Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1989321_0001.png
FREDERICIA KOMMUNE | VEJ & PARK
EVALUERING AF
FREDERICIA TRAFIKSIKKERHEDSBY
2013-2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0003.png
FORORD
Denne evalueringsrapport er udgivet af Fredericia Kommune som afslutning på projektet Fredericia
Trafiksikkerhedsby 2013-2018.
Trafiksikkerhedsbyen er et flerårigt puljeprojekt administreret af Vejdirektoratet for Transport, Byg-
ning og Boligministeriet.
Fredericia Kommune har i perioden haft fokus på trafiksikkerhedstiltag i midtbyen og på de store
indfaldsveje til byen. Der er samtidig arbejdet med trafiksikkerhedslaboratorie og kampagner samt
formidling af trafiksikkerheden – alt sammen for at fremme trafiksikkerheden for alle trafikanter.
Evalueringen har til formål at samle op på de forskellige trafikale tiltag, der er anlagt og udført i pro-
jektperioden, herunder beskrivelse af arbejdsprocessen samt evaluering af de enkelte projekter.
Foto af Krydset Snoghøj Landevej / Snarmosevej inden ombygning.
FREDERICIA KOMMUNE | FORORD |3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
INDHOLDSFORTEGNELSE
FORORD
INDHOLDSFORTEGNELSE
INDLEDNING
METODER
DE STORE VEJE OG KRYDS
KVALITET I MIDTBYEN
KAMPAGNEAKTIVITETER
TRAFIKSIKKERHEDSLABORATORIUM
AFRUNDIGN
S. 3
S.5
S.7
S.9 - 15
S.17 - 36
S.37 - 44
S.45 - 52
S.53 - 60
S.61 - 63
BILAG
S.65
FREDERICIA KOMMUNE | INDHOLDSFORTEGNELSE |5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0007.png
INDLEDNING
I 2013 blev Fredericia Kommune udnævnt til at være Trafiksikkerhedsby. Trafiksikkerhedsby er et så-
kaldt puljeprojekt i samarbejde med Vejdirektoratet. Puljeprojektet har til formål ”at højne det gene-
relle trafiksikkerhedsniveau vha. trafiksikkerhedsfremmende tiltag inden for et afgrænset område”.
Fredericia Kommune søgte om at blive Trafiksikkerhedsby for at skabe en mere sikker by, der under-
støtter borgernes behov for transport.
Økonomi
Der blev afsat 15 millioner kroner til det fireåri-
ge projekt. Vejdirektoratet har bidraget med 10
millioner kroner og Fredericia Kommune har bi-
draget med 5 millioner kroner.
Fokus
I løbet af projektet har Fredericia Kommune
valgt at arbejde med følgende 4 indsatsområ-
der:
muligt i projektarbejdet. Dette er sikret gennem
fælles trafikinspektioner, men også gennem en
stor grad af lokal styring af anlægsprojekterne.
Stort set alle anlægsprojekter er styret uden
ekstern rådgiver. De eksterne rådgivere har
udelukkende bidraget med projektmateriale i
form af tegninger, udbudsmateriale og trafik-
sikkerhedsrevisioner.
Ændringer
I gennem projektperioden har flere forskellige
faktorer givet anledning til ændringer af projek-
tet. Bearbejdning af uheldsdata, trafiktællinger
samt den generelle udvikling i samfundet og
den landsdækkende tilgang til trafiksikkerheds-
arbejdet, har betydet at flere af de oprindelige
ideer og tanker, har vist sig ikke at være dem,
der gav mest muligt trafiksikkerhed for penge-
ne, eller løste de lokale udfordringer. Derfor er
projektet løbende i projektperioden tilpasset ny
viden og erfaringer.
Kvalitet i bymidten
De store veje og kryds
Kampagner
Trafiksikkerhedslaboratorie
Tilgang
Fredericia Kommune har fra projektperiodens
start, haft stort fokus på den lokale forankring
af projektet. Det har været vigtigt for os, at den
lokale viden om lokale forhold blev brugt bedst
FREDERICIA KOMMUNE | INDLEDNING |7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0009.png
METODER
I forbindelse med fastlæggelse af projektets omfang og indsatsområder, har en række forskellige
metoder været anvendt.
De forskellige metoder har på hver sin måde bidraget til, til- og fravalg af problemlokaliteter, og bi-
draget til prioriteringen af problemlokaliteterne.
Foto af medarbejdere fra Fredericia Kommune på besigtigelse
en af ”De stor veje”.
FREDERICIA KOMMUNE | METODER |9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
UHELDSUDTRÆK
Forud for ansøgningen om at blive ”Årets Trafik-
sikkerhedsby” blev der i Fredericia Kommunes
ansøgningsmateriale anvendt uheldsudtræk
fra perioden 2003 til 2007, da der blev taget ud-
gangspunkt i den daværende trafiksikkerheds-
plan fra 2009-2012.
Projektet kom først for alvor i gang i 2013. Der-
for blev det besluttet at anvende uheldstallene
for perioden 2008 til 2012 som grundlag for
gennemførelse af trafikinspektioner.
I perioden 2008 til 2012 var der i Fredericia
Kommune registreret 876 uheld, hvoraf:
TRAFIKINSPEKTIONER
For indsatsområderne ”De store veje og kryds”
samt ”Kvalitet i bymidten”, er der foretaget tra-
fikinspektioner på udvalgte strækninger i by-
midten indenfor voldene, samt på Vejlevej / Ve-
sterbrogade, Snoghøj Landevej / Strandvejen og
Prangervej.
Indenfor voldene er 20 lokaliteter besigtiget.
På Prangervej er 8 lokaliteter besigtiget. Disse
bestigelser er udført af 1 repræsentant for Fre-
dericia Kommune, samt 2 eksterne trafiksikker-
hedsrevisorer fra Cowi.
