Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 115
Offentligt
1986346_0001.png
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 3
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
November 2018
Side
0
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1986346_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning.........................................................................................................................................2
Status på AF-arbejderne...................................................................................................................5
Status på M&E-arbejderne ...............................................................................................................7
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................8
Status på arbejdet med integration test ..........................................................................................9
Side
1
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1986346_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på
en række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes/Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske
installationer) samt System Integration Tests (f.eks. test af systemer og tog) og arbejdet med
dokumentation og sikkerhedsgodkendelse (i form af den uafhængige assessors accept af de såkaldte
safety cases). Emnerne til rapportering kan ændre sig over de kommende måneder, såfremt andre
områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Ved vurderingen af opfyldelsen af disse milepæle vil det afgørende være, at de
aktiviteter, som har betydning for gennemførelse af System Integration Test og udarbejdelse af
safety cases, har nået den forudsatte grad af færdiggørelse. Opnåelsen af hver af milepælene
mindsker risikoen for forsinkelser, men fjerner ikke risikoen. Først når den sidste milepæl er opnået,
kan åbningstidspunktet endeligt fastlægges, og tidsrisikoen nedbringes til nul. Nedenfor er vist de fire
væsentligste milepæle frem til åbning af Cityringen.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker test-processen
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Assessoren godkender start af
Trial Run
TBST’
ibrugtagningstilladelse til
anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
Start Trial Run
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo marts 2019
ultimo april 2019
ultimo juli 2019
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af november 2018. Ligesom i de tidligere
ejerorienteringer måles der både på den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske
aktiviteter og på fremdriften på de tidskritiske fysiske aktiviteter forud for gennemførelse af den
testning, som danner grundlag for safety cases. Endvidere redegøres der for gennemførelsen af de
væsentligste System Integration Tests og for fremdriften i assessorens accept af safety cases,
heru der åde desig safety ases og as uilt safety ases, so er forudsæt i g for TBST’
ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse).
Ejerorienteringen for september/oktober 2018 indeholdt en redegørelse for opfyldelsen af den
første af de fire væsentligste milepæle Substantial Completion (SC-milepælen).
Anlægsentreprenøren, CMT, har således opfyldt SC-milepælen ultimo oktober, i overensstemmelse
med tidsplanen. Opfyldelsen af denne milepæl betyder samtidig, at risikoen for forsinkelser kan
Side
2
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
nedskrives, dels som følge af færdiggørelsen af hovedparten af konstruktionerne og M&E-arbejderne
samt assessorens accept af de forudsatte design safety cases fra CMT, dels på grund af
CMT’
betydelige forøgelse af ressourcerne på AF-arbejderne
fra ca. 175 i begyndelsen af september til
knapt 600 i slutningen af november.
Metroselskabets fokus vil i den kommende tid være rettet, dels imod anlægsentreprenørens næste
store milepæl, Ready for Hand Over (RHO-milepælen) ultimo marts 2019, dels imod
transportsystemleverandøren,
ASTS’
opnåelse af Trial Run-milepælen ultimo april 2019. Fokus vil her
især være på assessorens accept af design safety cases relateret til det centrale styresystem, ATC-
systemet.
For så vidt angår RHO-milepælen vil de mest tidskritiske aktiviteter være færdiggørelsen af AF-
arbejderne og i den forbindelse især installationen af skylights, som indgår i grundlaget for
sikkerhedsgodkendelsen. Endvidere vil færdiggørelsen af de nødvendige test og dokumentation af
M&E-arbejderne, herunder tunnelventilationen, som indgår i de for sikkerhedsgodkendelsen
væsentlige System Integration Tests og as built safety cases, være tidskritiske.
Fremdriften på AF-arbejderne i november har
målt på den procentvise økonomiske fremdrift af de
fysiske aktiviteter - været på 11 pct. og er således på et niveau, hvor det tidligere opståede efterslæb
vil kunne indhentes i løbet af få måneder. De tidskritiske AF-arbejder
installationen af skylights - er
fortsat foran tidsplanen, selv om der ikke direkte kan måles nogen fremdrift i november. Dette
skyldes, at indsatsen
på anbefaling fra den særlige kvalitets Task Force - har været koncentreret om
at sikre, at kvaliteten af svejsningerne på skylights fuldt ud lever op til de stillede høje sikkerhedskrav.
Det er fortsat vurderingen, at M&E-arbejderne vil kunne afsluttes til den planlagte tid, selv om
enkelte arbejder af anlægstekniske grunde først kan gennemføres på et senere tidspunkt. Når der
alligevel vil være indsat betydelige ressourcer på området, skyldes det, dels at der fortsat er en række
arbejder med opretning af fejl og mangler, dels at der skal gennemføres en meget betydelig indsats
med test af de enkelte systemer
blandt andet tunnelventilation
der efterfølgende skal indgå i
System Integration Tests og as-built safety cases, som i sidste ende danner grundlag for
sikkerhedsgodkendelsen.
