Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 115
Offentligt
MS-X-BEST-M127-0028/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Jørgen Glenthøj
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
–
Cityring nr. 3
./. Bestyrelsen har godkendt vedlagte
’Ejerorientering –
Cityring nr. 3’ for november
2018, der hermed fremsendes til selskabets ejere.
I ejerorienteringen har Metroselskabet peget på fire kritiske milepæle i forløbet
frem mod åbningen af Cityringen. Opnåelsen af disse milepæle vil løbende reducere
risikoen for forsinkelse, men ikke fjerne den, før myndighedernes
sikkerhedsgodkendelse foreligger, og det endelige tidspunkt for åbningen af
Cityringen kan fastlægges.
Den første af disse kritiske milepæle, den såkaldte Substantial Completion, som
kræver, at anlæggets fysiske installationer i store træk er færdiggjorte, og at der
ikke udestår mangler, som kan forsinke test og dokumentationen heraf i safety
cases og dermed sikkerhedsgodkendelsesprocessen, blev opnået i slutningen af
oktober, således som det fremgik af Ejerorientering nr. 2.
Metroselskabets fokus vil i den kommende tid være rettet, dels imod
anlægsentreprenørens næste store milepæl, Ready for Hand Over (RHO-milepælen)
ultimo marts 2019 og dermed især på fremdriften på de tidskritiske AF-arbejder,
dels i od tra sportsyste levera døre , ASTS’ op åelse af Trial Ru
-milepælen
ultimo april 2019, som forudsætter den uafhængige assessors accept af såvel
design safety cases som de relevante as built safety cases.
Da designet af togets styresystem (ATC-systemet) endnu ikke har opnået
leverandøren
ASTS’ validators godke delse, og da de e godke delse da er
grundlag for den uafhængige assessors accept af safety cases relateret til ATC-
systemet, vurderer Metroselskabet, at denne proces - efter opnåelsen af SC-
milepælen - er den mest tidskritiske for opnåelse af Trial Run-milepælen ultimo
april 2019 og dermed for forløbet frem til åbningen af Cityringen.
Fokus vil her især være på assessorens accept af design safety cases relateret til det
centrale styresystem, ATC-systemet. Assessorens accept af disse design safety cases
vil være afgørende for gennemførelsen af de dynamiske test med det fulde
togsystem og typegodkendelsen af togene. Afgørende er endvidere
gennemførelsen af de System Integration Tests og assessorens accept af de
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
2018-12-05
1/2