På Vejlevej / Vesterbrogade er der gennem-
ført 21 besigtigelser, og på Snoghøj Landevej /
Strandvejen er der gennemført 22 besigtigelser.
Disse bestigelser er udført af 1 repræsentant for
Fredericia Kommune, samt 2 eksterne trafiksik-
kerhedsrevisorer fra Rambøll.
Ved alle lokaliteter er der på baggrund af be-
sigtigelsen udpeget et eller flere problemer, og
der er beskrevet forslag til løsninger. Løsninger-
ne der er foreslået er ikke endelige, og brug af
droneoptagelser, sortplet udpegning m.m., har
for nogle lokaliteter bidraget til, at det endelige
tiltag, ser anderledes ud, end det foreslåede i
inspektionen.
Det er ligeledes ikke alle problemlokaliteter,
som det indenfor projektbudgettet har været
muligt at ombygge.
Fælles for trafikinspektionerne er, at de har gi-
vet et overblik over udfordringerne på de en-
kelte strækninger. Sammensætningen af en
lokalkendt repræsentant fra Fredericia Kom-
mune, og to eksterne trafiksikkerhedsrevisorer,
har sikret en god kobling mellem særlige lokale
forhold, og viden omkring løsninger anvendt i
andre kommuner.
134 var personskadeuheld
432 var materielskadeuheld
310 ekstrauheld
Ud af disse uheld skete 387 på strækningerne
omfattet af trafiksikkerhedsbyens afgrænsning.
TRAFIKTÆLLINGER
Trafiktællinger er anvendt for at bestemme ha-
stigheden på strækningerne indenfor projekt-
området, og i umiddelbar nærhed af problem-
lokaliteterne. Trafiktællingerne er udført som
slangetællinger.
Trafiktællingerne har givet klarhed over, hvilke
steder der var problemer med høj hastighed,
og hvor hastigheden viste sig at være rimelig i
forhold til forholdene på stedet. På baggrund af
trafiktællingerne er det vurderet, at der inden-
for voldene ikke har været et behov for at ned-
sætte hastigheden.
FREDERICIA KOMMUNE | METODER |10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0011.png
TRAFIKSIKKERHEDSREVISION
Der er udført trafiksikkerhedsrevisioner på de
største projekter – herunder ombygningen af
Vejlevej og ombygningen af Snoghøj Landevej
og Strandvejen. På de øvrige mindre projekter,
har trafikinspektionerne været anvendt som
rettesnor for valg af løsninger.
DRONEOPTAGELSER
Fredericia Trafiksikkerhedsby har som en af de
første kommuner afprøvet brug af droner i tra-
fiksikkerhedsarbejdet.
I den forbindelse er dronerne benyttet på tre
forskellige lokaliteter indenfor Trafiksikkerheds-
by afgrænsningen. De tre lokaliteter repræsen-
terer tre forskellige krydstyper. Der er udført
optagelser i rundkørslen ved Danmarks Port, i
vigepligtskrydset Jernbanegade / Sjællandsga-
de og i signalanlæggene Strandvejen / Sanddal
Bakke / Røde Banke. Herunder følger en nær-
mere beskrivelse af de enkelte optagelser. Alle
droneoptagelserne er udarbejdet i samarbejde
med COWI.
SORT PLET UDPEGNING
I august 2016 blev der som en del af Fredericia
Trafiksikkerhedsby udført sort plet udpegning
for Fredericia Kommune, for perioden 2010
– 2015. Kriteriet var mindst 4 person- eller ma-
terielskadeulykker. Der blev udpeget 30 sorte
pletter, hvoraf 16 sorte pletter var beliggende
indenfor Trafiksikkerhedsbyens afgrænsning.
Alle disse lokaliteter er ombygget som en del
af projektet. De øvrige lokaliteter er medtaget i
andre sammenhænge, blandt andet Fredericia
Kommunes nye trafiksikkerhedsplan, og puljen
til skolevejsprojekter.
Foto af drone fra colourbox.dk
FREDERICIA KOMMUNE | METODER |11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0012.png
Droneoptagelser ved Danmarks Port
Rundkørslen ved Danmarks Port er en af de
mest benyttede strækninger i Fredericia Cen-
trum. Rundkørslen leder en stor del af de dagli-
ge trafikanter i midtbyen til og fra byen, gennem
det historiske voldanlæg.
Den store trafikmængde i rundkørslen medvir-
ker desværre også til, at der sker mange uheld.
På den baggrund ønskede Fredericia Kommune,
at blive klogere på, hvorvidt droneoptagelser
kunne hjælpe til at finde den rigtige løsning for
en fremtidig ombygning.
Droneoptagelserne er på denne lokalitet sup-
pleret med en efteranalyse, som viser trafiksnit
på alle rundkørslens ben, hastighed på de en-
kelte køretøjer, ligesom der dannes en OD-ma-
trice, der fortæller nøjagtigt, hvordan trafikken
bevæger sig mellem de enkelte ben. Trafiksnit-
tene viser ud over trafikmængde også gennem-
snitshastigheden.
Foto fra droneoptagelse af Frederik den 3.s rundkørslen.
Droneoptagelserne har været et fantastisk red-
skab til at analysere og vurdere mulige tiltag i
rundkørslen. Det er på optagelserne muligt at
vurdere hastigheden på de forskellige trafikan-
ter samt følge deres vej gennem rundkørslen.
Optagelserne viser at:
Bilister særligt fra Vesterbrogade mod Dan-
marks Port kører forholdsvist hurtigt gen-
nem rundkørslen.
Stort set alle fodgængere, der benytter fod-
gængerfeltet på tværs af Danmarks Port,
fortsætter ind mod byen
Store køretøjer kører igennem rundkørslen
med stor afstand til det overkørbare areal
To biler kan passere hinanden uden at skul-
le benytte det overkørbare areal
Cyklister fra Nørrebrogade kører med op
mod 30 km/t ind i rundkørslen.