Når det gælder Trial Run milepælen forudsætter denne, at assessoren har accepteret de udestående
design safety cases samt en række af de væsentlige as built safety cases. De væsentligste af de 15
udeståe de desig safety ases er de af ASTS’ desig safety ases,
som er relateret til ATC-systemet.
Metroselskabet vil derfor have særlig fokus på assessorens accept af safety cases
i første omgang
design safety cases relateret til ATC-systemet - som samtidig er forudsætning for gennemførelsen af
de dynamiske test med det fulde togsystem og for typegodkendelse af togene. Fokus vil endvidere
være på System Integration Tests og de relevante as built safety cases, som er forudsætning for
opnåelse af Trial Run-milepælen.
Da designet af ATC-systemet endnu ikke har opnået
ASTS’ validators godke delse, og da de e
godkendelse danner grundlag for den uafhængige assessors accept af de relaterede design safety
cases, vurderer Metroselskabet, at denne proces - efter opnåelsen af SC-milepælen - er den mest
tidskritiske.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer.
Side
3
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53 design safety cases og 57 as built safety cases,
som alle skal evalueres og accepteres af den uafhængige assessor. For så vidt angår design safety
casene, har assessoren accepteret alle anlægsentreprenørens safety cases. Selv om
transportsystementreprenørens design safety cases normalt vil ligge lidt senere end de
anlægstekniske safety cases, har Metroselskabet fokus på, at de udestående 15 safety cases
som
nævnt gælder dette særligt design safety cases relateret til ATC systemet
snarest muligt forelægges
og accepteres af assessoren med henblik på overholdelse af tidsplanen.
Når det gælder as built safety casene afventer disse færdiggørelsen af systemer og test heraf. Det
gælder såvel as built safety cases for anlægsarbejderne, herunder både konstruktioner, M&E-
arbejder og AF-arbejder, som as built safety cases for transportsystemet, herunder både ATC-
systemet, andre styresystemer og tog. Rapportering af fremdriften på disse safety cases forventes at
indgå i ejerorienteringen for januar måned 2019.
Hovedparten af test af de enkelte tog/systemer, System Integration Tests, assessorens accept af
design safety cases såvel som en række as built safety cases skal være gennemført inden Trial Run.
Men den afsluttende del, herunder assessorens endelige accept af alle safety cases samt anbefaling
til sikkerhedsmyndigheden og myndighedens udstedelse af ibrugtagningstilladelse m.v., vil først
kunne gennemføres, når en betydelig del af Trial Run er gennemført, idet Trial Run udgør en del af
det nødvendige grundlag for godkendelsen. For nuværende er der fokus på test af de enkelte
tekniske systemer, herunder især ATC-system og tog, og på igangsætning og gennemførelse af de
væsentligste System Integration Tests.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist baseret på den
integrerede, detaljerede tidsplan for den resterende del af anlægsarbejdet. Fremdriften er vist som
den samlede procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den
planlagte. Ud over den procentvise økonomiske fremdrift på de samlede AF-arbejder er der vist en
særskilt oversigt over
de pla lagte og aktuelle fre drift på skylights, so er afgøre de for ASTS’
fortsatte arbejde med System Integration Tests. Den procentvise fremdrift på de samlede AF-
arbejder er således ikke finmasket nok til at give et retvisende billede af fremdriften på de afgørende
AF-arbejder, der kan forsinke test og dermed sikkerhedsgodkendelsesprocessen. For M&E-
arbejderne er vist den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske arbejder og den
aktuelle ressourceindsats, som især er fokuseret på opretning af fejl og mangler og gennemførelse af
test og dokumentation i as built safety cases.
Afsnit 4 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 53 design safety
cases. Det forventes, at der i ejerorienteringen for januar måned vil kunne indarbejdes en tilsvarende
gennemgang af de 57 as built safety cases. Afsnit 5 indeholder en status over fremdriften på
gennemførelsen af de 48 overordnede System Integration Tests.
Side
4
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1986346_0006.png
2
Status på AF-arbejderne
Figur 1 viser den planlagte og den aktuelle samlede økonomiske fremdrift på de fysiske AF-arbejder.
Frem til september lå den månedlige produktion på omkring 5 pct. og den samlede økonomiske
fremdrift var i september på 38 pct. Fremdriften på AF-arbejderne i oktober var på omkring 10 pct.
og i november på 11 pct.
målt på den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske aktiviteter.
Fremdriften er således nu på et niveau, hvor det tidligere opståede efterslæb vil kunne indhentes i
løbet af få måneder. Ved udgangen af november var 59 pct. af AF-arbejderne gennemført.
