Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 122
Offentligt
1988342_0001.png
Kystbanen i år 2030?
30. maj 2016
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0002.png
Panelet
Anders H. Kaas
Afdelingschef
Infrastrukturrådgiveren Atkins
Morten Slotved
Borgmester
Hørsholm Kommune
Moderator
Michael Randropp
Talsmand
Pendlerklubben Kystbanen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0003.png
Pendlerklubben Kystbanen
Pendlerklubben Kystbanen har eksisteret i
mere end 80 år og har i de seneste år
oplevet en markant stigning i medlemmer og
har nu over 6.500 medlemmer
KystbanenLive
Strækningen Helsingør til København H
BroenLive
Strækningen Malmø C til København H
Øresundstog strækningskort
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0004.png
Kystbanen har mange rejsende
Antal millioner rejser (begge retninger).
Her ses kapacitetsudnyttelsen på banenettet og
som det fremgår er udnyttelsen fra København H til
Nivå markeret som ”høj”.
Kilde:
Trafikstyrelsen, Notat: Kapacitet og trængsel i den kollektive trafik, 2012
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0005.png
Effektiv transport af mange
Personer/time/retning
Kilde:
COWI, Effekter af infrastrukturforbedringer, Michael Knørr Skov, Afdelingschef Plan og trafik, 21. nov 2018.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0006.png
Forskelle
S-tog
Mange døre til ind-/udstigning (kort stop)
Ingen toiletter
Mange siddepladser (340 stk.) - pladserne er mindre
komfortable
Beregnet til kort afstand imellem stationer
Kort standsning
Handicaphjælp skal ikke bestilles for at kunne rejse
Handicap toiletter
Færre siddepladser (237 stk.) - pladserne er mere
komfortable
Beregnet til længere afstand imellem stationer
Længere standsning
Handicaphjælp skal bestilles for at kunne rejse
Øresundstog
Få døre til ind-/udstigning (længere stop)
Flexrum med plads til mange cykler (gratis at medtage)
Niveaufri ind-/udstigning
Flexrum med plads til få cykler (koster at medtage)
Niveauforskel ved ind-/udstigning
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0007.png
Udfordringer
Kapacitet er i praksis opbrugt på København Hovedbanegård
Kapacitet er i praksis opbrugt i ”boulevardrøret” under København H til Østerport st.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0008.png
Løsninger
Øge vendekapacitet ved anlæg af Perroner under
Bernstorffsgade
Terminal ved Dybbølsbro
Pris ca. 4.7 mia. kr
God trafikal løsning, gode passagerforhold.
Kilde:
Trafikstyrelsen, Strategisk Analyser. Stationskapaciteten ved København H., december 2013.
Pris ca. 2.2 mia. kr.
God trafikal løsning, dårlige passagerforhold.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0009.png
Løsninger
Tunnel København H-Østerport
S-tog løsning på Kystbanen
Pris ca. 13.1 mia. kr.
Fremragende trafikal løsning, gode passagerforhold.
Kilde:
Trafikstyrelsen, Strategisk Analyser. Stationskapaciteten ved København H., december 2013.
Pris ca. 1.9 mia. kr.
God trafikal løsning, gode passagerforhold.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0010.png
Pendlerklubben har ændret holdning
Med regionaltog kunne man køre direkte fra Helsingør til Lufthavnen og videre til Malmø (Greater Copenhagen).
- Transportministeren har i 2018 underskrevet aftale der fjerner denne mulighed.
Man havde politisk besluttet en hastighedsopgradering af Kystbanen i forbindelse med andet stort
renoveringsarbejde.
- Opgraderingen blev sparet væk.
Det var forventet at man ville følge nogle af Trængselskommissionens anbefalinger fra 2013.
- Man laver forsøg med, at undlade stop på Nørreport. Intet øvrigt relevant for Kystbanen.
De rejsende på Kystbanen kører længere end de rejsende på S-banen, og man er derfor bekymret for den
ringere komfort i de nuværende S-tog kontra de nuværende Øresundstog.
- Der skal købes nye S-tog omkring år 2030 med mulighed for at forbedre komforten
Kystbanen skal have nyt signalsystem i år 2030, skal enten være Regional- eller S-tog system.
Kilder:
Transportministeriet, Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed på Kystbanen, 24. august 2018.
BaneDanmark, Notat om Hastighedsopgradering Østerport-Helsingør, Transport- og Bygningsudvalget, november 2015.
Incentive, Screening af idékatalog fra Trængselskommissionen, Rapport Version 2.0., 26. marts 2013.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0011.png
Fordele ved S-tog
Mulighed for at standse ved flere københavnske stationer såsom: Svanemøllen, Nordhavn og Vesterport.
Ingen stationer vil behøve, at få den planlagte 30 min drift (men kan bibeholde 10/20 min drift).
Rettidigheden vil kunne nå same høje niveau som resten af S-tog driften, med ca. 93% modsat de nuværende
ca. 70%-80% med regionaltog.
Man kan tilføje flere og tættere afgange. - Herunder afgange døgnet rundt.