FREDERICIA KOMMUNE | METODER |12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0013.png
Droneoptagelser ved Jernbanegade /
Prangervej
Vigepligtskrydset Jernbanegade / Prangervej
benyttes af en del trafikanter med retning mod
midtbyen, heraf særligt en stor mængde bløde
trafikanter. Krydsets udformning er kompleks,
og den specielle indretning kan virke forvirren-
de. Der er sket enkelte uheld i krydset, hvor det
primært er gået ud over de bløde trafikanter.
Optagelserne i krydset viste tydeligt, at trafik-
mængden i krydset, ikke retfærdiggør den kom-
plekse udformning.
Derudover har droneoptagelserne ligeledes vist
følgende:
Højresvingende fra Jernbanegade mod
Prangervej kan have begrænset oversigt
både på grund af venstresvingende mod
Sjællandsgade og venstresvingende mod
Jernbanegade .
Den lange højresvingsbane mod Jernbane-
gade giver konflikter med ligeud kørende
cyklister ad Prangervej, og giver samtidig høj
fart gennem svinget.
Ingen af de fem fodgængerfelter er placeret
hensigtsmæssigt i forhold til fodgængernes
bevægelsesmønster.
Krydsudformningen for venstresvingende
giver anledning til forvirring.
Krydsudformningen tilgodeser ikke tilstræk-
keligt cyklister fra Jernbanegade.
Foto fra droneoptagelse af Prangervej ved Jernbanegade
FREDERICIA KOMMUNE | METODER |13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0014.png
Strandvejen
Strandvejen i Fredericia er den mest trafikere-
de vej i byen, og den største indfaldsvej til by-
midten. Hver dag benytter ca. 20.000 biler og
lastbiler sig af strækningen og derudover mere
end 1000 cyklister. På grund af den høje trafik-
mængde er strækningen også blandt de mest
uheldsbelastede i kommunen.
Hensigten med at gennemføre droneoptagel-
ser på denne lokalitet, har været at belyse den
trafikale adfærd gennem de to kryds på stræk-
ningen, skabe klarhed om bedre mulighed for
mere grønt for hovedretningen, samt for at vur-
dere rejsetid gennem krydsene
Optagelserne har vist sammenhængen mellem
to tætliggende signalregulerede kryds, og har gi-
vet mulighed for at vurdere hvilke initiativer, der
kan etableres for at sikre et bedre flow, samt en
forbedret trafikafvikling særligt i spidstimerne.
Foto fra droneoptagelse ved Strandvejen.
Med analysen af rejsetid, samt snittællinger har
det ligeledes været muligt at bestemme hastig-
heden på køretøjer, og den gennemsnitlige rej-
setid gennem de to kryds. Disse data er særligt
interessante til brug ved analyser udført efter
ombygning.
Optagelserne har blandt andet vist følgende:
Der er i den første del af morgenspidstimen
behov for mest grønt ud af byen, mens det
efter klokken ca. 7.30 vender således, at der
er størst behov ind mod byen.
Højre svingende fra Sanddal Bakke stoppe-
de unødigt trafikanter ud af byen.
Stort set alle svinger venstre ud fra Røde
Banke – to svingbaner vil måske kunne give
mere grønttid til hoved retningen.
Gennemsnitsfarten gennem de to kryds er
noget lavere end de skiltede 70 km/t.
Højresvingende mod Røde Banke kører
frem for forholdsvis høj gennemsnitsfart
FREDERICIA KOMMUNE | METODER |14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Konklusion på droneoptagelser
Droneoptagelserne har været en stor gevinst i
forhold til at kvalificere trafiksikkerhedsarbej-
det. Droneoptagelserne giver en anden dimen-
sion til de kendte metoder som eksempelvis
ulykkesanalyser, trafikinspektioner, krydstæl-
linger m.m. Opmåling af rejsetid, trafikanternes
hastighed samt deres bevægelsesmønstre gen-
nem krydsene giver en unik mulighed for at ind-
rette og planlægge eventuelle ombygninger på
den bedst mulige måde.
Ulempen ved droneoptagelser er, at der kræves
meget milde vejrforhold uden regn og kraftig
vind. I tættere bebyggede områder kan det li-
geledes være vanskeligt at overholde gældende
afstandskrav mv.
Derudover genererer optagelserne en stor da-
tamængde, og det kan derfor anbefales, at det
på forhånd er klart, hvad man ønsker at få ud af
optagelsen. Vores erfaring er ligeledes, at tilkøb
af viden om hastighed, trafiktælling m.m. kan
anbefales. Disse oplysninger sammen med en
manuel gennemgang af optagelserne efterføl-
gende giver en række relevante oplysninger om
trafikafvikling og trafiksikkerhed.
FREDERICIA KOMMUNE | METODER |15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0017.png
DE STORE VEJE OG KRYDS
Et af fokuspunkterne i projektet har været at forbedre trafiksikkerheden på de store veje og i de sto-
re kryds. Fredericia Kommune har derfor strammet op på vejafmærkning og cykelbaner, og der er
blevet skabt en øget sikkerhed for cyklister og gående. Ind- og udkørsler ved sideveje og til butikker/
erhverv er blevet forbedret. I det følgende beskrives de enkelte delprojekter. Alle ombyggede lokali-
teter kan ses som faktaark under bilag.
Kort over de store veje i Fredericia.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0018.png
VEJLEVEJ FRA SKJOLDBORGSVEJ TIL JUPITERVEJ
Vejlevej er den primære øst-vestgående ind-
faldsvej fra Fredericia by. Vejlevej er indrettet
med 11 meter kørespor, enkeltrettede cykelsti-
er i begge sidder og periodevis fortov i begge
sider.
Vejlevej er oprindeligt udlagt som indfaldsvej
med detailhandel langs vejen. Det var ikke op-
rindeligt planen, at der skulle være mange over-
kørsler til Vejlevej men udviklingen af området
har resulteret i rigtig mange overkørsler.
