER HENSYN”
KAMPAGNE: SYNLIGHED, UDDELING AF
VESTE
FREDERICIA KOMMUNE | BILAG |65