Siddepladser til flere rejsende (grundet flere afgange og færre togsæt på værksted).
Handicappede behøver ikke bestille tid i forvejen, når de vil med toget (det skal man med regionaltog).
Når de nuværende S-tog er udtjente, omkring år 2030, kan man sikre at komforten bliver bedre i de nye S-tog
der skal anskaffes.
Stor effekt på trængsel i den kollektive trafik og på vejtrængsel
Driften af S-tog sker med en-mands betjening og koster kun ca. det halve af regionaltogsdriften.
Der er generelt overskud på S-togs driften men underskud på regionaltogsdriften.
Kilder:
Trafikstyrelsen, Screening af S-togsbetjening til Roskilde og Helsingør, juli 2011.
DSB.dk, Trafikdata for Fjern- og regionaltog, Strækningen København
Helsingør, gennemsnit jan - okt 2018.
Trængselskommissionen, Reduktion af trængsel og forurening samt modernisering af infrastrukturen i hovedstadsområdet, februar 2013.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0012.png
Fordele ved S-tog
Kan komme hurtigere frem og standse ved flere stationer
Kan kobles på nuværende S-tog system så det ikke
belaster ”røret” yderligt.
De øvrige tog som kommer sydfra samt Sverige får mere
plads i røret.
Mulighed for automatisering med den øvrige S-bane.
Plads til cykler (gratis på S-tog, koster i regionaltog).
DSB vil spare på driftsudgifter til udbetaling af
rejsetidsgaranti til forsinkede passagerer.
Kilder:
Trafikstyrelsen, Strategisk Analyser. Stationskapaciteten ved København H., december 2013.
Trafikstyrelsen, Screening af S-togsbetjening til Roskilde og Helsingør, juli 2011.
Trængselskommissionen, Reduktion af trængsel og forurening samt modernisering af infrastrukturen i hovedstadsområdet, februar 2013.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0013.png
Men hvordan med kapaciteten?
Kystbanen kobles på det eksisterende S-togs net.
Det betyder at S-tog som kommer fra Frederikssund og Ballerup (linje C
og H) som i dag har endestation hhv. på Østerport og Klampenborg kører
videre op mod Helsingør.
Linje C og H betjener allerede den S-tog strækning hvor passagerer køre
længst i dag. - Dermed vil man kunne bruge en evt. bedre komfort i nye
S-tog, i begge ender af linjerne optimalt.
Rettidigheden i hele landet vil blive positivt påvirket da forsinkelser
grundet ”røret” vil blive mindre.
Kilder:
Incentive, Screening af idékatalog fra Trængselskommissionen, Rapport Version 2.0., 26. marts 2013.
Trafikstyrelsen, Strategisk Analyser. Stationskapaciteten ved København H., december 2013.
Trafikstyrelsen, Screening af S-togsbetjening til Roskilde og Helsingør, juli 2011.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0014.png
Betjeningsscenarium
Et system i 10-minuttersdrift, som betjener de nordlige
stationer Helsingør, Snekkersten, Espergærde, Humlebæk,
Nivå og Kokkedal og er gennemkørende mellem Kokkedal
og Hellerup.
Et system i 10-minuttersdrift som betjener alle stationer
mellem Nivå og København H. Herved bevares S-
togsbetjeningen af Klampenborg, Ordrup og Charlottenlund
på samme niveau som nu.
I aftentimerne vil begge systemer køre i 20-minuttersdrift.
Med den beskrevne betjening opnår stationerne på Kystbanen
en væsentlig bedre betjening end nu, da der kommer 10-
minuttersdrift frem for 20/30-minuttersdrift i dagtimerne.
Ved dette scenarie forventes en
vækst på 1,4 millioner rejser/årligt.
Kilde:
Trafikstyrelsen, Screening af S-togsbetjening til Roskilde og Helsingør, juli 2011.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0015.png
Hvad skal der til?
Perroner vil skulle tilpasse i højde og bredde og kørestrømmen er anderledes.
Der skal bruges flere S-tog for at kunne betjene strækningen.
Langsigtet politisk planlægning og beslutsomhed.
Kilde:
Trafikstyrelsen, Screening af S-togsbetjening til Roskilde og Helsingør, juli 2011.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0016.png
Næste skridt?
Gør man ikke noget vil:
Forholdene på Kystbanen gradvist blive værre.
Signalsystemet ca år 2030 blive skiftet til Regionaltog-system, og det vil i praksis være umuligt, at få S-tog på
Kystbanen.
Rejsetiden fortsætte med at være længere end den var for 20 år siden.
Hvilken løsning skal vi have på
Kystbanen ?
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0017.png
Tak
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Præsentation fra Pendlerklubben Kystbanens møde 12/12-18
1988342_0018.png
Kontakt
Michael Randropp
Pendlertalsmand
[email protected]
Kystbanenlive.dk
(+45) 2639 7100
KystbanenLive
Strækningen Helsingør til København H.
BroenLive
Strækningen Malmø C til København H.
Sep 2018. Folk venter på Kystbanetog på
Nørreport inde i flaskehalsen ”røret”.