Tabel 1: Trafiktællinger 2014, Vejlevej.
For at få en mere detaljeret gennemgang af
strækningerne og krydset Vejlevej – Vestre Ring-
vej er strækningen delt op i tre delområder.
Strækningen mellem Skjoldborgsvej og
krydset Vejlevej – Vestre Ringvej
Krydset Vejlevej – Vestre Ringvej
Strækningen mellem Jupitervej og krydset
Vestre Ringvej - Vejlevej.
Kort over Vejlevej fra Jupitervej til Skjoldborgsvej.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0019.png
Strækningen mellem Skjoldborgsvej og kryd-
set Vejlevej – Vestre Ringvej
På strækningen mellem krydset Vejlevej – Ve-
stre Ringvej og Skjoldborgsvej er der tre over-
kørsler til boligveje, ni erhvervsoverkørsler og
tre private overkørsler. Strækningen er 385 me-
ter lang.
På baggrund af uheldsanalysen er det valgt at
forsøge at udføre følgende løsninger:
Reducering af antallet af overkørsler på stræk-
ningen.
De 15 overkørsler strækningen ligger tæt
placeret, og giver anledning til uoverskueli-
ge forhold svingende trafikanter.
Etablering af kaosareal.
Etablering af kaosareal, som har til formål
at sikre, at svingende bilister hindrer frem-
kommeligheden for den øvrige trafik, samt
at ”pressede” bilister træffer forcerede be-
slutninger, og dermed overser særligt lette
trafikanter.
Buslommer
Etablering af buslommer giver mulighed for
en mere glidende trafikafvikling, og forhin-
drer, at holdende busser i køresporet giver
anledning til risiko for bagendekollisioner.
Tabel 2: Uheldsudtræk 2008-2012
Kort over Vejlevej fra Jupitervej til Vestre Ringvej.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0020.png
Krydset Vejlevej - Vestre Ringvej
Krydset Vejlevej - Vestre Ringvej er et af de mest
trafikerede kryds i Fredericia Kommune. En stor
andel af trafikken mellem Fredericia og den
vestlige del af kommunen passerer dagligt igen-
nem dette kryds.
I perioden 2008-2012 var der seks uheld i kryd-
set, fire uheld med rødkørsel og to uheld mel-
lem bilist og cyklist i forbindelse med svingma-
nøvrer.
På baggrund af besigtigelser og uheldsanalyse
er der arbejdet med følgende fokuspunkter:
Mangelfuld eksisterende afmærkning med.
Utydelige striber.
Slidte blå cykelfelter.
Adfærd i krydset
Eksisterende overkørbare chaussestenshel-
ler var etableret for at adskille de ligeud kø-
rende og de svingende, dog uden at det gav
mulighed for etablering af signalbestykning,
og på den baggrund sås mange rødkørsler i
krydset.
Nedtagning af portalskilte
Eksisterende portalskilte var placeret tæt på
krydset, og med kort afstand fra kørebanen.
Flere af disse var gennem tiden blevet på-
kørt.
For at forbedre trafiksikkerheden i krydset er
følgende tiltag udført:
Ny afmærkning
Hjælpelinjer til bilister.
¾ cykelfelt i stedet for blå cykelfelter.
Generelt opfriskning af afmærkning.
Nye heller
Kantstensafgrænsede heller, hvor der er
placeret nye signalmaster og bestykning
med separat venstresving.
Generel flytning og af opstramning af eksi-
sterende heller, samt optimerede placerin-
ger.
Udskiftning af portaltavler
Portalerne er udskiftet med tabelvejvisere,
på en stander der står i bagkanten af forto-
vet.
Kort over krydset Vejlevej / Vestre Ringvej.
Tabel 3: Uheldsudtræk 2008-2012
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0021.png
Strækningen mellem krydset og Jupitervej
Strækningen vest for krydset er meget lig stræk-
ningen mellem Vestre Ringvej og Skjoldborgsvej,
med 15 overkørsler på 410 meter. Trafikken vest
for krydset er lidt større end øst for, det skyl-
des til dels at nogle bilister kører fra i krydset
men også, at detailbutikkerne vest for krydset er
større end øst for krydset og dermed generere
mere trafik.
I perioden 2008-2012 er der sket ti uheld, hvoraf
fem er sket i forbindelse med overkørslerne.
På baggrund af uheldsanalyser og besigtigelser
er det valgt at forsøge at etablere følgende løs-
ninger på strækningen:
En reduktion af antallet af overkørsler på
strækningen.
15 overkørsler på 410 meter.
Etablering af et areal reserveret til de svingen-
de
Svingende bilister forhindrer fremkomme-
ligheden for den øvrige trafik.
Stressede bilister tager forcerede beslutnin-
ger.
Reetablering af afmærkning.
Stopstreger.
Svingbaner.
Etablering af buslommer.
Følgende tiltag har vist sig muligt at gennemfø-
re på strækningen:
Reetablering af afmærkning
Genmarkering af svingbaner og etablering
af adskilt højresvingsbane og cykelsti i kryd-
set ved Føtex.
Etablering af et kaosareal reserveret til svin-
gende bilister.
Etablering af buslommer som sikrer god frem-
kommelighed på Vejlevej, og mindre risiko for
bagendekollisioner.
Tabel 4: Uheldsudtræk 2008-2012
Kort over Vejlevej fra Vestre Ringvej til Skjoldborgsvej.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Sanering af overkørsler.
Målet var at begrænse antallet af overkørsler til
Vejlevej ved lukninger af såvel boligveje som de-
tailhandlens overkørsler. Fredericia kommune
indgik en dialog med de erhvervsdrivende på
strækningen omkring reduktion af antallet af
overkørsler. Det viste sig igennem denne dialog
at de erhvervsdrivende ikke ønskede begræns-
ninger af overkørslerne. Samtidig blev der sendt
en partshøring ud til beboerne på Johs. Ewalds
Vej. Partshøring resulterede i et enstemmigt nej
fra beboerne i forhold til lukning af overkørsel
til Vejlevej.