Figur 2 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af AF-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Bemandingen i september og særligt i oktober og november er øget markant, således at den
ultimo
november 2018 - er oppe på knapt 600
1
mand.
1
For at kunne sammenligne bemandingen i hele perioden fremgår ca. 100 mand, der arbejder på lager ift. AF-arbejdet, ikke af Figur 2.
Side
5
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1986346_0007.png
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
De tidskritiske AF-arbejder
installationen af skylights - er fortsat foran tidsplanen, selv om der ikke
direkte kan måles nogen fremdrift i november. Dette skyldes, at indsatsen
på anbefaling fra den
særlige kvalitets Task Force - har været koncentreret om at sikre, at kvaliteten af svejsningerne fuldt
ud lever op til de stillede høje sikkerhedskrav.
Side
6
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1986346_0008.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte
fremdrift på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet, blandt
andet vedrørende elevatorer, kan færdiggøres i juli 2019. Elevatorerne installeres først til sidst, da
åbningerne til disse skal friholdes til transport af materialer.
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Da M&E-arbejderen af anlægstekniske grunde først kan endeligt afsluttes umiddelbart før åbningen,
vil den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske aktiviteter forblive på 98 pct. næsten frem til
åbningen. Når der alligevel vil være indsat betydelige ressourcer på området, skyldes det, dels at der
fortsat er en række arbejder med opretning af fejl og mangler, dels at der skal gennemføres en
meget betydelig indsats med test af de enkelte systemer
blandt andet tunnelventilation
der
efterfølgende skal indgå i System Integration Tests og i de kommende as-built safety cases, som i
sidste ende danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen.
Side
7
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1986346_0009.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 6 viser udviklingen i antallet af de af assessoren accepterede design safety cases. Fra oktober til
november er antallet af accepterede safety cases steget med 1 safety case. Det betyder, at lidt mere
end to tredjedele af det samlede antal design safety cases (53 cases) nu er accepteret af assessor. De
53 design safety cases udarbejdes af både CMT og ASTS. Af anlægstekniske grunde vil mange af
CMT’s desig safety ases ku e færdiggøres før ASTS’. Alle CMT’s
design safety cases er således
accepteret af assessoren,
e s e del af ASTS’ desig safety ases udestår.
Imidlertid er nogle af de 15 udestående design safety cases af afgørende betydning for Cityringens
samlede sikkerhedsgodkendelse.
ASTS’ udeståe de desig safety ases
er således af væsentlig
betydning for fremdriften på test af systemer, System Integration Tests og de endelige as built safety
cases, som skal accepteres af assessoren inden Trial Run. Det gælder især design safety cases
relateret til ATC-systemet, som dels er væsentlige for transportsystemets førerløse funktioner og
derfor for de dynamiske test af det samlede togsystem, dels er en forudsætning for
typegodkendelsen af togene. Metroselskabet har derfor sammen med assessoren særlig fokus på
fremdriften på dette punkt og vurderer, at disse aktiviteter
efter opfyldelsen af SC-milepælen - er
de mest tidskritiske.
Det forventes, at der i Ejerorienteringen for januar vil kunne indarbejdes en figur 7, der vil vise
udviklingen i antallet af accepterede as built safety cases, når disse foreligger. As built safety cases vil
således først blive udarbejdet og behandlet af assessor efter gennemførelse af det forudsatte
testforløb for de enkelte systemer. Det forventes, at de første as built safety cases vil blive accepteret
af assessoren i januar 2019.
Da designet af ATC-systemet endnu ikke har op
ået ASTS’ validators godke delse, og da de e
godkendelse danner grundlag for den uafhængige assessors accept af design safety cases relateret til
ATC-systemet, vurderer Metroselskabet, at denne proces - efter opnåelsen af SC-milepælen - er den
mest tidskritiske.
Side
8
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 115: Kopi til orientering af Bestyrelsens godkendte ’Ejerorientering – Cityring nr. 3’ for november 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1986346_0010.png
5
Status på arbejdet med integration test
Test af tog og forskellige dele af transportsystemet er i fuld gang parallelt med, at de overordnede
System Integration Tests nu gradvist igangsættes. Integrationstest inkluderer både transportsystemet
og de systemer, der indgår i anlægsprojektet, blandt andet AF-arbejdernes skylights og en del af
M&E-arbejderne. Der er derfor fokus på testning af de enkelte systemer, som efterfølgende skal
indgå i integrationstestene. Hovedparten af integrationstestene skal være afsluttet forud for
påbegyndelse af Trial Run ultimo april 2019. De resterende integrationstest indgår som en del af Trial
Run.
Figur 8: System Integration Tests
Required to be
completed
4
3
13
13
6
1
4
3
1
48
Tests
Commenced
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
and Passed
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
with Outstandings
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Test
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
Som det fremgår af figur 8, er der i alt 48 overordnede integrationstest, som skal gennemføres.
Side
9
af
9