Fredericia Kommune indhentede en vurdering
fra et landinspektørfirma i forhold til at få vurde-
ret hvilke muligheder der er i forhold til at gen-
nemføre lukninger, hvor der ikke er opbakning
fra borgerne. Vurderingen fra landinspektøren
var, at det ikke kan lade sig gøre uden kompen-
sation af beboere og erhvervsdrivende.
Det blev på baggrund af dette besluttet ikke at
arbejde videre med sanering af overkørsler til
Vejlevej.
Genmarkering af afmærkningen.
Afmærkningen er af ældre dato, hvorfor af-
mærkningen er meget slidt. Kaosarealet og de
nye heller medfører et behov for en opdatering
af afmærkningen.
Eftersom afmærkningen ikke vurderes, at være
en væsentlig faktor i nogen af uheldene forven-
tes der ikke nogen synlig effekt på antallet af
uheld. Der forventes en forbedring af tryghe-
den ved dette tiltag.
Kantstensafgrænsede heller
Opgraderingen fra chaussestensheller i niveau
med kørebanen til kantstensafgrænsede heller
forventes at afhjælpe den dårlige adfærd, der er
observeret i krydset ved besigtigelsen. Manøv-
rer hen over heller og forkert placering i krydset
vil fremover ikke være muligt på grund af kant-
stensopspringet på de nye heller.
Fredericia Kommune forventer en positiv effekt
på trafiksikkerheden på omkring 29 % redukti-
on i antallet af personskadeulykker og 25 % re-
duktion i materielskadeulykker.
Buslommer
Der er etableret tilbagetrukne buslommer, hvor
der tidligere var busstop langs kantstenen. Til-
taget skal fjerne busserne fra køresporerne og
dermed fjerne situationerne, hvor bilister med
stor risiko overhaler de holdende busser. Bus-
lommerne fjerner også situationer med plud-
selige opbremsninger på grund af stoppende
busser.
Eftersom der ikke har været uheld i forbindel-
se med holdene busser, forventes der ingen
uheldsreduktion. Der forventes en øget tryghed
for både bilister og buspassagerer.
Kaosareal
Kaosarealet etableres for, at svingende bilister
har et sted, hvor de kan placerer sig og vente på
sikkert at kunne foretage svingmanøvren. Når
de svingende biler er i kaosarealet vil det lette
afviklingen i køresporet hvilket betyder, at utål-
modige bilister ikke forsøger at presse sig forbi
til fare og gene for de øvrige trafikanter. Kaos-
arealet vil give svingende bilister bedre tid til at
orienterer sig inden de svinger. Fredericia Kom-
mune forventer, at kaosarealet vil have en bety-
delig positiv effekt på trafiksikkerheden. Effek-
ten er ikke mulig at kvantificere da der er mange
forskellige faktorer involveret i svingulykker.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0023.png
Illustration af det nye Vejlevej / Vestre Ringvej kryds.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0024.png
KRYDSENE VEJLEVEJ – CHR. WINTHERS VEJ OG VEJLEVEJ - LUMBYESVEJ
Krydsene er placeret længere mod øst på Vej-
levej. Krydsene er placeret tæt på banegården
og Madsby Parken, hvorfor der er mange bløde
trafikanter i krydset.
Af tællingen fremgår det, at hastigheden er for
høj og kombineret med dårlig adfærd resulterer
det i trafikfarlige kryds. Strækningen mellem de
to signalanlæg var markeret med en stor spær-
reflade, som mange bilister ikke respekterede.
Uhensigtsmæssig adfærd i krydset optrådte
jævnligt, hvilket gav anledning til flere nærved
hændelser og dårlig tryghed.
Ændring af eksisterende spærreflade til kant-
stensafgrænset helle
Spærrefladen blev brugt som færdselsareal
i nogen tilfælde.
Da krydset fungerer som to tætliggende kryds
(Vejlevej / Lumbyesvej og Vejlevej / Chr. Winthers
Vej) gav den flere hundrede kvadratmeter store
spærreflade ofte anledning til, at folk overså det
ene af krydsene. Etableringen af en helle med
beplantning, har derfor været med til at tyde-
liggøre krydsenes udformning, og forbedre tra-
fikanternes adfærd, samt at nedsætte risikoen
for rød-kørsler.
Til uheldsanalysen er der brugt uheldstal fra pe-
rioden 2008- 2012.
Tabel 6: Uheldsudtræk 2008-2012
Tabel 5: Trafiktællinger 2014.
Kort over Krydsene: Vejlevej / Lumbyesvej og Vejlevej / Chr. Winthers vej.
Foto af ny løsning i krydsene:
Vejlevej / Lumbyesvej og Vejlevej / Chr. Winthers vej.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0025.png
PRANGERVEJ MELLEM VESTRE RINGVEJ OG JERNBANEGADE
Prangervej er Fredericia bys sekundære ind-
faldsvej, der betjener den sydlige del af vestby-
en. Prangervej er anlagt med et 7 meter bredt
kørespor, 1,7 meter enkeltrettede cykelstier i
begge sider og 2,0 meter fortov i begge sider.
Prangervej er en mindre indfaldsvej med pri-
vate overkørsler og flere sideveje
De seneste trafiktællinger på Prangervej er
foretaget i 2014 forud for etablering af tiltag på
strækningen.
I perioden 2008-2012 var der 24 uheld på Pran-
gervej, når krydsene ved Jernbanegade og Ve-
stre Ringvej ikke medtages. Ud af de 24 uheld
var to solouheld med spritkørsel, tre højresving-
sulykker og 2 venstresvingsulykker. 21 % af
uheldene på strækningen involverede chikaner-
ne, der udgjorde hastighedsdæmpningen på
strækningen.
Uheldsanalysen viste, at en stor del af uhelde-
ne i et forskellig omfang havde chikanerne som
en ulykkesfaktor. Derudover modtog Fredericia
Kommune regelmæssigt henvendelser angåen-
de manglende krydsningsmulighederne for blø-
de trafikanter. Henvendelserne kom primært
fra forældre til børn på den nærliggende skole
eller de institutioner, der er beliggende ved Jep-
pe Aakjærs Vej.
Der er ved besigtigelser på strækningen obser-
veret flere uhensigtsmæssige krydsninger fore-
taget af børn i retning mod skolen, hvorfor det
blev vurderet, at et sikkert krydsningspunkt ville
være hensigtsmæssigt.
Tabel 8: Uheldsudtræk 2008-2012
Tabel 7: Trafiktællinger 2014.
Kort over Prangervej fra Vestre Ringvej til Jernabnegade.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |25
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Følgende tiltag blev udvalgt til, at forbedre tra-
fiksikkerheden på strækningen:
Udskiftning af de eksisterende chikaner med
bump.
Bumpene etableres for at få en ens hastig-
hedsdæmpning der ikke afhænger af trafik-
mængden, og tidspunktet på døgnet.
Etablering af ”børne venligt” krydsningspunkt
v. Jeppe Aakjærs Vej, hvor de fleste børn kryd-
ser mod skolen.
Det blev vurderet, at hastighedsdæmpning med
bump, var den sikreste måde at opnå en konti-
nuerlig hastighedsdæmpning på. Fordelen ved
bump fremfor chikaner på strækningen er, at
effekten ikke afhænger af trafikmængden sam-
tidig med, at bumpene ikke udgør en påkørsels-
risiko.
Efter bumpene blev etableret, har beboer-
ne meldt om lavere hastigheder også udenfor
myldretiden. Der er endnu ikke udført en ny tra-
fiktælling, så der foreligger ikke konkrete tal på
hastighedsudviklingen.
Der var allerede et krydsningspunkt vest for Jep-
pe Aakjærs Vej, i form af et signalreguleret fod-
gængerfelt. Placeringen vest for Jeppe Aakjærs
Vej, gjorde dog, at mange børn cyklede på tværs
af fodgængerfeltet og mod færdselsretningen
på tværs af Jeppe Aakjærs Vej, for at cykle ad
Jeppe Aakjærs Vej mod skolen.
Det blev derfor besluttet, at opgradere det
krydsningspunkt. For at gøre krydsningspunktet
mere attraktivt for cyklister og skolebørn blev
Jeppe Aakjærs Vej ensrettet mod nord, med
parkeringsforbud i østsiden. Forventningen er,
at Jeppe Aakjærs Vej fremover skal udgøre den
primære skolevej fra Prangervej ned til skolen
på Skjoldborgsvej / Chr. Winthers Vej. Fremover
vil Jeppe Aakjærs Vej være en let trafikeret bo-
ligvej, hvor der er god plads til cyklister. Skolens
cykelskure er placeret lige over for Jeppe Aak-
jærs Vejs nordlige ende, hvorfor det er oplagt
at indrette vejen med fokus på cyklisternes. Sig-
nalanlægget med fodgængerfeltet blev udvidet
så Jeppe Aakjærs Vej også blev signalreguleret,
samtidig med at der blev etableret cyklistsigna-
ler og cykelistsvingbaner for krydsning i egen
fase i krydset.
Formålet med den store udvidelse af krydset
var, at lave et kryds der sikrer bløde trafikanter
bedst muligt, samtidig med at krydset fungerer
som et undervisningssted, hvor forældre og
børn kan træne trafikal adfærd.
Krydsombygningen er udført sent i Trafiksik-
kerhedsbyen derfor er evalueringen baseret på
observationer. Observationerne viser, at kryd-
set fungerer efter hensigten, flere elever bruger
krydset end det gamle krydsningspunkt og den
tætte trafik til børnehaver og skoler i området er
efterfølgende mere struktureret, hvilket giver et
indtryk af et trafiksikkert kryds, hvor særligt de
lette trafikanter har fået gode forhold.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |26
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0027.png
Skitse af signalanlæg ved Jeppe Aakjærs Vej samt
Jeppe Aakjærs Vej
Mast
S1
S2
S3
S4
S5
S6
S7
S8
S9
S10
S11
S12
Kabeltype
19x1,5
14x1,5
14x1,5
14x1,5
19X1,5
14X1,5
14X1,5
14X1,5
14X1,5
14X1,5
19X1,5
14X1,5
S5
A2
A1
cf
S2
ag
B1cy
S1
F
ag
C1
S3
F
B2cy
A2cy
F
A2
ng
Pra
erv
ej
S4
H2
C2c
)
y(V
cf
S6
2m
st
ma
R1
F
A1cy
S12
F
R2
A2cy
R3
B1cy
m
as
t
5m
af
F
S7
C1
H3
2m
A1cy
S9
st
ma
C2cy
F
S8
af
bf
H1
B2cy(V)
S10
bf
A1
n
Pra
ve
ger
j
A1
F
A2
S11
Program nr.:
Art.:
Længde:
1
0
Trafikstyret, Alt-Rød, alle anmeldt
- 74 sekunder
D
1:200
10m
20m
7-9"
C
B
Signal
grp.
Nr. bet.
1
2
nty
Eve
3
A1
0
10
20
FREDERICIA KOMMUNE
30
40
50
60
70
80
90
100
110
120
8"
0-10"
0-6"
rhu
A2
set
8"
0-10"
0-6"
SIGN. V. PRANGERVEJ / JEPPE AAKJÆRS VEJ
.
Dato
22.01.18
Bearb.
SJO
Kontr.
Norm.
Ers.for:
Dato
Bearb.
Ers.af:
Vers.
Ændringer
.
.
1:200
Blad
Signalplacering
.
1910-067-101-A
C1
8"
8"
0-6"
4 A1cy
5 A2cy
6 B1cy
7 B2cy
Videregivelse samt mangfoldiggørelse af dette materiale,
udnyttelse af og meddelelse om dets indhold er forbudt,
medmindre det udtrykkeligt er tilladt af ITS-Teknik A/S
8"
8"
0-4"
8"
0-4"
8 C2cy
9
10
11
12
13
14
15
16
Grøn
Gul
af
ag
bf
cf
9"
8"
8"
10"
10"
Rød
Rød/Gul
//////////////////////
Sluk
FREDERICIA KOMMUNE
SIGN. V. PRANGERVEJ / JEPPE AAKJÆRS VEJ
Dato
Bearb.
Kontr.
Norm
10.01.18
SJO
Blad
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |27
Ers.for:
Ers.af:
Ver.
ndring
Dato
Bearb.
Signalgruppeplan
1910-067-203-A
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0028.png
VESTERBROGADE
Vesterbrogade mellem Frederik den 3.s plads og
Indre Ringvej er den østlige forsættelse af Vejle-
vej indtil midtbyen. Vesterbrogade er 375 meter
lang og har fem sideveje. Der er detailhandel
langs de vestligste 140 meter, mens der langs
de resterende 235 meter er boliger og kirke-
gård langs vejen. Vejen er anlagt med et 7 meter
bredt kørespor, 2 meter bredt parkeringsspor i
begge sider, 2,4 meter brede enkeltrettede cy-
kelstier adskilt af helle fra parkeringsspor. Ende-
lig er der 2,4 meter brede fortove i begge sider.
I perioden 2008-2012 var der 14 uheld på stræk-
ningen. 6 uheld hvor en fodgænger bliver påkørt
af enten en bil eller en cykel. 3 uheldene i fod-
gængerfeltet. 6 uheld med cykler eller knallerter,
4 af disse er sket ved sidevejene hvor cyklisten
overses.
Uheldsanalysen resulterede i følgende fokus-
punkter:
Sidevejstilslutninger.
Parkeringssporene skjuler bløde trafikanter.
Synlighed ved fodgængerfeltet.
Parkeringsspor skjuler fodgængere.
Hellen er utryg.
Tabel 10: Uheldsudtræk 2008-2012
Tabel 9: Trafiktællinger 2014.
Kort af Vesterbrogade fra Indre Ringvej og Frederik den 3.s plads.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |28
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0029.png
På baggrund af uheldsanalysen er følgende til-
tag anvendt på Vesterbrogade:
Fjerne mest muligt parkeringsspor.
Etablering af venstresvingsbane til Luther-
svej
Flytning af fodgængerfelt til mere åben
placering.
Forbedring og udvidelse af krydsningshel-
le.
parkeringssporet fjernet omkring sidevejene
og der hvor det nye fodgængerfeltet er place-
ret. Dele af parkeringssporet blev inddraget til
buslommer for at undgå, at bussen holder og
spærrer køresporet, så bilister fristes til at over-
hale de holdende busser.
At parkeringssporet er blevet fjernet, har åbnet
Vesterbrogade op, så der nu er bedre plads og
bedre oversigt. Cyklister og fodgængere er ble-
vet langt mere synlige og bussernes af- og på-
sætningsforhold er markant forbedret.
Fodgængerfeltet er flyttet øst for Luthersvej til
en mere åben placering. Den nye placering giver
bedre oversigt og plads til at udvide krydsnings-
hellen. Den nye placering gør, at venstresvin-
gende bilister ind ad Luthersvej og mod skolen
på Høgevej kan holde i en venstresvingsbane og
ikke skal igennem fodgængerfeltet inden sving-
manøvren. De svingende biler er nu flyttet ud at
køresporet, hvorfor bilister ikke foretager uhen-
sigtsmæssige manøvrer for, at passere venten-
de biler.
Tiltaget er vurderet ca. 250 dage efter færdiggø-
relsen. I den periode har der været 1 registre-
ret uheld. Uheldet er sket i den vestlige ende af
Vesterbrogade foran detailhandlen, hvor parke-
ringssporet ikke er blevet fjernet. På baggrund
af besigtigelser efter aflevering af projektet vur-
deres tiltagene at fungere efter hensigten, med
et synligt fald i antallet af uheld til følge.
På strækningen ml. Indre Ringvej og Anders
Billes Vej var der stor modstand mod fjernelse
af parkeringssporet. Fredericia Kommune var i
dialog med detailhandelen i området, men der
kunne ikke findes en løsning, som var tilfreds-
stillende for erhvervslivet. Det blev derfor be-
sluttet at udtage den vestlige del af strækningen
af projektet ” således at det ikke vil bremse frem-
driften af dette projekt. Fredericia Kommune
vil senere arbejde på at finde en fælles løsning
sammen med detailhandelen på strækningen.
På den resterende del af Vesterbrogade blev
Foto af Vesterbrogade ved Luthersvej.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |29
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0030.png
FREDERIK D. 3’S RUNDKØRSEL
Frederik d. 3’s rundkørsel er en af de vigtigste
knudepunkter i trafikken ind og ud af midtbyen.
Rundkørslen ligger i det nordvestlige hjørne af
voldanlægget, der omkranser midtbyen.
I rundkørslen samles fire vigtige veje. Rundkørs-
len har fire ben:
Vesterbrogade, der er byens vestlige ind-
faldsvej
Danmarks Port, en af fem veje ud af midt-
byen
Egeskovvej, der er indfaldsvejen fra nord
Nørrebrogade der betjener en stor del af
boligområdet i nordbyen. Ligeledes er en
af byens skoler beliggende op ad Nørre-
brogade.
Kort af Frederik den 3.s rundkørsel.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |30
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0031.png
I forbindelse med projektet blev der udført en
dronetælling af rundkørslen, tællingen viste ha-
stigheder og strømninger. Tællingen viste føl-
gende trafikstrømme.
I perioden 2008-2012 var der 13 uheld i rund-
kørslen, heraf var de 12 af uheldene påkørsel
af cyklister eller knallerter. Det sidste var et so-
louheld. Af påkørslerne af cyklisterne skete 3 af
dem i forbindelse med at bilisten forlod rund-
kørslen, mens de resterende 9 var påkørsler
hvor bilisten var på vej ind i rundkørslen.
I forbindelse med uheldsanalysen blev der fore-
taget droneoptagelser til yderligere analyse af
rundkørslen. Optagelserne viste, at bilerne pas-
serede rundkørslen med en højere hastighed
end det var hensigtsmæssigt, samtidig med at
biler kørte i ”lige linjer” særligt mellem Vester-
brogade og Danmarks Port. Det betød, at tids-
rummet til at oriente sig mod cykelstien var
meget lille. Denne problematik var ligeledes ty-
delige i uheldsanalyserne.
Uheldsanalysen resulterede i følgende fokus-
punkter:
Illustration af trafiktælling.
Sort er bilister, rød er cykelister og blå er fodgængere.
37
79
202
15
97
538
105
139
771
128
170
782
Tabel 11: Uheldsudtræk 2008-2012
Fokus på nedsættelse af hastighed. Det
vurderes at en lavere hastighed vil give
bilister og cyklister mere tid til at erkende
hinanden.
Forbedring af cirkulationsmønstre. For at
nedbringe hastigheden var det nødven-
digt, at pålægge bilisterne en mere kræ-
vende svingmanøvre.
Forbedring af oversigtsforhold. Cykelstien
lå langt fra kørebanen, særligt ved Dan-
marks Port, hvorfor cyklisterne nemmere
kunne overses.
Rundkørslens udformning tillod bilisterne,
at orientere sig for hele rundkørslen inden
de befandt sig ved vigepligtslinjerne, hvor-
for nogle bilister ikke bremsede op inden
de kørte ind i rundkørslen.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |31
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1989321_0032.png
På baggrund af uheldsanalysen blev følgende
tiltag anvendt:
Lavere hastighed for bilister i rundkørslen.
Ændring af muligheden for lineær gen-
nemkørsel fra Vesterbrogade mod Dan-
marks Port
Forbedring af oversigtsforhold i rundkørs-
len.
Forbedring af cyklisternes synlighed.
Illustration af den nye Frederik den 3. s rundkørsel.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |32
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Afslutningsrapporten fra Fredericia Trafiksikkerhedsby, fra transport-, bygnings- og boligministeren
For at få bilisternes til at sætte hastigheden ned,
er der foretaget flere tiltag. Det første tiltag er
en udvidelse af midterøen, således at kurven i
manøvrearealet er blevet skarpere. Det betyder
i praksis, at manøvren er blevet mere krævende
og ikke tillader samme hastighed som tidligere.
I forbindelse med udvidelsen af midterøen, er
midterøen hævet og beplantet således, at den
skærmer oversigten igennem rundkørslen.
Formålet med ændringerne i udformningen er,
at tvinge bilisterne ned i hastighed. Kantstens-
linjen på Egeskovvej og Nørrebrogade er ført
helt ud til manøvrearealet, så bilisterne ikke
længere kan skære hjørnerne når de kører ind i
rundkørslen.
Den nye udformning ser ud til at virke efter
hensigten. Der er ikke lavet nye hastighedsmå-
linger, vurderingen er baseret på besigtigelser
og uheldsudtræk. Ombygningen blev afsluttet
13.07.2017 og 240 dage senere er der ikke re-
gistreret nogen uheld med cyklister. Der er kun
to uheld - et uheld hvor politiet har eftersat et
køretøj, samt et solouheld.
Det generelle indtryk af rundkørslens nye ud-
formning er, at det virker efter hensigten.
For at synliggøre cyklisterne er de bredde hel-
ler mellem cykelsti og kørebane erstattet med
kantsten således, at cyklisterne er flyttet tættere
på kørebanen og dermed er mere synlige.
En stor del af uheldene skete ved krydsningen
af Danmarks Port. Der er derfor foretaget eks-
tra tiltag ved dette ben. Fodgængerfeltet er fjer-
net og fodgængere henvises til det nyetablere-
de fodgængerfelt 50 meter længere mod syd på
Danmarks Port. Fodgængerfeltet er etableret i
forbindelse med krydsningen af stien ved Vold-
graven, og etableret på en hævet flade og med
torontoblink. Fodgængerne synliggøres derfor,
ligesom fodgængernes krydsning af Danmarks
Port nu er samlet et veldefineret sted, hvor
krydsning tidligere foregik vilkårlige steder over
en lang strækning cykelkrydsningen er flyttet til
det tidligere fodgængerfelt og vigepligten er på-
lagt cyklisterne.
Ombygningerne har betydet, at rundkørslen nu
er mere simpel at færdes i, og mere overskuelig
for bilister.
Ved indførelse af vigepligt for cyklister, undgås
konflikten mellem bilister og cyklister ved Dan-
marks Port, hvor 9 ud af de 12 uheld før ombyg-
ningen var mellem udkørende bilister og kryd-
sende cyklister.
Kantstensafgrænsningen har samme funktion
som hellerne havde før ombygningen. Da ha-
stigheden er nedsat vurderes det at trygheden
ikke er påvirket.
Vigepligten for cyklisterne over Danmarks Port
gav anledning til en del henvendelser og i en
periode herskede der tvivl om hvem der hav-
de vigepligt. Der er på baggrund af dette sat en
midlertidig informationstavle op omkring vige-
pligtsforholdene. Trafikanterne har efterhån-
den vænnet sig til ændringerne, og med und-
tagelse af nogle få bilister der lader cyklisterne
krydse, overholdes de nye vigepligtsregler for
cyklisterne.
FREDERICIA KOMMUNE | DE STORE VEJE OG KRYDS |33